Jump to content

Skoleprosjekt - bygging av ti fots båt i kryssfiner


Hakkannen

Recommended Posts

Fantastisk dette prosjektet, stå på. Hvilken skole er dette ?

Takk for det :smiley: Det er en skole i Rogaland, kan ikke si så mye mer enn det siden jeg har taushetsplikt :wink:

 

Litt dumt at dere nå bare har 2 enkelt-timer. Har det ikke vært bedre med dobbel-time?

 

Uansett, lykke til videre med prosjektet, jeg følger med  :thumbsup:

Takk :smiley: Veldig enig, men timene deles opp mot språkfagene (spansk/tysk/engelsk fordypning) og er dessverre lagt opp slik at det blir maks to timer i uka. Litt låst der. Hadde jeg kunnet bestemme hadde det heller vært sammenhengende timer, hadde vært langt mer effektivt og ikke minst kjekt for elevene. Nå kommer vi av og til knapt i gang før vi må pakke sammen igjen.

 

Et lite tips til lakkering. Strekk plast over ting som ikke skal lakkes, lakktåken har en utrolig evne til å komme til over alt. Et tips til er å spraye ut i rommet med vann, ikke på delene, dette binder store deler av støv som alltid svever rundt i lufta. på den måten unngår en støvpartikler i lakken.

Takk for godt tips! Skal passe på å få sprayet lakkeringsrommet ved neste prosjekt. Merket at spraystøvet spredde seg litt ja, telefonen min måtte skures med Jif etter jeg var ferdig å lakkere (har vanntett deksel)  :lol:

 

I dag ble delene tatt ned og lagt fint på mykt tørkepapir oppå ei hylle nede i verkstedet vårt i kjelleren. Et par av elevene ble engasjert til den videre utsmykningen av motoren og er nå godt i gang med å tegne flammene som vi skal ha i rosa på sidene og bak på lokket. Blir spennende å se resultatet. Vi tenkte skjære ut flammene i kontaktpapir (som en sjablong) for så lime dette på dekselet, maskere resten av dekselet, finslipe litt og spraye på den rosa lakken. Den lakken er ikke resistent mot bensin, hvis ikke kunne det også vært tøft å lakkert litt av stammen med flammer, men det får bli et annet prosjekt :wink:

Link to post
Share on other sites

Ble litt montering av motorens ytre denne uka. Mye som må passes på, blant annet at foringer og O-ringer kommer på riktig plass! Kjekt når det begynner å vise mer at ting skjer, både for elevene og for oss voksne :smiley: Fargen viser ikke skikkelig på de dårlige mobilbildene, men man kan trygt si at den er... spesiell :giggle: Siden eleven som hadde hovedansvaret for motoren nå har forlatt oss (begynt på videregående) har 9. klassingene som er igjen i gruppa hatt flere interessante diskusjoner om hvordan motoren skal monteres, hvilke deler som skal hvor, osv. Jeg holder meg stort sett litt i bakgrunnen, men smyger inn med ledende spørsmål av og til for å få dem til å tenke hvordan ting skal fungere sammen.

bilde

 

Vi har mange bolter liggende i forskjellige lengder, ikke alle passer over alt. Skal vi ta for oss en motor igjen i framtiden skal jeg sørge for å være 100% til stede under demonteringen for å systematisere og ha oversikt over bolter og skruer. I fjor da vi startet opp ble jeg så opptatt med båten at elevene selv fikk ansvaret for å lage et brukbart system. Det fungerte ikke, nå må vi måle for hver bolt vi setter inn så vi ikke bruker opp de lengdene vi trenger feil plasser på motoren. Vi finner heldigvis ut av det, går greit å måle selv om det tar litt lengre tid :wink:bilde

 

Ser lakken har flasset bittelitt av på enkelte hjørner, kan virke som det kommer på grunn av dunking i de andre delene. Slik blir det dessverre når det er flere enn oss som bruker lokalene, det er alltid elever innom de forskjellige rommene og roter. Men vi gidder ikke gjøre så mye med det nå, jeg tror elevene mine har fått pusset fra seg når det gjelder motoren, så vil den heldige vinneren gjøre noe med det får hun/han gjøre det selv.

bilde

 

Begynner å ligne på en motor nå.

bilde

 

Årene ble lakkert forrige skoleår med en lakk det må ha vært noe feil med, den tørket aldri skikkelig. Så lakken ble skrapt av og årene slipt lett over på nytt før nye strøk med lakk fra en ny boks. Bruker en gulvlakk på årene siden disse får såpass med mekanisk slitasje. Vi tynnet lakken 20% første strøk for så gi årene tre strøk ufortynnet. Etter hvert som vi får snudd skroget og finner mer ut hvor tollepinnene/åregaflene skal være skal vi dekke området som kommer i åregaflene med lær som vi limer (lett) og nagler fast med kobberspiker. Da slites ikke selve årene ved roing + det ser langt mer skikkelig ut.

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Uff ja, det stemmer, jeg har hatt litt dårlig samvittighet for de fraværende oppdateringene i det siste :blush: Men fint med en påminnelse så det kan bli litt gang igjen :thumbsup:

 

Prosjektet går sin gang, men med redusert timeantall (to timer i uka i motsetning til i fjor). Vi hadde et aldri så lite tilbakesteg da ei av platene i baugen knakk og satt oss tilbake en del timer nå rett før jul. Skruene i plata i overgangen fra stevn til kjøl ble forsenket litt ivrig, så med en del vridning og krefter i sving ble det for mye og plata sprakk opp. Ny plate er på plass nå og vi skal forhåpentligvis begynne å sparkle ujevnheter og slikt innen påske. Så skal skroget snus og spanter settes inn. Noen av elevene er i gang og høvler materialer til spantene, så det er heldigvis litt framgang :smiley:

 

Når det gjelder motoren sa min kollega (den mest motorkyndige av oss) dessverre stopp for en måneds tid siden. Forsåvidt forståelig da det underveis har vist seg at motoren har flere dårlige deler enn vi har råd til å erstatte, samtidig har en del deler blitt brukket underveis (sannsynligvis på grunn av ungdommelig overmot :giggle: ) så motoren er ikke komplett lengre. Vi har flere ganger snakket sammen med elevene, kollegaen min og jeg, om hvor viktig det er å ha et godt system når man skur fra hverandre en motor. Både med tanke på hva som skal hvor og ikke minst få en god oversikt over hvilke deler som trengs å erstattes. Der må min kollega og jeg ta selvkritikk, vi skulle aldri ha gått med på komplett demontering av motoren, hvis hensikten var å ende opp med en maskin som skal fungere når prosjektet er ferdig (motoren vår gikk, men manglet kjøling). Samtidig har elevene lært en del om motor, mekanikk og overflatebehandling underveis, det har vært en viktig og nyttig læreprosess. Det er også en grei erfaring å få med seg at det lønner seg å være nøyaktig og dokumentere underveis ved skruing på en motor, hvis ikke kan det gå slik det har gått med motoren vår nå. Den motorkyndige eleven som var med i fjor går nå på videregående, det var mest han og et par tre av de andre elevene som holdt på med motoren og hadde kontrollen da vi andre holdt på med tegningen av båten og spantemalene. For min del var det mer enn nok å følge opp arbeidet med båten, derfor hadde jeg ikke mulighet til å følge bedre opp gjengen som jobbet med motoren. Synes det er trist da dette har medført at motoren nå står som den står og er mest brukende som delemotor. Kanskje vi ikke skulle brukt så mye ressurser på overflatebehandlingen av motoren da vi først hadde han motorkyndige eleven med oss i fjor? Skulle gjerne ha smidd mer mens jernet var varmt og fått motoren til å svive da vi hadde en med kompetanse med oss. En ting er i alle fall sikkert, hvis prosjektet skal gå i gang på nytt med ny elevgruppe (etter de nåværende elevene er ferdige hos oss) skal en fungerende motor ikke demonteres i småbiter slik som vi har gjort nå. En skikkelig lærepenge for oss alle :yesnod: Kanskje neste prosjekt kan bli mer miljøvennlig, kano, robåt eller seiljolle?

 

Har ikke sluttet å ta bilder underveis, skal se om jeg får funnet dem fram og lagt dem ut i nærmeste framtid :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Alt for lenge siden oppdatering, så ja, en liten oppdatering er på sin plass  :smiley:

 

Som skrevet tidligere prøvde min kollega og de mest kyndige elevene en god stund å få sammen Yamahaen slik at den skulle bli komplett. Det viste seg at det manglet en god del deler og de fikk ikke ting til å stemme og passe skikkelig sammen. Lærdommen i dette tilfellet er å være veldig nøye med å ta bilder under demontering og systematisere delelageret skikkelig under demonteringen. Selv var jeg til dels irritert på meg selv og min kollega siden vi ikke har vært flinke nok til å følge med da motoren ble demontert i første omgang. Mye av grunnen er nok at vi følte vi måtte konsentrere oss om tegningen av båten og spantemalene og lot derfor elevene få holde på uten at vi blandet oss så mye inn. Klart, vi kunne tatt noen kvelder og skrudd sammen motoren, men jeg synes samtidig at jeg har jobbet mange dugnadstimer nok med prosjektet, har jo et liv utenom. Elevene ble så klart skuffet da min kollega sa at nå er det nok prøving og feiling når det gjelder sammenskruingen av motoren, vi fikk heller legge den ut på finn som delemotor. Gjerne pengene fra salget kunne finansiere en "ny" brukt motor (som sviver)? Veldig synd da det ble brukt mye penger både på lager, stempelringer, grunning og lakk. Her noen bilder fra rett før den tunge beskjeden.

bilde

bilde

 

Som tidligere skrevet brakk ei av platene på båten rett før jul. Mye vridning sammen med noe ivrig forsenking av skruer enkelte steder (drill er gøy) og sannsynligvis en svakhet i plata førte til at vi måtte kassere plata. Det ble en noe trykket stemning i det det skjedde, og noen tenkte nok at dette (sammen med opplegget med motoren) ble litt mye på en gang. Men slik er det med ting, av og til går det ikke helt slik vi har planlagt :wink:

bilde

 

Sprekken, knirket godt i plata ved bøying.

bilde

 

Link to post
Share on other sites

Parallelt med arbeidet med motoren og skroget har elevene også holdt på med årene. Disse har fått seg slitasjebelegg av lær. Læret (rundt 3,5-4mm tykt) ble først farget med rødbrun narvsværte da en av elevene likte så godt den fargen. Så ble læret fuktet og slått rundt årene med kobbertacks. Vi har jukset litt og limt i tillegg da læret nok var i tykkeste laget :wink:

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Så var det å få på den siste plata. Vi var tomme for kryssfiner, men fikk kjøpt inn litt i forbindelse med et annet prosjekt i faget kunst og håndverk og tok litt derfra (håper ikke rektor leser dette, jeg tør knapt spørre om penger for tiden :giggle: ). Vi fikk plata inntil ved å tvinge den fast i akterkant og bruke en plank vi saget til passe lengde og stemplet opp mot taket i baugen.

bilde

bilde

 

Liming med fortykket epoksy og skruing.

bilde

 

Saging av enden av baugplata slik at den "faller på plass".

bilde

 

Etter plata falt på plass i akterkant kunne vi sage av overflødig plate langs sidene og langs kjølen.

bilde

 

Begynner nærme seg noe! Stor følelse av tilfredshet blant elevene (og meg) når båten endelig begynner se ut som en båt :thumbsup:

bilde

 

Høvling av overskytende kanter langs chine og kjøl/stevn. Jeg så tidlig at vi måtte ta enkelte snarveier der det har vært gjort feil og der det er unøyaktigheter, men med litt tilpasning og visuelt lureri håper jeg det blir bra. Fikk elevene til å sikte og se hvor chineknekken burde være. Noen plasser så det rimelig greit ut, andre plasser måtte platene høvles til litt for å få knekken slik at linjeføringen ser bra ut. Båten skal bli malt, derfor kan vi lure til litt med epoksysparkel der det blir vanskelig å få høvlet ting fint, dette gjelder mest ujevnheter i flatene.

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

Sparkelfestivalen! Biltemas epoksysparkel er grei å jobbe med (og har en OK pris). Vi fant fram ei lekt i passe lengde og noen pinner som sparkelspader. Blandet så sammen et kilo sparkel og påførte de områdene der det var søkk i platene og ujevnheter. En fordel om sparkelen ikke legges for tykt da sparkelen kan sprekke opp ved bevegelse. 

bilde

bilde

 

Flere av elevene synes fargen var så fin at båten gjerne kunne ha blitt malt i samme fargen :giggle:

bilde

 

Grovsliping av sparkelen. Noe tok elevene med eksentersliper, mens det groveste tok jeg med båndsliper. Så sliping med fleksibel langkloss. 

bilde

 

Link to post
Share on other sites

En dag kom en av elevene til meg og sa de hadde liggende en eldre Evinrude 6-hester i garasjen. Eleven hadde snakket med faren og de kom sammen fram til at motoren bare var i veien der den lå. Derfor ville de forære motoren til skoleprosjektet :smile: Fantastisk! Hadde sett for meg at opplegget skulle ende uten motor, men nå var det lys i tunnelen :smiley: Motoren var gammel og de hadde hatt start på den for noen år tilbake, mer visste ikke eleven om den. Så jeg avtalte henting og svingte innom for en hyggelig drøs og henting av motor.

 

Motorlokket er sprukket, og motoren ser riktig ut som den har vært med en stund.

bilde

bilde

 

Søkte opp serienummeret og modellen og kom fram til at det (høyst sannsynlig) er en 1976-modell. Stammen ser ut som den er skjøtet rett over undervannshuset, for slik den er nå er det en langstammet motor. Tenker gjerne det er muligheter for å korte ned på stammen ved å ta vekk skjøtestykket? Noen som vet om det er en form for teleskopaksling inni der eller må denne kortes ned eller skiftes ut med akslingen for kortstammet modell? Foreløpig lar vi den være i fred (lært av våre feil med forrige motor :giggle: ), men hadde jo vært fantastisk om Evinrude fra den tiden hadde en enkel og grei måte å variere stammelengden på motorene sine. 

bilde

 

Startet med å se over motoren, hva må til for å kunne starte den opp? I første omgang så vi at det var et par bensinslanger fra før krigen. Disse måtte skiftes ut. I tillegg var slangen fra bensintanken såpass sliten at den lakk stort sett uansett hvordan den lå.

bilde

 

Passet også å sjekke og rense bensinfilteret i samme slengen. Det var lite dritt i filteret, så det ble rengjort og montert sammen igjen med olje på pakningen.

bilde

 

Nye bensinslanger ble kjøpt inn og montert, både til selve motoren og til bensintanken.

bilde

bilde

bilde

 

Det er rart med det, vi har ikke rare tiden til rådighet, men fikk likevel fikk vi tid til å bruke friminuttet til å trekke kjapt i snora for å se om det kom eksos :giggle: Bildet sier alt  :yesnod: Vi var bare ute etter et slag, ikke å la motoren starte skikkelig, med tanke på impelleren.

bilde

 

Et par elever fikk i oppgave å lage et passende påhengsstativ som vi kan ha motoren på under testing. Stativet ble laget av noe vindskjev 2x4 vi har hatt liggende etter en av elevbedriftene ved skolen. Ble naturlig nok et ganske skjevt stativ, men de gjorde sitt beste så det fungerer.

 

Link to post
Share on other sites

Etter litt om og men kom dagen da både påhengsstativet og motoren var klar for en liten test :thumbsup: Vi la ned resten av arbeidet den dagen for at alle skulle få med seg oppstarten. Hadde på forhånd sjekket om det kom gnist på begge plugger og at kompresjonen var grei. Både elever og lærere var svært spente :wink: Vi plasserte oss rett utenfor rektors kontor (offisielt fordi det var kortest vei å bære motoren og lett tilgang til vann fra brannslangen, men uoffisielt fordi jeg tenkte det var på sin plass å synliggjøre for ledelsen noe av det vi driver på med).

 

Som det ofte er tok et par av elevene ledelsen og skulle ta "ansvar" for å få start på motoren. Det festlige var at de dro seg røde i toppen uten at motoren så mye som tente skikkelig en eneste gang  :giggle: Så kom en litt roligere elev og tok tak i snora. Ett kjapt og kontant trekk og motoren tente på alle plugger! Til stor jubel og glede både blant elevene og lærerne :yesnod:  :fireworks1:  :fireworks2:

 

 

Planen med å synliggjøre hva vi driver på med ble ikke bare sett (og hørt) fra ledelsens side, men også andre klasser med klasserom mot der vi sto måtte pause undervisningen litt og se på hva slags spetakkel som foregikk.

 

Vi lot motoren svive en stund for så å prøve la den svive på tomgang. Tomgangsturtall fikk vi ikke til, den dauet hver eneste gang vi prøvde. For ikke å snakke om røyken, på tross av fin bensin med 2% totaktsolje i. Så utstyret ble ryddet sammen og elevene og min kollega la en liten plan om å skru av forgasseren og rense denne. Vi snakket om at vi vil gjøre minst mulig med denne motoren for å ikke gå på samme smellen som med Yamahaen, men de nødvendige tingene må selvsagt gjøres.

bilde

 

Ser også at vi nok burde ha byttet "innslagstannhjulet" da dette er noe slitt. Vi har et i reserve og får ta tak i dette etter vi har fått orden på tomgangen.

bilde

Link to post
Share on other sites

 

Søkte opp serienummeret og modellen og kom fram til at det (høyst sannsynlig) er en 1976-modell. Stammen ser ut som den er skjøtet rett over undervannshuset, for slik den er nå er det en langstammet motor. Tenker gjerne det er muligheter for å korte ned på stammen ved å ta vekk skjøtestykket? Noen som vet om det er en form for teleskopaksling inni der eller må denne kortes ned eller skiftes ut med akslingen for kortstammet modell? Foreløpig lar vi den være i fred (lært av våre feil med forrige motor :giggle: ), men hadde jo vært fantastisk om Evinrude fra den tiden hadde en enkel og grei måte å variere stammelengden på motorene sine. 

 

 

 

sier ikke serienr/typeskilt noe om det er lang/kort? 

Husker iallefall at Yamaha hadde noen modeller i denne størrelsen hvor det var mulig å få skjøtekit til stammen. 

 

Mener også å ha hørt at gamle Johsnon/Evinrude kan være lettere å skru på mtp bolter som knekker enn gamle yamaha...? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Viktigheten ved å bruke tegningen og bevare denne for bruk til senere arbeid går mer og mer opp for elevene. Mens noen elever pusset båten begynte andre så smått på spantene. Vi tenker gjøre det forholdsvis enkelt (jeg ser jo at ting fort tar veldig lang tid) og lager spantene enkelt av furu elevene har forhåndshøvlet tykkelsen på. Disse kappet de til med litt overmål etter målene funnet på tegningen.

bilde

 

Etter en del pussing syntes jeg resultatet var greit nok til at vi kunne snu båten. Spantemalene ble tatt ut hele og lagt til side for eventuell senere bruk (kanskje undertegnede skulle lagt seg en lite runabout en sommer? :giggle: ). Så ble båten snudd. To elever klarte fint å snu båten alene, så det er ikke rare vekten det er snakk om foreløpig. Det var veldig kjekt å få snudd båten riktig vei! Elevene har mast om dette lenge nå, så da båten endelig kunne snus var det bare å få det gjort :wink: Langs esingen/ripa har vi ikke saget vekk overskytende kryssfiner enda, det gjør vi ikke før etter vi har lagt duk på utsiden og så kan skru og lime på ei fenderlist utpå dette.

bilde

bilde

 

Måtte også sjekke om vi klarte få båten ut av rommet, det har vært et stadig tilbakevendende tema :wink: Ut fra målene på tegningen, døras åpning og bredden på gangen utenfor var jeg ikke så veldig bekymret, men klart, det var spennende å se om det gikk lett eller ikke :smiley: Foreløpig uten spant, duk, dørk og annet er båten såpass lett at de to guttene like godt tok seg en tur bortover gangen med båten (selvfølgelig med stor forsiktighet).

bilde

 

Link to post
Share on other sites

sier ikke serienr/typeskilt noe om det er lang/kort? 

Husker iallefall at Yamaha hadde noen modeller i denne størrelsen hvor det var mulig å få skjøtekit til stammen. 

 

Mener også å ha hørt at gamle Johsnon/Evinrude kan være lettere å skru på mtp bolter som knekker enn gamle yamaha...? 

Fant ikke så mye annet ut fra serienummeret enn at motoren er på 6 hester og er fra 1976, men så var ikke listene jeg fant særlig gode heller. Virket som listene over typer serienummer fra eldre Evinruder er noe begrenset. Synes det var lettere å søke opp info om Yamahaen tidligere, men kan være jeg ikke har søkt grundig nok etter Evinrudens nummer. Skal se om jeg finner serienummeret (har ikke tatt bilde av det) neste gang jeg er nede i verkstedet, kanskje andre vet om mer informative sider å søke etter slikt enn sidene jeg fant :smiley:

 

Håper virkelig boltene holder bedre enn Yamaha sine, for der var det mange som var som kjeks :lol: Men jeg har også hørt at amerikanske motorer ofte har bedre kvalitet på boltene sine, så håper på det beste :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

I forbindelse med tilpasning av spantene har jeg latt elevene få prøve seg litt på båndsagene. Vi har ei lita båndsag av typen DeWalt og ei større gulvstående vi har døpt "Jofrid". Er jo så klart litt nervøs for om de skal sage seg, men har instruert og vist dem grundig hvordan det kan være lurt å stå og holde materialene. Slike triks som å bruke en skyvepinne eller lignende er jo greit å få med seg. Lar dem ikke sage uten at jeg står på siden (låser båndsagene vi har med nøkkel når de ikke er i bruk), slik kan jeg følge litt med og si fra eller gripe inn hvis jeg ser ting som er uforsvarlig. Som for eksempel på bildene under, der måtte jeg kommentere underveis for at elevene skulle bevare sikkerheten og samtidig ha best mulig kontroll og resultat over spantene de sagde. Større og gulvstående verktøy som båndsag har 18-års grense utenfor verkstedssammenheng, i proffsammenheng kreves det sikkerhetskurs eller fagbrev (slik jeg har forstått det, hovedverneombudet i kommunen er en aktiv type). Tenker det kan være bra at elevene kan få prøve seg litt under trygge forhold og kyndig tilsyn. Deler av elevmassen kommer fra gårder og møter derfor på en del maskinelt utstyr, både båndsager, vinkelslipere, sveiseutstyr, sirkelsager og annet utenom skoletid. Kan elevene få en grundig opplæring og trening i å behandle utstyr med førsteprioritet i egen (og andres) sikkerhet ser både min kollega og jeg på det som en fordel. Vi ser at mange av bøndene i enkelte tilfeller kan være litt vel slepphendte med sikkerheten (ut i fra hva vi har sett), så da får ungene heller lære om sikkerhet på skolen :wink: I de vanlige sløydtimene med opp til 25 elever inne i sløydsalen på en gang får vi absolutt ikke tid til opplæring i bruk av maskiner, men i valgfaget tråden handler om er vi så heldige å ha to lærere på 10 elever, ren luksus :yesnod:

bilde

bilde

 

Spantene under tilpasning. Disse skal limes og i tillegg skrus fast fra utsiden. I tillegg tenker vi å laminere knær for å stive av overgangen mellom bunn og sider. Sammen med benker og duken på utsiden av skroget blir dette stivt nok til at båten kan tåle 3-4 unger eller et par voksne uten at de skal være redde for å gå ned. Laminerte spanter (der man bruker rettvokst og egnet material) blir svært sterke og tåler mye belastning samtidig som de er noe fleksible. Skulle jeg ha bygget båten helt selv hadde jeg brukt andre løsninger, men vi har nå erfart at slikt tar en del tid, noe vi dessverre ikke har for mye av. Ser stadig løsninger jeg må revurdere på grunn av de rett og slett blir for vanskelige å få til for ungdommer på 14 år. Noen elever ser jeg kan få til ganske avanserte oppgaver, men med en elevgruppe som består av mye forskjellig blir det enklere og raskere for elevenes og prosjektets del å kjøre forenklede løsninger på enkelte av tingene. En ting er i alle fall sikkert, skal man bygge en båt lignende denne vi holder på med her trengs det lengre tid enn ett år som jeg så for meg i starten :giggle: Det viktigste tenker jeg er at elevene lærer noe nytt, både faglig og ikke minst om seg selv. I tillegg skal vi ha det gøy underveis! Så får vi se hvor langt vi kommer. Ut fra signalene fra rektor skal vi også holde på to timer i uka neste år, så det blir spennende å se :smiley:

bilde

 

Så langt har vi kommet per dags dato. Neste uke skal vi til å starte opp påhengsen igjen for å se om forgasserrensen har hatt en virkning og gjør at vi kan få motoren til å svive på tomgang :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Svart (redigert)

Forrige onsdag dro elevene seg svette i snora, motoren startet så vidt noen ganger, men gikk ikke lengre enn noen omdreininger før den stoppet. Forgasserrensingen har med andre ord ikke gitt ønsket effekt. Vi har sjekket at det kommer bensin og at det gnistrer på begge plugger ved å skru ut en og en plugg og legge pluggen inntil jord (en ulakkert bolt). Det gamle trikset til bestefaren min, å tegne med en blyant mellom elektrodene på pluggene (blyantbly inneholder grafitt) førte til at gnisten ble bedre og gjorde det lettere å få start. Men etter noen omdreininger forsvant effekten, naturlig nok. I følge bestefaren min var dette et enkelt triks for å få start på "sure" motorer før i tiden, kjekt for elevene å erfare at slike gamle triks faktisk kan fungere.

 

bilde

 

Synes gnisten godt kunne ha vært kraftigere også i fortsettelsen uten grafitt mellom elektrodene, så da tok vi av svinghjulet for å sjekke tilstanden på stifter og magneter der (kaller det bare magneter da de ser ut å virke som elektromagneter, men vet ikke om jeg bruker korrekt navn her :wink: ). Avstanden mellom stiftene var for stor i følge min kollega, så han og en elev justerte disse til 0,4mm, for å prøve der. I tillegg var hele opplegget under svinghjulet preget av mange år med olje, alt var dekket av et tynt og seigt lag. De avfettet alt som ikke trenger olje med aceton og smerglet over magnetene i endene som skal ligge an mot innsiden av svinghjulet (grønne og svarte med kobberspole). Disse magnetene har tre anlegg hver som var dekket av fett/olje. Dette kan gjerne forklare svak gnist og at motoren forrige gang vi prøvde sveiv bra på høyt turtall og først sveiv bedre på lavere turtall etter den var blitt god og varm, sannsynligvis har magnetene utvidet seg på grunn av varmen og dermed fått bedre kontakt med svinghjulet. Det er i alle fall en teori. Smerglet forsiktig med P400 inni svinghjulet før avsluttende med P800, magnetene fikk nøye seg med kun P800.

 

bilde

 

Får se om vi får skrudd motoren sammen igjen til testing neste uke, hvis ikke det da blir krav om total stillhet på skolen på grunn av eksamen :giggle: Motoren bråker en del, men selvsagt går dette under kategorien sjarmerende lyd, ikke bråk :lol:

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ikke så mye mer som skjer med båten på denne siden av sommeren dessverre. Elevene har tentamener og prøver som av en eller annen grunn er lagt til dagene med praktiske fag. Håper likevel på i alle fall en time før sommeren så vi får sett om motoren sviver etter opplegget med stiftene og magnetene.

 

Selv har jeg hektiske og lange dager for tiden med vurdering (karaktersetting) og skriving av rapporter, så blir ikke til at jeg har overskudd til å ta i et tak med båten på kveldstid heller. Ikke så mye med båt å gjøre, men ble akkurat ferdig med vurderingen av 90 tollekniver, er litt stolt av elevene mine :yesnod: Elevene har virkelig gjort en innsats den siste tiden. Jeg pleier ha "åpen sløyd" hver vår slik at folk skal få gjort seg ferdig med arbeidet sitt. De fleste var igjen etter skoletid fram til åtte på kvelden mandag og tirsdag denne uka, så ble mange fine (og ikke minst ferdiggjorte) kniver til slutt :thumbsup:

bilde

Link to post
Share on other sites

Det ble til at vi bytter innslagstannhjulet (med medfølgende spiralfjær), da det gamle innslagstannhjulet var såpass slitt og spiralfjæra røyk da en av elevene tok i litt. Kan ikke ha en motor der man skal måtte surre startsnora rundt svinghjulet for hver oppstart (Evinruden er ikke den mest lettstartede motoren jeg har vært borti, for å si det veldig mildt). Så da skifter to av elevene dette, her er de i gang med å tre spiralfjæra (som skal trekke inn startsnora etter hvert startforsøk) på plass. De måtte løsne et deksel i underkant av det runde anlegget der snorspiralopplegget skal stå for å kunne løsne den gamle fjæra og for å få festet den nye. 

bilde

 

Laging av spanter går også sin gang. Ideelt sett skulle de vært laminert alle som en, men vi få nøye oss med å laske overgangen mellom bunn og sider skikkelig, må jo bli ferdig med båten :wink: Aktenfor tvers er spantene forholdsvis enkle for elevene å måle opp, sage ut, høvle og tilpasse, men i framskipet (om vi kan få lov å kalle det "skip") er både bunn og sider slik at spantene må "vris" for å komme helt inntil skroget i hele sine lengder. Da må de høvles skjeve med vilje, noe som viser seg å være en utfordring :giggle: Så jeg hjelper dem å måle opp og prøver vise hvordan jeg ser hvor på spantet de må ta av mer for at det skal passe bra. Må stadig vise på nytt, så i enkelte tilfeller har jeg like godt bare markert hvor og hvor mye de må ta av på spantene.

bilde

Link to post
Share on other sites

Tror mange kunne hatt godt av flere praktiske avbrekk gjennom hverdagen :smiley: Heldigvis har det blitt gjort lignende prosjekter rundt om på andre skoler i landet også, der mindre grupper med elever har fått mer praktiskrelatert undervisning. Håper bare det ikke er et blaff som forsvinner med økte krav i norsk, engelsk og matematikk! Veldig viktige fag, men mange elever har også behov for å få brynt seg selv på andre områder :smiley:

Link to post
Share on other sites

Tror mange kunne hatt godt av flere praktiske avbrekk gjennom hverdagen :smiley:

 

jepp,   blir litt feil når eneste tilbudet til de som er møkk lei av bare teori er - mer teori  :worry:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Enig!

 

Har en bekjent litt oppi NHO som stadig sier at Norge nå trenger flere håndverkere, ikke bare akademikere. Så sats mer på det praktiske allerede i ungdomsskolen! Mange elever har praktiske evner de liker å få bruke og utvikle, også før de begynner på videregående skole. Så satsing på mer praksisrettede fag allerede i ungdomsskolen tror jeg kunne ha gjort mye med frafallet senere på vgs. Alt for mange velger dessverre feil retning der og finner ut av det etter de har "sløst vekk" et år og to.

 

Nå skal det sies at skolen jeg jobber på heldigvis har strukket seg langt når det gjelder praktisk tilnærming de årene jeg har vært der. Vi hadde blant annet opplæring i moped, trafikalt grunnkurs og båtførerprøven lenge etter andre skoler sluttet med dette, hadde også en avdeling der enkelte elever hadde en dag på gård eller verksted. Selv hadde jeg noen elever noen timer i uka som skrudde moped. Hadde også ei gruppe et par år som bygget modeller av katapulter i liten størrelse, så hadde vi konkurranse der den best fungerende ble valgt ut slik at vi hadde modell for å bygge en katapult på størrelse med en VW Transporter. Der fikk elevene prøve seg både med historie, tegning/konstruering, matematikk, skogsarbeid og tradisjonell bygging med trenagler og surringer. Føler oss heldige sånn sett. Men med skiftende ledelse kommer nye satsingsområder, så jeg (og et par kolleger) står på vårt for at det fremdeles skal være rom for praktiske fag. Dessverre er de praktiskene fagene dyre fag for skolen, så det begrenser seg etter økonomien i kommunen. Selv om jeg bruker en god del av fritiden min hvert år på å skaffe gratis materialer, og sådan sparer skolen for tusenvis av kroner hvert år, får jeg alltid et oppgitt blikk når jeg kommer for å spørre om mer penger til innkjøp av materiell :giggle:

 

Tror og håper det vil bli rom for en mer helhetlig skole etter hvert som Norge må ha flere bein så stå på. Fram til da får vi som liker det bare kjempe for våre fag slik at i alle fall noen elever får med seg at det går an å bruke hele kroppen i arbeid.

 

På grunn av en del overtidsarbeid hadde jeg avspasering i dag, så ei av kollegaene mine hadde båtgruppa. Jeg er spent på å se om de fikk skrudd sammen snormekanismen på motoren, for da blir det oppstart på mandag :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...