Jump to content

OpenCPN - gratis kartplotterprogramvare


Seastar

Recommended Posts

Til orientering:

 

Vi holder som nevnt tidligere på med utvikling og testing av neste versjon 5 av OpenCPN, men mange nyvinninger og nye funksjoner.

 

Men det gjenstår en god del arbeid før den er klar og gjennomtestet for offentliggjøring og release!

 

Dave har derimot kommet med en del forbedringer av gjeldende versjon og utgitt en ny versjon OpenCPN 4.8.8 ( som en videreutvikling og forbedring av enkelte funksjoner i O 4.8.6:

 

As a successor to OpenCPN Version 4.8.6, OpenCPN Version 4.8.8 contains several incremental corrections and improvements across all platforms.

Changes and improvements include:

1. Make higher baud rates available on POSIX systems where supported.
2. Update Finnish translations.
3. Improve plugin ENC overlay rendering.
4. Improve serial port detection logic on Mac systems.
5. Improve ENC update processing logic.


We hope you enjoy OpenCPN Version 4.8.8, and look forward to your continued feedback and support.

More information is available at opencpn.org

The OpenCPN Development Team
Dave Register, Lead Developer

 

Link to post
Share on other sites

Noen som har funnet en "Buddy" funksjon på AIS i oCPN? Den gamle Raymarine plotteren min gir meg mulighet til å lagre mmsi i en buddy liste og viser disse litt annerledes på skjermen (annet ikon eller farge). Veldig praktisk for å oppdage hvor det er blitt av kjentfolk. Ikke funnet noen enkel måte å gjøre dette på i oCPN.

Link to post
Share on other sites

kom over denne fra 2015, men grei.

Getting the Most out of OpenCPN

by Sherry McCampbell s/v Soggy Paws
Sherry created an excellent pdf presentation on the fundamentals of OpenCPN.  Its a fairly detailed document which explains everything necessary to get started.

http://svsoggypaws.com/files/presentations/Getting%20the%20Most%20Out%20of%20OpenCPN.pdf

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
Hei!
Fikk denne info fra Hubert hos o-charts forleden dag:
We got the Estonian charts today (10. december) and will publish them in the next days.

Requests of the charts for Lithuania (4) and Latvia (26) are under way.
To make the Baltic complete. But Russia, being a different issue.
 
Siden det kommer stadig nye kart -områder i utvalget på o-charts sine Web-sider, så er det lurt å sjekke innom for de som skal ut på tur!
 
Så forresten at Roger var ute med en fin OpenCPN-oversikt som svar i en annen tråd, og tenkte det kunne være greit å ta den med her også, slik at vi kan samle div. nyttig info om OpenCPN her i en tråd:
 
OBS!
Til dere som venter på den annonserte kommende nye versjonen av OpenCPN, så kan jeg si at alpha testingen og utviklingen har gått meget bra fremover, slik at siste alpha 4.99.1205 fra 5. desember, nå fungerer så fint at det er like før sjefsutvikler Dave setter den over i en mere offentlig BETA test -versjon.
 
Da vil alle som måtte ønske det delta på siste utviklingen og uttestingen frem mot release av det som blir kommende OpenCPN versjon 5.xx, og som vil ha mange spennende nye funksjoner.
PS
Bl.a. så har jeg fått gjennomslag for mine 2 prioriterte ønsker:
1)
En "panikk-knapp" eller skal vi si en Reset funksjon til en funksjonell konfigurasjon av programmet.
I tillegg blir det da også muligheter for å lagre flere forskjellige egne BACKUP's av sine egne optimale konfigurasjoner av hvordan man helst vil ha innstillingene i programmet til forskjellig bruk!
2)
Det andre ønsket mitt har vært delt skjerm med mulighet for samtidig visning av 2 forskjellige kart og/eller forskjellig zoom-nivå og andre lignende muligheter...........!
 
I tillegg er det mange generelle forbedringer........pluss-pluss...........!
 
En Riktig God Jul til alle!:santa:
Seastar
Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei

Det er nå også laget en komplett brukermanual for OpenCPN, som en Android - app, og med full tekst og utgangspunkt i program versjon 4.x dokumentasjonen:

 

Hello all users...

The OpenCPN User Manual is now available as a stand-alone App for Android.
This new App is ready for immediate installation, at no cost.

https://play.google.com/store/apps/detai...l&hl=en_US

OpenCPN User Manual contains the full text of the Version 4.x documentation.

Features:

* Contains embedded simple eBook Reader.
* Full eBook reader access to all User Manual content.
* Complete content index easily displayed.
* Ample internal navigation links.
* Text to Speech option, for immediate audio output.

We hope you enjoy this new tool, to help you get the most from OpenCPN on all platforms.

Thanks
Dave and the OpenCPN Team.

 

Fortsatt God Jul!

Seastar

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei igjen!

 

Da har utviklingen av det som skal bli den nye kommende OpenCPN versjon 5.xx, kommet et stort steg videre og siste utgave av Alpha test versjonen utgis nå som offentlig BETA-testversjon for videre utvikling, - der alle som ønsker det kan teste den ut og eventuelt bidra med sine innspill......!

 

Dere finner den her:

 

http://www.cruisersforum.com/forums/f134/opencpn-version-5-beta-starts-213737.html

 

NB!

Som jeg har nevnt i tidligere innlegg så har jeg "bearbeidet" programmerene lenge for å få til visse forandringer i programmet, og som nå da er tatt til følge i en større helhetlig forandring i programdatabasen.

Det har vært et gjennomgripende arbeid for de som har bygd opp programmet "på nytt"......., og med fortløpende testing og tilbakemeldinger fra ivrige og interesserte testere!

 

Det er mange forbedringer av hele programmet, men jeg er spesielt glad for disse 2 nye funksjonene:

A)

At vi nå har valgmuligheten for å ha delt skjerm, som gir mulighet for f.eks. å ha et oversiktskart og et innzoomet detaljert kart som navigeres etter eller andre forskjellige kartalternativer!

B)

Det andre som jeg har savnet tidligere er en "panikk-knapp" for å resette konfigurasjonen av programmet og kartvisningen til et standard funksjonelt utgangspunkt.

Dette er også nå på plass og samtidig med mulighet til å kunne ta egne Backups av sine egne tilpassede konfigurasjoner, slik at disse kan gjenopprettes og/eller bytte om bare ved et enkelt valg!

 

OBS!

Til dere som vil teste det ut...., så vær oppmerksom på det som sjefsprogrammerer Dave skriver i BETA presentasjonen i lenken over her,  at det er mange plugins som foreløpig ikke er tilpasset til denne nye kommende versjonen.

 

Lykke til med uttestingen av denne BETA-versjon OpenCPN 4.99.1408

 

Seastar :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Beta Testing

 

Beta Testing is Active

February 08, 2019

 

Official OpenCPN beta version 4.99.1408 is Ready for Testing.

Use it, cruise it, abuse it, tell us what you think. 

By testing pre-release versions, you're making a huge impact on improvement of features and performance.

Making it better together.  Thanks for your participation  and  for sharing your thoughts. 
 
Link to post
Share on other sites

Ove T skrev On 9.2.2019 at 15.43:

Hej

Försökte ladda ner Beta versionen, får bara en skylt "Kör Inte" kommer inte vidare.

 

Hälsningar Ove

Hei

Hvis du bruker nedlastingslenken i innlegget over, så kan du være trygg når den kommer denne "windows-plakaten", og bare trykk videre på "Mere info" og så på knappen " kjør likevel"

 

OBS!

Det som er viktig for dere som vil prøve nyvinningene, enten nå eller senere er at denne nye versjonen av OpenCPN også krever at alle plugins er kompilert på nytt for å virke i den nye versjonen.

 

Alle Plugins dere måtte ha installert fra før, må AVINSTALLERES fra maskinen, før dere oppgraderer til nyeste BETA 4.99.1408, for deretter å installere de dere trenger fra den pluginlenken Dave la med i første innlegg, der er de som allerede er nykompilert og listen på websiden oppdateres automatisk etterhvert som arbeidet med dem skrider frem som ferdig kompilert og testet / tilpasset den nye OpenCPN versjonen..........!

 

NB!

Det arbeides med å ajourføre også online-bruksanvisningen til å reflektere forandringene i denne helt nye BETA'en av den kommende nye versjon 5.

 

Her har et medlem foreløpig laget en post i Forumet og tatt for seg en oversikt og forklaring av virkemåte av hovedpunktene med de mest "synlige" forandringene som man ser i denne Beta:

 

http://www.cruisersforum.com/forums/f134/opencpn-version-5-beta-starts-213737-2.html#post2821943

 

Lykke til

Seastar:flag_bp:

 

 

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ove T skrev for 13 timer siden:

Hej

Jag får varken Mer info eller kör ändå, kommer bara inte vidare. Får bara texten Kör inte.

Hälsningar Ove

Hvis det er Windows du kjører, så fosøk å laste ned på nytt fra denne original nedlastingssiden:

 

http://opencpn.navnux.org/beta/opencpn_4.99.1408+0395280_setup.exe

 

Jeg vet ikke om noen andre som har slike "problemer" med å få programmet installert........, det er heller veldig mange som er meget overrasket og glad for hvor bra dette har blitt.

 

Jeg selv har kjørt testrutiner og ikke minst utallige timer med vdr testfiler som simulerer bruk blant holmer og skjær, og jeg har ikke funnet noe ustabilitet eller andre feil i praktisk bruk så langt.......!:thumbsup:

 

Ove T, - er det et eller annet "sikkerhetsprogram" på din maskin som reagerer på alle .exe -filer?

 

Beklager at jeg ikke kan komme på noe nærmere hva dette er på din maskin!

 

Ha en fin dag videre:flag_bp:

Seastar

Link to post
Share on other sites

Hei

Vår OpenCPN-venn Thomas fra Sverige, har laget en oversikt over hva som er nytt (synlige forandringer og nye funksjoner) i denne BETA og følgelig også i kommende utgivelse av ferdig ny versjon OpenCPN 5.0

 

Han tar forbehold for eventuelle fortløpende nye tilføyelser og korreksjoner ved oppdateringer av oversikten på denne Web-siden:

 

https://opencpn.org/OpenCPN/info/beta.html

 

NB!

Meget nyttig lesning og oversikt for alle som bruker OpenCPN, slik at de vil kjenner seg igjen på en rask måte ved oppgradering til denne nye versjon.......!

 

Lykke til:sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Seastar skrev On 17.12.2018 at 13.19:
Bl.a. så har jeg fått gjennomslag for mine 2 prioriterte ønsker:
1)
En "panikk-knapp" eller skal vi si en Reset funksjon til en funksjonell konfigurasjon av programmet.
I tillegg blir det da også muligheter for å lagre flere forskjellige egne BACKUP's av sine egne optimale konfigurasjoner av hvordan man helst vil ha innstillingene i programmet til forskjellig bruk!
2)
Det andre ønsket mitt har vært delt skjerm med mulighet for samtidig visning av 2 forskjellige kart og/eller forskjellig zoom-nivå og andre lignende muligheter...........!

 

Dette er glimrende oppdateringer :thumbsup:

 

Jeg har installert denne versjonen på en Windows 10 laptop, og den virker også å være mye raskere.

...men jeg finner ingen måte å flytte menyene på. Denne med zoom (+/-) nederst til høyre, ønsker jeg f.eks oppe til høyre.

Er det noen måte å få til det?

Link to post
Share on other sites

SamH skrev for 21 timer siden:

Du kan ha 2 installasjoner pr lisens, men du kan ikke flytte en eksisterende installasjon til en annen pc.
Reinstallerer du OS'et  kan du heller ikke gjenbruke den du evt. hadde på maskinen. 
 

 

Dette står høgt på mi ønskeliste over framtidige funksjoner. Har så langt måtte kjøpe 2 nye lisenser sjølv om eg bare bruker det på 2 maskiner. Litt irriterende når det er PC-krasj, eksperimentering med Pi, reinstallasjon, ny PC osv som er grunnen. Gjenbruk er jo i tiden, håper det kommer en mulighet til å "flytte" lisens.

 

Ellers gleder eg meg veldig til delt skjerm!

Link to post
Share on other sites

Seastar skrev On ‎11‎.‎02‎.‎2019 at 12.16:

Hvis det er Windows du kjører, så fosøk å laste ned på nytt fra denne original nedlastingssiden:

 

http://opencpn.navnux.org/beta/opencpn_4.99.1408+0395280_setup.exe

 

Jeg vet ikke om noen andre som har slike "problemer" med å få programmet installert........, det er heller veldig mange som er meget overrasket og glad for hvor bra dette har blitt.

 

Jeg selv har kjørt testrutiner og ikke minst utallige timer med vdr testfiler som simulerer bruk blant holmer og skjær, og jeg har ikke funnet noe ustabilitet eller andre feil i praktisk bruk så langt.......!:thumbsup:

 

Ove T, - er det et eller annet "sikkerhetsprogram" på din maskin som reagerer på alle .exe -filer? 

 

Beklager at jeg ikke kan komme på noe nærmere hva dette er på din maskin!

 

Ha en fin dag videre:flag_bp:

Seastar

Hej

Det gick att ändra säkerhetsinställningar i Windows så jag kunde ladda ner. Jag tycker de tidigare ikonerna var trevligare, annars bra med delad skärm och permanent lager. Håller med Tempest, en funktion där man själv kan flytta en licens vore bra.

Hälsningar Ove 

Link to post
Share on other sites

Vita Mare...

Jeg kan bekrefte ditt inntrykk av at alt går raskere med denne nye versjonen........, men de nye verktøylinjene kan nok ikke (foreløpig?) flyttes etter eget valg, da det er veldig komplisert når man bl.a. kjører vanlig view/ helskjerm og så skal også alt fungere med bruk av split screen o.l. forhold!

 

Tror nok sjefsprogrammerer Dave (bdbcat) satser alt på å få den nye programmerings-plattformen til å være dønn stabil først og fremst nå på dette nyversjon-release-stadiet!

Det er mange ting i alle mulige forskjellige OS og funksjonskombinasjoner som testes for tiden, og en del små korreksjoner/justeringer under spesielle omstendigheter har vært nødvendig og de kommer med i neste BETA........!

 

Tempest skrev On 14.2.2019 at 10.29:

 

Dette står høgt på mi ønskeliste over framtidige funksjoner. Har så langt måtte kjøpe 2 nye lisenser sjølv om eg bare bruker det på 2 maskiner. Litt irriterende når det er PC-krasj, eksperimentering med Pi, reinstallasjon, ny PC osv som er grunnen. Gjenbruk er jo i tiden, håper det kommer en mulighet til å "flytte" lisens.

 

Ellers gleder eg meg veldig til delt skjerm!

 

Tempest...

Ja, det du nevner av hendelser kan bli litt frustrerende, men det er strenge regler for lisensieringen......!

Jeg er også enig med deg om at det kunne vært funnet litt mere smidige løsninger i en del av tilfellene som kan oppstå.

Selv sikrer jeg meg generelt ved at jeg på min maskin som er dedikert til navigasjon, tar enkelt og lager et Image av maskinen med jevne mellomrom etter kartoppdateringer o.l., og da er det jo enkelt å gjenopprette alt hvis jeg ved forskjellige eksperimentering og ellers skulle komme ut for trøbbel!

NB!

Jeg har noen ideer jeg kommer til å lufte for Hubert hos o-charts og Dave, som jo har designet denne lisens-plugin for o-chart, for eventuelt å få til ønskede forandringer på sikt, hvis det er mulig i totalbildet opp mot kravene som Sjøkartverket stiller!

OBS!

Men, det er jo ikke noe i veien for at også dere, -Tempest og Ove T og andre med diverse erfaringer rundt dette tema, sender Hubert hos o-charts ønsker om forandringer i disse spesielle tilfellene som dere har vært ute for!

 

Ove T...

Kjekt at du fant ut av det Ove T og fikk windows til å "godta" installasjonen.......!

 

Se denne lenken der Dave også anbefaler alle å lese den oppdaterte oversikten (oppd. fortløpende) med de nye forandringene i den nye BETA'n, og det jobbes videre for å få ferdig den komplette bruksanvisningen for kommende versjon OpenCPN 5 :thumbsup: :

 

http://www.cruisersforum.com/forums/f134/opencpn-version-5-features-an-introduction-213991.html

 

Lykke til med Testingen alle sammen og God helg!

Seastar:sailing:

 

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tempest skrev On 14.2.2019 at 10.29:

 

Dette står høgt på mi ønskeliste over framtidige funksjoner. Har så langt måtte kjøpe 2 nye lisenser sjølv om eg bare bruker det på 2 maskiner. Litt irriterende når det er PC-krasj, eksperimentering med Pi, reinstallasjon, ny PC osv som er grunnen. Gjenbruk er jo i tiden, håper det kommer en mulighet til å "flytte" lisens.

 

Ellers gleder eg meg veldig til delt skjerm!

Hei igjen...

Jeg har ved flere anledninger tidligere sagt ifra om flere av brukernes sitt ønske om en mere "flexibel" løsning........, og jeg kontaktet igjen med en forespørsel før helgen, -som jeg sa i siste innlegg.

Bra respons fra A-team og det har vært arbeidet iherdig hele helgen........., tror det blir "en fin ny vår"

Samarbeid og "brainstorming" fører bestandig med seg gode resultater......!

:sailing::thumbsup::flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Hej

Det borde inte vara något problem att själv kunna flytta en lisens. Kryssarklubbens app med Naturhamnar i Bohuslän får man också ha på två enheter och det går lätt att själv flytta licenser.  Seapilots sjökort får man ha på fem enheter, men dessa kort försvinner efter ett år.

Hälsningar Ove 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...