Jump to content

Tur langs svenskekysten nå - galskap eller ikke?


tobixen

Recommended Posts

Siste vi rakk i Göteborg var "Elverommet". Ingen beskrivelse på utsiden, bortsett fra åpningstider og "gratis", så jeg har vært nysgjerrig siden i går. Det viste seg å være et tilbud mest rettet mot den fastboende befolkningen, men interessant allikevel, et opplysningssenter om byutviklingsplanene, med gigantisk modell av byen som hovedattraksjon - og to snakkesalige ansatte. De ønsker å gjøre om gammel industriarealer til boligområder og åpne byen mot elva. Det høres kjent ut - ref elvebyen Drammen og fjordbyprosjektet i Oslo? :) Jeg har inntrykk av at det er et gjengs fenomen - områder mot sjø og elv ble til industriområder i de siste århundrene, elvene har blitt brukt som transportåre ikke bare for båter og tømmer, men også for kloakk og industriavfall. Småelver og bekker har blitt neglisjert

lagt i kulvert (tenk Alna og andre elver i Oslo) - men i dag er områder nært vann i ferd med å bli veldig attraktive.

 

Vi kommer sikkert tilbake til neste år, men vi er bekymret for gjestehavnskapasiteten og forsåvidt også prisnivået. Det vil bli bygd mer kapasitet, men bare på andre siden av elva. Det er helt klart at vi trenger motorisert jolle...

 

I en annen tråd er det bilde av en båt med knekt mast etter nærkontakt med merkingen her nedstrøms fra gtb. Jeg må si at merkingen virker veldig mye mer skummel enn skjærene som er på utsiden av merkene, særlig nå som det er natt - men tross alt, skrekkscenarioet er vel at en oljetanker går på grunn, tenker sjømerkene gir etter dersom en oljetanker kommer for nært.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil tatt Skarhamn eller Kledesholmen i natt. Kan ikke tenke meg at det er havnavgift

Vi trives godt for anker, og det er mye mindre stress å droppe anker enn å forberede fendring og tau og legge seg til i en havn i nattemørket. Renna syd for Marstrand og syd for Skjärhamn er skummel nok i dagslys, så da blir det oppankring et stykke syd for Marstrand. Vi ankret opp der i sommer også, etter en hard tur fra Læsø.

Link to post
Share on other sites

Litt vanskelig nå men en modifisert båtshake fikser det. Mao du seiler med spreidde seil. Hvor langt klare du det når du møter stakene. Har du selvslåer på fokka, hvis ikke vil jeg seg seilt på tryggere måte når jeg kommer inn i leia. For da for du mer østlig kurs.

 

Før du kommer inn i Marstrand fjorden for du først vestlig kurs før du slår sryrbord

 

På gamle seilbåten Vision 44 hadde jeg full spinnakerutrystning. Ikke mett og seile med det i mørket. Men båten hadde std 112 kvm. Seil før spinn

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...