Midtpinne Svart 9.Juli.2021 Del på Facebook Svart 9.Juli.2021 Dette er en rant, jeg trenger ikke hjelp, jeg vet godt at jeg har all feil selv. Jeg er så lei de kartene som jeg kjøper fra o-charts.org. Brukervennligheten er på minussiden. Jeg har en dongle på en maskin som står i båten og bruker en lisens på min Dell Precision 5530, kalt dp5530 på o-charts. Årets historie: 1. Jeg kom til å misse et eller annet og endte opp med å kjøpe kartene to ganger - Bortkastede penger. 2. Av en eller annen grunn må jeg laste ned nye kart i båten jevnlig. Ikke alle ganger jeg bruker dem, men har nok gjort det 4 ganger i år. Det er noe dumt over en betal pr. nedlastet GB-linje som et mobil-abonnement. Mere bortkastede penger. 3. Jeg oppgraderte fra Ubuntu 18.04 til 20.04 en eller annen gang nå i vår og da forandret systemet seg såpass at den ikke godtar maskina mi som dp5530 - Enda mer bortkastede penger. Heldigvis har jeg jo kjøpt for mange lisenser på grunn av tabben i punkt 1 så jeg kan lage meg nytt navn på hardware-profilen på min Dell Precision 5530. Som den Nordlendingen jeg er skal den profilen hete noe veldig stygt som beskriver plassen troende ikke vil til. Beklager, men slik blir det. I tillegg kommer det forbaska rotet med at lista i OpenCPN viser alle kart du har kjøpt hos o-charts noen sinne, selv om lisensen er gått ut. Dette fører til at lista er full av kart jeg ikke kan eller vil bruke. Siden jeg har handla kart der fra tidenes morgen og litt utpå dagen er lista nå idiotisk lang og uoversiktlig. Disse kartene er også utrolig trege å manøvrere i, bruker jeg gamle CM93-kart går det lynfort. Sånn, rant over. Beklager det hele. Men jeg er på vei på helgetur og har kastet bort en hel dag på tull med kart. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 9.Juli.2021 Del på Facebook Svart 9.Juli.2021 Been there, done that. Føler med deg. Nå har jeg to dongler, case closed. Sitér dette innlegget Link to post
NorSiglar Svart 10.Juli.2021 Del på Facebook Svart 10.Juli.2021 Har oppdatert operativ system og byttet pc, som begge deler gir ny ID. Har kun vært en mail til O-charts og så har det løst seg uten noe kostnad. Sitér dette innlegget Link to post
vindmann Svart 10.Juli.2021 Del på Facebook Svart 10.Juli.2021 @Midtpinne Slet selv med å få o-charts til å virke og gikk lei, så ble det hele liggende en stund. Jeg sendte da en mail til dem og de var meget serviceinnstilte, fikk ny 12 mnd-periode og hjelp så jeg kom i gang. Er sikker på de hadde refundert deg dobbeltkjøpet ditt. Var i hvert fall positivt overrasket over at de var så imøtekomne. Du må vel ellers ikke oppdatere kartene dine hele tiden med mindre du vil ha absolutt siste versjon av alt (eks skal seile i ukjent farvann). Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 11.Juli.2021 Del på Facebook Svart 11.Juli.2021 (redigert) Midtpinne skrev On 9.7.2021 at 12.28: Sånn, rant over. Beklager det hele. Men jeg er på vei på helgetur og har kastet bort en hel dag på tull med kart. Send de en mail, og fortell oss svaret, så er jeg sikker på at du blir fornøyd, Jeg er kjempefornøyd med servicen deres, ikke minst prisen når en skal ha kart til flere land. Ps. @Midtpinne "Av en eller annen grunn må jeg laste ned nye kart i båten jevnlig. " Jeg laster de ned til PC`n så er de i mappen med alle kart. Redigert 11.Juli.2021 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Midtpinne Svart 12.Juli.2021 Del på Facebook Svart 12.Juli.2021 Ja, de som driver O-charts er kjempegreie. Servicen er på topp. Men min rant gikk på brukervennligheten til produktet. Folka er supergreie. Jeg er stort sett veldig fornøyd med OpenCPN. Har nettopp vært på helgetur med to maskiner med OpenCPN som kartplottere. Har en Odroid H2+ fast installert i båten og en laptop jeg drar med i bagen, begge med Ubuntu 20.04. Odroiden er akkurat kraftig nok til å kjøre OpenCPN og jeg er blitt veldig glad i den. De er små uten vifter. Har en ødelagt Garmin-plotter som kun brukes som ekkolodd. Savner ikke kartplotterfunksjonaliteten på den et sekund. Gleder meg til den dagen jeg får inn ekkolodd på PC-en. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 13.August.2021 Del på Facebook Svart 13.August.2021 Jeg har installert OpenCPN. I første omgang for å teste det og lære meg å bruke det så får vi se om det havner i båten neste sommer men jeg kommer ikke langt uten å ha et kart. Trenger ikke noe stort område for å teste men vil gjerne ha et kart med best mulig kvalitet og ikke minst - et kart som er oppdatert og gjerne for et område der jeg er godt kjent (f.eks oslofjorden). Er det mulig å få tak i et bra og oppdatert kart for testing uten å måtte svi av et større beløp? Kjøp av kart vil komme senere hvis jeg velger å gå for denne løsningen Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 13.August.2021 Del på Facebook Svart 13.August.2021 bliss X skrev 6 minutter siden: Er det mulig å få tak i et bra og oppdatert kart for testing uten å måtte svi av et større beløp? https://www.mediafire.com/file/9433dei94aaoi4j/cm93_200705.zip/file Virus/malware-scan før bruk. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 13.August.2021 Del på Facebook Svart 13.August.2021 Hvis du vil ha oppdatert kart så koster det 21 Euro for hele Norge i beste kvalitet fra o-charts.org Sitér dette innlegget Link to post
NorSiglar Svart 13.August.2021 Del på Facebook Svart 13.August.2021 Vil anbefale å kjøpe USB dongel og. Da kan du flytte kortbruk rundt som du vil Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 13.August.2021 Del på Facebook Svart 13.August.2021 SamH skrev 12 minutter siden: https://www.mediafire.com/file/9433dei94aaoi4j/cm93_200705.zip/file Virus/malware-scan før bruk. Hva slags kart er det? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 13.August.2021 Del på Facebook Svart 13.August.2021 Gamle vektorkart for hele Verden……..men fullt brukbare for å lære kjenne Open CPN Open CPN er ett riktig bra sjøkartprogram fullt i klasse med div kommersielle programmer ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
bliss X Svart 13.August.2021 Del på Facebook Svart 13.August.2021 Hvis det er den gamle CM93 pakka så står jeg over. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 13.August.2021 Del på Facebook Svart 13.August.2021 NorSiglar skrev 18 minutter siden: Vil anbefale å kjøpe USB dongel og. Da kan du flytte kortbruk rundt som du vil Sjekket dongel og det ser ikke ut til at de har den for mac Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 13.August.2021 Del på Facebook Svart 13.August.2021 Da blir det vel å kjøpe den o-chart pakka for Norge Sitér dette innlegget Link to post
NorSiglar Svart 13.August.2021 Del på Facebook Svart 13.August.2021 Aner ikke ang Mac, bruker den på Windows, Linux og Android. Send en mail til Ocharts og spør. De er veldig hjelpsomme Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 13.August.2021 Del på Facebook Svart 13.August.2021 Det står på siden deres at de ikke har dongel klar ennå. Da har jeg kjøp kart for Norge men hvordan i huleste får jeg dem installert? Dette var ikke enkelt Sitér dette innlegget Link to post
NorSiglar Svart 13.August.2021 Del på Facebook Svart 13.August.2021 Instalert O-Ensc pluginn, legg in epost og passord, refresh, nedlasting. Og masse tålmodighet om du har litt lite båndbredde Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 13.August.2021 Del på Facebook Svart 13.August.2021 Etter masse plunder har jeg endelig klart å få det opp. Bruksanvisningen for dette var ikke mye å skryte av. Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 13.August.2021 Del på Facebook Svart 13.August.2021 bliss X skrev for 1 time siden: Etter masse plunder har jeg endelig klart å få det opp. Bruksanvisningen for dette var ikke mye å skryte av. Jeg liker OpenCPN, men O-charts er noe jæ.... plunder. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 13.August.2021 Del på Facebook Svart 13.August.2021 Oppe å kjører nå med simulator Sitér dette innlegget Link to post
Seastar Svart 13.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2021 bliss X... Gratulerer med et godt valg, OpenCPN 5.2.4 er et meget godt program og ikke minst meget stabilt i bruk! Når du nå har kjøpt, lastet ned og bruker de beste kart som er å oppdrive og med jevnlige oppdateringer i ett år fremover, ja så gjenstår det som du sier å sette seg godt inn i bruken og mulighetene av program / kartpakke. Lykke til! God helg til deg og alle andre OpenCPN'ere Seastar Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 15.August.2021 Del på Facebook Svart 15.August.2021 Et spørmål til OpenCPN brukere: Jeg har ikke klart å finne ut av dette så derfor spør jeg her. Jeg ønsker følgende: - Stette et waypoint - Forklare at jeg ønsker å seile mot waypoint - Få opp opplysninger som estimert tid til waypoint, hvor mye jeg er ute av kurs osv i eget vindu - Få et lydsingnal når jeg nærmer meg - Skru av aktiveringen knyttet til waypointet eller/og at programmet gjør det selv når waypoint er nådd Er det mulig å få til? Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 15.August.2021 Del på Facebook Svart 15.August.2021 (redigert) Høyreklikk, "Delete waypoint" / "Navigate to here", evt "Activate" om du har en route. Skal du sende trackinfo til AP, må du sette opp en connection som kan nå AP, og i det minste la den få RMC, APB og XTE Redigert 15.August.2021 av SamH typo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 15.August.2021 Del på Facebook Svart 15.August.2021 Skjermdump av skjermene mine underveis tidligere i sommer, båten styres av AP, og følger routeinfo fra OPN. (Skjermen til venstre er data fra Signalk.) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.