Jump to content

Promillegrense, meninger?


Kyst1

Recommended Posts

 

 

Så - unntaket fra regelen. En skikkelig sur, forblåst og regnfull novemberkveld hvor vi regnet med at det ville bli temmelig en fuktig kveld. Vi tok Commuteren med det for øye å overnatte på dampen i tettstedet. Vi kom ned til båten i de tidligere morgentimer og skulle overnatte. Det var bikkjekaldt og rått. Jeg ville sette på sentralfyren, fruen var redd for kullosforgiftning enda så mye som vi har kjørt med den på uten problemer. Men, sjefen har alltid rett. Vi besluttet oss derfor for å kjøre hjem - som opplyst juletre og på tomgang, 3,2 knop. Det gikk alldeles utmerket frem til vi skulle legge til med bøye akter og fortøyning mot brygge. Da klarte jeg, for første gang, å få jollebøyen vår inn foran propellen og der hang vi etter denne - 4-5 m fra land. Det var intet drama, intet tau i propellen, men det tok tre kvarter med båtshaken å få dratt bøyen ut fra drevet. Konklusjon: Dette hadde aldri skjedd i helt edru tilstand og om det likevel hadde skjedd, ville det tatt maks fem minutter å komme løs. Ingen ble våte, intet ble skadet, men det manet til ettertanke og dette var siste gang vi har brukt noe annet enn "partybåten" vår på fest. Jeg aner ikke hva vår faktiske promille var og ser ikke bort fra at den kan ha vært over 0,8.

 

Tror disse kunne fått betydelig større problemer enn det du fikk dersom de hadde hatt 0,8 i tillegg til problemene med teinetuauet i propellen.http://www.fvn.no/lokalt/aust_agder/Reddet-barna-mens-baten-ble-smadret-2684934.html

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg er en pessimistisk jævel, men i en krisesituasjon ombord hvor man forventer at en person tar hovedansvar, er det veldig greit om vedkommede er klinkende edru.

Redigert av Roger B. (see edit history)

Før fantes det trebåter og menn av stål, nå er det treskaller i plastbåter.

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg er en pessimistisk jævel, men i en krisesituasjon ombord hvor man forventer at en person tar hovedansvar, er det veldig greit om vedkommede er klinkende edru.

Jeg støtter deg fullt ut, og tror du stod langt fremme i køen da fornuften ble delt ut! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...