Jump to content

Byggingen av Hulda, på oppfordring


Hulda

Recommended Posts

Og takk for det! Fikk inntrykk av at noen muligens ikke likte måten jeg skrev på, mente at jeg hadde vært for mye innpå. Så da kunne det for så vidt være samme for meg. Jeg har annet å bruke tiden på. Verdensmester i å bli fornærma.

 

Hulda: Foregår ikke så mye. Jeg har pådratt meg enda en skade, yrkesskade for flisleggere, som ikke slipper taket. Og jeg har ikke lagt en eneste flis i hele mitt liv. Dessuten ligger Hulda på feil side av koronagrensen. Men noe har foregått.

 

Lys:

Motorrommet har i mange år hatt armatur med to lysstoffrør. Sluker strøm og gir en grei glød. Fant det i søpla for 20 år siden. Med nesten godkjent kabel

20211205_135328.jpg.c9c7343fa506b3a2bc148d8febddb1be.jpg

 

loddet jeg meg innpå:

20211205_135324.jpg.c2cfccfe2f380233898daa27eaa97983.jpg

Krympestrømpe med lim. Nå er det beintørt inni der, men allikevel.

Lys med to lysstoffrør:

20211205_145718.jpg.5f7bc339bf3699405896152b2e2fe4a0.jpg

Slett ikke verst, i og for seg. Med den nye lampen:

20211205_145357.jpg.3ed581d37cd5c70cf9fcda323b5b689b.jpg

Nå er det krav til solbriller. Lampen ble festet over motoren med popnagler:

20211205_145417.jpg.2dd0acef61ae7ad5f50d9bebe42bc598.jpg

Reklamen er at den henger på skrå, i forhold til båtens senterlinje for å maksimere lyseffekten. Sannheten er at det henger på skrå for at der var første posisjonen der hullene i perreforeringen passet. Dette lyset er, sammen med TMC og resten av motoren, linket til båtens en-polede system. Derfor er det som regel ikke med i båtens 'seilkrets', som er to-polet. Det har noe med lekkstrømmer (vagabonerende strømmer) og korrosjon å gjøre. Det funker. Ulempen er at om jeg skal på do, og forventer at TMC'en skal gjøre jobben sin, må 'motorbryteren' slås på. Når jeg er død, og andre har overtatt båten, kommer de til å gjøre i buksa før de finner ut av alle spesialitetene om bord.

 

Koking:

Vi må ha mer 'effekt'ut av kokeplassen. Jeg vil ha mikrobølgeovn. Jeg vil bare ha det! Så da kommer hybelkomfyren et hakk opp:

20211212_134529.jpg.c05a0a8347cbe39ca13fe32763fbafed.jpg

Under den kommer mikro'n, under der kommer en skuff og skap. Har ikke kommet lenger. Inni, under der ligger det:

20211212_134539.jpg.0b6d4be198f709da2297ecc73ce74237.jpg

Skroggjennomføring(er). De ligger over vann, har ikke ventiler. Dog skal de være tilgjengelige. På alle slike steder gjennomfører jeg at det brukes skruer med Torx 20. Lett å skru opp i en fart. Det røde flexirøret innerst er lav-amp ledninger, stort sett styrestrømmer. Pluss et par pluss og minus tilførsler som går hit:

20211129_144616.jpg.e0595f2b992a66c4de97c23fbed32ca2.jpg

Dette står på ryddeplanen i vinter. Hele kabelherva skal flyttes et hakk forover til et skap som ikke er planlagt enda. Det er værre en det ser ut som. Men ut av fleksirøret ser man 16 kvadrat pluss og minus kabler kommer tytende, og som kobler seg til ditto busbars. Jeg vet at dette er kritikkverdig, jeg vil heller ikke ha det slik.

 

Rigg:

Sjakkel.jpg.0394679015f2338a6b110322dac09587.jpg

Det hender at noe konker, uten at masten detter over ende. Det er ikke min skyld at sjakkelen er rettet ut.

 

Julegreier:

20211223_115659.jpg.be8041656affa209be4936bed94baea5.jpg

Da har jeg tørket støv og rettet bilder så de henger i lodd og water. Godkjent av Admiralen.

 

GOD JUL!

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 3 timer siden:

Med den nye lampen

Svina god den nye lampa di der Hulda. Ei av få ledlamper til OK pris som faktisk sprer lyset godt. Lampa over pantry har stått på i flere timer daglig i over ti år ombord hos meg, så er godt fornøyd med kvaliteten på disse. Dessverre har de gått ut av sortementet til Biltema nå, men fremdeles enkelte butikker som har et lite restlager på lur😉

 

God jul og takk for en stadig like interessant tråd😀🎄

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 2 timer siden:

Var innom Biltema og rasket med meg hele rack'en. Hulda har nå seks stykker montert. Har et par til på lager.

Nå må vi ikke hause dem for mye opp slik at folk begynner å hamstre her, jeg har også lyst på et par til av disse før de forsvinner for godt😁 Trist BT slutter med denne lampa, de andre lampene de har kan ikke måle seg når det gjelder spredning av lyset i alle fall.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 20 timer siden:

Og takk for det! Fikk inntrykk av at noen muligens ikke likte måten jeg skrev på, mente at jeg hadde vært for mye innpå. Så da kunne det for så vidt være samme for meg. Jeg har annet å bruke tiden på. Verdensmester i å bli fornærma.

 

Nei, nei du må absolutt ikke slutte å oppdatere denne tråden. Jeg har siste tiden lest gjennom hele tråden og storkost meg. Det er den første jeg klikker meg inn på når det er kommet noe nytt. Fortsett den gode jobben både med båt og oppdatering her. God Jul. 

 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 20 timer siden:

Når jeg er død, og andre har overtatt båten, kommer de til å gjøre i buksa før de finner ut av alle spesialitetene om bord.

 

Det samme her, når jeg dauer vil den som eventuelt overtar Trude få litt av en ryddejobb etter meg!

:easter:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

En liten rettelse til innlegget mitt ovenfor: Det skulle stått Trudelutt (navnet på båten) og ikke Trude (navnet på kona)!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 15 timer siden:

En liten rettelse til innlegget mitt ovenfor: Det skulle stått Trudelutt (navnet på båten) og ikke Trude (navnet på kona)!

Jeg likte den første versjonen best . .  :lol:

God Jul til dere :santcheers:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Så lenge skuta kan gå, så lenge skuta kan gå, så må vi se i nåde til alle de andre lesere her inne som bare er lesere og som ikke tør eller vil komme med innlegg som beriker dette eminente forum i redsel for korreks fra disse kongeørnene som i sin elde beskriver det gode båtliv både med og uten livet som innsats. Og som en trofast leser så hadde jeg som mål i 2019 å passere 1000 innlegg før jeg nå i mitt 80ende år sier God Jul og tenker som så. Jeg skal jaggu meg ta vårpuss og skifte olje og impeller i 2022 også. Kos dere alle gutter og jenter her inne... Vi skal sammen ta knekken på både covid og fastrustede bolter og skruer og toaletter som lekker og ikke lekker, og duppeditter som ikke funker og dieseldyr som lever sitt liv... Nemlig Det gode Båtliv. God Jul. 

Link to post
Share on other sites

SUN960 skrev for 22 timer siden:

Nei, nei du må absolutt ikke slutte å oppdatere denne tråden. Jeg har siste tiden lest gjennom hele tråden og storkost meg. Det er den første jeg klikker meg inn på når det er kommet noe nytt. Fortsett den gode jobben både med båt og oppdatering her. God Jul. 

 

 

OK :-)

Link to post
Share on other sites

Årets siste posting. Det underlige er at denne tråden stadig legger på seg. Jeg følger med i 'antall klikk'. Selv om jeg ikke skriver på en stund, antall klikk øker. 

Jeg har bestilt, og betalt, vifte til Eber, etter henvisning her. Hentet den på KIWI i går:

20211231_124113.jpg.5138765517d0a9286010c211eb799847.jpg

Den ligger på bordet under bildet av Admiralen.

Det tok et par måneder, men frem kom den. Eber'n funker enda, gir mindre varme, antar at varmeveksleren er sotet. Den trenger omsorg. Er på blokka. Men grensen til Söta Bror er de facto stengt. En liten story der. Vi var på etterjulstreff i Larvik. Meldingen kom at Sverige ville redusere muligheten for å krysse grensen. Vi bestilte fergebillett med Color Hybrid. Den kjører batteri i 10 minutter før det er tomt og dieselmotoren brummer i vei. Kom til Strömstad kvelden før grensen klappa igjen. For det var meldt snø, og da kunne vi sjekke båten og måke av. Slik så det ut morran etter ankomst:

20211228_110115.jpg.4760ebf96f80fd85eba81c0edfd663f2.jpg

OK. Dette er ikke mye snø for en som bor i Arendal. Her i Strömstad ramlet det ned hele årskvantumet på en natt, 30 cm. Kommunens tekniske etat med brøytetjeneste var paralysert. Brøytingen til Strömstads kommun begrenser seg stort sett til noen tonn salt levert fra kjøretøyer på sommerdekk. Hulda hadde det bra. Om bord er det plassert en ny Adax som på minimum viftehastighet leverer 800 W på laveste termostat. Viften starter på +8 grader og stopper på +8,6 grader. Det har vært nede i 10 kalde, og termometeret plassert under kaldraset fra et vindu viser:

20211229_112408.jpg.7dccfbd9bff7e60ad05ff2e126c20e14.jpg

Så det er greit. I motorrommet er det en fastmontert 250 W panelovn som lunker rundt 6 grader. RF om bord er 45 %.

 

Som sagt er kravet fra Sverige nå at man må fremvise EU-godkjent og gyldig coronasertifikat. I tillegg må man vise frem antigen- eller PCR-test som ikke er eldre enn 48 timer. Tidligere var det slik at man kunne komme inn med test ikke eldre enn 72 timer. Da kunne man med et skrik rekke det med kommunal test. Det løpet går ikke lenger. Da må man til Aleris eller en av de andre maffiabedriftene som tar borti 2000 kroner for å kjøre pinne i nesa på deg og skrive ut formularet på at du er frisk, tar et kvarter. Alternativ to for passering over Svinesund, er å kjøre av til Sponvika, svinge til venstre over motorveien. Kjøre inn på teststasjonen og si at du kommer fra Sverige over den gamle Svinesundbroen. Da får du gratis pinne i nesa og resultatet blir levert Helseboka i løpet av dagen, eller neste dag. Personlig gir jeg blaffen i begge alternativene. For jeg vet at når konkursene begynner å rase inn fra svenske bedrifter langs grensen mot Norge, er de svenske myndigheter så pragmatiske at de letter på restriksjonene. Jeg snakket med en næringsdrivende som jeg kjenner i Strömstad, det er bein pipe dødt. Vi var en tur på Nordby shopping, her er det som standard i romjula kork. Fullstendig kork 12 timer om dagen, vanligvis:

 

20211228_143203.jpg.805bf13a552e6d82562c557def4a8bdd.jpg

Nå er betjeningen i flertall. 

 

Så, tidligere, da Norge stengte grensen og opprettet teststasjon, skrek ordfører Hansson i Strömstad over seg og fikk med seg den svenske handelsministeren på laget og klaget over den norske stats ensidighet. Det svenskene nå har gjort, er et godt hakk strammere, i og med at de ikke har testfasiliteter overhode. Nix, NADA, ingenting. Så når jeg snakker med mine svenske venner, spør jeg om de fremdeles stemmer på Strömstadspartiet. Dette politiske partiet hadde som stort sett eneste post på programmet å hive ut nordmenn. Grunnen var at den 'norske invasjonen' drev opp priser i butikkene og gjorde det umulig for medelsvensson å skaffe seg rimelig husvære og nesten gratis båtplass. Slik jeg har forstått, er det ingen som lenger vedkjenner seg at de noen gang har stemt på dette partiet. Og ordfører Hansson er meeeget tyst, nå får han rette skytset mot egen regjering, den sitter vel lenger inne.  

 

Godt Nytt År fra Hulda. Som ikke kommer ut på nyttårsseilasen i år. 

Link to post
Share on other sites

JRK skrev 1 time siden:

Er det virkelig riktig at prisene er dyrere en i resten av Sverige. (Med unntak av rekene om sommeren)

Nå vet jeg ikke hvor du holder til. Generelt handler vi på Eurocash i Strömstad. Hovedsaklig er vareutvalget større, og tilbudende bedre. I Sverige handler vi stort sett mellom Strömstad og Varberg. Ikke opplevd signifikant forskjell, med unntak av tilbudsvarer. Sydover kjøres det ikke tilbud som vi har opplevd. Før corona leverte norske fiskere reker i Strömstad, bedre betalt enn i Norge.

 

Sammenlignet med  Norge, er priser på en rekke varer svært mye rimeligere i Sverige. Noen få varer er rimeligere i Norge. Vi bruker en del glutenfritt knekkebrød. Normalprisen er fra 1/2 til 1/3 av prisen i Norge. Samme gjelder laktosefrie produkter. Og rødvin. Og pils.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

godthaab- skrev On 12/23/2021 at 15.56:

Sånn hadde pyntehylla sett ut hos oss også om jeg hadde hatt et ord med i laget 😅


God jul!😊☃️

 

Sånn er det med Admiraler. De er så forskjellige :-)

Du skulle bare sett den andre veggen. Vi hadde takst på brakka en gang på 80-tallet. Fikk hakeslepp da takstmannen plusset kr. 20000 på disse trearbeidene.

Godt nytt år!

Link to post
Share on other sites

Korrupering av egen tråd.

Hulda ligger spikret fast på andre siden av coronagrensen. Svenskene tillater ikke en gang nordmenn til å komme over på dagsbesøk 'for nødvendig vedlikehold'. Selv om vi på tro og ære lover å ikke besøke en eneste svensk butikk. Derfor, ad hoch, fant vi at gårsdagen bød på helsol. Datteren, som har en grei bil, ble frastjålet sin kjære Ford Kuga Vignale med full tank,  135 hk motor, automat og firhjulstrekk for en snabbis opp på fjellet. Adresse Hallinghøvdvegen 25, 25 mil hver vei og 370 kroner i bompenger. Fra 50 moh til 950 moh, og ned igjen. Fra 4 blå grader og ned til 17 blå grader. Og første halvdel av januar. Det har ikke tidligere i historien skjedd meg. Eller Admiralen. Og for dem som bor i Thailand eller andre tempererte plasser, slik ser østveggen ut, i 17 kuldegrader:

 

20220106_125525.jpg.6b3af54946f6187115adbfcf51a9473a.jpg

Vi har ikke betalt brøyting inn til hytteveggen, så vi må vasse drøye 50 meter fra brøytet vei. Kuga'en dro seg greit inn et stykke. Men å kalle dette for SUV for en som er vant til at en SUV er Jeep Cherokee er dette bleike plastikk-greier. Kuga'en går mer under betegnelsen 'Urban Tractor'. Admiralen underveis innover i fjellet:

20220106_125551.jpg.abf5eb5fccb605f8ed565c323bf655a6.jpg

Grantreet til venstre i bildet står på tomten min. Furuen til høyre for treet er på andre siden av den brøytede veien. Og jeg er rett ved hytteveggen. Forferdelig kjedelig innlegg dette her. Egentlig var i oppe for å slå av ventilasjonsviften på dassen og tømme fellene for mus. Jeg har drevet krig mot mus og røyskatt over et par turer opp der. Mus er et forferdelig skadedyr. Røyskatt er et ekstremt skadedyr. Nå viser det seg at det ikke kommer inn verken vanlige skogs/husmus lenger, langt mindre røyskatt. I de til sammen 20 fellene, satt det tre spissmus. De er så små at de kan gå på tvers gjennom et nøkkelhull. Så nå kan vi si at hytta er relativt musesikker. Litt mer jobb til sommeren. Vi planlegger hele juli 2022 der oppe for å ta utvendig vedlikehold. Jeg skjønner at musa vil inn. På utsiden var det bånntæla og 17 kalde. Inne i den uoppvarmede hytta var det ikke mer enn 5 kalde. Om det er 25 kalde ute, er det fremdeles ikke mer enn 5 kalde inne. Hytta er superisolert, og det står varme opp fra krypkjelleren. Og jo mer snø, dess 'varmere'. I kjelleren er det frostfritt. 

 

Vi har en vei på ca. tre kilometer fra Sanderstølen hotell og ballalaika og innover. På ruten passerer vi to bommer. Så det er kun de som har hytter innover som kommer helskinnet gjennom bommene. Den første bommen vil avkreve ikke grunneiere for kr. 50. Den andre bommen er låst med hengelås. Det som forbauser meg, er at det var rene folkevandringen av pensjonister innover denne veien. Før i tiden var det ikke en kjeft innover her om vinteren. Det eneste kjøretøyet vi så etter første bommen, var maskinen som kjører opp løypenettet. Det er noen som går på ski. Og med den hytteutbyggingen det er nede ved Sanderstølen, vil jeg tro at dette kommer til å bli populært. Skal man stå på slalom, må man sette seg i bilen og kjøre tvers over dalen til Storefjell hotell. Det blir vel det nærmeste, kvarter á tjue minutter. Utsikt fra rett nedenfor hytta:

20220106_134756.jpg.d32d3d224a3c4deed55797af90161f13.jpg

Storefjell blir bak pipen på hytta til venstre i bildet. Det som reiser seg litt til venstre for midten er Skogshorn. Til høyre for veien skimtes den ene løypetraséen. De går milevis hit og dit i et intrikat nettverk. De har spurt om de kan legge en trasé over tomten min, hvilket er helt greit. Utedassen min er låst. Veien opp til hytta vår går opp til høyre på hitsiden av trærne. Koster oss totusen å få brøyta 300 meter vei, som vi er deleier i. Veien går noen kilometer innover. Verdens dyreste vei. 

 

Det er råflott der oppe. Når jeg er der, har jeg slett ikke lyst til å selge. Og for hver dag øker verdien. Med kjørevei helt inn til døra, borevann, drøyt 4,5 mål tomt og innlagt strøm, regner jeg glatt med å få 1/2 mill for hytta :-) Da ryker den hjernedøde Garmin'en ut av Hulda.

 

Så det var en hilsen fra vinter-Norge.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 15 minutter siden:

Vi har ikke betalt brøyting inn til hytteveggen, så vi må vasse drøye 50 meter fra brøytet vei. Kuga'en dro seg greit inn et stykke. Men å kalle dette for SUV for en som er vant til at en SUV er Jeep Cherokee er dette bleike plastikk-greier. Kuga'en går mer under betegnelsen 'Urban Tractor'.

Hulda må nok skaffe seg en rød traktor som vil matche en annen rød jernklump med samme navn :giggle:

Jeg er en slags gjest

Link to post
Share on other sites

Nå kan du komme deg ned fra "arbeidsleiren".

Hulda blir igjen tilgjengelig for deg!

 

Sitat

Sverige fjerner testkrav

Svenske myndigheter har bestemt å fjerne testkravet ved innreise. Kravet om koronapass gjeninnføres for innreise for de over 18 år.

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 33 minutter siden:

Nå kan du komme deg ned fra "arbeidsleiren".

Hulda blir igjen tilgjengelig for deg!

 

Ja, jeg så den. Så langt bare et forslag fra 'Folkhälsomydigheten'. Men det gir en spore til at jeg må starte opp snekkerverkstedet og komme i gang. Slik at jeg er på startstreken og klar når forbannelsen heves. Det kommer til å bli en himla kø ved Svinesund grense. Norge har jo mannet opp noe skikkelig med flere sluser og masse folk. Svenskene stiller med en sluse og seks politifolk. 

 

Må nok satse på å reise over på nattskift. Det er slik jeg har unngått kø den andre veien. Over grensen til Norge i den perioden på døgnet Systembolaget og Nordby er stengt, og mørket har senket seg. 

 

Sist jeg var over snakket jeg med sjefen på vår lokale bule, Primi Piatti. Må helt ned til Lübeck for å få like bra pizza. Han hadde egentlig hatt det ganske bra under den siste, harde nedstengingen, 'gått at få sova litet'. Så de virker til å ha greid seg bra. Lengter etter å få meg en 'Ennio' igjen. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...