Jump to content

Lekkasje fra dieseltank ombord på "Mon Bijou". Årets julemareritt


Tom Rør

Recommended Posts

Generelt vil jeg si at disse tankene for fritidsbåter, uavhengig av produsent er heller dårlig tilpasset effektiv drenering av vann.

 

Det hadde ikke vært noen stor sak å sveise inn en vertikal rørstuss på f.eks. 60mm diameter, 5mm. godstykkelse og en lengde på 50mm i det hjørnet som naturlig blir laveste punkt i tanken og anordne for enkelt drensarrangement her. Har ikke sett en eneste god løsning på dette så langt og det er ikke særlig komplisert å få til konstruksjonsmessig. Tankene bør forøvrig heller ikke være helt flate i bunn. Det vanskeliggjør settligsprosessen.

 

Om det medfører at tanken må løftes noen cm. for å skape klaring går det fint an å ta hensyn til på konstruksjonsstadiet. For ikke å snakke om tilkomsten til inspeksjon for mange av disse fritidsbåttankene, noe som er nærmest umulig på en del av de konstruksjonene man ser.

 

Med økende antall sensitive common-rail motorer i handelen har ikke fokuset på tankdelen fulgt etter, det tas nærmest som en selvfølge at vannutskilling skal foregå i egne utskillere i filtersystemet og ikke i tanken der det har de beste forutsetningene gjennom en natulig settligsprosess såfremt tanken er korrekt konstruert. Litt off-topic dette her men jeg skriver det i alle tilfelle.

Link to post
Share on other sites

Generelt vil jeg si at disse tankene for fritidsbåter, uavhengig av produsent er heller dårlig tilpasset effektiv drenering av vann.

Skal ikke uttale meg på generelt grunnlag, men på min Viksund 340 fra 2007 er dette godt ivaretatt. Innerste delen av tanken mot motoren er senket 10 cm enn resten av tanken i hele lengden. Det vil si at her kan det samles noen liter vann før det når den normale bunnen på tanken. Her er det også lett tilgang på drenering av tanken

Link to post
Share on other sites

Gode poeng det der Chief. Enig i at tankkonstruksjon har fått litt lite prioritet i forhold til at man putter inn motorer til en verdi av et gjennomsnittlig rekkehus. Som Regina så korrekt påpeker var jo dette mye bedre på gamle snekker, men behov for større drivstoffkapasitet og krav til plassutnyttelse har vel presset bort de prioriteringene :worry:

Link to post
Share on other sites

Og siden mange meiner at en skvett vann er uheldig så burde vel vanntanken fra 1983 tatt kveld for lenge siden..

Nei, ikke nødvendigvis Sæbø. Poenget er blant annet at en skvett vann sammen med en liten produksjonsfeil kan gi en lekkasje før tankens normale levetid er nådd. Men hvordan ser tanken din ut innvendig? Hvordan vet du at det ikke er tidsspørsmål før hele bunnen er en tesil? Hvis du har gode mannluker kan du rengjøre og ha kontroll på dette, hvis ikke vet man egentlig ikke. I tanken min var det avleiringer jevnt over hele arealet i bunn, og under disse avleiringene var det gropkorrosjon. Dette er det vanskelig å komme fra hvis man ikke kommer til fysisk for å gjøre rent, men holder man tanken fri for vann er man et stykke på vei :smiley:

Link to post
Share on other sites

Nå syns jeg tråden tar litt av her. Selv om dette er ille for de som opplever dette på relativt nye båter, så er jo ikke dette et stort problem.

Hvis tanken må ut, så er det vel et rimelig stort problem, da det koster et sted mellom 30 og 70000;. For meg er det ihvertfall i kategorien stort problem :giggle:

Link to post
Share on other sites

Hvis så skulle bli tilfelle kan du jo se på hva du kan gjøre selv av dette. Hvis du kan skru løs motor selv og få en kompis med lastebilkran til å løfte den ut for deg, er det ikke en veldig stor jobb å utbedre dette for en dyktig sveiser. Ikke noen tvil om at dette drar med seg mye jobb, men det er fullt mulig å begrense kostnadene med en egeninnsats :smiley:

 

Ps: Det kan jo hende JRK mente at dette ikke er noe stort problem i den betydning at det tross alt er uvanlig på så nye båter :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ikke for å spore helt av, men når det nevnes uttaking av tank fra båt etc, så er vel det fremdeles et stort problem i mange nye båter. Hadde en ny day-cruiser av vel-kjent merke i en kort periode, som der var mistanke om var vann på bensintanken. (feil på påfyllingslokk/montasje fra fabrikk). Det viste seg at mannlokk, eller andre innganger på tanktopp lå totalt bortgjemt under dørk, og var ikke mulig å komme til for innspeksjon/drenering. Etter at denne modellen fikk toalett m/septik, så ble bensintanken helt "innelåst" p.g.a. div skrog-gjennomføringer . Hvis tanken f.eks.skulle tas helt ut av båten p.g.a. en feil/lekkasje etc., så må deler av dørken kuttes opp, for å få tanken ut. Så verden er ikke kommet så mye lengre i 2014 heller.

Redigert av LM 605 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror nok problemet med denne diesellekkasjen er dratt litt av.

Vi løste som sagt dette ila en helg. Tappet tanken den ene dagen, fruen og jeg. Over på 17 jerrykanner ved hjelp av en tannhjulspumpe fra BT v

Neste dag skar vinoss gjennom skottet med en feinsag. Fant lekkadjepunktet og lappet det i sveiseskjøten med Lekkasjetettare fra Maritim.

Tett tank.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Litt av årsaken er kanskje mangelen på andre tråder som engasjerer i vinterkulda :giggle:

 

Men så var det jo også sånn at trådstarter signaliserte at han ønsket å gjøre en fullgod reparasjon, ikke en jalla-løsning, siden det er en kostbar båt og den mest trolig skal selges en gang.

 

Men hvis man først skal lime og kline Astor og ikke demontere for å sveise, hvorfor tømme tanken?

Link to post
Share on other sites

Bruksanvisningen foreskriver en ren og tørr overflate

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det optimale, hadde jo vært å fått dette sveiset, men da det påstås at dette kjemiske metallet skal duge, velger jeg å gjøre et forsøk.Hvis det ikke funker, så må jeg gå den harde veien, med å ta ut tanken.

Trodde ikke disse midlene var noe særlig, men det er flere som snakker varmt om dem. Skal kjøre inspessjonskameraet ned via mannlokket, for å se om tanken har synlig tæring,og hvis den har det, så er det kanskje ikke noen vei utenom uansett.

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner det rem. Men hvis det er for å unngå at det kommer ut en dråpe som kontaminerer området som skal limes med fet diesel kan man unngå det ved å sette et svakt vakuum på tanken. Derav støvsugertrikset. Men ikke fullt vakuum da, så tanken kollapser :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg ønsker deg lykke og hell med reparasjonen, vil da samtidig tipse om at aluminium ganske fort får et oksyd-skikt som må pusses bort for å oppnå god vedheft. En scotch-brite brun pusse-pad el.l. er perfekt til dette og dusjer du på rent vann mens du pusser holder du det helt fettfritt vha vannets overflatespenning. Trenger du å avfette området må dette gjøres før padde-jobben ellers trekkes fett inn fra området rundt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...