Jump to content

Byggingen av Hulda, på oppfordring


Hulda

Recommended Posts

Nå holdt jeg på å få noja av runde hjørner og annen snekring. Måtte ha noe som luktet diesel. Motor. Hva som helst stinkende. Så da røyk jeg i går på prosjekt 'Doble Dieselfiltre'. Nå kan man kjøpe ferdig sett for mellom 10- og 20 000 kroner basert på Separ 2000. Originalt i Hulda har jeg et Separ 2000 som ble kjøpt inn i det Herrens Aar 2000. Med kompisrabatt hos Lekang Filter, fikk jeg det for kr. 2 032. Etter en nær-døden-opplevelse i Limfjorden etter å ha fått en tank møkkete diesel på Styrsö, kjøpte jeg enda et Separ 2000. Denne gangen fra Ebay til en pris på døra til NOK 1460, som inkluderte varsling for vann i diesel. Med 15 år forskjell og varslingsfikset, så var vel Ebay godt under halve prisen for kjøpet med kompisrabatten.

 

Slik så det ut:1488904781.jpg​Med bare filteret til venstre og en linje inn til finfilteret. Filteret til høyre er det nye.

 

Med rør og fittings til kr. 924 ble det slik: 1488904916.jpg

 Det er forskjellige høyder her, derfor ser alt helt skjevt ut. Men det er ikke så ille. Hulda er utdannet rørlegger. Jobbet som 'Pipe Fitter' med blant annet 'Instrument Tubing' på Statfjord ABC, Frigg, Gullfaks, Gyda og en flyter i Britisk sektor. Blant annet. Det var utdrag av CV'en, dessuten 'Certified by Swagelock'- intet mindre. Så om noen i menigheten synes dette ser helt ræva ut, så er det greit. Bryr meg midt i ryggen, opplegget funker. 1488905254.jpg

 

Opplegget med lufting er beholdt, den røde trakten. Stenger ventilen ned til tanken, som sitter borte på mannlokket. Åpner innløpsventilen til begge grovfiltrene, stenger utløpsventilene, åpner lufteskruene- og filtrene fylles opp. Stenger lufteskruene, åpner utløpene og linjene til finfilteret og finfilteret luftes. Det er mao. lagt opp slik at den ene grovfilteret kan plukkes ut av kretsen mens det andre kjører. Når luftingen er over, stenges kranen til luftingen og ventilen til tanken åpnes. Begge innløpsventilene til filtrene er normalt åpne. Kun ette av filtrene kjøres i slengen, men begge kan kjøres. Når luftingen er avsluttet, ser det slik ut der trakten satt: 1488905647.jpg

'Double Block' som det heter på fagspråket. Og så er det klamret, etter at bildet ble tatt.

 

Ventiler, t-er og vinkler er kjøpt hos Biltema. Men de hadde ikke alt. Tok derfor turen til Hydroscan i Moss. 'Har du M22x1,5?' 'Jasså, du skal montere Separ nå'a? Kan'ke fatte at de gjøka der ikke kan laga noe bedre tilkoblinger. M22x1,5 var noe som ble brukt på lastebilers trykkluftbremser den gangen Mosses tråkka rundt på Sinai.' Og så videre. Jeg faller rett inn i miljøet. 'Jeg vil ha rabatt!' 'Du skal få så mye rabbatt atte, vid'du ha betar åsså?' Så tar vi turen bort i reolene og ut trylles det ene etter det andre. Her er fagkunnskapen helt på topp! Forrige gang jeg var innom, en herre: 'Jeg har dårlig tid!' 'Kan'ke komma hit å ha dårlig tid. Vi selger ikke tid, vi leverer kvalitet og servis!'  Så herren knepte igjen og ventet på tur. Så om noen har problemer, Hydroscan i Moss er plassen der man får service og fagkunnskap.

 

Så da var Hulda klar til oppstart, har ikke rørt motoren siden ankomsten til slutten av desember. Gløde, trykk på knott ett sekund, Brooom, og så tuslet vi på 1200 rpm. Gikk ned og sjekket manometeret. Trodde først at det ikke virket, men det har et utslag på ca. -0,1 bar. Samme på begge filtrene. Manometeret hadde jeg fra før av, må være noe som jeg har fått offshore. Stoppet motoren, men manometeret falt ikke til 0, det stoppet på ca. -0,05 bar. Og der ble det stående. 0,05 bar tilsvarer vel omtrent undertrykket som skapes av nivået i dieseltanken. Følgelig er systemet tett mellom fødepumpene og tanken. Suksess, nå skal jeg ta en dusj og legge tøyet til vask. Lukter som et dieseldyr.

 

Story:

Det var en av gutta på Frigg som gikk under navnet 'Dieseldyret'. Jeg var ikke med den gangen, men det var en gjeng som skulle inn å gjøre en jobb i en av dieseltankene. For de som ikke er kjent med den slags, disse tankene er som store rom på masse kubikkmeter. Så de skulle inn. Krabbet inn gjennom mannhullet (dette var før verneutstyr og den slags kjærring-innretninger), de drevne visse at de gikk på en H-bjelke av anselige dimensjoner. Dieselen var tappet akkurat i høyde med toppen av H-bjelken. Gudmund, før han ble døpt, tok et skritt til siden og sto til armhulene i diesel, deretter kun 'Dieseldyret'. En annen ble kalt 'Villdyret fra Tasmania', vet ikke hvorfor. Men det var visst et temperament om han ble ertet. Og så en annen gang: 'Hulda, da må du snakke med Rex Rodny (kjent travehest fra Vestlandet)'. 'Hvordan skal jeg vite hvem det er, jeg kjenner henne ikke!' 'Du skjønner det når du ser'a.' Jeg fant 'Rex Rodny.

 

Dett var dett.

Link to post
Share on other sites

Nei, den er ikke så avansert. La et termometer nedi, satte kjølingen til 10 grader og romtemperaturen er 20 grader. Når det er åtte grader nedi boksen, rapporterer displayet fremdeles 60 grader.

 

Da ankom to nye thermistorer fra USA i dag kjøpt på Ebay til USD 19,99 for begge to. Hektet av den på 60 grader, huket inn en av de nye. Denne rapporterte kjellertemperatur 18 grader. La enden av thermistoren oppi boksen og den kjølte fra 18- til 9 grader i løpet av fem minutter og stoppet boksen. Perfekt, nå er det bare å få montert dingsen. Kan tenke meg at jeg muligens tar en shortcut. Trangt og alt er skummet inn.

 

Tydelig at Dometic har et problem med disse thermistorene etter hva jeg har kunnet sjekke ut.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En ny greie som er greiet ut. Oljetrykket på motoren har vært ørliten bekymring i mange år. Insturmenteringen er Faria, fra USA og Imperial. Altså tommer, brøker og alt dette som vi ikke forstår. Det gjør heller ikke USA bestandig. Men den gangen Huldas motor var 'ny', var oljetrykk på tomgang et sted mellom 3- og 4 bar i hht. drittmåleren fra Faria. Så datt oljetrykket nesten til null, for så der 10 år siden. Gikk til kompisen og kjøpte en ny giver, VDO. Oljetrykket kom tilbake, vesentlig redusert. Jeg har ikke brydd meg noe særlig om dette trykket. Trykk er trykk, så lenge de hydrauliske pusherene funker (ventilløftere), så er det greit. I dag fikk jeg for meg at jeg skulle kontrollere hva som virkelig foregår. Stakk innom Hydroscan i Moss. 'Jeg trenger dette manometeret, 1/4 " npt inn på en T der denne giveren som er 1/8 " npt skal jobbe sammen, kan gjerne bruke en slangestump fra motorblokka og opp'. 'Hvor lang slange?' 'Så der...' 'OK'. Et kvarter og kroner 278 senere materialiserer seg dette:

 

 

1489574148.jpg

Lap top'en i bakgrunnen har ikke noe med dette å gjøre. Den har vært hjemme til gjennomblåsing og er pakket i krympeplast inntil den skal brukes.

 

Fyrer opp GM'en og dette viser Faria:1489574339.jpg

 

Motoren går på 1000 rpm, som er litt over tomgang som er 750 rpm. Det kalibrerte manometeret, tatt med hjem fra offshore viser:1489574445.jpg​langt utenfor måleområdet. At det viser borti 4 bar er vel ikke å ta i for mye. Ikke noe fluktuering, dønn stabilt. Hadde det vært eksempelvis lagerfeil med lekkasje, ville viseren gått bananas. Man kan vel konkludere med at VDO giver og Faria instrument omtrent halverer trykket. Med en gang motoren startet, sto viseren og trykket mot spiker'n (endestopperen). Trykket på oppstart kald motor skal være omtrent 3,75 bar i hht. manualen. Begynte å tvile på meg selv, lenge siden jeg har lest bruksanvisningen. Men her står det:

Lub. oil press. normal kPa skal være 275 til 345 (så kan man dele på 10 for å få bar)

Lub. oil temp., in-pan deg. C skal være 82 til 127 (og i panna til Hulda er det en snik over 80 grader)

Så da er vi innenfor spec.

 

Til glede for meg selv, er motoren omtrent der GM spesifiserer at en frisk og oppegående motor skal være. Man kan råbe HURREN!

 

 

Ellers en liten tilbakemelding fra Son Gjestehavn. Her er det for tiden full rulle med oppgradering, moringer, uteliggere, kjettinger og tau. Det blir i det hele investert masse kroner. I helgen kom det inne en seiler som har lagt seg ved den ene gjestebryggen. Sikkert ikke betalt ei krone i havneleie. Nå er båten låst fast med beskjed om å kontakte Havnekontoret. Du måkke komme her og komme her! Men jeg syns det er helt på sin plass. Gjestehavnen kan fremstå som et eksempel på hvordan slike havner skal driftes. Havneleie skal betales uansett. Vi har til og med vintervann, strøm som ikke har klikket en eneste gang i vinter, osv. Og i Son har de fleste utesteder nå børstet vinteren av trammen og åpnet. Det er vår i luften, kuling fra vest i dag.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dem har sagt opp leieavtale på ytterste seilforeningens brygge og bygger ut på sin egen i stedet. Grunnen til tidlig vår i Son er han i den flotte Sunseeker'n bortenfor deg som bidrar til global oppvarming? Beklager at det ble røykfylt inne hos deg om dagen men jeg visste ikke at det var noen der. (Catepillar 3208) tar lang tid før 900kg motorer blir varme. Bare si ifra en annen gang før du begynner å hoste?

Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44

Link to post
Share on other sites

Ja to stk CAT V8 som hadde fått ny olje den dagen :smiley:  Snakket med Finstad om utbyggingen og det var snakk om den ytterste brygga dem hadde sagt opp. Legger ut mer utriggere til dagsbesøkende småbåter ytterst der vi ligger så dem ikke skal ta opp plassene lenger inn. Var visst flere planer fremover. Blir spennende!

Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44

Link to post
Share on other sites

En liten oppdatering.

Blant annet ønsket jeg å sjekke hvordan det var å kjøpe dingser fra Kina via Ebay. Valget falt på ankerlanterne med LED. Fra Seatronic kan jeg få en ankerlanterne til den smukke sum av kr. 115, ukjent lyskilde, og alt annet ukjent. Fra Kina får jeg som sagt vite at det er LED, lysstyrke, IP-klasse (IP65, Salt Water Proof, Eff. Lumen Power 72 Lumen/ 10 W) og hva vedkommende som pakket spiste til lunch. Jeg bestilte dato 05.03.2016 og pakken ankom Son post 15.03.2016. Totalkostnaden ble kr. 141,29. Og den ser slik ut: 1489904457.jpg

 

Bedre kan de ikke bli, helt fornøyd. Masten skal ned for kontroll og gjennomgang. Jeg skal montere ankerlanterne og dekkslys  i masten.

 

Snekringen siger fremover med snail speed. Kommer liksom ikke ut av forpiggen. Vi har en sidelugar. Der fant jeg ut at jeg skulle ha et sete for å kunne sitte å trekke på seg bukse og sokker. Så delprosjekt sete ble en 7 mm furufiner pålimt en 3 mm eikefiner, kantet med iroko. Blir slik: 1489904827.jpg

Denne irokobiten er ganske kraftig. Grunnen er at om man dumper ned på benken, skal man slå ræva av seg før benken knekker. Nærbilde:1489904978.jpg

Det ser ut som det er en glipe, i praksis går irokoen trangt innpå. Bildet er en testbit. Måtte bruke to store tvinger for å klemme den på plass. Lim er Biltema Multibond. Så da ble det slik: 1489905146.jpg

 

Nå der overflaten beiset med Herdins mahonybeis, det er en lakkbeis som kan 'stå alene' på flater der det er liten mekanisk slitasje. Iroko er Afrikas svar på teak. Til forskjell fra teak er iroko som å sage i kanel. Materialet støver helt hinsides. Så der teak detter rett ned, svever iroko rundt i timesvis. Men jeg har noe iroko igjen som ble med på flyttelasset den gangen vi flyttet til Son i 1976. Og da var irokoen allerede minst 10 år gammel. Benken er for øvrig ikke helt ferdig enda slik den er fotografert her. Men slik vinklingen er, gir den meget god støtte om man skal sitte uforstyrret med en bok og lese. Fornøyd med delprosjektet.

 

Som korrosjonsspesialist fikk jeg for meg å sjekke hvordan spenningen i skroget oppfører seg. Det er noen jeg aldri har kommet på å sjekke. Og dette kan være noe for alle dem som har passiverte anoder, skal jeg bruke sin eller aluminium, eller kanskje magnesium. Har jeg kanskje en galvanisk tæring på gang på påhengeren??? Porpellen min, hvordan har den det nedi der??? Så her er ikke løsningen, men en metode som kan gi en indikasjon. Har ingen bilder, helt unødvendig. Poenget er at en beskyttet overflate skal ha et overskudd av elektroner, et elektrontrykk. Skroget/drevet/motoren/propellen skal være minus. Pluss er livsfarlig. At det skal ligge et 'teppe av elektroner' på overflaten, hindrer metallioner å stikke av (= korrosjon). Altså metaller går i løsning i form av M2+​. Gidder ikke å skrive mer om det. For å sjekke noe slik trenger man en referanseelektrode. Det kan var sølv/sølvjodid eller 'standard hydrogenelektrode'. Har ingen av delene, men Admiralen ofret en sølvskje 830S til den gode sak. Så da er apparaturen: En stk sølvskje, påsnurret og påtapet ledningsstump, Biltemas multimeter. Dette blir sånn omtrent, ikke noen laboratorietest. En av spenningsrekkene jeg har angir sølv til +120 mV og sink til -780 mV. Tallene er i hht. standard SHE (hydrogenelektrode) i 25 grader sjøvann med strømningshastighet 4 m/s (ca. 8 knop). Realiteten på testtidspunktet er langt unna. Så ikke pes meg med at dette er unøyaktig og at Biltema sitt multimeter er bare dritt. Jeg vet alt det der. Påstanden om at elektroner ikke går i vann er bare tull, de går litt hit og dit. Motstanden varierer. Osv, osv... Men tar man differansen mellom disse tallene (+120 -(-780))= 900 mV. Tuppen av sølvskjeen ned i vannet ved siden av båten, må ikke komme nær båten, ledningen til sølvskjeen må ikke komme ned i vannet. Sort leder fra mulitmeter til leding sølvskje, rød leder multimeter til gods. Avlesning ble -905 mV, stabilt. Merk at man skal få fortegn minus ( - ). Går det i pluss, er pokker løs. Konklusjon: Anodene til Hulda er ikke passivert, og det foregår ingen galvanisk tæring, skroget er beskyttet. Ingen lekkasje fra landstrøm, AC= 0 mV.

 

Nå er det frokost.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter frokost:

Nå vil man i en slik tråd få inntrykk av at alt bare er gloria, innrykker går fra den ene suksessen til den neste. Slik er det ikke. Eksempel: I fjor fikk vår Waeco (Dometic) kjøleboks det for seg at temperaturen i boksen var 60 plussgrader. Derfor gikk kjølingen på full guffe, alt oppi der ble bånntæla. Etter litt googling for noen uker siden fant jeg at disse boksene er noe forbanna, dyr dritt. Styringspanelet konker og termistornene konker. Boksen har kjøleanlegg fra Danfoss, som er meget bra. Men boksen er konstruert som en 'sealed unit'. Så jeg bestilte et par termistorer fra USA til USD 19,99 for begge. Skudde opp styringspanelet, det sitter i to skruer. Men det er i tillegg limt fas, slik at noe ryker ved demontering, kan fikses. Termistoern skal sitte inn i bunnen av fordamperen. Dette er lokalisert inne i en svær klump med skum, som man kommer til etter å ha plukke fra hverandre kjøleaggregatet, ikke plukket fra hverandre, men fått det ut av holderene og strukket kjølevæskrøret. Man kan ikke se fordamperen, fullstendig dekket av skum. Termistoren forsvinner inn i skummet. Prøvde å trekke den ut, men den er limt fast, slik at ledningen røk av. Borre inn den nye termistoren er eneste løsningen, om man ikke vil grave ut masse skum. Visste hvor jeg skulle sette boret. Ble heftet ett sekund, boret feil og rett gjennom fordamperen. Dometic kjøleboks til den nette sum av 7500 kroner er mat for fyllinga.

 

Det er den siste betan Dometic som skal om bord i Hulda. Vil ikke ha slike dingser som ikke kan repareres på en fornuftig måte, om jeg kan unngå det. Nå setter vi inn et vanlig kjøleskap for 220 V, fra Finn.no for NOK 300 og oppover til en tusing. Kan kjøpe flere om dagen, så stort er tilbudet.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Grunnen til at jeg driver og skriver om Hulda, kan man spørre seg. Det handler ikke om at jeg må fortelle om hvor dyktig jeg er, for det er for mye som går i dass. Personlig liker jeg å fundere ut løsninger på ditt og datt. Slikt alstrer flere blemmer enn suksesser. Forholdet kan vel kanskje hjelpe andre til å ikke falle i samme gjørma. Så da har jeg en verdig grunn til å skrive litt til.

 

Prosjekt som gikk ettertrykkelig i dass: Dometic Waeco kjøleboks, feide boret rett gjennom fordamperen- selv om jeg visste at det var der fordamperen lå. Jeg skulle ikke bore der, men 10 mm lavere ned. Da hadde jeg ikke truffet fordamperen. Nå ser jeg etter en defekt boks der kompressor og kjølesløyfe er intakt. Resten har jeg. Til høsten skal jeg sjekke litt mer. Det er bare for en kjølemontør å lodde sammen dingsene, evakuere, fylle kjølemedium, noen timers jobb og greiene er oppe og går igjen. Vi får se. I år greier vi oss med Senz (der er ikke jeg som har funnet på navnet) til kr. 990 hos Expert. Har omtrent samme målene som skapet til Knude. Bare at båten til Knude er så diger, og Hulda er så liten. Dessuten er Senz ikke for innbygging. Det lyser hvitt lang vei. Oppsiden er at det koster litt over 10 % av noe som bærer navnet 'Dometic'. Og Senz virker like bra og like lenge. Maks strømtrekk på Senz er 65 W, og det er ingen frysedel. Siste er en nedtur. Men vi kan leve med det. Med alle ekspertuttalsene jeg har kommet med nå, det forbauser vel ingen at jeg har jobbet et par år innen kjøleindustrien også. På toppen av alt mulig annet.  Men slik ser skapet ut pr. d.d.:

 

1490644191.jpg

Det eneste jeg har gjort så langt er å sette det fast og bytte om hengslingen fra høyre til venstre. Instruksjonsboken, som man kan kalle det, er trolig oversatt fra kinesisk via Microsoft til andre språk. På svensk skrives det "åpne døren, sett i stikkontakten, vri termostaten til 3, vent i 30 minutter, om det blir kaldt så virker skapet, lukk døren". Engelsk versjon "åpne døren, vri termostaten til 3, lukk døren og vent i 30 minutter, om skapet blir kaldt så virker det". Instruksen gir rom for fri tolking. Lampen inne i skapet har E4 sokkel og trekker 14 Walt. OK, men skapet kjøler ned til 4 grader når det er 20 grader inne, og termostaten er på nivå 4 der maks er 7. Skapet er et funksjonelt kompromiss, designmessig en katastrofe.

 

Tørkeskap som funker. Vi har et 'walk In Closet, Mikro'. Her skal vi kunne henge av oss vått tøy, og få det tørt. Skal man stå der inne og vrenge av seg, bør man være under fire år, og rolig sjø. Det er kun plass til tøy. Og tørkegreier. Før jeg startet på det nå i vinter så det slik ut:

 

 

1490645015.jpg

 

Etter at malingen hadde begynt, himling var lagt og det var sparklet. Litt mer info: I det sorte røret går 95 kvadratkablene fra for til akter i båten. Kabelkanalen over er vanlig strøm og kommunikasjon. Jadda, alt funker, samtidig. Ventilasjonsrøret over er siste utløpet fra Weber D4. Dette røret må ikke tettes til. Så i ettermiddag så dette rommet slik ut:1490645379.jpg

D4-røret kommer ut under avfukteren, som har fått sin nye plass i dette rommet. Brannslukkeren, skum, er plassert her permanent. Vi sover i forkabinen, til venstre for apparatet, som er festet slik at det ikke kan hoppe ut av festet sitt. Om Hulda snur seg opp/ned, kommer det til å ramle rundt, ellers ikke. Kannen fra Olden har ikke permanent funksjon på denne plassen. Men den står oppå en rustfri netting og holder denne nede mens Biltema Multibond herder. Nettet er også skrudd fast, men det er skarpe kanter som er dekket over med Superbond. Skapet har ingen bunn. Slik sett kan man legge en regnfrakk på nettet uten å tette for D4'es frie utløp. Luften fra D4 strømmer i rør med rikelig diameter og slakke bøyer over en strekke på ca. 7 meter. Varmen som kommer ut i enden er såpass at det er ubehagelig å holde hånden i strømmen når det går for fullt. Så da har vi tørr varme og avfukter å velge mellom. Avfukteren står også bom fast, selv om Hulda skulle seile opp/ned. Som man ser så gjenstår det en smule frisering før det er ferdig. Fancy dørker kommer til neste år.

 

Lage håndtak. Man har en planke og hullsag fra Biltema:

1490646065.jpg

 

Og sager er par hull. Sager mellom hullene:

1490646300.jpg

 

Og skrur det opp. Slik ser det ut på utsiden av tørkerommet. Litt beis og juks, så ser det profft ut.1490646440.jpg

Med et minimum av ressurser og et maksimum av tålmodighet.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

En liten oppdatering. Kleskottet med tørker og varme fra Eber er ferdig så langt, og fungerer etter hensikten, godt og vel. Innredningsjobben avsluttet for denne sesongen, og jeg kom vel omtrent halvveis av hva jeg hadde planlagt. Slik er det hver gang. Hulda gikk på land i Sonskilen Båthavn 31.03.2017 og ble sjøsatt 07.04.2017. To nye som bedriver slipptjenesten siden forrige gang. De forrige var helt toppers. De nye er også helt toppers. Prisen for Hulda en uke på land inkludert mast opp og ned kr. 5 647, også helt akseptabelt. Sonskilen kan anbefales. Nå har jeg vært kunde der i 40 år, men uansett, bra. Servicen er helt upåklagelig. Dog, admin. kunne fore på dasspapir før det er pip tomt, men slik har det også vært i 40 år. I begynnelsen var det dog verken dass eller papir.

Bilder fra oppheisingen, trucken har ikke mye last på styrehjulene:

 

20170331_092553.jpg.8e56a1936759d695d687bdcca7d4b399.jpg

 

Begrenset groe etter 34 måneder i sjøen. Propellen ble gått over av kortpustet 70-åring sist sommer bevæpnet med oppvaskbørste og dykkemaske. 

20170331_092937.jpg.fd77bf4ba2f6be274934954a1e43383b.jpg

Propellen er en Michigan av slepebåtkonfig., med stort bladareale. Opprinnelig var denne propellen beregnet for utveksling 3:1. Så kjøpte jeg ny girkasse for å få 8 grader nedvinkling på utgående aksling. Og den nye kassen skulle også ha 3:1 utveksling. Etter at jeg hadde montert den nye kassen, tittet jeg på skiltet på kassen og fant at den var 2,5:1. 'Gjør ikke noe', sa selger. Men det gjør noe. Det gjør faktisk ganske mye. Så enden på visa var at den gamle propellen, som polert og fin pryder bordet på TV-rommet ble, med lovnad om at Michigan blir polert og havner på bordet som erstatning, tatt ut for montering igjen. Den gamle propellen er av typen italiensk pizzavisper fra Radice. Lite bladareal og bleik stigning. En annen oppgradering var å sveise på et vinkeljern i bakkant av roret for om mulig å gi bedre rorvirkning ved manøvrering for motor i havn. Vi har 32 grader utslag til hver side, hvilket er noe i underkant. Vinkeljernet er 50 mm og har en høyde på 80 cm. Det dekker bare så der halvparten av rorhøyden. I tillegg ble det fjernet tre slitte- og sveiset på tre nye anoder. En helvetesuke. Cutlesslagret har null slakk. Og det har akkumulert 950 motortimer, og like mange timer for seil, minst. Volvokondomet er som nytt, og ble beholdt. Dette kondomet, og det som tetter rorakslingen, ble montert i år 2000. Sleipner baugpropell manglet anodene, de hadde blitt spist helt opp. Nye anoder ble montert.

 

Hulda har lagt på seg. Trodde hun veide 16 tonn. Spesielt etter at jeg har lempet ut betong, bly og jern. Hun har nå blitt 16,75 tonn feit. Uten genoa, uten rigg, mangler 275 liter diesel, null septik, noen få liter vann. Altså godt over 17 tonn når alt er i full drift. Egentlig begynner vi vel å nærme oss 18 tonn. Bare rene riggen veier 250 kg. Så dette kan vel knapt flytte på seg.

 

Sjøsetting og retur til Strömstad 10.04.2017. Fikk lov å ligge til bryggen hos Sonskilen over helgen. Fylte 275 liter diesel i Son til kr. 9,96/liter før vi dro. Manøvrering ut av tranga mellom bryggene med den slakke italienersurra. Ga gass for best mulig rorvirkning. Propellvannet kom nesten på tvers av båten, baugen hev seg rundt og jeg glapp rattet. Det var som faen! Hadde ikke regnet med slik effekt av en bit vinkeljern. Loggen: Fra Son kl. 08:30. 1600 rpm gir 5,7 knop på flatt vann og null strøm. Altså, dette er bra. Nå kan vi kjøre så høyt turtall at motoren får fullt oljetrykk uten å komme ut over skrogfart. Vi bør ligge på snaue 1800 rpm. Det var umulig tidligere. Loggen: Kl. 09:35 satte seil utenfor Toftehl. 4 knop for bidevind. Kl. 10:10 Krysser fergene (Horten/Moss), bidevind, går 7- til 8 knop. Fra loggen: Påsveiset 80 cm vinkel gir stor effekt på styringen. For seil over 7 knop, tung på styringen. Slitsomt når vi runder 8 knop. Hulda er merkbart mer retningsstabil, Ray (Raymarine autopilot) jobber svært lite når farten er over 6,0 knop. 17,5 tonn går altså så det griner. Husk at dette er et tradisjonelt skrog som er 13 meter over stevner. Senere frisket det på, og Garmin rapporterer max. fart 9,8 knop. Det tror jeg ikke på, men vi så 8,5 knop over perioder. Stort sett satt vi inne i salongen og Ray tok seg av styringen. Eber (Eberspächer D4) holdt behagelig temperatur i salongen, så behagelig at Admrialen duppet av i sofakroken. I heller frisk vind og 8 knop med rekka i vannet. Vi brukte 9,5 timer og hadde motorgangen 1 t og 45 min.

 

I masttoppen har vi en Tricolcor seillanterne. Her har vi satt inn en trefarget LED-pære fra Seatronic. Gir et perfekt fargelys. Meget grønn, meget rød og helt hvit akterover. På toppen av denne lanternen har vi montert ankerlanternen (LED fra Kina).

20170407_081326.jpg.a838df3d1712ed3fd55e25d3d93da13f.jpg

Blir så bra atte.

 

Dessuten har vi mikket til et dekkslys som er fra Biltema:

20170407_081438.jpg.79f82abaf5c4b45e2ab921ae033b28b3.jpg

Lampen gir et helt rått lys som lyser opp hele fordekket. Boltene som stikker ut og vil fange fallene, er kuttet inne ved mutrene.

Link to post
Share on other sites

Takker for det!

 

Må bare legge til en sak for dem som har båter med rigg. Kom på det da jeg var innom en annen tråd om strekkfisker og smøring av gjenger. Masten til Hulda har vel ikke vært nede på 10 år. Det er en skam. Men slik er det. Skarven, foretaket som laget sakene, var ikke av de helt store. Dog forhørte jeg meg hos en rekke foretak den gangen vi skulle ha rigg. Seldèn kostet det dobbelte av Skarven, og var ikke villige til å snakke med oss om løsninger. Bens gad ikke sende tilbud. Spar i UK leverte tilbud, ex works UK, kom og hent den selv. 17 meter mast, ikke aktuelt. Og slik holdt det på. Så da ble det Skarven. Vi ble enig om detaljene, og han leverte noe annet. Nok om det.

 

Gikk over riggen, Hulda er ingeniør innen material og diverse, fant antatt bruddanvisninger i en T-terminal. Korrosjon i Norseman (feilmontering fra Skarven), etc. Det kan også virke som om det er bruddanvisninger i vantskruene av bronse (mulig det er støpen, for flere har akkurat samme utseende). Det hele krever litt forberedelser. Planen er at masten går ned ved juletider og et par wirer leveres inn til 'om-terminering', samt at det må på plass nye koner i Norseman-terminalene (Navtec har sluttet å produsere disse) og jeg trenger noen nye vantskruer.

 

Hos Navtec finner man http://nebula.wsimg.com/08a64b52c701fb9e4eb6100a9130e3a2?AccessKeyId=3AA2389BA50506216F6E&disposition=0&alloworigin=1  med noe informasjon. Gå inn på hjemmesiden, og det materialiserer seg en rekke nedlastbare kataloger med nyttig informasjon.

Link to post
Share on other sites

Hei Hulda 

 

Har et spørsmål ang isolering av stål skroget.

er det et godt forslag og bruke Armaflex matter som isolering eller er det bedre med glava 

skummet du brukte kan jeg få kjøpt på ventilstål, forsåvidt enkelt og bruke men klarer jeg og få det bra nok når båten er ferdig innredet, alle skott under dolborden kommer jeg til hvis jeg får en fyr som er smidig. Og fronten får jeg også til, men blir det bra nok når jeg kanskje ikke kommer til over alt.

dette skummet er det veldig ekspanderende eller kan det brukes mellom platene.

hva med litt rust som allerede er der er det et problem slik at jeg gjør det verre om jeg legger på skummet og også Armaflexen.

 

jeb

 

 

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Svart (redigert)

Her har det ikke vært oppdatert på lenge. Er nede på 20 % batteri, så det blir ikke lange snutten. Men fra tidligere innlegg, så hadde vi masten nede. Der monterte jeg en lampe fra Biltema som dekkslys. Helt fantastisk. Det samme gjelder ankerlanternen som kom fra Kina, helt super den også. Så var det oppgraderingen av filtersystemet. Storyen er som følger at vi gikk fra Son til Strömstad. Der ble Hulda liggende til vi dro på sommerferie, 21, mai. Hulda er en typisk 5-knoper. Uansett hvordan vi bærer oss ad, fra vi kaster fortøyning til vi atter er fortøyd, 5 knop, pluss/minus noen ti-deler. Selv om vi seiler i både 7- og 8 knop. Slik vil Garmin ha det, der er den som regner hvor lenge vi har bevegd oss, og snitt fart kommer ut fra det. Avgangen fra Strömstad var litt spesiell. Vi motret sydover i Kosterfjorden, men da vi kom ut i sydenden, bølget det såpass at baugen slo under. Vi kunne gått innerleie, men det var heller ikke videre fristende. Snudde å gikk tilbake til brygga. Dagen etter fra kai 09:10. Satte seil ute ved Svartsk. (Kosterfd). Øket etter hvert så vi tok to rev. Ankom Kungshamn kl. 18:15. Der lå roger-jo. Dagen etter for motor innaskjærs sydover. NE av Bohus Malmön traff et eller annet objekt som lå og fløt en meter eller så under vann. Traff så det skranglet i riggen. Antar at det var et kadaver av et eller annet slag. Landet utpå kveldingen i Hönö-Klova. Dagen etter fylte diesel fra den nye tappen i havnen. Satte seil for Gilleleje (Danmark). Seilte frisk av gåre, men utpå ettermiddagen døde vinden, og vi gikk videre for motor. Ved tre-tiden (på morgenen) nærmet vi oss separasjonssonen N for Sjælland (Gilleleje ligger der). Da hadde vi allerede sett fyret på Kullen et par timer. Situasjonen traffikalt sett var at vi ble tatt igjen av et cruiseskip som ikke gikk i separasjonssonen. Det lå nærmest og andøvet i 8 knop, sikkert for å komme inn til Kjøben til et tidspunkt. En tanker kom ut av Sundet i separasjonssonen, brakk av nordover med kurs for oss. Et lastefartøy, to cruisebåter og en sleper på vei sydover. Det var nesten vindstille og vi tråklet oss gjennom trafikken 90 grader på sonen. Trafikken var hektisk, de fleste gikk i 10- til 15 knop. Hulda i 6 knop. Motoren vår ruste plutselig opp, og la seg ned på lavt turtall, gasspådraget var konstant. Spratt ned til dieselfiltrene og la begge i parallell. Motoren tøffet villig videre, slik en V8'er skal. Se installasjon av doble filtre over.

 

Dagen etter: Filteret som hadde gått tett hadde filtrert noe slikt som 700 liter diesel. Det skal ta 2000 liter før tilbakeflushing ved normal dieselkvalitet. Jeg pleier å ta prøver av tanken etter nesten hver fylling. Og etter en fylling bemerket jeg at det 'fløt fragmenter fritt i dieselen'. Så jeg tilbakeflushet nå filteret for å sjekke hva som var i dieselen. Null vann, null bakterier. Men det var en hel del blanke rusk i bunnen av bollen som jeg hadde samlet dieselen i. Så lett at de flyter rundt, ikke magnetisk. Altså ikke rustfritt stål, ikke sort stål, men sannsynligvis aluminium. Og akkurat det stoffet finnes ikke om bord i Hulda. Så disse små fragmentene er noe jeg har blitt servert. Og det er ikke fra Esso på Grålum, og det er ikke fra tappen på Hönö-Klova, heller ikke fra dieselfylllingen i Son. Bare for at ikke noen skal tro at det var derfra, for jeg har skrevet at jeg har fylt diesel der tidligere.

 

Plukket ut filterelementet, og det var nokså brunt på sugesiden. Byttet filter, luftet, testet, og kjører videre på det filteret som tidligere var reserve. Siden det har motoren gått som en klokke i 14 timer. Vi ligger nå på en plass som heter Stubbekøbing. Til neste brukbare plass er det minst 8 timers seilas. Det er meldt kuling de neste par dagene. Slik at vi blir liggende her og vente på bedre vær. Vi hadde planer om å dra til Bornholm, kansellert grunnet stadig kuling. En havn som Gudhjem på Bornholm stenger trafikken allerede ved 10 m/s vind. Og 10 m/s blåser det daglig. Så nå satser vi heller på sydlige Danmark/ kanskje Tyskland. Vi har satt oss en maks. vindstyrke på signifikant 7 m/s, kanskje 8. Det er vindkastene vi merker, og de kan være dobbelt av signifikant. Vi holder øye med kastene. Bølgene i disse grunne farvannene reiser seg fort, blir høye og krappe, detter sammen ganske omgående når det slutter å blåse.

 

Kan ta litt reiseskildring for dem som er i jobb:

Altså Gilleleje har vi tatt før, alle kjenner den plassen.

Neste ble seilas gjennom Sundet, forbi Kjøben til Amager og en plass som heter Dragør. Navnet er kjedelig, plassen er det ikke. La oss langsetter på ytterste molo, og dagen etter dukket jammen roger.jo opp. Skal se om vi har et par bilder. Dragør er forresten en meget gammel plass. Fra den gangen vikingene ikke var så langt inn i forhistorien.

SAM_3701.JPG.535f866f2ccb695050751d544d387b32.JPG

Verdens desidert beste softice:

SAM_3703.JPG.119bab623a36a1347241dd108eb92b11.JPG

 

Den gangen man kalfatret træskibe i havnen var det ikke lov med åpen varme om bord. Derfor rigget man til dette kjøkkenet for mannskapene:

SAM_3730.JPG.31ccdf675aaa478927daff7381d33adc.JPG

 

Noen stemningsbilder:

SAM_3740.JPG.95542e86520596903eb59a7760f991a5.JPG

SAM_3716.JPG.ea27ff65f12b87db60dec12d1cf1025f.JPG

 

Og for havneleie DKK 170 får man i tillegg flotte toaletter og en dusj der man kan bruke så mye varmtvann man bare gidder. Alt rent og pent. Flotte butikker og spisesteder. Vi handlet blant annet fiskemiddag her:

SAM_3715.JPG.c64bdaee56c3383eab0384deb310508c.JPG

Den torskefileten vi kjøpte der, hadde svømt i sjøen samme natten, garantert. Havnekontoret ligger til venstre for røgeriet. Tidligere var det fergehavn her. Der har man blant annet lagt dieselbryggen. Her koster EN590 DKK 9,95 pr. liter. Havnefogeden garaterer at man ikke selger skvip med raps eller annet svindel. I Gilleleje får man 'miljødiesel'.

 

Så gikk turen videre til Rødvig, forbigås i stillhet. OK havn, og dett er dett. Det eneste, om man kan sykle, er å ta turen ut til Stevns Klint der kirken holder på å ramle i havet.

 

Fra Rødvig satte vi genoaen i havneutløpet og seilte over til Møns Klint. Klintformasjonen borte ved Rødvig har en annen fasong enn ved Møn, men er ikke mindre imponerende av den grunn. Begge er virkelig verd et besøk, både fra land- og sjøsiden. Møn:

SAM_3781.JPG.7bedbacf8ed66944e91a2b438b5ece53.JPG

Her døde vinden ned. Vi måtte starte motoren, meldingen sa SE bris 9 m/s. I stedet ble det SW 10 m/s. V8'ern gikk på 2000 rpm og baugen slo under. Vi fikk et par ganger vann over hyttetaket, og det har ikke skjedd ofte. Så i stedet for å rase av gåre for bidevind, ble det fire timer motor med vinden midt mot.

 

Nå ligger vi, som tidligere nevnt, i Stubbekøbing. Langsetter i fiskehavnen. Fiskeflåten er redusert til en håndfull småbåter på maks 26 fot. Og havnebassenget er på noen hundre kubikkmeter. Underlig plass. Havnen er flott. Den pyntes opp av et praktfullt siloanlegg:

SAM_3798.JPG.1776e5c7ab7da3a8dbd46195ed4959e6.JPG

Minst 50 meter høyt, har ikke vært i bruk på mange år. Ligger ute 'til salg', konsesjon, man får ikke bruke det til annet enn å lagre korn. Det ser altså helt for jævlig ut. Mer interessant er fergen i forgrunnen. Den går over til naboøya, som heter Bogø (bøkeøya på norsk). Fergen er bygget i 1959 på en annen øy borti her. Hud og spant i eik. Kjøl og stevner i bøk. Tresylindret motor, som går i en slags trefjerdedels takt. Artig sak som starter omtrent ved ni-tiden om morgenen. Turistgreie. Og det er vel hva man prøver å satse på her ute. Toaletter, dusjer og diverse er nokså bånn i bøtta. En oppgradering hadde ikke vært av veien. Det er to dagligvarer. En båtbutikk som ikke reklamerer med noe som helst, men som har alt mellom himmel og jord innen maritimt og diverse. Resten av handlegaten er stort sett tomme butikklokaler, 'stengt grunnet sykdom' og diverse. Veldig mye bruktbutikker som har slått igjen dørene, klesbutikker, tannleger, rørleggere. Tenker vi tar en busstur innover på øya i morgen. Før kulingen setter inn i morgen ettermiddag.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Hulda

Jeg har investert adskillige timer med tråden din om byggingen og livet med Hulda. Årsaken er at den gir veldig mye tilbake. Det krever guts å gå på et slikt prosjekt og du har nedkjempet utfordringene gang på gang på gang. Vi snakker om å designe, spec'e og bygge en sammensatt konstruksjon med en haug fagdisipliner som utfordring. Bildene er sammen med fortellingene underveis er "rent gull" både som læring, erfaringsoverføring, inspirasjon og underholdning. Du skal ta til deg interessen du er vist :-) Vi kjeder oss ikke så mye at vi er så lette "å fange". Du har vært villig til å dele MYE. Tusen takk så langt! Har lært masse av dine erfaringer. 

Beste hilsen

Arne L

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takker så mye for positive tilbakemeldinger!

 

Drar en liten en til.

Som utledet over, det er ingen innertier å blande instrumentering imperial/metrisk. Altså Faria (USA) instrument til føler fra VDO (Tyskland). Monterte som kjent inn et manometer for å sjekke virkeligheten. Manometeret fant jeg i søpla offshore. Fant et halvt dusin, egentlig. Så her om dagen, da jeg peilet olje fikk jeg sjokkmelding fra peilepinnen. Langt under pari. Og under motoren lå det en god dam olje. Oppsugd i bleier vurdert til en liter av Admiralen. Jeg har ikke så mye erfaring med fulle bleier.

Grunnen: Manometeret hadde innvendig lekkasje.

Moralen: Det er ikke gull alt man finner i søpla.

Hvordan ble skaden rettet opp: Monterte et annet manometer fra samme søppelcontainer.

 

Forrige gang skrev jeg om klintene her nede i syden. Her er et bilde fra Stevns Klint:

SAM_3771.JPG.932b9a65f15fbfe67d0114b901a72f07.JPG

Til høyre for fyret er det en mørk skygge. Den skyggen er en 'brem' som går minst 20 meter inn i klinten. Det har blitt gravd ut fra bunnen, og så ligger hardere lag over som en 'brem'. På toppen av bremmen ligger en hel skog og venter på å ramle i vannet. Under bremmen går folk og leter etter fossiler. Er de under der når bremmen ramler ned, blir også de fossiler. Det er ikke slik man går og tenker på. Klint som er hvit av farge er slikt som nylig har rast ut.

 

Og så et artig bilde fra Dragør:

SAM_3745.JPG.e4953d0d264fe6e9374b37385fd088b7.JPG

Kjettingen veier sikkert mer enn rullatoren. Nå er slike sportsrullatorer meget ettertraktet tyveriobjekter. Dette er rullatorens svar på Masserati.

 

Dagen i dag. Vi venter på at kulingen skal slå inn fra WSW. Slik vi ligger på Falster, skal vinden passere over Loland og Falster før den treffer oss. Vi blir liggende. Foran oss lå det seks tyskere i en Benetau Sun Oddesy 40. Plaskebåt. Hadde jeg vært dem, og måtte av gåre, så hadde jeg dratt ved firetiden til morran. Ikke slik med tyskere. Her skulle fem mann og en dame gjennom dusjprosedyre først. Så når man ikke står opp og tar morrarøyken i cockpit før klokken åtte om morran, har mesteparten av dagen gått. Ved ti-tiden vinglet dem av gårde, tilbake til Flensburg. Da hadde de fem timer til kulingen ville treffe dem midt i trynet vest i Smålandsfarvannet. Men de var korrekt kledd i matchende farger. Går nok bra.

 

Samme natt som vi kom inn på ettermiddagen, la det seg en 42-foter bak oss. Har sett en gubbe om bord der. I formiddag materialiserte det seg to gubber om bord der. Storyen er at de i fjor seilte båten fra Athen til Marseilles. Der la de den i opplag over vinteren. For seks uker siden startet de på siste etappe fra Marseilles til Simringshamn i Sverige. Men da de kom opp i farvannet her, så fikk de så innmari lyst på dansk smørrebrød og Gammel Dansk Dram. Så de veivet innom her, for morgenen etter å få seg smørrebrød og Dram. Problemet er bare at her heter det Stubbekøbing og man satser på turisme. Så på de to spisestedene kan man få 'Thai King Ping Fu' (eller noe slikt) eller Bryggas Burger, subsidiært softice av luguber kvalitet. Altså et kulinarisk magaplask for våre svenske venner. Og har du ikke danske kroner eller dansk bankkort, så får du ikke betalt noe som helst. Sånt svindleri som MasterCard godkjennes ikke her! Turistsatsingen har nok en trang fødsel på disse trakter. Og nå ligger de garvede svenske seilere i en gedigen havkrysser og venter på at kulingen skal gi seg. Med tanke på moteriktige tyskere i undermotorisert plasekbalje. Så i ren desperasjon tok vi alle fire, vi fra to båter, bussen til Nykøbing Falster. Svenskene skulle ha smørrebrød og dram om så fanden sprakk og helvete revnet. Og jeg trengte sårt til en doktor. Jeg er belemret med et fordøyelsessyndrom, kan man kalle det. Jeg tåler Famus Grouse, Tullamor Dew, Gordons Dry. Men jeg tåler ikke Brønnerup og Gammel Dansk Dram. Dessuten har Gammel Dansk Dram solgt seg til svenskene. Derfor trengte jeg sårt til en som heter Dr. Nielsen. Det er gutten sin, det. Men denne Nielsen må man ta en times busstur til Nykøbing Falster for å få tak i. Bare bussen for Admiralen og meg kom på DKK 192 for å få en time hos Dr. Nielsen, som koster DKK 125. Dessuten, på kjøpet, en tur til sivilisasjonen. Middag ble pizza og ok rødvin, på en italiensk restaurant. Der man ikke forstod engelsk, italiensk, svensk eller norsk. Men det gikk ok med tysk. Det er hva de fleste snakker her nede. Kan virke som om danskene er på retur. Il conto, perfavour! Hakeslepp, bitte???

 

Så nå ligger vi her kl. 18:00. Løv og rusk freser over båten, som ligger over i vindkulene. Og det skal ikke begynne å blåse før enn til natten. Regnet plasker ned bygevis. Adax går på 1800 W baki der. Qualitetsgäret (kvalitetsdingsen) fra Biltema (med nye batterier for et års tid siden) melder 23 grader og RF= 52 %. Dr. Nielsen har stabilisert det ene beinet, på tide at Dr. Nielsen tar seg av det andre beinet også. Ciao!

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nykøping er en moderne by se Her  de rev bymuren og fikk den havnen.

Svenskene skulle hvert på "Slottet". det  er en  gammel ærverdig Kneip..

Tror jeg har medisin til det andre beinet "Nordsø bitter" laget i Kolding 

Her regner det vannrett  12 ms meldt 17 i kasta.

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...