Jump to content

Zitt lager ting til båten!


Zitt

Recommended Posts

Halvveis ned i den der, så ser du iallfall ikke flekkene! :giggle:

Min gamle mor på 85 reiser til syden et par ganger i året. For ikke å bli dårlig i magen drikker hun et glass cognac til frokost hver dag, noe hun aldri gjør ellers, og like dårlig i magen blir hun hver gang. :giggle: Det er selvfølgelig maten sin skyld. Jeg har sagt til henne at hun ikke må kjøpe noe billig skvip, så kanskje jeg må anbefale Bache Gabrielsen. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg vil anbefale deg å beholde Wallasen. Luktfri koking, ingen åpne flammer og veldig brukervennlig. Litt treg, men slett ikke ille. Jeg har hatt slik i mange år nå, har kun skiftet bryteren som ga seg for 3-4 år siden. Kona liker den også, bare å skru på bryteren så er du i gang!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Halvveis ned i den der, så ser du iallfall ikke flekkene! :giggle:

Min gamle mor på 85 reiser til syden et par ganger i året. For ikke å bli dårlig i magen drikker hun et glass cognac til frokost hver dag, noe hun aldri gjør ellers, og like dårlig i magen blir hun hver gang. :giggle: Det er selvfølgelig maten sin skyld. Jeg har sagt til henne at hun ikke må kjøpe noe billig skvip, så kanskje jeg må anbefale Bache Gabrielsen. :yesnod:

:giggle::giggle::giggle:

Link to post
Share on other sites

Gassbombe i båten? Hvorfor det, når han har en Wallas?

Har selv vært eier av et slikt apparat for en del år siden, vil aldri se det for mine øyne igjen....uendelige problemer med de..

 

Alle nye båter kommer med gass om bord nå, det hadde ikke skjedd om det var farlig, bare gammel overtro...

Link to post
Share on other sites

Problem ned Wallas koker? Min påstand er at det skyldes kun to ting. Enten feilmontering, eller feil bruk.

Har hatt maken koker selv i mange år i mine forrige båter, og aldri hatt problemer. Det som er viktig, er at den alltid må startes på full effekt, og gå noen minutter der før en eventuelt regulerer varmen ned. Det samme når en skal slukke den, skru den alltid opp på full effekt noen miutter, før den skrues av. Aldri problemer med soting, eller andre ting. Riktig brennstoff, er selvfølgeig viktig. Jeg brukte kun lampeolje.

Jeg hadde aldri problemer med de kokerne jag hadde. Byttet veke en gang på den ene kokern på alle de årene. Måtte også bytte en pakning rundt den ene kokeplata. Når jeg åpnet brennkammeret, var det helt rent for sot.

Link to post
Share on other sites

Jeg legger inn et åpent bud på den du velger vekk :yesnod:

Ja, det kommer vi tilbake til, dude! Det hadde vært fint om du ringte til meg når du skal til Os(dør og skilter). Jeg kjøpte også en ny peilepinn til gearkassen som du kan få. Den gamle er litt vrien å få ut fordi gummien er blitt så myk. 7Jeg har litt problemer med å komme meg opp i båten med en dør under armen.

 

Har selv vært eier av et slikt apparat for en del år siden, vil aldri se det for mine øyne igjen....uendelige problemer med de..

 

Alle nye båter kommer med gass om bord nå, det hadde ikke skjedd om det var farlig, bare gammel overtro...

Jeg tar en test av Wallasen, og jeg føler meg ikke trygg på at den er som den skal være, men den er fruens favoritt.

Det kan meget vel hende at gass er tingen, men å få overbevist fruen om det er jeg ikke sikker på om går.

Link to post
Share on other sites

Det er jamen bra du sa, Pluto9! Selger kalte den dieselkomfyr, men det er ikke sikkert han har brukt den. Tanken er iallfall helt tom.

 

 

Jeg kjøper et par liter lampeolje og tester den i morgen. Mulig det går mot rødsprit, den går jo også fint til kjøtt. White Spirit er vel mer til fisk, ettersom jeg forstår.

Jeg har ikke prøvd rødsprit på putene enda, bare 2Clean som fruen kom med. Tester rødsprit i morgen.

 

Kjøp en 4 liters dunk med FRITIDSPARAFIN, ikke lampeolje. Tenner bedre, brenner bedre, og soter mindre. Dunken fungerer også som tank, skrukorken som følger med apparatet passer på standard 4 ltr dunker. Om du mangler skrukorken har jeg vanligvis på lager. Har også servicesettet + alle slitedeler til dette kokeapparatet vanligvis på lager. Fritidsparafin koster vanligvis kr 129,- pr dunk.

 

Og ja, denne modellen kan virke litt "treg" med å få opp varmen, men hvem har det travelt når en er på båttur? Dessuten finnes det nyere modeller Wallas på markedet med langt høyere effekt på brenneren.

 

 

Jeg vil anbefale deg en gass installasjon, lynrask koking, ingen lukt, ingen service problemer og forholdsvis billig i innkjøp vist du ikke trenger stekeovn..

 

Forholdvis dyr installasjon. Slanger, koblinger, trykkregulator, kraner og gasslekkasjetester som skal skiftes hvert 3.dje år (slanger, de øvrige delene omtrent hvert 5. år). Ikke vedlikeholdsfritt og uten kostnader med gass som mange tror.

 

 

Gassbombe i båten? Hvorfor det, når han har en Wallas?

:thumbsup:

 

Og med en Wallas kan du koke kaffe mens båten beveger seg fra havn til havn. Et gass-anlegg skal være avstengt under transport.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Hei, Wallas Service, jeg regner med at der er noen signaler som surrer rundt i luften her, for jeg har aldri opplevd merkeligere sammen treff enn dette. Jeg stod for ti minutter siden og så på denne dunken, og lurte på hvorfor i allverden jeg har kjøpt den. Jeg tror det må har vært fordi jeg har en gruvelykt, og de ikke hadde mindre enn 4liters dunker. Fikk faktisk litt fornemmelse av "Åndenes makt".

Som du sier kan jeg sikkert bruke denne dunken, men kanskje den er litt for høy innunder og bakom der den skal stå. Kanskje jeg heller over på den dunken som er beregnet der.

Og du har helt rett, vi har det ikke travelt på sjøen og kaffe er heller ikke det viktigste, det er det whisky'en som er, og den kan drikkes kald. :giggle:

parafin_16.jpg

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke igjen merkelappen på parafinen, men det behøver ikke å bety så mye. Jeg har gjennom årene solgt "Optimus parafin". "Statoil Fritidsparafin", "Wallas parafin" (noe jeg fikk laget i begynnelsen av 90-tallet), "Blåtind Fritidsparafin" og sist "Kemetyl Fritidsparafin". Alt tappet på samme anlegget, med samme kvalitet.

 

Om det ikke tenner skyldes det som oftest årsaker som:

Defekt glødespiral

Pumpen suger ikke (må kanskje skiftes)

Gløderelé på kretskort har hengt seg opp (kan skiftes)

Defekt kretskort (gir ikke strøm til gløding)

Gammel parafin

 

Parafin regnes som "ferskvare", og kan over tid skille seg sik at det blir liggende kondensvann i bunnen. Om dunken har stått full, uåpnet og ikke frostlagret, kan den holde seg svært lenge. Åpnet og halvfull dunk trekker til seg kondens og denne legger seg på bunnen. På bunnen ligger også vanligvis sugeslangen med et filter på enden. Vann brenner dårlig......

 

Ring gjerne, har langåpent - som du kan se på klokkeslettet for dette innlegget :sleep:

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Zitt vil bygge Diker i disse Viker.

Må vi en prosjektråd vente på?

Eller blir vi engasjert vi å. :rolleyes:

 

 

Har havet i landet sunket, :diving:

eller noen vannet pumpet,

uti fra veiens humper?

 

 

Bare det ikke syndefloden er,

med gudens vrede. :pray:

Ikke noe problem, regner vi med,

Zitt sin humor tilstede. :yesnod:

 

God Helg

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...