Jump to content

Tur langs svenskekysten nå - galskap eller ikke?


tobixen

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Som 3-4 åring på begynnelsen av 1970 tallet husker jeg nettene i forpiggen på den lille snekka foreldrene mine. På toppen av bølgene kjentes en vektløs før en ble tung i bølgedalen.

 

De gikk gjerne om natta fordi båten var liten, 23 fot åpen snekke/kogg med vindskjerm og kalesje. Og fordi det var stillere på sjøen om natta og lettere å navigere etter fyrlykter og bestikk.

 

Ikke visste jeg mye om dette der jeg lå, men tryggere har jeg aldri følt meg.

--------

 

I dag, med gps og plotter, er ikke enklere navigasjon et argument for å gå om natta men mindre trafikk som kan være lettere å se pga laterner (pluss at en ser retningen de har), stillere sjø (sommer) og det å komme tidlig frem mens unger og kjærring får sove ordentlig ut fine fordeler.

 

Og soloppgang på sjøen, det er noe for seg selv. Nattseilas er noe en kanskje burde øve mer på og bruke mer fremfor å se på det som både skummelt og farlig i seg selv.

 

Ble mer skremt når jeg leste en tråd her på BP om to hurtiggbåter som peisa på i følge et langt strekk i tett tåke med radar og trodde det var forsvarlig...

 

Edit: Klarte jaggu å søke opp tråden igjen: "Artig erfaring" var det å kjøre i tett tåke i 30 knop i leia mellom Gamle Hellesund og Grimstad i Juli.

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så du Seilaren, hadde tatt med baby og småunger på denne typen seilas?

 

Ja, men det forutsetter ganske mye. Både min egen trygghet til båt og rute, og barnets trygghet på sjøen.

På Ryfylketreffet for noen hadde vi en situasjon jeg mener var langt farligere, med en baby som ramlet i vannet uten vest. Gikk heldigvis bra.

Tenk hvor mange barn som blir tatt med på jordomseiling. Skjer mye på disse turene vi ikke hører om.

 

De siste årene har jeg hatt gleden av å lære bort sjøvett og ta med over 400 barn i året på sjøen. Både gjennom jobb og frivillig innsats.

Noe av det som har plaget meg er at mange barn tror det er farlig å stå i en båt. Gikk til slutt ut i lokalavisen og sa at foreldre må slutte å lære barna slikt vas. La dem heller teste grensene i en jolle med vest under trygge forhold, og selv se hvor grensene går. Det er slik barn lærer, og det er slik de kan ta viktigere og riktige avgjørelser senere i livet.

bilde

 

Jeg mener barn i alpinbakken er galskap og så langt fra forsvarlig at barnevernet skulle hentet inn alle foreldre som sendte barna dit...

Men hvorfor mener jeg det? Jo, fordi jeg ikke er trygg i alpinbakken selv. Derfor ville jeg heller aldri tatt ansvar for barn der.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Nå går du i ring og argumentasjon i loop.

 

Tenk positivt - en kjempeerfaring for unger og voksne. Det er vel egentlig for få unger forunt å oppleve slikt og alt for mange barn som går for lut og kaldt i jula.

Jeg har en dårlig karakter

- og den har gitt meg mye glede

Link to post
Share on other sites

Jeg mener at det under de rådende forhold, som framgikk av tråden, ikke var ansvarlig å ta med bittesmå unger, og det er ikke fordi jeg ikke er trygg på sjøen.

Registrerer at du, selv om du underviser i sjøvett,syns denne turen var helt innafor.Selv i mørket,kloss på land i dårlig vær, og på vinteren. Altså full katastrofe hvis noen skulle falle overbord ved et evt. havari.

Link to post
Share on other sites

Tom rør, hvor mange høst/vinterstormer har du vært ute i? Har man erfaring i mørke og mye vind er ikke turen beskrevet noe annet enn en hyggelig tur som ble knotete på grunn av ustabil motor. Veldig mange båteiere bruker båten bare på fine sommerdager. For de kan turen være ekstrem. Jeg aner ikke hvilken kategori du er i, men kommentarene dine indikerer at du ikke oppsøker uvær frivillig.

Link to post
Share on other sites

Dro fra Southampton i Mars 2010, da jeg hentet forrige båt, og selv om det ikke var storm, så gikk vi i mørket alt for mye. Vi var to voksne, som tok det ansvaret for bare oss, så vi gjorde en kalkulert vurdering der og da, og som ikke ville ramme noen andre enn oss selv. Jeg oppsøker ikke uvær nei, for det synes jeg personlig ville vært dumt. Har vært ute i dårlig vær flere ganger, men med småtasser ombord, har jeg ikke opplevd det. Det er fordi jeg har valgt å unngå det.

Når det gjelder mine kommentarer, så går det vel igjen at det først og fremst er de små jeg hadde i tankene.

Link to post
Share on other sites

Jeg ymtet frempå tidlig at natt-seilas om vinteren er risiko. Og spesielt når det blåser mye. Og det skyldes ofte at det ligger dårlig merket fiskeredskap ute eller andre flytende gjenstander. Og det får ikke jeg inn på radaren. Har seilt en del på natten, og det er ikke på denne årstiden. Med det mener jeg at dekks-arbeid nattestid på denne årstiden kan være farlig pga glatt dekk. Da bør det være god sikring i cockpiten

 

I,tillegg bør båten være godt sjekket på forhånd. Dette gjelder skroggjennomføringer, motor med sjekk av filtre,peiling av olje og ellers nødvendig sjekk av navigsjonsmidler osv. Og selvfølgelig også drillet til å kunne ta raskt filter-skift. Dette er utfordringer envær må ta hensyn til.

 

Risikovurdering, ett nøkkelord her, krever selvransakelse. Og det betyr at jeg kunne tatt turen, men ikke på natterstid og under de rådende vindforhold. Opptil 22 m/s krever att rigg er sjekket og riktig strammet. Og vinterstid ønsker man ikke ikke ytterligere utfordringer enn nødvendig.

 

Tror Tobixen analyserer turen, og finner selv ut hva som kan gjøres annerledes til neste tur. Og det har han vel også skrevet litt om. Og når noen velger og dra, ja da er det beste vi andre kan gjøre er og hjelpe til med råd når det trengs.

 

Når dette er sagt så skal det sies at dette har vært en underholdene tråd i julen. Og meget ærlig skrevet.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Altså full katastrofe hvis noen skulle falle overbord ved et evt. havari.

Hvis, dersom , om .

 

Mye som kan skje, hvis noe annet skjer først.

 

Det er da jeg lurer på om du i fullt alvor mener dette var spesielt mye farligere enn andre hverdagslige aktiviteter? Bilkjøring? Gåtur langs veien? Sove med mobilen på lading på nattbordet? Dra på familietur til Preikestolen?

Vi må sette ting litt i perspektiv og finne ut hvilket liv vi ønsker å leve. Jeg setter pris på at vi er forskjellige. Jeg respekterer ditt syn, og jeg respekter tobixen. Så lever jeg mitt liv etter de erfaringene og vurderingene jeg gjør meg underveis, og de impulser og rammer jeg får utenfra.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Link fra en annen tråd :

http://www.ryfri.no/rfr/ryfylke_friluftsråd_info/nyheter/jule--og-nyttårsfeiring-i-båt

 

Aner ikke hvor mange unger som var med, men vil formode noen. Tror ingen vil kalle dette galskap likevel?

 

Til påske er det svart av båter utpå. Da er det kaldere i vannet enn det det er nå.

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Så du Seilaren, hadde tatt med baby og småunger på denne typen seilas?

 

 

 

Ja, men det forutsetter ganske mye. Både min egen trygghet til båt og rute, og barnets trygghet på sjøen.

 

Da er jeg glad jeg ikke har barn på 1, 3 og 10 år og deg som skipper for dem!

 

Nå var verken du eller jeg til stede under turen, men jeg kjenner farvannet etter utallige turer i området. Og det kan være tøft nok selv sommerstid på dagtid, åpent ut mot Skagerak og med bratt land hvor sjøen slår tilbake. Når det blåser inn fra vest blir sjøen fort veldig skarp i et område hvor sjødybden få steder er over 20m. At så små barn skulle vært trygge på sjøen på forhånd, ville neppe hjulpet om båten hadde gått i bergveggen og de hadde havnet i iskaldt vann i grov sjø i mørket.

 

Her et kart over området med en rask inntegning av ruten. Krussedullene der motoren stoppet.

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg mener dette var mere risikofylt enn å gå langs veien, og å kjøre bil, og de andre ting du mener. Det er i gitte situasjoner værre om en ulykke oppstår. F.eks. i mørket, og i uvær. Det får bli mitt siste ord i denne tråden, for jeg har nok fått "luftet" mitt syn om denne turen. :wink:

Jeg får nok en gang ønske Tobixen velkommen hjem fra turen, og mest sannsynlig så drar han nytte av erfaringene han har fått.

Link to post
Share on other sites

Ja, nå er det natti natti for meg også. Og så vil jeg også si som Tom: Jeg vil ønske Tobixen velkommen hjem fra turen, og mest sannsynlig så drar han nytte av erfaringene han har fått.

 

Lars H. :sleep:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Takk for ei flott underhaldning i jula, Tobixen. Tråden din viser i alle fall at det er kjekt med seil. Å vere til sjøs med motor som berre går på diesel må vere kjempeskummelt :smiley: Vi som har seilbåt, har ei ekstra sikkerheit som motorbåtfolket ikkje har. Denne sikkerheita nytta du deg av for å kome deg ut av ei litt uggen situasjon med motorstopp. Har sjølv opplevd dette. Fekk problem med gearoverføringa når eg låg nært land og drog teiner. Fekk rulla ut fokka, og kom med greitt ut av situasjonen. Utan seil hadde eg i løpet av kort tid, kanskje 30-40 sek, leie på skjeret og knasa glassfiber.

 

Slik veret blir beskrive, så var ikkje vêrforholda noko problem etter Tobixen sitt syn. Det går sjølvsagt ikkje an å seie at hans syn er feil!

Synes du oppsummerar problema bra. T.D litt meir drill i cockpit ndg ryddigheit som du seier, er noko som er viktig å innarbeide rutinar på.

 

Elles har eg også seila mykje av vestlandskysten utan motor, har til og med seila til hamn om natta. Har gått bra det :smiley:

Link to post
Share on other sites

 

 

Ellers oppfordrer jeg alle til å tenke seg om to ganger før de poster sine meninger om turen var galskap eller ikke. At noen synes det er helt ok, og andre mener noe annet. Bare husk at det kun er et spørsmål om tid før sønnen til tobixen leser denne tråden, hvis han ikke gjør det allerede.

...mens trådstarter allerede i emnetittelen spør om akkurat dette...

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Enig i at det har været en fantastisk inspirerende tråd og at det var en god og flot beslutning at tage afsted.

 

Det eller meste af turen har jo været en fornøjelse både at læse om og også at være på hvis man skal dømme efter Tobixsens egen skildring.

 

Dog vil jeg tilføje to ting:

 

Risiko er jo som bekendt sandsynlighed gange med konsekvens. Og med en vandtemperatur på 2-3 grader i overfladen, så er konsekvensen ved at falde i vandet om natten i januar i høje bølger med næsten 100 procent sandsynlighed død. Det mener jeg vi alle kan være enige om. Med mindre man er iført overlevelsesdragr så har man få minutter i vandet inden man går i krampe og efter en halv time eller så er man nedkølet. Mørket gør det svært at finde en og om vinteren er der få andre både ude, der kan komme til hjælp.

 

Så selv om sandsynligheden for at snuble over et reb og falde i vandet er den samme som en sommerdag, så er risikoen mange, mange gange større. Der er ALTID risiko ved at færdes på havet. Kun en tåbe frygter ikke havet, som man siger. Og jeg mener ikke at der er tvivl om at Tobixen har udsat sig selv og sin familie for en markant øget risiko ved at forsøge at krydse Gule Humpen den nat. Desuden er det videnskabeligt bevist, at træthed og søvnmangel svarer til at man har en promille på 1-1,5. Man reagerer langsommere og træffer dårligere beslutninger.

 

Jeg mener, at det er indiskutabelt at det var en situation med stærkt forøget risiko. Men vi udsætter os alle for risici dagligt og om denne situation var over grænsen for det forsvarlige kan jeg ikke afgøre objektivt. Personligt ville jeg aldrig have gjort noget der lignede, men jeg erkender at der er forskellige grænser for os alle. For mig var der lidt for meget Berserk i denne situation. Og HVIS det var gået galt, så er jeg sikker på at mange ville have kaldt det uforsvarligt. I bagklogskabens lys. Nu gik det godt og tak og lov for det. Og jeg håber ikke at diskussionen afholder Tobixen fra at dele oplevelser med os igen. Men jeg synes også, at det at diskutere en sådan situation går os alle klogere, så den bør ikke gøres tavs.

Link to post
Share on other sites

Har det slått deg at glede og risiko for noen er sterkt bundet sammen?

 

Barn som vokser opp med en "hønemor", pakket inn i rosa bomull, får en vesentlig dårligere start enn de som får lov til å møte utfordringer og derigjennom lære seg å takle dem. Den mestringsfølelsen det gir gjør dem selvstendige - og i stand til på egenhånd å kunne vurdere grensene for noe som er potensiellpotensielt farlig

Jeg har en dårlig karakter

- og den har gitt meg mye glede

Link to post
Share on other sites

Jeg har sittet på fingrene en stund. Det er tydelig at man er av ulik oppfatning av hva som forsvarlig og uforsvarlig seilas. Jeg var ikke tilstede under seilasen, og har derfor ikke noen sterke meninger rundt vind, bølgehøyde og sikkerhet for mannskap og båt i denne konkrete situasjonen. Jeg forutsetter at både herr og fru Tobixen kjenner sine begrensninger.

 

Båten ble anskaffet i fjor, og er derfor relativt ny for skipperen. Jeg ble litt overrasker over hvor lite kjent skipperen var under dekk og spesielt drivstofflinjen. Jeg leser mellom linjene at dieseltankene ikke har vært sjekket for grums og forurensninger (innlegg #413).

Skipperen gir heller ikke inntrykk av å ha full oversikt over grov- og finfilter (innleggene #383,#391).

I den grad jeg mener at noe var galskap, må det være å ikke ha full kontroll på drivstofftanker og filtre forut for en heisatur med (antatt) mye rulling. Det er gjerne da drivstoffproblemer åpenbarer seg. Selv om man bedyrer at seilene er hovedmotoren på en seilbåt, så må man kunne stole på "jerngenoaen" også.

 

Tilslutt vil jeg takke Tobixen for turen! Dere har opplevd mye i løpet av et par uker. Dere kom dere gjennom brasene, og sitter igjen med massevis av nyttig erfaring.

Mitt tips er at du nå tar en full inspeksjon av hele drivstofflinjen. Start med tankene. Sjekk og bytt grov- og finfilter. Dette koster så lite, og gir så mye!

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

Hvis, dersom , om .

 

Mye som kan skje, hvis noe annet skjer først.

 

Det er da jeg lurer på om du i fullt alvor mener dette var spesielt mye farligere enn andre hverdagslige aktiviteter? Bilkjøring? Gåtur langs veien? Sove med mobilen på lading på nattbordet? Dra på familietur til Preikestolen?

Vi må sette ting litt i perspektiv og finne ut hvilket liv vi ønsker å leve. Jeg setter pris på at vi er forskjellige. Jeg respekterer ditt syn, og jeg respekter tobixen. Så lever jeg mitt liv etter de erfaringene og vurderingene jeg gjør meg underveis, og de impulser og rammer jeg får utenfra.

 

 

Ursäkta språket. Men är du på riktigt? man är 100gånger mera utsatt på sjön än vad man är på land. 10 min för ambulans, folk finns i närheten. detta måste vara det sämsta av jämföringar jag har läst. du måste på fullaste allvar förstå att man utsätter sig för bra mycket mer risk om man går en ökänd sträcka på natten vintertid.

Link to post
Share on other sites

Har det slått deg at glede og risiko for noen er sterkt bundet sammen?

 

Barn som vokser opp med en "hønemor", pakket inn i rosa bomull, får en vesentlig dårligere start enn de som får lov til å møte utfordringer og derigjennom lære seg å takle dem. Den mestringsfølelsen det gir gjør dem selvstendige - og i stand til på egenhånd å kunne vurdere grensene for noe som er potensiellpotensielt farlig

 

Ja kanske är det så.. men man kanske inte ska börja med detta när dom är 1 respektive 3 år? det känns lite tidigt.. det argumentet är säkert försvarbart när man är på sina barns begravning.

Link to post
Share on other sites

jag vill börja med att tacka tobixen för en läsvärd resa som vi har fått följa. jag tycker han verkar vara en mycket kompetent skipper. jag tycker att man märkte när stormen drog in att han fick lite onödigt bråttom på slutet och tog endel felaktiga beslut. annars får han stora tummen upp av mig.

Link to post
Share on other sites

Sile om natten innebærer også en større risk, er ikke mer en et tau i propellen fra en teine så er du ute og kjører. Skremmende at folk ikke innser at det er endel ting her som ikke er bra. Sikker en fin tur men langt ifra en risikofri tur.

www.ribtjenester.no

Link to post
Share on other sites

...

Jeg og en del andre har nok bevisst valgt å ikke skrive hva vi mener.

Har også "holdt fingerene unna fatet" med tanke på hva uttrykte uenigheter medfører. (som denne tråden viser).

Men nå er jo selve reisen over.

 

Vi var utsatt for fare en liten stund, jo. Her er det en del ting å reflektere over. Jeg bør legge inn noen enkle røde led-lys i cockpit, vi er alt for sløve med å holde cockpit ren og ryddig, og jeg trodde jeg hadde mye bedre kontroll enn hva jeg hadde. Jeg tror også at vi generelt er for lat og bruker motor i motvind, vi trenger mer øving på å krysse....

I seilbåt er det grunnleggende å ha cockpiten ryddig av sikkerhetsmessige årsaker. Spesielt i mørke og dårlig vær.

Å bomme på en slik enkel og viktig detalj gjør at det i utgangspunktet var galskap.

 

Nå har Tobixen tatt lærdom av dette og med det han viser av pågangsmot, ærlighet, kunnskap og å beherske vanskelige situasjoner gjør at han står sterk rustet til de neste turene.

 

Takk for fin og spennende beskrivelse og for at du deler din erfaring på en slik åpen og ærlig måte.

Glad for at det hele endte godt for dere alle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...