Jump to content

Byggingen av Hulda, på oppfordring


Hulda

Recommended Posts

lurvetass skrev for 7 timer siden:

Uansett sutring så har dere en ganske så unison konklusjon.

Trening!

De fleste nå vil jo ha en kvikk fiks i form av piller. Men her oser det av erfaring og trening er svaret.

Dette burde vært publisert i legetidsskrift 👍👍

Tok meg lang tid å manne meg opp til å søke kompetent hjelp for et dårlig kne, men dyktig fysioterapeut og kadaverdisiplin på å gjøre øvelser hjemme hver dag viser allerede resultater etter noen få uker. Ser også endelig skikkelig forbedring i allmenntilstand etter at jeg ble syk i mars i fjor. Kanskje blir det tilbake i full jobb i løpet av høsten, og båtsommer i år, jeg krysser fingra.

Link to post
Share on other sites

Seilerslask skrev 55 minutter siden:

men dyktig fysioterapeut og kadaverdisiplin på å gjøre øvelser hjemme hver dag viser allerede resultater etter noen få uker.

 

Jeg har alltid hevdet at den er heldig som kan hjelpe til med å helbrede seg selv med egeninnsats. Nå er det desverre ikke alle som er så heldige, men det er også mange som kunne nok gjort mer selv . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Tja, jeg er omtrent halvparten av deres aldre (bittelitt eldre), og jeg må trene. Ellers blir ikke kroppen særlig glad etter en liten uke. Her går det mest i det som vil karakteriseres som "gammeldags gymnastikk". Jeg simpelthen må trene. Nå har jeg funnet et kort lite 7 minutters treningsprogram jeg til og med kan gjøre på dørken i min 26-foter.

 

Min bestefar (som var jordbruksmekaniker) hadde mye vondt i kroppen inntil han gikk til en fysioterapeut tilbake på 80-tallet, og han fikk med seg hjem et treningsprogram. Ned på alle fire og løfte høyre bein/ venstre arm og motsatt. Og mange slike øvelser. 10-15 minutter hver dag, og hverdagen var så mye bedre!

 

Min far hadde vondt i ryggen og i kroppen generelt da han var rett over 30. Begynte å jogge litt hver dag og så en 10-15 minutters økt med basis styrketrening hjemme. Ny hverdag.

 

Min fysioterapeut hadde en plakat på utsiden av døren: "Bevegelse er den beste pillen."

 

Bevegelse er viktig!

Nok et innlegg om byggingen av Hulda :giggle:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Trening er en av de aller beste medisinene, men det er mange som heller vil være syk eller skranten enn å trene, så grusomt synes de det er..

 

Nå som elektrisk sykkel gir samme treningseffekt som vanlig sykkel (da turene blir lengre), kan det være noe å tenke på for vegrerne.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om jeg våger å foreslå noe for så eminente og erfarne karer, men jeg mekket til et system der jeg brukte strikk festet i fall fra toppen av masten til å holde maskin inntil skrog og skuteside.

 

Vil tro strikk festet i fall (for å få størst mulig radius å jobbe på) kanskje kunne fungere? Evt med strikk og fall også på andre siden slik at man løfter maskinen inn mot skutesiden. Kanskje for komplisert.

 

Ellers er en av mine gode venner en eminent ekspert på slike vondter i kroppen. Han ville nok være enig med deres leger. Trening, moderat og på riktig måte, er ofte den beste medisin.

God bedring til begge to!

 

Link to post
Share on other sites

Mitt største problem nå er et særs dårlig nettverk. Så mye turister at det er fullstendig overbelastet. Hadde veddemål med Admiralen om Hulda ville runde 175000 visninger innen jeg fylte 75 år. Jeg tapte. Er 75 i dag og antall visninger var for et par dager siden. 

 

Får ikke lastet opp bilder.

Link to post
Share on other sites

Huldas geriatriske forum; Ja, noen plager skal man ha, tre stent, becterews med drenering av betent leddvæske av og til, laserdrenering på øya, morra-kols m.m.

 

Jeg er en gave livet ga meg for noenogsøtti år siden. Jeg lever og livet er nå!

 

Gratulerer med 75-års dagen og god bedring! :flag:

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 1 time siden:

Er 75 i dag og antall visninger var for et par dager siden. 

 

Gratulerer så mye!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg glemte å si det Harald i gratulasjonen, men jeg håper du som meg aldri blir voksen! Gratulerer nok en gang.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Takk, takk alle sammen!

 

Våknet opp til en liiiten morgengave:20210713_090723.jpg.840e08961698e3df2d652aa9b82c4448.jpg

 

Fremdeles like edru, var jeg her:

20210713_120130.jpg.67eecb0a4a4ea2cfd1ea7e64b05ca3c2.jpg

 

Det er hinsides varmt her. Âpplekalles Vik er et hakk i fjellet som vender mot syd. Når det er meldt minst 28 varme, er temperaturen langt høyere oppe i skjæringa her. Måtte gi opp sånn ved ettiden.

 

Nå skal vi på Primi Piatti inne i stan og spise. Deretter skal noen gaver sjekkes ut. Godt man kun er 75 år en gang i blant.

 

Voksen @Lars H.? Det må være bortkastet tid. Kunne ikke tenke meg noen gang å bli voksen. Da jeg var liten dutt, sto det for meg som det verste som kunne skje at jeg skulle bli voksen.

 

For øvrig, mange bløte pakker, men bare en myk.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk, takk. Da er vi tilbake til normalen igjen. Det ville hjelpe med snor og fjær for å holde slipemaskinen. På vertikale flater. Beklageligvis er mesteparten av Hulda tilnærmet horisontal. Det er slik at noen ganger kan man med fordel gå tilbake til det man brukte før skjøteledningen var allemannseie, nemlig malingsskrapen. Som man ser av presentpresentasjonen over, midt på, er det to flate pakker. Dette er vanlige stålskjær til Biltema malingsskrape. Bredde 50 mm. Den slipes litt ned i kantene, ikke skarpe kanter. Da skjærer den maling så det suser. Problemet er knallhard 2-komp. primer. Konsistensen blir som toppcoat. Og denne primeren har sluppet her og der. Og så får jeg blanding av bunnstoff og primer som tynt støv nedover halsen, som gir utslett og kløe nå i varmen.

 

Her er stort sett utstyret:

20210711_093109.jpg.4b1bd857c7dbf60c9864ca3420810780.jpg

20210711_093518.jpg.e47dcd0b1797dbfa424cb16d5dcb8118.jpg

Krakken er støtte for motorbåter. Den har en universalleddfunksjon under setet. Så jeg kan vingle hit og dit. Tok et krafttak med skrapen og beina ble for lette. Setet snurret, jeg pivioterte en halv halling og landet på ryggen oppi full bøtte med avfall. Malingavfallet sprutet utover, skaftet på feiekosten knakk. Feiebrettet er i blikk og det holdt. Jeg er feit i ryggen, så den holdt også. Så her er det skrape, fil og sparkelspade som gjør jobben. Halve jobben er å kunne sette opp skrapen. Det er ikke mange dragene mellom hver gang filen brukes. Det ligger en pakke våtservietter der. Suverende til å gjøre ren pustemasken. Når krakken blir for høy, tar jeg av setet. Det kommer til syne et rør. Jeg legger en plankebit over røret for å ha som sete. Det er om å gjøre å holde balansen. Slik at det ikke bir Rør i Rectum. Skal være ubehagelig. På en uke har jeg kommet drøyt halvveis med undervannsskroget:

20210713_120130.jpg.d45104b08f1105e8b62438fac43d2558.jpg

 

Og nå funker internett igjen. Plutslig forsvinner det.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tar en til, mens nettet er oppe. Lenger foran bilde av en Swan 57. Storyen går som følger: Nåværende eier diskuterte båt på jobben. Han ville ha seg seilbåt. Han bor ute på Kalvön og har båtplass på vestsiden av øya, ut mot havet. En kompis lurte på hvorfor han ikke tittet på finske båter, slike som Swan? Framifrå seilere, og alt det der. Blant annet lå det ute er 57-foter for salg. Kjempebåt!! Han kjøpte den usett, pakket bag'en og dro til Italia og seilte båten i Kalvön. Kort fortalt. Har overhalt Perkins'en. Mistet et propellblad og kjøpte ny foldepropell til SEK 45000. Ellers greit. Nå skal hele det elektriske systemet fikses opp. Drømmer om å seile til Svalbard. 'Der er det jævla kaldt!' 'Man måste ha på mössa, förstås!' Sånn er det.

 

Har fler på lager, men nå orker jeg ikke mer.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker, takker!

 

By George, we have allready havna langt bake her. Had problems finding myself. We have to go international, have been speaking to Sweeds, Estonians, Germans and Norwegians! And the job is killing me. I have sår i trynet fra allergi mot bottomstuff- and epoxystøv. Nå greier vel selv ikke en svenske med tilleggsutdannelse å følge dette vrøvlet her. Mer seriøst. Men noe artige observasjoner er gjort. 35 fot motorbåt etter coronaperiode i Strömstad:

20210720_131509.jpg.b31bac296d0783199507ff68e8384825.jpg

Altså, dette er et betydelig lass. En halv vanlig, norsk trillebår. Etter en enkel høytrykkspyling. Den ene båten etter den andre kommer inn som har ligget ute to coronaår. Container etter container med råtne skjell går ut. Miljøaspektet begynner jeg å tvile på. Når kobberoksid, som er et vanlig opptredende grunnstoff, er løsningen. Så ikke klag på batterier i båt. Groningen på Hulda etter to år kunne fått plass på en middagstallerken etter to fulle år i sjøen.

 

Ellers gnager og skraper/sliper jeg. Koblet til støvsuger. Har fått av mesteparten av det som skal av under vannlinjen. Jeg har sår i ansiktet fra støvet, selv om jeg ser slik ut under jobb:

20210715_105241.jpg.d7641308bdbd4321a3fe7df4216417e5.jpg

Ser ut som en koreansk verftsarbeider på 70-tallet. Like forbanna feier støvet inn under hjelmen og opp der jeg fra naturens side en gang i tiden var forsynt med hår. Nå er det svette og sår.

 

I går kom det første strøket med maling på plass:

20210719_175716.jpg.c547abf86d077c1611b60e441646c17d.jpg

Ikke forbanna imponerende. I hovedsak har jeg jobbet med mailingskrape fra Biltema, eksenterslipere fra Clas Ohlson og Bosch. I dag ga begge opp ånden. Først trodde jeg at det var feil på strømmen, at det var 400 V ut på linja. For begge maskinene oppførte seg plutslig som vinkelslipere på sterioider. Tilkoblet støvsuger gikk på håytrykk, men sugde ikke opp mer enn 10 % av produsert støv. På ti minutter avvirket jeg mer areale enn det for en lunch siden greide å avvirke på to timer. Samtidig tålte ikke maskinene belastning, og de blir gloheite. Tenker vi lar dem fortsette en stund til som overhoppheta fruentimmere. Problemet er at jeg støver ned og må dusje to ganger om dagen. I motsetningen til den vanlige månedsdusjen.

 

Annet interessant? Tja. Det kom opp en nordmann som hadde gått på ved Breivik på Sydkoster. Da han hadde forlatt plassen ved siden av meg, kom en annen motorbåt, svenske denne gangen, som hadde gått på Nordmannen, som har ligget W av Sydkoster siden siste istid. Og et par andre. I løpet av en drøy uke. Den ene båte blir taua inn etter den andre. Strömstad Marina tar imot alle. Virker som de har en proffesjonell holdning. Og fikser ting kjapt. Gutta som jeg har sett hittil er i hvert fall dyktige nok. Har ikke oppdaget noen 'cowboy-aktiviteter'.

 

Har en artig en. Det kom opp en ca. 45 fot plastbåt som er rigget som stagseilskonnert. Herr og fru stagseil seilte jorden rundt for åtte år siden. Den gangen i en svensk 27-foter. Den var så løen da de kom hjem at det var ikke et skott som satt skikkelig fast. Utrustning ble plukket av for salg og skroget gikk til gjennvinning. Neste prosjekt, nå med to døtre, er å seile jorden rundt. Holdt ikke med en gang. Altså, Hulda kan skryte av Læsø rundt fire ganger. Så da startet man med en 'midten av 1980'-båt for å seile fra Göteborg, rundt Skagen og videre rundt. Oppe i Norra Bohuslän fant Leyland-dundra ut at den ikke likte sjøvangen. Stakk av fra motorfundamentene, knakk et skott, bøyde propellakslingen og stanset. Derfor er damen på land for fiksing. Nytt cutlesslager, ny aksling, bytte propell og så videre rundt Skagens Rev. Ny motor var på forhånd budsjettert. Men 700 kg Leyland er det nok vanskelig å bli kvitt, de har det med å holde et havari eller to. Jernklumpen gir ikke mer enn 120 hk.

 

Det kommer mer, det kommer mer. Nå sitter jeg og depper sammen med ei daff rype fra Skottland. Som hevder å være berømt, attpå til.

 

Oooog, jeg må legge til. Da den heldaffe eksentersliperen fikk dop og gira opp til 14000 rpm mens gnistspruten sto ut fra børstene, glapp jeg maskinen. Slipepapiret kuttet flenge i kjeledressen fra BP. Og fikset et 5 cm hakk i kneet:

20210720_192452.jpg.ecbd91dc179699e7feaa2b2445f0af93.jpg

Ville ikke lagt ut bildet hvis det ikke var for at jeg har slike vakre og ungdommelige knær. Samme kneet som jeg krykker rundt med, så jeg gir faen.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kan vel legge til en sak av rent galvanisk interesse. En båt som kom opp hadde påført det berømte CopperCoat, som skal løse alle problemer med groe de neste femti år. Eller i hvert fall fem år. Bånnstoffet til Hulda garanterer 60 mnd. i tropiske farvann, uansett. Uten å lage galvanisk faen. Denne båten hadde i god tro lagt CopperCoat på jernkjøl. Etter en vinter i sjøen var det ganske tydelig galvanisk reaksjon. Bare slik at dere som tror, og ikke vet, er advart. Gjelder seilere med utapåkjøl. Dere andre kan sove videre.

Link to post
Share on other sites

Etter at eksentersliperene gikk bananas, var vi innom Bauhaus i Vestby for å kjøpe en ny. Jeg ville ha en fra DeWalt, mye fordi den gikk rett inn på støvsugerslangen. De hadde én stk igjen, og det var utstillingsmodellen. Ikke faen at de ville selge den. Men om jeg kom tilbake om en ukes tid eller så, kanskje så kom det inn ny forsyning. Eller vi kunne dra til Liertoppen, der hadde de kanskje muligens maskinen på lager. Jeg kjøpte en liten enhånds-dritt fra Skil i stedet, kr. 599. Men hvilken maskin! Den veier halvparen av de gamle. Og raser avgårde med dobblet effekt av de gamle. Her har det vært utvikling! Så da ble slipingen avsluttet til morran i dag. Nå er hele bunnen primet minst to ganger. Noe med gammel International. Mest med de 15 litrene jeg har kjøpt inn av Hempadur. Har lest bruksanvisningen. Den gir ingen indikasjon på antall strøk. Den gir to mål: filmtykkelse, og alternativt 4 kvadratmeter pr. liter. Det siste er noe man kan forholde seg til. Dessuten gis det to påføringsmetoder: Sprøyte 270 bar eller kost. Jeg brukte kost. 20 liter skal holde til 80 kvadratmeter. Jeg har brukt hver dråpe, og regner skroget til 60 kvadrat. Ligger altså innenfor tykkelseskravet. 20210724_101503.jpg.1365a12d9dd4ed7d8ca0991b927442ec.jpg

Alle bilder snur seg 90 grader, lurer på hvorfor. Det er først når de havner her at de snur.

 

Ser slik ut:

20210725_180033.jpg.24df035c02c44a3c2a1dcab0742c6ff6.jpg

Når man står slik og maler, vandrer tankene. Tenkte på den gangen jeg skrev noe om en Lagoon som delaminerte. Og fikk hatten full av dritt. Spikerbåter og hvor dårlige slike båter var i forhold til catamaraner. Og hva jeg hadde beregnet og ikke. Tenkte på riggen, den har jeg ikke regnet på. Men utregningen ble foretatt av en båtkonstruktør som het Kai Øvre og av Seldén. Sistnevnte ville ikke lage den riggen jeg ville ha. De ville lage enklere rigg, til SEK 250 000. Vi ble ikke enige. Jeg ganget styrken fra Seldén med tilnærmet 2, og fikk Skarven til å lage den for SEK 130 000. Riggen til Hulda burde holde. Styringen kommer fra Whitloc i UK. Jeg har skriftlig fra teknisk direktør at styringen vil holde 'vinterstorm i Nordsjøen', som jeg satte som kritierium. Påstand 'ror og kjøl vil slippe i stor sjø, vil ikke skje med catamaraner med senkekjøl...'. Bildet over viser ror og kjøl. Roret ligger noe trukket inn under hekken. Grunnen er at Hulda skal kunne bakke i is uten å kjøre roret rett i isen. Rorstoppere er utvendig, slik at rorakslingen og styringen ikke skal ta opp torsjonskreftene ved at rorbladet treffer isen. Det funker, har ved en anledning bøyd rorstopperen. Nå ligger båten omtrent slik den ligger i vannet. Som man ser, stikker roret omtrent like dypt som kjølen. Og rorskeg går helt ned. Det er ingenting som slipper sjøene her. Jeg har hatt brått som har rullet over båten fra for til akter, helt stabil. Jeg kunne jo målt rettende moment. Jeg hadde skipskontrollen om bord den gangen Hulda ble registrert i NOR. Kontrolløren tok noen mål og fant at krengningstest ikke hadde noe for seg. Det var stabilitet i massevis. Og jeg har regnet på det selv også, Hulda kommer opp med rigg og hele faderullan intakt om hun skulle rulle. Totalt ustabil i opp/ned-posisjon.

20210725_180119.jpg.993b6152d724f3033a0c90214629d5f2.jpg

 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...