Jump to content

Zitt lager ting til båten!


Zitt

Recommended Posts

Den dunken med fritidsparafin selges også på Esso. Funker som den skal på wallasen. Jeg kjøper kemityl sin fordi det er den de har hos min faste båtbutikk hvor jeg får 10%...

 

Har wallas safeflame1000 i seilbåten. Funker som bare juling. Du har ikke gravd frem et såkalt "varmelokk" i båten? Monteres oppå og har noen vifter inni som gjør den om til et varmeaparat. Det har jeg :)

 

Det er lurt å ha et repset liggende i båten. Ryker glødespiralen på tur, så blir det kald middag.

Den er trofast, men suger litt ah i oppstart.. Så se til at strømkabler har tilstrekkelig dimensjon. Og sist men ikke minst: det skal vær kontinuerlig fall på returslangen fra varmeren til tanken. Om det ikke er fall, så blir det tull ved oppstart.

Det har vært en tråd her med bilder og forklaring på repset-bytte.

 

Det er forøvrig det merket/symbolet nederst i venstre hjørne på kannas etikett du skal se etter når du kjøper parafin til wallas varmer/ kokeplater.

 

-lampeolje er forøvrig ment for å gi lys , ikke varme :)

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri brukt annet enn lampeolje til Wallasen min. Kjøpte 10-12 dunker på tilbud på Obs Bygg til 29,- pr dunk eller så for 8-9 år siden, og er vel på siste dunken nå.

 

Varmelokket er suverent, rene vifteovnen!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg prøvde å starte komfyren i går, men nei. Og da er jo det store spørsmålet om jeg ikke bare bytter ut hele stasen med spritapparatet. Det starter iallfall.

Alternativet er jo å begynne med feilsøking, kanskje det er glødespiralen, pumpen eller defekt kretskort. Er jeg uheldig så koster reparasjonen mer en selve komfyren tilslutt.

Link to post
Share on other sites

Nei, bare klikking!

Hvis denne komfyren har stått i båten helt fra den var ny, så tror jeg den har vært utrolig lite brukt. Hele monteringen, med slanger og rør, tyder på at det er originalt. Slik sett skulle en ikke tro at noe er utslitt, hvis ikke tiden i seg selv tar knekken på ting.

Link to post
Share on other sites

Starter vifta?

-det er en rød automatsikring bak på ovnen mener jeg å huske?

Du ser på slangen om pumpa suget opp parafin. Dvs. Trekk slangen opp så den suger litt luft noen sekunder, deretter sett den nedi igjen. Da følger du luftbobblen i slangen.

Om plata ikke blir varm, men alt starter, så er det sannsynligvis repsett som må byttes. -sett den på hodet å begynn å skru.

Er kokeplatene hele uten sprekker?

 

En fungerende safeflame selges for 1500 til 2500 på finn.

Min er også fra båten var ny, dvs første halvdel av 80-tallet.

Link to post
Share on other sites

Blåtind Fritidsparafin" og sist "Kemetyl Fritidsparafin". Alt tappet på samme anlegget, med samme kvalitet.

 

Om det ikke tenner skyldes det som oftest årsaker som:

Defekt glødespiral

Pumpen suger ikke (må kanskje skiftes)

Gløderelé på kretskort har hengt seg opp (kan skiftes)

Defekt kretskort (gir ikke strøm til gløding)

Gammel parafin

 

 

Da jeg hadde Wallas på 80 tallet måtte det være god fall på retur slangen, er det slutt på det??.

Jeg prøvde å starte komfyren i går, men nei. Og da er jo det store spørsmålet om jeg ikke bare bytter ut hele stasen med spritapparatet. Det starter iallfall.

Alternativet er jo å begynne med feilsøking, kanskje det er glødespiralen, pumpen eller defekt kretskort. Er jeg uheldig så koster reparasjonen mer en selve komfyren tilslutt.

Wallas på 80 tallet tente ikke hvis det samlet seg parafin i returslangen. måtte ha bra fall tilbake til kanna,

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Det er mulig at både dieselvarmer og motor gikk da jeg testet komfyren. Jeg tester den igjen neste gang, og da skal jeg høre og se bedre etter hva som skjer.

Jeg tok med meg putene bak i båten hjem for rens og vask.

Etter fire timer bløtlegging(for ordens skyld, jeg hadde mer vann i badekaret enn vist på bildet) i vann(40grader) og 2dl OMO vakepulver, begynte........

bilde

 

......skrubbingen. Jeg prøvde med svamp og 2Clean(som vist lenger oppe) og rødsprit. Delt sisteplass på de to.

Så gikk jeg over til å ha OMO vaskepulver på svampen, litt bedre, men fremdeles svetting og møre armer.

bilde

 

Så kom innkjøpssjefen med denne flasken. I følge skryteteksten på flasken skal den rense og bevare alle typer impregnerte klær og utstyr.

Og du hendelse for en effekt, smøre på med svampen, gnikke litt slik at det skummer godt og så skylle.........fint ferdig. Terningskast 7!!!

Her må kalesjen være klar for et angrep til våren!

Det er litt usikkert hvor flasken ble kjøpt for noen år siden, men kanskje det var i en sportsforretning. Importør er Nordic Lutra as, 2026 Skjetten

bilde

Link to post
Share on other sites

Techwash har jeg sett flere anbefale til kalesja. Så det er nok bra.

 

Tikkingen i Wallasen er pumpa. Helt som det skal være det. Prøv noen ganger til, det kan være at den ikke fikk pumpet opp parafinen første gang. Dette er enkle og greie saker, har den parafin og nok strøm skal den virke. Enkelt og greit. Rødspritbrenneren er mer brannfarlig og lukter ille. Jeg har blitt wallasfrelst etter å ha brukt den i nesten 10 år. Hadde Optimus før, det var mye styr med forvarming med rødsprit, pumping og greier. Holdt på å sette fyr på båten en gang jeg var litt uforsiktig med rødspriten. Flammer overalt. Nei, takke meg til Wallasen, der er det bare å skru på bryteren og sette på gryta. Hver gang.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Så var vaskejobben unnagjort, og jeg er kjempefornøyd med resultatet......."as good as new"!

Men.......

bilde

 

......så fikk jeg en utfordring. Det er jo ingen hempe her til å dra igjen glidelåsen med.

bilde

 

Slik ser det ut på begge sider.

bilde

 

Da jeg åpnet glidelåsen var det med å dra neglen gjennom.

Så nå må jeg altså ha ny glidelås. Den lokale skredderen kunne kanskje ta det, hvis ikke stoffet er for tykt, men det kunne ikke skje før jul.

Har dere hørt noe så gale? Folk eier ikke respekt for andres problemer lenger. At jeg ikke alltid tar det viktigste først, er jo så, men at andre også har begynt med det er rett og slett forkastelig! :giggle:

Vel, vel, da burde jeg kanskje ta en nærmere titt på komfyren. Men så er det været da, det sludder og snør og bakken ned til havnen er muligens for ekstrem til at Hiacen kommer seg opp igjen. Bakhjulsdrevet Hiace er ikke akkurat noen terrengbil.

bilde

Link to post
Share on other sites

Gliderene er ikke innunder stoffet der da Zitt. (dette tror jeg var et dumt spørsmål, du har jo selvfølgelig sjekket dette)

Glidere fåes i løsvekt. Så slipper du å bytte glidelås tapen (som det heter på fremmedspråk)

Du må vite størrelsen på glidelåsen. Måles tvers over på selve "tennene" når glidelåsen er igjen. (str. angitt da slik i mm. f.eks slik: 3#, 5#, 10# etc)

Håper du her en lås som er lukket.

 

bilde

 

Løse glidere, fåes i mange størrelser.

 

http://www.ebay.com/itm/6x-Universal-Instant-Fix-Zipper-Repair-Replacement-Zip-Slider-Teeth-Rescue-/191295341737

 

NB! stram opp skredderen, dette er yderst viktig :yesnod::giggle:

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg måler over bare tennene, er de ca 1mm og 3mm hvis jeg tar med den delen av tennene som er limt til stoffet. Små greier med andre ord.

Det jeg finner på ebay er sett i seks deler universelle glidere. På bildet ser det ut til å være 3 forskjellige størrelser, og skal jeg kjøpe 2 sett og håpe at jeg finner 2 som passer. Det står jo ikke noe om størrelsene på dem?

bilde

Link to post
Share on other sites

Ja kanskje det er det, men det er vel baksiden vi ser klart i bilde.

Retten på glidelåsen er vel den u-zoomede, er ikke det vanlig spiral da :worry:

Ta gjerne en telefon til noen som har greie på det. Kanskje de kan hjelpe deg med glider.

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Forholdvis dyr installasjon. Slanger, koblinger, trykkregulator, kraner og gasslekkasjetester som skal skiftes hvert 3.dje år (slanger, de øvrige delene omtrent hvert 5. år). Ikke vedlikeholdsfritt og uten kostnader med gass som mange tror.

 

 

Og med en Wallas kan du koke kaffe mens båten beveger seg fra havn til havn. Et gass-anlegg skal være avstengt under transport.

 

Beklager,men dette kan ikke få stå som fasitsvar, og dette kan du umulig mene.

Her må du forklare hvor du har disse påstandene ifra som er .....................

 

Og det er vel en Wallaskoketopp som er rå-DYR. en kan vel få 2 - 3 gasskomfyrer mot 1 Wallas 90t koketopp.

 

Kona var veldig glad i Wallasen og var skeptisk til gass i mange år..

Med 5 år med gasskomfyr, ler hun da jeg spurte om vi skal bytte tilbake til Wallas.

 

Setter en av 150 kr i året har en penger til nye slanger, regulator, gassdetektor, olje til lekkasjetester hvis en skulle miste oljenivået. Når det er tid for å skifte.

Skal en kun følge forskriften rekker det med kr. 25.

 

(2) Gassfyrte anlegg skal til enhver tid holdes i forsvarlig sikkerhetsmessig stand.
(3) Gassfyrte anlegg i kontrollpliktig fartøy skal prøves og kontrolleres av installatør minst en gang hvert femte år etter retningslinjene i denne paragraf. Slanger og pakninger skal etterses og skiftes ut hvis nødvendig, og skal i tilfelle erstattes med materiale som er bestemt til bruk for lette kullvannstoffer. Installatøren plikter å påse at anlegget er i samsvar med denne forskrift. Når anlegget er funnet forskriftsmessig skal installasjonsbevis utstedes.
(4) Større reparasjoner og forandringer av anlegget bør fortrinnsvis utføres av installatør. Når arbeidet er utført, skal tetthetsprøving og kontroll som anført i denne paragraf foretas av installatør. Nytt installasjonsbevis utstedes når anlegget er funnet å være i forskriftsmessig stand. En installatør kan godkjenne en installasjon, reparasjon eller endring av anlegg som er utført av andre som han anser kvalifisert. Det forutsettes da at installatør etterpå foretar full kontroll med at installasjon er forskriftsmessig, samt foretar tetthets- og funksjonskontroll slik at han ved sin underskrift på installasjonsbeviset påtar seg det fulle installasjonsansvar.
(5) Bestemmelsene i denne paragraf skal også gjelde for gassfyrte anlegg som er installert i henhold til tidligere forskrift av 1. juni 1964.
(6) I den utstrekning det finnes nødvendig kan Sjøfartsdirektoratet eller den som bemyndiges til enhver tid foreta kontroller med at kravene i denne forskrift er overholdt.
§ 13.Transportable campingbeholdere med koketopp
(1) Det kan tillates brukt inntil 2 transportable campingbeholdere med fastmontert høytrykks koketopp uten tennsikring i den åpne del av fartøyet. Slike beholdere skal ikke inneholde mer enn 2 kg gass og tillates ikke fast montert om bord, men de skal være tilfredsstillende sikret mot slingring ved bruk og lagring.
(2) Etter bruk skal campingbeholderne avtas koketopp med åpningsventil og påsettes beskyttelsesinnretning på utløpsåpning, slik at det ikke kan åpnes for gassen og at beholderne er klargjort for lagring og transport.
(3) Dersom campingbeholderne etter bruk oppbevares som nevnt for gassbeholdere i § 7, stilles det ikke krav til demontering av koketopp med åpningsventil.
En forenklet versjon fra Seatronic her
Å koke kaffe i åpen sjø er ekstremsport, en vet aldri om en hekk-sjøgeneral skulle komme. kokende vann er forbrenning.
Gass er trykt, med uvettig bruk er alt farlig.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Som tidligere Wallas eier, og nå som gass komfyr eier, må jeg si meg helt enig med roger-jo.

 

En wallas sammenlignet med en gasskomfyr, blir som å sammenligne en grue med induksjons topp....

 

Økonomisk er Wallasen den største kokende fallgruve en kan gå i...

 

Bare å søke her inne, så dukker det opp uendelig negative historier om disse kokeapparatene..

 

Når sant skal sies, så er vel ikke Wallas service særlig nøytral, etter som han åpenbart lever av å reparere disse..

Link to post
Share on other sites

Hmmm. :confused:

Send et bilde til zlideon.no, de vet nok.

Dersom det er vanskelig, kan du holde ann litt.

Holder på med et glidelås opplegg fra det store utland

og da får jeg nok mange hjemsendt :yesnod:

Videresender da det du trenger.

Sendte bilder til zlideon.no i går, og ikke overraskende har du helt rett, SoBo! Det er "spiral"-glidelås jeg har. De sender meg 2 stk glidere.

 

Inspirert av det gode resultatet med putevask tok jeg hjem 5 puter til fra båten i dag. Ikke det at de var så skitten, men en og annen flekk er der alltid, og det skal bli godt å få litt godlukt på dem.

bilde

 

Her var det litt mer orden på glidelåsene, men........

bilde

 

......på den ene puten har en lurifaks klart å sy igjen hele glidelåsen, selvom det er glider der også. Snittet den opp jeg, så for vi se hvordan det ligger an når den kommer fra vask- og rensavdelingen.

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...