Jump to content

GM 6,2L V8 Diesel 165HK, erfaringer?


Goddis77

Recommended Posts

Tror jeg har en liten lekkasje på vannpumpen min.

 

Bilde

 

Der renner noen dråper med vann fra det området, men vet ikke om det kommer fra selve pumpen, eller om det er en av slangene omkring.

Vanner drypper nedenfor den svarte slangen som ligger ved merket område.

 

Denne pumpen er det eneste som ikke er overhalt på motoren. Kan simmeringen være gåen?

Og om så, bør det byttes nå, eller kan det vente til senere (vinteren). Er ikke nok lekkasje nå til at jeg har måttet lense noenting.

Hva synes dere?

Link to post
Share on other sites

Så ut til at jeg hadde gjort alt riktig, men det måtte da være noe jeg hadde glemt......... GLØDINGEN!!!!!!!!! Hadde glemt å gløde :headbang: Stormet derfor opp i båten igjen, og testet. Motoren startet med en gang, med ett VOLDSOMT BRØØØØØL.

Minner meg om den første sjarken jeg og en kompis hadde ilag, da vi hadde satt den ut førstegangen langs nedløpet til en elv måtte vi dytte litt før vi torde å kjøre. Det vil si kompisen og en annen kopis dro båten ot iført igjentapete oljebukser mens jeg sto inne klar til å kjøre når båten kom ut av elveleiet og det var nok vann under og rundt båten. resultatet var at båten ikke rørte seg av flekken til tross for full gass Så de måtte dra den inn igjen og tro meg det var ingen enkel jobb. Dro hjem og la meg og rykket plutselig til i sengen! KOBLE TIL, ja jeg hadde glemt det selfølgelige :drink:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Den pumpen som er på bildet er vel impelleren.

Prøv å ta et bilde, med camera lenger nede.

Slik at vi ser om det er vannpumpen eller en annen plass det er lekasje.

Om det er vannpumpa, så kommer den ganske fort, når den ryker.

På min bil, begynte den forsiktig, men noen dager etterpå, så randt det i strie strømmer.

Jeg hadde et par gamle pumper, så jeg overhalte min.

Tok deler fra en av de gamle.

De gamle var for kilerim, den jag har er for serpentinreim.

Den roterer den andre veien.

Ny kosta kr. 780,00

Link to post
Share on other sites

Var oppe i båten idag og byttet olje. Det var en jæ"#¤% drittjobb.

Etter 3 hull i filteret med skrujern fikk jeg til slutt av filteret. Sitter helt nede, og trangt som pokker!!! Begge bena i været og sjonglering med armer... svettet nesten blod :headbang::lol:

Fikk ut litt over 5 liter med Pera pumpen min, mens der forsvant en del når jeg stakk hull på filteret.

Noen som vet hvor mange liter denne egentlig skal ha?

Link to post
Share on other sites

Om det er en normal bunnpanne fra bil, så tar den 7 qt m/filter.

7 qt. er omtrent 6.8 liter

Fyller du på 7 liter så er du i mål.

 

Riktig, i tillegg kommer en skvett i oljekjøleren. Hulda har en beskjeden greie som gulper unna omtrent en liter. Har du en normal oljekjøler så er det ikke noe å bry seg om. Disse motorene, hvis de er montert slik at de heller litt ned i rumpa under drift, har lett for å kaste ut olje via eksosen. Hulda holder oljenivået mellom halv- og etterfyllmerket på peilepinnen.

 

Biltema har forresten noen greie oljefiltertenger med kort håndtak. Jeg har en slik liggende ombord som fast del av verktøyinventaret. Det er trangt hos Hulda også. På grunn av dette sjekket jeg litt rundt for å få en slik sats der man via slanger flytter oljefilteret ut på siden av motoren. AmCar-gutta i Østfold ble kontaktet. Resultatet ble at dette er en fin greie på bensinmotorer. Dieselmotoren trenger større flow som disse systemene ikke kan håndtere. Enden på visa ble at de nektet å selge med settet. Man føler seg egentlig trygg med slik oppfølging!

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fylte på 7,5 flasker med olje. Hver flase inneholder 9,45 liter. Dette blir vel rundt 7,8 liter. Når jeg peilet igår kveld, var nivået på 70%. Litt høyt, men tror dette vil justere seg litt ned når jeg får kjørt den litt. Hadde bare motoren igang i 1 minutt igår.

Var redd for at jeg ikke hadde fått ut all oljen, men nå ser det riktig så bra ut :smiley:

Link to post
Share on other sites

Skal nå ta en titt i sjøpumpehuset på motoren min, og lurer da på om jeg må demontere hele greien for å komme til impelleren.

 

Bilde

Er veldig trangt å komme til på platen hvor impelleren ligger, og jeg tror ikke at den kan dras ut slik den står nå.

Noen som vet hvor mye jeg evt. må demontere for å komme til?

Denne blir jo i tillegg drevet av en reim. Denne må nok strammes opp etterpå også. Tips for demontering/montering mottas med takk :smiley:

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått tak i ny impeller.

Marinebutikkene hadde den ikke, men "In-Ma Pumper Bergen" hadde den. 250kr.

Hadde også en interresang samtale med han ang en liten lekkasje jeg har på vannpumpen.

Skal demontere denne, og skifte den ene pakningen der samtidig. Spennende å se hvilken pakning der er. Der finner 2 typer visst. En til 150kr og en til 650kr. Vi får se :smiley:

Link to post
Share on other sites

Demonterte vannhuset idag. Ikke så vanskelig egentlig. 2 bolter + 2 slangeklemmer + 1 reim.

Datt deler ut etter mitt lille uhell . Tok den med meg hjem, og skal åpne den litt senere. Har planer om å fikse vannlekkasje samtidig.

Impelleren var flerret i stykker. Tror jeg må sjekke slangene mine for biter også.

Redigert av outbreak (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sprettet opp vannpumpen idag. Ikke et vakkert syn. Impeller flerret i stykker.

Så noen biter i slangen nedenfor, men lurer på om noen av bitene har klart å komme seg inn i varmeveksleren. Denne er limt sammn, og jeg har lite lyst til å demontere denne. Tror jeg tar en sjekk av alle slangene, og sjekker hva tempen blir når jeg starter.

Skal samtidig som pumpen er demontert, bytte pakning ifm en liten vannlekkasje jeg har på den. Noen som vet om pakningen rundt hylsen skal taes ut samme vei som impelleren, eller om hjulet må demonteres og dra den ut den veien?

 

Her er noen bilder før jeg åpnet den:

 

Bilde

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

lurer på om noen av bitene har klart å komme seg inn i varmeveksleren. Denne er limt sammn, og jeg har lite lyst til å demontere denne.

Hvis du har mulighet til å spyle gjennom varmeveksleren motsatt vei av normal vannstrøm er sjansen stor for at fremmedlegmer vil følge med ut. :smiley:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hvis du har mulighet til å spyle gjennom varmeveksleren motsatt vei av normal vannstrøm er sjansen stor for at fremmedlegmer vil følge med ut. :smiley:

Hmm. Lur ide. Har muligheten, men dessverre ikke tilgang på vann der båten ligger.

Skal se om jeg finner alle bitene i slangene. Blir et puslespill, men håper at jeg finner alt.

Krysser fingrene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...