Jump to content

Promillegrense, meninger?


Kyst1

Recommended Posts

 

Dette er vel det eneste fornuftig i hele innlegget..

 

Men en kan ikke legge individuell føringer for hvordan promillegrensen skal være til sjøs. Grensen må være helt konkret og enkelt målbar.. Det kan kun være en parameter som skal måles, og det er .. Det er det samme en kan måle farten, den helt konkret og målbar..

 

Det en må legge til grunn for hvilket promille som skal være lovlig, så må en legge til grunn anerkjente tester/forskning for hvordan folk (som en gruppe) reagerer på alkohol.. og der finnes det forskning, som er allment anerkjent i fagmiljøer.

 

Blant annet denne er referert til av SHT i en rapport omkring en båtulykke med tragisk utfall.. Denne forskingen viser at det er stor forskjell 0,5 til 1,1, og 0,8 ligger midt imellom og dermed er det grunn til å anta det vil være forskjell på hvordan (folk flest) vil agere ved 0,8 i en krisesituasjon.. Vidre det vil selvsagt også dømmekraften rundt egen promille når man er rundt 0,8 også diskuterbar.. Er det grunnlag til å tro at folk flest tror de har høyere eller lavere promille?

 

Du har nok misforstått hvis du trodde jeg vil ha individuelle promillegrenser fra person til person...

 

Men interessant forskningsrapport du legger frem. Takk for det. Endelig en som mener at beslutningen må tas med bakgrunn i forskning og undersøkelser.

 

1,1 i promillegrense er det ingen som ønsker. Hva effekten i testen er ved 0,8 vet vi jo ikke, men jeg vil tro virkningen er eksponensiell. Hvor skjæringspunktet er ifht hav som er akseptabelt er kanskje ikke lett å avgjøre. Da er man ved spørsmålet, belyst over her av Kjeles, ang nytteverdi vs skadepotensial.

 

Det vi kan slå fast er at ved 0,5 promille er effekten av alkohol nesten ikke merkbar (for synet vel og merke).

 

Kk

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det vi kan slå fast er at ved 0,5 promille er effekten av alkohol nesten ikke merkbar (for synet vel og merke).

Men som nevnt overfor så vil en voksen mann ha 0,45 ved inntak av 3 øl i løpet av 3 timer. Dermed kan vi vel også slå fast at en grense på 0,5 er høyt nok i massevis? Utfra dette er grensa på 0,8 altfor høyt. Ved 0,5 kan man fremdeles ta en "styrepils", samtidig som en slik grense også sender ut et signal om at du må være meget forsiktig med alkoholinntak ved båtkjøring.

Link to post
Share on other sites

Styrepilsen er nok viktig for "alkoholikerne" til sjøs, uten tvil.. Det er jo derfor denne debatten oppstår .. De fleste andre klarer seg fint uten styrepils.. Ser man historisk på bruken av alkohol, så har jo trenden endret seg i samfunnet.. For 20-40 år siden var det allment akseptert med alkohol på jobben, derav kom begrepet "murer" omkring en langpils.. Videre var det også normalt av andre hadde med seg noe i arbeidsvesken, og noen sogar så mye at de ble sendt i garderoben for å sove ut litt .. Lønnen ble utbetalt i kontanter, og gubben gikk rett på fylla og drakk denne opp.. osv.. Dette er heldigvis stort historie i dag, selv om andelen alkoholikere fremdeles er for høyt

 

I dag er vel dette en sport som stort stort sette en del sjøfolk og offshorearbeidere praktiserer når de kommer i land etter 2-4 uker tørke ombord.. Da klarer de seg ikke lenger enn til "flyplasspubben" for de haver på fylla..

 

I dag har heldigvis dette med alkoholbruk på arbeidsplasser, når man kjører bil osv. endret seg for de fleste og det er meget bra. .Det er stort sett kun på sjøen at alkoholen skal ha fri flyt mens de håndterer stor redskap(nei tanker ikke på den redskapen de mener er stor når de slår lens).. alkohol og jobb, alkohol og bilkjøring, alkohol og båtføring hører enkelt og greit ikke sammen.. Derimot kan man fritt nyte og kose seg med alkohol når ekvipasjen er trygt hjemme/parkert/fortøyd/..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Denne tabellene (fra promille.no) viser litt om hvordan Ola og Kari Nordmann reagerer på promille

 

bilde

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tar gjerne en styrepils eller ei kald ei til grillmaten, men er ikke alkoholiker! 0,2 hysteriet kan ramme ankerdram folket stygt når de skal hjem påfølgende dag eller båten må flyttes pga vær og vind !

Hvorfor forandre på noe som fungerer helt OK?

Link to post
Share on other sites

.... 0,2 hysteriet kan ramme ankerdram folket stygt når de skal hjem påfølgende dag eller båten må flyttes pga vær og vind !

...

 

Ulempen med lover og regler er de "rammer" noen.

Fordelen er at de redder liv og lemmer.

Link to post
Share on other sites

Hvilke liv og lemmer har gått tapt direkte relatert til 0,8?

 

Det har jeg ikke noen tall på men vår dømmekraft synker med økende alkoholpromille.

Dårlig dømmekraft og reaksjonsevne medfører flere ulykker og dermed flere ødelagte liv og lemmer.

 

(Blir mer og mer overbevist om at må ha strengere regler på dette området)

Men glad for at debatten nå gjelder promillenivå og ikke hvem som rammes av strengere regler.

Link to post
Share on other sites

Hvis det ikke finnes noe dokumentasjon eller dokumenterte ulykker relatert til 0,8, hvorfor skal man da gjøre noe med reglene? Skal en slik tankegang angående forebygging av eventuelle problemer videreføres til andre områder i samfunnet blir jo Nord Korea regne fristaten og regne.

Link to post
Share on other sites

Hvilke liv og lemmer har gått tapt direkte relatert til 0,8?

 

tror de fleste tåler 0,8 og mye mer, i en førtøyd båt ! hvis det er det du mener :smiley:

 

eller mener du 0,8 og føre båt i høy fart ?

 

da har vi med enn gang en 'hønen eller egget' - diskusjon

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Nå må vi (dvs. dere) slutte å argumentere som om verden er sort-hvitt og at det finnes en promillegrense som objektivt sett er mer fornuftig enn en annen. Uansett om man har detaljert ulykkesstatistikk eller ikke, vil dette alltid være en subjektiv vurdering. Det er derfor promillegrensen varierer så mye fra et land til et annet.

 

Jeg kan ikke forstå at det skal være nødvendig å fremlegge dokumentasjon på at risikoen for ulykker er større med 0.8 i promille enn med 0.2 i promille. De som venter på slik dokumentasjon kan bare begynne å søke om informasjon om hvordan kroppen fungerer ved varierende promilleverdier, om de ikke slår seg til ro med det som allerede er postet i denne tråden. Det sier seg selv at det er større risiko ved 0.8 når man vet hva dette gjør med reaksjonsevne, dømmekraft og mental kapasitet generelt. De som sier at de ikke vil støtte lavere promillegrense før de har sett slik dokumentasjon, sier nok dette i håp om at det er vanskelig å finne dokumentasjon fra studier gjort spesifikt for båtførere med promille mellom 0.2 og 0.8, slik at de kan klamre seg til en slags tynn rettferdiggjøring av sin holdning. For alle som gidder å anstrenge seg litt for å finne ut hvordan alkohol påvirker kroppen, er det totalt overflødig med så spesifikk dokumentasjon. Og bare for sikkerhets skyld, kan man jo også påpeke at antallet som ender opp med en promille over 0.8 garantert vil gå ned dersom promillegrensen settes til 0.2, ettersom dette vil hindre mange i å begynne å drikke i det hele tatt. Av dem som begynner å drikke med en intensjon om å holde seg under 0.8 vil det alltid være en viss andel som likevel overstiger 0.8 når de først har ramlet utpå. Med andre ord: Det er lettere å ha kontroll på sin egen promille når man er edru enn etter å ha drukket 3 øl.

 

Men det at alkohol representerer en risiko på sjøen betyr ikke automatisk at alkohol burde forbys (over en viss promillegrense). Vi vet at det å kjøre bil er forbundet med risiko og hvert år er det flere hundre som dør i trafikken og flere tusen som skader seg alvorlig. Hadde man innført totaltforbud mot å kjøre bil, ville man definitivt fått disse tallene markant ned, men det sier seg selv at dette ikke er noe man ønsker fordi det vil medføre andre ulemper som de fleste ikke er villige til å leve med.

 

Det man må vurdere er hvilken effekt det kan forventes at en lavere promillegrense vil få for ulykkesstatistikken og sammenligne dette med de negative sidene ved å tre lover og forbud nedover hodet på folk. Min personlige vurdering er at de aller fleste ulykker på sjøen skyldes folk som i utgangspunktet ikke følger de lovene og reglene som allerede finnes og jeg tror derfor ikke at en lavere promillegrense vil ha noen særlig effekt. Jeg er derfor ikke tilhenger av lavere promillegrense, ikke fordi jeg absolutt må drikke øl og kjøre båt samtidig, men fordi jeg ikke tror det er noen veldig klar sammenheng mellom promillen til ulykkesfugler og promillegrensen. Samtidig forstår jeg at andre vil argumentere for det motsatte fordi de ikke ser det som noe stort tap å ikke kunne kjøre båt i alkoholpåvirket tilstand.

 

Jeg kan forøvrig ikke forstå at det skal være noe verre om pinkvin riper opp båten min i Stavern med 0.8 i promille enn om han gjør det med 0.2 i promille. Dersom jeg skulle foreslått en lovendring, ville jeg heller sett nærmere på dette med "hendelige uhell" som tydeligvis gjør at folk mener de kan gjøre som de vil og ødelegge annen manns eiendom uten å måtte stå til ansvar.

Link to post
Share on other sites

Hvor mye dokumentasjon på ulykker med 0,8 vet jeg ikke, men vi vet at det blir mindre fyll dersom man setter ned promillegrensen til 0,5 eller 0,2. Jeg tror mange ikke er klar over hvor mye man har drukket når man har 0,8. Med 0,5 kan man fint ta en pils eller to til grillmaten.

 

Er grensa 0,8 kan du sikkert drikke 4 pils på 2-3 timer og fremdeles være under. Det er for mye etter mitt syn. Jeg kan godt ta en styrepils på en fin sommerdag, men tar jeg 4 pils så må båten være godt fortøyd for kvelden.

Link to post
Share on other sites

Hvis det ikke finnes noe dokumentasjon eller dokumenterte ulykker relatert til 0,8, hvorfor skal man da gjøre noe med reglene? ....

 

Tror du vil finne nok av informasjon på at økt promille gir økte sjanser for ulykker.

Hvorvidt det skal videreføres til andre områder er vel en helt annen diskusjon ?

Link to post
Share on other sites

 

Er grensa 0,8 kan du sikkert drikke 4 pils på 2-3 timer og fremdeles være under. Det er for mye etter mitt syn. Jeg kan godt ta en styrepils på en fin sommerdag, men tar jeg 4 pils så må båten være godt fortøyd for kvelden.

Jeg kan ta både en eller flere pils under gange, men da står selvsagt ikke jeg ved roret .. En er da gift og kan delegere dette til fruen.. Den enkleste oppgaven i en båt er jo å være skipper..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvis det ikke trengs annen dokumentasjon enn alkoholens virkning på kroppen som argument for å fikse ett udokumentert 'problem' vil jeg snu problemstillingen :

Hvorfor skal vi tillate alkoholbruk i fortøyde båter?

Hvorfor skal vi tillate alkoholkonsum på brygger og svaberg, eller i trafikkerte områder eller andre arenaer der nedsatt oppmerksomhet kan medføre økt fare?

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

....

Hvorfor skal vi tillate alkoholbruk i fortøyde båter?

Hvorfor skal vi tillate alkoholkonsum på brygger og svaberg, eller i trafikkerte områder eller andre arenaer der nedsatt oppmerksomhet kan medføre økt fare?

Kanskje fordi at når du fører en båt så vil du lettere påføre andre (enn deg selv) en skade ?

 

Det er fullt mulig å avspore debatten, men er det nødvendig ?

Link to post
Share on other sites

Hvorfor skal vi tillate alkoholbruk i fortøyde båter?

Hvorfor skal vi tillate alkoholkonsum på brygger og svaberg, eller i trafikkerte områder eller andre arenaer der nedsatt oppmerksomhet kan medføre økt fare?

Fortøyde båter vil være tillatt siden dette er privat eiendom

Brygger og Svaberg er det ikke tillatt å nyte alkohol(offentlig sted).. så dermed er det selvsagt ikke noen relevant problemstilling som snudd

 

Hva var det du ønsket å oppnå med å snu en problemstilling som du selv har konstruert?

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvor mye kan man drikke underveis om man har et deplasement 0,1 tonn.. En kan drikke en pils i timen i 12 timer, da vil man ha en promille på 0,18.. men jeg skjønner at dette noe i minste laget for de tørste her på forumet

 

Veier man 90kg, så kan man ikke drikke mer enn 11 pils på disse 12 timene.. De som er kyllingklassen og kun veier 75kg må nøye seg med 9 pils

 

Men er man tørst så er man tørst.. da rekker ikke dette

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Godt poeng. Hvor stort er problemet med disse skadene på sjøen?

 

Aner ikke. Men vet at problemet øker ved økt alkoholpromille.

Anbefaller deg å søke på nettet eller stille spørsmålet til organisasjoner som følger opp dette, for å finne svar på spørsmålet ditt.

Link to post
Share on other sites

Hvor mye kan man drikke underveis om man har et deplasement 0,1 tonn.. En kan drikke en pils i timen i 12 timer, da vil man ha en promille på 0,18.. men jeg skjønner at dette noe i minste laget for de tørste her på forumet

 

Veier man 90kg, så kan man ikke drikke mer enn 11 pils på disse 12 timene.. De som er kyllingklassen og kun veier 75kg må nøye seg med 9 pils

 

Men er man tørst så er man tørst.. da rekker ikke dette

Hva er hensikten med usaklige innspill? Det må da gå an å diskutere promillegrensen uten disse stadige insinueringene om at man nærmest må være alkoholiker for å mene at promillegrensen godt kan beholdes på 0.8. Ikke det at den andre fløyen er så mye mer saklig, men det går vel an å styre seg litt?

Link to post
Share on other sites

Fra Stortingsmelding 30 (2011-2012)

 

Også påvirkning av alkohol i sjøtrafikken øker faren for ulykker og skader. Promillegrensen til sjøs ble i 2004 satt til 0,2 for førere av større skip, mens promillegrensen for båter inntil 15 meter er 0,8. Det er altså en høyere promillegrense for små båter enn det er for førere av kjøretøy på land.

De siste årene har det blitt flere og raskere båter og mer trafikk på sjøen. I kombinasjon med alkohol utgjør dette høy risiko for ulykker. Det anslås at minst hver tredje som dør i forbindelse med bruk av fritidsbåt er beruset. Alkohol er en medvirkende faktor til grunnstøting og drukning. Alkohol og båtliv er ingen god kombinasjon, og båtliv bør derfor være en alkoholfri sone.

På bakgrunn av alvorlige ulykker med fritidsbåter de siste årene, har en arbeidsgruppe gjennomgått og evaluert sikkerheten til små båter og foreslått tiltak. I rapporten fra april 2012 er det en rekke forslag, blant annet om promillegrenser. Flertallet i gruppen mener at regjeringen bør vurdere å senke promillegrensen for små båter. Dette kan ha ulykkesforebyggende effekt og forbedre båtfolkets holdninger til å kombinere alkohol og båtliv. Mindretallet går imot en skjerping, men er åpen for at det foreslås vurdert en skjerpet promillegrense for hurtiggående fritidsbåter. Rapporten er sendt på høring med høringsfrist i juli 2012 og vil bli vurdert av regjeringen etter høringen.

 

Det er ikke så vanskelig å vær enig i dette.. om man har fulgt litt med, og lest seg litt opp..

 

Fra samme Stortingsmelding så kan man lese dette..

Promillegrenser kombinert med kontroller og sanksjoner er effektivt for å redusere alkoholbruk i trafikken. Tiltak som tidlig rådgivning og tvungen behandling overfor alkoholavhengige, førerkortbeslag og alkolås kan også ha en effekt. Det påpekes videre at holdingskampanjer kan forsterke andre tiltak for å hindre alkoholbruk i trafikken.

 

 

Som også underbygger viktigheten av avvenning av de som har kommet skjevt ut i livet, og ser på bruken av alkohol som en nødvendighet .. Det er viktig å fokusere på dette problemet også på sjøen, selv om noen mener det er usaklig

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.


×
×
  • Create New...