Jump to content

Byggingen av Hulda, på oppfordring


Hulda

Recommended Posts

Jeg kan jo filte litt på denne tråden igjen. Seriøs denne gangen. Dagen her ned i syden starter med 'Nötholmen Rundt'. Det er en nå landfast øy rett på utsiden av der jeg bor, her nede i syden. Så da raser jeg rundt denne holmen, tar tre kvarter. Med gummistøvler nesten til knærna på denne årstiden. Tre kvarter om jeg ikke går på ræva så det smeller. Hender at jeg trenger litt tid på å samle meg. Det er sleipt og glatt. I dag var det litt over null grader, tykk tåke:

20200305_105026.jpg.14314af6a2e368bc0cfce777f7b14d81.jpg

Kunne høre fergen Sandefjord til Strömstad helt ute fra Tisler, ett lang støt minst hvert annet minutt. Brått drev tåken til side, og det ble strålende sol:

20200305_110623.jpg.b6cd0ae001f8f28b08cbd98120a2d0d2.jpg

Om man ser mot den blå containeren, så kan man se et tåkeflak som kommer rendene opp fra sjøen. Kaldt, en plussgrad.  Nå var det ikke dette som var temaet i dag. Jeg fikk meg en uplanlagt dieselsjau, light. Som alle vet har jeg sveiset og montert en dagtank/settelingtank. I vinter, da det ble kjøligere under dørken, begynt det å lekke et drypp diesel omtrent en gang i uken. Men det skal være helt tett. Aksepterer ikke ett drypp. Her var lekkasjen:

tstykke.jpg.9b9222524e242c8ee2c5a2448e561095.jpg

Den blå ringen ringer inn et t-stykke. Og så ser man bit av en gummislange. Gammelt bilde, ting har endret seg. T-stykket er der. Den ene Swagelock'en lakk. Grunnen var at gjengene selve 'locken' var litt rufsete. T-stykket var helt fint. Så etter litt godsnakking og oljing ble sakene skrudd sammen igjen. Men for å kunne gjøre dette, måtte dagtanken dreneres tilbake til hovedtanken. Og for å kunne komme langt nok ned i nivå, måtte vann/møkkoppsamleren dreneres. På denne tanken må det tappes ned ca. 15 liter før nivået er så lavt at det ikke kommer diesel ut av t-stykket, etter at tilbakedreneringen har sluttet å drenere. De som gidder å titte litt bakover, finner at jeg har installert et FG 500 filter som renser dieselen inn på dagtanken. Men før dette filteret ble installert, kjøpte jeg 40 liter diesel på en bensinstasjon i Sarp. som selger grønn diesel. Da jeg tømte kannene nedpå tanken, la jeg merke til at dieselfargen var uvanlig mørk, og at det var et par striper i dieselstrømmen. Og slik så den første 1/2-literen ut som kom fra oppsamleren:

20200305_113304.jpg.34912d9bb7af9fe3dd3637729d928f25.jpg

Jeg har kjørt dieseldyrkverk siden før jeg fylte denne dieselen, så det er ikke mine dyr. Men det viser at systemet fungerer helt fortreffelig. Det er ikke mange grammene, og systemet kan i hvert fall håndtere 10 liter søl før det når filtrene. Jeg har ikke hatt så mye skitt i dieselen siden vi fikk motorstopp i Danmark, og måtte gjøre ren hovedtanken for noen år siden.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Fy filler'n, nå måtte jeg langt bakover for å finne igjen Hulda. Corona'en har tatt livet av hele prosjektet. Hulda og jeg er nå låst fast på riktig side av grensen, altså i Sverige. Verkstedet mitt er i Norge. Bråstopp. Men det er ingen grunn til å klage, har det bra endå (allikevel). Så, nå da godværet satte inn, tok jeg meg en liten tur. Diesel har jeg en del av fra i fjor, rundt 350 liter. Vinden er gratis. Gikk inn i boden og kjempet frem genakeren. Sleit 60 kg genaker 300 meter, kanskje 400 meter, ut til Hulda. For nå skal det seiles:

20200422_111947.jpg.26a80bb85480787b6a2bc589a779032f.jpg

På fordekket ligger genakeren og venter på VINDEN. Tar bare litt tid, så kommer den. Sjelden vindstille utpå her:

20200422_111958.jpg.92fa4e1da5730c0da89fa965cefe233b.jpg

Hmmm. Motret syd til Lilla Hamburgö. På nordsiden der er det en liten og nokså utsatt naturhavn. Vind fra nordlig kant står rett inn i trakta. Så om jeg la meg der, så ville det sikkert blåse opp fra nord!

20200422_164952.jpg.2667864b5a7aee1acbb8e636dd1a2d15.jpg

Særlig! Men dette er en farlig plass. Værmeldingen må være god for å ligge her. På østsiden, der Hulda ligger er det 4,5 meter dypt. På motsatt side stikker fjellet ut. Bolter på begge sider. Dog, i fjellet på siden av der Hulda er parkert, ligger siv og tang som sjøen har kastet opp. I tillegg, det virker som om strømmen drar dritt inn i kloven her. På land lå det en hel del fiskegarn og lastenett. En stor klyse med grovt fiskegarn, med en død måke midt i, lå og skvalpet i fjæra rett på vestsiden i innløpet. OK, jeg fikk satse på nattbrisen:

20200422_220913.jpg.141d97c31ea88297204604bee521ae7c.jpg

Nix nattbris. 

Sånn er det. Enten er det motvind, eller ikkeno vind. Jeg motret videre syd til Hunnebostrand. Nå er det vel svært få av oss som kommer dit i sommer. Jeg har sett en eneste norsk båt. Han er fra Halden, og ligger nå på motsatt side av brygga. Her i Hunnebostrand har Sotenes kommun gjort noen underlige hallingkast. En av gjestebryggene er merket på ene siden med Dockspot. Den andre flytebrygga, som også er gjestehavn er ikke merket med Dockspot. Den faste kaia på østsiden, om man skal ligger der, er merket med noe annet. Der skal man laste ned en app på mobilen for å betale. Betalingsterminalen er klistra igjen, funker ikke. En toalett er åpen, resten er låst. De berømte Access Cards funker ikke. Jeg har tre av dem, med penger på. Så her får man ikke betalt om man ikke har internett/roaming. Jeg ringte kommunen og snakket med en hyggelig dame. Hun satt inne med info om at Dockspot hadde (etter husken) 16 plasser på den ene bryggen. At betalingsterminalen var ute av drift var ukjent. Jeg ble anbefalt å ligge gratis. Dro bort for å suge septiken. Pumpen startet med et knurr, så gikk hele systemet i svart. Tømte etter naturmetoden. Seilte i 2 knop syd til Kungshamn. Der funket betalingsterminal, Access Card og hele faderullan. Septiksuget i Kungshamn er jeg ikke turner nok til å kunne benytte meg av når det er lavvann. Dessuten krabber rekka på Hulda under bilhjula som er fendere. Dette er vel informasjon som veldig få har nytte av på norskesiden av grensa. Nå i sommer. I fjor, og tidligere år, har Strömstad sett på norrbaggarna som en pest og plage. I Strömstad sentrum er folketettheten midt i travleste shoppingtiden som en tidlig søndags formiddag midtvinters. Omsetningen har stupt over natta med 90 %. 'Kära norrmenn, kom tilbaka!', heter det nå. Nåja.

20200425_093837.jpg.c7c2a7eeffdb43106e3c0605baa38be4.jpgSå da skulle jeg nordover igjen til Hunnebostrand fra Kungshamn. Først måtte jeg gå trappan fra sjøen og opp til Smögenbroen. Og der ser man, VIND. Fra nord. Midt i trynet. Tok Sotenkanalen nordover. Svingbroen åpnet før jeg rakk frem. Tydelig at brovakta kjedet seg. Ikke mange norske seilere som passerer. Merk, det er drittkaldt!

 

Og akkurat nå, klokken 19:15 startet partaymusikk inne på et av utestedene. Med en bass så det klirrer i glassene om bord. Svenskene bryr seg ikke så my om Corona. Ikke rart det har daua over ti ganger flere svensker enn nordmenn i denne epedemien. Smittevernstiltakene er marginale. Jeg var på apoteket i Norge for en stund siden. Der var det engangshansker og håndsprit med påbud om bruk. På svenske apotek er det plakat om vennligst hold avstand. Som ingen gjør. Det tar nok ikke lange tiden før flokkimmuniteten til søta bror er oppnådd.  

 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
Svart (redigert)

Tenkte bare litt på dette med kjepphesten bruksanvisninger og greier. @Sjøbliss har jo hatt en runde nå. Og @VannTro har gitt absolutt relevant informasjon til bruk av diverse  tetningsmidler som ikke er anbefalt for bruk med diesel, bensin, etc. På den andre siden, den gangen jeg jobbet hos CAT på starten av 1980-tallet, ble motorene stort sett satt sammen med Fluid Gasket. Altså pakning på tube. Dette har jeg også brukt på Hulda. Mannlokket til diseltanken ser slik ut:

20180429_170501.jpg.4ccc5a42c27256396e0f18032cbb14f7.jpg

Og måler ca. 20x60 cm. Det er altså et nokså stort lokk. Første gangen dette ble satt på plass var i 1990. Så ble det tatt opp i forbindelse med en dieselsjau i 2017, beskrevet tidligere. Så ble lokke tatt opp igjen i 2018 i forbindelse med installasjon av dagtank:

20180429_065738.jpg.c3911ebb63677d084180eb401da9f100.jpg

Vanskelig å rengjøre pakningsflatene for Fluid Gasket, ikke i det hele tatt. Det er mer jobb å rengjøre etter en vanlig pakning som har limt seg til overflaten. Første gangen brukte jeg noe røde greier fra Biltema som holdt tett i til lokket ble plukket opp i 2017. Da la jeg på noe Fluid Gasket som jeg hadde igjen fra en annen jobb, husker ikke hva det var. Sort farge som vises over. Men på esken var det en BRUKSANVISNING som instruerte noe som: 'Apply a thin, even coat on one surface. Wait at least 20 minutes to allow for solvents to evaporate. Wait until Surface is sticky before assembly'. Noe slikt. Som betyr at stoffet skal legges på tynt og jevnt. Og at man skal vente til det ikke lukter lenger, og at overflaten skal klebe, men ikke sverte av om man tar på den. Og når man følger denne anvisningen, så funker stoffet. Og ingenting ramler ned i tanken. Dette er ikke rocket science. Om man legger på pakningssementen etter pølseprinsippet og klasker det sammen så det tyter centimetertykke pølser ut av forbindelsen, så er ikke bruksanvisningen fulgt og man kan ikke forvente at produktet skal fungere som tiltenkt. Og står det i bruksanvisningen at stoffet kan brukes på motorolje-, bensin- og dieselsystemer, så tror jeg på det. Så lenge jeg følger bruksanvisningen.

 

Så nå har vi året 2020, og samme stoffet er brukt en gang til. Og det er fremdeles potte tett. Og det har sirkulert flere hundre liter diesel gjennom filteret som heter 500 FG uten at det har kommet så mye som en flik pakning eller forurensing. 

SAM_4764.JPG.95ef34e644453eed331becd92137cede.JPG

Over har vi bilde av bollen til 500 FG etter at det har sirkulert noen hundre liter, kanskje over 1000 liter. Som sikkert beskrevet tidligere i denne tråden er dette filteret koblet til tanken, en pumpe som drar ca. 70 liter i timen suger dieselen gjennom filteret og dumper det i dagtanken. Denne har overløp på toppen som dumper overskuddsdiesel tilbake til hovedtanken. En evig sirkulasjon. Fremdeles har det ikke vært noe skitt i dette filteret. 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Veldig bra. :) Jeg fulgte også oppskriften den gangen jeg monterte men jeg tror det kan ha vært for kaldt kanskje? Eller noe annet. Det har i alle fall tytet ut på innsiden mer enn jeg hadde trodd. Kan være jeg skulle ventet lenger enn det jeg gjorde. Vet du hvilket produkt du brukte @Hulda?

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Sjøbliss skrev 2 minutter siden:

Veldig bra. :) Jeg fulgte også oppskriften den gangen jeg monterte men jeg tror det kan ha vært for kaldt kanskje? Eller noe annet. Det har i alle fall tytet ut på innsiden mer enn jeg hadde trodd. Kan være jeg skulle ventet lenger enn det jeg gjorde. Vet du hvilket produkt du brukte @Hulda?

Jasså, du følger med? :-)

Ofte er det med en temp.anbefaling på tuben. Poenget er naturligvis at avdampingen tar lenger tid etter hvert som temperaturen er lavere. Og til slutt er man utenfor anbefalingen uansett. Jeg husker ikke hva produktet var. Fargen er sort. Og det var ikke lukt av eddik. Noe amerikanske greier, tror jeg. Det virket mer som ren gummi da jeg fjernet det fra overflatene første gang. 

Link to post
Share on other sites

@Hulda

Jeg har Googlet til øye blir rødt og vått, men det eneste produktet jeg finner som kalles "Fluid Gasket" er Molycote Fluid Gasket fra Dow Corning.

http://autoaftermarket.molysil.com/shop/siliconas/molykote-fluid-gasket-90gr/

 

Dette er en høytemperatur silikon(ikke ulik blå/rød/RTV), men den tåler ikke direkte kontakt med oljebaserte væsker slik som bensin, diesel etc.

Når vi snakker direkte kontakt så er det nok snakk om vedvarende slik som sammenføyninger i forgassere osv.

Den appliseres slik Hulda beskriver og siden den skal ligge å skinn-herde før sammenføyning vil nok faren for at det kommer noe i tanken være liten. Når Hulda sier at den er enkel å fjerne etter bruk så er jeg litt usikker på om jeg er inne på samme produkt, da denne Molycoaten normalt vil feste godt der man påfører den(men ikke på den siden som får tørke) med mindre overflaten er forurenset. Du kan jo kanskje bekrefte/avkrefte Hulda ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

'Fluid Gasket', ble av oss benyttet som en fellesbetegnelse som man kan bruke 'Pakning på Tube'. Tror ikke jeg noen gang har vært borti Moly på annet enn smøremidler. Overflatene mine er ikke forurenset. Overflatene blir pusset med grovrengjører og vasket med aceton. Så renere blir det i praksis ikke. 

 

På CAT ble slik 'pakning på tube' brukt på tilkoblinger til motoren som dieselpumper, ventildeksler, bunnpanner, girkasser osv. 

 

Kan være at jeg kjøpte noe slike amerikanske saker hos Aarnes Amerikanske Bildeler i Sarp. Det blir brukt en del slike stoffer blant amcar.folket. Det er ikke bestandig der er lett å skaffe pakninger til disse gamle klenodiene.

Link to post
Share on other sites

Da er det altså et produkt i "samme gata" som den blå silikonen som har blitt benyttet hos Sjøbliss.

Det som nok redder deg er at du påfører tynt og lar det skinnherde før du sammenføyer.

Både på F2-båten hvor jeg brukte det og hos Sjøbliss gikk dette galt fordi vi føyde delene sammen rett etter påføring.

Jeg har også testet produktet ved å klemme uherdet produkt i bensin og slippe oppi noe biter herdet produkt.

Det herdede produktet forblir upåvirket, mens det uhedede løser seg opp i væsken.

Konklusjonen blir da slik jeg ser det: Bruk tynt lag et stykke unna hyllet og la det skinnherde før du monterer.

 

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg fulgte bruksanvisning. Det ble forklart at man skulle føre på, herde i et døgn og så sammenføyning. Men det har nok vært for kaldt tror jeg. Men ja, dette skal jeg være meget forsiktig med neste gang. Spent på om oljekork er bra... 🤪🙈

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Og hva skjer med Hulda om dagen, svaret er ingenting. Damen bare ligger der og skvalper i rødt land. Men vi kan ta litt mekking av bil i stedet. Nå er det jo så popp med at man kan se på YouTube, alt kan læres der. Tenker spesielt på å kjøpe en sveis til 15 000 spenn, komme hjem med den i en kartong og sette i gang. Huff, glemte visst slangepakke og gass, bare noen få tusen til, så er vi i sving med sveisingen. Og så noen elektroder. Og en vinkelsliper. En rettsliper eller to hadde vært greit å hatt. OK, men innenfor 25 000 spenn, burde man kunne ha en hobbystart. Akk ja. 

 

Men BMW'en. Det er denne bilen Admiralen og jeg suser ned til Italia med. Nå fikk den en bemerkning ved siste EU-kontroll. Det er en slark i bakstillingen, men de greide ikke å finne hvor den var, hos NAF. Bilen er forøvrig en 330 XD E91 med sportsunderstell og diverse, satt sammen hos BMW august 2005. Dette har ikke noe med båt å gjøre, men har en viss relevans til dette å fikse ting selv. Hulda har fagbrev som mekaniker. Søkte opp masse informasjon på YouTube. En drøss med videoer som viser jobb på 10 år gamle biler som ser ut som nye under. Ikke en rustflekk, selv uten antirustbehandling. Bytte hjullagre går med en liten skrudings som pressverktøy og en skralle. Stikkakslingen gir man bare et lite kakk, til nød et bitte liten avtrekkker, så sklir den pent inn. 

 

Så velkommen til realitetene:

Jeg plukker av de stagene som skal kunne gi slark i bakstillingen. Har bestilt nye, for de er rustne i festene.

Stikkakslingene sitter med kronmuttere, som er låst ved 'innslag'. Venstre siden har vært fra hverandre en gang tidligere hos Bavaria Norge. Tiltrekkingsmoment er 420 Nm. Det er nokså mye, for dem som ikke har greie på det. 32 mm sekskant med forlenger med 1" firkant og to meter rør på forlengere. Bang, og mutteren løsner. Ikke som hos YouTube. Her må det brukes krefter.

 

Stikkakslingene sitter på splines. Og de sitter som et helvete. Under har jeg montert en avtrekker i 10 kilosklassen av merke Kukko, topp kvalitet, den koster mange tusen kroner:

20200811_145751.jpg.c69a7ed115f4faf43bc86c6e5624aafd.jpg

36 mm pipe og forlenger med 1" firkant. Drar så mye jeg tør. Står og gynger på forlengeren, ikke faen. OK, den får stå under spenn til i morgen. Snur ryggen til og det smeller som et pistolskudd. Splinen slapp taket. Oppsamlet skitt under bakstillingen drysser ned på gulvet. Stikkakslingen lar seg skru innover splinen, men den er ikke 'løs og ledig' som på YouTube. Dette er ikke noe du gjør uti gata. Eller garasjen der det ikke godt med plass. Finner ikke noe slakk i hjuloppheng eller lager. Uansett, hele ruklet blir byttet. 

Så da ser den nedplukkede venstresiden slik ut:

20200815_111940.jpg.207f84e9b792377f797ae6d9e7ca4855.jpg

Det er litt mer som skal fjernes, men det er pusling. Kosejobbing.

 

Høyre side. Regner med samme. Finner frem røret som jeg skal bruke for å få løs mutteren i enden av stikkakslingen. Slår opp låsingen. Setter pipen og forlengeren innpå. Lener meg på forlengeren for å reise meg opp. Mutteren dreier seg rett rundt så jeg ramler på knærna. Kjenner på lageret. Hele navet lar seg rakle rundt. Lageret er på vei til å dele seg, og lageret har ikke full kontakt med endestoppen. Dette har også vært oppe tidligere, et verksted i Oslo, skal ikke nevne navn. Det er ikke Bavaria Norge. Jeg har full historikk på bilen, alle servicer, reparasjoner og kvitteringer. Så der har vi den underlige slarken som NAF ikke fant ut av. Alle boltene som fester disse stagene har tiltrekkingsmoment 100 Nm. Noen har 100 Nm pluss 90 grader. Kan tenke meg at denne siste har blitt brukt i stedet for å trekke til med 420 Nm, på beintørre gjenger med lett oljing av mutterens anleggsflate mot lagernavet. Det står det i spec.'en. Og med det feilmonterte lageret har vi rundet 200 km/t på vei nedover i Tyskland. Selv autoriserte verksteder kan gjøre brølere, og komme unna med det. Og så er det 'bare å skru'. Neida. Det er det ikke. Korken jeg kjøpe bilen av hadde byttet noen flere deler hos dette møkkaverkstedet. 'For at boltene ikke skulle sette seg så fast, anbefaler de å bruke Copaslip på alle forbindelser'. Så den gangen jeg kjøpte bilen i 2013, visste jeg at jeg ville få problemer med fastrustede- og ødelagte bolter. Og riktig nok, PLING, og en skrue knakk av i godset på lagerholderen. Og den lagerholderen koster 7 400 kroner, pluss innpressede fóringer og monteringsverktøy, rundt 8 000 kroner til sammen. Så da var det å drasse den store skrustikken fra garasjen og til søylebormaskinen i kjelleren. Spenne opp, bore ut, sette inn gjengesats:

20200818_110303.jpg.bba0a62be30e5ce4491d454fa70aa8e3.jpg

Sånn drit skjer heller aldri på YouTube. Med ett unntak. En gubbe i New England, der saltes det, gjorde samme jobben. Han brukte verken avtrekker, hydraulisk presse eller pipenøkler. Han demonterte hele bakstillingen med vinkelsliper :-)

 

Så når man tar med verktøyet i denne jobben jeg gjør nå: Kompressor, håndverktøy, vinkelsliper, hydraulisk presse (må ha 20 tonn), garasjejekker (trenger to for å følge spec. ved sammenstilling), søylebormaskin. Og så Biltemas løsgjenger for M8x1,25- funket helt utmerket. Forlenger med 1" firkant, man kan bare glemme å gjøre en slik jobb med noe mindre. Momentnøkler som tar 25- 100- og 420 Nm.

 

Etter endt dag i garasjen i 32 varmegrader, en velfortjent kopp kaffe:

20200813_161215.jpg.b416c605e57b870ff8c589bc9415144c.jpg

 

Men jeg lærer en masse på YouTube. Og hele prosedyren for hvordan demontere og sammenstille ligger på nettet. For det er ikke bare å hekte sakene sammen heller. Det skal gjøres etter en strikt spec., ellers går det åt skogen rundt første sving.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Å skru bil/båt selv: den dyreste mpten man kan spare penger på!

 

Godt utført arbeid imponerende formidlet,  som vanlig. :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Flytevest skrev 3 minutter siden:

Kjenner til dette. Alltid noe som kan gå galt så gjør det gjerne det. Murphy `s lov er det ikke ?. Men heter det virkelig stikkaksel når det er drivaksler med ledd i begge ender . Bare spør.? 

 

Nei, egentlig ikke. Stikkaksler er det som snurrer rundt inni stive akselhylser. Dem kan man bare stikke inn og vri på plass i splinen. Men det er så mange gamlinger her inne, så jeg måtte finne en betegnelse som gir gjenklang oppi tåkeheimen. Kalles pedagogikk.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 19 timer siden:

 

20200813_161215.jpg.b416c605e57b870ff8c589bc9415144c.jpg

 

Men jeg lærer en masse på YouTube. Og hele prosedyren for hvordan demontere og sammenstille ligger på nettet. For det er ikke bare å hekte sakene sammen heller. Det skal gjøres etter en strikt spec., ellers går det åt skogen rundt første sving.

Kaffe, sa du!! Ser ut som du er skottefans. He he, håper den smakte.

Redigert av Faxen (see edit history)

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

pberg skrev for 2 timer siden:

Lite tips for mekking av BMW, her ligger informasjon fra BMW over hvordan du gjør ting (enn så lenge):

 

https://www.newtis.info/

Interessant! Vet du (eller noen andre) om tilsvarende sider for Merchedes?

Link to post
Share on other sites

pberg skrev for 3 timer siden:

Lite tips for mekking av BMW, her ligger informasjon fra BMW over hvordan du gjør ting (enn så lenge):

 

https://www.newtis.info/

 

Sjekket i boken min, det er allerede den jeg bruker. De har også en serie der man kan printe ut bilder og forklaringer i .pdf. Virkelig hva man på amerikanske biler betegner som shop manual. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...