Frøken Fryd Svart 15.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2006 Så ut til at Frøken Fryd, LA3939 og Skipper Worse også var på tur idag Observerte det samme ja Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 15.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2006 (redigert) Regner med at røken din er damp fra saltvannskjølingen, helt normalt. Hulda gikk fra Strömstad til Son i dag, ca. 7,5 timer på 2700 rpm. Det kommer gråaktig eksos som løser seg opp til ingenting 10 meter bak båten. Blanding av eksos og vanndamp. Under 10 grader i luften her på palmekysten i dag. Tåke, yr og tilnærmet vindstille. Redigert 15.Oktober.2006 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 15.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2006 Regner med at røken din er damp fra saltvannskjølingen, helt normalt. Hulda gikk fra Strömstad til Son i dag, ca. 7,5 timer på 2700 rpm. Det kommer gråaktig eksos som løser seg opp til ingenting 10 meter bak båten. Blanding av eksos og vanndamp. Under 10 grader i luften her på palmekysten i dag. Tåke, yr og tilnærmet vindstille. Deilig å høre Merker at det er kaldt ute ja. Når jeg kom tilbake til båsen min idag, gikk tempen helt ned til nesten 60 grader på motoren når jeg hadde lagt meg til og den hadde fått roet seg ned på tomgang i 10 min. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 15.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2006 Da skal du bytte termostat til en som gjør jobben skikkelig. Hulda står dønn på 82 grader (ser slik ut) uansett vær og føreforhold. Og Hulda er utstyrt med en kjøler som man bruker på motorer opp til 270 hk. Alstå kjølekapasiteten er nesten dobbelt av den hk jeg belaster motoren med. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 15.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2006 Da skal du bytte termostat til en som gjør jobben skikkelig. Hulda står dønn på 82 grader (ser slik ut) uansett vær og føreforhold. Og Hulda er utstyrt med en kjøler som man bruker på motorer opp til 270 hk. Alstå kjølekapasiteten er nesten dobbelt av den hk jeg belaster motoren med. Har bare skjedd idag. Skal holde øye med den. Kan jo faktisk være at den øker tempen noen grader ifm tørr impeller for en stund tilbake... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GMC 2500 Svart 15.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2006 Ups. Ja, der ser dere, gamle folk som er ute å reiser. Skulle ringe deg i helga Outbreak. Var en tur på Eikåsen på Lørdag. Men... Klokka gikk jo altfor fort, så jeg måtte tilbake til Voss. Turtall?? Det blir som å svare rett på et 1000 kr. spørsmål. Originalt så er marine utgaven av pumper satt opp til 3600 RPM. Da er fyllingsgaraden justert slik at den avtar litt på toppen. Dette for at den skal ha nok på alle turtall. Dette sett i kontrast til en bil pumpe, så avtar den mer på høyt turtall. Den er ikke beregnet for å gå mye der oppe. Bil i normal drift ligger på 1800 - 2200 RPM Den har også en annen framstilling av tenning. Turtallsregister. Det kommer jo ann på hvilken type utveksling det er på gear. Jeg vil si at i område 2700 - 2900 er det beste. Det er også viktig å lytte til motoren. Det merkes straks den ikke trives. Dem har en tendens til å bli litt skarpere i lyden, når dem presses over det idielle punktet. Nå får jeg en scanner, så jeg skal prøve å legge ut et skjema. Så kan dere se forskjellen i fyllings grader på en pumpe. Men husk også at drifts tempen er meget viktig. Er litt fraværende om dagen. Holder på med en test, så der går litt mye tid. Dere kan jo kikke litt på det vi holder på med. http://www.v8dieseltech.net/gm65td/test.htm Høres. mvh GMC 2500 Sitér dette innlegget V8 Diesel Tech Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 15.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2006 Kjekt å høre fra deg igjen GMC 2500. Lå hele Lørdagen med bakrus, så jeg hadde ikke vært helt snakkesalig likevel . Har forløpig lagt meg på 2900 på min motor, men det er rett som du sier når det gjelder lyden. Det gjelder bare å bli vant til hva en skal lytte etter. Merker det at motoren "pusher" litt ekstra hvis jeg legger den på 3000 omdr. Akkurat som om det er i det området at kreftene ligger. Hører da at motoren liksom girer opp ett hakk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
colabrus Svart 20.Januar.2007 Del på Facebook Svart 20.Januar.2007 Hei alle sammen! Tar opp igjen denne tråden da jeg selv har en GM 6,5. Jeg kjører den med tørrturbo og kun kobberrør rundt de originale bilmanifoilene som kjøling. Ellers har jeg en stor varmeveksler og bowman oljekjøler. Etter at jeg fikk mer turtall på motoren min (3600 rpm) vart dette litt lite kjøling. Tror det blir altfor stor omgivelses temperatur i motor rommet. Kan jeg kjøpe eller lage meg manifoiler, og skippe turboen? eller blir det feil kompresjon i motoren da? Vet noen om hvor jeg kan kjøpe slike manifoiler? Colabrus Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 20.Januar.2007 Del på Facebook Svart 20.Januar.2007 Du kan lage manifolder, du kan kjøpe manifolder, men du kan ikke skippe turboen. Det er lavere kompresjon på en ikke-turbo-motor/andre stempler. Kan du ikke fikse ekstra kjøling med vifte/ventilasjon? Det er kanskje det enkleste? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 20.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Januar.2007 Manifoiler kan en kjøpe. Du har f.eks penisular sine. Disse koster vel drøyt 20.000, men forutsetter at en kobler om litt av opplegget. Er i aluminium, og er beregnet på ferskvann hvis ikke jeg tar helt feil. Vannpumpe systemet må da bygges om. Slik ser mine ut: Forandret på designen i forhold til dem som var på når jeg kjøpe dem. De gamle hadde en lang hals oppover som gav konstant trykk når motoren var av. Dette gav da vann inn i motoren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 20.Januar.2007 Del på Facebook Svart 20.Januar.2007 Jeg hadde tørr (ikke vannkjølt) turbo i min forrige båt og det fungerer bra det. Det er mange motorprodusenter som bruker tørr turbo. Jeg ville skiftet til vannkjølte manifolder enten du lager dem selv eller finner noen som kan gjøre det for deg. Sjekk rundt på nettet det er mange som lager manifolder til ulike motorer. Turboen islolerer du for å unngå strålevarme. Selv pakket jeg den inn i sveiseduk. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
colabrus Svart 20.Januar.2007 Del på Facebook Svart 20.Januar.2007 Hadde du da vannkjølte manifolder og tørrturbo? Hvordan gjøres dette med turboplassering? Hadde du crossover rør eller turbo på toppen av motor? (SF) Colabrus Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 20.Januar.2007 Del på Facebook Svart 20.Januar.2007 Hei, jeg tenkte mer prinsipp. Det var en annen motor jeg hadde en rekke-6 fra Nissan. Strålevarme fra turbo kan du isolere deg vekk fra. Manifold bør kjøles. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Belgarath Svart 20.Januar.2007 Del på Facebook Svart 20.Januar.2007 Bare for å dra denne tråden litt sidelengs.. Som noen har fått med seg, mitt DieselDuck prosjekt trenger motor med tiden. En 165 Hk V8 hadde passa tror jeg til å drive dyret, men hvordan er effektkurven og dieselforbruket på denne? Normalt hadde jeg sett for meg maks 2500-2800 o/min, men dersom jeg kan spare 100K på å velge en overhalt GMV8, så kan det være et alternativ. Hvordan vil den gå på 1000-1500 o/min over tid? noe jeg vil anse er et passelig marsjturtall. Rekkesekser er jo det jeg anser for å være den beste gangen, men en v8 er ikke gal den heller.. Sitér dette innlegget MVH Ole B ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- '78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 20.Januar.2007 Del på Facebook Svart 20.Januar.2007 Du kan jo se litt på hvordan Penisular gjør det: Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 20.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Januar.2007 For å gi litt svar på effekt kontra forbruk hadde vel GMC2500 noe slikt på nettsiden sin tror jeg. Men den linken har forsvunnet for meg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 20.Januar.2007 Del på Facebook Svart 20.Januar.2007 Men den har Hulda: http://home.c2i.net/oeabraham/info.htm Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
colabrus Svart 21.Januar.2007 Del på Facebook Svart 21.Januar.2007 Selger peninsular komplette mariniseringssett? Finner ikke noen sider som selger peninsular deler.. Noen som har linker? uff...tung dag i dag... Colabrus Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 21.Januar.2007 Del på Facebook Svart 21.Januar.2007 (redigert) www.peninsulardiesel.com Jeg tror du må sede dem en e-mail. Hjemmesiden ser nokså fattig ut i forhold til det den var før. Redigert 21.Januar.2007 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 21.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2007 (redigert) wic.no , disse samt DP service i Haugesund selger penisulardeler/sett her i Norge. Koster kjapt 50-60.000 for komplett sett. Redigert 21.Januar.2007 av Outbreak (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 21.Januar.2007 Del på Facebook Svart 21.Januar.2007 Ellers så kan man jo titte litt på: http://www.oscomotors.com/ Hulda har manifolder derfra. Dog vanlige vannkjølte industrimanifolder, jeg betalte kr. 1500/stk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 21.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2007 Hvordan har kvaliteten vært på disse? Hvilket materiale er de laget av? Hvilket merke bruker du? Hvis kavliteten er god, er nok dette et mye bedre alternativ enn win.no, ihvertfall ifm pris. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 21.Januar.2007 Del på Facebook Svart 21.Januar.2007 Hvordan har kvaliteten vært på disse? Hvilket materiale er de laget av? Hvilket merke bruker du?Hvis kavliteten er god, er nok dette et mye bedre alternativ enn win.no, ihvertfall ifm pris. OSCO støper gråjern (vanlig støpejern) i h.h.t. opplysningene. OSCO er navnet. Kvaliteten er helt grei på de manifoldene jeg kjøpte. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
colabrus Svart 22.Januar.2007 Del på Facebook Svart 22.Januar.2007 Hvilke manifoldere fra Osco passer GM 6.5 ? Colabrus Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
colabrus Svart 23.Januar.2007 Del på Facebook Svart 23.Januar.2007 (redigert) Jeg har sett gjennom .pdf katalogen til Osco og finner ingen manifolder til diesel... Er det den samme som går til en besiner V8?? Colabrus Redigert 23.Januar.2007 av colabrus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.