Jump to content

Byggingen av Hulda, på oppfordring


Hulda

Recommended Posts

Bare en liten epistel til. Vi ligger fremdeles i Kungshamn. En tøffing hevdet at han ville stikke for noen dager siden. I går fant vi han innerst i Smögen havn. Det ble ikke mange hundre meterne. Men vi fikk plassen hans, og en annen båt fikk plass:

20190913_135805.jpg.12a85cf32a0f1e2e35057f742c09a135.jpg

Nå ligger det to flotte stålseilere baug mot baug. Den som ikke heter Hulda er noen hakk finere, jeg må innrømme det. De har vært ute og seilt siden 2. mai og besøkt 9 land. Med kryssfokk på skinne. Hver morgen går jeg trappan:

20190913_141612.jpg.f044aef3ceb4c4695131b85abf549af0.jpg

Melkesyren står helt ut i tenna. Hver dag. Blir ikke bedre, kondisen er like elendig. Her er Admiralen på vei opp trappa. Man kan se skyggen av paparazzifotografen. Ellers har vi liksom blitt en gjeng her i havnen. Bosse fra Dalsland, Hans fra Sverige/Sveits/Orlando og noen andre. Hans sleit med tett septik, så jeg fikk en runde der. Betalt i naturalier :-) Det ligger folk og klorer seg fast i kulingkasta over alt, her traff vi noen gamle kjente over i Smögen havn:

20190915_151608.jpg.6ac0d6a7a494e17bf0c371109f406f49.jpg

Vi har truffet dem på kysten her hvert eneste år de siste 10 årene. Helt tilfeldig. For tre år siden traff vi eieren, grått skjegg, og kona i Varberg. Da var de på tur til Stockholm. Og båten er en historie for seg selv. Det er en av de første Najad 34'ene som ble produsert. Og han har hatt båten siden den var noen uker gammel, kjøpte utstillingsbåten. Som man ser, det blåser så det skrangler selv innerst i Smögen. Her er 'Piken på Broen':

20190915_155728.jpg.8128af65b920aac2a131ec1ba994c2d1.jpg

Om man ser nøye etter, havet ryker grått uti der. Bildet er fra broen over til Smögen. I natt løyet det betraktelig. Nå er vi nede i 17 m/s i kastene, jevnt 13 m/s fra W. Vi blir liggende et par dager til. Koster ingenting. Datasystemet til Sotenes Kommun har gått i dass, slik at de kan ikke ta imot penger. Spurvene er innom nesten hver dag, når det ikke blåser for mye, og driter i dynene våre. De finner veien ut selv, de har rutine på gjestebåter. Havnesjefen, diger måke, patruljerer til fots på utsiden av båten vår. Vi må bare gi den litt å spise, skulle ikke gjort det, vet det. Ellers skjer det ikke mye. Sweden Rescue var ute og plukket opp en motorbåt som hadde fått stopp ved Ellös, to voksne og tre barn. 'Driver mot klipporna', gikk bra. Drama en stund. For et par dager siden, gikk tur, kom 8 danske drænge i minibuss med dykkerutstyr. Noen timer etterpå: Sweden Recue, Sweden Rescue, assistans behøvs ute på Hållö, dykerolycka. Ren uflaks. Det må være kul å dykke i brenningene der ute når det blåser SW >20 m/s.

 

Nå skinner imidlertid solen, det er 12 grader varmt, og vinde er vel ikke mer enn 15 m/s i kastene. Vi har begynt å ta inn stormfortøyningene så smått. Om et par dager går vi nordover gjennom Sotenkanalen. Hans legger sin HR her over vinteren og flyr tilbake til Orlando. Bosse og en dansk to-master skal sydover Så blir det vel høst i Kungshavn etter hvert.

 

En kul ting til. Admiralen og jeg hadde avtjent 50 års verneplikt her om dagen. Vi skulle ut og spise en plass. Fullt. Gikk til en annen plass, et eldre ektepar (46-modeller), kom ut. Vi spurte om det var en bra plass, det er det, men fullt. Så vi slo følge over til en restaurant nede på gjestehavnen som har vært stengt en perioden. Vi spiste et bedre måltid og ble bedt hjem til deres 'sommarstuga' oppe i byen etterpå. Tårta, kaffe og dram. Praktfullt 30-tallshus som de hadde renovert fra rønne til fantastisk fint i løpet av noen år. Vi treffer folk over alt. Vi er virkelig hjemme i Bohuslän.

20190915_155728.jpg

Link to post
Share on other sites

Lykke til på årets sommerseilas. Hva småfamme i Bohuslen» og « sommerseilas i september» har med byggingen av Hulda å gjøre, vet ikke jeg. Men liker konseptet. Tråden her blir vel noe å sende arvingene  « post mortem » I mellomtiden skal vi leve hver skapte dag........Jeg koser meg med dagtank.

Redigert av BØstrøm (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flid skrev for 3 timer siden:

Litt OT i tråden din Hulda,  Samme spetakkelet her. Vi ligger særdeles værfast i Skärhamn på vei Nordover.  I går passerte vindmåleren på Hamneskär 25 sekmeter.

 

Nå begynner det å løye. Brottene ute på ytterste skjæra er ikke lenger så spektakulære. Vi motrer nordover på onsdag til Strömstad.

Link to post
Share on other sites

I henhold til SMHI sine målestasjoner er bølgene på nedadgående både for Väderöarne, og Brofjorden utenfor Lysekil, og også prognosene.

 

bolger_vaderoarne.jpg.07a04cc62ea285dfc2773119d89c32d8.jpg

 

bolger_brofjorden.jpg.a84476ac7195050a249d0ae478a56341.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har den også, både på mobilen og PC, men det er vel ingen andre stasjoner som måler bølgehøyde enn de to jeg viste?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke......

var mer ett generellt inlegg om realtidsinfo fra målingstasjoner

 

se infon på Torshamnen ...i Innselingen til Gbg......strømmer og salthalt på ulike dyp

salthalten tror jeg de har for å bedømme dypgang på supertankers

 

kanskje ikke helt så relevant for oss fritidsseilere :smiley:

 

 

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Bare en liten oppatering.

Ray (Raymarine autopilot): Som skrevet tidligere fulgte jeg rådet fra 'Nikk' og satte inn bryter for å styre clutcfunksjonen til Ray. Erfaringen er at det fungerer. Ikke bare at det fungerer, det er mye bedre enn tidligere. Før så var det slik at Ray brukte litt tid for å tenke når clutchfunksjonen skulle engasjeres/kuttes. Tenke, tenke, tenke. Nå er det å klappe inn en bryter, bang vekk, og jeg kan manuelt ta over styringen. Eller jeg trenger å låse styringen, her har jeg låsing på rattet. I tung sjø glipper denne låsingen, og Hulda viker kurs. Med den nye funksjonen kan jeg ute eller inne engasjere clutchen selv om Ray ikke har startet og roret står pal låst. Beveger seg ikke en millimeter før jeg slår av strømmen. Enda en tilleggsfordel er at Ray har blitt mer responsiv. Jeg vurderer nå å kutte opplegget med joystick. Ray reagerer så momentant at behovet er borte når vi styrer fra innvendig styreposisjon. Det blir omtrent som å ha joystick.

 

Fjerning av halve vinkeljernet bak på roret: Styringen har blitt lettere, effekten ved sving er beholdt. Propellvannet går omtrent 75 grader på båtens lengdeakse ved 35 grader rorutslag. Nesten som Becker-ror. Nesten.

 

Ny Robertson: Heter Robert om bord. Det har vært litt av en historie. Først kjøpte vi saken, og leverandøren skulle merke den med vårt navn og legge den i hentehylla. Leverandøren hadde jo nettopp hatt fadesen med ikke å greie å reparere Ray. Vi mottok faktura og betalte. Tok en telefon: "Bare for å sjekke før jeg henter den, systemet er 12 V ?" "Naturligvis, to sekunder, skal sjekke for sikkerhets skyld. Duverden, den er 24 V". "OK, da hever vi kjøpet og dere refunderer beløpet". "Kjenner gutta i Egersund, dette skal vi fikse !" Så ble vi enige om at de skulle ha saken ferdig før ferien, og sende den over fjorden. Etter ferien, ingen Robert. Vi tok en tur over fjorden. Der lå dingsen med 12 V motor ved siden av. Men de skulle ta den med en gang. Og så skulle de sende den over med sin lokale forhandler på vår side av Oslofjorden, omgående! Men mannen ble sykemeldt. Så var vi ute i august, ringer og purrer. "Jada, nå ligger den klar her, skal bare fylle litt olje". "Er solenioden 12 V ?" "Oi, skal sjekke". Den var 24 V. De prøvde om den kunne funke på 12 V, hvilket den naturligvis ikke gjorde. Heve kjøpet, NU! Ok, fikk en tjanse til. De fant en solenid hos Parker i Tyskland. Sjefen skulle til Oslo og vi avtalte hentepunkt på østsiden av fjorden. Ingen sjef kom, han hadde måttet reise på jobb til Lofoten. Glemte å gi beskjed. Enda en bomtur. Til slutt tok vi enda en tur over til Vestsiden av fjorden, og nå var den pakket og klar. Det var for to uker siden. Det tok i praksis tre måneder å få Robert i hus. Jeg begynte å bli nervøs for at vi verken skulle se innbetalte penger eller Robert. Jeg får ikke testet den nye Robert før enn til våren, håper den fungerer som den skal. I mellomtiden kjører 'Robert den eldre'. Men solenoiden på 'Robert den eldre' er så varm at jeg ikke kan holde fingeren på den mer enn noen sekunder. Der går det mye unødvendig strøm. Det blir aldri helt perfekt.

 

I morgen er det Valdres og møkk fra mus og røyskatt igjen. Mus er ikke noe stort problem. Røyskatt som har spist nok mus driter noe helt hinsides. Jeg fant også en halv skjære inniblant isolasjonen. De lager ganger i isolasjonen, lager ganger, pisser og driter:

20190930_155137.jpg.0b80d0a65d9c7bb0ffc7a31147008720.jpg

Jeg har ikke hjerte til å selge noe slik når jeg har blitt klar over det. Noen som kjøper hytta setter kanskje en gravemaskin i den og river. 4,6 mål flat og sydvendt tomt på fjell 950 moh er kanskje bra i seg selv. Men det kan også være en blakk familie som har strukket seg til det ytterste. Og har ti tommeltotter midt i handa. Da er det ikke greit. Derfor jobbes det nå iherdig med å lokalisere innganger for smågnagerene. Og så blir loftet slik:

20190929_093135.jpg.f2582e145f8d9355c106e765099785e1.jpg

Isolasjonen øker fra 10- til over 30 cm på oppbevaringsloftet. På toppen 18 mm OBS 'for fuktig miljø'. På innerste loftet, luken i veggen, øker isolasjonen fra 10- til 40 cm. Uten innslag av mus og røyskatt. Faren for musepest er overhengende:

20190930_102926.jpg.7c75ada9e2efd5b6af6de4d526bd446c.jpg

Derfor blir det ikke mye Hulda for tiden.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Hulda skrev 48 minutter siden:

LOA 13 M

DYBDE 2,2 M

BREDDE 4,02 M

SEILINGSH 20 M

 

takk,

jeg trodde også den var godt under 50 føtter - mao Hulda kan seiles uten føretkort av deg som trolig er født før 1980

 

jeg spurte pga Poseidon's påstand om at hele verden så nær som noen sære arabere og Nord Korea ville akseptere

norsk papir for å seile Poseidon

i ditt tilfelle vil norsk papir være dåpsattest/førerkort for bil/pass/bankort som dokumenterer din alder.

 

jeg anser Poseidons påstand som relativt ukvalifisert synsing

 

jeg tror en rekke land vil heve øyenbrynene om du ved spørsmål om sertifikat viser passet

og sier jeg er født før 1980.

 

det vil normalt ikke være stort som kreves, et stykke papir hvor det står Kan kjøre båt

kommer man langt med, f eks båtførerbevis

 

enda bedre vil selvsagt være fritids-D5 

 

men å suse rundt med det samme som kreves i Norge, dåpsattest, er neppe å anbefale

 

 

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Dette kunne vært postet under 'Status på Svenskekysten' eller hva det nå heter. Gidder ikke det. 

Det har seg slik at Hulda har stort sett vært spikret til bryggen i år. Jeg fire måneder på krykker, Admiralen med kreftdiagnose. Ikke helt toppår. Dessuten er jeg via arv belemret med en hytte. Der ser det slik ut nå:

20191118_122415.jpg.43d110b575daf3df3ca06b8cf99636ed.jpg

Utedassen lengst bak til høyre. De krenger omtrent som Hulda i frisk bris. Forskjellen er at trekken spiller ikke krokett med bjellene, og temperaturen i Hulda er alltid over frysepunktet.

20191118_132733.jpg.6959de676c61e1390bc8aa27b668fbcc.jpg

Noen ser charmen, dem om det. Under danser Admiralen på parketten:

20191118_135940.jpg.b5386a8656e8cd11bd2ebfd02181f90c.jpg

Så vi fant ut at verre blir det ikke. Vi kunne like gjerne ta en solskinnstur på vannet noen dager. I Norra Bohuslän. Vårt andre hjem. Det var en kommentar et eller annet sted om at man aldri hadde sett Hulda for seil. I hvert fall ikke inne i Strömstad. Nyt synet:

20191121_110058.jpg.ca2421851deec699cb52ba44234814d2.jpg

Dette er rett utenfor moloen i nordenden av havnen. Gled rolig utover for kun storseil. Det regnet, greit. Solen manglet, greit. Det var 22 grader inne i båten, RF= 50 %. Farten var ikke all verdens:

20191121_111652.jpg.3a969a37732fb83acc681360224b6aa8.jpg

Hvilket jeg ikke bryr meg om. Man kommer uansett tids nok til et høl i bakken. Dit skal ikke vi, Fylkesmannen har godkjent at vi skal dumpes i sjøen. Dumpeplass godkjent. Slike tanker gjør man seg når 70 år er tilbakelagt med god margin. Og man må jobbe for å holde skinnet stramt på stativet. De som har flaks kommer dit, mange gjør ikke det. Så med disse lystige filosofier satte vi kursen sydover. Målet var Hunnebostrand. Men mitt uti blåmyra sakket farten, noe dunket i skroget. En dekkende betegnelse: Faen.Ned med seilene:

20191121_122114.jpg.2a645fe5a03bac0eae062ba4f1078ced.jpg 

Det gikk med to mugne rev og full genoa. Værmeldingen prediket opp til 10 m/s, hvilket ikke stemte. Vi sullet uansett sydover i 5,5 knop. Inntil nonen banket i skroget og farten reduserte til 4 knop. Slik gikk ned noen nautiske mil. I håp om at bankingen skulle gi seg. Nix. Ned med seilene. En 360 grader. Ingen bedring. Ga bakk noen meter, slik at vi gjorde god fart. Opp foran baugen ploppet det opp en rød bøye på størrelse med en forvokst tennisball. Ikke på langt nær så stor som en håndball. Fortøyd i 50 meter flyteteau. Umulig å bruke synketau, for da hadde tennisballen blitt med ned. Vi ble uansett kvitt redskapen. Trolig har han som parkerte redskapen også blitt kvitt den, for den ligger langt unna der han parkerte den. Håper noen plukker den opp, ellers blir den liggende og fiske til evig tid. Radaren vår er montert lavt, nettopp for at vi er interessert i hva som er i nærheten av båten. Blåser i form av vindusspylerkanner gir tydelige blipp på skjermen. Tennisballer gjør det ikke. Vi passerte flere av disse tennisballbøyene. Med denne eskapaden, forholdet at vi forsov oss tre timer til morran og at det ble yr med få meters sikt, gjorde at vi parkerte ytterst i gjestehavnen i Gribbestad:

20191121_165623.jpg.87e02eec698cf1b3d5754eb3fb3cd667.jpg

Her er det strøm, fyll, bråk og alle fasiliteter. Dessuten er det et gebyr på SEK 50 om kommunen må kreve opp havneavgift på kaikanten. Jeg gidder ikke gå inn til automaten i byen for 50 spenn. I regn, vind, 7 grader. Det får være jobb for kommunalt ansatte. I morgen ved første lys går ferden sydover. Hunnebostrand er målet. Vi snur i Kungshamn til søndag. Eller mandag. Eller noe sånt. Akkurat nå, kl. 20:10 er status kølamørkt på utsiden. Fiskefartøyer uten sans for farstbegrensningen feier forbi. E bris og opphold. Inne er det 22 grader og RF= 50 % på Biltemamåleren. Den andre har samme temperatur og viser 42 %. Rødvin på bordet. En ankerdram 'Old Pulteney' er fortært. Kun 1 ankerdram. Flasken er tom.

Link to post
Share on other sites

Jeg misunner dere der jeg er godt inne i vinterdepresjonen! Du skulle sagt fra, om du hadde ønsket det hadde du fått mannskap, kanskje ikke av fruen og Max, men jeg vansmekter her hjemme. Og ikke har jeg noe rødt heller for hånden. Men sannelig skal jeg ta meg en tur innom spesialforeningen på Strømmen Storsenter imorgen for å feire den store 76 års dagen min på lørdag. Eller heller en liten flaske akevitt og litt juleøl? Trude skal nemlig by på pinnekjøtt. Håper det går greit å tygge, gebisset har begynt å løsne når jeg tygger eller prater mye (litt komisk når det kommer frem og jeg står med tenner i hånden), skal på Riksen på tirsdag for justering.

 

Kos dere så mye! Kanskje Klas dukker opp i Hunnebo?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Takker for hyggelig tilbakemeldinger! Vi har endret plan. Ble fersket av en hyggelig havnebetjent kl. 08:30. Må prate med folk. Mannen er opprinnelig dansk, kjøpte hus i Grebbestad med sin norske kone etter at han pensjonerte seg etter 20 år på Grønland. Nå har han pensjonistjobb som gjestehavnsbetjent. Bare å betale nå og ligge til i morgen. Det var havnebetjent nr. 1. Kl. 09:30 ankommer havnebetjent nr. 2 og sjekker inni strømskapet, sjekker blekka som bekrefter betaling, og durer avgårde. Ikke rart at vinterprisen her i Grebbestad er SEK 380. Dette er Tanums kommun. Det er ikke engang vann på brygga. Tilsvarende pris hos Sotenes kommun er SEK 180. Og der er det til og med service! Planen var at vi skulle dratt til Hunnebostrand i dag. Venter til i morgen. Ringte til Sotenes kommun og spurte om det var strøm på noen av bryggene der. "Ingen fara. Dere kommer i morron bitti? Jag drar ut och låsar upp strømmen nu. Mycket välkomna!" 

 

For dem som skulle forville seg til Grebbestad. Bryggen der fiskebåtene har pleid å ligge er under riving. Hvilket fører til at fiskebåtene opptar mesteparten av havnen. Sikreste plassen er på utsiden av ytterste flytebrygge. Og så får man trafikken fra fiskefartøyene som bonus.

 

Hulda tar ansvar. Med tanke på at Lars H har bursdag til lørdag:

20191122_115620.jpg.a4755c3b1be6deb3f9793cdf7780e30f.jpg

Admiralen mente jeg burde kunne hygge meg med en liten skarp en. Jeg sto der å gnukka på en liten halvflaske til SEK 119, og synes det var forbanna dyrt. Så kommer det en arbeidskledd gubbe durene: "Kjøp nu inte den skiten der, se her, dette er saker. Dessutom inneholder den stoffer som hjelper mot cancer!" Jeg prøvde forsiktig å ymte frempå at alkoholen trolig mer enn veide opp for den helbredende effekten. Mannen var talefør, og lurte på hvor mye jeg får med meg når jeg dauer. Dessuten, lev mens du kan! Dette var argumenter som gikk hjem hos Admiralen. Derfor ble det slik som på bildet over. Så da har jeg startet bursdagsfeiringen til @Lars H. Gubben skar avgårde med to flasker whisky til snaue tusenlappen. Han virket slett ikke som om han drakk for mye. Kvikk i bevegelsene og kjapp i hue, noe over 60 år, antar jeg. Kanskje har han rett.

 

Legger ved et kveldsbilde til. Hulda sett aktenfra da vi hadde lagt til i går kveld. Her flomlyses det for og akter:

20191121_165553.jpg.6b10dfdc8e828f4d868bda487e21db7e.jpg

Og enda har jeg ikke slått på dekkslyset i masten.

 

 

Link to post
Share on other sites

On 11/22/2019 at 1:21 PM, Hulda said:

Legger ved et kveldsbilde til. Hulda sett aktenfra da vi hadde lagt til i går kveld. Her flomlyses det for og akter:

...

Imponerende belysning!
Savner spesielt ryggelys på min når jeg skal bakke inn i båsen i mørket.. :-)

Får få ut fingeren og skru opp noe snart.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...