Teerex Svart 22.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2014 Kanskje det skal være 30 kubikkmeter.. men uansett så avfukter de nok like bra. Ikke så uvanlig med upresise spesifikasjoner på div. elektroapparatur. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Ipanema1 Svart 22.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2014 Opplysninger om hvilken størrelse på rommet avfukterne er egnet til er i høyeste grad veiledende. Her kan produsent/importør/forhandler i utgangspunktet oppgi det som passer dem. Tall som for eksempel angir effekt i strøm og sirkulert volum luft mer tidsenhet derimot, det er absolutte og målbare størrelser. Kan det for eksempel tenkes at de som står bak merkenavnet "Meaco" har tatt mer i enn de som har gitt varen navnet "Sandstrøm"? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 22.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2014 Jeg tenker det samme som Ipanema1 og teerex. Dette er ikke en målbar størrelse, så det er nær sagt fritt frem for selger å benytte hva han ønsker i markedsføringen. Hvor stort areal eller volum som kan avfuktes avhenger vel mer av om det er tett som en ubåt eller velventilert, samt hvor fuktig det er, hvor tørt man ønsker det, etc. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Teerex Svart 22.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2014 I utgangspunktet kan nok rommet være nesten hvor stort som helst. I et lukket og tett rom vil luften sakte men sikkert avfuktes uansett litt etter litt selv med en relativt liten avfukter. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
tobixen Svart 22.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2014 Hermetisk lukkede rom finnes vel omtrent bare i ubåter :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Mazurka Svart 22.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2014 Denne snutten gir noen svar vedr. innmaten... Sitér dette innlegget Link to post
Ronny11 Svart 22.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2014 http://www.lefdal.com/product/hjem-husholdning/klima/SDH08L13E/sandstrom-avfukter-sdh08l13e?scid=PRICECOMP_PRISJAKTNO Fri frakt. Alle som har betalt mer på Elkjøp, kan vise denne annonsen og få mellomlegget igjen :) Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 22.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2014 Dersom det er en meaco han har innmaten til der er jeg ikke i tvil om at sandstrømmen kommer fra samme fabrikk. Jeg har hatt min åpen, og alt er identisk. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 22.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2014 Alle som har betalt mer på Elkjøp, kan vise denne annonsen og få mellomlegget igjen :) Men elkjøp har ikke prisgaranti, bare returrett. Tror forøvrig vi kan konkludere med at Meaco og Sandstrøm er samme maskin med unntak av dvalemodusen. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Eureka Svart 22.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2014 - og filteret. Sitér dette innlegget Link to post
Kapteinbåt Svart 23.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2014 Har vore på Elkjøp og handla Sandstrøm:) Snart testkjøring. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 24.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2014 - og filteret. Filteret? Meaco'en kom i to versjoner, en med og en uten ioniserende filter, mens Sandstrøm'en har ioniserende filter? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
sap_2000 Svart 24.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2014 Støvfilteret på baksiden der luften suges inn er ikke identisk. Var det en annen farge tro? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Eureka Svart 24.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2014 (redigert) Støvfilteret, det som sittet på maskinen og skal tas av for regelmessig rengjøring. Som jeg skrev tidligere, på Sandstrøm'n er dette et simpelt filter av finmasket et eller annet. Skal ordne bilde om litt. -der kom du meg i forkjøpet :) Redigert 24.Oktober.2014 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 24.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2014 Hei, jeg har nå testet sandstrøm`en og det ser ut som den klarer å holde den luftfuktigheten du setter den på. (har målt med fuktmåler som registrerer luftfuktighet time for time) Eneste som tidligere er kommentert, går viften hele tiden, hvorpå den avfukter etter hva som er nødvendig for å holde den luftfuktigheten man har satt den på. Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
JRK Svart 24.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2014 Hei, Har bare mulighet for å kjøre avfukteren noen timer i helgene. Og jeg mener det står i bruksanvisningen at den fungerer bned til 5 grader. Er det en fordel å varme opp lufta i båten med en vifteovn samtidig? Gjelder i så fall dette om det er -5, 0, 5, eller 10 grader? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 24.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2014 Det er ikke nødvendig å varme opp lufta i båten, utover eventuelt frostsikring - dersom det blir frost mens vanntanken er full risikerer man at ting blir ødelagt. Disse avfukterene fungerer også i temperaturer under fem grader har jeg forstått det som - selv om det er frost vil den greie å ta ut fukt, dersom det er fukt i lufta. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 24.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2014 Selv for kompressorbaserte avfuktere er det i utgangspunktet ingen eller liten fordel å varme opp lufta, forutsatt at lufta beholder sin absolutte luftfuktighet. Lufta vil bli såpass tørr av varmeovnen i seg selv at det ikke blir mulig for kompressoren å hente ut fuktighet. Skal man tørke klær eller puter i båten så stiller saken seg anderledes; oppvarmingen vil føre til at det trekkes fukt ut av klær og puter, og en kompressorbasert avfukter vil være i stand til å fange denne fuktigheten. For best effekt setter man avfukteren slik at den blåser på klærne, og deretter varmeovnen mellom klærne og avfukteren. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Eureka Svart 24.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2014 Dersom du kun har mulighet til å kjøre avfukteren noen timer i helgene, så ville jeg skalket lukene og kjørt den på max effekt den tiden du kan ha den på. Hvor mange timer er det snakk om? Angående frost så er ikke det noe problem om du i den forutgående frostfrie perioden har tatt ut nok fuktighet. Sitér dette innlegget Link to post
Akvanauten Svart 25.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2014 Og - hvorfor er ikke importøren av Maeco mer aktiv i denne tråden for å dokumentere opphavet til sitt produkt dersom Maeco er et unikt produkt sammenliknet med Sandstrøm? Heisann, jeg er her jeg:-) Jeg har vært ute og reist en stund, men har fått lest meg opp på tråden nå. Det ser ut som at panelet har funnet ut både det ene og det andre, og det har vært både interessant og lærerikt å lese. Når det gjelder forskjellene på Meaco (som jeg selger) og Sandstrømmen (som andre selger) så hverken kan eller bør jeg si så veldig mye. Jeg kan gjerne fortelle om Meaco, men andre får påta seg å snakke om Sandstrøm. At maskinene er svært like er vel hevet over en hver tvil. Om de er identiske innvendig er vel ikke fullt så sikkert. Det jeg kan si er at Meaco er veldig opptatt av at det benyttes førsteklasses komponenter, så både kvalitet, ytelse og driftssikkerhet er på topp. Det samme gjelder sikkerhet, både med hensyn til brann og i forhold til elektriske støt. Meaco har gode spesifikasjoner og gode inspektører som følger opp det hele. Hvem som helst kan gå på Alibaba og bestille det billigste man finner, men ikke alle har folk på plass for å sikre at man får det man ber om. Alt dette koster penger, men det gjør også at både importør, forhandler og sluttkunde er trygge. Dette er måten Meaco gjør det på. Hvordan andre gjør det kan jeg ikke spekulere i. Det jeg kan si er at Meaco er et bra produkt til en bra pris. Den er lovpriset av baatplassen mange ganger. Meaco vinner test etter test etter test, nå sist i siste utgave av Practical Boat Owner (november 2014, side 46), og også i Båtmagasinet i fjor. Når det gjelder pris så forstår jeg at prisen på Sandstrøm hos Elkjøp / Lefdal er svært fleksibel for tiden. Dersom det er en god maskin, så er det ikke noe tvil om at det er en god pris. Kampanjer og tilbud vil det alltid være, men til de prisene de har operert med i det siste så er det nok mer politikk enn butikk. Vi vil fortsette med det vi er gode på, nemlig skaffe til veie gode, effektive, trygge og fornuftige luftavfuktere. Kvalitet og service koster, derav prisen på Meaco. Andre får gjøre sin jobb på sin måte. Vi har en viss følelse av at det er fornuftig det vi gjør. Denne høsten har Meaco DD8L som sagt vunnet testen i Practical Boat Owner, og kom også på tredjeplass i testen til Which Magazine. Avfukteren som vant den testen heter Meaco 20L Platinum.Vi fikk altså to av topp tre. Noe riktig har vi altså gjort. Andres avfuktere får andre prate om, og det regner jeg med dere forstår. Sitér dette innlegget "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post
sap_2000 Svart 25.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2014 (redigert) Så langt har det blitt brakt på det rene at Meaco er programmert til å slå av viften for så sniffe av og til mens Sandstrøm kjører viften kontinuerlig også etter at hygrostaten har skrudd av selve avfuktingen . Det kan være både en fordel og en bakdel alt etter hvordan man ser det. I kjelleren min hvor vi oppholder oss lite samt i båten hvor avfukteren stort sett går når vi ikke er der ser jeg på konstant luftsirkulasjon som en fordel. Bor man i båten vil Meaco som skrur av viften være en fordel. Videre er plasten i en annen farge og filteret er forskjellig. Hadde vært gøy om noen som har begge maskiner tilgjengelig hatt tatt seg bryet med en "tear down" og samenlignet komponent for komponent. Det hadde gitt et klart svar. Hadde egentlig trodd Meaco/ importøren hadde gjort det for lengst... Selv har jeg begge og merker ingen forskjell bortsett fra at den ene skrur av vifta når ønsket RF er nådd. Begge har forøvrig det samme kastet i sentrifugalvifta som gir vibrasjoner og lagerlyd ved oppstart i lave temperaturer ;-) Redigert 25.Oktober.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Ipanema1 Svart 25.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2014 Meaco har oppnådd en sterk markedsposisjon i Norge. Da er det ikke rart at folk føler behov for å få mer informasjon om dette produktet når det dukker opp en konkurrent som ser ut og oppfører seg omtrent likt. Jeg synes importøren av produktet under navnet "Meaco" svarer unnlatende. Henvisningen til "tester" gjort av pressen skulle vel da kunne tolkes som at produktet under navnet "Sandstrøm" burde dele plassen på pallen? Hvilken kostbar kvalitetsoppfølging er det importøren sikter til og som ikke Sandstrøm underlegges? Hvor mye vet den norske importøren om dette selv? Her håper jeg importøren kan bidra med mer informasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2014 (redigert) Mine to sandstrøm har begge det lille kastet i vifta men gir ikke fra seg noen spesielle ulyder av den grunn. Forøvrig syns jeg nå at denne tråden på 12 sider kanskje har utført sin misjon snart... hvor mye mere er det egentlig å diskutere? Redigert 25.Oktober.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Ipanema1 Svart 25.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2014 He, he. Kan være enig der teerex. Likevel, saken er interessant da den har paralleller til mange andre produkter. Jeg hadde vel håpet av importøren av Meaco kunne bidratt litt mer. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 26.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2014 (redigert) Lyden kommer ved oppstart i lave temperaturer under 6-10 grader ca. Det som mangler i tråden er en side by side tear down video hvor hver eneste komponent ble sammenlignet. Etter det tror jeg ikke det hadde vært så mye mer å diskutere ;-) Hadde vært fristende å gjøre selv, men nå gjør de tjeneste I hhv kjeller og båt som er en times kjøretur fra hverandre. Redigert 26.Oktober.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.