Jump to content

råd og tips oppussing av sollux snekke


jcjohansen

Recommended Posts

Ingen grunn til å slipe om lakken ikke er slitt, skadet eller fuktmerker. -det er nå hva jeg tenker. Eller er det oljet? Regner med det er x-finer? Isåfall må du uansett være varsom ved sliping da ytterste skiktet er tynt, og det er fort gjort å slipe seg gjennom.

 

Angående skrogtrekk: på de slette, skrående sidene så kan du kanskje nøye deg med å ikke lime hele trekket fast, kun topp og sider. Da vil den uansett ligge greit, samt at det er noe tilgivende for ujevnt underlag. Jeg tror skrogtrekk med skum på baksiden er mere tilgivende enn ekspandert vinyl

 

Rettelse: ser nå at det ikke er noen områder med helt slette parti. Alt har jo bordkanter... Da blir det helliming eller å lage paneler i 4 mm x-finer som skrogtrekket stiftes og lines fast til . Panelet festes deretter til skroget.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Torstein: de gardinene som var der var ikke forsydd til vinduene så målene har jeg ikke, kjerringa skal sy nye å hu sa det var bare å måle til listene på vindu å sy det skrått så det får formen.

 

Eureka: platene som jeg har tenkt å slipe er slitte å litt ripet, så tenkte å få gjort no med de. De er nok lakkert å det er bare x finer. Så ett fint sandpapir å hånd pusse det ned burde Gjøre susen?

Kommer til å hel lime veggene isteden for å skjære ut x finer å montere det på, selv om det også er fin løsning å Gjøre. Slipper invertert å få vekk alt gamle limet da.

Link to post
Share on other sites

Om du bare vil friske opp platene litt kan du først vaske over med rødsprit. Deretter legge på Owatrol Teakolje med pensel, gjerne et par ganger så du får mettet i sprekkene. Ca 15 minutt mellom strøkene. Så tørker du godt av med en lofri fille og polerer til slutt med helt ren fille. Jeg gjorde dette med min, og den ble veldig mye bedre enn den var.

 

Skrogtrekket limer du rett på, enkelt og greit. I alle fall i teorien. Det buer seg i alle retninger, og kontaktlimet biter kontant så du ikke har tid til å justere. Jeg har sett at mange bruker våtromslim i stedet, da har du muligheten til å justere underveis og det fester seg likevel. jeg har ikke prøvd selv, men sett at mange har god erfaring med denne metoden. Kantene kan jo evt. limes med kontaktlim når først flatene har kommet på plass.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har brukt både våtromslim og spraykontaktlim. Kontaktlimet er som nevnt over, må gjøres riktig første gangen.

Min erfaring men våtromslimet var at det måtte være litt varme i luften. Dersom ikke tørker det meget seint og det er

vanskelig å få skottbekledninga til å henge ??

Uanz lykke til :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill, setter pris på det:)

Prøver det da først index å ser åssen det blir:)

 

Kommer nok til å prøve på ei plate først å se åssen jeg får det til, der trekket blir hengende opp under I skottet kan jeg bruke noe som fester seg ganske så bra med en gang for det er en stripe som skal legges opp mot vinduene å da blir det litt skjæring. Må prøve meg litt fram på trekket så får vi se:) øvelse Gjør mester sier dem:)

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder panelene så er jeg enig med index. Er enig i det med rødsprit, men ville også gått over det som har blitt grått med fint slipepapir i lengderetning etter rødspriten. Min erfaring er at det som har blitt grått fort blir veldig mørkt når det friskes opp med ny oljebeis.

 

Dette ville jeg uansett gjort før jeg hadde gått dypere til verks. Dette vil muligens gi deg et bilde av hva som egentilg må gjøres mer, hvis det i det hele tatt trengs.

Link to post
Share on other sites

Min innredning så sliten ut da jeg kjøpte båten. Vannskader, flassing og mye sprekker i lakken. Jeg ønsket ikke å slipe ned all lakk, jeg har gjort det før og vet hvor mye arbeid det er og hvor lett det er å slipe gjennom ytterste finerlag. Så jeg pusset forsiktig bort flassing og vannskader, og mattet over resten med 120 papir. Deretter gjorde jeg som beskrevet over, men la vel på 4-5 ganger før jeg tørket av. Og båten ble med ett et mye triveligere sted å være...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ja skal prøve på det, nede I kabinen er det ikke noe grå felt I treverket eller store sprekker så da skal jeg prøve på rødsprit. Skal få kjøpt på noe mer varme I morra, gadd ikke begynne I dag. Minus 20 I dag så frista ikke stort. I morra blir det å skrape av gammelt liv på veggene, men kan det til slutt vaskes med rødsprit? Eller må det sterkere ting til?

Link to post
Share on other sites

Skal du skrape må du være ytterst forsiktig da fineren er tynn. Mye av grunnen til at sånne paneler blir stygge er at de ofte tørker ut. Har pusset opp en del gamle stuehøyttalere som er finert. Det sprekker opp pga tørke og det syns veldig godt spesielt i skjøter. Jeg har ofte gått over med Jo-ni møbelolje over flere dager slik at det mettes. Har gjort underverker flere ganger. Men grå områder må ofte tas med fint papir, tørk over med rødsprit etterpå og olje til slutt. Jeg har ofte brukt kinaolje fra biltema også. Da kan du gå over alt treverk 1-2 ganger i året med en fille og det holder seg greit.

Redigert av Torsen67 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har en fått fjernet 90% av allt det gamle limet, det gikk forholdsvis greit å få fjernet det. En times økt I morra så er alt borte. Da går turen til maritim Oslo å kjøpe bekledning inne. Skal få vasket nede I morra med aceton så det blir helt rent.

Legger ut noen bilder I morra:)

Link to post
Share on other sites

Det blei litt julefri I noen dager, men I dag gikk turen til maritim Oslo. Fikk kjøpt isolasjon å bekledning.

Har også fått vasket en del på skroget I dag, men det tar nok en dag eller to til Før en får begynt å lime 10mm isolasjon. Å så blir det å limet trekket på søndag forhåpentlig:) bilder kommer på søndag:)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...