Jump to content

Zitt har vært på tur!


Zitt

Recommended Posts

Vi har æren av å være barnepassere denne helgen, og hva passer bedre da enn en båttur!

Det er litt kjølig i skyggen, men været er jo fint og pølsene er gode og varme.

bilde

 

Her har vi mannskapet samlet.

bilde

 

 

Det var mennesker overalt, men båtfolket sviktet for vi var eneste båten. Helt innerst her hadde de god fyr på bålet.

bilde

 

Godt å få strukket litt på beina.

bilde

 

Det er vanskelig å anslå alderen på naustet her inne, men det kan nevnes at vateret ble oppfunnet av mureren Joseph Aspdin i 1824.

bilde

 

Det var her vi fyllte diesel i november, og siden oppdaget vann i tankene. Jeg kan selvfølgelig ikke med sikkerhet si at tanken til høyre er synderen, men jeg utelukker det heller ikke. Koselig plass er det, så vi kommer igjen.

bilde

Har spurt innehaveren Inglaug B. om tilstanden i tanken når jeg har levert fra lastebil der og vedlikehold og dette med vann har høy prioritet der, ellers blir de jo beskrevet i Os og Fusaposten

Link to post
Share on other sites

Har spurt innehaveren Inglaug B. om tilstanden i tanken når jeg har levert fra lastebil der og vedlikehold og dette med vann har høy prioritet der, ellers blir de jo beskrevet i Os og Fusaposten

Har fylt diesel regelmessig her i hele høst og vinter, har aldri fått vann i dieselen.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Så var det ut på tur igjen!

Jeg må bare få beklage overfor alle som ble berørt av de enorme bølgene og hekksjøen vi etterlot oss!

Etter ca 1 times tid så er vi på plass.........

tur_til_vinnes_2.jpg

 

........på Vinnes i Fusa kommune. "Vamos a la playa" sier jeg, og hundene forstod med en gang hva jeg mente!

I bakgrunnen kan dere skimte "Zitt's Shipotel".

tur_til_vinnes_3.jpg

 

I fare for å slippe opp for blåfarge i fargeskrinet, måtte jeg tilføre litt grønt!

tur_til_vinnes_7.jpg

 

Nytt flagg og flaggstang er på plass, men jeg må innrømme at jeg er litt i stuss på om det blir slik i fremtiden. Jeg har nemlig en teakflaggstang liggende, og teak er jeg veldig svak for.

tur_til_vinnes_13.jpg

 

Når Pappen er ute og ordner med fortøyninger og lignende, sitter den spesialtrente vakthunden(Teeny) vår og passer på!

tur_til_vinnes_15.jpg

Link to post
Share on other sites

I dag var det ut på tur igjen, til Tysnes.

På veien over fjorden traff vi på denne flotte skuten. Vi lå på kollisjonskurs en liten stund, men vi passerte hverandre på utmerket vis og helt etter boken.bilde

 

Fruen benytter enhver anledning til å slikke sol, men.........

bilde

 

......da hun lurte på om jeg kunne legge kursen noen grader styrbord slik at hun kunne sole seg på do, synes jeg hun gikk litt langt.

bilde

 

Vi hadde nesten hele havnen for oss selv i starten, men det tok seg litt opp ut på dagen.

bilde

 

Kiosken var imidlertid stengt( :confused: ), så soft-is ble det ikke i dag.

Legg merke til det maritime gjerdet rundt altanen i 2. etasje.

bilde

 

Vi opererte "topless", ja båten altså, i hele dag til vi var hjemme i 6-tiden.

Nok en super dag! :yesnod:

bilde

Redigert av Zitt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå da vi er ferdig med halvparten av vårmånedene er det kanskje på tide med en oppsummering av vinteren.

Jeg hentet båten på Kvitsøy 11. november 2014.

Timetelleren på motor har siden gått 52 timer.

Det har gått med 230 liter diesel, inkludert det som dieselvarmeren har drukket.

Jeg/vi har vært på 17 turer, og jeg har overnattet 6 ganger i båten, men alle gangene i hjemmehavnen.

Hvordan tallene hadde sett ut om vi hadde sluppet unna en periode i november/desember med regn 50 dager i strekk, og flere omganger med storm kan vi bare spekulere i.

Nå er jeg spent på hva resten av våren, sommeren og ikke minst den vidunderlige høsten vil bringe.

Jeg satser alt på et flott båtår for oss alle! :flag::seeya::flag_sw::wflag::flag_da:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Nå er vi blitt lovet mye drittvær fremover, så vi benyttet gårsdagen, som var strålende.

Her sitter mannskapet og koser seg, og da tar vi en quiz: Hvordan kan vi se at båten vår er under 8 meter? :giggle:

bilde

 

Det er kanskje ikke så lett å se, men han med snekken der borte har ennå ikke fått med seg at vi har både flo og fjære.

Båten var nummeret fra å henge i løse luften en periode.

Jeg fyllte opp dieseltankene til prisen kr 9,91 per liter.

bilde

 

Her har vi kommunens stolthet, Solstrand Hotel & Bad. Det er nylig kåret til norges beste hotel av Tripadviser.

bilde

 

 

Hotellet har nylig kjøpt denne lille øygruppen som ligger et lite stykke ut i fjorden. Den uttalte grunnen er for å bevare den som et uberørt friluftsområde. :thumbsup: Prisen var 7 millioner.

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

De siste ukene har det, av forskjellige grunner, for det meste blitt småturer i nærområdet, men på mandag ville fruen på ordentlig tur. Vi reiste ned i havnen og overnattet i båten, og dette var det siste vi så før vi sovnet.

bilde

 

Etter en god natts søvn våknet til dette synet.....ikke særlig annerledes.

bilde

 

Sydover gikk det nede i Langenuen(østsiden av Stord). Meningen med bildet var å vise hvor lite det blåste og at vindmøllene på fjelltoppen stod i ro :giggle: , og da oppdager jeg at vi hadde en blindpassasjer. Edderkopp og spindelvev på båten er et dårlig tegn.

bilde

 

Etter en pitstop og isspising på Huglo ankom vi Leirvik på Stord. Ingen problemer å finne en plass hverken for store eller små. Som dere ser på flagget på seilbåten er denne fra Tyskland. Far, mor og datter hadde forvillet seg helt opp her i den "skråpelige" farkosten.

bilde

 

Her var det ingen overdådig luksus å spore, og folkene virket nokså eksentriske. Men veldig hyggelige var de.

Legg merke til fortøyningen til båten bak! Hva heter den knuten?

bilde

 

Da natten nærmet seg, så himmelen slik ut i nord,.........

bilde

 

......og slik ut i syd. Altså måtte vi lenger syd dagen derpå.

bilde

 

Partybåten "Showline" klarte ikke å forstyrre nattesøvnen nevneværdig, og det var deilig å våkne til denne himmelen.

bilde

 

Slik så det ut retning Sunnhordland,.........

bilde

 

.....og slik så Bømlafjorden ut, lovende!

bilde

 

Vi tok turen innom gjestehavnen i Røyksundkanalen, men akkurat da vi ankom ramlet himmelen i hodet på oss. Rekonoseringen der får vente fant vi ut, og rettet kursen nordover igjen. Vi var ikke alene på fjorden oppover,.......

bilde

 

....og vi hadde helt klare delmål underveis. Vi trenger det når vi flyr av gårde i bare 6/7 knop.

bilde

 

Fitjar var målet denne gang, en trivelig havn, med til og med "kjøpesenter" som fasilitet. Fruen fikk sitt og båten fikk nye vindusviskere.

bilde

 

"Gullepusene" til "Mosse" fikk turene sine og noen dukkerter i iskaldt vann.

bilde

 

Denne vannvittig fine skuten kom også på besøk, og........

bilde

 

......la seg rett fremfor oss. Som den selvfølgelighet det er, hjalp jeg til med fortøyning da jeg så de kavet litt med å få det til i vinden. Jeg vant dessverre ikke helt frem med tilbud om å bytte båt, da vår er lettere å handskes med, men han var på glid! :giggle:

bilde

 

Litt av de flotte detaljene; Se den "fenderlisten"! Til og med navnet kler båten. Som alle vet betyr "?????? ????" Black Spider!

Folkene er fra Nederland, og båten kan følges på Marine Traffic, og sist jeg sjekket hadde de kommet seg til Haugesund.

bilde

 

Båten er bygget av Linssen Yachts i Nederland.

bilde

 

Det lyste blank kvalitet av alt jeg så.

Er det et ryggekamera vi ser helt nede til venstre?

bilde

 

For å få et inntrykk av størrelsen kan dere sammenligne med våre 25 fot bak.

Nå er vi hjemme igjen, og venter på at båtturværet skal komme tilbake.

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...