Wallas Service Svart 23.Juni.2017 Del på Facebook Svart 23.Juni.2017 Ser at den største Mr. Funnel svelger unna +/- 50 ltr/min. Er ikke det nok når du henter fra pumpe? Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
nordan family 27 Svart 23.Juni.2017 Del på Facebook Svart 23.Juni.2017 Min erfaring er at den ikke tar nevneverdig mengde i praksis. Det skummer og bølger i den trakten så det renner relativt lite ned. Endte med å starte/stoppe pistolen hele tiden, og tiden gikk men antall liter som rant ned var ikke rare greiene. Men Maritim tok den i retur, så det var jo greit nok. Nå er det riktig nok noen år siden, så det kan jo være at dagens modellet er bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.Juni.2017 Del på Facebook Svart 23.Juni.2017 Jeg kjøpte største modellen Mr Funnel og en 5 liters kanne. Da kan jeg teste dieselen på kanna først Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 23.Juni.2017 Del på Facebook Svart 23.Juni.2017 Det går da helt fint med litt følsom omgang med fyllepistolen? Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 23.Juni.2017 Del på Facebook Svart 23.Juni.2017 @Fantino: - har du prøvd..? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 23.Juni.2017 Del på Facebook Svart 23.Juni.2017 Havlengt skrev for 2 timer siden: @Fantino: - har du prøvd..? Ja, som jeg skrev i innlegget har jeg tatt noen prøver i krus et par ganger. Gikk helt fint det. Er jo bare å 'lirke' med pistolen. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 23.Juni.2017 Del på Facebook Svart 23.Juni.2017 Ok, eg tenkte på trakta.. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 23.Juni.2017 Del på Facebook Svart 23.Juni.2017 Havlengt skrev 20 minutes ago: Ok, eg tenkte på trakta.. Det er du ikke alene om. Og jeg tror de fleste som er litt praktisk anlagt hverken hadde brukt krus eller hvit plastkopp til dette, men noe av klart glass. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 24.Juni.2017 Del på Facebook Svart 24.Juni.2017 Jeg har prøvd slik lirking med pistolen. Går fint det - men å fylle en del hundre liter da blir en heldagsøvelse. Derfor funker det i realiteten ikke på annet enn små mengder. Som en test på noen få liter vil det jo virke. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 24.Juni.2017 Del på Facebook Svart 24.Juni.2017 Ehhh. Jeg snakker om å ta en prøve, før en starter, og feks en til ila fyllingen. Poenget var at hvis det var det eneste Mr Funnel er brukbar til så er plastkrus like bra. Dritten syntes veldig godt mot hvit bakgrunn med en liten skvett i kruset syntes nå jeg da, men hvis en har glemt de progressive brillene må en kanskje ha transparent krus og holde det på strak arm ?? Sitér dette innlegget Link to post
Fjord28cs Svart 24.Juni.2017 Del på Facebook Svart 24.Juni.2017 Kan vi holde oss til Huldas eminente reisebrev fra Danmark. Dagens høydepunkt for noen. Mr. Funell kan diskuteres i en annen tråd? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2017 Og takk for det, Fjord28cs. Man må gjerne diskutere dingser. Det jeg finner hyggelig er at noen anser skribleriene fornøyelige. Selv, etter at jeg ikke lenger blir avkrevd rapporter i bøtter og spann, har jeg ikke helt vent meg av med å knatte på tastaturet. Har blitt en vane. Det uvanlige er at nå er det noen som leser det jeg skriver. Tidligere var det: "Hvorfor spør du, har du ikke lest rapporten du ba om??" Men nå ligger vi fremdeles i Rudkøbing. Vi har aldri opplevd at vinden dropper noen timer, for så å knalle til med kast opp i mer enn 15 m/s i flere dager i strekk. Nå er det to norske båter i havnen, og en tysker. Vi venter på løy vind som skal holde i 7 timer slik at vi kan komme til neste havn. Det ser grått, vått kaldt og ille ut. Men det er kun blåsete. En og annen byge pisker inn, så er det slutt. Så kommer solen noen minutter, eller timer. Temperaturen er 13 grader om natten og 20 om dagen. Vinkjelleren holder ca.18 grader. Nabobåten ble invitert inn på et glass rødt og en Dr. Nielsen i går. Det røde var av grei kvalitet. Kaken var helt OK. Dr. Nielsen kan jeg ha for meg selv. Hvilket jeg for så vidt setter pris på. Det blir en doktor eller to om dagen når vi ligger slik og ikke riktig vet hva vi skal ta oss til. I dag skulle jeg vaske motorrommet med vann, såpe og oppvaskbørste tapen på en bite list. Fikk ikke tid. Det er så mye å gjøre når man ikke har noe å gjøre. Tiden bare flyter av gåre. I dag sov jeg til og med middag. Begge båtene tok en tur opp i byen og hadde utvidet lunch. Fra tid til annen sover jeg dårlig når Hulda hiver seg sidelengs og knøvler fenderne inn i kaia. Vi krenger ikke mer enn et par grader, men det virker mye når man egentlig skulle ligget stille. Til tirsdag er det meldt noen timer under gul vind. Det vil si at vi er nede på under 10 m/s midt i trynet. Nå er ikke 10 m/s eller noe mer noen match for Hulda. Men når vi ikke kan seile, fordi vinden er midt i trynet, og vi går i mudrede renner er det annerledes. Vi er vant til sjørom. Og sjørom får vi rett nedi her i Kieler Bucht. I dag er det i Kieler Bucht signifikant 1,5 meter bølger. Det betyr at en og annen overlagret faen er om trent det dobbelte. Strømmen kan gå med et par knop. Dog er vanndybden betydelig, helt ned i området 30 meter, her og der. Vi er ikke sportsfolk, vi er pensjonister på tur, vi ligger over til det går over. Så var det dette med diesel. Både Ingar og mix har godtatt at jeg legger ut informasjon om hvor jeg har fylt møkkete diesel. Å få tanken full av skitt som leder til motorstopp har et opplagt sikkerhetsaspekt. Begge gangene dette skjedde for oss, var potensialet for å gå på grunn eller bli kjørt ned av yrkestrafikk til stede. I 2015 da vi var i Limfjorden var vi metere unna å gå på grunn i den mudrede rennen vi seilte i (det blåste, men rennen dreide 90 grader) da vi fikk i gang motoren igjen. Utenfor Gilleleje ville vi ikke hatt mulighet da vi lå i vindstille i separasjonssonen, denne gangen var det installasjon av dobbelt filtersystem som reddet oss. Til neste år vil Hulda ha dagtank med 'polering' av diesel installert. Så var det plassene vi har fått servert dårlig diesel, er plasser der jeg etter all rimelighet har dokumentert at så har skjedd. Bildet er utdrag fra loggboken til Hulda. J Christensson AB klaget jeg til på e-mail. De kom tilbake og forklarte hvordan de hadde sjekket dieselen sin etter at jeg klagde. Hva de gjorde var å bruke en vakuumsuger, slik som man bruker til å tappe olje av motoren, og suge opp diesel fra sin tank over på noen 20 liters plastkanner. Den dieselen var naturligvis grei. Av profesjon var jeg blant annet innen teknisk innkjøp. Og er vant til prosedyrer. Hva som forbauset meg, var at man ikke hadde noen prosedyre på periodisk kontroll av omtrent 100 meter, minst 3 inch, rør som går fra tanken og utover bryggen til pumpen. Jeg hadde forventet meg en prosedyre som ville beskrevet noe slikt som 'hver annen uke blir det for kontroll tappet 100 liter fra pumpen, kontrollert for forurensing og bakterievekst, for så å bli kjørt tilbake på tank'. Eller med andre ord, de første ca. 100 literne som ble solgt hadde de ingen formening om å ha kontroll på. Oljefirma Christensson AB har et tuklete mailsystem som det er vanskelig å lage link til. Jeg kan gjøre det når jeg kommer hjem, der har jeg antakelig lagret mailsvaret som jeg mottok etter klagen. Fyllingen ble utført på timeteller 617,6 og motoren stoppet grunnet tett filter på timeteller 641,5. Her registrerte kontrollen min tråder/flak av slim som fløt i dieselen og stoppet til filteret (Separ 01030). Årets happening var Hönö-Klova: Her fylte vi på timeteller 907,0 på morran. Så gikk vi for motor mot Gilleleje (nord på Sjælland). Satte seil rett utenfor Hönö-Klova og seilte noen timer før det løyet helt ned, og vi gikk for motor resten av veien. Første motorstans var på timeteller 918,0 kl. 03:20. Denne gangen var forurensingen (møkka) absolutt massiv. Mengden dritt er helt ufattelig, se rensing av tank over. E-mailadressen til Sten Olofsson Olje AB er office@stenolofssonoljeab.se, skal se om jeg får til å legge ut en link på e-mailen til selskapet. Jeg har ikke giddet å klage. I og med at jeg regner med kun å få en rad unnskyldninger som forteller hvor dyktige og renslige de er med dieselen, og at det sikkert er min egen skyld. Prøver fra tanken er lagt ut lenger oppe i tråden. Mellom Gilleleje og Lundeborg hadde vi vel tre motorstans med tette filtre. Ett av de filtrene vi har skal vel kunne filtrere 2000 liter diesel før det skal være nødvendig med tilbakespyling. I dette tilfellet var det ikke tilbakespyling noe alternativ, filteret var tett. Dessuten er tilbakespyling et akdemisk spørsmål når også stigerøret, som er 12 mm tubing, går tett. Og diesel fødepumpe konker. For en normal lystbåt kal det være mer enn nok sikkerhet å bytte dieselfiltre en gang i året. Hvis Hulda bruker 500 liter i året, skal våre filtre kunne kjøre fire år før det er nødvendig med tilbakespyling. Må man bytte filtere en gang i døgnet, er rett og slett dieselen for dårlig. Må man bytte filtre to ganger i døgnet, blir det absurd. Min generelle advarsel er å ikke fylle grønn diesel i Sverige. I fremtiden kommer vi til å ha så mye norsk diesel om bord at vi ikke trenger å fylle i Sverige innen vi kommer til Danmark. Så, da anser jeg meg ferdig med dieselproblematikken så langt. I garasjen har jeg noen 2 mm plater i AISI 316L som i løpet av vinteren kommer til å forvandle seg til dagtank. Antar at jeg ikke kommer til å rigge til TIG, slik at det blir pinnesveis. Følg med, følg med! Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 24.Juni.2017 Del på Facebook Svart 24.Juni.2017 Trivelige reisebrev Hulda! d.v.s. forstår at du ikkje har hatt det særleg triveleg med tanksjau på storemåten. Slikt arbeid er trasig nok i heimehamn, på tur må alt improviserast, då vert alt meire styr. Et spørsmål ang. diesel i Sverige: Er det på grunn av opprinneleg kvalitet, ( andel planteoljer etc ) at dieselen er tvilsom. Eller er det rett og slett dårlege tank / fylleanlegg og lite omsetning? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2017 Dette har ingen ting å gjøre med biodiesel. Dette gjelder kun den lokale håndteringen av produktet. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.Juni.2017 Del på Facebook Svart 24.Juni.2017 Sitat Min generelle advarsel er å ikke fylle grønn diesel i Sverige. I fremtiden kommer vi til å ha så mye norsk diesel om bord at vi ikke trenger å fylle i Sverige innen vi kommer til Danmark. Jeg er glad at vi i vår Saga 27 har tanker for hele 360 liter. Vi går riktignok ikke helt til Danmark men snur vanligvis ved Källö Knippla utenfor Göteborg. Når vi da fyller opp hjemme i Son, rekker det ned til Knippla og tilbake og da har vi over hundre liter igjen fordelt på to tanker. Problemer med dårlig diesel har vi heldigvis ikke hatt på de 30 årene vi har hatt båten. Jeg har stor medfølelse for deg Hulda. Vi er også overrasket over at det kan blåse så mye over flere dager. Nå har vi ligget noen dager her på Springet Kungshamn hos 'Svensk' og kommer oss nok ikke nordover før på mandag eller tirsdag. Med deplasementsbåt på 27 fot kan Humparne nord for Hunnebo, Gule Humpen, Kosterfjorden og Oslofjorden være slitsom. Vi er jo pensjonister på tur som ikke er ute for å utfordre naturen. Men OK, vi har det heller ikke travelt, men vil gjerne være hjemme før fellesferien. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 25.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2017 Samme filosofi her, Lars H. Hjem før fellesferien. Vi skulle senest vært hjemme St. Hans. Kommende uke er full av kulingbyger. Under normale forhold ville det vel tatt oss en liten uke herfra og nord til Strömstad. Det positive er at vi ligger trygt og godt her vi ligger. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 25.Juni.2017 Del på Facebook Svart 25.Juni.2017 Ikke moro og lese om dieselproblemer, fikk meg en kraftig tankevekker , selv om jeg skygger unna ”Sommertankanlegg” og spør gjerne fiskeren hvor han fyller. Tydeligvis ikke gode rutiner hos noen tankanlegg, kanskje en skal lage et formular. 1.. hvor ofte tar dere bunnprøve av tanken 2.. kan du garantere at jeg kjøper ren diesel. Får en ikke gode svar så reis videre. I dag burde det ikke være nødvendig og tappe en 5 l, for hver 100 l, en fyller eller !!!!!.... det var noe en dreiv med når en bunkret fra lekter i Sydamerika at en tok ut en prøve i ny og ned i det fore århundre..... På Tirsdag snur vinden og en kan forlate denne trivelige byen, for å ri `an av neste sted. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Bitteliten Svart 25.Juni.2017 Del på Facebook Svart 25.Juni.2017 (redigert) Jeg har pleid å tanke ganske store kvanta da jeg hadde motorbåt. Gjerne 700-800liter i slengen. I Sverige tanket jeg gjerne der fiskebåtene også tanket. Lysekil, innerste havnen og Smögen, fiskehavnen. Store Racor filtre ble kun byttet ved motorservice. Jeg hadde en årlig preventiv kur med Bio Protect II de siste årene. Skal fylle opp før langtur i sommer. Tenker å gjøre det i Son på nye tankbrygga. Også har jeg kjøpt Mr Funnel så jeg skal teste litt på en 5 liters kanne før det går på tanken også har jeg Racor med vender. kan noen svare på om vendekrana har funksjon når den står rett ned? Stopper den da all diesel eller brukes begge filtrene? Redigert 25.Juni.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 25.Juni.2017 Del på Facebook Svart 25.Juni.2017 Dessa filter skall enligt Racor gå att köra var för sig eller bägge samtidigt. Utan att känna dessa filter bör det vara en T-kula i kranen och med spaken rätt ner öppet till båda. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 25.Juni.2017 Del på Facebook Svart 25.Juni.2017 (redigert) Tack för trevlig reseskildring Hulda! Och kul att Ni träffat Roger och Tom, hela A-laget på ett ställe! Hälsa! Hoppas att vinden skall lägga sig. Någon gång. Förskräckligt debacle med skit i dieseln, riktig skräckhistoria. Jag har några glasklara 1-liters PET-flaskor ombord. Om man nöjer sig med stickprov så kan man börja tankningen med att fylla en sådan så ser man ganska enkelt om det ser misstänkt ut. Är det ok är det bara att pytsa innehållet i tanken och fortsätta tanka. Om man vill så kan man ju ta ytterligare prov var hundrade liter eller så. Med denna 'flaskmetod' så blir det inte mycket söl på däck heller. Men givetvis så är en riktig dagtank bätte och Du hittar säkert en plats till det. Det gör nog inte jag.... Redigert 25.Juni.2017 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2017 Johoo, takker for alle gode ord og hjelp. Nå har jeg nesten lagt dieselhistorien bak oss. Admiralen og jeg. Roger jo med fru kom til for å hjelpe. Da var jeg heldigvis ferdig. Story: For lenge siden, den gangen småungene som nå nærmer seg 40- raskere enn de aner, skulle jeg etter ordre fra Admiralen lime opp pyntestein i trappen mellom to etasjer. Huset er et av disse gipsteltene fra 60-tallet. Midt på sommeren. Varmt som f/&%/&¤. Stein, som i følge reklamen bare var å klaske på med det eminente 'limet som så ut som ekte sement' ifølge reklamen, hadde Admiralen lest i et ukeblad. Steinen sklei og datt ned og laget hakk i trappa. Det gjør den forresten fremdeles, 30 pluss år etter. Men altså, Hulda (meg) hisset seg så til de grader opp, at Admiralen sopa med seg unga og tok en tur til Son for å spise is. Hulda har et temperament. Og det har, igjen i hht. Admiralen, ikke bedret seg vesentlig siden. Slik sett er jeg meget takknemlig for all den hjelpen jeg ikke får :-) Nå ja. Den ene etter den andre stakk av fra Rudkøping: Som vanlig ble vi alene igjen. Planen var å feie over til Sønderborg. Der skulle vi fylle ren diesel. Garanter for kvalitet av roger jo, som har fylt der og ikke hatt motorstopp enda. Og det tror jeg ikke vi får heller. Pumpen virker til å være i stadig bruk. Men over drar La Vida ut av havnen i fint driv. Roger jo og hustru skal ha seg et par måneder til og surre rundt i de sydlige danske farvann. Misunner dem, vi må hjem. Etter å ha sagt farvel til havnegutta og velgjører om bord på 'Ali', stakk vi også av i går, utpå dagen. Distansen til Sønderborg er så der 40 nm, eller snaue åtte timer. Enten var vinden midt i trynet, eller så var den ikke seilbar. Men nå kom det en hel flotilje av 12 meter R gjennom sundet her. Ha det! mer senere.... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2017 (redigert) Som sagt, målet var Sønderborg. Hvis jeg greier å få paret finga på tastaturet. Er litt herkete i halsen i dag, konsulterte Dr. Nielsen før frokost. Altså fra Rudkøbing. For dem som skal innom der, lenger opp om endret løp til trafikkhavnen. Det kommer nå, her er lekteren som skal foreta gjenfyllingen av det gamle løpet: Den kom dagen før vi dro. I skrivende stund trolig i gang med jobben. Sjøveien fra Rudkøbing til åpent vann sydpå går via mudrede renner. Og renna mellom Rudkøbing og Marstal er nå flere meter smalere enn hva som vises på kartet som er fem år gammelt. Igjen, nede i disse farvannene, følg stakene, ikke kartet. Stakene blir justert hit og dit etter sandriften. Havnefolkene i Rudkøbing er ute flere gangen i uken og justerer flytemerker. I starten på juli går Tall Ships Race av stabelen i Halmstad med retning havner i Ostersjøen. Før het denne samlingen av skuter 'Cutty Shark Tall Ships Race's'. Det var naturligvis noen som ikke tålte det navnet. Dermed ble det fritt for alkohol: Også med tanke på at jeg fikk kick for noen år siden da det var plassert en halvliter Elephant Beer på samme posisjonen. Altså navnet på regattaen har endret navn, muligens etter påtrykk fra Krf. Møtte en del slike på vei sydover mot Marstal: I Marstal var det flere: Og det var enda flere som kom N fra retning Kiel. Så det kommer til å bli folksomt i Halmstad. Synd med all kulingen, båtene kommer til å få kjørt seg. Først er det kuling fra østlig kant, som skal avløses av kuling fra vestlig kant. Vi ankom Sønderborg utpå kveldingen etter motor hele dagen med snitt 5,5 knop og forbruk 6 liter/time. Parkerte på gale siden av sundet ved fiskerikaien. Elendig brygge med jern stikkende ut som det en gang i tiden sikkert har vært festet hjul for fendring. En gang i tiden, for lenge siden. Nå var det tre fiskebåter og 14 muslimer som ankom i en fireseter for å fiske. Det kakla til langt utover sommernatten. Dieselfyllingen er en av tre tanker. To av tankene er for fiskere. Den tredje er for lystbåter. Ser nokså lurvete ut. Men roger jo har tanket før meg og garanterte kvaliteten: Tanken som skal brukes er rett foran baugen på seilskuten. Så kommer de tre fiskebåtene. Deretter noe svære greier, og foran den overnattet vi. Plasbåter og andre finere fartøyer bør holde seg unna den kaia der. En annen ting, mesteparten av kaiplassen er leid bort til disse litt større fartøyene. For hvor lenge vet jeg ikke. Men respekter skiltingen. I motsatt fall kan man risikere å få noen hundre tonn på utsiden. For det er ikke alle av disse giganten som er like dyktige til finmanøvrering. Denne var en av de bedre, en finsk skute. Sønderborg ligger i et sund. Navnet kunne like gjerne vært strømsund. Oppi her er det en vippebro som åpner noen minutter hver hele time om det er behov. Og så er det dette med nasjonaliteter og holdninger. 30-fotere fra et land rett syd for oss har tydelig holdningen 'meg først, meg først'... Til slutt fikk finnen nok og ga bånn gass og gikk nærmest sidelengs under broen grunnet strømmen. Han kunne rett og slett ikke vente lenger uten å bulke rett i brokaret. Det var verre en hva de kan se ut på bildet. *MEG FØRST, MEG FØRST'... Så kom det en flotilje med 12M R. Et iltert tut fra brua kunngjorde at nå klappet de igjen, uansett om de kom til å kutte masten av en 12M eller ikke. Noen av disse båtene hadde tydeligvis ikke motor til å holde igjen for strømmen. Så en tre- fire ble liggende å krysse N for broen og vente på neste åpning. Og igjen, 'meg først, meg først'. Men alle 'meg først' hadde ikke regnet med at her kommer 'det skal du bare drite i, for her kommer jeg'. Det er å merke seg at en del hollendere skjønte tegninga og bakket pent unna for å gi seilerene fri bane. Nærbilde av en av de mindre 12-meterene som venter på noen kompiser som ligger og seiler på feil side av broen. Da er det nok om den slags. Fortøyningen her i havnen er mot vertikale påler. En båt av Huldas størrelse kan ligge mot en påle. Og da er fenderplanke og stor pølse en fin kombinasjon: Vi kom inn ved sekstiden på morran. Det var en liten luke mellom et par campingcruisere. Strømmen gikk som en foss da vi la til, og vinden ut fra kaia. Feilberegnet strømmen litt på første forsøket. Campingcruiseren foran oss fikk propellstrømmen fra Hulda rett inn på BB låring. Det blir naturligvis litt vann av den slags. Trolig vekket jeg Hamburgeren, han var i hvert fall dritsur hele dagen og flyttet hoppegokken hundre meter opp langs kaia lenger utpå dagen. Strømsjøen her inne er helt borti natta til tider. Ikke et vindpust, ligger helt i le, men overtunge båter hopper og danser. Kanskje var det genakerpeket til Hulda han fant truende. Det å parkere Hulda blir mer som lukeparkering med bil etter hvert. Sjelden jeg bruker baugpropellen når vi legger til. Glassmaneter og dritt kommer flytende: De kommer gjerne i puljer sammen med et halvt mål gressplen. Og manetene er av stekepanne-størrelse. Rått svære. Sønderborg har blitt sønderbombet noen ganger opp gjennom historien. Derfor er det ikke mye av det gamle tilbake. Men det er heller ikke pakket med 60-talls røde mursteinshus, slik det er mye av i blant annet Limfjorden. Her er en 50 meter gatesump som har sluppet unna historiens turbulens: Og så litt til. Vi ligger i en havn som er et slags minismögen. Bare at her er det bilvei rett på innsiden av båtene. Et slags 'Stripa', for dem som husker Karl Johan fra 60-tallet. Men det årnær seg for snille gutter: Dermed var stripe tom for knallerter uten eksospotte og potente jyplinger med basskasse i hele bilen. Er så bra atte. Ellers en liten ekstra story. Maken til vennlighet som vi har møtt her syd i Danmark har jeg aldri opplevd noe sted. Trodde det var spesielt for Limfjorden, Rudkøbing, Dragør og et par andre plasser. Var inne i hølet på havnekontoret der betalingsautomater står. Der var det fire kommunale karer som stod og tok seg en blås. Kom naturligvis i prat, dyre danskekroner etc. Kan ikke fatte dette, sa jeg, dere har jo bare Anton Berg og Lego! Flir. Han ene har norsk kjæreste og lurte på om jeg hadde Freia Melkesjokolade om bord. Hvilket vi ikke har. Men vi har 80 % sjokolade fra COOP. Ikke gangbar valuta. Så til de som skal hit, ta med en plate Freia Melkesjokolade. 'Hvor kan jeg få tak i 15W-40 motorolje'. Dit er det sgu faen så langt. Dette var før kl. 09:00 om morran. Men han ene skulle ut og kjøre, så han kunne stikke innom å kjøpe en fireliter for meg. Ikke noe pes. Kom og hent den etter kl. 10:00. Snakket med havnesjefen, samme kontorlandskap. De jeg snakket med tilhørte ambulanse/brann/redning. Men får jeg bot om jeg kommer etter kl. 10:00, jeg skal plukke opp en firliter olje. 'Hvilken båd har du, hvorfor spør du?' Rød seiler fra Norge, er redd for å få DKK 300 i bot om du kommer å krever opp ved båten. 'Vi driver ikke slik her, det er noe de holder på med lenger sørpå'. Senere på dagen kom havnesjefen, knakket på alle båtene og informerte om at vannet kom til å stige 50 cm i løpet av kvelden. 'Pass på førtøjningene'. Og gutta i bua. Jeg lurte på om det var et sted vi kunne vaske klær. 'Vi vasker ige, vi bytter til nyt'. 'Dere lukter siik også, personlig er jeg venn med kroppslukta mi, men fruen er ikke så fornøyd'. Latterbrøl og frem kom fireliteren med motorolje. Kvalitet fra øverste hylle, 'Det beste som er...' 'Jeg pleier å bruke Biltema...' Fikk en skikkelig lekse om motorolje. Dkk 360 for en dunk, de fikk DKK 400, i og med at jeg ikke hadde Freia Melkesjokolade. Redigert 29.Juni.2017 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2017 (redigert) Nå er det så lenge siden jeg har vært innom at folk begynner vel å lure. Men her er jeg. Dr. Nielsen hjelper til med staving og ordvalg. Gikk fra Sønderborg på morran. En regntung morgen uten vind, uten strøm. Etter broen ble det litt vind, midt i fleisen, som vanlig. Freia Melkesjokolade vinket fra brua, det var han som stod for broåpningen. Vi var siste gjennom, en del tyskere foran oss. Fatter ikke hvorfor de folkene har så dårlig tid. Mange kommer inn sent om kvelden, og drar før fanden får sko på beina om morran. Det går ikke i Sønderborg, for der er første broåpning kl. 06:35. Etter at vi var klar av Nordborg, kom vi ut i Lillebælt. Det blæste lidt, men ble etter hvert helt stille. Så det ble motor fra Sønderborg til Middelfart. Ankom sistnevnte kl. 17:00. Vi gikk med en gang til Gamle Havn. Og var glad for det. I og for seg. Med en gang, Middelfart svarte ikke til våre forventninger. Fra start: Vi parkerte på utsiden av to-masteren Sandra. For på Sandra hand det et skilt: Max en båd på udsiden. Ring eller SMS Kurt... Så vi gjorde. Kurt kom durende på motorsykkel og sjekket opp. Absolutt dønn ryddig. Grunnen til bare en båt på utsiden, er trafikkavviklingen for en yrkesbåt etc. som ligger lenger inn i havnen. Hyggelig prat. Strøm i Middelfart: Poletter fra maskin i ikke betjent havnekontor. Vann om bord, poletter fra slange innerst i havnen. Umulig for Hulda å komme inn dit grunnet svell, vind og båter. Dusj, poletter. Strøm, poletter. Man kan skite uten poletter. Dyttet penger inn i polettmaskinen, ingen poletter ut. Ringe havnekontoret, ikke svar. Annet nummer, en dame svarte på tysk. Etter hvert ble hun dansk med svenske ord her og der. Hyggelig dame som var meget lei seg over polett-saken. Skulle komme om fem minutter. Etter 20 minutter kom den meget forekommende polettdamen durende. Fikk mine poletter, uten verifikasjon over hva som hadde blitt dyttet inn i maskinen. 'Har du sparget til maskinen?' 'Nei, men du kan sparke til den fra innsiden', hun låste seg inn på havnekontoret, 'da falder den ud i gaden'. 'Kanskje like greit?' Story med poletter over. Middelfart administrer fire havner. Den ene er der vi lå. Den er liten, trang, utsatt for vind og svell fra skipstrafikk og fjordploger.Med vinden inn i løpet, er det vanskelig for Hulda å få baugen rette veien. Da vi skulle ut, hadde det lagt seg en svær, jålete danske på utsiden av en båt det ikke skulle være noen på utsiden av. Jeg gjorde litt ekstra ut av det da vi gikk ut, ville se svetten på panna hans. Med 140 hk engasjert, setter Hulda seg på rumpa og genakerpeket skvetter en halvmeter i været. Han veiva og svetta. Det hjalp. Vi raste med centimeterklaring forbi polishen. Tilbake til der vi var. Går vi vestover, er det en liten marina ved den østre lillebæltbroen. Den havnen er for liten for Hulda. Går vi rundt bendet, vestover og sydover, kommer det en stor marina. Ligger på sett og vis på andre siden av halvøyen der Middelfart er plassert. Den skal etter reklamen være stor og moderne. Uten poletter. Lenger borti gaten for der vi lå, er det også en ny marina anlagt i en halvsirkel rundt byens Kulturhus. Dette huset har verken havnekontor, dusj eller dasser. Dessuten er den så trang at Hulda ville hatt problemer inni der. Om det ikke er blikkstille, og jeg vet at det er en plass helt innerst. I sum, ikke videre imponert. Byen har noen gågater og bindingsverkshus av gammel dato. Men det har alle de andre byene også. Havnebetjenten som krevde inn penger var trolig en hjelpis på sommerjobb som ikke hadde peiling på Middelfart, sikkert fra en annen kant av Danmark. Var glad han ikke var på jobb, fikk en dag gratis da vi dro. Kjøpte en Dr. Nielsen for pengene. Såhhh, med et snev av kulingvarsel og mulighet for regn med torden, satte vi kursen for Samsø, Mårup. La oss etter en lastebåt for ikke å få den i eikene under vestre Lillebæltbro. To knop i motstrøm, det gikk heller treigt. Rett på andre siden kom det noen kølsvarte cumuluser med masse vind. Genoaen rullet seg ut med et smell så det skranglet i Hulda. Madammen skjøt fart og seilte opp en båt foran oss. Denne skar vestover inn over grunnene. Vi fortsatte en mer østlig kurs. Strømmen ga seg. Vinden øket på, og vi rundet 8,5 knop for bare genoaen. Det gikk som et hett helvete, inntil vi skulle ha oss litt mat. dreide inn i le bak Æbleø for å ta inn genoaen. Det ble en herrens kamp med hamrende seil, skjøter som surret seg og inntrekksnora til genoaen over en winch. Etter noe nær skilsmisse kom den inn. Alt roet seg ned. Vi fikk mat. Kaffe. Livet var greit igjen. Om trent halvveis til nord på Samsø. Opp med kryssfokken, litt utrulling på genoaen, og dansen fortsatte. Hørte ikke et tordenskrall. Men det regnet så vi seilte med lanterneføring. Så dreide vinden og døde. Plaskesjø og pissregn. Da var jeg glad for at jeg ikke valgte Garmin kartplotter med Touch. Måtte stadig tørke av skjermen for å kunne se noe som helst. Blanding av sjøvann og regn. Endret ankomststed, gikk til Tunø. Vinden hadde tatt seg opp og hakk i hæl med oss kom tre båter til. Havnen var nokså pakket grunnet avsluttet festival og dårlig vær. Vi spottet en kai der det lå en dansk LM27 midt på. Brølte og ba dem forhale. Ikke faen. Prøvde foran LM'en og en tysker, ikke plass. Bakket, mens en danske i Hanse 400 maste bak. Bakket inn med vinden fra siden og kilte hekke inn der kaien vinkler ut. Baugen til Hulda kom som et skudd inn mot kaien og LM'en. 'Går det' brøler jeg. 'Nei' skriker Admiralen fra baugen. Nå tar damen i LM'en meldingen, og napper flagget ut av holderen millimeteren før Hulda gjør jobben for henne. Vi ligger trygt. Folk på kaien kommer løpende og hjelper til, vettuge folk. Hanse'n kommer dansende. Baugpropellen på full rulle greier ikke å holde igjen, og han smeller inn i siden på Hulda og LM'en. Det hele roer seg ned. LM'en forhaler en meter. En norsk båt smetter inn foran LM'en uten dramatikk. Så da hadde vi en kork av en Hanse på utsiden av oss. Fred og fordragelighet med ankerdram. Sa unnskyld til alle jeg hadde brølt til, inkludert damen i LM'en. Tunø er noe for seg selv. Dette er sommerøen fremfor noen. Her kan du slå sammen 'Far til fire' (vi som har levd noen år), 'Vi på Saltkråkan' og alle liknende, Tunø slår dem. Bare en ting, ikke ha båt over lengde 12,99 meter: Den ene millimeteren koster deg fort borti 70 cl Dr. Nielsen om dagen. Hulda måler 12 935 mm ved 17 grader C. Gubben som målte gadd ikke dette med under hele meter. Derfor er målebrevet på LOA 13 meter, bredde 4 meter (som i virkeligheten 4,04 meter). Tunø, sommerparadis med grusveier, eplehager, gressenger sandstrender. Dessuten tullinger som innbetaler 106 kWt på strømuttaket og drar når de har brukt 50 kWt uten å gidde å tilbakeføre til kortet. For her er det kort for dusj og strøm. Helt greit. LM'en foran oss, Hansen på utsiden og vi selv har ikke betalt en pling for strømmen. Man takker så mye. Ikke at strømmen koster all verden. Strømranet skjer på svenskekysten der man blir avkrevd SEK 50 til -60 i døgnet. Her i Danmark skal du slite for å bruke over DKK 10. Her ute er det en handelsmann. Koster fragmentarisk mer enn billigbutikker ellers: Her fikses alt fra post til sykkelslanger, mat og Dr. Nielsen's Bitter Dram. Ellers er det diverse ubetjente ferskvaredisker: Stort sett DKK 10/bunt. Havnen: Stranden ved havnen: St. Tropez, my ass... Grillplasser, bord og benker med tak over. Lekeapparater for barn i alle aldre. Null biler. Super søppelhåntering. Ferge inn til Hov (Hou) flere ganger om dagen. En lokal original blåser trekkbasun ved ankomst og avgang. Ingen melodi, men mye låt som når langt :-) Dette er sommerparadiset. Det å være barn her om sommeren må være et eventyr. Har mange bilder, men nå går Huffamei'en i sort ganske snart. Ferden går videre nordover i morgen tidlig. Målet er Grenå, med fem kops fart. Uansett om vi runder 8 knop, summen blir 5- til 5,5 knop. Redigert 4.Juli.2017 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stella Polaris Svart 4.Juli.2017 Del på Facebook Svart 4.Juli.2017 Interessant, nyttig og veldig morsomt. Takk igjen! Sitér dette innlegget Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik Totalmedlem av RS Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar Link to post
Hulda Svart 14.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2017 Heisann! Hadde glemt at jeg ikke var helt kommet i mål her. Vet ikke om noen er interessert heller. Sitter nå på hjemmekontoret med masse internett med fiber og greier. Litt teknisk, for den interesserte. Hulda er mekaniker med fagbrev og greier. Ingeniør, det er ikke måte på kvalifikasjoner. Under seilasens gang var det myyyye vindstille eller vinden midt i baugen. Vi må ikke seile for en hver pris. Det har blitt innmari mange motortimer. Og oljelekkasjer. 'Det var som faen', sa jeg en dag til Admiralen. Girkassa har begynt å lekke. Vi hadde allerede en vaken motoroljelekkasje, og bleia der nede hadde blitt Dexeron II rød i kanten. Mye banning og sverting over at den nye kassa ikke holdt mål. Grundig sjekk. Hadde glemt å skru ned peilepinnen etter sist gang jeg sjekket oljenivået. Ja, ja, et og annet leggspark får man tåle. Admiralen har null teknisk innsikt. Er like imponert hver gang jeg fikser et eller annet, selv om det er min egen feil. Udefinert motoroljelekkasje, foran og akter, her og der. Har vært slik siden dag 1. Antatt lekke fra koblinger motorblokk til oljekjøler, lekk fra oljefilter. Pokker til greier. Helt sikker på at jeg har vært veldig nøye med oljeringene på veiva. Fatter ikke dette her. Og nå begynner lekkasjen og bli for stor. Aksepterer 'litt'. Fant fram 13 millimeter (dette helvetes programmet skjønner ikke forkortelsen for millimeter og skal oversette med mer....et eller annet) og skralle. Sjekket SB side av V8'ern. Alle bolter til ventildekselet fast, null lekkasje. BB side, Heisann!! Alle bolten like før de skrudde seg ut. Trakk til og startet opp. Sjekket med lykt for å se om jeg kunne se noe mer. Sensoren for oljetrykk, varm motor, der piplet oljen ut. Det var som bare! Skrudde ut, byttet nippel, vasket med aceton, børstet med stålbørste, hadde på Loctite. Alt etter boka. Resultat? Hele motoren er dønn tett. Tørr. Niks lekkasje. Hahhh. Og siden dag 1. 16 år med lekkasjer. Så, vi gikk altså nordover fra Tunø mot Grenå. På veien går det en 'High Speed Ferry'. Og det er ingen latsabb: Så her kommer'n, Express 3. Og farten? Det er så bra at jeg ser den, og at den ser meg. AIS er et greit verktøy. Noe de fleste burde spandere. OK, det er mange som ikke trenger det. Som stort sett seiler i sin egen brygge. Men alle andre burde være målgruppe. Så da ankom vi etter hvert Grenå. Inn bak moloen, til venstre, båter minimum lengde 13 meter. Det er bare at dansker kan jo ikke telle med alle disse 'firser' og 'fjerser'. Så man kan finne båter fra 7 meter og oppover som okkuperer 15 meter kai. Men vi fikk plass rett innenfor moloen. Da kom havnesjefen galloperende. Her lå det tidligere et stort vrak av en båt. Nå er ikke båten der lenger, bare et antall skruer som står rett opp av kaien. Stod rett opp av kaie, jeg har fjernet dem, fordi de utgjør fare for snubling og skade. Havnesjefen: 'Her kan I ige ligge, det kommer inn en sejler med motorhavari'. Hvor stor er den? 'Ved ige, men han kommer inn for full rulgardin'. OK, vi ligger og hjelper han på plass, om han er under 45 fot får han plass bak oss. OK. Etter noen timer kom sjøredningen tauende inn med et tysk knøtt av en 26 foter som de la innerst ved kranen. Ellers vil vi vel si at Grenå er en grei havn å droppe innom på vei syd- eller nordover. Havnen er overpriset. Kjøreoppdrag, kommer tilbake..... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.