Jump to content

GM 6,2L V8 Diesel 165HK, erfaringer?


Goddis77

Recommended Posts

ja, når det gjelder delene vist på bildet var de helt nye etter reparasjon - garantert.

kjenner merc fyren/verkstedet rimelig bra.

det første havariet så likedan ut - frem til da hadde drevet vært brukt på en 5.7l va 9 12 år men med ganske få driftstimer.

eksakt samme resultat ved begge havarier.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ja, når det gjelder delene vist på bildet var de helt nye etter reparasjon - garantert.

kjenner merc fyren/verkstedet rimelig bra.

det første havariet så likedan ut - frem til da hadde drevet vært brukt på en 5.7l va 9 12 år men med ganske få driftstimer.

eksakt samme resultat ved begge havarier.

Da vet du jo svaret selv , feil drev på riktig motor .............VP ( say now more)

 

Jeg tror :wink: det finnes Bravo drev som klarer 300 Hk ++

Link to post
Share on other sites

mange kjører visstnok steyrdiesler på alpha drevet uten problemer.

det er ganske sikkert den slappe aksellerasjonen samt det relativt lave dreiemomentet på tundt 500 nm som nok redder de alpha drevene.

På båtmessen i Bergen ble jeg fortalt av Steyr forhandler at en ikke kunne bruke alphadrev...

De fleste Steyr installasjonene går nok med Bravo drev eller vannjet.

Link to post
Share on other sites

Tenkte å kunne prøvet med alphaen på en lat 6,2l , har rast 3 drev til sammen med motoren jeg har i nå men da går båten i over 65knop(gps) og drevet /og motorer heiset slik at propell går en del i overflaten noe som gir større belastning da det slår mere på drevet ved kjøring i bølger.

 

1 drev gikk øvre gear med et par smell og alle tennene var borte :eek:

2 drev vridde jeg av drivaksel rett over inpeller, så den var tvistet rundt, så røk nedre gear på siste havari med drevet.

 

Nå står båten igjen med ødelagt couppler hvor alle tennene inne couppler har røket(ikke gummien som har gått) :crazy:

Drevet jeg har bygget nå med hd gear har holdt denne sommeren så mulig det ville tålt en 6,2 diesel, blir jo ikke snakk om samme belastning da når båt ikke vil kunne nå samme fart.

 

Vet Bravo 1 vil tåle motoren men hvis jeg skal bytte drev er det http://www.arneson-industries.com/bravo_to..._conversion.htm som er aktuelt, dette drevet er bulletproof i mine øyne og til mitt bruk.

 

ø.l

Link to post
Share on other sites

På båtmessen i Bergen ble jeg fortalt av Steyr forhandler at en ikke kunne bruke alphadrev...

De fleste Steyr installasjonene går nok med Bravo drev eller vannjet.

nei, jeg vile heller ikke brukt alpha på steyr/dieseler men ifølge en av "us bruktbåtimportørene" var det "ikke noe problem" å kjøre steyr motorene på alpha drev - det var "fler" som gjorde det.

 

traff ellers en som kjørte 170 hk v8 marinediesel på alpha ute problem men han hadde ikke så mange timer på pakken da jeg snakket med ham.

Link to post
Share on other sites

Tenkte å kunne prøvet med alphaen på en lat 6,2l , har rast 3 drev til sammen med motoren jeg har i nå men da går båten i over 65knop(gps) og drevet /og motorer heiset slik at propell går en del i overflaten noe som gir større belastning da det slår mere på drevet ved kjøring i bølger.

 

http://www.arneson-industries.com/bravo_to..._conversion.htm som er aktuelt, dette drevet er bulletproof i mine øyne og til mitt bruk.

 

ø.l

 

65 Knop med en 6,2 L Diesel :crazy: her har du vel trykket litt feil på ditt tastatur vel :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da var vi ute på en fin fin tur idag. Blå himmel og strålende sol.

Var oppe i båten for noen dager siden og justerte på turtallet. Tok utgangspunktet i tomgangsturtallet og justerte etter dette. Dette viste før 800omdr, mens det nå viser 650. Dette er riktig. La deretter båten opp i 1500omdr på fri og sjekket turtallet her. Var riktig det også. Tok derfor under turen idag og sjekket det med belastning på 2100omdr. Målte 2059 omdr på tachometeret så dette var gode saker.

Fikk oss litt av et sjokk når vi da la oss på 2800-3000omdr som er marsjfarten vår. Bang så var vi oppe i 15,5-16,5 knop. Under turen etterpå lå vi på 2900 omdr og da hadde vi en marsjfart på 15,5 knop. Flapsen var da også tatt litt opp for å bedre manøvreringsevnen. :yesnod::sailing::sailing::sailing: . Vi er storfornøyd med dette, og kommer nok til å vente litt med propellbytte. Kan faktisk være at vi legger oss på samme størrelsen her (15x19H). Må bruke båten en del mer først for å se hva vi maxer på.

 

Har samtidig fått en anelse uling i drevet. hører den på lavere turtall spesielt. Vet ikke helt om denne har vært der før...

 

Fikk oss også en liten "hjerte-i-halsen" opplevelse. Smalt som pokker når vi gikk over noen bølger. Tok raskt ned farten, men det viste seg at det bare var kaffekannen som deiset i dørken :lol: Alt bra der altså.

 

Ble tid til en fin middag ombord, med kaffe og dessert (muffins), før vi satte kursen hjem igjen. Var bra mørkt når vi nærmet oss Strømme bro. Klokken var da rett over 19:30.

Link to post
Share on other sites

kaffekannen som deiset i dørken

Katastrofe!! :cryin: Hvordan gikk det med cognac'en? :eek:

 

Godt å høre at det går på frem. Det er betydelig forskjell på hvordan 15 knop oppfattes/føles i fohold til 10-11; selv om den egentlige forskjellen ikke er så stor.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg mener at GMC2500 har skrevet noe fornuftig om turtall på disse motorene. Ut fra husken mener jeg at turtallkutt for marine ligger på 3600 rpm og for bil 3800 rpm. Motoren til Hulda er benkkjørt til 4000 rpm.

 

Over tid tror jeg ikke at disse motorene har det særlig bra så mye over 3200 rpm.

Link to post
Share on other sites

Båten blir verre å håndtere når farten kommer opp i 17-18 knop. Dette kan nok kompanseres med mindre bruk av flaps. Disse har jo tidligere stått på max for å holde snuten nede.

Det vittige og idag var at vi så eksos komme ut bak når vi gav på en del. Dette var vi ikke vant til, så vi måtte dobbelsjekke at det virkelig var fra eksosutløpene det kom ut og ikke fra drevet :lol:

Link to post
Share on other sites

Den som er best på dette her på forumet er absolutt GMC2500, ingen over, ingen ved siden.

 

Jeg vil tro at maks dreiemoment på motoren ligger rundt 2500- til 2800 rpm. Max. hk tror jeg du skal ha på 3500 rpm. Andre 'forstå-seg-påere' jeg har snakket med i AmCar-miljøet hevder at motorene ikke har godt av kontinuerlig turtall på mer enn 2800- til 3000 rpm.

 

Så, hvis du har en propell som gir deg en grei marsjfart på ca. 2500 rp., tror jeg du vil være ok. Som Worse indikerer, et 'hyggelig' turtall. Og det bør ligge i det området der. Og så har du i tillegg 800 rpm til i 'påkommende' tilfelle.

 

Hvorfor ikke sende en IM til GMC2500? Det er en stund siden jeg har sett han på BP nå...

Link to post
Share on other sites

Har sendt GMC2500 en IM men ikke fått noe svar ennå.

 

Var en tur utpå idag for å se etter JanB med følge... Småputret utenfor Tyssøy før jeg tok turen inn i viken for en kaffepause. Ble ingen kaffe -> tom for vann.

Siden jeg ikke så snurten av dem, tok jeg turen vest rundt Tyssøy og nordover.

Når jeg nærmet meg Grimstadfjorden, la jeg båten opp i 3000 omdr med påfølgende marsjfart på 16 knop. Nå er ikke jeg så vant til dette, men skal der komme hvit røyk ut av eksosutløpene når jeg drar slik på? Har ikke lagt på dette turtallet før, men vet nå at i denne farten ligger eksosutløpene en del over vann. Ved lavere turtall som jeg har lagt på før, har disse ligget i vannlinjen. Er dette normalt? Temperaturen på motoren lå på 85 grader v/3000 omdr. Ligger på 80 grader v/2500. Eksostempen viser nesten 400 grader v/3000 omdr.

Ellers hadde jeg det fint utpå. Så ut til at Frøken Fryd, LA3939 og Skipper Worse også var på tur idag :sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...