Jump to content

Byggingen av Hulda, på oppfordring


Hulda

Recommended Posts

enslagsgjest skrev 1 minutt siden:

@Huldadu har ikke noen avstandsbilder av interiøret av Hulda? Er et par år siden jeg har lest tråden sist, men mener det ikke var noen "salgsprospekt" bilder hvor man ser store deler av interiøret. Hadde vært artig å sett planløsningen og hvordan du utnytter plassen.

Tror ikke det? 

I all enkelhet forpigg med to køyer. Så mellomgang med tørkeskap SB og inngang til lugar BB. Opp et trinn og salong med nav og pentry. Rundt hjørnet inn til WC. Der er luke inn til motorrom med Agg, septik, bereder og motor. Akter er lagerplass, skal fikses opp.

Link to post
Share on other sites

Sjøholken skrev for 12 timer siden:

Det burde aldri være to kabler med forskjellig tverrsnitt i samme rekkeklemme

 

Jeg er litt besatt av tilkobling av alt utstyr ombord med rekkeklemmer. Men da med rekkeklemmer av type med skruer og ringkabelsko. Klemmer av den typen på bildet er bannlyst ombord hos oss.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Etter så mye pepper, får ikke jeg sove om natta. Min eneste trøst er at skapet er montert av elektriker gruppe L. Men jeg skal love menigheten at når ankerwinchen anno 1985 ryker, så skal jeg bygge ny innmat med busbars og dobbeltisolert kabel. Dette er eneste plassen i Hulda 12 V med rekkeklemmer. Over alt ellers er det busbars fra dedikerte kvalitetsleverandører som BEP og Biltema.

Link to post
Share on other sites

Noe av min vurdering her er at ankerwichen på 1000 W går 2- til 3 minutter. Søkelyset på 270 W går ikke mer enn en halvtime. Det er derfor ikke noe særlig last på det som er i skapet. Bortsett fra det, jeg er enig i kritikken. 

 

Det eneste jeg kan huske som har tatt sikring, er kortslutningen i bryteren til TMC.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det har skjedd litt på Hulda-fronten. Ikke mye, men dyrt. Navnet et Costa Boda:

20211020_091815.jpg.5460dc40a28a7e0731dec6b9c35f2a09.jpg

Oppe i vinduskarmen står Costa Boda, og der har den stått rolig i årevis. Så skulle Admiralen preike med planten med grønne blader. Planten ble overmåte ivrig og veivet med bladene. Traff Costa Boda midt i hatten. Costa'en på sin side mistet balansen og stupte med hatte først rett ned i mitt, plutslig verdifulle Galaxy nettbrett fra forrige årtusen. Som man ser, tålte ikke glasset treffet. Costa Boda, som koster flere slike brett, kom skadesløs fra uhellet. Admiralen ble veldig lei seg. Og jeg gjorde vel egentlig ikke noe for å sukre pillen, men smidde mens jernet var varmt. Det resulterte i denne:

20211031_131157.jpg.d6617bf8cae249ddb118b75a0c562a30.jpg

Og den er bare helt rå! Fra en annen planet! Den gamle lørja tapte batteri når jeg så på YouTube med ladingen på. Denne nye kan kjøre YouTube hele dagen, og allikevel være sprek når kvelden kommer. Et par timer lading, og den er helt på topp igjen. Den er RÅ! Dessuten gikk den på pensjonen til Admrialen. Jeg takker fremdeles Costa Boda. Inn med data-SIM fra Telia, bang- data i hele EU. Hadde nettopp oppdatert Navionics på den gamle lørja. Svupp, så var Navionics overfør til det ny brettet. Og nå er det slutt på avdanka PC som kartplotter:

20211103_140337.jpg.b0a4c462d6abfef1759149f50c93cf21.jpg

Etter noen sekunder parkerte Hulda seg akkurat der Garmin med Trimble har parkert Hulda. Feilmarginen er ikke mer enn et par meter. Og det er inne i en stålbåt. Dette kjører!

 

TMC. Den originale bryteren har hikket en del de siste 10 årene. Her om dagen gjorde den sitt siste hikk med 20 cm kabel i potta. Nå ligger den originale bryteren fra TMC i søppla og er erstattet med en startknott fra Biltema som tar 50 A:

20211104_165930.jpg.099c4d4a6414aceb7db3b6380aee3c0d.jpg

 

På baksiden ser det slik ut:

20211104_170003.jpg.a721f82912b72dd8f14f6c9e375ecfed.jpg

Seks kvadrat ledninger fra bus bar til pumpe, sikring og trykkbryter. Nå går det unna som om det skulle sitte en Lamborghini bak kverna. Et par ekstra hull må sparkles igjen. Ikke høyeste prioritet.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 17 timer siden:

Dessuten gikk den på pensjonen til Admrialen. Jeg takker fremdeles Costa Boda.

:flag_sw:   :easter:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Joda, meget fornøyd med innsatsen fra Costa Boda.

Dagen i dag startet med tykk tåke. Men innen jeg hadde kommet syd på Nötholmen:

20211105_100725.jpg.236216fe9e476edb5c14d75d4c2dd7e1.jpg

Kom en liten W bris, og tåken tok veien inn i landet. Prosjektet i dag var nytt anker. Men før jeg kunne starte med det, fant jeg at min trofaste Vetus hadde satt seg fast. Jeg er av den typen som vil at ting skal fungere.

20211105_130320.jpg.c589074ce91df537f2415623999348b0.jpg

Tautrommelen og leamikken for manuell bruk at winchen hadde satt seg. Med litt mild vold, går nå alt som nytt.

Ankeret gjør jeg slik, de neste to bildene: Trekker til sjakkelen så den sitter godt. Kutter av vri/låsedelen. Har en tung hammer, og ikke fullt så tung kulehammer. Klinker partiet der gjengene kommer gjennom. Den eneste måten å få dette frahverandre er å kutte sjakkelen med et eller annet. Jeg sverger til vinkelsliper. Som er en del av verktøykassa:

20211105_130048.jpg.ddae34e0dfd9fc0a219bfc5a3d3f0d4f.jpg

20211105_130040.jpg.fb792147d9a9fea68e991f9ec5b2b102.jpg

Og da henger det slik:

20211105_132034.jpg.f956ee6e6110b23cd70d1ba909c1aecd.jpg

Så da har Hulda tre ankere om bord med 70 kg samlet vekt. 98 meter kjetting og 100 meter 14 mm blytau. Så får vi se om båten greier å holde seg på plass. Bruce-kopien jeg kjøpte nå, virker til å komme fra samme produsenten som de andre ankrene. Den eneste forskjellen er at galvaniseringen denne gangen er mye mer ruglete i overflaten. Som om det var dratt ut av sinkbadet og tørket for fort. Blir det et problem, får overflaten en omgang med sliping.

 

Og så har vi en idiotfisker, uten registrering:

20211105_130623.jpg.d9270a1bb61bbe9549a486b879c4a816.jpg20211105_130454.jpg.51170c0ab04cd15d999a298ac4be2d92.jpg

Dette er en havn, og han fester hummerteiner til utriggerene. For noen år siden hadde jeg en teine på hver utrigger. De ble fjernet. Han legger også teiner i innløpet til havnen. Blåsene er grønn/blå falmet og på størrelse med to tennisballer. Fikk en slik i propellen for en del år tilbake på vei inn til bryggeplassen.

 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Navigasjon, en stressa situasjon:

Etter noen årtier linket til offshore, har jeg blitt innpodet med trening. Så jeg har innsett viktigheten av det. Det er helt sykt hvordan man kan klusse det til for seg selv, om man havner i en uforutsett situasjon der noe av sanseapparatet blir helt- eller delvis satt ut av funksjon. Så altså, Hulda ut på trening. Settingen var mørke, nokså vindstille, yr i luften. Ut fra havna i Strömstad og ut leden til fergene Sandefjord/Strömstad. Easy/peasy, grei skuring. Kun tussmørkt. Så at Colour Viking gjorde seg klar til å gå fra kai i Strömstad. Regnet med å være ute av leden før den tok meg igjen. Så: Da jeg gikk mellom ytterste røde og grønne bøyer, Garmin:

20211108_115549.jpg.10a1e2237f5a95113005425105720160.jpg

Nå er bildet tatt senere, men det var meldingen ute ved Gråholmen. Kølamørkt nå, yr på brillene. Colour Viking rett i hæla. Brakk nord og kurs mot Syd Hällesö. Ikke et jævla fyr, kunne se kastet fra Færder fyr under skydekket. Det er da du begynner å føle deg ensom. Fiklet frem mobilen med Navionics. Den visst hvor vi var. Men lysstyrken var som å få to tusenmetere midt i trynet. Bekmørkt nå. Hvordan reduserer jeg lysstyrken, hvordan får jeg telefonen til å la være å slå seg av? Lærepunkter. Så var det å tukle seg innover mot leden igjen. Oppe ved Tisler materialiserte det seg lysene fra en by. Ikke noe by, det var Oslofjord (en av de andre gigafergene) på vei inn mot Strömstad. Den er så stor at den drar nesten leden tom for vann. Så inn mot samme leden. Transportstyrelsen (misforstått parallell til Sjøfartsdirektoratet) har parkert en rad med røde og grønne blink innover leden. Når man kommer to meter over vann, kommer blinkene som skudd og blender. På briller dekket av yr. Og i den posisjonen over havet, ser man hele blinkrekken i 2D. Umulig å orientere seg. Inne i denne kakafonien av blink, er det ett eneste gammeldags fyr å forholde seg til, som drukner i alle de andre blinkene. 

InkedScreenshot_20211109-112155_Boating_LI.jpg.e54d7df7938b5466f550d490fbfa83be.jpg

Lyseblå pil er det eneste fyret jeg kan bruke, som drukner i alle blinkene. Slår på radaren. Men hvert eneste av blinkfyrene har radarreflektor, så skjermen blir fullstendig overdøvet at reflekser. Greier å runde neset ved fyret. Nå treffer alle lysene fra Strömstad by meg midt i fleisen. Der jeg tar en brå venstre, rød og sort stake. Den sorte er en liten øy med varde, heter Daniel. Holdt på å gå rett på. 

Deretter er det ganske greit å holde kursen innover leden. På venstre side fastlandet, på høyre Furholmen. Da jeg var ved Daniel, passerte Oslofjord meg. Det holdt akkurat. 

Når man kommer lenger inn, er det fire staker på utsiden av havnebassenget. Det er en fyrlykt på land, dypt kloss i:

Screenshot_20211109-112012_Boating.jpg.391b3427827560c80ec306f404b410cf.jpg

 

Motlyset gjorde det umulig å se stakene. Og fyret var for anledningen slukket. Jeg passerte fire staker, uten å se en eneste av dem. Og her ute er det mange som har gått på. Egentlig, da jeg var på høyde med den ene staken, fikk jeg et skimt av den mot SB, i en slik vinkel at jeg forstod at kursen var rett mot Rasteskär. Da kunne jeg sette på lyskasteren og se hvor jeg var. Må også legge til at kompasslyset mitt er på 'to-do-listen'. Hva skal jeg med kompass når jeg har GPS? Regner med at det er forklart nå. 

 

Kommer til land og starter felsøket:

Satelitter så det holder:

20211108_163804.jpg.6e843ae7f88d8f6f6add4c60f2a18a43.jpg

Kan det være Garmin-dassen som har konket? Den forbannede gamle, utdaterte dritten! Satte inn den andre Garminen, samme resultatet. Antennen, satte inn reserven, samme resultatet. Begynte å herje med Trimble. Bingo! Korrigerte satelitten og frekvensen:

20211108_143534.jpg.c8bc220da0aa9dfdff3c6c78be9020c2.jpg

Nå kjører GPS'en som en drøm igjen. Og vil aldri klikke mer. 

 

Neida, nå blir det trening på å justere telefon og nettbrett i kølamørke, kompasslyset skal på plass. Og noen andre detaljer. Så tenker jeg på disse som kjøper seg ny båt, tut og kjør. Og så går det galt. Og så nære jeg var ved å kludre det til denne gangen. Det eneste som traff meg var kølamørke og dugg på brillene. Det kunne blåst kuling, øsregnet, overtrøtt og iskald. Da ville odsen vært svært mye dårligere. Og jeg har vært på sjøen siden jeg var 8 år.

Link to post
Share on other sites

Det var en god påminnelse.

Jeg har selv mistet satelittmottaket ved et par anledninger. Men det var i godt dagslys, og ble ikke dramatisk. Men jeg har nå likevel skiftet ut min gamle satelittmottker( fra dengangen CO solgte slike) med en nyere og langt bedre. Jeg skal også huske å ta med nettbrettet som backup heretter.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg har bestandig Ipad med navionics i tillegg til kartplotter som hovednavigasjon. har manuelt kompass og navionics på mobil og! Har også med papirkart på ukjendte steder. Men det aller viktigste er å planlegge seilasen på forhånd!

 

Husker en episode fra marinen, da jeg skulle hente et lag som var plassert på en holme på vakt ikke så langt unna Trollfjorden. Pugga lyktene før jeg dro ut, men det kom en hurtigbåt midt i mot, og han så meg neppe! det var litt creapy! etter den passerte kjørte jeg på ei diger tangklyse, men kom heldigvis ut av den ved å bakke! det var helt bekmørkt!

 

11 minutes ago, NilsPils said:

Det var en god påminnelse.

Jeg har selv mistet satelittmottaket ved et par anledninger. Men det var i godt dagslys, og ble ikke dramatisk. Men jeg har nå likevel skiftet ut min gamle satelittmottker( fra dengangen CO solgte slike) med en nyere og langt bedre. Jeg skal også huske å ta med nettbrettet som backup heretter.

 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Jeg måtte over på papirkart en dag i sommer i regn og blæst. Det gikk greit og fik orden på det elektroniske neste dag.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har to helt uavhengige plottere påslått i cockpit. I tillegg har jeg alltid backup i form av mobiltelefon i lomma og normalt også et nettbrett nede i båten. Har mistet strømmen ombord, og vet hvor mørkt det blir da. Min båt er i tillegg ikke stabil uten at man holder i rattet eller har autopilot aktiv, så man kan ikke lett egne seg til å lete etter backupløsninger når problemet har oppstått. Viktig å reflektere over slike utfordringer for å være beredt. 

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Da skal jeg bare ha meg en Farsdagswhisky, så er jeg klar. OK, er dere der?

Denne bolken handler om rust og anker. Dere som henger fast og har vedlikeholdsfrie plastbåter, har lite å hente.

 

Som kjent monterte jeg en 30 kg Bruce-kopi til NOK 2 230 (eller noe slikt), importør er Flak. Fasongen er veldig lik et lite anker jeg har som er produsert i Belgia på 80-tallet. Disse ankrene er dømt nord og ned, gammeldagse og ubrukelige. Det er settingen.

 

I forbindelse med bytte av anker, åpnet jeg ankerboksen. Det skulle jeg ikke gjort. Den ble montert for snart 20 år siden, og malt med ett strøk med Biltema 'rustmaling'. Kan vel sammenlignes med shop primer, noe man maler med for at jern ikke skal ruste med en gang det kommer ut av fabrikken. Tok en kulehammer og smekket til veggen i boksen:

20211107_131042.jpg.ba922cf8ea2b95fd58d0a01d2828d1d3.jpg

Nokså depresivt resulat. Det gode er at jeg den gangen hadde såpass vett, at jeg sveiset en kjettingboks i 4 mm plater. Til vanlig dumper stålbåter kjettingen ned i baugskarpen. Der gjørme, sjøvann og møkk danner en utmerket blanding for rust. Derfor er det mange som må bytte plater nedi der. Den tykkeste rusten målte jeg til 6 mm. Det vil si at det i hverfall er tilbake 3 mm gods. Ikke så galt, i og for seg, etter snart 20 år. Det holder til jeg 'går ut av tiden'. Om noen, når den dagen kommer, skriver tåredryppende greier om 'han gikk hjem til Jesus, han gikk ut av tiden, han er ikke lenger blant oss", så kommer jeg tilbake og spøker. Jeg dør, og er ferdig med det. Så nå ser kjettingboksen slik ut:

20211114_161848.jpg.6defa1f35f5af460e49bbdb979e02f6d.jpg

Har lagt noen lag med difftett plast under der kjettingen lander, slik at kjettingen ikke skal gi punktlast i fersk maling, og hull i malinglaget. Epoxymalingen til Biltema kommer ikke inn blant de fem beste. Den lukter imidlertid like ille som de andre. Kjettningboksen heller bratt akterover, slik at vann samler seg der. Nå hadde jeg 35 meter kjetting ute, og så mye vann blir det av den kjettinglengden:

20211114_161734.jpg.4edf36205c272607d5f8a4fe7576a15f.jpg

Fem tørk dopapir fikser det. Jeg gidder ikke å lage til lensing. Den som var er nå tettet av maling. Og det er like greit. Skal jeg ha lensing, må jeg gjennom et kollisjonsskott av 5 mm jernplate. Kronglete. Gidder ikke. Kan heller tørke opp en gang i blant. Taustumpen som er festet der er den berømte 'bitter end'. Slik arrangert at tauet kommer ut på dekk når all kjettingen er ute. Må jeg kutte kjettingen, kan jeg bruke kniv. 2 sekunder og båten er fri.

 

Så var det ankertesten. Jeg har en plass der vi har ankret ofte når vi er ute og bader. Her har 20 kg hatt problemer. Har aldri hengt godt fast. Bunnen er hard sand. Gidder ikke gjørme/leire, for det vet jeg vil fungere. Så her:

20211114_132830.jpg.6e58941b06c0a51c4825d4ae50b8518f.jpg

Dette er rett ved norskegrensen og Sekken. Slapp ankeret på 12 meter og la ut 35 meter kjetting. Slapp ned ankere med kjettingen slik at ankeret ville legge seg på ryggen. Hulda hadde langsom fart akterover da ankeret gikk ut. Låste kjettingen og ga 1500 rpm akterover. Det omdreiningstallet er nok til å gi Hulda 5- til 6 knop fremdrift på flatt vann og null strøm. Slik så det ut:

20211114_131509.jpg.c89a1f39897e0b2d933a6e2e17f1435b.jpg

For å rette ankeret, bite seg fast og stanse båten, maks 10 meter. Og det er maks!

 

Kjøpe moderne anker til NOK 13 000/ 15 000? In Your Dreams!

 

Ikke bare dét, nå snur bildene seg riktige veien, har dere oppdaget det?

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor kleint et Bruce anker er , kan jo diskuteres ( lenge).

Har selv 50 kg Bruce som ikke er kopi å det har til nå fungert etter forventningene. Det fant jeg i et blomsterbed i Kristiansand. Sto til salgs som hagedekorasjon på Finn.no

@Hulda du opplever akkurat som meg at bygging /vedlikehold /repprasjon får en ganske ullen overgang. Ikke helt ferdig noen plass,samtidig med at ting går i stykker.

Sånn blir det vel............

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev On 16.11.2021 at 13.25:

Noen greier å ha alt på stell når de takker for seg. Mine arvtagere får en helvetes ryddejobb . .

 

Samme her! Jeg vil holde på med det jeg liker så lenge jeg orker, så får det heller våge seg om noen må rydde litt etterpå;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...