Jump to content

Skoleprosjekt - bygging av ti fots båt i kryssfiner


Hakkannen

Recommended Posts

Takk, kjekt å høre prosjektet har interesse :smiley:

 

Ja, tror også metoden med å borre ut boltene er hakket lettere å få til enn å bruke grisepikk, spesielt på såpass små bolter. Nå kjørte min kollega til Tveit i Sandnes i dag for å prøve å få tak i de siste delene, så håper vi får kommet i gang med å skru sammen delene til motoren etter hvert.

 

På fredag skulle vi slette overgangen fra sideplatene til bunnplatene (inkludert chine), men dessverre var det en som tok litt for hardt i.. Ble såpass ille at det ikke gikk an å justere til for å få det fungerende.

bilde

 

Som min gamle lærer ved båtbyggerlinja sa; alt kan fikses med lim :giggle: Er nå ikke helt enig i det akkurat, men akkurat her får det gå, båten skal hvitmales til slutt så feilen vil ikke vise. Litt dumt når slikt skjer da det setter oss tilbake i tid, men vi fikk nå limt på noen fliser som jeg få høvlet til skikkelig en eller annen kveld i løpet av uka. Tenker at nå har de fått prøvd seg, men skal vi komme i mål har vi ikke "råd" til så mange flere feil og derfor kan jeg heller gjøre akkurat den biten selv. Eleven ble selvfølgelig lei seg da han innså hva som hadde skjedd, men feil kan alle gjøre, så da er det bedre å heller snu om i etterkant og finne greie løsninger slik at skaden ikke trenger bety så alt for mye. I løpet av året har alle gjort flere feil, så vi har nå begynt å oppkalle feilene etter dem som har gjort dem. Så kan vi andre (som ikke har gjort en feil for øyeblikket) si at det er viktig å ikke gå på en "Turid" eller en "Kåre" underveis, noe som har ført til mye latter og stemning  :lol: Så lenge tonen er god og alle får like stor dose er det bra med litt fyring og humor underveis :yesnod:

bilde

bilde

 

En av dem i gang med å feste ei list til å måle fra, må få på bunnplatene akter så det vises at noe blir gjort! Platene framme får vi ta etter feilen er fikset og ikke minst slettingen mot baugen er helt ferdig gjort.

bilde

 

Måling, et samarbeid med å holde vinkelen og tommestokken riktig, alt dette på samme tid. Vinkelen ble tegnet av på lista og målene notert ned. På onsdag skal de måle opp på plater og begynne å skjære til. 

bilde

 

Grunningen skal slipes lett over, men det er ofte kjekt å slipe litt ekstra hardt på hjørner og slikt :wink: Noe som fører til at vi må grunne litt til på enkelte deler. Her er motorlokket i lakkboksen. De festet et avsug rett over boksen, fungerer fint slik at det ikke blir så mye gass og malingsstøv i rommet.

bilde

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

En lettelsens dag :smiley: Fikk i dag snakket skikkelig med ledelsen om prosjektet. Faget skal fortsette neste år, og det med de samme elevene! Fantastisk lettende for min del, har nå jobbet alt for mange timer i helger og kvelder med å sørge for å legge til rette for videre framdrift og rette opp feil som er gjort. Slik vi ligger an nå så jeg fort for meg 3-4 helger til med mer gratisarbeid, men nå slipper jeg heldigvis dette  :yesnod: Faget har i år vært et 3-timersfag, og da ligger det et visst antall timer til disposisjon til for- og etterarbeid inkludert i arbeidstiden. Ekstraarbeidet utenom har vært for elevenes skyld, synes jo det hadde blitt for dumt å bygge en båt nesten ferdig for så å bare la det stoppe der. Hva hadde elevene lært av det? De hadde i alle fall mistet motivasjonen, det er sikkert. Nå blir båten ferdig, men vi slipper å stresse disse siste ukene. Da kan vi fokusere mer på elevenes læring og prosessene underveis i steden for at min kollega og jeg skal ta oss av mange ting utenom. Helt topp  :thumbsup:

 

En annen fordel med å ha bedre tid er at vi nå kan fokusere mer på god finish enn vi hadde klart om vi skulle blitt ferdig til denne sommeren. I mine tanker om byggeprosessen så jeg i utgangspunktet også for meg litt testing av båten i sjøen, gjerne med forskjellig type steglister. Slikt blir det også mer mulighet for nå. Så som sagt; helt topp  :smiley:

 

Jaja, litt videre fra siste ukes arbeid;

Saging av bunnplate. Det er ikke lett å sage med sirkelsag om man ikke har gjort det før, men med litt instruksjon og øving på ei plate på forhånd går det bedre. De fleste bruker hørselvern ved saging med sirkelsag, men spesielt i kryssfiner er det også viktig med vernebriller. Har flere ganger opplevd at flisene står i panna under saging, hadde vært dumt om de hadde truffet øyene  :cool:

bilde

 

Finere justering av kantene på STB plate og dobbeltsjekk av at målene på BB plate stemmer før saging.

bilde

 

Vi laminerte et par kne til overgangen akterspeil-bunn for å stive av litt. I tillegg kommer et kne i overgangen kjøl akterspeil, men det får bli når vi har snudd båten. Kneet ble laminert bredt og så kløyvet på båndsaga og slipt på sidene for bedre finish.

bilde

bilde

 

Knærne ble limt og skrudd fast. En fordel å lime slikt på plass før bunnplatene kommer på da det er lettere å tilpasse knærne da.

bilde

 

På tross av at knærne virker slanke og nærmest underdimmensjonerte er de svært sterke når de blir laminert. En voksen mann på 0,1 tonn (skulle ønske det ikke var meg, men slik er det, det er straffen for alt for mye Cola og Grandiosa opp gjennom årene) kunne fint stå oppå et av knærne og gynge uten at det sviktet. Lamellene ble skåret ut slik at årringene i hver enkelt lamell ble minst mulig brutt, stort sett er årringene kontinuerlige i alle lamellene. Slikt er med på å øke styrken i forhold til om lamellene hadde blitt saget helt vilkårlig slik at årringene hadde blitt brutt. Det er der styrken ligger! For å trekke en parallell til båtbygging for riktig mange år siden så ble bordene ofte laget ved å kløyve stammer med kiler. Da forble årringene ubrutte og bordene fikk en veldig styrke og samtidig smidighet. Har vært innom metoden selv for noen år siden, ganske tøft å kunne legge en halvtoms plank oppå et par stoler for så å stå oppå planken mellom stolene uten at planken brekker :yesnod: Den bøyer seg en del, men det skal svært mye til at den brister så lenge årringene ikke er brutte.

bilde

 

Pensling av lim. Epoksy med slipestøv i som fortykningsmiddel. Styrken blir liggende mest i limen, men også i syrefaste skruer hver 15’ende centimeter.

bilde

 

Det virker som elevene trives i prosessen vi er inne i nå, kjekt når det er såpass mye synlig framgang i løpet av en time  :smiley:

bilde

 

Å sku fast små skruer med batteridrill krever litt håndlag og finfølelse for å unngå at de skrus rundt. Jeg måtte gå over en del av skruene og skru dem ut igjen for så å skru i en ny skrue på siden av. Hadde mer epoksy igjen som vi fylte i de gamle hullene. Fort gjort å skru for langt slik at skruen bare snurrer rundt uten å få tak, men jeg tenker det ligger læring i slikt også. Eleven er nok forsiktigere neste gang da han selv måtte være med i friminuttet og borre opp og forsenke alle de nye hullene :giggle: Selv skrur jeg alltid inn slike småskruer med drillen i 2. gir, skrur skruene kjapt inn til de så vidt bunner for så å vri drillen for hånd den siste kvarte omdreiningen til skruen er passe innskrudd. Men slikt kan man ikke holde på om man ikke har øvd seg først. Klart, man kan bruke drillens innebygde momentjustering (som regel plassert rett innenfor chucken), men i tre vil både hardhet og i dette tilfellet forsenking variere noe, derfor blir det ikke godt nok. Skruene må få trekke skikkelig, men samtidig ikke skrues så hardt at de mister gjengene. Drillens momentkontroll fungerer etter min erfaring bedre i gipsplater og lignende der materialet er rimelig likt i hardhet og der skruene forsenker seg selv. Har enda ikke kommet over et momentsystem som fungerer bedre enn følelsen man har i hånda når det gjelder skruing i tre. Blir noe annet for metall som er et mer dødt og homogent materiale. Hadde litt epoksy til overs som vi grovsparklet over skruehodene. Må gå nøye over og sparkle alle skruehullene til slutt før sliping og legging av duk.

bilde

 

Kjekt å se inni skroget nå som platene begynner å komme på. Virker mer komplett nå i forhold til de spinkle strekene på et malt betonggulv i høst  :smiley:

bilde

 

Resten av skoleåret skal vi fortsette jevnt og trutt med båten, men gjerne prøve gi litt mer gass med motoren. Eleven med motorkunnskaper og min kollega (som er tidligere mekaniker) blir ikke med oss neste år, så føler det er viktig å få gjort mest mulig av i alle fall det tekniske med motoren før de slutter. Har nå skrudd en del opp gjennom årene selv også, men så lenge de to har vært sentrale når det gjelder demonteringen av motoren er det nok lettest for alle om de også får skrudd den sammen igjen. Delene vi har bestilt hadde ankommet Sandnes ifølge min kollega, så nå er det bare å få hentet delene og begynne å skru sammen blokka (hvis alt går som planlagt).

 

 

 

Link to post
Share on other sites

En lettelsens dag :smiley: Fikk i dag snakket skikkelig med ledelsen om prosjektet. Faget skal fortsette neste år, og det med de samme elevene! Fantastisk lettende for min del, har nå jobbet alt for mange timer i helger og kvelder med å sørge for å legge til rette for videre framdrift og rette opp feil som er gjort. Slik vi ligger an nå så jeg fort for meg 3-4 helger til med mer gratisarbeid, men nå slipper jeg heldigvis dette  :yesnod: Faget har i år vært et 3-timersfag, og da ligger det et visst antall timer til disposisjon til for- og etterarbeid inkludert i arbeidstiden. Ekstraarbeidet utenom har vært for elevenes skyld, synes jo det hadde blitt for dumt å bygge en båt nesten ferdig for så å bare la det stoppe der. Hva hadde elevene lært av det? De hadde i alle fall mistet motivasjonen, det er sikkert. Nå blir båten ferdig, men vi slipper å stresse disse siste ukene. Da kan vi fokusere mer på elevenes læring og prosessene underveis i steden for at min kollega og jeg skal ta oss av mange ting utenom. Helt topp  :thumbsup:

 

En annen fordel med å ha bedre tid er at vi nå kan fokusere mer på god finish enn vi hadde klart om vi skulle blitt ferdig til denne sommeren. I mine tanker om byggeprosessen så jeg i utgangspunktet også for meg litt testing av båten i sjøen, gjerne med forskjellig type steglister. Slikt blir det også mer mulighet for nå. Så som sagt; helt topp  :smiley:

 

 

Dette var virkelig gode nyheter  :yesnod: . At elevene får jobbe med prosjektet helt til det er ferdig, og ikke bare halvferdig, selv med en enorm innsats på fritiden av en entusiastisk lærer.

 

Stå på, vi følger med :thumbsup:

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Takk, kjekt at dere følger med :smiley:

 

Ja, synes det var en meget kjekk beskjed å få  :smiley: Har det siste halvåret spurt ledelsen litt om tanker om veien videre, men har fram til nå bare fått ullne svar, så godt å få positive signaler derfra nå. Fortalte det til elevene i dag, virket som de senket skuldrene litt (men ikke for mye, de kan bare prøve seg å ligge på latsiden :smash:  :lol:) De var også glade for at vi skal få fortsette samme gjengen neste år, de har jo blitt ganske sammensveiset der nede i kjelleren og føler nok litt på at det er "deres" rom, ikke noen andre jyplinger som kommer neste år. Kanskje flere av dem kan ta seg råd til båten og skrive seg på interesselista våren 2016, da har de jo vært gjennom konfirmasjoner og slikt.

 

Vi fikk på plata på andre siden akter i dag. Den var ferdig tilskjært fra før, så nå var det bare å få smørt på noe lim og merke av hvor vi skulle borre hen. Med to driller gikk jobben ganske kjapt i dag. Demonstrerte teknikken og hva som er lurt å være obs på flere ganger for dagens skruer for å unngå for mye rundtskruing. Hun fulgte nøye med og var varsom så ikke en eneste skrue trengtes borres opp nye hull til :thumbsup: En annen elev sto for borringen og forsenkingen. Ønsker ikke forsenke mer enn nødvendig, men for lite er ikke bra det heller. Så han hadde med seg en skrue i hånda som han satte opp ned nedi forsenkingen for å se om kantene på skruehodet kom nerfor kanten på plata. Ikke bare lett å ta slikt på øyemål, men etter noen forsenkinger kom han skikkelig i seget.

bilde

bilde

 

Blir litt sparkling og pussing av skruehull, skjøter og diverse, men kjekt når båten begynner å ta mer og mer form. Ser at vi må lage litt bue på spantet foran akterspeilet for å få en finere bue langs siden, ser litt vel mye ut som en kasse/boks slik skroget står nå.

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

Morsomt prosjekt og flott for ungdommen.  Jeg bygde selv en ikke ulik båt i kryssfiner for mange år siden.  Den het Nutshell og var på 9,6 fot.  Den gang fant jeg ikke en OK jolle som kunne ha motor og seiles så jeg bestemte meg for å bygge den selv.  Denne type arbeid er veldig moro.  Jeg gikk ned en dimensjon i finerplater og kledde hele båten med glassfiber i epoxy.  Epoxy er jo mye dyrere enn polyester, men også mye sterkere. Du virker som om du har god kontroll på dette, men bare et par innspill.  Pass på at den ikke blir for tung.  Jeg vet ikke hva "for tung" er i dette tilfellet, men det er veldig fort gjort hvis ikke tegningene er helt tydelig på dimensjoner i forhold til vekt.  Da kan den gå dårlig i sjøen.  Et annet tips er akterspeilet.  Er litt usikker på hvor kraftig motor du har, men det blir voldsomt bend der så pass på å legge skikkelig glassfibermatter i overgangen mellom akterspeil og sider som forsterkning.  Når du maler den vil jeg anbefale to-komponent lakk.  Den fester så mye bedre, særlig på epoxy og tåler "alt".

Lykke til.   

Link to post
Share on other sites

Takk for det og for gode råd :smiley: Ja, planen er å dekke båten med glassfiber og epoksy for så å lakkere med Biltemas tokomponente polyuretanlakk (hvit) utvendig og innvendig. Tofter og fenderlist blir muligens trehvite, men lakkerte. Kanskje vi flesker til og bruker teak på fenderlista, får se hvordan det ligger an med økonomien mot prosjektets slutt. Vi bruker laminerte kne og spant der det er hensiktsmessig, ellers består båten av ganske rette linjer og dermed vil rettvokst furu kunne gjøre nytten som spanter. Med ubrutte fibrer blir selv edruelige dimmensjoner sterke, så båten blir nok ikke tyngre enn tilsvarende andre båter på den størrelsen (om alt går etter planen :wink: )

 

Fikk endelig delene til motoren i forrige uke  :smiley: Delene består mest av pakninger, et par vaiere (med strømpe) til blant annet gassoverføringen, stempelringer, en bolt og to nye plastgitter til kjølevannsinntakene.

bilde

 

Et par av de gamle stempelringene var for slitt, så nye måtte til. De gamle var forholdsvis lette å få av, men det skulle ikke så mye til før en av elevene bøyde den ene da han tok den av. Før de nye ble satt på sjekket den ene eleven at de passet til motoren ved å sette ringen ned i sylinderen og måle at åpningen stemmet (fikk dessverre ikke tatt bilde av dette da det var mye som skjedde i andre enden av lokalet akkurat da). Ringene skal presses ganske godt når stemplene skal entres inn i sylinderne, så vidt jeg husker i farta skal åpningen være på 0,3mm når stempelet står på plass. Altså betydelig mer innpresset enn vist på bildet under.

bilde

 

Nye stempelringer på plass.

bilde

 

Godt i gang med oppmåling av fremre styrbord bunnplate.

bilde

bilde

 

Skruehullene sparklet vi med en forholdsvis løs blanding av epoksy og slipestøv. Dessverre hadde vi det såpass travelt da vi limte og skrudde på de aktre bunnplatene av vi ikke fikk sparklet skikkelig. Med endel behov for pussing som resultat. Ved neste sparkling får vi være litt mer nøye og skrape av det overskytende så det ikke blir så mye pussejobb. Samtidig; selv om de fleste elever jeg har vært borti ser på pussing som like fælt som å stappe hånda ned i lunka kumøkk er pussing en del av det meste innen trearbeid. Så det å lære seg å være tålmodig og utholdende med sandpapiret er ikke dumt, det kommer mange arbeidsoppgaver senere i livet som ikke er av de kjekkeste, men likevel; de må gjøres  :wink:

bilde

 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Lenge siden forrige oppdatering nå, har vært noen hektiske uker med eksamener og sensurering (sensurering av fag, ikke slik de fleste tenker). Takker for tilbudet Windy37GM, setter pris på det :thumbsup: Men vi skal se om vi ikke klarer få hanket til noe ekstra penger også neste år, vil ikke tro det blir den aller største summen for et par teaklister :smiley:

 

Han eldste eleven fikk holde på litt med motoren en dag det ble nok av eksamenslesingen. Litt ro fra de andre elevene fører til at det er lettere å tenke, det tok ikke lange tiden før han hadde montert veiv, stempler og begynt å montere deksler og tenning. Jeg var ikke tilstede mer enn i kortere perioder der nede i kjelleren, derfor fikk jeg dessverre ikke tatt flere bilder av prosessen. Gjerne like greit, hadde fort endt opp med drøs i steden for at noe hadde blitt gjort :giggle:

bilde

 

Og der var svinghjulet satt på. Dessverre fant vi ikke mutteren som skal holde svinghjulet fast, så der må vi få tak i en ny (som nevnt tildligere; det har ikke vært verdens beste orden på enkelte av motordelene, noe det skal bli forandring på til høsten!). Men utenom det gikk monteringen fint :smiley:

bilde

 

Med nye pakninger og pakningslim (seig illeluktende guffe fra Biltema) gikk det greit å få montert på deksler over kjølekanalene og satt sammen de andre delene som trenger pakning.

bilde

bilde

 

Det har gått litt tid til sparkling og pussing av skruehullene på skroget.

bilde

 

Årene har fått noen strøk med maling på årebladet og lakkering av resten.

bilde

 

Det er fort gjort å få renninger, derfor måtte det til litt fjerning av lakk som rant ned over malingen på årebladene.

bilde

 

Når det gjelder de to siste platene under i baugen viste det seg at de 5-lags kryssfinerplatene er en del vanskeligere å bøye til enn de med kun tre lag. Resultatet må jo bli tilfredsstillende, derfor tenker jeg at jeg prøver med noe trelags kryssfiner i sommer på den ene siden, eventuelt kaldbaker med to lag tynnere kryssfiner for å teste ut før elevene kan ta den andre siden til høsten. Kryssfiner er generelt ikke glad i å både bøyes og vris, men hadde håpet vridningen ikke var såpass krapp at det hadde gått. Men gå skal det, bare på en annen måte :wink:

bilde

 

Nå er det kun 8 arbeidsdager igjen til sommerferien (og den ene dagen går vekk da jeg skal være sensor på en annen skole), derfor blir det ikke mange timene vi har igjen før vi sender ungdommene av gårde til ferie. Så blir sannsynligvis den siste oppdateringen i denne tråden før til høsten igjen, med mindre det kommer en i sommer i forbindelse med bunnplatene i baugen. Takk til alle som har fulgt med og kommet med innspill og kommentarer underveis :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Fantastisk prosjekt ! Har ikke sett tråden før nå, men dette er jo et skikkelig lærenyttig prosjekt hvor elevene får lov til å lage noe som de antagelig ser at det er skikkelig verdi i.

At du, Hakkannen, har så omfattende kunnskap som du deler av og i tillegg har brukt mye av fritiden din på å "drive prosjektet fremover" står det stor respekt av  :thumbsup:

Jeg håper og tror at rektor på skolen din vet å sette pris på deg og det ekstra du tilfører ved å gyve på et slikt prosjekt !

Flott at du deler det her på BP og håper det er til inspirasjon også for andre i lærerfaget. Bare man vil, så får man det til  :thumbsup:

 

Med bakgrunn i lim-bransjen har jeg en litt annen innfallsvinkel til feste-problematikk enn din egen lærers uttalelse om at "alt kan fikses med lim".

"If every thing fails, use bloody big nails ! "  :wink:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Kjekt med så mange gode ord :smiley: Og kjekt og inspirerende å høre at flere skoler også driver med lignende prosjekter!

 

Har både følt på det selv og ser gjennom flere år at mange elever føler ikke de passer inn i en hverdag tynget med mye teori. Derfor mener jeg det er svært viktig med praktiske alternativer allerede på grunnskolen (i dette tilfellet ungdomsskolen). Den intelligensen man trenger for å løse et praktisk problem kan være vel så viktig og utfordrende som for å løse mer teoritunge oppgaver. Gjennom dette prosjektet håper vi at elevene skal få med seg at mye teori også kan knyttes til praksis, som for eksempel bruk av pytagoras, konstruering av vinkler, hoderegning, prosent og bruk av skala.

 

Dessverre er det ofte slik at de praktisk-estetiske fagene kommer litt i bakgrunnen i forhold til de mer teorityngede fagene når det gjelder prioriteringer fra ledelsen, men jeg gjør i alle fall det jeg kan for å sette de praktiske fagene mer på dagsordenen for å få dem opp og fram i lyset. Fagene er ofte dyre i drift og det er gjerne lettvindt å kutte litt på den biten for å ha penger å bruke på andre ting. Jeg tenker da det er bedre å få tilgivelse enn tillatelse, i alle fall når det gjelder innkjøp av utstyr :giggle: Vi trenger det jo! Tilstrekkelig og hensiktsmessig utstyr kommer til gode for både elever og lærere og gjør at vi slipper så mye "sandpapirsløyd", noe som eksisterer i mindre grad ute i arbeidslivet enn på den typiske grunnskole.

 

Når det gjelder lim i forhold til nagler er jeg enig med deg Vanntro :wink: Og jeg synes i utgangspunktet at det er bedre å gjøre skikkelig arbeid enn å dekke over med feilene med lim. Men så har jeg gjennom dette prosjektet også erfart at epoksyen har kommet godt til nytte underveis for å dekke over feil som hadde tatt lang tid å rette opp i, skulle vi ha revet ned båten hver gang noen sagde feil hadde vi ikke blitt ferdige før elevene var godt voksne :lol: Så sånn sett hadde den gamle læreren min et godt poeng!

Link to post
Share on other sites

Da ble det plutselig en time til helt på tampen av skoleåret her  :smiley: Elevene skulle egentlig gå på tur i dag, men så ble turen framskyndet til i går på grunn av at det var meldt så dårlig vær i dag. 

 

Siden elevene ryddet verkstedet så godt på mandag ble det ikke så veldig mye gjort i dag. Men den nyinnkjøpte elektriske rotterompa (eller elektrisk stikksag som den også blir kalt) fikk vi tid til å teste litt ut. Øverste delen av akterspeilet har vært veldig grovskjært til nå, så det var en god anledning å sage det litt mer nøyaktig i dag. Ei av elevene hadde lovet at hun skulle ta seg av dette når jeg fikk kjøpt inn ei passende sag. Biltemasaga hadde til og med laser, men den lyste en annen plass enn der bladet sagde, så visuell kontakt med sagbladet er fremdeles viktig :giggle:

bilde

 

Det endte opp med at hun delte på oppgaven underveis da det var lett å skjære feil. For henne og hun andre var det første gang i livet de hadde brukt ei slik sag, så skjønner godt at det kan oppleves litt skummelt å holde på med. Nå har de i alle fall fått prøve seg litt, gjerne barrieren har blitt lavere for å prøve en annen maskin senere? Batteridrill, vinkelsliper, elektrisk høvel, båndsliper, sirkelsag og eksentersliper er noe av det elektriske verktøyet elevene har fått prøve seg litt på dette skoleåret. Gjerne de ikke har utført de aller største og langvarige jobbene, men jeg har utfordret dem litt på å prøve ut forskjellig verktøy. Forklarer og viser dem da grundig på forhånd om sikkerhetsprosedyrer og ting som kan være greit å ta hensyn til med tanke på sikker og funksjonell bruk av verktøyet. Et elektrisk verktøy er ikke et leketøy, men en nyttegjenstand man med litt trening kan lære å beherske sikkert og få gode arbeidsbesparende resultater i forhold til håndverktøy. Men det har også sine begrensninger, noe som jeg også synes er viktig å få fram. Har i flere år irritert meg over at alt for mange unger i dag aldri har vært borti hvordan man fester en borr i en drill før, det blir jo for dumt. Og kan gjengen jeg har med på båtprosjektet få litt erfaring med verktøy de gjerne møter senere i livet tror jeg det er en stor fordel for dem senere. Enkelte av dem (ikke bare jentene for dem som er så politisk ukorrekte at de tror slikt) har vært svært forsiktige og til dels nervøse for bruk av spesielt sirkelsaga og vinkelsliperen. Forståelig nok, dette er ikke verktøy man skal ta lett på sikkerheten med! Men gjennom å prøve og føle litt hvordan en slik maskin fungerer håper jeg at de forstår at det ikke bare er et hysterisk bråkete verktøy som andre enn dem selv kan bruke, de kan bruke det selv (skjærende verktøy skal selvsagt aldri brukes uten oppsyn av voksne). Barrierer er til for å overvinnes :thumbsup:

 

Slik ble det. Så får vi slipe over med en båndsliper når vi snur skroget til høsten for å jevne ut litt.

bilde

 

I tillegg til sagingen av akterspeilet hadde vi utdeling av premie til den gjengen som var raskest med å slette spantemalene tidligere. At jeg aldri kan lære meg å holde kjeft, lover mer enn jeg bør av og til! Hadde visst lovet en kald boks med Cola til de som var på vinnerlaget, så det måtte de få :wink:

 

God sommer fra gjengen i kjelleren  :flag:

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Da var plutselig skoleåret godt i gang igjen :smiley:

 

Det har vært en litt for hektisk oppstart med mye planlegging, skriving av planer og kompetansemål og mye annet for min del, men nå er vi i alle fall i gang med båt og motor. I år har vi dessverre kun to timer i uka (i fjor hadde vi tre timer), så tiden er litt begrenset. Men mye av grunnarbeidet ble gjort i fjor, så både elever og lærere er ved godt mot :thumbsup:

 

Jeg tenkte jeg skulle få tatt et tak med båten i sommer for å få litt gang på baugplatene. Slik ble det ikke da jeg fikk nok å gjøre med to gitarer jeg lagde som tok litt lengre tid enn planlagt. Så derfor fortsetter vi bare der vi glapp før ferien. Her tilpassing og liming av lasker til skjøtene. Disse lages i 5-lags 6mm kryssfiner og limes med fortykket epoksy. Veldig enkelt, men det fungerer. Skal dekkes med epoksy og duk på utsiden, så blir sterkt nok.

bilde

bilde

bilde

 

Til laskingen på sidene stemplet vi laskene i press innvendig og utvendig med lekter vi kilte i enden (kan misforstås, brukte altså trekiler i enden av lektene som vi slo inn på tvers av lektene slik at vi fikk press mot laskene). Med godt med epoksy mellom fikk dette stå et par dager å herde.

bilde

 

Når det gjelder motoren mangler vi en mutter som holder fast svinghjulet. Denne mutteren forsvant allerede i fjor og vi har leitet og leitet etter den. I følge min kollega er det litt spesielle gjenger på den mutteren, hvis ikke hadde vi bare tatt en vanlig mutter fra den lokale Coopen, det blir ikke rare belastningen på den mutteren uansett. Var innom Tveit (Yamaha) i Sandnes i går og spurte om ikke de hadde en slik mutter. Det hadde de ikke inne, så den må bestilles langveisfra. Spørs om jeg ikke like godt stikker innom Skruegården eller et par kamerater for å rote i hyllene, så blir det gjerne en god drøs med dem i tillegg :wink:

 

De yttre delene ble slipt og grunnet før sommeren. Så tørrslipte elevene lett over grunningen og avfettet med aceton. Elevene har brukt mye tid på denne slipingen i fjor, så selv om jeg så at noen av delene kunne trenge et par strøk til med slipegrunning fikk det bare være, nå var det på tide at motoren ble lilla! Vi ryddet til i et lite rom med avsug på skolen sist mandag og hang delene opp med ståltråd i taket. 

 

Onsdag ble den store lakkeringsdagen. Skrudde på avsuget i naborommet i tillegg og la også inn et par avsugsslanger beregnet for maskiner for å få vekk gassene. Hadde også en god gløtt på vinduene, det regnet ikke den dagen, utrolig nok. Så da var det bare å gå i gang å lakkere (etter en ekstra avfetting så klart :giggle:). De elevene som ønsket fikk prøve seg. Kjørte en liten prøverunde med en billigere lakk på en krakk som sto i rommet for at de skulle venne seg til hvor mye spraylakken dekker og trene litt på jevne bevegelser. Etter noen runder på krakken var de klart for å prøve seg på motoren. Vi har jo kun en time om gangen, så det nytter ikke å ta det alt for mye med ro heller. Først et tynt lag med vertikale bevegelser, venting 10-15min og så et nytt lag med horisontale bevegelser.

bilde

bilde

 

Å holde riktig avstand og flyt var en utfordring, enkelte tok teknikken raskt, andre trenger mer øving. Det ble noen renninger enkelte steder, men slik får det bare bli, det viktigste er at elevene har fått prøve seg på å lakkere selv. Forhåpentligvis frister det til gjentakelse og de kan lakkere ting selv etter som de lager seg prosjekter.

bilde

 

Så.. Om lag midt i lakkeringen gikk boksen tom for lakk! Helt tom. Boksen skulle ifølge selgeren holde til å dekke hele motoren jevnt og fint. Så elevene ble litt overrasket da den "plutselig" tok slutt. Jeg tror nok boksen kunne ha holdt om ikke det gikk så mye lakk ut i lufta og ikke minst ble så tykt lagt på enkelte steder :giggle: Hadde jo håpet at den skulle holde, men så lærte vi av det også, man blir ikke lakkeringsekspert på en dag! Det krever en del øving, både for å slippe ekstrautgifter med mye lakk og for å få et finest mulig resultat. Så stakk innom Sandtec i går igjen og fikk tak i en ny boks. På grunn av at første strøket har herdet og allerede blitt ganske hardt anbefalte selgeren å slipe lett over med en fin slipesvamp. Lakken blir bare hardere (og festet til nye strøk dårligere) etter som den herder, derfor var det greit å få lakkert motoren ferdig så snart som mulig. Neste time i faget er på mandag, så derfor valgte jeg å bare ta det selv nå etter elevene stakk til helg. Først slipte jeg lett over alle delene og så ga jeg dem et par lag til med lilla base. 

bilde

 

Baselakken skulle så tørke akkurat så mye at den kun er litt klebrig før påføring av tokomponent klarlakk. Den måtte først ristes to minutter for så å presse hull på herderen i bunn for å riste den enda to minutter til. Ble helt gåen i armen.. Klarlakken dekket på en helt annen måte enn baselakken, her ble resultatet nesten helt greit etter bare et strøk :smiley: Lot lakken få herde 10-15 minutter for så å gi delene et siste strøk. Den ene boksen med klarlakk holdt akkurat til to dekkende strøk på en totakts Yamaha 8hk, så vet dere det i tilfelle dere skal lakkere en slik motor selv :wink: Resultatet ble bra synes jeg, det går an å se enkelte av renningene fra baselakken under og noen riper på grunn av manglende pussing, men det får bare være. Synes egentlig det er greit at elevene får se at godt grunnarbeid er viktig for et bra resultat. Motoren ble blank og fin og lakken tåler nå bensin og tøffere bruk enn om man hadde brukt Bengalac eller andre forferdelige enkomponente produkter.

bilde

bilde

 

Nå er det endelig helg, så får vi se hva ukene framover bringer :smiley:

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har gledet meg til å se prosjektet i gang igjen  :yesnod:

 

Litt dumt at dere nå bare har 2 enkelt-timer. Har det ikke vært bedre med dobbel-time?

 

Uansett, lykke til videre med prosjektet, jeg følger med  :thumbsup:

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Utrolig fint prosjekt for elevene. Dagens unge trenger å få føling med verktøy og materialer. Et lite tips til lakkering. Strekk plast over ting som ikke skal lakkes, lakktåken har en utrolig evne til å komme til over alt. Et tips til er å spraye ut i rommet med vann, ikke på delene, dette binder store deler av støv som alltid svever rundt i lufta. på den måten unngår en støvpartikler i lakken.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...