Jump to content

Skoleprosjekt - bygging av ti fots båt i kryssfiner


Hakkannen

Recommended Posts

Av en eller annen grunn synes elevene det er kjekt å fjerne lakken på motoren, dette er noe jeg aldri tror jeg kommer til å fatte og forstå :wink:

 

 

Det er veldig konkret arbeid, og resultatet av arbeidet er synlig.

Forstår godt at de liker det jeg! :wink:

 

Mye kjekkere enn å pusse på tre i det minste...

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Takk for gode tilbakemeldinger :smiley: Ser den at det kan være motiverende å se resultater såpass kjapt som ved pussing av lakk. For det er merkbar forskjell på utholdenheten i forhold til arbeidsoppgavene :wink:

 

Ta deg en prat med et firma som driver med sandblåsing, og fortell om prosjektet, kanskje dere får låne noe egnet utstyr. Om ikke annet får dere vite om hvor eventuelt uegnet utstyret deres er. Størrelse på dyseåpningen, såkalt fritt avgitt luftmengde på kompressoren og type sand er viktig.

Takk for tipset :thumbsup: Nå tok en av elevene med seg en større kompressor hjemmefra i dag som fungerte bedre, men heller ikke den er egentlig kraftig nok, så jeg skal sjekke ut litt i lokalmiljøet om det finnes sandblåsingsfirmaer vi kan få hjelp av.

 

Det kunne vært kjekt å høre om elevenes oppfatning av dette prosjektet. Har du tipset dem om Båtplassen og denne tråden?

Jeg har selv drevet en håndverkbedrift i mange år, og hatt mange ungdommer ansatt. Hadde en elev med erfaring fra et fag som dette ønsket jobb hos meg, hadde jeg ansatt hun/han på flekken.

Forsåvidt enig, det kunne vært interessant med deres synspunkter også, men samtidig synes jeg det er greiest at elevene har sine arenaer og så har jeg mine. Så foreløpig tenker jeg at jeg ikke sier så mye om denne tråden, rett og slett fordi at de er såpass unge ennå og jeg synes et er greit å kunne ha en arena der ikke elevene er. Litt egosistisk sånn sett, men med ungdommer rundt om nesten over alt hvor jeg ferdes kan det være godt å få ha noen fristeder :wink:

 

 

Link to post
Share on other sites

Dette synes jeg var flott å lese om! Jeg mintes mine skoledager, jeg ble i to år satt til å stå med huljern og lage skåler av en 4x6 bjerkeplank. Tok meg 15 år før jeg hadde fått nok selvtillit til å turde å sette sammen et høytaler-kit.

Håper kidsa dine setter pris på jobben du gjør for dem, og at dere alle lykkes og får både læring og båt!

Det er så en skjønner hvorfor lærere er så glad i yrket sitt!

Link to post
Share on other sites

Kjekt du liker prosjektet Nero :smiley:

 

Vi har forsåvidt lignende oppgaver som eksempelet du kom med også på vår skole. For å kunne ha 20+ elever alene i sløydtimene må man dessverre ha oppgaver som er overkommelige - både for elever og lærer. Hadde gruppestørrelsen vært mer fornuftig (etter mitt syn rundt 10-12) kunne man ha hatt mange flere spennende prosjekter. Jeg har kunst og håndverk i 8.-10.-trinn på skolen og har hatt det i over ti år nå, med hovedvekt på sløyddelen av faget. Elevene prøvde å lage en enkel krakk i 10.-klasse det første året jeg underviste, men jeg erfarte dessverre ganske kjapt at kun et mindretall av elevene kunne sage, høvle og bruke stemjernet skikkelig og nøyaktig. Så da har vi i flere år laget andre ting, slik som salatbestikk, turkopp i bjørk, enkel hylle og tradisjonell tollekniv med slire (fikk til en god avtale med en kjent produsent av laminerte knivblader) og lignende. Tror samfunnet slik det har utviklet seg har ført til at flere ungdommer er mindre praktiske i forhold til før. Heldigvis finnes det unntak, men så lenge majoriteten ikke har fått holdt på med paktiske ting hjemme og de første årene på skolen blir det dessverre svært mye å ta tak i når de kommer til meg på ungdomsskolen. Men synes nå likevel for eksempel knivene blir ganske bra, er tross alt ungdomsskoleelever som har laget dem :smiley:

bilde

 

Vi har vel kun hatt et par større prosjekter de siste ti årene (i tillegg til båtprosjektet vi har nå). For flere år siden hadde jeg med meg en liten gruppe på rundt 10-12 elever i 9.klasse i valgfag sløyd (ja, det var før valgfagene ble lagt ned forrige gang, nå er de jo heldigvis kommet tilbake igjen). Da lagde disse guttene hver sin lille modell av en katapult. Både versjoner med torsjonsstaver, spente tau (vridde) og vekter ble prøvd. Og versjoner der selve kastearmen var enten formet som ei skje eller den mer utviklede versjonen med slynge i enden av armen. Da de små var ferdige prøvde vi dem ute og alle fikk 10 skudd hver. Den versjonen som fungerte best var versjonen med vekt og slynge. Så stakk vi i skogen to dager og hugget ned litt passende trær. Lokale bønder er som regel positive til litt rydding av trær her og der, er kjekt med positive og rause folk :thumbsup: Kvistet og dro med oss stokkene tilbake til skolen og brukte et par tre måneder på å bygge en katapult i størrelsen 3x5 meter. Uten å bruke spiker, kun opprinnelige sammenføyningsmetoder med trenagler og tau. Prøvde ut forskjellige typer slynger og fikk skutt både stein (og sko) laaangt avgårde :giggle: Et kjekt og lærerikt prosjekt som også ble knyttet opp mot andre fag som matte og historie, men dessverre ikke noe for skoleverket de siste årene da ren teori framelskes på sterk bekostning av praktisk kunnskap. Et annet prosjekt var oppussing av en klinkerbygget loddebåt på 21 fot med 10hk Sabb. Også et kjekt prosjekt, så lenge det varte

 

Men tilbake til topic; nåtidens prosjekt, båten i kjelleren :wink: Nå har vi begynt så smått på spantemalene. Har delt opp elevene i grupper på to elever per spant. Dette jobber de med til spantemalen er ferdig montert på jiggen før arbeidsfordelingen blir anderledes. Spantemalene lager vi av billig (men tørr) gran. Elevene måler sitt spant på tegningen og sager til en og en del om gangen for at delene skal bli nøyaktig like lange som på tegningen. Så legges delene oppå tegningen for å merke av vinkelen de skal sage for at spantene skal få riktig knekk mellom bunn og sider. De dobbeltsjekker i tillegg at vinkelen stemmer med en løsvinkel før delene festes til hverandre. Greit å være nøye i forkant for å spare potensielt merarbeid hvis noen skulle ha målt feil en plass. Gran er greit å bruke til slikt da vi har et forholdsvis stabilt klima i verkstedet i kjelleren. Det blir litt feilmåling og feilsaging her og der, da er det også greit at materialen ikke koster skjorta.

bilde

 

 

Link to post
Share on other sites

Denne tråden følger jeg med stor interesse. Hvis det kan gjøres noe for å få sløydfaget mer interessant for treneva idioter som meg selv, så ser jeg det som viktig! Vi ble satt til å "høvle beint" uten mål og mening, og å pusse trebiter til de skinte. Jeg er egentlig ikke veldig flau over min avgangskarakter i sløyd (NG), ser den mer som et nederlag for faget. Når det er sagt; det hadde jo vært kjekt å gå ut av skolen med litt mer selvtillit i praktisk arbeid! Dermed er det en seier hver eneste gang jeg klarer å skifte et filter, koble strøm til et dupeditt i båten, få dieselvarmeren til å virke. Keep up the good work!

Laholm

Link to post
Share on other sites

Hakkannen - har du forsøkt å lage krympeboks med elevene? Litt på siden av emnet i tråden, men det pleier å være veldig kjekt, og også overkommelig for de fleste.

Ellers er jo alltid pioneringsarbeider som du selv var inne på populært :thumbsup:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Selvtillit i praktisk arbeid er absolutt noe å trakte etter i undervisningen! Veldig enig der Laholm. Husker selv fra sløyden på barneskolen at vi ble satt til å pusse en firkanta stokk rund. Hvorfor ikke heller lære å bruke hensiktsmessig verktøy der det trengs? Direkte demotiverende husker jeg, vi ble jo "aldri" ferdig..

 

Seilaren; ja, laget krympebokser med noen elever på mellomtrinnet et år, de ble riktig så fine :thumbsup: En god oppgave, spesielt for de yngre elevene som får oppleve relativ enkel framgangsmåte og godt resultat. Det er en oppgave vi skulle ha gjort igjen, som du sier er det veldig kjekt.

 

Prøvde også få gjennom laging av laminerte buer i ask og eik (til pil og bue) for noen år siden, men da fikk da foten ned fra ledelsen. Det var nok enkelte som var redde for at elevene skulle begynne å bruke hverandre som blink :giggle: Heldigvis holder Harfsfjordvikingene til i nærheten, ser de arrangerer buelagingskurs der også ungdom får delta. Vi skal med tiden laminere litt spanter til båten her, så en form for laminering bør kunne gå greit så lenge ingen står i fare for å bli skadet :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Og vi beveger oss sakte men sikkert mot målet. Her et bilde av en nesten ferdig spantemal. Vi har ikke speilvendt tegningen for å unngå for mange forvirrende linjer, men kontrollmåler ut fra senterlinja langs vannlinjene for å sjekke at de to identiske sidene av spantemalene blir låst riktig i forhold til hverandre, altså symmetrisk rundt senterlinja.

bilde

 

Spantemalene forbindes med kryssfinerklamper på begge sider som limes, spikres (for å "sette" klampen") og skrus fast. Skulle jeg ha bygget båten selv ville jeg nok ha tilpasset klampene bedre, men vi har valgt å ikke legge vekt på dette da liming og skruing av klampene på begge sider av malene er godt nok til at de blir stabile nok. I tillegg kommer chine og kjøl og stabiliserer dem. Markerer vannlinje 3 der det skal gå en tverrgående plank som skal hvile opppå jiggen. Da kommer alle spantemalene i riktig høyde i forhold til hverandre og båten vil (forhåpentligvis) ligne på den på tegningen :wink:

bilde

 

Sandblåsingen av motoren har også gått sin gang, og nærmer seg nå slutten. Skal bli fint å få den grunnet og lakkert for så å konsentrere oss mer om det tekniske framover. En av elevene er satt på oppgaven å få tak i nye veivlagre og sjekke ut behovet for nye stempelfjører.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Noen nye bilder. Spantemal 1, 2 og 3 begynner nærme seg klare til montering på jiggen. For enkelte har dette vært en skikkelig tålmodighetsprøve å få malene symmetriske og riktige i forhold til tegningen, mens for andre har det gått lettere. Skal det bli båt av plankehaugen må alle være med å gjøre sitt, selv om enkelte ting kan være noe utfordrende :wink: Etter hvert skal båten også tegnes fullskala i profil slik at vi kan få laminert kjøl og stevn. Kjølen skal felles inn i spantemalene, noe også chinelistene og relingslistene skal. Så skal spantemalene slettes med hjelp av ei kvistfri list slik at bunn- og sideplatene flukter finest mulig.

 

Noen skruer ble for lange og spissen måtte slipes av. Vinkelsliper er et spennende verktøy å bruke. Enkelte har ikke vært borti mye av verktøyet vi bruker og har derfor ikke utviklet praktisk tenking ennå, både når det gjelder behandling av verktøyet og sikkerhetsrutiner. Derfor må både bruksinstruksjon, utprøving og en prat om sikkerhet til før bruk. Jeg tenker at slikt som hvordan feste en borr eller bits i en drill og kunne håndtere denne kan være god erfaring å ha med seg senere i livet. Ut fra erfaringene som lærer gjennom noen år nå ser jeg at slik kunnskap varierer en hel del hos ungdommene. Noen har aldri tatt i verktøy før, mens andre får slikt inn med morsmelken.

bilde

 

Merking av vannlinje 3 før montering av tverrgående avstivere.

bilde

 

Montering av tverrgående avstivere.

bilde

bilde

 

Prøvemontering av spantemaler.

bilde

bilde

 

Jeg ser at deler av arbeidet går ganske sakte, og er litt spent på om jeg etter hvert blir nødt å trø til noen kvelder for få gang på tingene. Vil jo helst at vi skal bli ferdige til sommeren. Noen av elevene virket også giret på å jobbe utenom skoletid, så skal slippe å jobbe alene. Kjekt å jobbe med positiv ungdom :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Takk for gode ord :smiley:

 

En liten oppdatering;

Nå er vi (dessverre for elevene :giggle:) inni tentamens- og prøveperioden før jul og derfor blir det ikke gjort noe mer før i januar. Spantemalene er nærmest ferdige, det som gjenstår nå er å sparre ut til esing, chine og kjøl/stevn + sletting av malene før vi kan begynne å kle med plater. Et par av malene må også forsterkes med flere skruer på klampene. Klampene er også limt fast til malene i tillegg til skruene (så det skal forsåvidt holde godt nok), men blir svært leit og sinkende for byggingen hvis noe skulle forskyve seg underveis. I tillegg skal det bakerste spantet høvles litt bue på sidene slik at det flukter fint med akterspeilet. To elever har begynt på akterspeilet som blir av 18mm kryssfiner i furu med forsterkning der påhengsen skal sitte. Skal også laminere et par kne som kan fordele kreftene fra akterspeilet til bunn av båten, men dette blir noe fram i tid.

 

Noen andre elever er i gang med å tegne båten i profil i full størrelse (tegnet kun vannlinjene og spanterissene i første omgang) slik at vi har noe å gå ut fra ved laminering av stevnen.

 

I tillegg har et par elever fått litt ansvar for organisering av verkstedet med tanke på oppheng av verktøy og å lage til noen hyller. Jeg tenker at det er greit å få litt orden på ting med tanke på hvis faget skal fortsette neste år (noe som blir spennende å se ut fra økonomi og elevmasse).

 

Når det gjelder motoren venter vi fremdeles på deler til denne. Har engasjert den eldste eleven til å få tak i disse delene, han har tatt på seg ansvaret og får dermed følge opp. Ikke det at vi har så veldig hast når det gjelder motoren akkurat, men greit å få den skrudd sammen og testet en stund før skoleårets slutt, i tilfelle feil.

 

bilde

 

bilde

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

En stund siden sist oppdatering, så får skrive noen (velvalgte) ord om hvordan det ligger an for tiden :wink:

 

Vi saget ut spor for chinelister og kjøl/stevn. Dette ble gjort forholdsvis grovt da vi på daværende tidspunkt ikke hadde fått begynt å laminere enda og derfor ikke hadde de nøyaktige målene. Kommer til å kile opp kjøl/stevn så dette flukter fint med spantemalene.

bilde

 

Tegning av profilen til stevnen (og videre kjøl). Nøye måling måtte til, det er ikke bare lett å få nøyaktige nok mål ut fra en liten tegning på 1:5. Så litt skjønn underveis, kontrollmåling og prøving med ei tynn rei/list gjorde at vi kom fram til en fin bue lik den på tegningen.

bilde

 

En gammel bordplate er stabil nok til å lage lamineringsjigg til stevnen. Elevene tegnet opp vannlinjer og de to fremre spantene. Så merket de stevnen og tegnet opp stevnprofilen.

bilde

 

Anlegg ble limt og skrudd fast fra baksiden og utsiden ble saget vekk for bedre og enklere tilgang for tvingene.

bilde

 

Når det gjelder stevnen; for laminerte bærende trekonstruksjoner i båter er det egentlig et krav om kokefast/værfast lim basert på f.eks. fenol-resorcin eller polyuretan, men for vårt bruk får det holde med epoksy. Båten skal bli hvit utvendig og kommer høyst sannsynlig aldri opp i 80 grader over tid slik at epoksyen skulle begynne å mykne. Platene skal skrus i stevnen og dermed får den enda bedre hold mellom lamellene. Den største fordelen med epoksy er at den er gapfyllende (i motsetning til de to andre nevnte som krever fullkontakt). Så med skolens begrensede verktøypark og elevenes begrensede erfaring med høvling blir det lettere å kunne tilgi enkelte ujevnheter i lamellene, så lenge ujevnhetene er fylt opp med lim.

 

Lamellene ble sagd opp på en bordsag og lett høvlet for hånd i etterkant. Lamellene endte på 5mm.

bilde

 

Så sorterte vi dem slik at de lå med årringene annen hver. Da vil indre spenninger motvirke hverandre og det skal mer til for at stevnen skal slå seg og bli skjev.

bilde

Link to post
Share on other sites

Videre; dekket med tynn plast og la klar tvinger, både på limejiggen og på siden av denne. All liming skulle skje i løpet av en skoletime (45min), derfor hadde vi ikke noe tid å miste.

bilde

 

Brukte svamperulle til å få ut limen med. Blandet i fint sagstøv fra båndsaga som fortykningsmiddel (kunne også brukt West Systems fortykningspulver eller mikroglassballonger, men de koster penger og den siste sløver verktøyet, sagstøv er helt gratis :giggle:). Skulle nok ha kjøpt inn den smale typen svamperuller, men man tar hva man har lett tilgjengelig, Epoksyen kommer fra Biltema og da er det greit å også handle forbruksmateriellet der.

bilde

 

Har ikke bilder fra selve sjauen med tvinging og grapsing da det var så hektisk der og da, men vi brukte hansker og hadde avsuget på. Tanke for sikkerhet er en viktig vane ungdommene kan lære seg til synes jeg. Limingen ble ganske bra, vi fikk trukket lamellene helt inn til anleggene uten problemer og fugene ble tette og fine. De plassene det var antydning til gliper fyltes opp av lim da tvingene ble trukket til.

bilde

Link to post
Share on other sites

Lamineringen gjorde vi i går og vi skal ha time igjen i morgen. Ser jo at ting går litt vel sent til tider, noen av elevene blir nesten arbeidsløse mens de venter på at lamineringen av stevn og kjøl skal bli ferdig slik at vi kan begynne slettejobben av spantemalene. Så jeg bestemte meg for at jeg skulle ta litt tak selv etter jobb i dag for å få litt fortgang. Elevene skal tidsnok få høvle, så om jeg høvlet og merket stevnen ferdig i dag så tenker jeg det får gå, selv om jeg i utgangspunktet er opptatt av at det er elevene selv som skal bygge båten. Litt hjelp må til av og til for å få gang på ting, så unngår vi gjerne at noen begynner å synes det blir kjedelig å vente :wink:

 

La den ferdig laminerte stevnen på et plant underlag og merket av med ei "ku", en tilpasset kloss, som gled langs underlaget og dermed sørget for at jeg fikk en helt bein strek å høvle etter.

bilde

 

Så var det høvling. Godt med en elektrisk høvel til slikt :thumbsup: Stevnen lå plant da jeg høvlet, nå reist for merking og håndhøvling med bukkskjeis/bukkshøvel av innersiden.

bilde

 

Faset også innersiden, styrken er der likevel. Ser finere ut og gjør stevnen lettere. De tverrgående strekene er for å se hvor langt mot den endelige streken jeg har høvlet. Ikke nødvendig i dagslys (utenom ved svært lyst tre), men i dårligere arbeidslys er metoden grei å bruke. Det er lett å se når en tverrgående strek krymper etter som man høvler, da vet man hvor nærme man er den endelige streken og kan avslutte høvlingen før man høvler for langt.

bilde

 

Så markering av senterlinja på utsiden av stevnen.

bilde

 

Ned i båtverkstedet igjen for å sjekke at stevnen stemmer med tegningen. Stemte godt, så den nøyaktige oppmålingen vi gjorde tidligere ga resultater :smiley: Merket av KVL, vannlinje 5 og spant 1 og 2. Så får vi se om vi ikke kan få merket av (og kanskje begynt å tilpasse) en skjøt til kjølen i morgen.

bilde

bilde

bilde

 

Sagde og høvlet kjølen for laminering før jeg sluttet av. Denne laminertes i to deler med polyuretanlim. Så er den klar til videre bearbeiding av elevene i morgen før sammenføyning med stevnen og senere montering på spantemalene. Tvinger er noe man aldri kan få nok av, så skal krype for rektor å be om å få kjøpe flere :giggle: Kjøpte inn for mange tusen for ti år siden, men merkelig nok forsvinner slikt etter noen år. Enkelte synes det er greit å låne med seg verktøy hjem uten å levere det tilbake igjen. Så vi har supplert med de Bessey-lignende tvingene fra Biltema (de med blått håndtak). Disse har vist seg å være meget gode i forhold til prisen :thumbsup:

bilde

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for det, ja det gjør vi :smiley:

 

I dag satte jeg noen av elevene til å systematisere og få oversikt over hva som mangler av skruer, bolter og pakninger til motoren. Det blir en del deler kan man si. I utgangspunktet lå delene sortert oppi små bokser som igjen var lagt oppi et par større kasser, men så klarte noen å rive ned kassene så alle delene spratt utover gulvet :rolleyes: Slikt kan skje, men det medfører jo en del ekstraarbeid. Heldigvis har min kollega god kontakt med Tveit (som fører og reparere Yamaha) og får tak i sprengskisser der fra. Skal nok få motoren sammen igjen :wink: Enkelte pakninger røyk under demonteringen, disse må vi ha nye. Eventuelt lage selv av pakningsgummi/papir der slikt kan gå an. Har litt sansen for det siste der med tanke på læringen underveis, det å lage pakninger selv er noe alle burde kunne. I tillegg oppdagde vi at gassvaieren har en knekk i strømpen på returen, så det blir til at vi enten kjøer ny eller bøyer den gamle til og fikser med noe god teip. Knekken på strømpen blir uansett skjult, så er det godt nok med litt fiks burde det kunne holde.

bilde

 

Stort sett er delene nå klare til avfetting og grunning før senere lakkering. Tenker jeg tar en tur innom Sandtec på Gandal og snakker med dem først, er litt usikker på om vi skal kjøre tokomponent grunning og lakk eller ikke. De vet hva som er greiest. De lager visstnok spraybokser med tokomponent grunning og lakk, ypperlig til vårt beskjedne bruk.

bilde

 

Oppmåling og tegning av akterspeilet. Det får buede sider i motsetning til resten av spantemalene som har rette sider. Enklere å bøye til kryssfineren da, men klart, det ser jo penere ut med buede skrogsider.

bilde

 

Akterspeilet, opp ned for anledningen.

bilde

 

Høvling av skjøt mellom kjøl og stevn. Ideell lengde på en slik limt skjøt er på 12 ganger høyden av det som bli skjøtet for å unngå tap av styrke. Her er det kun i overkant av 8 ganger høyden. Det ble slik litt på grunn av at da unngikk vi å måtte tilpasse resten av bøyen på stevnen ytterligere + en kortere skjøt er enklere å høvle og for elevene. I tillegg kommer platene og stiver av konstruksjonen ytterligere, så har troen på at det skal bli mer enn godt nok.

bilde

bilde

 

Testing av vinkelen på skjøten på tegningen. En halv millimeter feil vinkel gir store utslag i enden av stevn og kjøl, derfor er det bedre å sjekke to ganger for å være sikker.

bilde

 

Til slutt avfetting og fukting av flatene før påføring av PU-lim. Så godt en spiker i den ene enden av skjøten for å "sette" skjøten slik at ikke ting begynner å gli når vi kjørte på godt med tvinger. Fort at en limskjøt flyter i overgangen mot trykksetting av fuga. Finhøvling og justering får skje på mandag. Nå er det helg (og kun 86 arbeidsdager igjen til sommerferien :thumbsup: )

bilde

 

Link to post
Share on other sites

Høvling og justering av stevn/kjøl. Ble litt ekstrahøvling i underkant i skjøten mellom stevn og kjøl for å få linjene til å stemme med tegningen, men dette ble raskt fikset. Så høvlet vi en fas langs stevnen og kjølen. Vanskelig å gjøre slikt senere når platene er limt til kjølen.

bilde

bilde

 

Nå blir det å overføre og markere spantene fra tegningen til kjølen for så å "senke" den lengre ned i spantemalene slik at senterlinja i kjølen krysses med linjene fra bunn. Vi lagde noen hakk til dette tidligere, men ser det spesielt i de fremre spantemalene må tas litt mer før vi er i havn. Fire elever er satt på oppgaven å slette kjølen i forhold til spantemalene, blir spennende å se hva de får til. Selv om jeg forklarer ting ganske grundig (tror jeg i alle fall selv) har det flere ganger vist seg at det er enklere å si "ja, jeg forstår" enn å spørre om hjelp en gang til :giggle: Det var i alle fall kjekt for alle å se kjøl og stevn oppå spantemalene i dag. Motiverende å se at alle målinger og justeringer endelig har begynt å gi avkastning :smiley:

bilde

 

Vi fikk også sagd ut akterspeilet (kan sees da det står oppstilt inntil jiggen i bakkant på bildet over), så da må dette festes på jiggen slik at det kan sammenføyes med kjølen og slettes på lik linje med spantemalene. Akterspeilet, kjøl, stevn og chinelist blir med i den ferdige båten, spantemalene blir stående igjen når vi løfter skroget av etter å ha skrudd og limt på platene. Gjerne spantemalene kan bli brukt til et lite privat sommerprosjekt, det er jo aldri feil :wink:

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjekt å høre :smiley:

 

Har ikke informert dem om bankskøyta nei, det er jo av litt andre dimmensjoner enn dette småtteriet vi holder på med her :wink: Men følger med på nettsiden deres, interessant både med Mortens skildringer og bilder. Kunne gjerne ha printet ut litt og hengt opp slik at elevene kunne lest litt om andre prosjekter enn kun det vi holder på med, for inspirasjon og for å skape interesse for ting de ikke ser så mye til vanlig :smiley:

Link to post
Share on other sites

For meg som gammel skipsbygger, er dette et prosjekt som det virkelig står respekt av. Spes. malloftet med spanteriss er noe som hjelper elevene til forståelse for linjetegninger og konstruksjon. Tenk at det finnes lærere som synes dette gir mer kunnskap og forståelse for praktiske fag, enn å sitte i busserull og analysere dikt ! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Kjempe prosjekt. Dette er det god stil over. Skulle nesten ønske du vær læreren min den gangen jeg gikk på barne/ungd.skole. Supert at slike som deg finnes. Jeg har en bekymring vedrørende prosjektet. Og det er fremdriften og tidsskjemaet. Satser du på å bli ferdig før sommerferien slår inn? I tillegg så kommer mai måned med alle fridager, også er det sikkert tentamenstid for mange.

 

Men uansett så tror jeg elevene har stort læringsutbytte. Stå på videre.

Link to post
Share on other sites

Kjekt å lese :smiley:

 

Det blir nok av diktanalyse og slikt for dem også, men her har de i alle fall en sjanse til et lite avbrekk i en (alt for) teoretisk hverdag.

 

Når det gjelder fremdriften er det helt klart noe som jeg også tenker på. Ja, vi tenker at både båt og motor må være klar til sommeren, da skal vi trekke en av elevene som får muligheten til å kjøpe båt og motor til kostpris. Som jeg har nevnt tidligere går arbeidet til tider senere enn jeg hadde trodd med enkelte oppgaver. Noe jeg tror bunner ut i at de fleste elevene kommer med til dels liten erfaring fra praktisk tenkning og arbeid. Mye må forklares og vises i detalj, mye som jeg selv tok som en selvfølge i min tid. Men i min tid var jeg alltid i gang med ett eller annet prosjekt, om det var rennebil (olabil), trehytte eller flåteprosjekt, da får man brynt seg både når det gjelder finne mulige løsninger og praktisk arbeid. Senere gikk jeg i klasse med andre som hadde lyst å lære det samme (vgs), noe som ga et kreativt og godt faglig læringsmiljø. I gruppa ser jeg det er elever med både god og mindre utviklet praktisk sans. Prøver å fordele arbeidsoppgavene slik at gruppene blir blandet, da har de i alle fall en praktiker på hvert lag. Forhåpentligvis kan de andre lære av denne og da stopper ikke arbeidet opp for ofte. Men ser at det er mange elementer ved dette å bygge båt fra bunn av som blir noe utfordrende for en 8.-klassing. Det er ikke uvanlig at selv å lage en skjærefjøl bein og fin kan være utfordrende for enkelte på den alderen. Sånn sett er jeg innstilt på å måtte trå til litt ekstra på kveldstid for å få noen av oppgavene i havn.

 

Slik som montering av spantemalene på jiggen. Oppdagde i går da jeg viste litt om sletting av kjølen at noen av malene var montert skjeivt og ute av senter, faktisk i overkant av en cm på et par av spantemalene :worry: I etterpåklokskapens navn burde jeg jo ha vært med og sjekket dette under monteringen ( :headbang:), men når det er så mange som trenger hjelp med hver sine oppgaver strekker tiden ikke til for å få hjelpt alle så mye jeg ønsker hver time. Skjevheter som dette forskyver seg og fører til at det blir vanskelig å få båten symmetrisk om senter. Så da måtte jeg be de elevene med ansvar for slettingen av kjøl og stevn om å løsne alle spantemalene fra jiggen. Ekstraarbeid for min del (nå i kveld så det er klart til i morgen), men viktig for at slettingen av malene skal gå riktig for seg. Og læring både for elevenes del og min egen. For dem at det er viktig å være nøyaktig og kommunisere skikkelig med dem de samarbeider med og for meg at jeg må følge bedre med, spesielt når det gjelder slike avgjørende ting som montering av maler og lignende. Så nå går jeg snart i kjelleren (både bokstavlig talt og i praksis) for å rette opp sånn at vi kan slette videre i morgen :wink:

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...