Jump to content

GM 6,2L V8 Diesel 165HK, erfaringer?


Goddis77

Recommended Posts

Regner med at røken din er damp fra saltvannskjølingen, helt normalt.

 

Hulda gikk fra Strömstad til Son i dag, ca. 7,5 timer på 2700 rpm. Det kommer gråaktig eksos som løser seg opp til ingenting 10 meter bak båten. Blanding av eksos og vanndamp. Under 10 grader i luften her på palmekysten i dag. Tåke, yr og tilnærmet vindstille.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Regner med at røken din er damp fra saltvannskjølingen, helt normalt.

 

Hulda gikk fra Strömstad til Son i dag, ca. 7,5 timer på 2700 rpm. Det kommer gråaktig eksos som løser seg opp til ingenting 10 meter bak båten. Blanding av eksos og vanndamp. Under 10 grader i luften her på palmekysten i dag. Tåke, yr og tilnærmet vindstille.

 

Deilig å høre :smiley:

Merker at det er kaldt ute ja. Når jeg kom tilbake til båsen min idag, gikk tempen helt ned til nesten 60 grader på motoren når jeg hadde lagt meg til og den hadde fått roet seg ned på tomgang i 10 min.

Link to post
Share on other sites

Da skal du bytte termostat til en som gjør jobben skikkelig. Hulda står dønn på 82 grader (ser slik ut) uansett vær og føreforhold. Og Hulda er utstyrt med en kjøler som man bruker på motorer opp til 270 hk. Alstå kjølekapasiteten er nesten dobbelt av den hk jeg belaster motoren med.

 

Har bare skjedd idag. Skal holde øye med den. Kan jo faktisk være at den øker tempen noen grader ifm tørr impeller for en stund tilbake...

Link to post
Share on other sites

Ups.

Ja, der ser dere, gamle folk som er ute å reiser.

Skulle ringe deg i helga Outbreak.

Var en tur på Eikåsen på Lørdag.

Men... Klokka gikk jo altfor fort, så jeg måtte tilbake til Voss.

 

Turtall??

Det blir som å svare rett på et 1000 kr. spørsmål.

 

Originalt så er marine utgaven av pumper satt opp til 3600 RPM.

Da er fyllingsgaraden justert slik at den avtar litt på toppen.

Dette for at den skal ha nok på alle turtall.

 

Dette sett i kontrast til en bil pumpe, så avtar den mer på høyt turtall.

Den er ikke beregnet for å gå mye der oppe.

Bil i normal drift ligger på 1800 - 2200 RPM

Den har også en annen framstilling av tenning.

 

Turtallsregister.

Det kommer jo ann på hvilken type utveksling det er på gear.

 

Jeg vil si at i område 2700 - 2900 er det beste.

Det er også viktig å lytte til motoren.

Det merkes straks den ikke trives.

Dem har en tendens til å bli litt skarpere i lyden, når dem presses over det idielle punktet.

 

Nå får jeg en scanner, så jeg skal prøve å legge ut et skjema.

Så kan dere se forskjellen i fyllings grader på en pumpe.

 

Men husk også at drifts tempen er meget viktig.

 

Er litt fraværende om dagen.

Holder på med en test, så der går litt mye tid.

Dere kan jo kikke litt på det vi holder på med.

http://www.v8dieseltech.net/gm65td/test.htm

 

Høres.

 

mvh

GMC 2500

Link to post
Share on other sites

Kjekt å høre fra deg igjen GMC 2500. Lå hele Lørdagen med bakrus, så jeg hadde ikke vært helt snakkesalig likevel :crazy: .

Har forløpig lagt meg på 2900 på min motor, men det er rett som du sier når det gjelder lyden. Det gjelder bare å bli vant til hva en skal lytte etter. Merker det at motoren "pusher" litt ekstra hvis jeg legger den på 3000 omdr. Akkurat som om det er i det området at kreftene ligger. Hører da at motoren liksom girer opp ett hakk.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hei alle sammen!

 

Tar opp igjen denne tråden da jeg selv har en GM 6,5.

Jeg kjører den med tørrturbo og kun kobberrør rundt de originale bilmanifoilene som kjøling.

Ellers har jeg en stor varmeveksler og bowman oljekjøler.

 

Etter at jeg fikk mer turtall på motoren min (3600 rpm) vart dette litt lite kjøling.

Tror det blir altfor stor omgivelses temperatur i motor rommet.

 

Kan jeg kjøpe eller lage meg manifoiler, og skippe turboen? eller blir det feil kompresjon i motoren da?

Vet noen om hvor jeg kan kjøpe slike manifoiler?

 

 

 

Colabrus :smash:

Link to post
Share on other sites

Manifoiler kan en kjøpe. Du har f.eks penisular sine. Disse koster vel drøyt 20.000, men forutsetter at en kobler om litt av opplegget. Er i aluminium, og er beregnet på ferskvann hvis ikke jeg tar helt feil. Vannpumpe systemet må da bygges om.

 

Slik ser mine ut:

 

conway_motor_kjoling_1.jpg

 

Forandret på designen i forhold til dem som var på når jeg kjøpe dem. De gamle hadde en lang hals oppover som gav konstant trykk når motoren var av. Dette gav da vann inn i motoren.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde tørr (ikke vannkjølt) turbo i min forrige båt og det fungerer bra det. Det er mange motorprodusenter som bruker tørr turbo. Jeg ville skiftet til vannkjølte manifolder enten du lager dem selv eller finner noen som kan gjøre det for deg. Sjekk rundt på nettet det er mange som lager manifolder til ulike motorer.

 

Turboen islolerer du for å unngå strålevarme. Selv pakket jeg den inn i sveiseduk.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Bare for å dra denne tråden litt sidelengs..

Som noen har fått med seg, mitt DieselDuck prosjekt trenger motor med tiden. En 165 Hk V8 hadde passa tror jeg til å drive dyret, men hvordan er effektkurven og dieselforbruket på denne?

Normalt hadde jeg sett for meg maks 2500-2800 o/min, men dersom jeg kan spare 100K på å velge en overhalt GMV8, så kan det være et alternativ. Hvordan vil den gå på 1000-1500 o/min over tid? noe jeg vil anse er et passelig marsjturtall.

Rekkesekser er jo det jeg anser for å være den beste gangen, men en v8 er ikke gal den heller..

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

Hvordan har kvaliteten vært på disse? Hvilket materiale er de laget av? Hvilket merke bruker du?

Hvis kavliteten er god, er nok dette et mye bedre alternativ enn win.no, ihvertfall ifm pris.

 

OSCO støper gråjern (vanlig støpejern) i h.h.t. opplysningene. OSCO er navnet. Kvaliteten er helt grei på de manifoldene jeg kjøpte.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...