Jump to content

Byggingen av Hulda, på oppfordring


Hulda

Recommended Posts

Om motoren ikke får nok strøm, skyldes del lav spenning, gjerne forårsaket av spenningstap i for tynn/lange kabler. Det er jo spenningen som "dytter" strømmen frem gjennom kablene til motoren.

 

For en motor på 1500W vil spenningsfallet ved 8m hver vei og 50mm² kabel bli rundt 0,8volt. Om det var 8m frem og tilbake blir det halvparten, 0,4V. Med 25mm² kabel blir tallene dobbelt så store.

 

En annen ting er hvordan forskjellige motortyper forsøker å trekke mer strøm ved lavere spenning med påfølgende temperaturøking. Men det kan jeg nok ikke nok om, jeg kan litt for lite om el-motorer. Men det er uansett viktig å få god spenning frem til selve motoren for at den skal yte det den er ment for og ha det godt.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
  • 2 uker senere...

Winch, Windlas, Ankerwinch.

Den gamle Vetus Alexander er nå pensjonert.20220916_133645.jpg.f208b3bba97ec8f657c67cc63105e678.jpg

Den er av konstruksjon ca. 1985 og har tjent oss i 22 år. Med heder. Den har en genial konstruksjon. Lofrans Tigres ser ut til å ha knabbet en del detaljer. Alexander er enkel og grei, er Tigres mer som å mekke Citroen. Men det er greit. Om man titter på motorlokket til Alexander over, så er det malt og helt glatt innvendig. Tigres er umalt og har en grovstøpt overflate som smergel korning 20. Det ga noen utfordringer. Naturligvis stemte ikke hullet for kabelgjennomføring eller bolthullene. Begge kjører M10 bolter. Jeg har fra starten av sveiset inn en stålplate som fundament for winchen. Det eneste faste punktet jeg forlangte er at kjettingen må ned i samme hullet i dekket. Boltene til Tigres havnet på utsiden av denne innsveiste stålplaten. Støpte derfor et fundament av Biltema Glassfibersparkel. For å få det plant, kledde jeg en kryssfinér med gladpack og bruke Tigres som presse:

20221003_131813.jpg.e4255a89df0e7a338558d48092de4f7e.jpg

Deretter var det å fikse et dia. 45 mm hull for kablene. Her har jeg et nokså slitt hullsagsett fra Biltema. Sammen med DeWalt og Cutting Oil gnagde jeg et hull uten dramatikk:

20221004_110838.jpg.309e504a74bd606c864c8df796f32f1b.jpg

Det funket utmerket. Det rare hullet er kjettinghullet, litt sliping av sparkel, så ble det rundt. Glassfibersparkelen sitter som sveist fast. I dette området er dekket nokså tykt:

20221004_111711.jpg.f533d8ded2d86a08155788c79eaac01c.jpg

Så ble hullet rensket for sagspon:

20221004_132927.jpg.e20ba577bafc30d4b833e53e23fe34f5.jpg

Og deretter satte jeg inn et 'elektrikerrør' dia 40 mm som jeg limte fast, sett fra undersiden:

20221011_105136.jpg.c0521211eeb4dd313a7f13bee3a1e866.jpg

Her kommer kablene ned. Det rustfrie røret til høyre er nedføringen for kjettingen. Isolasjonsskummet her er omtrent 10 cm tykt. Etter mye banning og kråling, ble Tigres skrudd fast måtte ut/opp/ned minst en gang for hver bolt:

 

Tigres står litt skjevt, fordi ankerkjettingen ikke sitter midt i baugen, men litt ut på siden. 20221004_143827.jpg.1749b0e25341505aa60ca0ef65a630e9.jpg

Før vi kom så langt, hadde jeg en del moro. Lofrans sier at <25 meter kabelstrekk skal man bruke 50 kvadrat. Fra >25 meter skal man bruke 70 kvadrat. Det skal tre kabler inn til bakkant av elektromotoren. Med tilkobling oppå motoren. Testkjørte, gikk som smør den ene veien, gikk ett sekund den andre veien. 150 A sikring brant rett av.

20221010_084435.jpg.12ba95aa7b5633cd49bbe81b31b1dbaa.jpg

Plundret. For å teste, satte jeg inn en 350 A sikring. Det ruslet og gikk noen sekunder. Målte mellom utgående terminaler og stålet på Hulda. Plusslekkasje på 10 A, vanvittig. Sikringen og plussterminalene ble varme. Minuslederen uendelig A, altså tett. Sjekket strømtrekket i minuslederen, 520 A ved start! Konklusjon: Korstslutning. Av med motorlokket. Støpepiggene i motordekselet (lokket) hadde gnagd hull i isolasjonen på ledningene. 

Så ga jeg egentlig faen. Når 35 kvadrat ledninger tåler 520 A (for jeg hadde foretatt modifikasjoner, umulig å få på lokket med to 50 A parallelt) uten å gå varme, så er det greit for meg. Da ble det slik:

20221011_105343.jpg.b89c6e06cb98418771be97104484745e.jpg

35-kvadratene som kommer ned gjennom dekket har lengde ca 1 meter hver. De sorte horisontale kablene er en 70 kvadrat og to 50 kvadrat. Minuslederen er rundt 80 kvadrat.

Sikringsskap alá Alexander:

20221005_113914.jpg.bbce5ab56685636c54f6cb7e3065f952.jpg

Her satt det to trege 80 A sikringer, og et gammelt 'industrirelé, til høyre. Dette har kjørt siden dag 1. Det andre som er inni skapet er SB/BB lanterne og lyskastere.

Samme skap alá Tigres:

20221011_101906.jpg.907962baabc8dad78fed826477126c38.jpg

Alexander på 1000 W greide seg med ca. 10 kvadrat husledninger, stive og 'få-trådet'.

 

Så da er 98 meter kjetting kjørt ut, og 98 meter kjetting kjørt inn igjen. Tigres går som fløte. Kjettingen spoler pent ned i hullet og blir borte. Malte også kjettingboksen mens kjettingen lå på brygga. Og hele stasen ligger bak denne veggen her:

20221011_111736.jpg.205a482940dfd0914902f61d5004bb79.jpg

Geriatrikeren har holdt på å sette seg fast et antall ganger. 

Det er to grunner til at Alexander ble skiftet ut:

Alexander trenger overhaling. Det er enkelt å få til, ett lager og en tetningsring.

Alexander sliter tungt med det nye ankeret på 30 kg ved ankring på, la oss si, 20 meter vann og vind når kjettingen skal inn.

Men, igjen, Alexander er virkelig et flott produkt. Nå havner'n på hylla i påvente at jeg skal bli arbeidsledig. 

Forresten:

20221011_101911.jpg.0723e9e92be07b8b3e25961513889629.jpg

Monteringsanvisningen som fulgte med Tigres. De observante finner at anvisningen ikke er Tigres. Og merkingen med M1 og M2 er ikke stemplet inn på motoren til Tigres. Men det funker allikevel. Kontrolleren min er den trådløse kontrolleren til Sleipner baugpropell. Den kjører helt fint. Jeg skulle montere fotbryter fra Quick kjøpt hos Seatronic. Den var så frøkenaktig at den var umulig å montere på et ståldekk av Huldas kaliber. Fikk byttet den uten problemer med en kontroll med ledning fra Quick. Seatronic er meget bra. Så har jeg vel også snart kjøpt utstyr for en halv årslønn der. Ledningene/kablene hadde jeg på hylla i garasjen. Jeg har fremdeles rundt 50 kg liggende for fremtidige høy-A prosjekter. 

 

Måtte forresten kjøpet uisolerte ringkabelsko 70 kvadrat hos Elfa. De har DHL Express som eneste transportalternativ. Ekspressen bruker 1 uke fra Kolbotn til Son, kr. 186. Det er imponerende.

 

Uttak av høyamp + strøm tok jeg fra oppstrøms 400 A sikring til Sleipner baugpropell. Minusen tok jeg fra minuskoblingen på motoren til baugpropellen. Og veien til batteriet er en snau meter, og 70 A kabler.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Så var det Quick. Og jeg har ikke peiling på elektro. Derfor leser jeg bruksanvisninger.

20221014_110452.jpg.ee963c0438695f38115fdba69faeeef7.jpg

Jeg kjøpte den minste av utgavene over. Brun leder, står det, er 'common'. For meg er rød leder pluss. Sort leder minus. 'Common' er å betrakte som felles minus, spesielt når den er brun, og ikke rød. Men den sorte lederen burde egentlig vært minus, hvilket den etter skjemaet ikke er. Dritten fra Quick til NOK 999 funket ikke. En ting å gjøre, plukke Quick'en opp for å se om det skjulte seg noe avansert elektronikk inne i herligheten:

20221015_164329.jpg.bdafdf3302475540ceb55a5c450d9621.jpg20221015_164316.jpg.3c0671664fa3a6a38338411b8f69f00f.jpg

Nix, kun to mikrobrytere til NOK 1,50/stk.

Så da koblet jeg brun til rød+ blå til blå og sort til brun. Helt i tråd med at dette må gå til helvete. Og jeg ryker en 5 A sikring.

20221016_105543.jpg.51d5be479a65e1a7785966146969a278.jpg

Koblet til Quick'en og satte på styre- og driftsstrøm. Jaggu faen gikk winchen som gull!

Da var det bare å stenge skapdøra

20221016_105536.jpg.25993a0e6d2edc9ec136c90f6dde28f2.jpg

Rydde og ferdig:

20221016_111427.jpg.f0d7081ef7e8510e492cf901aaea394a.jpg

20221015_164329.jpg.bdafdf3302475540ceb55a5c450d9621.jpg

20221016_105624.jpg

Link to post
  • 1 måned senere...

En liten knotte-oppdatering. Bilde i formiddag fra Palmekyste (Strömstad). 8 blå og NE rundt 7 m/s:

20221212_114618.jpg.a1a28dedf8892fe0ca6937a491587984.jpg

Så til Hulda.

Vi kjøpte en Lewmar skjøtewinch og monterte den, skrudde den fast i dekket for noen år siden:

20221212_150451.jpg.18c2a3692828bf53d769854ac61b82e6.jpg

Det mangler nær 10 år, og nå mente jeg det var på tide å montere det elektriske. Slik at den kan snurre ved å trykke på en knott. Man skal ikke forhaste seg. Men det er for ille å ikke ta i bruk en slik funksjon på en dings til SEK 30000++, for 10 år siden. Vet ikke hva vidunderet koster i dag. Så, da henger motoren oppi der:

20221212_145050.jpg.9457da91d4a73c1921647e880961c272.jpg

Kablet opp med 35 kvadrat, det er ikke rare motoren. Så kommer 35-kvadratene ned og møter hovedstrøm-kablene som er 95 kvadrat:

20221212_144432.jpg.17c620bde14ec32f56aaf31e08e09fdf.jpg

Disse 95-kvadratene er sikret med egne sikringer på pluss og minus rett nedstrøms BEP hovedbryter. Må sjekke hvor store sikringer. Lewmar'en kom med egen, lekker, sikringsholder. Men den har blitt brukt til noe annet. Sånn er det bare. Grunnen til måten å koble på, har en grunn. Det forsvinner en rød og sort ledning innover i bildet. De gir strøm til en Andersen ST58EL (skjøtewinch) og en ankerwinch (som jeg ikke husker navnet på, Maxi-et-eller-annet), heller aldri brukt. Men den henger nå baki der. Disse winchene, pluss noe søkelys og greier fóres gjennom de nevnte hovedsikringer. Lysene har egne sikringer. 

 

Fronten ser slik ut:

20221210_170920.jpg.e3a680ae07d13869e6209dfe5f592a43.jpg

Spørsmål 1: Hvorfor bruker du baderomspanel? Svar: Er blakk, og hadde panelet på lager.

Spørsmål 2: Hvorfor bruker du brytere både på pluss og minus? Svar: Grei kobling på baksiden.

Spørsmål 3: Biltemabrytere er noe dritt, hvorfor bruker du det? Svar: Det er ikke Biltema. Heter Blue Sea eller noe i den duren. Terminalene er 10 mm og de skal tåle mange ampérer. Mange, flere ti-talls. Har jeg blitt fortalt.

20221210_170920.jpg.e3a680ae07d13869e6209dfe5f592a43.jpg

 

Koblingsboksen ser slik ut. Her er det en minusleder, ledere fra bryteren oppe på dekket og temperatursikringen (sikring mot varmgang/overlast av el.motoren). Sinrikt koblet, håper det virker. Oppe på dekket er det 8 minus, venter til kakelina med å teste.

Ferdig, eller- antatt ferdig:

 

20221212_144421.jpg

20221212_144957.jpg

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Hulda skrev 58 minutter siden:

Bor ikke om bord. RF varierer mellom 75- og 35 %. Tørrere når det er kaldt ute og Eber kjører. Samme forholdet om jeg er om bord flere dager i strekk.

For den litt trege (meg): er det plastglass i vinduet eller har du tapet på plastfolie for vinteren som et tiltak mot kondens?

Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46

Link to post
Sandebukta skrev for 13 timer siden:

For den litt trege (meg): er det plastglass i vinduet eller har du tapet på plastfolie for vinteren som et tiltak mot kondens?

Svarte vel dårlig på spørsmålet. Det som er montert av vinduer i Hulda er 8 mm GE polycarbonat med ripesikker overflate. Og det har vært montert siden 2002. For å bryte kuldebroen, er vinduene montert på rammer av tre. Så det er ikke noe i tillegg til dette. Der jeg i mindre vinduer har rammer av jern, må rammene males og isoleres. Plastvinduene isolerer i seg selv så godt at det ikke dugger. Selv når det er 10 kuldegrader på utsiden og 20 varmegrader i rommet, slik det var da bildet ble tatt. Det står på programmet å bytte frontvinduer grunnet krakkelering, vet ikke nå om det blir polycarbonat.

Link to post
5 hours ago, Hulda said:

Svarte vel dårlig på spørsmålet. Det som er montert av vinduer i Hulda er 8 mm GE polycarbonat med ripesikker overflate. Og det har vært montert siden 2002. For å bryte kuldebroen, er vinduene montert på rammer av tre. Så det er ikke noe i tillegg til dette. Der jeg i mindre vinduer har rammer av jern, må rammene males og isoleres. Plastvinduene isolerer i seg selv så godt at det ikke dugger. Selv når det er 10 kuldegrader på utsiden og 20 varmegrader i rommet, slik det var da bildet ble tatt. Det står på programmet å bytte frontvinduer grunnet krakkelering, vet ikke nå om det blir polycarbonat.

Mine vinduer og luker (lewmar) har rammer i aluminium. Rene kondensfabrikken når temperaturforskjell er stor (kaldt ute og varmt inne). 

Link to post
5nacks skrev 8 minutter siden:

Mine vinduer og luker (lewmar) har rammer i aluminium. Rene kondensfabrikken når temperaturforskjell er stor (kaldt ute og varmt inne). 

Det er ren fysikk. Og det handler om RF (Relativ Fuktighet) og kalde flater. I Hulda har jeg fremdeles noe bart jern og noen alu.rammer. Der er ikke kuldebroen brutt, og det rimer og renner. Den eneste løsningen er isolasjon. Se her:

20221213_101012.jpg.adc755b6425ce170fb3782e6b73fd824.jpg

En nabobåt med varme innvendig (Eber'n går) og dårlig isolasjon. Jeg er sikker på at det blir en skvett inni båten også. På vår tidligere plastseiler var jeg helt sikker på at vi hadde lekkasjer, men det var kondensering på kalde flater, selv om det var sommer.

Link to post
1 hour ago, Hulda said:

Det er ren fysikk. Og det handler om RF (Relativ Fuktighet) og kalde flater. I Hulda har jeg fremdeles noe bart jern og noen alu.rammer. Der er ikke kuldebroen brutt, og det rimer og renner. Den eneste løsningen er isolasjon. Se her:

20221213_101012.jpg.adc755b6425ce170fb3782e6b73fd824.jpg

Har lurt litt på hvordan jeg kan isolere alurammene på en god måte. Bobleplast på utsiden vil kanskje funke? Men, det er ingen varig løsning. Jalla blir det også, i tillegg til at utsynet blir borte. Plastidip på rammene? Da vil det kanskje oppstå fare for filiformkorrosjon? 

Link to post
2 minutes ago, Hulda said:

Kjenner ikke korrosjonsfomen. Ut fra egen erfaring så er det ikke mye som nødvendigvis skal til. Noen få millimeter av et eller annet limt på innsiden. Jeg har et område jeg har glemt å isolere under akterdekket, 20 x 30 cm. Det kondenserer mindre på den flaten som har to lag epoxymaling, en den flaten som er bart jern. 

Okei, da er der kanskje håp :) 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...