Jump to content

Tur langs svenskekysten nå - galskap eller ikke?


tobixen

Recommended Posts

Se på disse fortøyningene ... (siste der er kanskje ikke så lett å se, men det er et tau strekt over til andre siden av havna, slik at "indrefileten" i havnebassenget er blokkert. Se bort fra isen, den kom i går og forsvant i dag).

 

bilde

bilde

 

Tror dere tauene er lagt slik bare for å unngå ubehagelige naboer, eller har tauene noen funksjon ifht fortøyningen?

 

Jeg tok ikke bilde av én av båtene der - der gikk det tau ned i vannet, antageligvis til anker. Det er jo forsåvidt greit nok.

 

Første båtene vi så i Marstrand var også med massivt med tau, rene spindelvevet. I baugen på en av båtene var det ikke mindre enn fire tau som antas lede til ankere. Vi hadde tenkt å legge oss til ved siden av en slik båt i Marstrand, bare flaks at jeg lyste med lommelykta og plutselig ble var på tauverket.

 

bilde

 

Morsom sak - men synes det ser litt traurig ut. Lekter uten egne fremkomstmuligheter? Ingen vinduer? Buete vegger? Greia må rulle rundt ganske greit :-)

 

bilde

 

Gjestehavnsbygget.

 

bilde

bilde

bilde

 

Utsikten fra gjestehavna. Trafikkfloker oppstrøms og operaen nedstrøms - også det mystiske Elverommet ...

 

bilde

bilde

bilde

 

Fin skute, men jeg synes det er noe trasig med skuter som er sveiset til land ...

 

bilde

 

Stor påhengsmotor?

 

bilde

 

Stålbåt - med noe passelig råttent treverk utpå stålskroget under vannlinja ..?

Link to post
Share on other sites

Lysekil er målet for denne etappen, ja - men vi legger inn en sovepause før Marstrand. Profesjonell hjelp for søking etter diesellekkasje er jo muligens fristende.

 

Om Du ligger i Lysekil på Nyårsafton tänk på var du ligger.

Brukar vara nyårsfirande i "centrum" till långt fram på natten.

Tidigare år har det varit fint fyrverkeri i Lysekil kl 17,00 ?? och likaså i Kungshamn.

Link to post
Share on other sites

Nei, planen er fortsatt Kärringön.

 

Tåke i dag.

 

Med radar, AIS och plotter är det inga problem.

Från Marstrand upp till Rönnäng är enda sträckan som trafikeras av lastbåtar och mindre färjor så här är det radar i fokus.

Från Rönnäng till Kärringön är inte mycket båttrafik undantaget färjan till Kärringön. Naturligtvis kan det finnas flera båtar på sträckan men många skall det inte vara en dag som i dag.

God tur norrut.

Link to post
Share on other sites

Hm, jeg tenker diesellekkasjeproblemet kanskje er litt for abstrakt til at det vil være smart å involvere profesjonell hjelp nå. Risikerer jo at de bruker hele arbeidsdagen på å demontere båt, uten å finne noe - eller hva? Kanskje de kan trykkteste tankene?

 

Jag skulle väntat tills jag kom gott i hemma hamn om inte problemen är för stora. Kan vara bättre att ta en liten vask på kölen. Det kan ta tid att finna.

Allt från filter, kranar, tank, retur ledning, påfyllning, luftning till alla rör, filter och kopplingar på motorn.

Vad jag kan förstå går motorn 100% rent och jämt och detta tyder på att trycksidan är tät. Det finns många andra ställen att leta läckage på.

Link to post
Share on other sites

Jag ville tänkt mig för mer än en gång innan jag gick till Drevia med något större problem

 

är ikke Drevia bra längre, fick hjälp där för en massa år sedan.....kanske 25år sedan

 

Nei, planen er fortsatt Kärringön.

 

Tåke i dag.

 

Kärringön på Nyårsaften kan nok bli kult.........bruker vare en samlingsplass for vinterseilere på nyttårsaften

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Ja så var dere på plass i Skärhamn for den store polferden. Jeg trodde jeg skulle få se dere på webkameraet i havnen, men der var det ikke mye å se!

 

bilde

 

 

:fireworks2::fireworks1:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

är ikke Drevia bra längre, fick hjälp där för en massa år sedan.....kanske 25år sedan

Det har hänt mycket på Drevia under dessa år. Har bytt ägare ett antal gånger och de bästa reparatörerna har slutat eller fallit för åldersstrecket.

Skulle kunna skriva många sidor om detta företag de sista 6-7 åren.

Lyckanas slip i Fiskebäckskil har däremot kvar sitt goda ryckte som Volvo Penta verkstad och mina båtkompisar har mycket goda erfarenheter där till motsats mot rakt över Gullmarsfjorden.

Vi som kör större Yanmar motorer och behöver fixa något större är hänvisade till Öckerö eller Elektrodisel i Tönsberg vilket inte är nästgårds.

 

Att fira nyår på Kärringön är nog en riktig "höjdare" och tidigare år har det varit fackaeltåg upp på toppen av ön.

Dessutom en matbutik som är öppen alla dagar.

Link to post
Share on other sites

Bare for å nevne det, men vi har et problem med lekkasje fra vår dieseltank dersom vi fyller helt opp og så krenger. Jeg tror det renner ut av luftingen på toppen dersom tanken er helt full og vi legger båten litt over. Tok litt tid før vi forstod hva som hendte siden problemet bare oppstår sporadisk. Det er umulig for oss og komme til toppen av tanken uten en større rivningsjobb av toalett, så vi har bare lært oss at vi fyller ikke helt fullt dersom vi skal seile.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...