Jump to content

Byggingen av Hulda, på oppfordring


Hulda

Recommended Posts

Svart (redigert)

Da er elektronikkbiten avsluttet for denne gang. Under kartbordet ser det slik ut:

20220606_165641.jpg.87739dcaafdbc13ec25ad0f3ce070399.jpg

Det som i hovedsak er av interesse, er de to 'boksene' med grønne dioder. Boksen til høyre transformerer spenningen opp. Den gamle Toshiba'en som kjører kartprogram, og som nå er i reserve, bruker 15 V. Og systemet til denne maskinen er beholdt, bare til å plugge inn. Boksen til venstre har den egenskapen at den transformerer ned. Ethernet-dingsen (nede til venstre) har behov for 5 V. Ellers så er det ikke så mye mer gøy under der. Det skal ryddes og festes litt ledninger. Jeg har ikke energi til å klusse mer akkurat nå. 

 

Så er det greia med at Garmin 1022 ikke kan snakke med tidligere versjoner, slik som min cockpitmonterte 4008. Nå som 4008 har blitt kvitt å gå i nettverk med 4012, har 4008 rett og slett blitt en 'ny' maskin. Den kan funke så lenge den orker. Problemet er at når jeg kjører 1022 og 4008 i nett, kommer 1022 med denne meldingen:

20220607_090842.jpg.62b6e4b25b088f7fdfdb912dec02fcc9.jpg

'Recovery Leader Ready', hva nå enn det måtte være for noe kryptiske greier. Meldingen kan bety flere saker. Men plotteren fryser i sju stein, er vanskelig å restarte. Blant annet betyr meldingen at et PoE-nett i visse tilfeller trenger en isolator. Den koster et par hundre kroner. Det må til for at jeg skal kunne kjøre et stabilt nett der jeg kan plukke ned radaren ute i cockpit, mao dele radaren mellom de to plotterne over Ethernet. Men når jeg trenger radaren, er det gjerne så ufyselig ute at jeg sitter ved innvendig styreposisjon. 

 

Jeg snakket med en båtnabo og beklaget mine aversjoner mot Garmin. Han installerte B&G rett før corona. B&G kjører kun NMEA 2000. Han har AIS på NMEA 0183. Noe han ikke visste før han pakket ut plotteren. Han er virkelig forbanna på B&G. Like før han pælma B&G på sjøen. Og så fikk jeg opplyst at Garmin visstnok har kjøpt Raymarine. Så da så. Uansett har jeg nå en PC som kan kjøre kart, ett Samsung nettbrett som kjører Navionics og kan speile Garmin 1022, så har jeg ute i cockpit 'stand alone' Garmin 4008. Det som imponerer mest er Samsung nettbrett med Navionics. Kartet fra Navionics på Samsung brett er klart bedre enn kartet fra Garmin på 1022. 

 

Til slutten av uken drar vi på seiltur. Antar sydover svenskekysten, men kan like gjerne bli Sørlandet. Time Will Show.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Garmin kjøpte for en stund siden Navionics, men de fortsetter å selge kart til Raymarine og alle de andre merkene som bruker Navionics. (Raymarine satser vist mer på å oppdatere sine Light House kart)

 

Gull med Kjell/Clas løsninger til en brøkdel av prisen til Garmin!

 

Ellers synes jeg du er god som holder så godt liv i tråden. Må innrømme jeg er kjapt inne og leser når det er nye poster i Hulda tråden :thumbsup:

Link to post

Ligger nå i Kungsham (Bohuslän) Sverige. Vinden var 8- til 11 m/s midt i trynet, stort sett fra Strömstad og hit. Snitt fart 4 knop. Måtte opp midt på natta fordi Admiralen antok at havnen her ville bli proppfull tidlig på dagen. Nå kl. 22:20 vil jeg anta at havnen er 10 % full. Pris for 13 meter Hulda er SEK 152 inkl. strøm. Merk at prislisten er fjernet fra infoveggen. Et par artige tildragelser. Vi går, når vinden er midt i trynet og hissig, gjennom Sote-kanalen. Midt i kanalen er det en svingbro. Når man har passert en trang passasje syd for svingbroen,  er det en liten utbuktning der man kan legge til om man må vente på broåpning. Syd for utbuktningen er det igjen en kort og trang passasje. Strømmen var slik at vi kunne høre vannet bruse langs kanalsidene. Så, da vi var midt i nevnte utbuktning, kom ms Soten oss i møte på nordgående. Dette er en liten passasjerbåt bygget på 30-tallet. Båten var fullstendig hjelpeløs da den ble tatt av strømmen, og kom skjenende gjennom tranga. Jeg hadde regnet med dette. Lot Hulda gå på tomgang forover, hvilket gir et par knop fremdrift. Med denne farten ség Hulda sakte akterover, mens jeg justerte kursen med baugpropellen. Så da Soten kom skliende, smalt styrhusvinduet ned, og en halv gubbe hang ut og vinket. Det var ikke plass til en halv Hulda-bredde i tranga som Soten tok diagonalt. 

 

Vel parkert i Kungshamn ble det brus 'On the Rocks' med is:

20220610_153010.jpg.74aabb79b962db650a509c6f58eb992e.jpg

Det rant ut. Her på bildet... 

Betalte og plugget inn landstrømmen til SEK 60/døgn. Det var kaldt i båten, 16 grader. Admiralen tok seg en strekk i for-cabinen. Jeg plukket fram ADAX og ga max guffe. Satte meg tilbake med det ene beinet på bordet på bildet, som da stod i water. Det er bare her det ikke gjør det. Sovnet som en stein. Våknet tørr i munnen, hoven drøvel, ryggen fortalte at nok er nok, høyre ankel var på vei til å dele seg, ikke mer rocks i glasset og ADAX hadde sparket salongtemperaturen opp i 32 grader. Da er man tvunget til å drikke ut og mekke en ny brus 'On the Rocks'. 

Link to post

Ligger fremdeles i Kungshamn. Gikk 'Monstertrappen' i dag. Tre år siden sist, og jeg tok den bedre nå enn tidligere. Ikke dårlig for en gammel, halvfeit gubbe som runder 76 om en måned. 

 

På ettermiddagen kom en svenske og lurte på om 'vill ni ha nogen reker?'. Om bord landet en plastpose med rundt 2 kg ferske reker. Han tyckte om norrmenn och bra båt. Mannen jobber på en reketråler av den store sorten. Og dette var noe småreker de ikke hadde fått levert ut. Ga noe videre til en nabobåt. Svensker. 

 

Vi lå på plassen til denne tråleren for en del år tilbake. Ikke skilting som fortalte at plassen var opptatt. Plutselig ble vi vár en stålvegg som grodde opp på siden av oss. Fra dekket ble det utbasunert at om vi ikke kastet loss, ville vi bli nokså flate. Nå er det skiltet at plassen er reservert.

 

I morgen blir det kastevinder fra SW. Og til mandagen blir det samme været, bare 16 m/s. Gidder ikke å kave sørover for motor og passere Bofjorden og Islandsberg i slikt vær. Til tirsdagen blir det W av lagelig styrke. Da kan vi gå rett W ut i rom sjø og stå sørover til Hönö-Klova eller Donsö. 

 

Da vi gikk fra Strömstad til Kungshamn ble det mye stamping i motsjø med vinden i baugen og motstrøm på 2 knop. Dieselforbruket ble 6 liter i timen. Slik kan vi ikke fortsette. 

 

Om noen vet, hva er så vil jeg gjerne vite hva dieselprisen ligger på i Danmark. Gilleleje er muligens en plass vi kunne pigge innom. 

Link to post

Vi gikk fra Kungshamn til Käringön. Slåss med TMC-dassen, finner ikke ut av det. Nå har jeg lagt opp 10 kvadrat ledning fra hovedtavlen til mottorrom lys og WC. Det gir TMC masse strøm. Kretsen er sikret med 150 A. Skal ned i 50 A, men har ikke så liten ANC-sikring om bord. ANC, heter'n ANC, i hvert fall et eller annet på 'A'. Da brenner motoren først. Allikevel går det så aluminiumsfolien spretter rundt de vanlige flatsikringene. Det må funderes. Må bare legge ut et bilde fra septiktømmingen i Kungshamn:

20220614_095152.jpg.5c5641bdf51b92cf844b0b40dd244abe.jpg

Her ligger det en tråler og roter med et eller annet, mens propellvannet går om trent tvers over fjorden. Vi tømte etter naturmetoden. Hadde ikke tjangs til å komme i nærheten.

 

Så, nada seilvind, gikk vi fra Käringön til Hönö-Klova langs 'the Senic Route'. Det blir tvers over fjorden til Mollösund (tomt for båter), og videre. Da vi gikk inn mellom skjæra, lå det en liten båt og dorget. Han dro inn snørene og kom etter oss. Her er det hundre meter før Mollösund, sjekk 'Free Ride'-passasjeren på taket. Tydelig at båten og gubben er kjent blant de lokale:

20220616_105615.jpg.e3ff5ec3fb204ea0b4da1dc3157c300d.jpg

 

20220616_105741.jpg.686ea4f2a2ab9580cf44a8cb39fc55b1.jpg

 

Det var kaldt og ufyselig, rett før Rörö kom tåken sigende:

20220616_150701.jpg.8f5090f783a529a1cf599de1b450f725.jpg

Radar på, og den funker utmerket med den nye Garmin 1022. Nå brygget det opp til seilvind, men vi gad ikke. Satt for det meste inne og holdt utkikk. 

 

 

 

Da ligger vi i Hönö-Klova. Langsetter første kaia etter moloåpningen. Sjefen er bestandig så redd for at det ikke er plass. Derfor vil hun at vi skal bli liggende så lenge som mulig når vi først har binni fast båten. Hönö-Klova er litt spesielt. Det er en havn driftet (eid) av det lokale fiskerlaget. De hater lystbåter generelt og gjestebåter spesielt. Vi er et nødvendig onde for å få regnskapet til å gå i balanse for fiskerene. Det har jeg fra den forrige havnekapteinen. Så nå er den innerste 'pollen' stengt for gjestebåter. Vannslangene er borte og det er en tre/fire 400 V strømuttak igjen. Selve gjestehavnen kan ta 40 båter, bøye mot kai. Det er så lenge ingen gjester legger beslag på mer enn 1 bøye. De fleste bruker to. Man må ligge med baugen inn, for det er steinkai. Her er det ett vannuttak og strøm. Er båten din mer enn 12 meter, dunker baugen i kaia og bøya dunker i hekken. Da blir det langsetter i ytterhavnen. Og har ligger vi, trangt om plassen:

20220617_092931.jpg.307ec1a76571032a862f7a4d7c5a11cc.jpg

Mønet som skimtes til venstre er 'vajerboa'. Her kommer trålerene for å skifte ståltau. Ligger du der, er det på eget ansvar. Det positive er at dusjer og toaletter er førsteklasses. Nytt og gullende rent. Så her er reisen så langt:

20220617_094846.jpg.ce2fbe14e5165e43b8141ef919c95ccb.jpg

Prisen i Hönö-Klova er SEK 280 for båter mellom 12- og 18 meter. Da er det liksom ikke noe å krangle om når Hulda måler 12995 mm over stevner. Havner blant de store gutta uansett. Prisen inkluderer strøm og fri dusj. Det er ikke så galt, i og for seg. Bare litt under doble prisen av Kungshamn. For å få vann i ytterhavnen, eller i det hele tatt om man er over 12 meter, så er det en vannslange borte ved kanten av kaien på bildet over. Kombinert vann, septik og diesel. Prisen på 'blank' diesel SEK 28,70. Grønn diesel, som svenske lystbåter ikke får bruke, koster nesten en femmer mindre. 

 

Nå har jeg gjennom flere år forbannet Garmin-nettverket mitt nord og ned. Og det står jeg ved. Så kom den smellen at Garmin 1022 ikke vil snakke med Garmin 4008. Så da gjorde jeg det slik:

20220617_104636.jpg.7bb2b679336d3ac7f91a1afdea975581.jpg

Foruten en strategisk plassert 'Budapest-tårta', har jeg montert den originale Garmin 17X GPS-antennen som fulgte med 4000-serien. Den står bare limt fast på benken, og kjører via NMEA 2000. Nå har 4008 fått nytt liv, den slipper å drasse på 4012, og er absolutt brukbar. Ref. tidligere kommentar fra @ebonita, helt enig at 4008 kjører brukbart (som Stand Alone Unit). Jeg har ikke behov for noe bedre. Eneste er å dele AIS, ekkolodd og radar med 1022, det tror jeg ikke går. Da må det i så fall bli over NMEA 0183. Jobb for vinteren.

 

Så var det TMC-dassen. Nå har jeg blitt spesialist på TMC. Så hvis noen har problemer med TMC, ikke kontakt meg. Av profesjon er jeg blant annet rørlegger (store rør). Det som kommer ut av endetarmen er ikke noe jeg dør av å håndtere. Man bør ikke rense neglene mot fortenna etter endt jobb. Så problemet:

20220617_115056.jpg.c746edfdd3318760f226e6b428a49127.jpg

Over er bildet av hullet som kniven skal inn i. Sengrifugalpumpen som pumper den opphakkede møkka, sitter rett på utsiden og inn i dette huset. Avstanden mellom bunnen av huset og dørken er ikke mer enn maks. 3 mm. Her er det trangt og ikke mulig å holde kontroll med basen av toalettet når montert i båten. Legger pakningen seg feil her, blir det enten lekkasje. Eller så legger pakningen seg skjevt og impelleren til sentrifugalpumpen låser seg. Derfor:

20220617_115043.jpg.018f7b8e69baa78b3207b62127224189.jpg

En ring med lim (Biltema Multibond Rapid). Først tørke over med aceton og gjøre helt rent. 20220617_125242.jpg.407f9d1254ea5150318c9e4e84a7e4f0.jpg

Deretter limte jeg pakningen på plass. Og bukte innsatsen som danner pumpehuset for setrifugalpumpe og kniv for å holde styr på pakningens indre omkrets. Da kjører det som smurt, og bruker en fraksjon av tidligere strømtrekk. Tidligere blunket lysene i motorrom og toalett. Nå er det ikke ett eneste blunk. Unasett, om dassen konker nå, kommer jeg aldri til å innrømme det. 

 

I dag er første dagen med T-skjorte ute uten å fryse i solskinnet. Nå, klokken 17:00, har det så smått startet å regne. 

 

Bildet under er fra mellom Kungshamn og Käringön. Bare stor, gammel rotesjø og nær null vind. Kunne seile et stykke, men så døde vinden så seilene slo så jeg trodde hele riggen skulle komme ned. Jeg holder ikke mobilen på skrå, bølgene var virkelig så store. Da er det noe skitt med seilbåt og null vind. 

 

20220614_114016.jpg

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Da ser Windy slik ut i kveldingen:

20220618_113120.jpg.c535a2207bb8fc4d7461409a566c2fee.jpg

De forskjellige værprofetene er enige at det vil blåse 16- til 17 m/s i kastene. Da vinden kommer rett W, vil den treffe oss forenom tvers slik at vi blåser lett ut fra brygga. Det blir lett husking her inne. Vi har ikke vært her siden før Corona, og det er en del saker som skal besés. Det skal dusjes og fikses. Så dagen går med til fornuftige ting. Vi blir liggende. 

Link to post

Det forekommer meg at jeg var en smule negativ til Hönö-Klova. Jeg var mugg fordi det som med stooort skilt er merket gjestehavn, er tatt opp av fiskefartøyer. Antall fiskefartøyer har vel doblet seg siden vi var er sist, før corona. Så da kommer en mer nyansert analyse. Nede i havna er det en del butikker og serveringssteder. Vi har et conditori som aldri har skuffet oss. Og bak en upresentiøs dør:

20220618_132741.jpg.2180f2ede0eaa73b81f5999845788fc3.jpg

Befinner det seg en fiskeforretning som er helt på topp. Både når det gjelder betjening og produkter. Det som virkelig har blitt oppgradert siden vi var her sist, er bobilparkeringen nord i havna:

20220618_141138.jpg.f2df76fd67a8a29ffe9a7e44b9d57532.jpg

Der oppe er det virkelig shinet opp med ny el., vann, benker etc. Bedre blir det neppe. Hönö-Klova er 'Evert Taube'-land. Borte på brygga her er det nå Taube-konsert, live:

20220618_133308.jpg.257cebd14e96c71f8c4df53aba56ac68.jpg

Da vi var her sist, var det en rekke bygg som var under renovering, disse har blitt ferdigstilt og hele sjøområdet har blitt en 'sørlandsidyll' med yrende liv denne lørdags formiddag:

20220618_133114.jpg.3ac27df9a51941600c4025e7a1de0f72.jpg

Huset til høyre i bildet over huser favoritt-conditoriet. Det ble 'två budapestare' i dag også. Samt torskefillet fra fiskaffären på bildet over. Gjestehavnen for småbåter ligger bortover her:

20220618_140042.jpg.a6c95790981a6b6f6b5c32b4810e296f.jpg

Bøye i hekken og baugen mot land. Baugen vender da mot syd. Meget lun havn. For båter <12,1 meter LOA. Bøyene med lengst avstand fra land hitterst i bildet. Da jeg gikk forbi i stad, hadde en 26 foter tatt den lengste plassen, men slik er det jo. Her i verden. Dusj, el. og toalett er inkludert i havneleien. Det er også vaskemaskin og tørketrommel tilgjengelig i bygget til havnekontoret:

20220618_140647.jpg.d7d39bd341ff2e388196d20803d4ffc7.jpg

Nå klokken 15:00 har det for alvor begynt å friske på i innløpet her:

20220618_142156.jpg.ddf666acd027acf363b53e2c165277b7.jpg

Til alle kontorrotter, det er et alternativt liv der ute. Og da håper jeg at inntrykket av Hönö-Klova har blitt noe balansert.

 

20220618_133318.jpg

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

I forrigårs kveld, det blir søndag kveld, var brygga tom for båter, med unntak av Hulda og en HR42 som ligger foran Hulda. HR'en har ligget i Hönö-Klova i mange år og sett stadig mer miserabel ut. Nå har den blitt shinet opp og vært på Najadvarvet og fått nytt teakdekk. Slike båter holder i tusen år, om de blir vedlikeholdt. Og der cabincruiseren lå søndag kveld, dukket en av de store trølerene opp på mandag morgen og skulle fikse saker. Deretter kom en fiskebåt til, ved 10-tiden stengte portene, og det var tydeligvis ferdige for dagen. Men, altså, respekter reservertskiltene bortover kaikanten i Hönö-Klova. Dette er presumtivt en yrkeshavn.

 

Vi hadde bestemt oss for at mandagen, i går, skulle bli en lang dags seilas syd til Varberg. Som er en fin plass. Først skulle vi bort til septiksuget so ligger på enden av bryggen der vi lå. Ute på nokken der har man plassert dieselstasjon og septiksug. La til, med riktig side til kaien. En liten fiskebåt holdt på å kjøre på oss. Grabbarna er nok ikke vant til at det ligger båter der. Sugeslangen for kort, bare så vidt den rekker over kaikanten. Forhalte, og startet sugingen. Sugestussen så slitt/defekt at det var problemer med å opprette undertrykk nok til å tømme. 

 

Deretter for motor ut til et skjær N av Vinga som heter 'Kjøttstykket'. Ut N om Vinga:
20220619_094035.jpg.aa3a82a065bcf23b4cd1e6c9410c1e9c.jpg

Bildet tatt fra vanntårnet på Hönö.

 

"Du Admiral" sa jeg, "det er egentlig mye kortere til Læsø enn til Varberg. Vinden er også gunstigere". Så da satte vi seil for Østerby havn på Læsø:

20220620_162812.jpg.3987331462da5052d720df48a4f74c45.jpg

Bildet over er rett ved Læsø. Skjæret ble kalt for 'Norskeskjæret'. Den gangen vi traffikerte området, før GPS, Decca og saker, var klokke og kompass greia. Noen avanserte hadde slepelogg. Det var lett, i tåka, å forregne seg og komme på feil side av bøya som ligger der. På folkemunne grodde det ikke på skjæret fordi det var stoffa etter grunnstøtinger fra norske båter. Som man ser av kursen, rorgjengeren var ikke helt våken i går heller. Så her er innløpet fra land:

20220621_095527.jpg.39fedffd816797c6739a5517c51a4487.jpg

Fra redningskrysseren og vestover, er lystbåthavn. Østover er yrkeshavn. Ved midtsommertider blir yrkesgutta forflyttet til ytterhavnen og vestre innerhavn. Da blir det lystbåter helt bort til det sorte bygget. Hvilket er det gamle havnekontoret, blant annet. Her hvor vi ligger nå, er det langsetter, strøm og vann på kaiene bortover. Helt topp. Dette er en strigla og velholdt plass.  Lenger vestover i havnen er det pæler:

20220621_095800.jpg.4ecc1e2d346310c42079b51968ba7483.jpg

Og helt innerst noen langsetter mot moloen. Strøm og vann hele veien. 

 

De som skal hit: Oppe ved havnekontorautomaten kan man få kort for å bruke på strømuttaket. Kort med strøm koster DKK 100 (hvorav strøm DKK 50). Når man drar, dytter man kortet inn igjen med 'retur', så blir kortpris og rest strøm debitert. Så, etter heftig plunder, fant jeg ut at den ene strømstolpen var defekt. Gikk til neste stolpe, plugget inn støpselet. Vips spratt det opp en melding i displayet at saldo på denne kontakten var DKK 36,10. Så da hadde jeg sluppet hele kortballet. Nå ligger vi med strøm fra en tidligere kunde. Normalbruk for oss er ikke mange kWh i døgnet. I morgen er planen å gå syd til Anholt.

 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Bare gjøre meg ferdig med Østerby på Læsø. For de som kommer hit er det også utmerket for barn, rett bortenfor ligger sandstranden. Ikke at det er noe spesielt, mesteparten av Danmark er sand, rappa fra Norge under siste istid. De kan beholde sanden, for min del:

20220621_150428.jpg.23c53ef32e61cd3b300587053cfa9156.jpg

Nå er det mange år siden vi var her sist. "Og her" sa jeg til Admiralen, "lå det bestandig en skikkelig stabel med eikeplank". Og den lå der fremdeles, nå under tak:

20220621_151131.jpg.c020b7284ac35ec9df03f34979685fbb.jpg

Sist vi var der, var det mye aktivitet ved båtbyggeriet Det var et par båter på slippen, og båter inne i hallen nå er det den eneste gammel kutter der som virker til å ha stått på slippen veldig lenge. Portene til verftet er steng og det er null aktivitet:

20220621_154752.jpg.4d2f89e9e53b0519988608bff4557824.jpg

Fiskeriene virker til å være i sunn tilstand, og det er garn utover torget, som snart blir overtatt av turistene:

20220621_153237.jpg.cc9dfc489048ab690fa960732d1e1624.jpg

Fiskebutikken til høyre i bildet, egentlig utenfor bildet, har blitt solgt. Det er nye eiere som driver den videre i samme ånd som tidligere. Østerby har også eget universitet, som tidligere lå på torget, i bakkant av der fiskegarnene ligger. Der er det nå en sjappe som selger båtutstyr av ymse slag. Typisk slik som er åpen i sommersesongen for så å stenge. Man har dog bygget et nytt universitet:

20220621_152433.jpg.da579e9b96e3c699aba24d02760d87fe.jpg

Det ligger bortgjemt bak det gamle turistkontor/havnesjefbygget. Litt vekk fra allmennheten. Her kan elevene trene Bayere i fred. På den andre siden kan de ikke se noe særlig av livet som utspinner seg på torget og i lystbåthavnen. Derfor har man anlagt en uteservering der knallerter og sykler samles til en av dagens mange Bayere. Det skal trening til det der. 

 

Kvelden før vi skulle dra, kom en dansk X Yachts 46 og spurte pent om de kunne legge seg på utsiden av oss. Det var ikke en eneste ledig plass og oppdrive. For oss var det greit. Nedsiden var at vi hadde planlagt avreise neste dag kl. 05:00. "Vi er alligvel oppe". Så da så. Det hele gikk fullstendig knirkefritt. 05:30 dagen etter var vi under veis, og danskene snurret rundt og tok vår plass. De kom fra Anholt og skulle videre til Marstrand. Det hadde blåst mye mellom Anholt og Læsø, så de hadde vært oppe i 9 knop. Men nå er en X 46 litt av en regattamaskin. 

 

Vi skulle motsatt vei, syd til Anholt. Windy ga W 7,5 m/s. MSHI, som Admiralen sverger til, ga W 5 m/s med 11 m/s i kastene. De to neste bildene er kursen vi holdt:

20220623_133920.jpg.68be551db0aa78bcdd6a06cf836bbd2a.jpg20220623_133945.jpg.bfa7af2f272f0a62bc2f11713394fed5.jpg

Admiralen er en forsiktig general. Så vi startet ut med kun genoa den første timen, eller to. Så fremmet jeg synspunktet at det var for ille og sitte her med den flotte vinden og bare gjøre under fem knop. En seiler tok innersvingen oppe ved Engelskmannboen og parkerte oss fullstendig. Admiralen godkjente fullt storseil. Da ble det liv i blytunge Hulda. 

20220623_112701.jpg.8c61f24209fc2dd728fbd015e8d3f46e.jpg

Plutselig dro ikke seileren foran oss fra oss. Vi lå og skygget hverandre hele dagen, til vi brakk av ved Anholt, og seileren fortsatte videre sydover. Hulda la seg vakkert over, se bildet over, og seilte av gårde i 7 knop. Vinden tok seg opp, og bølger ble skuffet over lo baug. Vinden var rett forenom tvers til ganske (for oss) skarp kryss. Max fart logget var 9,7 knop. Og rekka var ikke under vann en eneste gang, så vidt jeg kunne registrere. Dagen var blygrå, kald, med (hva man på engelsk kaller) squalls. Regn og vindkast. Elmer tok seg av styringen (autopiloten) og vi satt inne og hadde det varmt og trivelig. Sikten var god, med unntak av når en bølge traff feil og øste grønn sjø over fordekket. Det var rett og slett en rå seilas. Jeg vil anta at etter 7 timer i den farta, er damen nokså fri for slim under. Mer en annen dag. Det som er fint med slik vind og lokalitet, er at Danmark ligger rett borti der, slik at sjøene får ikke tid til å bygge seg mer enn en meter eller så. Det er nesten som å rase bortover flatt vann. 

 

 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Så da ankom vi Anholt for et par dager siden. I plystrende vestlig vind. Vi prøvde å legge til med baug i bøye og hekk inn til flytebrygge i sidevinden. En gjeng tyskere gjorde sitt beste for å assistere, det gikk i dass og vi klasket sidelengs til flytebrygga. Ringte til Havnesjefen som ankom i en liten Brig og ordnet opp. Litt flaut, men det blåste for mye. Og Hulda veier 17 tonn. Dagen etter kom en Swan 44 og skulle legge til med baug inn ved siden av oss. Han tredde ankeret innpå den ene rekkestøtten vår og ga gass. Det gikk heller ikke bra. Jævla amatør. Etter at vi hadde fått roet oss ned, kom det frem at han hadde kjøpt båten i 2015. Da lå den innerst i Botniska Viken, nord i Finland. Han fikk bekreftet at isen hadde gått, og seilte båten til Kjøben mai 2015. Så dro han og gjester til Karibien. Da kom coronaen, gjestene tok sporenstreks fly hjem. Han ble sittende på St. Martin og vente ut 'hurricane season', for anker. Så heiste han anker og seilte allene til Kjøben. Nå er planen Limfjorden, Sørlandet, Stavanger. Kona jobber, han er pensjonist. Hun tar flyet hjem når ferien er slutt. Han seiler hjem. 'Jævla Amatør', neppe, tar tilbake den. Rekkestøta rettet jeg ut, og han spanderte en finere flaske rødvin.

 

Nå er det så varmt her på Anholt at jeg har problemer med å få i meg nok rødvin for å opprettholde væskebalansen. Bilde:

20220624_154034.jpg.bbf8ff3679a7f0c7594914e74bcc72de.jpg

Slik er det rundet mesteparten av øya. I havna er det noen få svensker, et par finner, dobbelt så mange nordmenn, noen få dansker og mer enn halvparten er tyskere. Dette er 'Lille Tyskland'. Men de er blide, hyggelige og snakker nesten engelsk. Ikke fyll, ikke bråk. Anholt er plassen! Vi gikk en tur inn til Byen, midt på øya. 3 km hver vei. Hvis man ikke er forsiktig, gå man tvers gjennom Byen og ut i Ørkenen, uten å vite at man har vært i noen By. Her er det bevertning hos Tanterne:

20220624_141144.jpg.cc6eafdd09e0bf2624b724c38296c309.jpg

20220624_144603.jpg.1791f289b82b721bc8c772804d4ceb07.jpg

Det er absolutt helt toppers, kan anbefales på det varmeste. Selv om det ikke er >25 grader. Jeg var her i 2018, alene den gangen. Kill Bill er fremdeles på plass ved et fraflyttet hus:

20220624_132820.jpg.ea9a9c771328f24380b885a338111884.jpg

Litt gråere siden sist. Det virker som at året-rundt-aktiviteten på øya har sunket. Før var det kuer, hester sauer på beite. Nå var det fem hester.

Her ligger Hulda:

20220623_134808.jpg.8604859ea34a1f4f1092055216aa77b1.jpg

Slik ligger Hulda. Før Swan 44 ankom. Og bøyde rekkestøtta. Det er flere havarier, kommer senere. De som drar hit, gakk opp til radartårnet, flott utsikt!

 

Middag.

Link to post

Da hadde det gått for lang tid for å kunne redigere. Så da blir det en til.

 

Som antydet, en slik tur går sjelden uten at det skjer et eller annet. Når båten heiv seg gjennom sjøene, og Elmer måtte trå til, lød det en kraftig ulyd (nærmest mekanisk) fra akter'n. Det dirret i roret. Hvilket det uansett gjør når farten overstiger 9 knop. Så her er trolig grunnen:

20220623_113802.jpg.332b334f5c59b2e3d1b3452a4d7557dc.jpg

Spec.'en for denne versjonen av Robertson sier at det ikke får krenge mer enn 10 grader. Jeg observerte da vi seilte at det var kommet hydraulikkolje ut av beholderen. Den var halvtom, eller halvfull, alt etter som. Trolig det her støyen kom fra, at girpumpen sugde luft under krenging. Beholderen er fylt opp, og nå er overløpet forlenget slik:

20220623_115645.jpg.9690d925ac2feba1d36f9f5a9da67f54.jpg

Plastslange og strips fra båtens lager. Ført bort til rattsøylen og avsluttet i en svanehals. Hjemme har jeg liggende en ny Elmer, som er av en litt annen konstruksjon, ikke så sensibel for krenging. Plastslangeløsningen er en jobb som har vært under planlegging en 7- til 8 år. En annen sak som skjedde, var at det ene skrogvinduet i baugen hadde blitt lekk i løpet av seilasen. Vannet hadde funnet veien ned i madrassen til Admiralen. Løsningen ble å demontere avfukteren, plassere den i forpiggen:

20220623_140504.jpg.ea1246a9d4dd2833565786e6065837ea.jpg

tape tett inngangen med byggplast og kjøre full rulle på avfukteren i tre timer. Da var alt knusktørt. 

 

Drivstoffpriser på Anholt:

20220623_150125.jpg.ab16b56578c7150980cc6b5d69d02d18.jpg

Der alle priser kan multipliseres med 1,5. Energiprisen (strømmen) her i havnen er DKK 4,50/kWh. Jeg har kjøpt strøm for DKK 50. Av dette har vi på tre døgn brukt for under DKK 40. All koking, matlaging, kaffevann, oppvask går på denne strømmen. Nå i kveld var det tilbake DKK 21,20 på 'konto'. Og det som blir til overs, blir kreditert når vi leverer tilbake kortet. Dette kortet er et slags 'servicekort' som blant annet også brukes i dusjen. For Hulda, som sniker seg akkurat under lengde 12,99 meter, er havneleien DKK 215. Det er ikke gal pris. Tatt i betrakting at dette er en flott havn med betjening som kan kontaktes til langt utover kvelden. Som kjører Rib rundt i havnen og hjelper folk til ledige plasser og assisterer med fortøyningen. For oss blir det ikke siste gangen på Anholt. Dog tror jeg at jeg overlater øya til andre i juli og august. Det er et vanvittig trøkk her i de to månedene. 

 

I morra vingler vi videre, muligens lander vi i området Onsala. Der er det et par lune plasser. Vi må hjem så snart som mulig, andre oppgaver venter. 

Link to post

Avgang Anholt kl. 10:00. Satte seil en time senere. Farten opp til svenskeskysten mellom 2,5- og 7 knop. Det bygget seg opp noen gedigne tordenskyer over Sverige, slik sett lå vi og avventet utviklingen på værfronten. Vi må krysse to TSS (separasjonssoner), der skipene går mellom 10- og 20 knop. Ventet til AIS'en viste lang avstand, og seilte 90 grader over. Lite trafikk mot hva det pleier å være.

 

Så etter en lang dags seilas, endte vi opp ved Onsala, nærmere bestemt Malö Hamn. Det er en fjordarm. Og der har @Ove Tog gutta lagt ut bøyer for SXS ved et utstikk som heter Mönster Udde. Hulda er medlem av SXS. Så vi siktet oss inn på de bøyene. Ankomst rundt kl. 23:00. Bøyene var opptatt av tyskere, uten verken medlemskap eller bøyeflagg. Vi ønsket ikke å lage kvalm. Slang ut ankeret for å svaie. Men der det ene ankermerket i kartet er på 8 meter dybde, er det glatt fjell med litt gjørme på toppen. Ved det andre ankermerket blir det for lite svairom for Hulda. Så etter å ha dregga ned mot kabelen som er avmerket i kartet, halte vi inn. Prøvde en gang til, men kjørte Hulda inn i gjørma. Da ga vi opp. Gikk ut i selve fjorden og kastet anker der på drøyt 8 meter vann.

20220627_085504.jpg.156f5207dd4dcd30b329b787ead5a205.jpg

50 meter kjetting ut og bakket med borti 2000 rpm. Hulda rikket seg ikke. Dette er en litt utsatt plass, men med god værmelding helt greit. Satte på ankeralarmen:

20220627_084132.jpg.5fef81f6c2a856af2d1f8697ca553393.jpg

Som man ser snurret vi rundt noen ganger i løpet av natta, men ankeret satt. Jeg begynner i grunnen å bli venner med Garmin 1022. Det eneste jeg må finne ut av nå, er hvordan sette på 'forventet ankomst'. Den er sikkert i en eller annen ulogisk under/under/undermeny.

 

Da vi brakk anker om morgenen, sprang det opp en 'midt i trynet'-bris. Som øket kraftig på. Vi kunne seile på den en times tid. Men så måtte vi berge seil. For vinden var som sagt midt i baugen. Sjøene ble så krappe at baugen på Hulda slo under. Et møkkete fordekk ble gullende rent. 1600 rpm, som vanligvis gir 5,5 knop, ble nå redusert til 2,3 knop. Det tok for evigheter å komme i le bak noen øyer lenger NE. Det var deprimerende da et AIS-varsel kom opp: 'pleassure craft 21x5 m, speed 19 kn'. Og der kom en Princess 62 måkende gjennom sjøene. De har vel et par tusen MTU-hester. Og bruker sikkert ikke mer enn 10 liter i timen. Men det var deprimerende å ligge der og plaske. Kunne naturligvis gitt på mer gass. Og brukt 10 liter i timen, vi også.

 

Så da ankom vi Donsö havn i går kl. 16:30. Noen tyske IF-båter ventet trolig på noen kompiser, og hadde spredd seg lagelig utover langs to sider av en brygge. Jeg svingte borttil og annonserte at enten flyttet man på seg. Eller så kom 17 tonn Hulda på utsiden. Vi ble vár en person som vinket og hojet på andre siden av bukten. Det var havnekapteinen som anviste oss denne plassen:

20220628_182319.jpg.5e985f16e86cfc243679491cfaf5313a.jpg

Så her ligger vi bra. For de som måtte ta turen hit, så er denne bryggelengden, inkludert båten aktenfor Hulda, gjesteplasser. Videre innover er det faste plasser. Og brygga der catamaranen ligger er også gjesteplasser. Donsö er en mer charmig plass enn Hönö-Klova. Men her er det mer støy på vannet og på land enn i Hönö-Klova. Donsö har blitt beskrevet i detalj, ingen grunn til å kjøre løpet en gang til. Dieselprisen her er en femtiøring over prisen på Anholt. Grønn diesel, kun for svenske yrkesfartøy, er noen kroner rimeligere. 

 

Fra den tekniske fronten: TMC'en fungerer upåklagelig så langt. Som ny.

Tok en sjekk på filteret til dieselpoleringen. Dette filteret er Racor 500 FG. Som har filtrert noen hundre liter, minst et par tusen. Det var blitt brunt og noe 'slimete'. Fant ut at jeg skulle bytte elementet. Gikk bort til Volvobutikken og kjøpte et nytt Volvo Originalfilterelement til SEK 171. Omtrent halvparten av hva jeg betalte for filterhus med filterelement. Med tanke på at filtrene må fylles opp for at dieselen skal gjøre seg nytte av hele filterelementet, det er en detaljforskjell på Kina-Racor og Marokko-Racor:

20220628_144921.jpg.ad2e66b4e2bc8e07c45b4335b6cefb64.jpg

'Originalen' til Volvo fra Marokko har en sylinder som stikker ned der Kina-Racor kun har noe tagger som stikker ned. Ellers er elementene dønn like. Uansett, det var på tide å skifte.

 

I morgen går ferden videre i retning Strömstad. Blir vel å kaste anker et eller annet sted. Om det ikke blir en ledig bøye.

Link to post
Hulda skrev 27 minutter siden:

Så etter en lang dags seilas, endte vi opp ved Onsala, nærmere bestemt Malö Hamn. Det er en fjordarm. Og der har @Ove Tog gutta lagt ut bøyer for SXS ved et utstikk som heter Mönster Udde. Hulda er medlem av SXS. Så vi siktet oss inn på de bøyene. Ankomst rundt kl. 23:00. Bøyene var opptatt av tyskere, uten verken medlemskap eller bøyeflagg. Vi ønsket ikke å lage kvalm.

Trevligt att se dej i mina hemmavatten, vi låg i Mönster under midsommar. Bojarna är upptagna nästan hela tiden nu, det kommer många tyskar från syd som tar bojarna både i Mönster och Skallahamn utan att vara medlemmar i SXK. Detta kan dels skyllas på Havneguiden som i sina böcker, som också finns på tyska, skriver att här finns bojar som SXK lagt ut utan att tala om att det är medlemsbojar

Link to post
Hulda skrev 38 minutter siden:

Så da ankom vi Donsö havn i går kl. 16:30

 

Du kom en dag for sent til Donsö. Hadde du kommet dagen før kun vi delt den siste skvetten rødt jeg hadde igjen. Etter en fin uke på Donsö gikk vi en 20min tur til Vrångö kl. 0915 igår.

 

Vi får satse på at dere er i Strömstad når vi en eller annen gang kommer innom der på hjemturen. Foreløpig har vi ingen tidsplaner. Igår var det 6 uker siden vi dro fra Son. Her på Vrångö blir vi vel liggende til over helgen, vi har det ikke travelt.

 

Hilsen oss i Trudelutt

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Bare en detalj, Raco dieselfilter: Volvo Marokko fyller seg ikke opp slik at hele filteret blir tatt i bruk. Der det er fall ned til tank, må stengekran stenges, filteret fylles med diesel, montere lokk og 'vingskrue'. Deretter åpne stengekranen. Kina-filterelement, fit and forget, fikser sakene selv. Kina-elementet mitt var like møkkete hele veien.

Link to post
Svart (redigert)

Flott bilde @5nacks, lurte på hvem det var som prøvde å treffe Hulda midt i baugen :-) 

 

Ellers så gikk turen fra Donsö 29.6.2022 for motor, hele dagen. Vinden var ikke over 3 m/s. Medstrøm gjorde at Hulda på 1600 rpm gikk for >5,5 knop. Hvilket er rasende fort for motor. Slik ser Evert Taubes,  Vinga ut fra utsiden:

20220629_100112.jpg.cadd65f1363de7b818c89ed9ed43d48b.jpg

Dette er rett og slett ikke nok vind for at Hulda skal bevege seg fra A til B med fremdrift der man kan telle flere knop.

 

Vest av Tjørn er det ankerplass for de store gutta:

20220629_092421.jpg.898ea3136ae90ea9aa95be4d6a371839.jpg

Fra Vinga og forbi ankerplassen var det teppebombet med fiskebøyer. Dette er et 'gruntvannsområde' som er rundt 40 meter. Det vil si, de grunneste plassene er på drøye 10 meter. Et helvetes område når det blåser kuling. Så det ble motring hele dagen. Gikk forbi et proppfullt Käringön og nord til ankerplass Hermanö/Rissholmen. Her droppet vi anker nokså langt ute u bukta:

20220629_221010.jpg.9646adcff5ad2535802756cdc7a8ce1b.jpg

Vi kunne gått lenger inn. Så ingen grunn til å forstyrre kveldsfreden for de andre. Bakket ankeret på plass, flyttet seg ikke en millimeter. Vi gikk inn på et kart fra 2012. Det nye kartet inne i salongen var satt slik at det var fullt navigerbart, viste ingen varsler. Da vi slo på ankervakten, kom meldingen at vi lå innenfor Hermanö Naturreservat opp. Det er ankerplasser langs Hermanö innenfor 9-meterkoten. Og lengst syd i bukten. Hva som er reglene for selve naturreservatet, er ikke omtalt i kartet. Vi er vant med fra Koster at det er angitt tidsbegrensninger og tydelig ankring forbudt i perioder. På Hermanö er det null informasjon. Vi re-ankret ikke. Men nøt solnedgangen i fred og ro:

20220629_221017.jpg.852ae852a0115994737e7e4fdf42df62.jpg

20220629_221031.jpg.c890bcbed31b10edb7fc819c993bac5c.jpg

 

Dagen etter, 30.06.2022, brakk anker og gikk nord forbi Islandsberg og inn fjorden mot Lysekil. Det er underlig hvordan, spesielt svenske seilere, oppfører seg i trange leder. Selv om de har manøvreringsrom nok, virker det som de skal pukke på sin rett som seilfartøy og prøve å tvinge motgående trafikk inn på grunna. Underlig holdning. For fra Käringön og til Lysekil er det en del trange passasjer. 

 

Etter at vi hadde passert Lysekil, sprang det opp en slags svak landbris. Vi satte seil og fosset av gårde:

 

I20220630_110601.jpg.bf3426ed9b70532099474a60e5f5ebfb.jpg

i 2,8 knop. For oss er det å gå fremover. Vi gikk mellom et par staker som gir fri led ved Svartskärsbrottet. Vi kommer nå ut i Brofjorden, som har trafikksystemet inn til raffeneriet ved Lysekil. Vi er dårlige seilere, innrømmer det, enkelte passerer oss, der vi ligger i 2,5 knop. Passerer oss for fulle seil så det skummer om baugen:

20220630_102643.jpg.4c0fa927fd8e0edff77b459490784d96.jpg

 

Uti der ligger noen 'tårn' som definerer selingsleden for takskipene ut og inn til raffeneriet.

Det er på dager som dette man må kjøre periodisk vedlikehold av systemene, her ligger 'Styrbjörn' og utfører service:

20220630_110132.jpg.5915697290abf94c018350e3aceac328.jpg

Vinden tok seg opp, og plutselig begynte gamla og røre på seg:

20220630_115151.jpg.81e8880531cb1c6f6e75913b664d1759.jpg

 

Vi vurderte det dithen, at selv om det var meldt nordlige vinder, ville vi heller gå ut i 'havet' enn å klistre langs fjæresteinene innaskjærs. Vi har nå kommet til den datoen at konkurransen om leden spisser seg til. 

 

Nå er ikke Hulda bygget etter CAD-tegninger, beregninger og modelltesting. Båten er sveiset sammen slik jeg mente at båten ville oppføre seg normalt. Ikke som en balstyrig tulling. Så da står turseilene slik på skarp kryss i løy vind/lett bris, muligens rundt 4 m/s (har ikke vindmåler):

20220630_115220.jpg.a886e4fb55e6eed32311d7baba73e5b4.jpg

Det som er igjen av lus på storseilet står rett ut. Genoaen (110 %) har noen lus som ligger stort sett horisontalt klistret til duken. Storseilet er skjøtet til lo for midtlinjen. Og da låser jeg roret, og damen styrer seg selv. Vinden endrer seg, Hulda endrer kurs tilsvarende. Man går nedenunder og tar seg en kopp kaffe. Slapper av. Ikke en båt innenfor en radius på flere NM. For dypt for fiskere med bøyer. 

20220701_084543.jpg.2e510f7ab618ef5d396ded96e34b2b37.jpg

Så da ser kursen slik ut. Vi slo tre ganger fra Lysekil til Gluppö. Det er innseilingen til Fjällbacka. Og det var en dagstur. Vi er under veis, det er turen som er opplevelsen for oss. Andre har andre prioriteter, og det er naturligvis helt greit. Noen trives i 40 knop, andre i 4 knop. 

 

Det begynte og tette seg i Gluppö-bassenget. Vi hadde bestemt oss for å droppe anker der. Men, voila, det var en ledig SKX bøye! Den første så langt på turen. Der er det seks bøyer. Hulda var den eneste båten som kunne skilte med bøyeflagg. Så der har @Ove Tog gutta en utfordring. For vi i våre karter er bøyene merket som 'visitors berth' eller 'visitors mooring'. Eller 'tilgjengelige bøyer for besøkende, til fri avnyttelse'. Uten begrensninger. Nord for oss lå en 20 tonns norsk cabincruiser, som så ut til å ha ligget på samme plassen noen dager. Det er ingen som leser teksten som står på bøyene.  

 

20220701_084648.jpg.9af7c2cab66481f332f5d7f03ed583e8.jpg

 

Vi brakk anker morran etter og seilte fra Gluppö, forbi hytta til Ingrid Bergmann, ut i sjøen ved Väckersten fyr. Viden dro på noe skikkelig fra SW rett etter fyret. Vi gikk mellom Hjälmebåden og St Hjämen i 7,5 knop. Det er ganske nervepirrende å stryke langsmed skjæra utover der. Når man er på grensen av å måtte reve seil. Men igjen, Hulda tar kommandoen og flesker avgårde.

 

Etter endt tur sier Garmin 1022 dette:

20220702_101842.jpg.9f630857856e37e322bee63c730f4942.jpg

 

Tok en liten utregning. På denne ferien har Hulda konsumert 0,13 liter diesel pr nautisk mil. 

 

For noe underlig har skjedd. Dieselnivået på hovedtakens peilenivå har begynt å stige! Båten produserer diesel!. Det er to muligheter: 

  • Tanken fylles av vann
  • Gjennomløpet mellom forre og aktre skvalpeskott har tettet seg

 

Vi tok en dieselprøve etter at vi kom hjem. Det kom opp en 'møkkaklump', nok til å fylle et fingerbøl. Det var absolutt null vann i prøven. Så da blir det en liten tanksjau før vi skal ut på høstseilas. Når de fleste har parkert båten for sesongen. Akkurat nå har vi forlatt Hulda. Jeg har et lite oversettingsprosjekt for et foretak i Latvia. Så er det Hallinghovda Arbeidsleir som kaller. Klegg og sauemøkk. Blir så fint atte. 

 

Må bare legge til: Vi kjøpte oss en Alpicool fryseboks. Ved 28 grader inne i båten, ikke problemer å holde 14 minusgrader. Helt topp! Boksen er nå i bilen og blir med på fjellet. 

 

For etter at vi fjernet Garmin 4012 til fordel for Garmin 1022, har strømforbruket om bord redusert seg, selv om vi har fått en fryseboks i tillegg. 4012 var et utrolig strømsluk.

 

 

 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
  • 2 uker senere...
Lars H. skrev 27 minutter siden:

Om jeg ikke tar helt feil, er det fødselsdag for skipperen på Hulda idag?

Gratulerer med nok et år på baken.

Joda, det stemmer. 76 år er nå klokket inn. 

 

Oppkjøringen til bursdagen har vært å grave tre tonn grus ut av en ringmur. En sjåfør fra Byggmakker Leira som leverte meg et lass materialer kommenterte gravinga med: "Jøss, sånt gjer man da ikkje lenger. Me har gravemakin!"  Men i dag er det pizza og rødvin. Uten tanke for morgrndagen!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...