Jump to content

OpenCPN - gratis kartplotterprogramvare


Seastar

Recommended Posts

samme skala omtrent i hvertfall :-). Om noen sender meg tilsvaredne utsnitt fra ISailor eller andre programmer kan jeg legge disse i samme nettalbum

 

 

Når jeg sammenligner de kartene der det er zoomet inn til leden utenfor Tjøme foretrekker jeg helt klart den visningen jeg får i OpenCPN. Dette fordi jeg slipper å se dybder som ikke representerer noen fare. På kartet til gulesider kan man lese alle dybdene, men det krever jo at man ikke leser feil eller misforstår, noe man kan gjøre om synet ikke er som det en gang var. Navionics er veldig dårlig på den måten, her kreves det mye av brukeren for å se hvor dypt det er, og det er forvirrende med alle konturene.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev 2 minutes ago:

samme skala omtrent i hvertfall :-).

 

tror du missuppfatter meg Framtia......du har zoomet intil samme skale, fra ett oversiktskart i betydlig større skale 

jeg har vart inn i appen til gule sider.....men finner ikke info om sjøkartskalen på kartet, jeg finner det heller ikke i navionics appen....men i Isailor kan du få fram det.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Framtia skrev 22 minutes ago:

 

Når jeg sammenligner de kartene der det er zoomet inn til leden utenfor Tjøme foretrekker jeg helt klart den visningen jeg får i OpenCPN. Dette fordi jeg slipper å se dybder som ikke representerer noen fare. På kartet til gulesider kan man lese alle dybdene, men det krever jo at man ikke leser feil eller misforstår, noe man kan gjøre om synet ikke er som det en gang var. Navionics er veldig dårlig på den måten, her kreves det mye av brukeren for å se hvor dypt det er, og det er forvirrende med alle konturene.

 

Det har hele tiden vært mitt største ankepunkt med Navionics. Det blir alt for mye informasjon på en gang så jeg klarer ikke orientere meg kjapt og enkelt. Mange fine funksjoner i Navionics, hvis man finner de. Men rotete også i grensesnittet. 

 

Selv liker jeg å ha noen dybder også der de ikke representerer noen fare. Da kan jeg feks dobbelsjekke mot dybdemåler og sannsynliggjøre posisjon. 

 

Av de du viser er jeg helt enig, visningen i Opencpn er god. 

Link to post
Share on other sites

Joltus skrev for 3 timer siden:

De stiplede sirklene rundt noen av dybdene på opencpn....

Helt enig i at symbolet for grunne tar for mye plass.

 

Symbolene kan endres. Skal prøve å endre det til et kryss slik som er standard i norske kart.

 

Her står det om hvordan symbolene kan endres, og du kan laste ned et eksempel på svensk oppsett:

https://opencpn.org/wiki/dokuwiki/doku.php?id=opencpn:developer_manual:vector_palette

 

Her står oversikt over symboler i norske og internasjonale sjøkart:

http://kartverket.no/Kart/Nautiske-hjelpemidler/Symboler-og-forkortelser-i-norske-sjokart/

Link to post
Share on other sites

På Android versjonen er ikke depth contour et valg (??) så eg måtte velge "all" istedetfor mariner's standard for å få kurvene. Utenom det har ikke eg sett noe forskjell.

 

Det som derimot var litt rart var at når eg startet opencpn denne gangen så var alt resatt..... Måtte sette opp alt på nytt.

Link to post
Share on other sites

Hei

Tilbake i 2014 så la jeg inn i "Dokumentarkivet" og under "katalog" OpenCPN?

Men nå husker jeg ikke hvordan jeg gjorde det??? (får det ihvertfall ikke til nå?)

Tenkte jeg skulle legge ut og dele noen tracks / slepestrek over bl.a.Hustadvika og en flott sommertur ifjor, med slepesporene fra de forskjellige valgte ledene fra tur/ retur Kr.sund -Bodø.

 

Det kunne jo være "matnyttig" og interessant hvis eventuelt flere også kunne laste opp og dele div. Waypoints, ruter, tracks o.l informasjon?

Det skal  jo være noe der fra før også......., og så fant jeg denne i et gammelt innlegg, som dere kan prøve for å få "liv" i OpenCPN (VDR-plugin kjører bare for PC-versjonen foreløpig!) når man sitter å tester ut diverse fra godstolen....!:smiley:

 

https://baatplassen.no/i/topic/70597-opencpn/?do=findComment&comment=1654469

:sailing::thumbsup::flag_bp:

 

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
shipahoy skrev for 11 timer siden:

Helt enig i at symbolet for grunne tar for mye plass.

 

Symbolene kan endres. Skal prøve å endre det til et kryss slik som er standard i norske kart.

 

Her står det om hvordan symbolene kan endres, og du kan laste ned et eksempel på svensk oppsett:

https://opencpn.org/wiki/dokuwiki/doku.php?id=opencpn:developer_manual:vector_palette

 

Her står oversikt over symboler i norske og internasjonale sjøkart:

http://kartverket.no/Kart/Nautiske-hjelpemidler/Symboler-og-forkortelser-i-norske-sjokart/

 

Det "svensketrikset" syns jeg gjorde mirakler på cm93 kartene, mon tro om det vil gjøre gode endringer på statskartene?

 

 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 18 timer siden:

 

Det "svensketrikset" syns jeg gjorde mirakler på cm93 kartene, mon tro om det vil gjøre gode endringer på statskartene?

 

 

Den medisinen  ble topp så den kart fila heter "Svenske" nå  :smiley:

Det får en vel snart svar på, kommer nok medisin til de norske får en håpe. 

MÅ oppdatere båt pc`n før jeg kjøper de karta

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev On 31.8.2017 at 17.31:

 

Identisk med gulesider såvidt jeg kan se, mao kurrant. Utrolig irriterende med de trekantene dine da ;-) Får tro de går an å få vekk. 

 

Innseilinga til Skutevikkilen er et eksempel på hvor CM93 er ubrukelig. Og egentlig verre enn det, en kan tro at det er helt ok og smelle på. Så akkurat der er jo Statskartene helt klart en stor forbedring. 

--------

Edit: Gulesider sjøkart viser høyda på spennet over innseilingen i selve linja som markerer linja. Hvordan finner du høyden på spennet i Opencpn med de nye kartene?

De trekantene som ble vist og omtalt her, hva er de og hvordan kan de "slås av"?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...