Jump to content

Zitt lager ting til båten!


Zitt

Recommended Posts

Så fikk jeg også tatt en nærmere titt på komfyren.

Der ser det for meg ut til at alle deler er de originalen, og er fabrikkmontert.

Denne saken er jo den som skal ned i tanken.

Bilde 1

bilde

 

Her er lokket til tanken med de slangene som hører til, den i midten fra tanken, den sorte som sikkert er returen og den til venstre som.......

2

bilde

 

ender opp her av en grunn.

3

bilde

 

Inn gjennom veggen og opp under komfyren går det. Det virker på meg som om det er fall nok på returslangen, som en påpenkte som mulig årsak til svikt.

4

bilde

 

Da jeg endelig fikk opp komfyr var det å gå løs på lokket.

5

bilde

 

Og under der var det jo mye interessant å se.

6

bilde

 

Her trenger jeg litt undervisning om hva som er hva, hvor det er og hva det gjør.

7

bilde

 

Det eneste jeg kan si er at det klikker/tikker når jeg slår på, og viften går og blåser kald luft ut av eksosrøret.

Det var snakk om en sikring lenger oppe i tråden. Hvor kan den sitte?

8

bilde

Link to post
Share on other sites

Der ja :)

 

Den runde boksen til høyre, på siste bilde, inni der sitter brennkammeret.

 

Begynn å skru av det runde lokket på den. Så møter du på et par deler til som skrues av. Det er igrunn ganske selvforklarende. Du skal ihvertfall temmelig lett se at glødespiralen er røket.

 

Jeg skal fyre opp den gamle pc'n min hvor alle bildene ligger, om du vil sammenligne.

Men igjen, det er ganske så selvforklarende. Ta bilder underveis, så du ser hvordan ting skrues sammen igjen.

Link to post
Share on other sites

bladde i noen bilder.

 

Skru av det runde lokket. Så kommer du til et nytt rundt lokk. Det lokket holder selve brenneren på plass i brennkammeret. Så når det er skrudd av, så ser du brenneren fra undersiden. Løft den opp og snu den. Sikkert lurt å være litt varsom. Om det er flere bolter og skruer som må løsnes, husker jeg ikke. Men det meste sier seg selv.

Når du snur brenneren, så ser du glødespiralen. Den skal være hel, naturligvis.

Mener å huske repkit består av to pakninger, glødespiralen og en vekedott. Sistnevnte sitter nedi brennerskåla.

Dersom glødespiralen er røket, vent med å plukke det fra hverandre til du har fått tk i nytt repkit. Da er det så mye lettere å huske hvordan det skal settes sammen.

 

Om du har repkit, demonter brenneren, plukk ut den gamle vekedotten helt, rengjør.( det er her parafinen kommer inn).

Ihht bruksanvisningen som følger repsettet, så skal glødespiralen stå i en svak bue oppover. Dessuten, er det etter egen erfaring, viktig å pakke den nye vekedotten godt nedi skåla. Min erfaring er at det begynner å sote noe innmari. Jeg måtte pakke den på nytt, og sotingen opphørte helt.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og når du først er igang med å demontere, så kan du rengjøre brennkammeret. Skrap rent og rist ut. Om du har en støvsuger for hånden, så er det til meget stor hjelp.

Så demonterer du eksosrøret som går ut fra enheten, det til venstre på ditt siste bilde, og rengjør der også.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

og en ting til :)

 

på ditt nest siste bilde, så er det en plass det bl.a. er koblet inn en grønn ledning. Studerer du det nøyere, så sitter det en liten kobbersak der, men en tykk kobbertråd på, som går inn i brennkammeret. Det er en termostat, som forteller elektronikken at brennkammeret er nedkjølt tilstrekkelig, og vifta slutter å gå. -mener jeg å huske. Kontroller at kobbertråden er hel og i orden. Wallas service kan sikker si noe mere om denne.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om du har repkit, demonter brenneren, plukk ut den gamle vekedotten helt, rengjør.( det er her parafinen kommer inn).

Ihht bruksanvisningen som følger repsettet, så skal glødespiralen stå i en svak bue oppover. Dessuten, er det etter egen erfaring, viktig å pakke den nye vekedotten godt nedi skåla. Min erfaring er at det begynner å sote noe innmari. Jeg måtte pakke den på nytt, og sotingen opphørte helt.

Et lite tips til: Den vekedotten bør dynkes godt med samme drivstoffet som kokeren bruker. Da er muligheten større for å slippe flom. Det kan nemlig skje ved oppstart første gang ellers. Anbefaler derfor å la kokeren stå på et underlag som kan tåle litt søl ved første oppstart.

Jeg skjønner forøvrig ikke hvorfor det blir frarådet å bruke vanlig lampeolje? Jeg brukte ikke noe annet på de kokerne jeg har hatt, og aldri hatt problemer med det. Og den ene gangen jeg måtte bytte pakning under selve kokeplaten, så viste det seg at brennkammeret var dønn rent for sot. Jeg har tatt bilder av det, men finner de ikke igjen.

En ting til, den kobbertråden som Eureka nevner, tror det er en slags overopphetingsikring, eller noe i den duren, kjøp med den i samme slengen, hvis du må ha repsett. Den tråden er enten brent av, eller så ryker den når du demonterer. Ihvertfall er det stor sjanse for at så skjer.

Link to post
Share on other sites

-se der ja, det var slik det så ut :)

 

Om du, eller rettere sagt "når", får den til å funke, og du bestemmer deg for å beholde den, anbefaler jeg å kjøpe et varmelokk. De dukker opp på finn av og til. Ikke bare gjør den om ovnen til en varmluft-varmer, men gjør at du kan bruke lokket som underlag ved matlaging, eller sette oppvasken til tørk.

 

Så det kom en makan wallas med varmelokk til salgs på finn nå. 3500 kr.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Glødespiral og veke rep kit var vi vel inne på her tidligere. Maritm har: https://www.maritim.no/wallas-servicesats#.VJHXgiuG98E

 

Et bilde av settet:

 

bilde

Ja, det stemmer helt det, SoBo! Jeg må komme meg inn under skallet, og se hvordan det ser ut der. Spennende, gøy og lærerikt dette!

 

-se der ja, det var slik det så ut :)

 

Om du, eller rettere sagt "når", får den til å funke, og du bestemmer deg for å beholde den, anbefaler jeg å kjøpe et varmelokk. De dukker opp på finn av og til. Ikke bare gjør den om ovnen til en varmluft-varmer, men gjør at du kan bruke lokket som underlag ved matlaging, eller sette oppvasken til tørk.

 

Så det kom en makan wallas med varmelokk til salgs på finn nå. 3500 kr.

Klart vi må ha ekstrautstyr, når vi får den til å funke!

Link to post
Share on other sites

Spennende lesing, har komfyr og kjeramisk topp i garasjen for øyeblikket. Begge for å gi de litt nytt liv i løpet av vinteren. Komfyren har vi brukt lite så langt. Toppen funket fint i fjor, men hanglet mer og mer utover sommeren i år for til slutt å gi opp. Dvs. Starter opp og blir litt varm, for så å slukke. Har vært inne på gass jeg og, men får jeg det til å fungere så åker det nok inn igjen.

Redigert av Dinos (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et lite tips til: Den vekedotten bør dynkes godt med samme drivstoffet som kokeren bruker. Da er muligheten større for å slippe flom. Det kan nemlig skje ved oppstart første gang ellers. Anbefaler derfor å la kokeren stå på et underlag som kan tåle litt søl ved første oppstart.

Jeg skjønner forøvrig ikke hvorfor det blir frarådet å bruke vanlig lampeolje? Jeg brukte ikke noe annet på de kokerne jeg har hatt, og aldri hatt problemer med det. Og den ene gangen jeg måtte bytte pakning under selve kokeplaten, så viste det seg at brennkammeret var dønn rent for sot. Jeg har tatt bilder av det, men finner de ikke igjen.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Da må det være forskjell på lampeoljene som blir solgt. Jeg brukte en stund Kemetyl lampeolje, med det resultat at Wallasen ikke tente, og slukket etter en stund. Byttet så til fritidsparafin, og etter første forsøk, brant og varmet den som aldri før. :blush: Det som sansynligvis hadde skjedd, er at det hadde dannet seg sot og koks på veken av lampeoljen, som er fetere enn fritidsparafin.

Dette fikk jeg "svidd av" med en renere parafin :thumbsup:

Redigert av Figaro (see edit history)

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

 

Da må det være forskjell på lampeoljene som blir solgt. J

Kan godt hende det er forskjell. Jeg har ikke såpass greie på akkurat det.

Jeg brukte lenge det som kalles Exsol D60 eller noe sånt. (skal være tilsvarende lampeolje) fikk tak i en stor kanne billig en gang i tiden. Når den kannen var tom, kjøpte jeg bare billigste sort lampeolje. Kjøpte mye på Europris.

Dette brukte jeg på begge de to Wallasene som jeg hadde i to forskjellige båter i løpet av i hvertfall 15 år. Brukte det samme også på en Wallas 2400 varmer. Funket bra der også. Ingen sotet ned, og ingen hadde problemer med hverken tenning eller andre ting.

Jeg bruker forøvrig samme type lampeolje i dag på en Pod varmeovn.

Link to post
Share on other sites

Når jeg fikk skrudd på hjernen, Dinamo, så skjønte jeg det! Men takk skal du ha! :thumbsup:

 

Jeg begynte på dette vidunderet i dag. Av med første med første lokket........

Bilde 1

bilde

........og andre lokket, og da kom denne flotte innmaten til syne. Av med nye 2 skruer, og.........

2

bilde

 

........da kom delene ramlende mot meg i strie strømmer.

3

bilde

 

Glødespiralen henger der på sitt skeive vis, og........

4

bilde

 

........vekedotten ligger også på plass. Den virket nokså oppsmuldret.

Jeg kom plutselig nå på den kobbertråden det var snakk om. Ligger den i dette systemet, jeg glemte å se etter den.

5

bilde

 

Plenty med sot og forkulling å ta av her.

6

bilde

 

På meg virker det som om her er flere deler enn det jeg har bruk for.

7

bilde

 

Her er noen deler jeg har tenkt å legge ut på Finn.no........pent brukt! :giggle:

8

bilde

Link to post
Share on other sites

 

..Jeg kom plutselig nå på den kobbertråden det var snakk om. Ligger den i dette systemet, jeg glemte å se etter denne
Se Eureka's post 108 lenger opp, den ligger nok oppe i overdelen av brennkammeret koblet til en tempswitch? Nysgjerrig siden jeg har omtrent samme apparatet selv, ellers super tråd Zitt :)
Link to post
Share on other sites

Lim dem da sammen før du legger dem ut for salg, da får du nok doble prisen :lol:

Er det ikke greit nok med tape, tror du, Hakkannen? :giggle:

 

 

 

..Jeg kom plutselig nå på den kobbertråden det var snakk om. Ligger den i dette systemet, jeg glemte å se etter denne
Se Eureka's post 108 lenger opp, den ligger nok oppe i overdelen av brennkammeret koblet til en tempswitch? Nysgjerrig siden jeg har omtrent samme apparatet selv, ellers super tråd Zitt :)

 

Jeg prøver igjen neste gang jeg er i båten, Kaffelars, den som leter finner! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Her er lokket til tanken med de slangene som hører til, den i midten fra tanken, den sorte som sikkert er returen og den til venstre som.......

2

komfyr_51.jpg

 

ender opp her av en grunn.

 

Den sorte på bildet over, er som du sier, returslangen. Og den er som den skal være. Bare litt gjennom korken. På bildet under er lufteslangen, som sørger for lufting av tanken, og som hindrer vakuum i tanken.

komfyr_52.jpg

 

 

 

Og under der var det jo mye interessant å se.

6

komfyr_55.jpg

 

Bilde over: Kretskortet (åpenbart :smiley: ). De 3 knottene til venstre er justeringsskruer for viftemotor/pumpe. Fra venstre: Pumpehastighet lav effekt, pumpehastighet høy effekt og til slutt viftehastighet. De hvite kontaktene er fra venstre: Vifte, pumpe og glødespiral (3 stikk). Nedenfor (bak) kontakten for glødespiral sitter et gløderelé.

 

Bilde under: Pumpen er lett å få øye på. På metallplaten bak pumpen sitter Overopphetingstermostaten. Det går en ledning fra pumpen til overopphetingstermostaten, og videre til kretskortet. Om denne termostaten er utløst bryter den strømmen til pumpen. Og tikkingen du hører er pumpen.

Videre ser du en kobbertråd som går inn i brennkammeret. På denne sitter en etterkjølingstermostat (blå og grønn ledning). Etter gløding, og når brenneren har oppnådd en viss temperatur, tennes det røde lyset i front av apparatet (styrt av denne termostaten), og termostaten sørger for at viften går og kjøler ned apparatet når du slår det av. Link til skisse av termostatene finner du lenger nede.

komfyr_56.jpg

 

 

 

Link til skisse over termostater: http://www.sunwind.no/content/files/userfiles/files/Brukermanualer/Wallas%20B%C3%A5t/Thermostats_kuva%5B1%5D.pdf

 

Overopphetingstermostaten til din Wallas er den øverst i midten, nr 362404, og etterkjølingstermostaten nr 362402. Kobbertråden nr 362403.

 

Test av overopphetingstermostat: Ta av kontaktene, sett på måleapparat, og det skal være gjennomgang. Er det ikke gjennomgang så trykk inn gummiknotten. Er det fremdeles ike gjennomgang, er denne termostaten defekt. Hos deg er den sikkert i orden siden du hører pumpen tikke.'

 

Test av etterkjølingstermostat: Ta av kontaktene og frigjør termostaten. Sett måling (jeg bruker multimeter med "pip"-funksjon) på pinnene. Det skal ikke være gjennimgang. Varm opp metallenden med f.eks en lighter. Du skal høre et klikk og multimeteret piper. Ta bort lighteren, blås på termostaten så den kjøles ned. Nytt klikk og gjennomgangen blir brutt.

 

Test av pumpe (om den suger): Koble av kontakten på kretskortet. Sett 12v direkte på sukkerbiten "støtvis". Du får et tikk hver gang du setter på strøm (slangen står ned i ei flaske med parafin?), og parafinen skal stige med ca 2,5cm pr tikk.

 

Test av viftemotor: Koble av kontakten på kretskortet. Sett 12v direkte på motoren. Den skal ikke "skrangle" eller "rangle". Om den gjør det, så må den skiftes

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

........vekedotten ligger også på plass. Den virket nokså oppsmuldret.

Jeg kom plutselig nå på den kobbertråden det var snakk om. Ligger den i dette systemet, jeg glemte å se etter den.

5

Vekedottene er bare å fjærne.

Har ikke sett noe bilde av kobbertråden enda. Har forklart litt i forrige posting, og den skal stå inn i et hull i den indre brennerringen. Skal stikke minimum 1 cm inn i brenneren

bilde

 

Plenty med sot og forkulling å ta av her.

6

bilde

 

Bilde over: Her er det bare rengjøring som teller. Stålbørste, skrujern, tørkepapir, trykkluft. Your choice :smiley:

Som du ser (under sot og koks) så er flammesprederen festet til brennerbunnen med 3 nagler. Disse 2 delene skal henge sammen, ikke slarke, og ikke være luftlekkasje mellom de 2 delene. Ny flammespreder/brennerbunn finnes

 

 

På meg virker det som om her er flere deler enn det jeg har bruk for.

7

bilde

 

Ikke helt det rette servicesette for Wallas, men det duger. Dette er et rep.sett for "gammel Wallas" varmer, Thermo og Thermic.

Du trenger ikke veken med det store hullet.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...