Jump to content

Promillegrense, meninger?


Kyst1

Recommended Posts

Dere har skrevet så mye bra og fått fram så mange gode argumenter at jeg følger deg på den :-) 0,5 fra meg og!

Det ligger vel i kortene at grensa vil bli satt ned - med bakgrunn i dette virker 0.5 å være et OK kompromiss.

 

Et annet kompromiss er å harmonisere med svensk lovverk, og ha to grenser, det er også et fornuftig kompromiss. (Jeg vil bli rammet av 0.2-grensa fordi jeg har en stor båt, så jeg baker ikke akkurat min egen kake her ...)

Link to post
Share on other sites

Ta en rask kikk på kapittel 2 i dette dokumentet, som gjelder lovforslaget om å senke promillegrensen for bil i 1990. Synes argumentasjonen gir støtte både til ja- og neisiden i denne saken.

 

http://www.regjeringen.no/Rpub/OTP/19992000/026/PDFA/OTP199920000026000DDDPDFA.pdf

 

For det første kan man under tvil anta at ulykkesfrekvensen går marginalt ned. For det andre vil en senket promillegrense føre til at langt flere unngår å føre båt i fylla, dvs også over 0,8 fordi det er sosialt uakseptabelt hvis lovverket legger til rette for det.

Link to post
Share on other sites

Hvor mye har du behov for å drikke om dagen?

Trenger ikke drikke 12 timer i strekk, men et par halvlitere i timen hadde passet meg bra. Noe mer om mine drikkevaner du lurer på? Kan jo nevne at jeg gjerne tar en guinness, ev så står Ass fatøl høyt i kurs.

 

Kk

Link to post
Share on other sites

Dette er tydelig en sak som engasjerer. Vårt tilfelle er litt forskjellige fra det meste som er blitt nevnt her. De siste 8-10 årene har vi bodd store deler av året på en holme i skjærgården. Holmen ligger ca 1 km fra nærmeste veifaste sted. Det sosiale fellesskapet i dette lille lokalsamfunnet er fantastisk positivt og inkluderende, noe som resulterer i selskapelighet flere ganger i uken.

 

Vi er et godt voksent par i 60-årene, "partybåten" vår er med ett unntak konsekvent en Steady med 6,5 hk som ikke kan gå fortere enn 4-5 knop med to voksne ombord og vi sniker oss hjemover, godt belyst, iført redningsvester og stort sett tett opptil land der dette er mulig. En reduksjon av promillegrensen ville innebære at en av oss måtte droppe vinglassene til middagen etc. Jeg kan ikke se at vi kan utgjøre noen fare for andre, eller for oss selv. Selv om vi skulle klare å treffe land eller et skjær, vil båten bare sprette ut igjen (vi prøvde det faktisk med vår eldste 320 for eksperimentets skyld). Vi har også alltid årer i båten.

 

Så - unntaket fra regelen. En skikkelig sur, forblåst og regnfull novemberkveld hvor vi regnet med at det ville bli temmelig en fuktig kveld. Vi tok Commuteren med det for øye å overnatte på dampen i tettstedet. Vi kom ned til båten i de tidligere morgentimer og skulle overnatte. Det var bikkjekaldt og rått. Jeg ville sette på sentralfyren, fruen var redd for kullosforgiftning enda så mye som vi har kjørt med den på uten problemer. Men, sjefen har alltid rett. Vi besluttet oss derfor for å kjøre hjem - som opplyst juletre og på tomgang, 3,2 knop. Det gikk alldeles utmerket frem til vi skulle legge til med bøye akter og fortøyning mot brygge. Da klarte jeg, for første gang, å få jollebøyen vår inn foran propellen og der hang vi etter denne - 4-5 m fra land. Det var intet drama, intet tau i propellen, men det tok tre kvarter med båtshaken å få dratt bøyen ut fra drevet. Konklusjon: Dette hadde aldri skjedd i helt edru tilstand og om det likevel hadde skjedd, ville det tatt maks fem minutter å komme løs. Ingen ble våte, intet ble skadet, men det manet til ettertanke og dette var siste gang vi har brukt noe annet enn "partybåten" vår på fest. Jeg aner ikke hva vår faktiske promille var og ser ikke bort fra at den kan ha vært over 0,8.

 

For så å konkludere. Det er manglende båtvett, manglende erfaring og høy promille som skaper situasjoner og fare. En promillegrense må selvfølgelig gjelde alle, men her har jeg litt sans for det systemet amerikanerne hadde på bilkjøring da jeg jobbet der i sin tid. Promillegrensen var 0,8 om det skjedde noe, men 1,2 dersom man bare ble stanset i kontroll. Jeg er ikke ute etter å starte en diskusjon på hva grensene bør være, men på hvordan man kan praktisere grensene. Jeg tror det kan gjøres veldig enkelt ved f.eks. å innføre følgende regel: Båt nærmere enn f.eks. 50, 100 eller gjerne 200 m fra land etter at solen har gått ned - maks fem knop.

 

Det er ikke fylla som dreper, det er farten!

Redigert av Trondwi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Trondwi:

Hvis du kløna i 45 minutter med noe som ville tatt 5 minutter i edru tilstand vil jeg tro at promillen var laaaangt over det som er lovlig, ja....

 

Kk

Jeg ser ikke bort fra at du kan ha helt rett i det, men det er uansett temmelig uinteressant i denne sammenheng.

Link to post
Share on other sites

Det som er interessant i sammenhengen er at det ikke foreligger noen statistikk eller rapporter som forteller at 0,8 er feil.

 

At noen synser blir bare patetisk men igjen helt vanlig hva gjelder folk i båt. :yesnod:

 

Har du kommet langt med jobbingen for å få alkoholen ned Bliss ? Fint om du sener kopi :wink:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Ser at Pjolter (morsomt nick i en debatt som dette!) viser til en faglig tuftet påstand som kanskje indikerer at det burde være påbudt med en promille på 0,5? http://www.nrk.no/norge/--to-glass-vin-gjor-deg-helt-normal-1.501219

 

Har ellers sett det påstått at "lykkerusen" er på 0,2, men at vi nordmenn ikke stopper der og blir bare dummere, mindre aktpågivende og i det hele tatt påfører både oss selv og andre betydelig skade i mange tilfeller. Ikke lett dette her.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

Har hørt de som påstår andre versjoner..." det er ikke farten som dreper, det er bråstoppen " :giggle:

 

For å bli drept på flekken så må man antagelig ha god fart, eller møte noen andre som har god fart. Men når jeg tenker tilbake på hine hårde dager så kommer jeg på noen nestenulykker. Det ene var en kompis i en saktegående kogg (som alle mener er så trygge å fyllekjøre...) som rett og slett ramla på sjøen med god promille en fin sommernatt på vei hjem. Ingen båter i nærheten og langt utpå fjorden. Båten fortsatte i marsjfart rett frem og vekk. Han så mørkt på situasjonen men for første gang så lenge han hadde hatt båten så stoppet plutselig motoren. Etter en lang svømmetur var han tilbake i båten. Men det kunne selvsagt gått helt galt. Bare flaks at det gikk bra til tross for sakte fart i liten båt.

 

Så har vi de som sank med småbåten sin og hang på ei fyrlykt midt i leden og skreik i noen timer før de plukket opp. Flaks.

 

Et par ganger har jeg vært i båter som har gått rett på land i mørket, heldigvis i sakte fart og uten for store skader på båt eller mannskap. Men slike situasjoner kan fort føre til ulykker. Båt som velter/synker, mye fulle folk, mørkt osv.

 

Og han som, med god promille i trekogg, valgte å gå foran baugen på en svær fraktbåt som dundra ut den trange leia. Flaks at det gikk bra.

 

Men kanskje den lave farten er det som gjorde at det ble nestenulykke fremfor faktiske ulykker? På den andre siden så viser vel de få og dårlige tallene som finnes at folk omkommer fra småbåter, men vi vet jo ikke om det er hurtiggående båter, eller om de faktisk gikk fort når ulykken skjedde.

-----

 

Uansett, promille gjør at man blir dårligere i stand til å vurdere situasjoner og ta de riktige avgjørelsene. Det å gå med for stor fart slik at en kommer i en kritisk situasjon er også en dårlig avgjørelse. Men hovedutfordringa er jo at en kan drukne/fryse i hjel om en havner i sjøen, uavhengig av farten og da tror jeg det promille er et større problem.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror Stradivarius tar ganske så feil ved å påstå at argumentasjonen minner mer om moralisme enn kunnskap, for er det noe det finnes svært mye forskning og kunnskap om så er det alkohol og alkoholens virkninger og hvordan lovverket i forhold til dette er.

 

F eks så vet vi at dersom man reduserer promillegrensen på sjøen, så vil flere være forsiktigere med å drikke på sjøen. All erfaring tilsier at i det minste vil en god del av oss forsøke å holde oss innenfor loven. Og drikker vi mindre så vil risikoen reduseres. Tror ikke det har så mye med moralisme og gjøre, men kanskje har det mer med allmennkunnskap å gjøre.

Grunnen til at dette minner om moralisme er ikke at jeg tviler på at lavere promille vil gi lavere risiko. Grunnen er at man går så hardt inn for én spesifkk lovendring uten å ha noen kunnskap om hvor effektiv den vil være, men vel vitende om at det er stor motstand mot en slik lovendring fordi den vil ramme folk og frata dem en del av feriekosen.

 

Til alle dere som mener at promillegrensen for båtførere burde reduseres: Hvilken statistikk er det dere legger til grunn for dette? Så vidt jeg har sett har det blitt vist til statistikk som viser at 1/3 av de som omkommer på sjøen har høy promille, men det nevnes ikke hvor mange av disse som var båtførere og hvor mange som var passasjerer. For alt jeg vet, kan det store flertallet av disse ha vært passasjerer som av en eller annen grunn har havnet i vannet og da vil ikke lavere promille for båtførerne nødvendigvis ha så mye å si. Det nevnes heller ikke hvor høy promille som er vanligst. Så vidt jeg vet, er det dessverre ganske vanlig med langt høyere promille enn 0.8 når folk tar seg en fest. Hvis det er slik at de fleste ulykkene blir forårsaket av folk som har høyere promille enn 0.8, altså folk som uansett ikke følger reglene, så vil ikke strengere regler hjelpe, det vil bare ramme lovlydige folk som ikke er i risikogruppen uansett.

 

Det er nemlig ikke slik at lavere promillegrense fører til lavere promille hos alle. For det første vil det bare påvirke båtførere og for det andre vil det alltid være noen som ikke følger reglene. Alt jeg har hørt om båtulykker tilsier at de som omkommer på sjøen er ganske uforsiktige. Ofte har de høy promille (høyere enn 0,8) og som regel har de ikke på seg redningsvest og bare det gjør at vi umulig kan snakke om folk som i utgangspunktet er veldig forsiktige. Legg til at mange ulykker også skjer i høy fart om natten og det er ganske åpenbart at vi snakker om folk som tar veldig lett på sikkerheten. Det er dette man må gjøre noe med, ikke nødvendigvis bare promillen til båtføreren. Foreløpig har jeg ikke sette noe statistikk som viser hvor mye denne har å si.

 

Et annet poeng det later til at mange ikke tenker på er at en promillegrense på 0.8 ikke automatisk gjør at folk kjører rundt i båt med nøyaktig 0.8 i promille. De fleste som i dag respekterer denne grensen ligger antakelig ganske langt under 0.8 selv på det høyeste. Når man drikker det som kan sies å være normal mengde vin til middagen, får man ikke så høy promille. Men den blir fort over 0.2 og det er derfor 0.8-grensen er fin for mange, for da trenger de ikke å være redd for å komme over ved normalt konsum. 0.5 er litt mer i grenseland.

Redigert av Stradivarius (see edit history)
Link to post
Share on other sites

http://www.nrk.no/telemark/_-alkohol-og-bat-horer-ikke-sammen-1.11752126

Alkohol og båt hører ikke sammen

Er det er greit med en styrepils eller to når du kjører båt? Selv om promillegrensen er 0,8, oppfordrer politiet båtførere til droppe alkoholen helt.

Hvert eneste sommer oppstår det alvorlige ulykker med fritidsbåt. I mange av ulykkene er det alkohol involvert.
Ni av ti mener båtføring og alkohol ikke hører sammen, men hele 72 prosent har lav tillit til at andre har gode holdninger. Det viser en ny undersøkelse gjort av MMI for organisasjonen Av-og-til

Politioverbetjent Øystein Skottmyr ved politiet i Kragerø ønsker seg null alkohol i blodet til båtførerne.

Alkoholen svekker deg
Holdningen til politiet er ikke til å ta feil av.
– Vi i politiet anbefaler sterkt at båtførere ikke tar noe alkohol i det hele tatt. Alkohol svekker både syn og andre sanser, og man blir mindre oppmerksom, sier politioverbetjent Øystein Skottmyr hos politiet i Kragerø.

Link to post
Share on other sites

Da synes jeg du skal gå for 0,0 Bliss. Forbud mot alkohol i båt, forbud mot ankerdram. Jeg tror også det bør bli forbud om å nyte alkohol innenfor 100 m grensen på land. Da tror jeg muligheten for ulykker burde bli kraftig redusert. En bør kanskje totalforby alkohol på landsbasis sågar sammen med smertestillende medikamenter. Det tror jeg er veien å gå og da kan en faktisk sammenligne seg med N-Korea :lol:

 

En skal da også se at salget av lukkede fritidsbåter kommer til å ta seg opp, for ikke å snakke om økt salg av gardiner og kalesjer uten vindu til fritidsflåten :giggle:

Redigert av CB. (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

http://www.nrk.no/telemark/_-alkohol-og-bat-horer-ikke-sammen-1.11752126Alkohol og båt hører ikke sammen

Er det er greit med en styrepils eller to når du kjører båt? Selv om promillegrensen er 0,8, oppfordrer politiet båtførere til droppe alkoholen helt.

Hvert eneste sommer oppstår det alvorlige ulykker med fritidsbåt. I mange av ulykkene er det alkohol involvert.

Ni av ti mener båtføring og alkohol ikke hører sammen, men hele 72 prosent har lav tillit til at andre har gode holdninger. Det viser en ny undersøkelse gjort av MMI for organisasjonen Av-og-til

Politioverbetjent Øystein Skottmyr ved politiet i Kragerø ønsker seg null alkohol i blodet til båtførerne.

Alkoholen svekker deg

Holdningen til politiet er ikke til å ta feil av.

– Vi i politiet anbefaler sterkt at båtførere ikke tar noe alkohol i det hele tatt. Alkohol svekker både syn og andre sanser, og man blir mindre oppmerksom, sier politioverbetjent Øystein Skottmyr hos politiet i Kragerø.

Ja, her var det mye nytt.... Flott at du uthevet det vi er enige om alle sammen ;-)

Link to post
Share on other sites

Jeg skal nå gjøre et eksperiment. Kl 17 skal jeg kose meg med 2 pils og kl 18 skal jeg se i hva slags forfatning jeg er i. I følge promillekalkulatoren skal jeg kl 18 ha en promille på ca 0,4.

 

Skål!

 

Kk

Link to post
Share on other sites

:lol::lol::lol::lol::lol:

 

Tok samme test selv KongKing men la listen litt høyere, dro i 2 pils til samt 2 glass rødvin :lol:

 

Nåe sierrr blonineranglet hær i hauyset at det gjenger ov stupp og stones hikk hiukk :diving::lol: Så ærre fræddan ...............zzzzzzzzzzzz time øye :lol:

Redigert av CB. (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Vi får se i morgen tidlig om båtfolket får opp dreggen hehe :giggle:

 

Jeg tror dette går veldig bra min gode mann, ikke tror jeg vi hører om så mange ulykker med fritidsbåtfolket i kveld heller og vet du hvorfor ?

 

Det er forskjell på folk i båt og båtfolk. Nå er det bare båtfolk ute :yesnod::wink:

 

Ulykker går nedover og ungdommen er flinke. En behøver ikke ekstra på driv fra "folk i båt" for å løse ikke eksisterende problemer vet du, Pinkvin :thumbsup:

 

SkÅÅÅÅÅL tar en lille en :lol:

 

Her har du en som har tatt båtførerprøven og er edru, kanskje en burde ha praktisk prøve eller bør en kjøre forbud mot pysevisp, tross alt var pysevispen skyld i spetakkelet :lol:

 

https://www.facebook.com/video.php?v=589838921124544&fref=nf

Redigert av CB. (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

:lol::lol::lol::lol::lol:

 

Tok samme test selv KongKing men la listen litt høyere, dro i 2 pils til samt 2 glass rødvin :lol:

 

Nåe sierrr blonineranglet hær i hauyset at det gjenger ov stupp og stones hikk hiukk :diving::lol: Så ærre fræddan ...............zzzzzzzzzzzz time øye :lol:

Crazy! Du er dritings, ass! Du har nå ca 0,9 i promille! Jævla fett! Schnakkas!

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.


×
×
  • Create New...