navid Svart 7.Januar.2019 Del på Facebook Svart 7.Januar.2019 Hulda skrev 1 time siden: ...Når det gjelder autopiloten, merk at 'standarde' (i anførselstegn) sier at man skal kunne fri den hurtig og uten bruk av verktøy. Med trykk på det siste. Må man finne en tang for å fri autopiloten, forsvinner dette med 'hurtig'. Før hadde jeg en mutter som holdt pilotarmen på plass. Den ville kreve verktøy. Ønsker du en kraftigere sikring, så finnes det et klips som heter Safety Shackle Pin Spring Clips. Disse klipsene brukte jeg mye "i mitt forrige liv" (før jeg ble naver) for å by-passe systemer for uønskede bevegelser. https://www.ebay.com/itm/5Pcs-Safety-Shackle-Pin-Spring-Clips-M4-M5-M6/263872297956?hash=item3d7003bbe4:m:mxUrcbP1uEg7z-w2kVkqFiA:rk:2:pf:0 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Januar.2019 Takker for innspill @navid. Mulig jeg stikker innom Felleskjøpets Maritime Avdeling og myser litt. Hvorom alt, tråden 'Soga om Hulda' har i dag 3 års bursdag. Kun slått av jolla til @Komodo og praktskuta til @Knude, som jeg kan komme på i farta. Uttrykket 'jolla til Komodo' er ikke negativt ment, det ligger mer tanke og kvalitet i båten enn hva man får kjøpt på det åpne marked. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 8.Januar.2019 Del på Facebook Svart 8.Januar.2019 Grattis med jubileet Hulda Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Januar.2019 Takker! Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.Januar.2019 Del på Facebook Svart 8.Januar.2019 Hulda skrev for 12 timer siden: Uttrykket 'jolla til Komodo' er ikke negativt ment, det ligger mer tanke og kvalitet i båten enn hva man får kjøpt på det åpne marked. Mange takk for hederlig omtale Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 27.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Januar.2019 (redigert) En liten oppdatering. Varme, Eber D4. Varmeren er montert omtrent 7- til 8 meter fra uttak lengst vekk. Tenker på dette med at man ikke merker noe om man legger inn ekstra obstruksjoner, ikke skjønner hvorfor man skal slippe ut varmen, og tetter båten. Hvorfor skal man ta kald uteluft når man kan kjøre varmeren på varm inneluft, og så videre. I dag er det i Strömstad 4 kuldegrader og 8 m/s vind fra SE, på skrått inn i hekken. Hulda er ikke dekket til. Termostaten er satt på 17 grader, og den er lokalisert ved nedgangen. Varmeren har varmet opp båten og den går på minimum: Her er måleren plassert på toppen av avfukteren i 'tørkerommet'. Det er her vi kan henge inn vått tøy og støvler. Uttaket er det som er lengst unna varmeren. Avfukteren er slått av for vinteren: Når termometeret blir plassert oppå tørkeristen, ser det slik ut: Nå er luften så tørr at den ligger utenfor måleområdet til hygrometeret. Og som nevnt, Eber går på minimum. Det høres er fjern tikking fra pumpen. Kan ikke høre støy fra luften som kommer ut av dysene. Når varmeren går for fullt, kan luften ut av dysene høres. Som skrevet over, i dag er det 4 kalde og signifikant 8 m/s der Huda er parkert. Uansett, etter en times tid, går innevarmen fra 3,1 grader og RF= 54 %, som det var i morges, og opp til 17 grader som termostaten er stilt inn på. I salongen er det 17,4 grader og RF= 38 %. Selve varmeren kan høres, den er ikke lukket inne enda, det kommer etter hvert. Denne varmeren er installert etter installasjonsanvisningen. Og for oss er det ikke noe som tilsier at vi skal montere noen ekstra fix for å få det til å virke eller fjerne generende støy, manglende varme osv. Kanskje noe for @Bitteliten? Skjøting av forseil, selvslående fokk. Den blå plastikken midt på bildet er ankerwinchen. Foran denne kommer kutterstaget ned med egen strammer. Fokken har kroker. Rett aktenfor winchen står det opp en sjakkel. Her er det koblet inn en talje og tau (skjøte) til den selvslående fokken. Det snør i dag. Poenget er at på Hulda går ikke skjøtet frem til punktet for kutterstaget. Nå står man ganske fritt når det gjelder montering av den slags på en jernbåt. Selve den selvslående fokken har et par muligheter for skjøting, foruten selve skinnen: Ved foten/dekksfestet tilskinnen, er det sveiset inn en doblingsplate med 10 millimeter hull. Her kan det sjakles inn et skjøtepunkt. Videre ved forre undervant er det en sjakkel der det kan sjakles inn et skjøtepunkt. I akterkant av overvantet er det sveiset inn en bøyle som også kan benyttes for skjøting av kryssfokken. Kryssfokken er tilstrekkelig til å drive Hulda forover med vinden inn forenom tvers, men da må det blåse mer enn 15 m/s. For genoaen ser det slik ut: Jeg vil tro at denne skjøtevognen er noe kraftigere enn den som Bitteliten har. Nå veier Hulda noen flere tonn, og er svært tung i bånn. Der vognen er nå, er 'normalposisjonen' for hård vind. UK Syversen har bommet lite grann, dette punktet skulle vært litt lenger akterover. Det kan se ut som om skinnen har en liten bøy i forkant av skjøtevognen. Og det har den. Aluprofilen er festet til et 10 millimeter flatjern, og genoaen har dratt by i hele greia. Samme på andre siden. Skinnen skal forsterkes i dette området. Sånn ser det ut på Hulda. Festet ute i borde er ikke beregnet til skjøting av seil, det er for svakt. Redigert 27.Januar.2019 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 29.Januar.2019 Del på Facebook Svart 29.Januar.2019 Har du blå plast over lufteluken, eller er luken blå? Hvordan har du festet plasten så den ikke blåser av eller løsner når det regner? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar.2019 nordan family 27 skrev 30 minutter siden: Har du blå plast over lufteluken, eller er luken blå? Hvordan har du festet plasten så den ikke blåser av eller løsner når det regner? Jekkestropp. Funker perfekt. Sitér dette innlegget Link to post
jeb Svart 29.Januar.2019 Del på Facebook Svart 29.Januar.2019 Hei Hulda. Du snakket om at du hadde en propell,jeg fant ut at jeg har denne som du ser under tror du jeg kan bruke den du har. Om du vill selge den da. Jeg tror det står21 L 21 je Sitér dette innlegget Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
Hulda Svart 29.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar.2019 @jeb Propellen jeg har er Michigan 22 L 16, delenr. 3311009. Det er den propellen med størst bladareal som Michigan leverer i denne 'rangen' etter hva jeg fikk opplyst. Hva du vil oppleve, relatert til avbildet, er at båten vil få bedre 'dytt' gjennom motsjø, og mer effekt når du bakker opp. Teoretisk vil du trenge noe mer turtall for å oppnå samme farten. Men med utveksling på 2,5 : 1, hadde Hulda max skrogfart på 1800 rpm. Så vidt jeg husker er båten din 8 tonn og motor med maks turtall ca. 2600 rpm med utveksling 2,0 :1. Hvis dette stemmer, er min Michigan bedre propell enn den du har nå. Forutsatt at du har nok høyde mellom skrog og propell slik at du ikke får 'propellstøy'. Sitér dette innlegget Link to post
jeb Svart 29.Januar.2019 Del på Facebook Svart 29.Januar.2019 Jeg har litt propellstøy i dag ved ca 1700 rpm over dette blir det en annen lyd mindre støy, på meg virker det som om propellen bare pisker i sjøen vet ikke om dette er pga for liten propell eller om dette er sånn den skal lyde. men uansett hadde det vært fint og få prøvd ut en annen propell. Jeg kan pm deg når tiden kommer, båten står jo på land nå så det går an og måle. Sitér dette innlegget Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
Hulda Svart 29.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar.2019 Mulig din nåværende propell har for sterk stigning i forhold til dia., og derfor 'glipper taket og spinner'. Som å kjøre med sommerdekk om vinteren. Min propell vil ikke 'spinne', men kjøre med lavt slipp. Sitér dette innlegget Link to post
jeb Svart 29.Januar.2019 Del på Facebook Svart 29.Januar.2019 Det er det jeg også tror at stigningen er gal. jeg har stor klaring opp til skroget . Sitér dette innlegget Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
Hulda Svart 20.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2019 Uansett om jeg skriver eller ikke, så er det noen som greier å bla seg frem til denne tråde og titter. Den vokser hele tiden. Det har ikke vært jobbet på Hulda i vinter. Motoren har gått 10 timer siden slutten av juli 2018. Mye syk, og andre ting. Gamle folk skal ta influensavaksine. Farlig å la være. Så jeg tutlet ned og tok vaksine. To dager etter banket det inn århundrets forkjølelese. Oppegående ved nyttårsleitet. Kunne begynne å trene igjen, for det skal gamlinger gjøre. Startet der jeg slapp før jul. 50 minutter snørr og svette gjennom skauen. 50 kg markløft, 3 ganger 10 på programmet. Etter fem, så sa ryggen takk for seg. 2 uker helvete. Tredje uken helt fin. Ut i skauen, 50 minutter snørr og svette. Ett tak i markløftstanga. Ikke bra. Dagen etter måtte Admiralen lete frem krykkene så jeg kunne komme på dass. 2 uker på krykker, 3 uker invalid. Begynte å komme til hektene for et par uker siden. 2 liter whisky som smertedemper i perioden. Den er grei. Har ikke tatt i markløften enda. Venter til langt uti april. Båt, noe som kanskje kan være av interesse for fler: Sleipner baugpropell. Jeg har den gamle typen med oljesmøring av giret. Hulda ligger i sjøen. Ifølge en jeg snakket med hos Sleipner Service for noen år siden anbefalte at elektromotoren måtte blåses ren årlig, etc, etc. Noe som jeg har gjort en gang siden propellen ble montert. Og første overhaling er lagt ut her tidligere. Baugpropellen til Hulda er montert liggende, motoren pekende forover. Og det er laaangt ned dit. Men 20 kg motor kom etter en del plunder ut. For ikke bare er det langt ned, det er trangt. Hadde jeg ikke gjort det selv, ville jeg kalt installasjonen dårlig engineering. Selv om det ikke foregår noe nedi der, blir det møkkete: Det er nokså svart av børstestøv: Annen møkk, her ser vi forfra og akterover. 'Veggen' langt der inne er starten på dobbeltbunnen som strekker seg helt tilbake til motorbrønnen. Og langt nedi der kan man skimte en 10 mm kobinasjonsnøkkel: Etter whitespirit og en del filler: Motoren så ut som et sota rør: Men releet var fint i kontaktflatene. Det var slik innimellom at når jeg skulle aktivere propellen, så bare klikket det i releet uten at motoren startet. Omsorg påkrevet. Motoren er så lett å plukke fra hverandre at selv mor kan greie det, får kjeft for den :-) Motoren vedder jeg på veier 20 kg. Så plukket fra hverandre ut i cockpit for vask med Biltema Bremserens. Råbra stoff, cockpiten så ut som innsiden på en koksovn. Og finga mine måtte ha fire ganger med vann og såpe for å få frem den lyserøde barnerumpefargen igjen. Vasken måtte vaskes etterpå. Men resultatet med litt 'sånn greie som ikke kan skrives på trykk, noe vi kaller det offshore' får det gullende rent og all oksidasjon er fjernet: Legg merke til den gule boksen til venstre i bildet. Vidunderstoff. Kullbørstene er det masse igjen av. Denne sleipnergreia er av god kvalitet. Og giret med propellene sviver mykt og lett. Selv om oljen aldri har vært skiftet ut. En av totalt 8 børster, alle like slitt: Nei, jeg bruker ikke hansker, det er for pingler. Den fleksibel koplingen er av fabrikat 'Lovejoy', underlig navn: Denne gummigreia er altså det fleksible elementet. Bra kvalitet, ingen sprekker eller tegn på overlast eller aldring. Nå skal de som har motoren montert vertikalt prise seg lykkelig. De som har det horisontalt får problemet med å få Lovejoy til å entre innpå det ene navet. Det beste er å dytte gummien innpå motoren først. Deretter vikle 20 kg motor innpå girnavet og sentrere den mot girkrakken. Holde motoren med en hånd mens den første unbrakobolten skal entre. En ekstra utfordring i Hulda er at jeg blir liggende med bekkenet på en tversoverbenk. Bena rett ut i løse luften for å balansere tyngden av overkropp i løse luften der det henger en motor i enden. Ble mye dette her, måtte ha ut frustrasjonen. Men etter mye svetting og banning, umulig å bruke briller for de renner fulle av svette, kom motoren på plass. Dagen etter var jeg så støl i rumpa at det var plagsomt å sitte på dass. Og jeg må, alderen tatt i betraktning, være godt trent. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.Mars.2019 Del på Facebook Svart 20.Mars.2019 Hulda skrev 7 minutter siden: Og finga mine måtte ha fire ganger med vann og såpe for å få frem den lyserøde barnerumpefargen igjen. Er mine lyserøde slik jeg tror dine må ha vært, bruker jeg denne oppskriften: I en boks spruter jeg godt med Zalo, heller på en dasj Witespirit og en dasj lunka vann. Dette røres godt rund og hendene gnies godt inn med dette. Så skylles det unner rennende godt varmt vann og jeg kunne steppet inn som gynekolog, - uten hansker. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.Mars.2019 Del på Facebook Svart 20.Mars.2019 Hulda skrev for 1 time siden: ..Den fleksibel koplingen er av fabrikat 'Lovejoy', underlig navn: får problemet med å få Lovejoy til å entre innpå ..... Det beste er å dytte gummien innpå..... Hulda er at jeg blir liggende med bekkenet på en tversoverbenk. Bena rett ut i løse luften for å balansere tyngden av overkropp i løse luften ..... etter mye svetting og banning, umulig å bruke briller for de renner fulle av svette....Dagen etter var jeg så støl i rumpa at det var plagsomt å sitte på dass. Og jeg må, alderen tatt i betraktning, være godt trent. Syns du forklarte navnet godt jeg, alderen tatt i betraktning Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2019 (redigert) Zalometoden høres bra ut, skal huske på den. Da jeg var barn bruket vi bensin eller Tri. Og så skal jeg være mer forsiktig med pornoen :-) Admiralen jodlet middag, så jeg måtte avslutte litt tidlig. Da Sleipner var på plass, viste testkjøringen at motoren trakk 350 A i startøyeblikket og sparket som en hest. Sleipner er ikke billig, men propellen min vil jeg si er av veldig bra kvalitet. Dagen etter kom turen til en sjekk av dynamo. Den Delco'en som sitter der har ikke blitt sjekket på de siste 1000 timene. Det vil si, den har vært ute av motoren fordi den har brudd i en statorvikling. Og den har vært ute tidligere fordi jeg har knekt diodebroer. Da jeg tok den ut nå og snurret den for hånd liggende på en plankestump, sa den: 'brrrr, klikk, klikk' og det nappet i rotoren. Ikke noe godt tegn. Det er defekt frontlager. Sikkert noe USA har fått fra Russland, der er de store på dårlige kulelagre. En gang i verden reparerte jeg livbåtwincher. Da leveranser fra lagre kom fra Russland, visste vi at det ville ikke ta lang tid før vi hadde jobben på nytt. Nå er dynamoen i Son og skal få seg et lagerbytte og rep. av statorvikling, om det går. Har skrevet om denne dynamoen tidligere her. Tror jeg. Her er bruddet i viklingen, der kabelskoen er festet har det vært brudd. Men nå kommer meldingen fra programmet: 'There was a problem uploading the file'. Får heller prøve i morgen. Men greia med den nye dynamoen, foruten at den var ødelagt i frakten fra USA grunnet dårlig pakking var: Dynamoen er laget i millimeter. Strammeskruen skal være M10. Dustemiklene som skal gjøre America Great Again hadde gjenget opp til neste tommedimensjon. Måtte gjøre noe mikk med mutter på baksiden. Dynamoen starter opp og lader som bare det med 14,6 V. Motoren varmer opp. Dynamoen synes 20 grader er veldig varmt og reduserer ladespenningen til 13,8 V. Det er ikke slik jeg vil ha det. Mulig dynamoen må ut for å skifte laderegulator. Slik sett kan det virke som man får like mye dårlige saker fra USA som fra Kina. Veldig ofte går ikke ting på skinner. Der kom det, gammel stator: Dette bruddet fører til at dynamoen, når den begynner å dra på litt, at turtelleren går bananas. Og det kommer ikke ut full amp. Det blir en vikling for lite i perioder. Her er den nye dynamoen, med skade, refurbished with pride: Gutta i Østfold har slike vifter, vegger opp og vegger ned. Så jeg fikk en av dem. Når de kjører motorene veldig hardt, blir det for varmt for plastikken i motorrommet og flisene fyker allerede på 4000 rpm. De må ha vifter av blikk, ikke plast. Slik ser den nye ut innvendig: Mot den gamle: Spenningsregulatoren er den hvite plassaken der det går en spole tvers over. Spenningsregulator og børsteholder i ett stykke. Og så har jeg skrudd på en rød ledning fra den ene terminalen før likeretteren som gir signal til turtelleren. Det er ikke mer komplisert enn det å hente ut signal til turteller. Redigert 20.Mars.2019 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stefanesai Svart 3.April.2019 Del på Facebook Svart 3.April.2019 Du verden! Denne tråden kom jeg over for noen dager siden, og etter den tid har jeg i ledige øyeblikk sittet her med IPaden og humret for meg selv, til megetsigende blikk og øyehimling fra min egen admiral! Som egentlig er langt fra admiral, men nå har vi meldt oss på seilkurs i Mai, så vi får se hvor vi ender etter den tid? Må si jeg er imponert over pågangsmotet, slett ikke noe lite prosjekt du har gapt over, og det er direkte fornøyelig lesning du serverer! Selv er jeg i en litt annen fase av livet, kanskje mer i nærheten av der ditt eget avkom befinner seg, og med drift av eget firma osv så er bygging av egen båt en utopi sånn for min del, sånn tidsmessig. Penger har jeg heller ikke! Så ettersom hjertet mitt banker for type «klassiske» motorseilere, får jeg heller satse på at lottoen slår inn. Med noe mer enn 80 kr som er rekorden til nå. Da tror jeg det blir en pent brukt Nauticat eller noe. Poenget, om det er noe, er at du skal ha skryt for både prosjektet og formidlingen! Du er en inspirasjon, sikkert for flere enn meg?? Håper helsa holder og du fortsetter å fylle på tråden både edru og ikke? Stefan - Foreløpig med båt uten pinne og duk Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2019 (redigert) Stefanesai skrev On 03.04.2019 at 19.57: Du verden! Og takk for det! Nå skal vi (Hulda og jeg) til med alvorlige saker. Styresystem nr. 3, innvendig styring, med endestopper. Min Raymarine autopilot kjører en Robertson et-eller-annet linjerhydraulikk. Den virker slik at en elektromotor med RH og LH rotasjon (snur polaritet) driver en hydraulikkpumpe som igjen kjører et to-veis stempel. Vanlig greie. Denne pumpesaken har også en ventil som låser stempelfunksjonen og samtidig aktiverer oljetrykket som hydraulikkpumpen produserer. Den ser slik ut: Jeg kan styre fra innvendig styrepos. ved hjelp av Raymarine autopilot. Men for at ikke Robertson skal gå kontinuerlig fram og tilbake, er Ray konfigurert til en noe avslappet tilværelse. Hvilket ikke egner seg til presisjonsstyring innakskjærs. Derfor ønsker jeg å kunne koble Ray ut, og Robert inn ved hjelp av Joy (joystick). Joy er en to-polet greie som kommer fra en fraktebåt. Kjøpt brukt på Finn.no for mange år siden. For å svitsje mellom Robert og Ray, kommer det en vippebryter med funksjonene PÅ-o-PÅ, midfunsjonen kutter strømmen. Et enkelt koblingsskjema ser slik ut: Ikke kveruler over skjemaet. Jeg har tegnet det selv, uten kortslutninger, og skjønner hva det er. Numrene som er innringet tilsvare numrene som er koblingspunkter på reléer. Robert kan trekke 20 A, og jeg kan ikke trekke metervis med kabler som skal ta 20 A. Det er 6 meter en vei fra styrepult til Robert. Ved styrepulten er det uttak for 30 A 2-polet strøm. Det går felles minus helt akter. Slik er det kun behov for å trekke pluss, som styrestrøm til reléene. I Hulda er det slik at 'instrumentstrøm' er 2-polet. 'Motorstrøm' er 1-polet. Og her er alle elektromotorer koblet inn. Ikke engang dassen kjører om ikke motorstrøm er innkoblet. Systemet er en del av sikkerhetsopplegget mot elektrolytisk betinget tæring. Hulda kan seile med lanterner og alt mulig 2-polet, men ingen kommer på dass så lenge båten kun seiler på 2-polet anlegg. Rent anarki. Sånn er det bare, punktum. Ved bruk av joystick betraktes altså båten som 1-polet. Reléene vil 'klikke' i 2-polet modus, men strøm gjennom relé punkt 30 vil være død. Det samme gjelder Ray autopilot, vil kun funke på 1-polet anlegg. Heller ikke fremdriftsmotoren vil kunne startes eller ha strøm. Altså, dønn konsekvent. Hva som er å erfare, er hvordan Biltema reléene vil takle av/på hele tiden. For Joy er slik koblet at når roret kjøres ut til siden, så blir det stående der. Helt til vi for eksempel er på en ny kurs og svitsjer over til Ray som plukker opp den nye kursen. Så langt har jeg sikkert 20 Biltema reléer om bord. Noen har jobbet siden år 2000, ikke ett eneste av dem har konket. Joy og bryter ser slik ut: Joy har samme terminaler på baksiden. Slik sett kan jeg velge pluss og minus polaritet og derved kjøre Robert sin hydraulikkpumpe begge veier. De to midterste terminalskruene gir strømforbindelse og låser Robert hydraulikk, slik at hydraulikkpumpen kan kjøre hydraulikkstempelet, og låse stempelet når stikka slippes til nøytral posisjon. På vippebryteren går det pluss inn på midterste stikker, og pluss ut til hver side. Den ene går til Joy, den andre til Ray. Ved panikk settes bryteren rett opp og kutter strømmen både til Ray og Joy. Normalt vil være at når bryteren kjøres fra Joy og over til Ray, vil Ray engasjere seg som 'Standby'. Deretter må Ray aktiveres, tar et sekund eller to, trykke på en knott på Ray panel. Det kommer noen terminaler og biter fra Kina og Latvia via eBay. Tar vel en måneds tid før de ankommer. I mellomtiden skal det lages noen braketter og snacks. I mai skal jeg opp i fjellom å pynte brura, hytte som skal selges. Beise, male, vannbord og en masse annet som skal på plass for at hytta ikke skal se ut som det vraket den ser ut som. Flott eiendom som ingen av barna er interessert i. Og da ser jeg ingen hensikt i å gå inn i evigheten som blakk pensjonist. Det var filosofidelen av dagens innlegg. Forvirret? Dere er i godt selskap. Redigert 9.April.2019 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.April.2019 Del på Facebook Svart 9.April.2019 Ikke for å gjøre ting for enkelt -men har ikke den Raymarine autopiloten din en inngang for joystick styring ? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2019 Jo, det har den. Raymarine joystick til 5 000 spenn. Da kan man plugge seg inn på Raymarine nettverk. Har ikke penger til det. Deler til det jeg skal innstallere nå beløper seg til 700 spenn. Inkludert joystick, reléer og bryter. Bonusen, foruten prisen, er at jeg før et reserve styresystem uten elektronikk. Altså en mer robust reservestyring. Så lenge selve rorakslingen ikke knekker. Raymarine joystick hadde jo vært enklere, men ikke så gøy. Du vet, trærne visner først i toppen. Det er om å gjøre å holde grøten oppi der gående. Har noe med det å gjøre også. Bare tenk på hvordan @Lars H.kjører på, han er bare et par år eldre enn meg :-) Selv om han er tilhenger av dioder og andre uforståelige greier. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.April.2019 Del på Facebook Svart 9.April.2019 ser helt klart behovet for styringsbackup. Samme tanke som jeg har - jeg har løst det med doble autopiloter samt egen nødrorkult Knekker rorakslingen har vi helt andre problemer å håndtere ja Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2019 Mord på autopilot. Drev og jobbet med noe elektrisk rundt terminalene til Robertson linjerhydraulikk. Autopiloten var slått av med to-polet bryter. Kom borti hydraulikkstyringen til Robert med en strømfører. En liten gnist. Dermed røk 'cutch-styringen' til vår 10 år gamle Raymarine X30 autopilot. Så begynner ballet. Raymarine: Vår leverandør på reparasjoner er Serco på Jarlsø. Ringer dit. 'Jada, bare send inn. Sannsynligvis et par dioder til noen kroner. Noter på forsendelsen at du ønsker å bli kontaktet om jobben koster mer enn 2000 kroner'. Sender inn. En dame ringer meg fra Serco og lurer. Jeg forteller hva jeg har blitt fortalt. Slik er det ikke. De har sjekket, og piloten fungerer slik jeg har beskrevet, OK. 'Hvem har fortalt at det er så enkelt, hvem har du snakket med her? Vi mangler tegninger på en så gammel pilot. Det vil koste minst 4000 kroner å sjekke. Det er allikevel ikke sikkert at vi kan reparere. Det finnes ikke lenger reservedeler'. 'Vi pisker altså en død hest?' 'Ja'. Med frakt kom det på 2000 kroner. Ringte og snakket med Raymarine support en gang til. Nå fikk jeg en som visste hva han snakket om. Og han hadde trådd sine barnesko som elektroniker i TV-bransjen. Det er ikke så enkelt som et par dioder. Det er styringen til diodene som ryker først. Disse er en integrert del av hovdebordet. Hovedbordet må skiftes som en enhet, om man ikke har elektronikk som hobby. Raymarine har en politikk der man kan sende inn til UK defekte produkter. Prisen for en X30 er 10 000 kroner. Da får man tilbake en reparert eller en ny hjerne. X30 har gått ut og ikke lenger mulig å reparere. 'Kan jeg bruke det gamle rategyro-kompasset?' 'Nei. Du har ikke rategyro-kompass. Rategyro sitter på hovedbordet. Kompasset er vanlig flux-kompass. Du må ha nytt kompass, og det er flere kvantesprang bedre enn ditt gamle kompass. Anbefaler at du på en stålbåt monterer det der det gamle flux-kompasset sitter nå, slik at du ikke før interferens. Din gamle trådløse fjernkontroll kan du bruke. Du må kjøpe en 'list' som oversetter signalene til NG, går helt sømløst.Raymarine selger utstyrspakker. Den ny pilotpakken inneholder kompass, hjerne, styringsenhet, forskjell på seil- og motorbåt og rorindikator'. Plutselig fikk jeg en masse vettug informasjon fra en mann som ikke satt og leste fra en brosjyre. Helt fantastisk, mye mer informasjon enn det jeg har referert til her. Hadde jeg fått denne personen i tale med en gang, ville jeg ikke sendt inn min gamle X30 til reparasjon, og hadde spart både tid og penger. Serco skulle sende meg tilbud på ny autopilot. Har ikke hørt et plipp på en uke. Mjøsservice kom med tilbud to dager etter forespørselen. Nå telles det på knappene. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 28.Mai.2019 Del på Facebook Svart 28.Mai.2019 Au da. Å jobbe på kabelnett med spenning på ..... ? Lykke til med nyinnstalasjon for det går mot det ,, eller ,, Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Bitteliten Svart 28.Mai.2019 Del på Facebook Svart 28.Mai.2019 Finnes det ikke pent brukte x30 på ebay da? Serco hadde montert en ny plotter i en båt jeg kjøpte. Gjorde jobben på nytt selv jeg så det ble bra..... Jeg har en Raymarine 1-2 generasjon eldre enn x30 og en sånn ny Evolution pilot fra Raymarine. Bruker de litt om hverandre for å holde begge i form. Usikker på hvem som styrer best. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.