Jump to content

Byggingen av Hulda, på oppfordring


Hulda

Recommended Posts

Akkurat, det forklarer hvorfor den er så fin under. :thumbsup:

 

Vil tippe det hadde vært mer grodd med standard selvpolerende...?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Det forklarer ikke alt. To andre båter oppe som har ligget ute i to år. Den ene var helt hvit av rur. Den andre var nesten uten groe.

 

Sjekket forreste cutless-lageret. Motoren har gått 1200 timer, seilt like mye. Lagerslakk er null (0), ikke målbar. Noe å tenke på for dem som stadig har problemer. Det handler for det meste om oppretting og vibrasjon. Et slik lager går med konstant vannplaning, og burde vare meget lenge. Når det går slik det skal.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@pipevar det vel som lurte på trafikken over Svinesund grense. Jeg var over i går kl. 07:30, det var meg og 15 politier. Husk på å velge grønn sone. Trailerene stod et stykke ut på Svinesundbroen. Datter og Admiral i dag med Colorline fra Strömstad til Sandefjord ca. 12:00. Svært lite biler fra Strömstad-siden. Helt sømløst å komme om bord, og meget god plass. Så det kan være et alternativ til omvendt spritrute. Bare pass på at tollen i Sandefjord har det som hobby å drive tollbehandling.

 

Så til båt. Vi var en tur og spise lunch på 'Taien' i Kungshamn i går. Mye biler, mest svensker. Samme i Strömstad, masse biler, mest svensker. Lurer på hvordan det blir når Svinesundproppen plopper ut. Da blir det komplett kaos. I havnen i Kungshamn var det nokså fullt midt på dagen, noen artigheter kan observeres. Svensk seiler kommer inn:

 

 

20210707_160812.jpg.1402debe2a3d2f855b232217863691c7.jpg

Her er det tre muligheter:

1) De skal til Danmark

2) De kommer fra Danmark

3) De vet ikke hvor de er

Parkeringen var imidlertid slik at de tok minst tre meter mer kaiplass enn båten var lang til. Så jeg tipper alternativ 3. Mye ball og styr. Sånn er det med gamlinger.

Prisene i Kungshamn her som følger:

20210707_153838.jpg.5debf08cbd48498d589f03c2eb3318a0.jpg

 Og så en artig en til.

Hans' sin 34 fot Hallberg Rassy, anno 1986:

20210707_154201.jpg.044cef0c65d7103dce5a2c5962bb3ad2.jpg

Hans er en type det ikke går veldig mange av på dusinet.

Båten eide han sammen med en kompis, de har eid den i over 30 år. Båten lå til slutt som et vrak på land. Hans tok over eierskapet. Hadde den på Ellös til total oppshining/restaurering. Hans har ikke båtplass, for han bor ikke i Sverige. Vi traff han i Kungshamn ettersommeren 2019. Da kom han inn, vi hjalp til med fortøyningene. Ble bedt om bord, og vi omgikkes en ukes tid, lå værfast. Hans dekket til båten og dro hjem, bussen fra Kungshamn og toget nordover til Gardermoen. Han bor ikke på Gardermoen, han bor i St. Petersburg. Nei, ikke i Russland. Han bor i St. Petersburg, Tampa, Florida. Der säglar han Finnjolle på Tampa Bay. Villa med pool, tre meter over havets overflate. Har SUV med henger til Finnjolla. Ellers sverger han til Cadillac, gamle Cadillac'er. Ikke nye. Hans så innmari sprek ut. Vi tippet at han var rundt 65 år. Nix, han hadde fylt 76. Det er mye mer om Hans, en livshisotrie som ikke mange er forunt. Superglup type. Men så kom Coronaen, og der ligger altså båten til Hans.

 

Så var det Hulda, jeg gnager meg av gårde med et kne som holder på å ta livet av meg, dagen lang og spesielt natta lang. Det går derfor ikke så fort. Men nå er snart undervannskroget klar til priming. Jeg har noe gammel primer fra International. Og så var jeg, som skrevet over, i Norge og kjøpte en del greier. Blant annet hos Joma Trading som er forhandler for Hempel. Flott butikk, kan virkelig anbefales. Rabatt å hale! Primeren koster 151 kroner literen, fikk den for 150 kroner literen. Penger spart. Var innom en kompis og fikset forgasseren til veteranbilen hans. Videre kjøpte denne i en fargehandel:

20210707_182308.jpg.765e594b9581dd920e07ab0aed6b9076.jpg

Sammenlignet med slipepapir, denne greia sliper dobbelt så bra. Holder mer enn dobbelt så lenge. Med støvsuger koblet på eksentersliperen, nesten alt havner i støvsugeren. Råbra!

 

Skroget blir tatt slik at det blir sånn nogenlunde. Har ikke fysikk for øyeblikket til mer enn akkurat så det holder. Dessuten blir det en del avbrudd. Shopping og greier, damer. Og så er det trussel om bursdag. Blir 75 om noen dager. Alltid et eller annet.

Hulda:

20210708_114512.jpg.7f75fea45e3808d53930625d5f3daf86.jpg

Bunnstoffet er for det meste skrapet av der det skal primes. Jeg skulle tatt hele bunnen, det får bli et annet år. Kjøl, ror og skeg er i utmerket stand etter at jeg tok et skikkelig rufs der i 2019. Og en annen artig sak, det er ikke ende på artige saker her, se på denne:

20210708_114423.jpg.dfd2ba0142fc089580671e18625a554d.jpg

Ikke så godt å se på bildet. Propellnavet og propellmutteren har antatt rødskjær. Altså, det er avsinking på gang. En bronsepropell kan ikke få avsinking, fordi det ikke er sink i den. Altså er denne bronsepropellen av messing. Foreløpig har den ligget i sjøen i 18 år. To år i slengen. Med unntak av da det ble tre år mellom opptakene. Uansett, propellen har manglet strøm. Noen anode får den uansett ikke. Filosofien: 'Alt går til helvete før eller siden', holder vann fremdeles. Propellen bekymrer meg sånn omtrent midt i ryggen. Den blir primet og malt.

Link to post
Share on other sites

altera mulier skrev Just now:

:lol::lol::lol: er så enig - så enig, men jeg tenker at "bare man gjør det med stil - så er det helt ok!" :lol::lol::lol:

 

Enig. Enten det er propell eller menneske. En artig en til. Jeg får så jævlig vondt mellom skulderbladene når jeg står der og sliper. Folk glodde da gamlingen reiv av seg hjelm, maske og tok 15 push ups i rasende tempo, iført orange kjeledress. De tror nok at jeg hører hjemme blant kraftige folk i hvite frakker.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 7 minutter siden:

Blir 75 om noen dager. Alltid et eller annet.

Ligger rett bak deg (ble 73 nå i juni), har også problem med h. kne (legen ville bytte kneledd for noen år siden, men jeg har ikke vondt nok :rolleyes: enda :lol:) artroser i begge håndledd, blir fort sliten etter et hjerteinfarkt for 16 år siden (slutta å røyke da - godt for noe :lol:), men jeg tenker på hva fastlegen min sier når jeg klager for mye: "Hva er alternativer?" Får være glad man er sånn noenlunde oppegående, har litt vett igjen i knotten, gode venner og familie og har en lidenskap for havet og båtlivet! :thumbsup::lol: 

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Sitat

Bare pass på at tollen i Sandefjord har det som hobby å drive tollbehandling.

Ha ha . Litt usikker på hvordan jeg skal tolke det utsagnet. De er jo egentlig profesjonelle på tollbehandling? :giggle:

 

Sitat

Primeren koster 151 kroner literen, fikk den for 150 kroner literen. Penger spart.

Dét kalles skikkelig båtutstyrsrabatt!!! Da trenger du bare å kjøpe 1000 stykker for å spare en båtlapp, og det er jo penger spart!

 

Sitat

vondt mellom skulderbladene når jeg står der og sliper.

Jeg sitter på båtkontor, og da setter det seg vondt i høyre skulderblad og arm. Trening hjelper!

 

Sitat

Folk glodde da gamlingen reiv av seg hjelm, maske og tok 15 push ups i rasende tempo, iført orange kjeledress.

Imponerende!

 

Jeg følte at folk glodde da jeg ryddet cockpit i dag og i tur og orden tok "jumping jacks", "vegg sitt", push ups, situps, knebøy, høye kneløft etc. :giggle::giggle::giggle:

..men jeg var alene i båthavna. Og jeg fant ut at båten er stor nok til å trene innendørs...

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Nå må dere holde opp med det snakket om at dere er gamle. Jeg blir 78 om 4 måneder, vond rygg? Ja. Høyt blodtrykk? Ja, men fikk piller for det like før ferien. Røyker? Ja, minst en 20-paknig daglig og har drevet med det siden jeg var 14 år. Overlevt 3 forskjellige alvorlige kreftformer? Ja!!! Pensjonist? Ja, det finnes ikke en bedre periode for båtliv!

:flag_sw:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også artrose i håndledd og knær, alle fire. Jeg har greid å trene det vekk. Hva som har skjedd i høyre kne nå, vet jeg ikke. Fikk det etter at jeg satte opp fire skillevegger i rekkehuset der jeg bor i Son. Blei vel for mye på én gang. Dette var i midten av april. Blir nok bra.

 

Story fra tollen i Sandefjord, for noen år siden: Dametoller: 'Kjør inn i hallen der'. Admiralen og jeg kom fra Strömstad. Hadde parkert Hulda etter fire uker på sjøen. Hadde vel med et par flasker vin. Gidder ikke å smugle. Altså to pensjonister i pizzabil. 'Hva er det i bagen der?' 'Møkkete tøy'. Dametolleren ga seg ikke før hun hadde vært gjennom alt av møkkete undertrøyer, truser og håndklær. Noe var fuktig og rent etter at det hadde vært gjennom vaskemaskinen i leiligheten vi har i Strömstad og vi ikke hadde rukket å få det helt tørt. Tollerdamen ble mer og mer mugg etter hvert som hun ikke fant noe som ikke var der. Tok en halvtime ekstra.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 44 minutter siden:

Ja!!! Pensjonist? Ja, det finnes ikke en bedre periode for båtliv!

Og det er kanskje nå vi har evnen til å nyte sjø og båtlivet fullt ut - tross alle vondter og andre plager :thumbsup::wink:

(men det er nå deilig å syte og klage littegrann :lol::lol::lol:)

Redigert av altera mulier (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

@Hulda. Her er muskelen som jeg skrev om i IM. 
image.png.44a49102528159e2c26e86dad44e15f3.png

 

stor lårmuskel sitter festa under kneskåla, bånd over og rundt kneskåla. Drar kneskåla ut av posisjon om den er for stram. Man får sånn «vetta faan hva dette kommer av men det er jævlig vondt i kneet» følelse. 
Smertene tøyes/strekkes bort. vanlig forside lår tøying og squat (på huk som thaiene og kineserne sitter når de jobber). Hold strekken lenge. 1-2 min i slengen. 
 

tar denne prisen som tidenes avsporing i en båtbyggertråd ? :lol:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Nei, nei, ikke avsporing. Skal det bygges båt, må man ha kropp å bygge med. Forrige gang Hulda var på land, var jeg på krykker grunnet ryggen. Nå har jeg brukt to år på hardtrening av ryggen, så ryker høyre kne. Nå krykker jeg rundt grunnet kneet. Jeg har levd med leddpropblemer siden jeg var 12 år gammel. Det blir rundt regnet 63 år. Mulig du er inne på noe. Dette sitter i knehasen og selve leddet på innsiden. Kneet kan ikke klappes sammen, kneet kan nesten rettes ut. Det vil si, kan gjøre det. Og så kommer et sant helvete de neste 12 timene. Driver med forsiktig trening. Kan ikke si at det hjelper. Uansett det går langsomt i riktig retning. Slike vettuge og konkrete innspill om hva og hvordan ting kan rettes på, mottas med takk. Absolutt.

 

Lyspunktet er at Håkan, som bor i første, også krykker rundt. Grunnet heftige nerveknip i venstre fot etter operasjon i ryggen. Han tygger så mye smertestillende at han har konstant diaré. Jeg drikker whisky og har konstant dårlig ånde. Jeg er i bedre fysisk form og raser avgårde på ett bein og krykker. Det er en teknikk å gå med krykker. Mobber Håkan med at han må se og få smørt opp krykkene sine.

 

Dette må ta en slutt!! I morgen er det en ny dag med eksentersliper over hodehøyde.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som vanlig skal det ikke handle om byggingen av Hulda.

Kneet vekket meg to ganger i natt. Nå har det blitt slik at det går an å forsiktig trene det opp. Kan det virke som. Det er i hvert fall ikke kneet som hindrer meg i å jobbe nå.

 

Det som undrer meg blant denne kompetente forsamling er diverse postulater. Gamle, treige svenske båter. Jernbåter ruster i filler, umulig å hold i orden. For all del, ikke kjøp en gammel båt! Finland er ikke akkurat noe båtland. I USA lages det bare drittbåter. Osv, osv. Nå ligger Hulda på land hos Strömstad Marina. Der er det ikke mange båtene på land. Men av dem er det:

 

Noen som har hørt om Malö? Det ligger en 30 år gammel Malö 40 her. Ser ut som ny. Null plastpest.

 

Det kom opp en finne i går, må ha ligget ute i tre år:

20210708_153322.jpg.a6bf83edb1db90e16615c9420dc0eeda.jpg

Null plastpest. Båten er under restaurering.

 

Båter fra USA er noe dritt, ikke finn på å kjøpe noe som ikke er CE-merket:

20210709_120502.jpg.a7905c1f8e47d2e3e15fa31cae4824c5.jpg

20210709_120540.jpg.6ba77d03756d379aa069bbbc4b457d7b.jpg

Amerikaner, minst 30 år. Svingkjøl, nedsenkbar rorforlenger, nedsenkbare styrekjøler på begge sider, rett i forkant av roret. Null plastpest, ser ut som kliss ny. Snakket med eieren i 2019, er fra Greencastle, N Irland.

 

Hulda driver å sliper vekk defekt primer, fra den gangen båten ble primet august 2000. Rustangrep:

20210708_114533.jpg.a177f529426bea307512ed8746f1925c.jpg

20210709_111258.jpg.4c6cccab7c73ac88ac20ec0688d1ea7c.jpg

Nei, stort sett blankt jern. Ikke en rustflekk, litt punktvis missfarging.

 

To hollandsbyggede stålbåter har nettopp blitt sjøsatt. Null rust. Så det var tre jernbåter uten rust. Så har vi jo @Gunga Din og @Bittelitensom sliter med hver sine gamle, treige svensker. De er sikkert meget misfornøyde. Hulda er jo også på sett og vis bygget etter samme idé som de forannevnte. Helt greie båter, etter min oppfatning.

 

De jeg har nevnt over har tydeligvis evne og økonomi til å ivareta båtene. Kanskje det teller mest.

 

Min nærmeste bryggenabo er en Beneteau på rundt 43 fot. Rask båt, lynrask. Jeg så den på land for tre år siden, eieren flyttet den til Norge før grensen stengte. Undervannsskroget ser ut som det er laget av bobleplast.

 

Tror man kanskje bør dreie over til å vurdere individer i stedet for fabrikat og alder.

 

Men Hulda sliper seg av gårde, med sandpapir og stålbørste. Det går så forbanna langsomt, og er så slitsomt. I morgen er det fri. Yr lover høljeregn med torden. Deretter kommer det finvær igjen, opp mot 30 varme.

 

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 23 timer siden:

Nå må dere holde opp med det snakket om at dere er gamle. Jeg blir 78 om 4 måneder,

 

Ungfoler . .  ! Jeg blir 80 om tre uker. Da er det nøyaktig 50 år siden jeg sluttet å røyke. Vonde knær holdes i sjakk med moderat trening, mest gange i bratt terreng. Klatrer fremdeles i stiger og jobber på taket uten sikring . .  Enn så lenge . . .

 

 

Hulda skrev 35 minutter siden:

Kneet vekket meg to ganger i natt. Nå har det blitt slik at det går an å forsiktig trene det opp. Kan det virke som. Det er i hvert fall ikke kneet som hindrer meg i å jobbe nå.

 

Hadde nøyaktig det samme for noen måneder tid siden siden. Har hatt to meniskoperasjoner i det kneet. Legen sa at nå skal vi heller satse på trening, og det hjalp. Merker ingen ting nå.

 

 

Hulda skrev 36 minutter siden:

Men Hulda sliper seg av gårde, med sandpapir og stålbørste. Det går så forbanna langsomt, og er så slitsomt.

 

Jeg misunner seilbåtfolket som kan stå oppreist og pusse og stoffe skroget inder vannlinjen. Jeg har relativt flatbunnet halvplaner og må ligge på ryggen under båten. DET er slitsomt, spesielt for armer og skuldre.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 17 timer siden:

Dette må ta en slutt!! I morgen er det en ny dag med eksentersliper over hodehøyde.

 

Ikke bra for nakke og skuldere.

 

Da jeg jobbet i mekanisk industri hadde gutta i plateverkstedet opphengsmekanisme for slipemaskinen for å avlaste i vanskelige arbeidsstillinger. Måtte kanskje kunne gå an å ordne noe ganske enkelt . . ?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Her var det mye helsemas. Gikk på allergipiller hele ungdommen, halveis i søvne, pga bivirkning. Så sluttet jeg med det, og tok meg sammen. Hjalp fælt det. Det handler mye om å ta seg sammen. 2 meniskoperasjoner og en skulderoperasjon, med fire ukers sykemelding. Tok meg to dager før jeg var tilbake på jobb. Mye ligger i hodet. Men nå har vi jo rettigheter på så mye. Hulda må humpe rundt på krykker uten å syte så lenge han klarer. Etterpå blir han med meg på tur. Værre er det ikke.

Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev for 2 timer siden:

Her var det mye helsemas.

 

Sånn blir det lett når du sveiper innom geriatrisk avdeling på Bp.

 

Det mest positive her må være at de gamle gutta (og damene . . ?) fremdeles dyrker båtlivet og gjerne gir råd og hjelp til den yngre garde . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

 

Hulda skrev for 23 timer siden:

 

Det som undrer meg blant denne kompetente forsamling er diverse postulater. Gamle, treige svenske båter. Jernbåter ruster i filler, umulig å hold i orden. For all del, ikke kjøp en gammel båt! Finland er ikke akkurat noe båtland. I USA lages det bare drittbåter. Osv, osv.


@Gunga Din og @Bittelitensom sliter med hver sine gamle, treige svensker. De er sikkert meget misfornøyde. Hulda er jo også på sett og vis bygget etter samme idé som de forannevnte. Helt greie båter, etter min oppfatning.

 

:giggle:veldi fornøyd jeg !

 

att finner ikke kan bygge båt, lurer på hvem som skrev det……kan ikke vite mye om båtbyggeri

 

Swan, Baltic, Nauticat, mm mm

 

se på desse båtbyggere

 

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Burde kanskje starte en egen tråd?

Huldas geriatriske forum, med helseråd for godt voksne båtentusiaster.

 

Håper jeg kan bli medlem om noen år. Foreløpig hangler jeg meg fortsatt  igjennom arbeidslivet med 4 stenter og et litt ustabilt trykk i hovedpumpesystemet. 

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...