Jump to content

Byggingen av Hulda, på oppfordring


Hulda

Recommended Posts

NilsPils skrev for 1 time siden:

Det skulle bli rundt 12 -14 båtpenger. Må vente til pensjonen kommer igjen. Det var mye regninger på starten av året.

Siden økonomi er en faktor, du har ikke vurdert å sette sammen celler og kjøpe separat BMS? Kan bli vesentlig billigere. Må snekre deg ei kasse, men det fikser jo du :thumbsup:

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
NilsPils skrev 26 minutter siden:

Må nok litt i tenkeboksen pluss konsultere ekspertisen både ute og hjemme før jeg går over til lithium. Jeg har også en landstrømslader som jeg må vurdere nærmere. Uansett vil jeg ikke overbelaste dynamoen.

 

 

Skrev feil. Lithiumbatteriet jeg har kjøpt er Skanbat 200 Ah, ikke 100 Ah. Hadde jeg hatt noen uker på meg, ville jeg vurdert løse prismatiske celler. Men jeg har kun et par dager til rådighet. Batteriet jeg har kjøpt kan ikke brukes til start eller baugpropell. Stirling- laderen har også en 'ripple-funksjon' som ikke må brukes. Derfor kan ikke laderen stå permanent tilkoblet. Så det er litt snacks både her og der.

Link to post
Hulda skrev for 9 timer siden:

 

Det første jeg tenkte på var motorfestene til 500 kg V8'er. Skal sjekke senere i dag.

 

Hvordan gikk det, har du funnet ut noe?`:sweat:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Komodo skrev for 2 timer siden:

Siden økonomi er en faktor, du har ikke vurdert å sette sammen celler og kjøpe separat BMS? Kan bli vesentlig billigere. Må snekre deg ei kasse, men det fikser jo du :thumbsup:

Akurat nå er tiden en faktor også. Men skal ta det opp med junior.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Hulda skrev 51 minutter siden:

I dag er det is i bukta. Det har sikkert vært nede i et par minus i natt. Våknet 01:30 av at jeg frøs. 1200 W var ikke nok til å holde varme i båten. Trøtt som fy.

 

Kan trøste deg med at det er kaldt i heimen også (hvis det er noen trøst). Må spare på strømmen. Det er slutt på ovnsveden for i år . . . . 

 

Men dersom sola kommer frem som lovet på Yr blir det en fin dag. Da vurderer jeg en tur til båten. Jeg blir i marinaen en stund fremover, men der er det ganske sosialt og hyggelig blant båtfolket. Å bo i båt i marinaen er ikke så vest heller . .

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
On 4/6/2023 at 1:16 PM, NilsPils said:

Vurderer du litium?

 

Dette ser jeg at er besvart, men det lå jo litt implisitt der da det var snakk om 17kNOK for to batterier, pluss behov for DC-DC-lader.

 

Jeg har forøvrig tre Li-Ion batterier ombord med ca 50V spenning (som en kompis greide å prakke på meg etter å ha kjøpt for mange - han hadde forretningsplaner som ikke gikk helt som de skulle), men mangler tilstrekkelig med DC/DC, både for lading og forbruk.

 

Blybatteriene er bare noen få år gamle, de går gaiken hver gang batteribanken blir helt flat.  Jeg trenger noe BMS-opplegg som sperrer (relativt) uviktige kretser (som kjøleskap) når batterispenningen blir for lav.  Jeg hadde båten på verksted sommeren 2021.  Misforsto greia der, de hadde hverken innlagt vann eller strøm på verkstedet - strømmen kom fra aggregat som ble skrudd på ved arbeidsdagens begynnelse og skrudd av ved arbeidsdagens slutt - og båten min var mer koblet ut enn inn.  Så stod den i tillegg inne i en hangar, slik at solcellepanelene ikke fikk lys.  Og om de hadde fått lys hadde vel ikke det heller hjulpet, alt slikt ble rigget ned før arbeidet tok til.  Nå viser det seg at tre batterier ble berget pga dårlig kontakt (!), ett batteri er helt kaputt, ett batteri er halveis kaputt, så har jeg to til batterier som jeg ikke har målt enda.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
On 4/4/2023 at 7:20 PM, Hulda said:

Problemet kommer blant annet når ting blir prefabrikert, beiset og lakket. Deretter blir produktet montert opp et annet sted.

 

Godt jobbet ... ikke nok med at de prefabrikerte tingene er av feil treverk og har feil fargenyanse, men de passer garantert ikke til den kikkerten eller lommelykten som er tiltenkt stativet.  Jeg jobber litt på en koppholder med mål som passer perfekt både til båten og koppene vi har, men blir ikke i nærheten like bra, så jeg vurderer å gi opp og skrote det før jeg henger den opp på veggen.

 

Før eller senere skal vel både koppene, kikkerten og lommelykten byttes ut, og da sitter man igjen med formålsløse stativer som ikke passer noe som helst ...

 

Ankringen så deilig ut og gir meg mange gode minner om Bohuslän. Ting går fort fra idyll til stress og fullstendig kaos og deretter over til vedlikeholdsbyrder og kostnader i båt ... det er vel kanskje en del av sjarmen.  Varme klær og ullundertøy er standard inventar på båten, året rundt, selv i Middelhavet.  Minnes også minst to ganger å ha ligget for anker i månedsskiftet mars/april, den ene dagen har vært helt fantastisk vær, så våkner man neste morgen med 0C i båten og is på vannet ...

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Hmm, ja, alt har sine sider. Det skal være sikkert. 

 

Jeg overtalte Seatronic til å selge meg et Skanbat 200 Ah batteri med 150 BMS. Så prakket Seatronic på meg en Victron DC/DC-lader. Jo mer jeg leser bruksanvisningen, des mer skeptisk blir jeg. For den bestemmer selv når- og hvor mye den skal lade. Og det skal kobles hit og dit, etter en nokså lodden beskrivelse, så er det overhode ikke sikkert at den vil lade. Fordi spenningen fra dynamoen er for lav. Jeg har ikke IQ som samsvarer. Og i tillegg får jeg en shunt som jeg kan lese av batteriets status via blutooth. Den siste der er grei. 

 

Så kommer bruksområdet. Vi seiler. Da bruker vi rundt 10 A til å drifte det forskjellige om bord. Kanskje opp mot 15 A. Men snittet ligger vel på så der drøyt 10 A. Om vi trenger å lade under veis starter vi ikke V8'ern. Vi starter aggregatet. Og når vi kommer til en stikkontakt, plugger vi inn. I begge tilfeller er det Stirling 1250 som lader. Stirling'en er 15 år gammel og har gått ut på dato. Det har skjedd mye innen elektronikk på 15 år. Hadde det ikke vært for 'ripple-funksjonen', muligens hadde Stirling fått være med videre. Så spørsmålet er, trenger vi egentlig en DC/DC-lader? Svaret er vel egentlig 'nei'. Vi trenger en stasjonær lader med 220 V AC inn som sparker litt ut. Så da luftet jeg problematikken for Admiralen, som samtidig er konsernets finansansvarlige. Svaret var: "Jeg skjønner ikke hva du prater om". Tok det én gang til. Svar: "Men du har jo sagt at vi trenger ett batteri til?" Jo, jo, men det er på litt sikt. Og slik holdt vi på. "Stedet for å jatte om at du kanskje må ha et lithium til om ett år eller noe slik, kan du ikke kjøpe to med én gang?"

 

Det er ikke jeg som steller med finansene her. 

 

Så da blir det to lithium og en stasjonær lader på 60 A. Alt kommer fra Skanbat. 

 

Nå blir det snart så Seatronic ruller ut den røde løper'n når de ser den løene pizzabilen komme rundt hjørnet.

 

Dette er en jobb jeg virkelig gruer meg til. Nede til høyre sitter Striling. Så går ladekablene i bue til hver sin sorte boks på motsatt vegg. Det er sikringsboksene for ladingen og videre fordeling. Det blir enklere å vippe ut Stirling og skru opp en Nor Charger 1260. 

20230407_083522.jpg.818436dc7a1e93f3fc5dbf0aec844d59.jpg

Så blir det å gre ut kaoset på andre siden av veggen.

20230407_084400.jpg.444613f5dbf49182096d56d32acfc449.jpg

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Litt mer om lithium. Jeg har forklart det meste over. Det jeg går for, om jeg ikke ombestemmer meg innen kl. 08:00 i morgen, er type lader. Den jeg har i kikkerten nå, er Nor Charger 1260 levert av Skanbatt. Jeg må sjekke om den lader 60 A på én utgang, eller om begge utgangene må parallelkobles, og om dette er 'lov'. Da er det samme leverandør både av batterier og lader.

 

Her blir det ingen DC/DC-lader. 

 

Etter mye fabulering og hjerneaktivitet har spørsmålet reist seg: 'Hva skjer om BMC, når vi er under fart, finner det for godt å kuttet ut. Av en eller annen årsak?' Årsakene kan være for varmt, for kaldt, for mye ladning, for lite ladning, for stort strømtrekk. Jeg liker KISS. Hulda vil ha ett startbatteri, bly/syre. Og det er allerede et baugbatteri som kan ta hele strømtrekket om bord. Derfor må det inn en vender som kutter ut lithium og kobler inn bly/syre. Uten at begge er inne samtidig. Uten å lage kortslutning. Uten å knekke motorens dynamo. Det er enkelt å få til i teorien. Og uten å behøve å tenke på en DC/DC-lader med en bruksanvisning jeg ikke er 100 % fortrolig med. Batteriladeren kan jeg kutte ut ved å trekke ut støpselet. Kan tenke meg at Stirling 1250 blir stående om bord, reprogrammert til lukket batteri og til rundt 150 Ah. Stirling'en har noen dip switch'er som er tilnærmet forståelige. Det hele uten å knekke dynamoen eller få motorstans på grunn av manglende strøm. For motoren til Hulda er konfigurert slik at den stopper i det sekundet strømmen forsvinner. Og avhengig av hvordan strømmen forsvinner, kan det hende at dynamoen knekker diodebroen.

 

Jeg tror at Hulda har et mer komplisert elektrisk system enn de fleste båter. Mulig det blir litt forenklet nå. I følge den utmerkede mann hos Seatronic 'var det bare å kjøpe en minusskinne til og flytte over en ledning eller to. Så ville DC/DC ordne resten'. Så enkelt er det ikke. Ikke om bord i Hulda. Men heldigvis har jeg lagt det opp slik at det går an å komme til ledninger og koblinger. Det er ikke alle som har det så greit. 

 

Jeg lurer på hvorfor Victron skriver slike tåkete bruksanvisninger. Det må være for at de kanskje vil selge ekstra tjenester ved at en amatør skal måtte ha om bord en proff installatør til 2000 kroner timen. Da skal Victron vite at jeg heller hiver ut hele Victron-greia. Sånn, da er dét klart forklart. 

 

Og under mikro'en, der Admiralen har blitt lovet skuff for kjeler og stekepanner, der sklir akkurat 400 Ah lithium inn. Som om rommet skulle være spesialkonstruert for 400 Ah lithium. Men sånn er det, prioriteringer, prioriteringer, konflikter mellom det som er nødvendig og det å heller spise ute. 

 

 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Høres avansert og komplisert ut selv med KISS på full speaker.

Forstod det først som du ville ha den nye forbruksbanken helt adskilt og lade med den nye superladeren enten fra land eller aggregat, men så må du ha en vender for å bytte fra forbruk til blybatteriene under gange?

Er tanken å bare tappe forbruk underveis? 

Hvis motor bråstopper hvis bms kutter ut, rekker du da å bytte over uten at det stopper?

Mulig dumme spørsmål, men så er strøm litt som magi for meg.

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post

Nei.

Motoren skal kun kjøre på bly/syre. Den kan ikke stoppe under noen omstendighet fordi lithium kutter. Det er under drift ingen forbindelse.

Resten av anlegget, inkl. navigasjon, lanterner, autopilot, osv skal kjøre på lithium.

Hvis lithium kobler ut, skal bly/syre enkelt kobles inn og ta over det som lithium har koblet vekk.

Dette er rett og slett en sikkerhetsgreie. 

Back up om bord betår av baugbatteri, startbatteri og aggregat med sitt eget startbatteri. Alle kan ta over jobben til lithium. 

 

Når vi er under veis, ser vi det som en belastning å kjøre motor. Vi seiler så sant det er mulig. Så forbuksbanken blir ubønnhørlig tappet underveis. I teorien har vi 30 timer strøm uten å lade med lithium. Tidligere fikk jeg panikk etter 7 timer seil uten lading.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Jeg har slettet bruksanvisningen. Men det gikk på at det ble beskrevet en del settinger uten at det ble beskrevet hva de gjorde og hvordan det skulle utføres. En del av dette har å gjøre med biler med forskjellige tennings- og ladesystemer. Og jeg vil ikke trekke flere ledninger enn hva som er strengt nødvendig. Heller ikke ønsker jeg å møte forslag til avstander. Hva som ville gjelde meg, gikk heller ikke klart frem, slik jeg forstår.

 

Hvorom alt. DC/DC kan ikke ta ut flere ampere enn hva startbatteriet kan avgi. Derfor kan den ikke gi mer strøm til lithium enn hva dynamoen tildeler. 

 

Men her er noe:

4.4 Anslutning fjärrkontroll På/Av Den rekommenderade användningen av fjärrkontrollens Påoch Av-slagning är ��� a) En omkopplare kopplad mellan L-H-stiften (På-nivå impedans mellan L-H-stiften: 3V) c) En omkopplare mellan L-stiftet och (ingång/start) jord (På-nivå: <5 V) OBS: Spänningstolerans L & H-stift: +/- 70 V DC

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
3 hours ago, Hulda said:

Jeg har slettet bruksanvisningen. Men det gikk på at det ble beskrevet en del settinger uten at det ble beskrevet hva de gjorde og hvordan det skulle utføres. En del av dette har å gjøre med biler med forskjellige tennings- og ladesystemer. Og jeg vil ikke trekke flere ledninger enn hva som er strengt nødvendig. Heller ikke ønsker jeg å møte forslag til avstander. Hva som ville gjelde meg, gikk heller ikke klart frem, slik jeg forstår.

Som jeg leser det er det masse muligheter og forskjellige valg for hvordan dette skal kobles. Remote on/off kan om ønskelig bare legges over en manuell bryter, tenningsnøkkelen e.l. om du vil sikre deg at den ikke trekker fra startbatteriet uten at motoren går og dynamoen lader.
I kapittel 4.3 står det som trengs for ladingen, i kapittel 5 for sensing av når motoren går. 


Tror jeg ville satset på å bruke remote on/off-funksjonen i stedet for løsningen for automatisk sensing av når motor går/stopper som i hovedsak tar utgangspunkt i spenningen fra dynamo..

 

3 hours ago, Hulda said:

Hvorom alt. DC/DC kan ikke ta ut flere ampere enn hva startbatteriet kan avgi. Derfor kan den ikke gi mer strøm til lithium enn hva dynamoen tildeler. 

Denne skjønte jeg ikke..

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post

Når jeg seiler, motoren går ikke, null lading av lithium. Når motoren går, kan DC/DC lade maks 30 A. Under gunstige forhold? Et eller annet setter en spenningsbegrensning for at ikke DC/DC skal kunne tappe startbatteriet. Hvis ikke må jeg trekke ekstra sett ledninger, eventuelt bryter. Det er ikke som reklamert, bare å flytte en minus til en ny samleskinne. Det ble for mye mikk for meg. Ikke kommer DC/DC særlig nær blybatteriet heller.

 

Vi seiler 8 timer, forbruker  90 A. Under gunstigste forhold må V8'ern gå 3 timer.

 

Alternativt. Starter aggregatet som gjør jobben på halvannen time via 60 A lader. Mens vi seiler.

 

En annen sak er at Nor Charger 1260 fra Skanbatt koster omtrent det samme som 30 A DC/DC fra Victron. Batteriene er også Skanbatt.

 

Men, jeg trenger hjelp til å finne en vender på 150 A, som kan koble vekk lithium og blybatteriene inn om lithium skulle koble ut. 

Link to post
8 hours ago, Hulda said:

.. Ikke kommer DC/DC særlig nær blybatteriet heller.

 

Vi seiler 8 timer, forbruker  90 A. Under gunstigste forhold må V8'ern gå 3 timer.

Alternativt. Starter aggregatet som gjør jobben på halvannen time via 60 A lader. Mens vi seiler.


Det er vel positivt at DC/DC er nærmest der den skal lade, og med 16 kvadrat kabel kunne du ha 10m kabling totalt.?
Ellers funker det naturligvis å kjøre aggregat, men selv om du kjører motor noen timer i blikkstilla? 

 

Men høres ut som du har bestemt deg, og du er vel gammel nok til å bestemme selv :giggle: 
Blir nok bra samme hva du velger, med noen hundre Ah lithium i forbruksbanken.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Hulda skrev for 9 timer siden:

Vi seiler 8 timer, forbruker  90 A. Under gunstigste forhold må V8'ern gå 3 timer.

 

Alternativt. Starter aggregatet som gjør jobben på halvannen time via 60 A lader. Mens vi seiler.

 

 

 

 

Hei

 

Interessant tema, i ein interessant tråd.

 

Tyder dette at Hulda ikkje kan segla i åtte timar utan å lada? At motoren må gå tre timar på ein åtte timars seglas/ alternativt at generatoren må gå 1,5 timar på ein åtte timars seglas?

 

 

Link to post

Du vet, broder Henriksen, det henger mye på at jeg ikke likte trynet på DC/DC-laderen. Natuligvis vil den sekundært kikke inn når aggregat eller landstrøm blir engasjert også. Men det blir halvparten av futt'en fra en 220 V lader som blir levert av samme foretak, altså Skanbatt. Og så er det pris. Begge laderene koster rundt 3600 kroner. Vi bedriver dagsseilas. Uansett kommer 220 V inn i bildet i løpet av et døgn. Enten vi ligger for anker eller i havn.

 

@Ask 8 timer var nok for blybatteriene. Med lithium blir det et par døgn. Strømtrekket under seil ligger på 10- til 15 Ah. Nor Charger 1260 lader med dobbel effekt mot DC/DC. Det er bare å multipliser og dividere. Lithium sluker strøm etter samme rate hele veien. Det blir bare å multiplisere og dividere. Lithium sluker all strømmen som tilbys. Mens bly bremser kraftig ned fra 90 % og opp.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
On 4/6/2023 at 7:41 PM, Hulda said:

Stirling- laderen har også en 'ripple-funksjon' som ikke må brukes. Derfor kan ikke laderen stå permanent tilkoblet. Så det er litt snacks både her og der.

Hvilken sterling-lader har du? Jeg ringte til Sterling i UK og snakket med han som hadde utviklet laderen min. En Pro charge D 50A fra 2006. Vi konkluderte med at den fint kan lade mine makspower lifepo4-batterier. Lader med maks 14,4V, og går ned til 13,2V når batteriene er fulladet. 

Redigert av 5nacks (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...