Jump to content

Zitt har vært på tur!


Zitt

Recommended Posts

Hei, Kenneth!

Vi har ikke vært lenger syd enn Bømlo. Med den farten vi holder synes vi det blir litt drøyt å passere Sletta på ettpardagersturer.

Planene nå fremover er "dypdykk" i Sunnhordland, og jeg tror ikke vi skal bli "arbeidsledig" med det første.

I og med at vi har to hunder må vi begrense lengden på etappene noe.

Håper du får en flott båtsommer!

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Planene nå fremover er "dypdykk" i Sunnhordland, og jeg tror ikke vi skal bli "arbeidsledig" med det første.

 

:sailing:

Jeg har et sterkt ønske om å båtferiere i Sunnhordland, noe jeg har nevnt tidligere i denne tråden. Jeg vil blant annet veldig gjerne besøke Romsa med egen båt, spesielt etter å ha sett dette lille programmet noen ganger...

https://tv.nrk.no/serie/glimt-av-norge/DKRO50003213/11-12-2013

Jeg har forfedre som bodde der. Forøvrig de samme forfedrene som programlederen nevner, siden han er min far.  :smiley:

 

Så fortsett å poste flotte bilder, Zitt!

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Etter et par dager hjemme var det på tur igjen. Et nøye søk på Storm og Yr sa oss at Fitjar var rette plassen igjen, og da tok vi liksågodt turen gjennom Austevoll.

Under den broen der borte skal vi.......

bilde

 

......og vips så var det unnagjort.

bilde

 

Jeg sitter gjerne på Gule Sider Kart hjemme og planlegger hvor vi skal dra og hvilken rute vi skal ta. Da dukket denne pollen opp, Busesundpollen, og spesielt Drønspollen. Både Gule Sider og sjøkartet viste at jeg kunne regne med 3 meters dybde, og det skulle jo holde plenty.

bilde

 

Men så fikk jeg detteopp på Garmin, og i ett tilfelle, riktignok litt utzoomet, 0,3 meter(som viste seg å være lenger inne).

Da nedla fruen veto.

- Inn der går du en dag du har sap med deg!

Hei sap, hun har fått med seg at du liker deg innimellom og bak holmer og skjær. Aner ikke hvor hun tar det fra.

bilde

 

Da havnet vi på Fitjar, og her klarte jeg å knote det noe fryktelig til da vi skulle legge til. Inn og snudde og peilet meg inn på luken mellom disse to flotte båtene. Akkurat da kom noen kraftige vindråser og blåste oss ut fra bryggen, snudde og prøvde andre veien. Da spratt fruen i nabobåten ut og dro oss på plass. Men så måtte vi snu båten igjen for å få kveldssolen inn bakfra, og slik ble det tilslutt.

bilde

 

Mye fint å hvile øynene på, og.......

bilde

 

....spesielt når de bader i kveldsol.

bilde

 

Mosse og trekkhundene(også kalt Gullepusene) kommer tilbake fra tur.

bilde

 

Fint vær og stille da vi gikk og la oss Zzzzzzzz; men.......

bilde

 

.....mellom 04.00 og 05.00 regnet det akkurat nesten nøyaktig 846mm nedbør. I dag blir det innetjeneste.

bilde

Link to post
Share on other sites

I dag vil jeg inn til Rosendal, sa fruen, og da ble det Rosendal.

Vi forlater Osøyro der inne i det fjerne, og vi hadde fjorden så godt som for oss selv.

bilde

 

"Peder i Lia" hadde fyrt opp "brake og buskbålet" på vei inn i Lukksundet. Ikke rart at han har få naboer. :giggle:

bilde

 

Vi har her opp på siden plutselig, og han hadde det travelt. Gøy med litt bølger til en forandring.

bilde

 

Da vi passerte broen kom Hardangerfjordekspressen forbi, og han tok det adskillig mer med ro for en gang skyld.

bilde

 

Vi slang et blikk ned til flotte Sunnhordland.

bilde

 

Her er Rosendal veldig nær.

bilde

 

"Gutta Boys" koser seg med scooter og vannski i bølgene til en annen av Ekspressene.

bilde

 

Vi som fremdeles omtaler oss som "folk i båt", og som må ha hjelp med påkledning, har funnet en godt løsning på høyre og venstre! :giggle:

bilde

Link to post
Share on other sites

Jeg sitter gjerne på Gule Sider Kart hjemme og planlegger hvor vi skal dra og hvilken rute vi skal ta. Da dukket denne pollen opp, Busesundpollen, og spesielt Drønspollen. Både Gule Sider og sjøkartet viste at jeg kunne regne med 3 meters dybde, og det skulle jo holde plenty.

bilde

 

Men så fikk jeg detteopp på Garmin, og i ett tilfelle, riktignok litt utzoomet, 0,3 meter(som viste seg å være lenger inne).

Da nedla fruen veto.

- Inn der går du en dag du har sap med deg!

Hei sap, hun har fått med seg at du liker deg innimellom og bak holmer og skjær. Aner ikke hvor hun tar det fra.

 

 

Du kommer nok ikke helt igjennom Drønspollen med båten din. 

Men det er fint innover fra sør. 

Busepollen har også fine plasser

Link to post
Share on other sites

Du har nok valgt et utmerket mål for turen tydeligvis. Fortsatt god sommer

God sommer til deg og dine også, cosmic!

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Takk til deg, Stiffler, nå har Drønspollen og Busepollen fått plass på to-do-listen!

Link to post
Share on other sites

Slik så det ut i båten i går kveld før vi la oss, koselig. Lampen fikk faktisk mange beundrende blikk.

bilde

 

Og slik er Rosendal om morgenen. Det er iskaldt i vannet, og jeg mistenker at det er slush som kommer rennende nedover Rosendalelvi der borte,men......

bilde

 

......det stopper ikke ungdommens aktiviteter, som har holdt det gående i hele dag. Gøy å følge med på både bading, kano, vannski og gummibåter.

bilde

 

Koselig havn, og dere ser Classicen i åpningen bak de to runde bøyene.

bilde

 

Vi fikk også besøk av dette prakteksemplaret av en Grand Banks......nydelig båt.

bilde

 

Til slutt et tips til oss som ikke vet hvordan vi skal få høsten og vinteren til å gå fort nok. Håndarbeid er tingen! :giggle:

bilde

Link to post
Share on other sites

Så var turen til koselige Rosendal over, men vi kommer igjen en annen gang Rosendal er kledd i finstasen. Stemningen så slik ut i går kveld, men melding for i dag var regn ut på dagen, så vi valgte å reise hjem. Regnet kom først kl 20.00, med 0,01mm.

bilde

 

Dagen i dag startet på denne måten. Jeg måtte frem med mikrometeret for å måle bølgehøyden. Jeg tror seilene på seilbåtene får hvile for tiden.

Takk for nå Rosendal!

bilde

 

På veien over Bjørnafjorden dytter Vetusen oss ufortredent og trofast videre. Påfyll av drivstoff ble gjort i Rosendal, 120liter av 150 mulige til kr 9,55/liter.

Fruen sitter allerede og planlegger neste tur.

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Jaggu havnet vi ikke i Rosendal igjen, og her koser vi oss!

Vi kom i går og har tenkt å bli til søndag. Jeg får se om jeg får laget en skikkelig rapport senere, men nå var det en liten fiffig sak jeg ville vise dere.

De har denne betalingsterminalen. Der putter du inne visakortet og får følgende tre valg i displayet: billett - kort(til strøm) - billett+kort.

bilde

 

Strømkortet kan du fylle med antall kroner du vil.

bilde

 

Ute på bryggen putter du strømkortet inn i denne automaten, og velger nummer på den stikkontakten du har satt støpselet inn.

Da har du betalt kr 110(havneleie), kr 50(depositum for strømkortet) og f.eks. kr 50(strømforbruk).

Hvis du reiser dagen derpå setter du strømkkortet i terminalen og har du brukt for kr 30 i strøm får du igjen kr 50(depositum) + kr 20 for ikke brukt strøm.

Mulig dette systemet er vanlig mange steder, men jeg har ikke vært borti det før og synes det er genialt.

bilde

Link to post
Share on other sites

Som nevnt ble det Rosendal denne helgen.

På veien fikk vi et, bokstavelig talt, siste glimt av Os. I Os sentrum har vi et boligkompleks som har fått det klingende navnet; Vindu mot Fjorden. Riktig lys fra himmelen og rett vinkel så ser det "vinduet" slik ut.

bilde

 

Til og med fiskere tok helg og dro hjem i fineværet.

bilde

 

Da vi ankom torsdag var det det ingen problemer å finne plass ved bryggene, men.......

bilde

 

.......da det led litt på, ble det trangere og trangere om plassen.

bilde

 

De tøffeste av oss benyttet første og beste anledning til en avkjøling, og......

bilde

 

bilde

 

.......etterpå var det soltørking.

bilde

 

Lørdag kveld kom denne flotte skuten på besøk, og........

bilde

 

......la seg til i fine omgivelser.

bilde

 

På veien hjem i dag gikk vi gjennom Kalvasundet like utenfor Rosendal, og ......

bilde

 

....det var jo også en koselig plass.

bilde

 

Enda mer idyll i Lukksundet.

bilde

 

Her fant vi også noen ivrige fiskere, som tydeligvis hadde glemt å sjekke tankmåleren før de dro ut, men de fikk hjelp.

bilde

 

For de som ennå ikke har kommet seg uti kan vi tilby denne badetrappen.

bilde

 

De fleste er opptatt av bredden og lengden på båten, men glem nå ikke å sjekke høyden. :giggle:

Jeg vil benytte anledningen til å takke deg, Even (Festina_Lente) for en strålende helg. Det var usedvanlig hyggelig å treffe deg, og du må påta deg deler av æren for at vi fikk en drømmehelg. :thumbsup: Pass godt på Rosendal til vi kommer igjen!

bilde

Link to post
Share on other sites

Alle de andre synes det var frisk og fint! :confused:

Jeg hadde bare tærne uti, og det fikk katastrofale følger. Nå holder jeg fremdeles på å tine dem opp igjen. Jeg har mistet neglene på tre tær, to negler er sprukket og to tær er fremdeles blå. :giggle:

Vet noen om det er mulig å kjøpe rullestol på Finn.no? :giggle:

Link to post
Share on other sites

Jeg glemte et bilde fra down-town Rosendal.

Butikken heter altså Fristelsar. Jeg kjenner en som ble fristet, og nå har vi tre ting til som vi ikke har bruk for!

bilde

 

Takk for sist, det var særdeles hyggelig å treffe en annen båtentusiast i Rosendal!

 

Fristelser er det nok av i Rosendal Zitt, men denne butikken har av en eller annen grunn en spesiell dragning på det annet kjønn. Kanskje fordi innehaversken har en utrolig god peiling på hva de liker, og i tillegg har SALG nå og da. Vi har båter, hytte og hus fullt av Fristelsar (eller freistingar?) etter hvert.

 

Rosendal frister også styrtrike russere med yachter, så du er ikke alene om å kose deg der ;-)

Vi treffes nok igjen.

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Det har til nå ikke blitt mer enn noen småturer i år, men da fruen kom hjem fra jobb på torsdag ble vi enige om å ta oss en helgetur. Det var jo litt sent på dag, så vi kom oss ikke lenger enn til Fitjar.

Her er Mosse og gullepusene på siste luftetur før natten.

Det var ikke mye rift om plassene i havnen, som dere ser!

bilde

 

De elsker å legge seg disse hundene våre, og det er ikke mye klaging på mulighetene i båten.

bilde

Slik så kvelden/natten ut. Legg merke til bøyen der.......

bilde

 

.....den var det eneste som var igjen om morgenen, eller var det grått fra himmel til hav.

bilde

 

Vi fikk besøk av noen miljøbevisste roere utpå dagen.

bilde

 

bilde

 

Da natt to seg på var vi plutselig blitt tre båter i havnen, en formidabel økning på 50% i forhold til første kvelden.

bilde

 

Til og med campingfolket trakk ned mot kysten. Men han her er antagelig en eks båtmann som ikke ser seg tilbake, verken til utsikten eller båtlivet.

Han liker best å sitte å se på en vegg.

bilde

 

Synes nesten jeg måtte ta med han her. Han har vært å kjøpt seg ny septiktank.

bilde

 

Jeg stusser litt på valg av størrelse, men praktisk er den. Neste tømming blir august 2018. :giggle:

bilde

 

Dieselpriskursen på Fitjar var 8,99.

I dag var det meningen å ta en natt på Tysnes, men etterat vi hadde ta et slepeoppdrag av en forfrossen fisker med motorstopp, og fant en overfull havn på Våge, bestemte vi oss for likegodt å dra hjem.

Ha en fortsatt fin båthelg alle sammen!

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...