Jump to content

Skoleprosjekt - bygging av ti fots båt i kryssfiner


Hakkannen

Recommended Posts

Vi tegnet i utgangspunktet kun opp halve spanterisset (altså den ene siden av båten) for så å speile denne da vi lagde malene. Men på grunn av disse tidligere nevnte skjevhetene valgte jeg å tegne opp begge sider i går kveld, for lettere å kunne sjekke at senterlinja og vannlinjene stemmer på malene i forhold til tegningen. To av malene var OK, de andre måtte justeres litt, både senterlinja og enkelte sider som må høvles litt av for å stemme med tegningen. Irriterende å bli satt tilbake slik i tid da vi var godt i gang med sletting av kjøl og stevn forrige uke, men det er slikt vi lærer av. Ikke bare elevene, men også meg, alt må sjekkes grundig før vi går videre! Liker ikke å sjekke ting for tydelig med dem tilstede da det kan virke som jeg mistror at de får det til, så må heller prøve finne tid til å å se over ting etter timene for så å få elevene til å ordne opp i det eller ta tak i tingene selv (hvis det er ting som blir for vanskelig innenfor tidsramma vi har). Tiden går og vi må bli ferdige, så her er det bare å stå på :yesnod:

bilde

 

Justering av mal som var litt for stor. Etter dette arbeidet er ferdig skal de være symmetriske og riktige og bare til å montere for så å fortsette arbeidet med slettingen. Slettingen er noe jeg tror vil ta litt tid, så setter opp to lag til å utføre jobben, et lag på hver side. Kan si jeg håper på at konkurranseinstiktet deres skal slå til :giggle: Gjerne det da blir litt fart på ting, men slurv godtas ikke! Kommer til å være ekstra nøye på å diskutere linjer med elevene i slettingsperioden. Tenker det er viktig at de blir med å se på hva som kan være en fin linje, både med hensyn til tegningen, men også ut fra andre synsvinkler.

bilde

 

Nevnte gjerne tidligere at et par av boltehodene knakk av da de demonterte motoren. Blant annet et par av boltene til toppen. Heldigvis knakk de ikke jevnt med hullet, de stikker litt opp. Vi vil så langt det går unngå å bruke grisepikk eller lignende, derfor prøvde motorgjengen i dag å sveise på en mutter. Jeg har et helt nytt sveiseapparat som bare har blitt stående og ikke en gang var skikkelig pakket ut av eska (fikk det til jul for et par år siden). Elevene monterte dette, satt på stikkontakt og ordnet til med sveisetråd. Hadde bare flusstråd liggende, men det får duge til slikt småplukk :smiley: Egentlig burde skolen selv ha hatt alt utstyret vi trenger, men ser at det er noe kan vi se langt etter (dårligøkonomi.no). Så da får vi bruke privat utstyr for å få gjort det vi vil. Men som jeg sa til rektor for noen år siden; slitasje og ekstrautstyr til mitt private verktøy som brukes i skolen skal selvfølgelig dekkes av skolen. Så får det bli en slags leie å få utvidet tilbehørsparken til utstyret, noe som aldri er feil :wink: Verktøy har uansett godt av å bli brukt, så like greit det blir brukt til slike prosjekter som dette. Sveisingen spruter en del, så det kommer godt med at vi har en skikkelig sveisebenk i stål. Får se hva vi har liggende av ekstra sveisemasker her og der, det var mange som ville se på underveis. Dessverre er det en (alt for) ømfintlig brannalarm i rommet, men skal ta en prat med vaktmesteren om det ikke går an å få denne byttet ut med en som tåler litt mer røyk. De fleste elevene ved skolen jubler hver gang brannalarmen går og de slipper undervisning, mens jeg står og griner da går vekk så mye tid på tull som vi heller kunne brukt til det vi faktisk er her for.

bilde

 

Dessverre ble sveisen ikke sterk nok og mutteren knakk av. De prøvde en runde til, men den satt ikke godt nok denne gangen heller. Skal prøve igjen på fredag og så får vi se om vi klarer få sveisen bedre da. Så kjøle helt ned for så å hurtig varme opp godset rundt, et kakk med kulehammeren i enden av bolten og forsiktig prøve skru den ut. Det gjelder å ikke gi opp, har tidligere erfart at bolter kan virke som sveist fast for så å løsne på tredje eller fjerde forsøket. Alternativet blir å borre og gjenge opp for en bolt i grovere dimmensjon, men vil helst unngå dette siden vi ikke har stabil nok søyleborrmaskin til oppgaven. Da blir det nok heller til at den lokale smeden får prøve seg litt på boltene først tenker jeg.

bilde

 

Et par av elevene i gang med å henge opp verktøy på veggen. Vi har til nå hatt det i kasser under arbeidsbenken, men det er ikke holdbart med tanke på skjøre verktøy som stemjern og vinkler. Disse krever å bli behandlet forsiktig for størst skarphet og riktig nøyaktighet, så da passer de best oppå veggen. I tillegg blir det lettere å finne verktøyet og se om noe mangler underveis. Man kan være både enig og uenig med plasseringen av verktøyet i forhold til hverandre, men ut fra oppgaven å plassere verktøyet i grupper av lignende verktøy får de styre på selv å se hva som blir best. Hørte de diskuterte en del i dag hvor ting burde henge og hva som henger sammen. Godt med litt diskusjoner og reflektering rundt hva som blir mest hensiktsmessig :thumbsup: Neste kull kan få plassere verktøyet på nytt, vi har nok av maling til å male over gamle synder om de skulle ha andre meninger enn årets gjeng :lol:

bilde

Link to post
Share on other sites

Dessverre ble sveisen ikke sterk nok og mutteren knakk av. De prøvde en runde til, men den satt ikke godt nok denne gangen heller. Skal prøve igjen på fredag og så får vi se om vi klarer få sveisen bedre da. Så kjøle helt ned for så å hurtig varme opp godset rundt, et kakk med kulehammeren i enden av bolten og forsiktig prøve skru den ut. Det gjelder å ikke gi opp, har tidligere erfart at bolter kan virke som sveist fast for så å løsne på tredje eller fjerde forsøket. Alternativet blir å borre og gjenge opp for en bolt i grovere dimmensjon, men vil helst unngå dette siden vi ikke har stabil nok søyleborrmaskin til oppgaven. Da blir det nok heller til at den lokale smeden får prøve seg litt på boltene først tenker jeg.

Jeg fikk løs en brekt bolt i motoren med å bore et hull i midten av den, og banke ned en unbrako i hullet. Det er da viktig at unbrakoen er større enn hullet, så den virkelig må BANKES ned. Unbrakoen var festet i en standard 1/2" pipe. Jeg brukte bare håndholdt drill til å lage hull i bolten.

Redigert av Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk løs en brekt bolt i motoren med å bore et hull i midten av den, og banke ned en unbrako i hullet. Det er da viktig at unbrakoen er større enn hullet, så den virkelig må BANKES ned.

 

Fungerer dette bra selv om godset rundt bolten er mykt (aluminium)? Det er nettopp på grunn av at blokka er i aluminium vi er litt redde for å bruke grisepikk/ekstraktor da det vil komme press utover som kan gå ut over aluminiumen (har grisepikker i forskjellige størrelser liggende). Og hvis grisepikken/ekstraktoren/unbrakoen brekker nedi bolten, hvordan blir da disse å borre ut? Er åpen for flere løsninger her, så lenge risikoen for skade på blokka er lavest mulig :smiley:

Link to post
Share on other sites

Du må bruke varme for å få ut boltene som er knekt , varme og ta mutteren frem og til bake , litt lenger frem for hver gang mens du varmer er ikke nok med elektrisk varmepistol er ikke sikkert det er nok med lodde lampe heller . Borre hull og bruke unbrako eller torx som blir banket nedi hullet men vær forsiktig knekker de kan de være vanskelig å få ut

Link to post
Share on other sites

Takk for tips, var noe slikt vi egentlig så for oss :thumbsup: Poenget med varme er jo å få varmet godset rundt bolten slik at dette utvider seg, mens bolten fremdeles må være noenlunde kald så den ikke utvider seg med godset rundt. Vi gikk for å prøve sveise fast mutter en gang til, og sannelig så løsnet boltene :smiley: Stor jubel og glede! Grunnen til at det gikk bedre i dag var nok at elevene først prøvesveiste litt på en karosseriplate for å få litt bedre følingen med amperstyrken/justeringen av sveiseapparatet. Forrige gang brukte vi for lite strøm, men i dag gikk sveisen akkurat såvidt gjennom mutteren, så denne festet seg skikkelig. Så nå er planen framover å forsiktig skrape anleggsflatene til pakningene rene før elevene kan begynne å maskere før grunning og lakk.

bilde

 

Ble også ferdige med å sjekke og justere alle malene i dag. Begynte så smått å montere dem igjen. Som det går an å se på de to tverrgående lektene ble senterlinja flyttet et par millimetre på spantemal 1. Også på nummer 3, 4 og 5 måtte senterlinja flyttes litt. I tillegg måtte enkelte maler høvles av noen millimeter på et par av sidene for at de skulle bli helt symmetriske. Som tidligere nevnt trodde jeg at det burde være nok å bare tegne den ene siden av spantemalene for så å speile disse med selve malene, en metode jeg selv alltid har brukt og som i utgangspunktet er arbeidsbesparende og like nøyaktig. Men etter å ha sett hvor lett tegningen kan misforstås av dem som ikke er vant til tankegangen bak og etter å ha snakket litt med elevene ser jeg at neste år skal malene tegnes i sin helhet for nøyaktigere resultat. Som hun ene sa; "Jeg synes vi fikk bedre oversikt med begge sidene tegnet, første gang var litt forvirrende". Nå står vinterferien for døren (avspasering for min del, bare for å understreke dette så ingen skal påstå at lærerne har mer ferie enn andre :giggle:), så da blir det en liten pause i opplegget. Mulig jeg stikker innom en av dagene og skrur fast resten av spantemalene og fester kjøl/stevn så alt er klar til neste time, får se hvordan tiden strekker til, det er nok av andre prosjekter å ta tak i neste uke.

bilde

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har jeg vært hos Sandtec på Gandal i dag og fått tak i fire bokser lakk til motoren til den samlede sum av 916kr. Fortalte om prosjektet og fikk god hjelp både av han bak disken og en erfaren kunde som tydeligvis har lakkert sine strøk før. Jeg har også lakkert litt tidligere, men her kom jeg til gurer på feltet, kjekt å få god hjelp og kunnskapsrik veiledning av folk som driver med slikt til daglig :thumbsup:

 

Etter grovsliping (som vi har gjort med inntil 180 korning på sandpapiret fram til nå) må motoren tørrslipes med 240-papir. Som så mye annet er grunnarbeidet svært viktig for god finish til slutt. Så skal overflatene avfettes (vi har et par dunker med aceton stående fra før).

 

Grunnes så med enkomponent slipegrunn, to strøk. Det første et såvidt dekkende strøk, som så skal få tørke 5-10 min før et neste og dekkende strøk.

 

Dette skal så tørke helt før grunningen kan tørrslipes til en jevn overflate med 500-papir. Våtsliping kan ødelegge grunningen, derfor tørrsliping.

 

Påføring av enkomponent baselakk (lilla metallic). Først et såvidt dekkende strøk enten horisontalt eller vertikalt. Her er det viktig å passe på at vi ikke "punktlakkerer", altså at vi ikke må lakkere med korte "støt" med sprayboksen, men med jevne bevegelser. La dette tørke 10-15min før et mer dekkende strøk den andre retningen (overflaten på første lakkstrøk skal være svakt klebrig mot tørr før neste strøk). Sjekke over at alle flater har fått en jevn dekning og overflate, eventuelt fylle på hvis lakken ikke har dekket skikkelig.

 

La tørke i 10-15min.

 

Lakkeres så over med tokomponent lakk (klarlakk), først et såvidt dekkende strøk den ene veien og så heldekkende den andre veien (horisontalt/vertikalt). Må prøve å unngå for mye overlapp da dette kan føre til at lakken siger, men samtidig må det være litt overlapp for å la lakken få kunne flyte sammen skikkelig og danne en jevnest mulig overflate. Den tokomponente lakken tåler både bensin og vann og må til for å beskytte den lilla baselakken under.

 

Til slutt, maskering, forsiktig tørrsliping for godt feste, avfetting og lakkering av disse rosa flammene på lokket med en enkomponent rosa lakk (denne lakken tåler ikke overlakkering med tokomponent, derfor får den stå uten dekkende klarlakk).

 

Gode råd fra Sandtec, så blir det spennende å se hva vi får til :wink: Jeg ser for meg en eventuell polering av områdene med klarlakk etter denne har fått herde skikkelig hvis ikke resultatet blir godt nok fra før. En ting er i alle fall sikkert; elevene som skal lakkere motoren skal få repetere framgangsmåten både en og to ganger før de slipper til :giggle: Med lakkering til nærmere båtlappen for en liten motor må vi gjøre det vi kan for å få et best mulig resultat. Så spørs om jeg ikke skal rote fram noen gamle spraybokser fra tidligere prosjekter så de kan øve seg litt på forhånd på noe karosseriplater eller lignende.

 

bilde

Fra venstre; enkomponent slipegrunning/filler, lilla metallic enkomponent akryl baselakk, tokomponent klarlakk og til slutt rosinen i pølsa; rosa enkomponent akryl topplakk.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Svart (redigert)

Kjekt å høre prosjektet vårt engasjerer :smiley:

 

Har forsåvidt vært noe framgang siden sist posting, men det finnes nok prosjekter med raskere framdrift andre steder i verden for å si det slik.. :giggle: Kjenner jeg er litt bekymret for om vi kommer i mål eller ikke. Blir sannsynligvis til at jeg må ta en del mer tak på kveldstid enn jeg hadde tenkt. Slettet litt stevn i dag etter jobb, men gjorde bare den ene siden, så får elevene se litt på hvordan jeg har gjort det og bryne seg på den andre siden av senterlinja.

 

Alle spantemalene er på plass igjen, godt sentrert og skrudd fast i jiggen. Går an å se enkelte rester etter streker der senterlinja var ved forrige forsøk, ble bedre nå.

bilde

bilde

Kjøl/stevn ble festet til malene med jernvinkler. Skrudde først en lang skrue fra oppsiden (blir vel egentlig undersiden av båten, men oppsiden slik den ligger nå) for å låse kjølen skikkelig i forhold til senterlinja på og i lengderetning i forhold til spantemalene. Det er tegnet senterlinje både oppå og under kjølen i tillegg til at det er markert hvor spantemalene skal være. Vi satte så på et par avstivere diagonalt fra jiggen til enden av stevnen for at denne skal holde seg i lodd mens vi sjekker vinkler og sletter (høvler vinkler). Skrudde ut de første utvendige skruene så det ikke blir så mye sjau når vi skal løfte båten av malene.

bilde

 

La så ei tynn kvistfri list langs spantemalene og inn mot stevn og kjøl for å kunne se hvor mye vi må høvle for at platene skal legge seg fint inn mot senterlinja. Tok dessverre ikke bilde akkurat da vi holdt på (mye som skjer samtidig), så bildene vist under stakk jeg bare ned og tok nå nettopp, de viser litt hvordan vi gjorde det. Første bildet viser hvordan vi fikk satt sidelinja langs kjølen. La et rettholt langs spantemalen og oppå kjølen. Da kom det fram hvor mye som må tas for at kjølen skal flukte med spantemalen. Målte langs hele kjølen og satte punkter som vi la en list langs for rettere strek. Kjølen vil etter sletting/høvling få en varierende vinkel etter hvor langt mot baugen vi er og platene vil legge seg fint inntil når den tid kommer.

bilde

 

Når det gjelder stevnen la vi lista langs spantemalene for å se. På spant 1 kan dere se en åpning i bakkant mens lista ligger helt inntil i framkant. Det betyr at vi må markere og høvle i framkant tilsvarenende åpningen i bakkant for at lista skal ligge fint inntil. Dermed vil også platene ligge inntil når den tid kommer. Viktig at spantemalene beholder største bredde, altså i dette tilfellet må vi ikke slette mer i framkant av spantet enn den tildligere nevnte åpningen. Sletter vi mer blir båten smalere enn beregnet ut fra tegningen. Utfordringen for vår del er mangel på erfaring når det gjelder høvling, det er ikke alltid like lett å ballansere en høvel i riktig vinkel når man skal høvle av et hjørne. Ser allerede nå godt hvem som har snev av håndtlag med høvelen, de andre får det forhåpentligvis med mer trening :wink:

bilde

 

Har muligens nevnt det tidligere, men når en strek er satt som man skal høvle mot (men ikke ta streken) er et godt triks å sette tverrgående streker inntil strekene man høvler mot. Da ser man lettere under høvlingen hvor man har høvlet og hvor nærme man har kommet streken. Vi har under høvlingen av stevn og kjøl sett at det er fort gjort å høvle vekk f.eks. senterlinja. Forsvinner den forandres båten profil, så den må være hellig og må ikke under noen omstendighet fjernes! Tror elevene syntes det ble lettere å følge med etter vi tegnet på tverrstreker underveis. Viser godt på nederste bildet.

bilde

bilde

 

Høvling og sjekking ved å legge støthøvelen litt på siden. Da ser man tydelig om man må ta mer.

bilde

 

Vi fikk også kappet kjølen på lengden i dag og skrudd på akterspeilet, midlertidig. Skal så få det i lodd senterlinjemessig sett før vi fester det bedre til jiggen.

bilde

 

Var nede etter elevene hadde gått og tok et tak med grovsletting av den ene siden av stevnen, for å få litt fortgang på ting her. De får ta den andre siden på fredag.

bilde

bilde

 

Motoren er nå så og si ferdig pusset og motorgjengen begynner å få litt mer system på delene. Det blir ingen lakkering før ting er på stell! Regner med vi kan begynne å grunne i løpet av neste uke. Elevene laget til en liten lakkboks/skjermbrett så det blir lettere å få til skikkelig avsug når vi holder på.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Dagens økt, ferdig grovslettet stevn.

bilde

 

Akterspeilet ble justert og festet til jiggen. Brukte et par beine plank til å rette det av i forhold til spantene. Så kontrollmålte vi i tillegg, stemte 100%! Da ble læreren fornøyd :thumbsup:

bilde

 

Det er to elever som er i arbeid med akterspeilet. Her høvling/sletting i forhold til streken satt etter målingen forrige bilde.

bilde

 

Slettingsarbeid tar tid. Tok en opptelling av timene vi har igjen dette skoleåret. Ser dessverre mer og mer at det skal holde hardt å bli ferdige til sommeren ja... Så hadde en liten tordentale om viktigheten av konsentrert og fokusert arbeid framover. Hvis ikke blir det ganske enkelt ikke båt til sommeren, så her må alle kvinner og menn i arbeid! Jaja. Her er de i alle fall godt i gang med å markere hvor mye som skal tas av. Det er mest de tre fremste malene som trenger sletting, blir kun mindre arbeid på de aktre malene og akterspeilet (etter beregningene). Noen tar det ganske kjapt, andre trenger litt mer tid for å forstå hensikten og hvordan man sletter. Ikke minst dette med å hele veien sjekke linjeføringen/buen på lista, tok ei lita økt i dag med hvordan man sjekker linjene underveis. Ikke for nødvendigvis helt perfekt resultat, men mer for at de skal være bevisst på det underveis og for at de skal kunne oppdage om ting er helt ute og kjøre linjemessig.

bilde

 

Har gjerne nevnt det tidligere, men i så fall igjen; åpningen til venstre mellom lista og spantemalen må markeres til høyre på spantemalen slik at denne kan høvles tilsvarende for å få lista pent inntil.

bilde

 

Sett fra andre siden av båten, ferdige markert for høvling. Den streken til høyre på spantemalen i bildet er den "hellige" strek og skal ikke fjernes. Fjernes den forandres spantemalens profil, noe som vil være ugunstig i forhold til tegningen. Streken på siden av malen er der elevene skal høvle ned til, de på tvers for å ha bedre kontroll på hvor mye man tar og om man nærmer seg.

bilde

 

Så sjekking med lista for å se om vinkelen er bra. Vi sparte et par millimetre til etterjustering, for når neste mal slettes vil dette påvirke hvordan lista løper. Så da må vi tilbake å justere igjen. Selv sletter jeg alltid flere spanter om gangen for å slippe denne etterjusteringen, men ser at det blir litt for mye å holde styr på for elevene på dette tidspunkt. Da er det lettere å bare slette ett og ett spant for så gå og justere litt i etterkant.

bilde

 

Nå som vi har holdt på en stund med prosjektet har jeg gjort meg noen tanker underveis om hva som har gått bra og hva som har vært utfordrende. Av bra ting må jeg si at jeg imponert av pågangsmotet til elevene flest underveis, på tross av tidspresset de står ovenfor og alder. De står på og tar alltid i et tak der det trengs :smiley: Hører sjelden noe klaging på kjedelig arbeid. Vi prøver jo å rotere litt på arbeidet for å unngå for ensidig arbeid. Elevene virker som de trives nedi verkstedet vårt, og det er mye "lått og løye". Av utfordringer underveis ser jeg at vi har alt for lite tid til et såpass omfattende prosjekt. Jeg kan ikke forlange/forvente all verdens praktisk erfaring av ungdommer i denne alderen, de fleste har ikke rukket å utvikle sin praktisk sans skikkelig (selvsagt i varierende grad, noen trenger mer oppfølging enn andre). Enkelte er relativt selvdrevne, mens andre er direkte motsatt, avhengig av hvilken oppgave de er i gang med. Noe som igjen fører til at ting lett stopper opp hvis de ikke får hjelp med en gang. For eksempel når det gjelder nøyaktighet. Burde jeg ha stillet mindre krav? Til både tegning, spantemaler og sletting? Eller blir det å gå på akkord med egne krav til nøyaktighet og ønske om et bra resultat? Gjerne en enkel og flatbunnet pram hadde vært utfordring nok for dem? Ser jo nå at på tross av at båtens svært enkle design så har det vist seg å være skikkelig utfordrende for de fleste av elevene å tenke "nok" tredimensjonalt underveis. Tenker litt at spantemalene vi nå har brukt mye tid på gjerne burde få bli brukt om igjen til neste år (etter vi er ferdige med den nåværende båten). Så kan neste års elever heller konsentrere seg om selve byggingen av av en båt og bruke tid på å få denne finest mulig. Kanskje vi da (i en drømmeverden) hadde rukket bygge to? Time will show :giggle:

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sikkert ikke dumt å spare på malene. Da har du muligheten til å se an gruppen og dem ferdigheter og vurdere om dere skal begynne på "scratch" eller bruke de eksisterende malene, slik at mestringsfølelsen kommer like hurtig som fremgangen i prosjektet. Kanskje en flatbunnet er mer nok utfordring for noen.

 

Uansett fremgangsmåte så har det å bygge noe stort mange fordeler. Det er litt mer håndfast enn "turkopp" og gir utfordrer elevene på samarbeid seg mellom.

Link to post
Share on other sites

Ja, tror nok en flatbunnet kunne vært vel så utfordrende for aldersgruppa. Men så e det bare det at læreren deres synes det blir så alt for kjipt med flatbunnede båter :lol: Neida, får bli en vurdering til neste år, må se an elevene først, men ser helt klart at å bygge helt fra bunn av dessverre blir vanskelig å få til ut fra rammene vi har på tre timer i uka. Vi skal nok spare på malene, dumt å la så mye arbeid gå til spille. Når det gjelder mobil er det heldigvis ikke dekning i kjelleren der vi holder på, så det blir lite mobilbruk bortsett fra å ta bilder av arbeidet :smiley:

 

Jeg begynte så smått i går kveld med å sage til og frese runde kanter på esinger og chines.

bilde

 

Brukte kvistfri og forholdsvis rettvokst furu til dette. Merket av i endene hva som er hva og hvilken side de skal være på båten. Får ikke hele lengdene inn i kista, men så lenge de to fremste metrene blir steamet burde det holde, det er mest bøy framme på båten, for ikke å snakke om vridning.

bilde

 

Så i dag fikk jeg med meg en av elevene i timen før de andre kom til å starte opp krabbekokeren og fylle på vann på tanken så den skulle være klar til arbeidsfolket kom timen etter. Det er en slags ventilasjonssjakt rett utfor vinduet på verkstedet vårt i kjelleren. Forrige uke gikk noen av elevene ut vinduet i verkstedet og fikk løsnet ristene over denne sjakta. Perfekt plass nedi renna der til å ha steamkista stående :thumbsup: Ristene ble lagt på plass igjen og festet fra undersiden så ikke småunger skal dette nedi.

bilde

 

Med kista på plass og ristene lett løsbare var det ikke så mye arbeid å få gang på steamen i dag. En kraftig krabbekoker og en tank, en slange med slangeklemmer og ei steamkiste er det som må til for å få jobben gjort.

bilde

 

Testing av tilgjengeligheten – var godt for en gammel kropp å få strekt seg litt, er ikke vant med å kravle rundt så mye nå lengre :giggle:

bilde

 

Etter vi fikk opp dampen stappet vi materialen inn i kista og dekket til åpningen tilstrekkelig med en svamp. Vanligvis regnes en halvtime-time per tomme på plank som skal steames, avhengig av material, tettvoksthet og om det er god gang på steamen. Her er listene så å si kvadratiske i snitt og får damp inn fra alle sider, så 10-15 min holder lenge, selv om listene er en tomme tykke. Går muligens an å se en svak damp stige opp fra enden av kista, men det ble en dårlig vinkel å få fram dampen på bilde der jeg sto.

bilde

 

Før alvoret begynte tok jeg ei tynn list og drillet gangen i det med de fire elevene som skulle være med på selve steameopplegget. Elevene fikk hver sin rolle og vi øvde et par ganger på hva som kom til å skje når vi skulle gjøre det på skikkelig. Ei fikk ansvaret for å feste listene med tvinger til stevnen. Med tykke hansker var hun godt beskyttet mot varmen. Hun neste hadde ansvaret for flukten langs spant 1 og 2. Akkurat der kom det til å bli en del spenninger i spesielt, shinelistene da både bøy og vridning kom til å bli krapp der, så hun brukte vernebriller. Så var det et par gutter som tok for seg spantene videre. Vi la opp tvinger og klosser (der det trengtes) klar på spantemalene slik at ting skulle kunne skje raskest mulig når det først sto på. Etter et par øvinger, litt spørsmål og forklaringer var vi klare. Fikk selvølgelig ikke tatt bilder i kampens hete, det gikk så raskt.

 

Som planlagt; en elev dro ut lista jeg pekte ut (tok for oss esingen først), han sprang så kjapt bort slik at hun ved baugen fikk tak i lista og fikk klemt den inntil der vi hadde satt merke på forhånd. Så begynte de å dra og vri lista inntil lengre og lengre bakover båten. Det ble litt kluss med å få tvingt fast skikkelig enkelte steder, men jeg var med dem og hjalp til der det trengtes. Her er chine og esing på plass på styrbord side.

bilde

 

Hektisk, men kjekt arbeid! Selv om jeg har steamet mye opp gjennom årenes løp slutter jeg aldri å bli fasinert av hvor vanvittig stor effekt det er av varm damp, materialen blir nesten som smør å ha med å gjøre :smiley:

bilde

 

En av elevene borret noen huller i spantemalene for å få bedre vinkel på tvingene da vi skulle bøye til shinelistene.

bilde

 

Tvinger er et verktøy man aldri kan få nok av! Vi har stort sett tvinger fra Sandvik, men har i det siste også kjøpt inn en del tvinger fra Biltema (dem med blått håndtak) som har en lignende konstruksjon som de gode gamle Bessey-tvingene, bare mindre størrelse. Disse har gjennom snart et år med daglig bruk vist seg å være helt topp til formål der man trenger moderat press, så dem kan jeg anbefale (til tyngre jobber trengs kraftigere tvinger). Som vist på bildet er det ikke bare bøy som må til, men også en del vridning. På fredag skal vi løsne listene og forsenke dem mer ned i spantemalene, så blir det mer sletting etter det er gjort. Da har listene fått satt seg litt og blitt vante med den buen og vridningen de har nå, så det burde ikke bli de store problemene å få dem skikkelig inntil der vi vil ha dem.

bilde

bilde

 

Motorgjengen er stort sett ferdige å maskere det som skal lakkeres nå. Etter avfetting fikk de et par tynne strøk med slipegrunning på noen av delene. Skal se litt nærmere på det på fredag, ser delene bør få et strøk til før sliping.

bilde

 

 

I dag fikk vi endelig gjort litt som viser igjen, både elevene og oss to lærere strålte da vi var ferdig med timen :thumbsup:

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En liten oppdatering.

 

Båtgruppa (ca. halvparten av elevene) er godt i gang med å felle inn esinger og chinelister i spantemalene. Vi hadde laget hakk til chinelistene på forhånd, men litt justering må til for å unngå å måtte høvle så mye senere. I tillegg for å få finere linjeføringer.

bilde

 

Vi lagde en enkel lakkboks/skjermbrett av noe lister vi kledde med plastfolie. Folien fordi den er gjennomsiktig og dermed gir lys gjennom fra baksiden, noe som er greit med tanke på å ha god kontroll under lakkeringen. Her påføring av grunning. Bare et par deler igjen nå, så er alt som skal grunnes ferdig :smiley: Bruker sløydsalens avsug for å unngå for mye sprøytetåke i rommet. Fungerer greit, men klart, skulle alt være helt etter forskriftene burde vi nok ha hatt et eget lakkrom med skikkelig avsug og masker. Men vi gjør så godt vi kan innenfor rammene vi har, med vinduet åpent og avsug ut av rommet er det bedre enn ingenting.

bilde

 

Etter påske skal vi skifte grupper, så nåværende motorgruppe skal over på båten og de som har holdt på med båten den siste tiden skal få ta seg av finpussing og lakkering av motoren. Så får alle prøvd litt av hvert.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

På tide med en oppdatering her (blir skippertaksmodellen til tider, mye å gjøre for tiden :wink: )

 

Ser jo at enkelte deler av prosjektet blir litt over hodene på elevene i forhold til både kunnskaper, erfaringer og ikke minst tiden vi har igjen. Så har derfor tatt litt ekstra tak på kveldstid og i helger for at vi skal bli ferdige. Gjør ikke alt arbeidet for dem, men gjør gjerne ferdig enkelte arbeider slik at elevene slipper unna med deler av jobben. Ønsker jo at de skal få komme borti de fleste sidene ved å bygge en båt, men trenger gjerne ikke repetere "like" jobber da det da vil gå så lang tid å bli ferdig.

 

Så i påsken tenkte jeg at jeg skulle ta i et tak noen dager. Vi trenger jo også årer til båten i tilfelle Yamahaen skulle stoppe (Yamaha stopper vel egentlig aldri, men så er vi på den sikre siden  :lol: ) Så jeg limte sammen noe kvistfri furu.

bilde

bilde

 

Årene skulle være helt enkle årer, selv om jeg egentlig har mer sansen for mer tradisjonelle årer der vekta mot lommen er såpass at årene nesten ballanserer i tollepinnene. Men til dette prosjektet (og med tanke på å også kunne få seilt litt i påskeferien) kjørte jeg på med enklest mulig løsning. Tegnet på senterlinjer på alle sider og hvordan jeg ville formen skulle være. Liker årer med litt "rygg" for styrkens skyld. Skar så ut med bandsaga og tok fatt med høvelen.

bilde

bilde

bilde

 

De ferdig høvlede årene har nå et par elever tatt fatt i med sandpapir for bedre finish (de meldte seg frivillig).

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

Videre fra forrige helg; fikk skrudd inn chinelister og esinger i stevnen. Lagde en liten støtteklosse til schinelistene da jeg måtte slette litt lengre enn planlagt på grunn av oppretting etter noen som hadde høvlet litt for mye på den ene siden.

bilde

 

Var litt sletting igjen å ta tak i på både chinelistene og esingene.

bilde

bilde

bilde

 

Sletting mellom stevn og chine.

bilde

 

I tillegg måtte vi forrige fredag ta av et par millimetre på den ene siden av akterspeilet for å få de til å flukte finest mulig med chine og esing. En av elevene brukte da båndsliper for første gang i sitt liv, noe som han syntes var veldig kjekt. Såpass kjekt at det var vanskelig å stoppe da han kom inn til streken  :lol: Men mye her i livet kan fikses med litt lim, epoksy er en god venn :wink: Vi vurderte også om vi bare skulle lage sidene helt beine på akterspeilet, men kom fram til at båten da ville miste litt av linjeføringen, derfor var det bedre å heller få det limt for så å fikse opp buen etter limen hadde herdet.

bilde

 

Tenkte også å få lagt på sidene på båten da jeg først var i gang i helga. Bunnen skal elevene få legge selv, men greit å få gjort litt på forhånd så vi står bedre stilt i tilfelle vi bruker litt lengre tid enn ønskelig. Egentlig kan platene til en båt med såpass enkelt design måles opp ganske enkelt ved å legge platene langs sidene og tegne av ytterkantene. Men viser likevel den mer skikkelige metoden som vi skal bruke med elevene når bunnen snart skal måles opp. Metoden går ut på å legge en litt brei, men tynn list langs spantemalene. Begynner gjerne midt på, setter i en spiker og legger så lista inntil neste spantemal for så å også sette denne med en spiker. Viktig å la lista få legge seg naturlig, ikke prøve å tvinge den over kant (tvinge den ut av retning på høykant).

bilde

 

Etter å ha festet lista bruker jeg så en vinkel og en tommestokk til å måle avstanden til yttermålene på chine oppe og esing nede. Disse noteres så ned på lista, gjerne med piler hvilken retning målene gjelder. I endene kan jeg også bruke en løsvinkel og tegne av vinkelen direkte på lista. Lista fungerer da som en slags mal eller notatark som da legges oppå planken, i dette tilfellet kryssfineren for så å måles ut etter de nedskrevne målene og vinklene. Setter punkter for hvert spant og bruker så ei tynn list til finne en fin bue innenfor de punktene som er satt.

bilde

 

Nå ser jeg de snart stenger veien her ute (konstantveiarbeid.no), får oppdatere mer senere i uka  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Litt om motoren. 

 

Trodde alle bolter var løsnet og skrudd ut, men under forberedingen til å grunne kom det fram at fire bolter i blokka fremdeles satt som limt. Vi vurderte fram og tilbake litt, en mente grisepikk ville være løsningen, mens en annen mente det ble for risikofylt med tanke på at boltene er 6mm og skrudd i myk aluminium. Ekspanderer bolten på grunn av lite gods i aluminiumen og grisepikken brekker sitter vi der med fingen i postkassa. Derfor ble det til at vi heller prøvde slipe de knekte boltene flate for så bruke en nyslipt kjørner til å slå inn et merke midt i boltene. Da sentreres borren lettere, så var det bare å borre i vei. Litt smøring med blanding av motorolje og vann smørte og kjølte ned borren. Burde egentlig ha fått satt fast blokka i ei skrustikke i en søyleborrmaskin, men der og da hadde vi ikke det tilgjengelig. Så da ble det borring på frihånd der en så vinkelen fra ene siden og en annen fra en annen side.

bilde

 

Vi brukte en borr på 4,5mm for å ikke ta bort gjengene i hullene. Metoden fungerte fint på tre av fire bolter, der borren dessverre skar litt ut på den siste. Min kollega og motorgjengen er i gang med å slipe og prøve borre opp denne bolten denne uka. Der metoden fungerte var det etter borring ganske enkelt å ta ei tang og trekke gjengene fra bolten ut av hullet. Gjengene i hullene er mer eller mindre uskadet, men vi kjører gjennom og frisker dem opp med et gjengesnitt før montering igjen.

bilde

Link to post
Share on other sites

Videre fra forrige helg.

 

Etter måling med tidligere nevnte list var det tid for å merke av og sage ut platene til sidene. Vi bruker forholdsvis billige kryssfinerplater til dette prosjektet. Det hadde vært fint å brukt f.eks. kryssfiner med et lag med mahogny på den ene siden, men det får blir en annen gang. 6mm kryssfiner i kvaliteten vi har lagt oss på kommer som regel kun med tre lag. Så kom jeg over et parti med polsk 5-lags kryssfiner til en OK pris, mer stabilt enn 3-lags og faktisk helt grei kvalitet  :thumbsup:

 

Begynte med platene akter. På grunn av båtens lengde må platene skjøtes, men helst ikke slik at skjøten kommer på samme sted på både sider og bunn. Mange skjøter på samme sted kan gå ut over både styrke og linjeføring. Derfor ble platene akter litt kortere enn de som kommer på bunndelen av båten. Platene ble prøvemontert med tvinger og hjørner, esing, og chine merket av for riktig plassering til etter påføring av lim og den endelige festingen av platene. Avfetting med aceton først og så litt epoksy med slipestøv som fortykningsmiddel gjør jobben.

bilde

 

Så tvinging av platene på plass før borring, forsenking og skruing til chine, esing og akterspeil.

bilde

 

Fremre plate på styrbord side, en liten prøvemontering for å dobbeltsjekke at målene stemte før jeg skar ut.

bilde

bilde

 

Styrbord fremre plate grovskjært med båndsag før litt videre justering. Slik båten er tegnet går det lite vekk i kapp, noe som gjerne ses på bildet. Relativt rette linjer, bortsett fra i endene. Ved tradisjonelle konstruksjoner uten knekkspant, altså med rundere linjer blir det ofte betraktelig mer bue på noe av planken enn her.

bilde

 

Gikk fint å få tvinget platene inntil chine, esing og stevn.

bilde

 

Litt ekstra tykk lim der plata treffer stevnen.

bilde

 

Forsenking av skruer, brukte 4,2x19mm syrefast. Disse skal sparkles over, derfor forsenkes de bittelitt under overflaten, men ikke for mye. Hadde egentlig holdt godt nok med kun å bruke lim, men skruene hjelper på å trekke plata skikkelig inntil og det gjør ikke noe at de er der senere.

bilde

 

Der var plata ferdig skrudd :smiley:

bilde

 

Så litt saging for å få av det som stakk for langt ut.

bilde

 

Sjekk av babord side.

bilde

 

Ferdig skrudd og høvlet av i baugen. Ble noe helt annet nå med plater på, får bedre inntrykk av hvordan båten kommer til å bli :smiley:

bilde

bilde

bilde

bilde

 

Som også kan ses; det blir en liten slettejobb som må gjøres, spesielt mot baugen der vinklene er mer krevende. Nederst i bildet går det an å se en kile rett innfor esingen. Brukte kiler til å få chine og esing til å flukte finest mulig der det hadde blitt sagd og hugget av for mye av spantemalene.

bilde

 

Her fra timen på mandag der elevene er godt i gang med å slette og gjøre klar for bunnplatene. Kun resten igjen  :wink:

bilde

 

Link to post
Share on other sites

Det der er ikke bare enkelt nei.. Har nettopp vært gjennom samme operasjonen på en intercooler, der var totalt 8 bolter knekt..

Men når man greier å bore noenlunde rett så er det vel ingen bedre metode enn dette.

 

Ellers må jeg si, som ivrig leser av tråden her, at jeg gleder meg til hver oppdatering! Spenstig prosjekt, krysser fingrene for at dere kommer i mål i tide!

Mener det ligger mye læring i et sånt prosjekt, og ikke minst verdifull kombinering av mange teoretiske fag, satt ut i praksis!

 

Som flere har nevnt: heldige elever! Stå på videre  :thumbsup:

 

Edit: Første kommentar var ment til innlegg 73. Resten av kommentaren gjelder for hele tråden  :smiley:

Redigert av Sjøfare (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...