Jump to content

Zitt lager ting til båten!


Zitt

Recommended Posts

Vi var vel innom dette litt lenger oppe i tråden (# 18)

 

Hadde du holdt hus litt nærmere skulle jeg ha fikset dette for deg Zitt.

Eller så får du ta turen over. :smiley:

 

 

Er forøvrig enig i at dette ikke er bra. Det går ann å "bygge" om kalesjen, for å få duken på innsiden og plastvinduet

på utsiden nederst her. (da må du mest sannsynlig bytte vinduet)

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Heisann Zitt..

 

dette fikser Gunvald "Kalesjemannen" Haugland for deg

kjapt og rimelig. han holder til i nabobygda di

og har tlf 92242660.

 

Han fikser gamle kalesjer og jeg har nettopp brukt ham

til å reparere kalesje på en gammal wiking 26. kan gi de

beste referanser :-)

 

Han trekker også om alt av puter..

Redigert av dude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har prøvd å bla tilbake i en smågal og løsemiddelskadet hjerne.

Når jeg sydde om fremre delen på kalesjen vår, la jeg dobbel duk i nedre delen under vinduet.

Den delen jeg holder her ligger på inn siden av duken og går ned til kantbåndet.

Kommer det da noe vann inn mellom plastvinduet og duken, vil dette renne mellom her og ut.

Du kunne jo legge på en slik bit med duk nederst der bak på din også ?

 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

 

Se der ja! Jeg har også lurt på hvor man får rustfrie stifter. Fikk et tips om Würt, men sjekket det aldri opp. Hva bør man velge av stiftepistol til disse? Har en viss mistanke til at man bør ha en pressluftdrevet en for å dra stiften inn i frisk kryssfiner.

Link to post
Share on other sites

Fikk inn en kalesje for fix i kveld, der så jeg at vindusplasten var sydd i som beskrevet lenger oppe her.

Med vindusplasten på utsiden nederst. Bør gå ann å få til uten for mye greier, dersom plasten din forøvrig er hel og fin.

 

bilde

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Helt klart en mulighet jeg må se nærmere på!

Nå er vannet stengt for sesongen i havnen, så det er mulig jeg venter til våren med å avgjøre hva jeg skal gjøre. Kunne godt tenkt meg å fremprovosere med verst tenkelige "regnbyge" for å se hvordan det arter seg. Foreløpig er det ingen krise, for vannet drypper ned på innsiden av kalesjen og ut.

Link to post
Share on other sites

Jeg har gjort noe lignende på min kalesje. Men jeg har lagt vinduet utenpå ca 10-15 cm før nederste kant. Klippet halveis inn i vinduet, og halveis inn i kalesjen, slik at vinduet smatt på utsiden. Brukte også dobbeltsidet tape på utsiden. Dette ble ikke veldig pent, men for å få vinduet til å ligge i ro mens jeg sydde, var det mest praktisk. Maskinen min syr heller ikke noen hardangersøm, så det får stå til. Men tett er det.

 

bilde

 

Hele vinduet.

 

bilde

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har jobbet litt i kulissene med disse putene de siste dagene. Det dårlige været tvinger meg til det. :sad:

bilde

 

Det er nok ikke belastning som har tatt knekken på dem, men mer det tøffe miljøet de ligger i,.......og selv........

bilde

 

.......med puss og gnikk, så ble de seende slik ut!

bilde

 

Hokus pokus, og tre strøk med hvit lakk, så ble det slik.

bilde

 

Det dumme er at nå ser det slik ut som det bør, og ingen kan se hva som ligger bak av arbeid, men selvtilfredstillelsen kan ingen ta fra meg! :smiley:

bilde

Link to post
Share on other sites

Se det, som nytt :smiley:

Skal du "brushe" opp trekka, kan du prøve med rødsprit (ikke rødbrus men sinnabrus går). Ha på rødsprit jobb med børste og en liten svamp med slik pad på den ene siden. tørk umiddelbart av med et håndkle, Prøv først på en ikke så synlig plass først. Skal bli bra har jeg hørt.

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så kom fruen med dette vidundermiddelet igjen, og det gjorde faktisk susen! Det er ikke så lett å dokumentere på bilde, for disse putene er egentlig ikke så skitne i utgangspunktet. Kanskje kontrasten blir større på de putene vi sitter og tråkker på i båten. Blir det slik så kommer jeg med bilder. Skal også prøve med de svampene med grønn pad på ene siden. Jada, jeg har solbriller!!!

bilde

Link to post
Share on other sites

Så var jeg nede i båten med disse putene. Egentlig er det bare de tre(fire) siste feltene på høyre side jeg har vasket skikkelig, men forskjellen er enorm. Jeg har tydeligvis en god jobb foran meg.

bilde

 

Så lurte jeg litt på denne dieselkomfyren. Den har jeg ikke fått prøvd ennå, må kjøpe noe diesel. Jeg går ut fra at den virker, men er det noe stas med disse eller skal jeg bytte til spritapparatet som jeg har?

bilde

 

En bryter og to forskjellige innstillinger på hver plate, hvordan er det mulig? Noen som vet?

bilde

Link to post
Share on other sites

Dette er vel en Wallas 1000 kokeplate som går på lampeolje. Hadde en slik i gamle båten. Funger greit men bruker litt tid... Utvendig eksos er et pluss...

 

tallet over bryteren gjelder for begge platene, 1000 for venstre og 400 for høyre.

Platen til høyre blir varmet av eksosen mens den til venstre varmes av flammen i brenneren.

 

Link to post
Share on other sites

Er en vekebrenner dette og ofte må du bytte veke og glødepluggsett på disse etter en stund.

Dersom du hører pumpa går (tikker) men ingenting skjer kan det nok være du må bytte dette settet.

Som nevn over er dette en "brenner" ala et varmeapparat. Altså en lukket brenner med eksos ut på siden.

Som også nevnt over: det er en laaaangdryg oppvarmingsprosess. Ikke som rødsprit eller gass.

Servicesettet: http://www.maritim.no/elektrisk/varmere/tilbehor-og-ekstrautstyr/wallas-servicesats

Putene blir bra de Zitt :yesnod: , har du prøvd med rødbrus? (rødsprit)

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er vel en Wallas 1000 kokeplate som går på lampeolje. Hadde en slik i gamle båten. Funger greit men bruker litt tid... Utvendig eksos er et pluss...

 

tallet over bryteren gjelder for begge platene, 1000 for venstre og 400 for høyre.

Platen til høyre blir varmet av eksosen mens den til venstre varmes av flammen i brenneren.

 

Det er jamen bra du sa, Pluto9! Selger kalte den dieselkomfyr, men det er ikke sikkert han har brukt den. Tanken er iallfall helt tom.

 

 

Er en vekebrenner dette og ofte må du bytte veke og glødepluggsett på disse etter en stund.

Dersom du hører pumpa går (tikker) men ingenting skjer kan det nok være du må bytte dette settet.

Som nevn over er dette en "brenner" ala et varmeapparat. Altså en lukket brenner med eksos ut på siden.

Som også nevnt over: det er en laaaangdryg oppvarmingsprosess. Ikke som rødsprit eller gass.

Servicesettet: http://www.maritim.no/elektrisk/varmere/tilbehor-og-ekstrautstyr/wallas-servicesats

Putene blir bra de Zitt :yesnod: , har du prøvd med rødbrus? (rødsprit)

Jeg kjøper et par liter lampeolje og tester den i morgen. Mulig det går mot rødsprit, den går jo også fint til kjøtt. White Spirit er vel mer til fisk, ettersom jeg forstår.

Jeg har ikke prøvd rødsprit på putene enda, bare 2Clean som fruen kom med. Tester rødsprit i morgen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...