Jump to content

GM 6,2L V8 Diesel 165HK, erfaringer?


Goddis77

Recommended Posts

Har idag byttet pakning og impeller på vannpumpen.

Ganske lett å bytte pakningen, og den hadde en overkommelig pris på 100kr. Feiret dette med å kjøpe en ekstra impeller for backup.

Under montering, sjekket jeg slangene til kjølingen. Fant ingen rester på veien videre mot varmeveksleren, men en god del i slangene før. Tror derfor at dette gikk bra. Starter motoren i morgen så får vi se. Ellers var det MYE verre å montere pumpen, enn å demontere den. Svettet ikke, det rant av meg!

Fordelen er jo at en blir godt kjent med hvordan tingene fungerer, ikke sant :wink:

Link to post
Share on other sites

:lol: Tror nok det ja.

Skal bli deilig å få ryddet litt, og få vekk en del av oljelukten som ligger i motorrommet.

Blir spennende å se om det lekker inn noe vann i kjølen på turen i ferien.

Vi får se :wink: Ellers er jeg i ferie humør. Bare 4 dager igjen...

Link to post
Share on other sites

Fikk tatt en prøvetur idag. Startet opp og sjekket eksosen. Sprutet vann der ja :flag: Så også på sjøvannsfilteret. Fin bobling som det skal være :smiley: Feiret med en tur inn i Nordåsvannet, med påfølgene svalestup fra baugen. Til og med hunden hoppet etter. Deilig temp :yesnod: . Hvem trenger syden!!! Tok en prat med de i nabobåten også, Fjord 810. De har lagt den ut for salg.

Kunne ikke dy meg, måtte titte. Ikke bra dette her, var som snop for meg :crazy: Fin båt for fremtiden kanskje........ :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Under diverse andre emner, kom jeg til å tenke på kjølingen min.

 

Bilde

Ved punkt 1: Dette er inntaket som blir brukt for kjøling hos meg idag. Dette har fungert fint, men vet ikke helt om det er nok.

Ved punkt 2: Dette er en plugg som vi laget for evt drenering av manifoilene.

Under ferien fikk jeg problemer med den ene eksostemp føleren. Den har mest sansynlig fått seg ett brudd, for den forrandrer seg når jeg rukler i kabelen. Kjente derfor med hånden på manifoilen under gange. Den er fin og kjølig, men brant meg helt inne med denne dreneringen. Tror derfor at vannet ikke kjøler godt nok helt der borte. Vurderer derfor å lage ett eller annet ved punkt 3 som fører vannet inn i dreneringshullet.

Vet ikke om dette er nødvendig, så jeg lurer derfor på hvor høy temperatur syrefast stål tåler. Noen som vet?

 

Kommentarer er ønskelig :smiley:

Link to post
Share on other sites

Tror ikke du trenger å bekymre deg for hvor mye det tåler, i følge sertifikatene som følger med stålet vi kjøper på jobben er det smeltetemperatur på nærmere 2000 grader. Det er vanlig syrefast rustfritt stål.

Lurte samtidig på hvordan er manifoilendine dine bygd opp innvendig? Er de helt åpne eller har du kammer inne som som skiller vann og eksos frem til tuten nede på manifoilene.

Stolt eier av båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Var ute på tur idag alene. Tøffet litt utover fjorden bare for kosen sin del.

Tenkte da at jeg skulle se hva båten nå gikk i. Den har fått en del groe på drevet, noe jeg ikke synes er så bra siden jeg sprayet dette når båten var oppe. Gleden var derfor god når den marsjet på 14 knop. Gav på litt ekstra og var da oppe i 18 knop.

Nå var været fint og lite bølger, men er fornøyd for det jeg :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det er en deilig følelse eller hva... Desverre så liker ikke båten min seg i farten rundt 8-18 knop. Må over for at den skal ligge fint og rolig. men så fint vær vi har hatt i det siste er det greit å ligge i 5-6 knop og kose seg.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Går så fort for meg dette vettu. Tørr ikke ta hendene vekk fra rattet :lol: Nei hadde nok ikke med meg kameraet. Var forresten bortom plassen deres bare for å se at båtene lå der :yesnod: . Speidet for å se om janB hadde fått ny, men fant ingen BP-vimpel der...

Gikk inn igjen når jeg var tom for kaffe...

Link to post
Share on other sites

Den ene eksostemp føleren jeg har har begynt å tulle seg allerede. Tror det er dårlig kontakt, for den vandrer når jeg tar på den. Tenkte å kjøpe inn ny giver, men denne er økt i pris nå. Koster 1100kr for ett sett. Og det var bare giveren... Tror jeg dobbel/trippel sjekker den jeg har jeg!

Ikke så lett å få igjen på garanti heller. Marinesenteret gir jo bare "div varer" kvitteringer.

Link to post
Share on other sites

har du byttet propell outbreak?

Har nok ikke det nei. Var nedom for å prøve å tilte opp drevet, men det satt fast det. Fikk det ikke opp :lol: Typisk det når en først vil ha det opp så... Klarte også å kutte meg bra opp når jeg skulle rengjøre utgangen på drevet for skjell/groe.

Men har VELDIG lyst til å prøve en litt større en ja......... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Var forresten bortom plassen deres bare for å se at båtene lå der

Janb har flyttet til Eidsvåg. Selv er jeg i verdensmetropolen Akkerhaugen, innerst i Norsjø, som da altså er et stykke inne i Telemarkskanalen. Men uten båt. :cryin: Kjørte inn med bil i dag. kan hende blir det med båten neste gang.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Var på en liten tur igår, og merket en diesel-lukt som var sterkere enn normalt.

Har hatt litt lekkasje ned i kjølen, og frykter nå at dette kan være blanding av diesel og sjøvann.

Er der noen spesielle steder jeg bør sjekke for lekkasje på dieselsiden? Lyste rundt omkring på motoren, og kunne ikke se noe spesielt... Kan filteret lekke f.eks? Dette er bare skrudd fast for hånd... Når det gjelder sjøvannet er jeg ganske sikker på at det kommer gjennom et lite hull jeg har i hekken. Dette skal plugges når jeg får tid.

Link to post
Share on other sites

Har alpha nå, vet dreimomentet vil bli feil(diesel slår hardere da dreimoment er på max på lavere turtall) men kjører med Hd lager og gear , har 425hp nå og funker greit, har lyst på diesel så hadde vært gøy å prøve, skulle drev rase så er det jo bare å bytte ut gear igjen. rast tre drev før jeg byttet til riktig gear som har holdt en sommer nå.

 

 

øyvind

Link to post
Share on other sites

Var på en liten tur igår, og merket en diesel-lukt som var sterkere enn normalt.

Har hatt litt lekkasje ned i kjølen, og frykter nå at dette kan være blanding av diesel og sjøvann.

Er der noen spesielle steder jeg bør sjekke for lekkasje på dieselsiden? Lyste rundt omkring på motoren, og kunne ikke se noe spesielt... Kan filteret lekke f.eks? Dette er bare skrudd fast for hånd... Når det gjelder sjøvannet er jeg ganske sikker på at det kommer gjennom et lite hull jeg har i hekken. Dette skal plugges når jeg får tid.

Fant ut av diesel lekkasjen. Slangen inn til motor har ikke klemme. Denne har blitt slakk, og begynt å lekke diesel. Fant derfor ut hvorfor motoren har hatt en liten ujevn gange i det siste. Monterte på slangeklemme idag, og skylte kjølen etter beste evne. Skrubb og vaskeklut skal brukes når jeg får tid :yesnod: . Kanskje det blir en tur i helgen. Hvem vet :wink:

Link to post
Share on other sites

Har alpha nå, vet dreimomentet vil bli feil(diesel slår hardere da dreimoment er på max på lavere turtall) men kjører med Hd lager og gear , har 425hp nå og funker greit, har lyst på diesel så hadde vært gøy å prøve, skulle drev rase så er det jo bare å bytte ut gear igjen. rast tre drev før jeg byttet til riktig gear som har holdt en sommer nå.

øyvind

bensinmotorene er råere mot drevene hvis båtvekten er høy.

7.4 mpi motorene leverer 740 nm ved 3800 o/min

med bravodrevene planer båter på over 3 tonn på litt over 3 sek med 7.4en.

forsøkte med alpha drev på 7.4en men knakk 2 hvorav et helt nyoverhalt - med veldig forsiktig bruk.

de skal tåle 300 hk men båtvekten er nok avgjørende.

alpha drevet gravde båten mye mer ned enn bravodrevet som ga et mye bedre løft i planeovergangen samt at motoren vikrket utrolig mye sprekere noe jeg tilskriver lettere "eksosflow" med bravodrevet.

 

mange kjører visstnok steyrdiesler på alpha drevet uten problemer.

det er ganske sikkert den slappe aksellerasjonen samt det relativt lave dreiemomentet på tundt 500 nm som nok redder de alpha drevene.

 

de store bensinmotorene er kjent og elsket fordi de har så mye "grunt" i "kjelleren".

det er der forskjellen mellom diesel og bensin ligger og er nok årsaken til at alfadrevene ikke holder på tyngre båter.

tipper at hvis du skifter til bravo 1, 2 eller 3 med rett utveksl/prop vil du ikke kjenne båten din igjen.

Link to post
Share on other sites

7.4 mpi motorene leverer 740 nm ved 3800 o/min

 

Starpowr 7,3 V8 diesel har 842Nm på ca 1800 til 2200 rpm.. :eek: Det er drevknuser det

Redigert av Wellcraft (see edit history)

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

yep, men det spørs forstsatt på aksellerasjonsevnen i området og om dette er rundt planeterskelen hvor belastningen på drevet er størst.

 

ingen stor skade ved å "fyre av en kruttlapp" før man når planeterskelen det er da belastningene kommer for fullt.

grisetung motor som selvfølgelig spiser alpha drev fortere en Fred Flintstone spiser dyno- eller er det dinosaur riben sin,,,....

 

slik ser det ut når 7.4 slipper gryntet løs.,

ingen brukne tenner - de bare legger seg pga overoppheting - til de grader at plasten rant ut av låsemutteren som sitter på akslen.

herding goodbye....

nyoverhalt drev av proff serviceverksted - i plan ca9.5 ganger etter overhaling.

Posted Image

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...