Jump to content

Byggingen av Hulda, på oppfordring


Hulda

Recommended Posts

On 6/25/2022 at 8:23 PM, Hulda said:

....Energiprisen (strømmen) her i havnen er DKK 4,50/kWh. Jeg har kjøpt strøm for DKK 50. Av dette har vi på tre døgn brukt for under DKK 40. All koking, matlaging, kaffevann, oppvask går på denne strømmen. Nå i kveld var det tilbake DKK 21,20 på 'konto'. Og det som blir til overs, blir kreditert når vi leverer tilbake kortet. Dette kortet er et slags 'servicekort' som blant annet også brukes i dusjen. ...

Takk for flott reiseskildring, og gratulerer med dagen! :-)

De hadde samme kortløsningen i Hundested da jeg var der i slutten av november. Med en 2kW ovn som jobbet for harde livet for å holde 20ish grader i Nauticat'en varte ikke hundrelappene så lenge, syntes ikke noe om hele greia.
Mener man heller ikke kunne tilbakeføre noe fra strømstolpene der, når man hadde overført fra dette kortet et gitt antall kroner, da var de brukt.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev On 25.6.2022 at 17.23:

Dagen etter kom en Swan 44 og skulle legge til med baug inn ved siden av oss. Han tredde ankeret innpå den ene rekkestøtten vår og ga gass. Det gikk heller ikke bra. Jævla amatør. Etter at vi hadde fått roet oss ned, kom det frem at han hadde kjøpt båten i 2015. Da lå den innerst i Botniska Viken, nord i Finland. Han fikk bekreftet at isen hadde gått, og seilte båten til Kjøben mai 2015. Så dro han og gjester til Karibien. Da kom coronaen, gjestene tok sporenstreks fly hjem. Han ble sittende på St. Martin og vente ut 'hurricane season', for anker. Så heiste han anker og seilte allene til Kjøben

 

Gratulerer @Hulda!!

 

det var vel denne karen du møtte på?

 

 

 

Han er onkel til en kollega av meg, så jeg kjenner historien godt. Temmelig fascinerende!

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

En liten oppdatering av teknisk art. De som har lest tidligere i tråden fra denne ferieturen, hadde vi det forunderlige at dieselnivået på peilepunktet begynte å stige. Jeg diagnostiserte dette som vann eller dritt. Nå er fasit klar.

 

Hovedtanken til Hulda er konstruert slik at tankbunnen går i 'sterk' oppoverbakke retning baugen. Peilepunktet er i dypeste bunn i akterkant. Her akter går det et tverskott med gjennomløp på laveste punkt. To spalter a en halv centimeter eller så. Husker ikke. Så hadde vi en frisk seilas mellom Læsø og Anholt. Tilbake i 2017 hadde vi så mye dritt på tanken at vi måtte ha full tanksjau i Rudkøbing. For å grave ut dritten vi fikk om bord på Hönö-Klova i forkant av hendelsen, brukt jeg bleier. Disse ble revet i stykker på enkelte skarpe kanter nedi der. Tanken er delt inn i 7 kamre, rett og slett grunnet skrogforsterkninger. Nå hadde alle disse bleiefragmentene jobbet seg akterover, og sammen med annen dritt stengt spaltene for gjennomløp.

 

Vi var nede på Donsö og jeg var redd for at poleringsfilteret til dagtanken skulle tette seg. Jeg kjøpte et originalt Volvofilter (made in Marocco) til SEK 171,00. Etter husken er delenummeret 3581760. Jeg er dårlig på å huske nummere. Så i forrigårs kjørte jeg en 'tankrens'. Brukte vakuumpumpe (slik man bruker til oljebytte) og sugde opp diesel som jeg tappet over på en 25 liter plastdunk. Til tider tettet sugerøret seg av bleiefragmenter. Så plutselig datt dieselnivået og ble konstant på 40 cm. Altså var gjennomløpene oppe og gikk igjen. Og jeg satt med 5 liter diesel som ikke var mulig å rense. Og et originalt Volvofilter som hadde gjort sitt. Gikk bort til autorisert Volvoforhandler i Strömstad for å kjøpe filter. Umulig å finne filter uten delenummer. Damen på Donsö snudde seg bare rundt og plukket ut to filtre: "Ska' det va' 10- eller 30 micron?". Ut i båten for å finne Volvo delenummer. Forhandleren her hadde ett filter på hylla. "Når kommer det inn flere filtre?" "Det vet jag inte. Hör innom neste väcka". Så da fikk jeg mitt filter, på esken var filteret 'made in UK. På filteret, made in China' originalt Volvo. Pris SEK 193. Altså SEK 22 mer enn på Donsö. Da jeg kom tilbake til leiligheten satte jeg meg bak tastaturet. På 5 minutter hadde jeg bestilt 4 stk 3581760 til SEK 258 inkludert pakninger og MVA (tror jeg). Fritt levert på døra. I går, dagen etter at jeg bestilte på fredag kveld kom meldingen om at pakken med filtre var under veis. 

 

Det er ikke lett å være 'merketro'. Humbugen avslører seg nokså fort.

 

Så da er Huldas dieselanlegg oppe og går igjen. Ikke noe dramatikk. Dagtanken er nok for ett døgns kontinuerlig drift. Og poleringspumpen suger fra den 'rene' delen av tanken. Belt and bracelets, som man sier i Stavanger.

Link to post
Share on other sites

Anker:

Jeg liker dette med sikkerhet. Plager meg hele tiden. Nå om dagen hjelper jeg, blant annet, en seiler som mer eller mindre har strandet i mitt nærområde. Han og kona har de siste fem årene seilt England, Nova Scotia, Asorene, to ganger fra UK til Bodø osv. Og har seilt Middelhavet på langs. Han må kunne kalles en erfaren seiler. Båten har LOA 15 meter og depl. 30 tonn. Dette er et solid stykke skip med seilingshøyde 23 meter. Så jeg tittet på ankergodset hans. Foran i baugen henger et Rocna ca. 40 kg. Til min forbauselse er det ikke koblet opp til kjettingen. Men har fortom av kjetting og deretter tau. Hovedankeret er ca. 40 kg Bruce. Så jeg lurte på hvorfor. Svaret var: "Rocna'en kjøpte vi sist vi var på Nova Scotia. Bruce'n er vel på 35 kg. Det har holdt oss fra å dregge så langt. Ser ingen grunn til å skifte over nå. Det jeg har diskutert med seilere rundt om, og den felles erfaringen, er at når Bruce når ankeret har en viss vekt, så er det et meget godt anker som holder. Men det må ha en viss vekt for å fungere godt". 

 

Det stemmer også med min erfaring. Å bakke inn vår 30 kg kopi, er som å kjøre i brygga. Med 20 kg tar det en stund før det fester. Om det fester. Så det stemmer med utsagnet over.

Link to post
Share on other sites

En oppgradering.

Dieseltanken var som jeg trodde:20220805_183547.jpg.b2608f44173659fb5634334b084e93f6.jpg

Tanken består av 7 'avdelinger. Og det var tett mellom forre og aktre avdelinger. Som vises over. Motor og dagtank suger fra der det er minst diesel. Helt i bunnen av tverrveggen det en liten spalte. Den hadde tettet seg av dritt, som har vært der siden vi hadde tanksjau i Rudkøbing 2017. Sommerens friske seilas mellom Læsø og Anholt medførte at dritten i SB og BB aktre vingtanker hadde blitt vasket ned i hovedtanken. Spalten nede i bunnen er ikke mer enn noen mm i dia. Grunnen er at dette skottet er bærende for skrog/kjøl.

Fikk fatt i tønne. Kjøpte drillpumpe til kr. 199 hos Jula og gikk til verket. Pumpen konket etter 150 liter. Trolig min feil.

20220807_151043.jpg.ce89dab0ed9a8a2ebdd48c279eb5df9b.jpg 

20220807_151027.jpg.38748fffb20b69bbfc16f2fa8e1c8d32.jpg

Etter rengjøring:

20220809_121140.jpg.5881907a1bfd28a2998807714184dbcf.jpg

Jeg brukte oppvaskmiddel og vann som jeg påførte med lavtrykksprøyte. Deretter høytrykkspyling. Og sugde ut med støvsuger:

20220808_152934.jpg.db1af0e26a33e73f6c7585d07ff1cde9.jpg

Totalt kom det ut 22 liter møkk/vann/dieselrester. Tanken tar 500 liter totalt. 

Monterte også tankmåler, som måler fra seksjonen der motor/dagtank suger. Grøftekanten Auto:

20220809_120333.jpg.a423268cc65ac2a549bcbd7aba67af7e.jpg

 

Så skjer det bestandig et eller annet. Lenger ut på brygga enn meg, ligger det en båt som er eiet av en advokat av den mer lugubre sorten. Ungene hans lager faen rett som det er, i følge andre jeg snakket med lenger inn på brygga. Sporten deres er å skru vann av og på når de ser at folk fyller vann på tanken og ikke er står og ser på slangen. Så jeg var nede og høytrykkspylte. Plutselig stoppet vannet og det kom damp ut av spyleren. Da hadde drittsekkene stengt vannet i det de gikk forbi. Veldig morsomt. Men det knakk pumpetetningen i spyleren, så nå lekker pumpen som en sil. Alto spyler som i sin tid kostet mellom 7- og 8000. Umulig å snakke til de folkene, andre har forsøkt tidligere.

 

Så da gjenstår å få 220 liter diesel tilbake på tanken. Slange og hevertprinsippet. Da må jeg stå og passe på ute, slik at ikke advokatbarna vipper slangen ut av påfyllingen og 200 liter diesel går rett i bukta. Man kan ikke bare ha gode naboer. De andre naboene er helt toppers.

 

Så da har det gått et par uker med dette. Pluss at jeg har assistert en langturseiler som har strandet i havna her. Han hadde en jobb gående hos et lokalt verksted. Etter halvgjort jobb pakket de sammen og tok semester. Etter planen skulle han og kona vært i Bodø. De har ikke kommet seg fra brygga enda. Men det er ikke lenge før. Nå har vi en elektrisk feil som vi må finne ut av. Det er vel i hovedsak det som gjenstår. Så sett i perspektiv, en Alto spyler er ikke mye å klage over. 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 18 minutter siden:

Pumpen konket etter 150 liter.

Velkommen i klubben. Jeg har knekt tre drillpumer gjennom årene. De er stort sett noe ræl. Da jeg hadde tanksjau i forige uke brukte jeg senkbar elpumpe fra BT som jeg har god erfaring med fra før.

 

Vet du noe om hvor dritten kommer fra? Jeg har to tanker. Den ene hadde masse døde dieseldyr og LITT vann. Den andre hadde mye døde dyr og null vann. Det siste får meg til å tro at drittene har kommet inn under tanking. I så tilfelle vet jeg hvor jeg tanket . . . . Jeg har rutine med å sjekke tetningen på tanklokkene mine . .

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Jeg er hekta på dette med anker. 

Som kjent er Hulda nå ekvipert med 30 kg Bruce-kopi og 10 mm kjetting. Omtrent det samme som kompisen beskrevet lenger opp. Bare at han har original Bruce og 3/4" kjetting. Så la nettopp ankerguruen fra Youtube, sv Panope, ut en video fra årets ferietur langs vestkysten av Canada. Han kan bruke nesten alle de ankrene som er produsert i verden. Hva bruker han? 30 kg (66 lbs.) Bruce og 3/8" (10 mm) kjetting. Så akkurat denne kombinasjonen er felles for sv Nardia II (kompisen lenger opp), (14,95 m og 30 tonn), sv Hulda (13 m og 16,5 tonn) og sv Panope (ca. 11 m og 7 tonn). Det var en plass med tildels grov stein sv Panope ikke fikk Bruce til å sitte. Da la han ut et anker i tillegg, ikke 'moderne', men av typen som lokale fiskebåter bruker. Helt elendig anker under alle andre forhold enn grov stein.

 

Så da er jeg fremdeles tilfreds med Bruce-kopien min, kan ikke se forskjell mot originalen. For jeg har også et lettere Bruce støpt i Belgia liggende.

Link to post
Share on other sites

Helt enig med deg i at vekt har en stor innvirkning på hvor raskt et anker setter seg.
Jeg kjøpte et 12kg Vulcan (ett hakk opp fra 9kg som produsenten mener jeg trengte) til forrige skuta, og erfaringen derfra og denne båten er at når spissen først penetrerer drar det ned og sitter bom fast, men jeg har en litt uggen følelse av at på litt hard sand må man ihvertfall ha god scope (4-5:1) før dette skjer.  

Spade har blyfyllt spiss, som hjelper på balansen og hvor raskt det setter seg. 
Har derfor en plan om å oppgradere til et Spade eller Vulcan på 20-25kg ved anledning. (les: Et år jeg ikke allerede har svidd av så mange tusenlapper på andre gadgets)  :-)

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Sitter og pikler på nettbrett. Første gang med bilder. Så får vi se om jeg får det til.

 

Stålbåter er et sant mareritt når det gjelder vedlikehold. For de ruster som ville helvete. Så nå må jeg til pers. Jeg har en del flekker som må pusses til bart jern. Og så må det males. Sist hele skroget ble vasket med såpe var før corona. Og coronaen avbrøt den prosessen. Sist gang båtsidene over vann ble malt, var våren 2007. Polering og denslags bryr jeg meg lite om. Og jeg har et vanvittig rustangrep under ankerwinchen. Den er en Vetus Alexander fra rundt 1985. Ble smurt opp og montert ca. 2003. Siden har den sittet boltet ned med gjennomgående 10 mm elektroforsinkede bolter:

20220916_132837.jpg.6b3042598ce4c34f2410700d6cde3e60.jpg

Boltene virker til å ha greid seg relativt bra etter 19 år.

 

Etter å ha fjernet winchen fra dekket, var det voldsomme rustangrepet en bagatell. Dog er det greit, med jevne mellomrom å sjekke tilstanden:

20220916_133645.jpg.1e8717f1f7a194e05a05fbbfff3220f9.jpg

 

Terminalene på elektromotoren virker til å ha overlevd inspeksjonsintervallet. Men selve aluminiumshuset må renses for korrosjonsprodukt og gammel maling. Ny grunning innkjøpt. 1600 norske kroner for 5 liter maling. Det er så billig at jeg holdt på å dette på ryggen.

20220916_133003.jpg.87b1748df3411da624e0ffaf150df046.jpg

 

Har også sjekket børstene og collector, helt greit. Litt bremserens og trykkluft. Fiksing av winchen er ikke væravhengig. Så nå konsentrerer jeg meg i første omgang om utevendig skrog og dekk. Innvendig er skroget som etter sandblåsing og maling våren 2000.

 

Dette vedlikeholdet tar livet av meg. Det blir like mange timer som en plastbåt trenger hvert år :-)

 

Fortsettelse følger. Festeboltene til winchen tenker jeg å erstatte med pinneskruer. Tettingen rundt bolter og winch mot dekk er butyl på patron fra Biltema. Den nye butylen fra Biltema virker til å ha en bedre konsistens. Bruker nok den omigjen. Kan ikke si annet enn at butylen har vært en suksess, fremdeles elastisk og limer til underlaget.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

5nacks skrev On 17.9.2022 at 10.47:

Fantastisk svar :giggle:

Man må'kke la seg målbinde, vet'tu.

 

Ellers så er jeg nå ferdig med å slipe ut og male alle malingsdefekter på overbygget. Med unntak av et par slagskader, er resten min egen feil. I form av at jeg ikke har gjort ordentlig rent og preppet overflaten etter sveising. Min feil. Malingen fra Hempel er noe underlige greier. Blandingsforholdet er 7:1, 7 deler maling og 1 del herder. Og i hht bruksanvisningen kan det males ned til 10 kuldegrader, så lenge overflaten er tørr. Og den skal knallherde ved +10 grader. Hvilket den ikke gjør. Får ikke lastet opp bilder akkurat nå.

 

Ankerspill, min trofaste, 40 år gamle Vetus Alexander. Den er ikke laget i sjøvannsbestandig aluminium. Derfor er den avhengig av et tett malinglag. Som begynte å flasse av i flak for rundt fem år siden. Slik sett er også basen, anlegget mot båten begynt å forvitre. Det ville jeg kunne leve med. Da jeg plukket av motoren, tøt det ut flere kubikk majones. Slik blir det når girolje blir pisket inn med vann. Aksellageret der kabelaret er montert har en millimeterslakk sideveis. Og det er nok til at det kommer inn vann. På andre siden, der taunokken er plassert, finner man en krans med skruer. Disse er rustfrie ble skrudd inn i aluminiumen for drøyt 40 år siden. De rikker seg ikke. Om jeg bruker mye makt, vil skruehodene splitte, eller skruene ryke tvers av. Og denne kransen må av for å komme lageret til kabelaret. Så da er utsikten timer med fikling, deler som muligens er standard og muligens kan skaffes. Og som muligens passer i et aluminiumshus som ikke er av 'prestine condition' der lageret skal monteres. For det har lekke vann inn der. Hvis spillet skulle feile, ville jeg stå der med kjetting som veier 2,3 kg/meter og et 30 kg anker i enden. I snøkav og møkkavær. Scenarioet avtegner seg som en sikkerhetsrisiko.

 

Dette, sa jeg til Admiralen, er ugreit. Watski har Lofrans Tigres, 1500 W, 12 V for 10 mm kjetting, med brytere, relé og greier på lager. Fritt levert KIWI NOK 16809. "Da får du ta av hyttebudsjettet!" Alltid et eller annet som kommer som motvekt. Vi har et budsjett for å mekke sammen hytta for salg. Jeg vet at jeg kan få denne dingsen billigere, og vesentlig dyrere. Men Watski er er foretak som har vært lenge på markedet, og de har en ordning der jeg ikke betaler før etter at jeg har varen i hånden. Det teller. 

 

Så nå blir det vel en runde med vinkelsliper, sveis og drill for å få Lofrans Tigres til å passe. Om det er noen som trenger en elektromotor, så har jeg en knallbra elektromotor til salgs. Sammen med andre dingser. Det er vel ikke mange som fremdeles har Vetus Alexander 1000 W montert på båten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...