Jump to content

råd og tips oppussing av sollux snekke


jcjohansen

Recommended Posts

morro med opp pussing mjøsseiler:)

 

har tre kurser 2 på 16a å 1på 10a 

 

har mange forskjellige brytere, tror det endte med 14 brytere totalt, 

 

har også kjøleskap men det tok ikke mye strøm så jeg på det jeg har, led listene er ikke noe belastning på, du kan ha veldig mye led lister på en kurs uten at forbruket blir veldig stort. 

 

tversnitt på kabel er fra batteri til bryter (batterivelger) 95kvadrat, fra kursene å ut til de to bryter panelene er 16kvadrat å ut fra brytere har jeg bare brukt2,5kvadrat dobbelt isolert.

 

lykke til videre:)

Link to post
Share on other sites

Da var motoren løfta på plass I dag, fikk også tak I ny bånnplugg til olje panna, lure meg har lagt den på ett smart sted:) så I kvell blir det å koble på alt av slanger å elektriske. I morra blir det å hente plater å isolasjon til gulvet å begynne å lakke gulv:) har bestilt utsetting neste fredag da kan ikke denne båten stå mere på land:) kommer noen bilder seinere I kvell;)

Link to post
Share on other sites

bilde

 

motorn på plass, samt med en skikkelig håndskrubb vask, da blei den grønn å rein:) fyra også på andre forsøket på nøkkel, for undertegnende hadde fjernet en kabel for mye, men det slo meg med en gang når det ikke var liv, fikk på denne igjen å gamla slo i gang tvert:) 

fikk inn nye glødeplugger, de ifjor har nok ikke fungert veldig bra, merkbar forskjell vill si dag og natt:)

litt arbeid igjen, litt mer reis verk på plass og dandering a slanger å litt festing av slanger og div før en er helt ferdig:)

Link to post
Share on other sites

bilde

 

var å kjøpte plater i går også, så idag blir det å begynne å kappe til å lage noen få luker å få frest ned håndtak:) også er det bare å begynne å sette inn platene med olje:)

men nå først en liten frokost så er det bare å klemme igang med litt skjæring å tilpassing:) ha en flotters dag

Link to post
Share on other sites

Her går det framover JC :smiley: Vil bare komme med et lite tips ang dørkplatene. Jeg har akkurat samme plater i min båt og dette var flunka nytt når jeg kjøpte båten. Etter tre sesonger er de blitt veldig stygge i kanter og på flatene. Jeg vil anbefale å kantlime teaklister og lakke platene flere strøk med to-komp poluretanlakk. For min del håper jeg at det lille disse platene kan slipes er nok for å få det pent igjen, jeg skal ta den jobben med min dørk til vinteren.

Link to post
Share on other sites

Ok maruma, men var de satt inn med olje eller lakk rundt hjørner etter de var skjært ut? Vet mange har olja hele plata først å ikke gjort noe med kantene? Men skal gruble litt mer på denne maruma, takk for tipset;)

 

Nidelvesigmund de kosta vel ca 1700-1800 kr pr plate tror jeg. De er 15mm

Link to post
Share on other sites

Da er gulvet skjært til å tilpassa;) tror dette blir bra, skal ta det opp igjen å legge isolasjon I morra, så blir det å sette det inn med noe som jeg må tenke litt på først,satt på litt god varme der inne nå å lagt litt tyngde på gulvet, fikk en ørliten snuble kant ved motorsaga men ikke no nevneverdig, satt på litt tyngde å varme så får vi se;) bilde kommer I kvell; )

Link to post
Share on other sites

Fint gulv!

Jeg har ett spørsmål ang platene. Jeg gjør akkurat samme som deg nå, har skjært ut alle plater i vannjet, har brukt de gamle platene som mal. Må tilpasse litt. Men spørsmålet mitt er: Er disse platene vanlige finerplater med teak lignende laminat, eller er det ordentlig teak laminat på dine plater? For mine tror jeg er en slags plastikk teak etterligning, derfor tror jeg ikke at jeg kan olje/lakke dem. Men det kan jo hende. For jeg vil ikke at de skal slites og bli stygge med det første. Skulle jo tro laminatet tålte lakk uansett egentlig. Noen meninger/erfaringer? Mine plater er 122 x 240 15mm. 

Skilsö 23 og bukh dv36. 
Mjøsa  :cheers: 

Link to post
Share on other sites

bilde

 

da var det tre lag med olje på motorkassa, ikke feridg med listeverk rundt å sånn enda, men det kommer, lahet også ett bord som kan slås opp å ned bak passasjerstolen, ser snurten av den her nede i venstre hjørnet.

 

i kvell blir det å fortsette å legge noen strøk med olje på gulvet, har også bestilt metall kantlister rundt til lokkene i gulvet. 

 

kommer noen bilder i kvell når jeg er ferdig for kvelden idag:)

 

fikk også koblet oljetrykksmåleren slik at det blir riktig, var litt bekymra når jeg så at den rikka seg bare til rødt men idag fikk jeg riktig kilo trykk:)

Link to post
Share on other sites

I dag blir det å få lagt ned isolasjon I gulvet, kommer til å feste hyssing under ramme verket som er stifta fast så det ikke faller ned som det gamle, men skal skjære det tait sånn at det holder seg der. Skal også få frest ut til håndtak I de tre platene jeg har som kan løftes bort, blei litt trening I går med fresen da jeg aldri har prøvd det Før, men det gikk forholdsvis greit etterhvert, bildet kommer seinere idag;)

Har også fått skjært til å laga nytt brett over rødsprit blusset ettersom den gamle var stygg å var ødelagt I finern; )

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...