Jump to content

Byggingen av Hulda, på oppfordring


Hulda

Recommended Posts

Det var en utrolig underholdende og fin historie om Vegard og kneet ditt!👍 Måtte fortelle historien til kona og dattera og de fant den veldig så underholdende og kult skrevet! 

 

Og så fantastisk bra at en skikkelig utdannet fagmann klarte å finne feilen og fikse opp! Utrolig bra! 

 

Link to post
Share on other sites

Endelig kom du deg utpå! Hvor er dere nå, vi ligger på Resö. Vi har skyfri himmel, 24gr. og 3m/s fra NNØ. Vi er 3 båter i hele havnen. Havneavgift nå er SEK220 +50 for el opp til 10m båt.

 

 

reso_aug_2021.jpg.d8f8ddfaf45cd84657329f5853eed87b.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Alene på tur. Admiralen passer en firbent med pels. Nå ligger Hulda tjoret til en av SXK sine bøyer på Danemark. Stakk nesen innom Hamburgsund. Der skulle de ha borti 400 kroner for at båten skulle stå fast i kloakkmudderet. Det stinket død. Neste blir vel Hunnebostrand og så tilbake til Strömstad. Nå er det 27 inne i båten, rundt 22 på utsiden og havblikk.

Hadde en flott seilas sydover i dag. Smøg Hulda innblant holmer og skjær for bare storseilet. 1- til 3 knop. 

Link to post
Share on other sites

 

Nå har vi som kjent Huldas Geriatriske Forum. Her kommer Huldas kulinariske forum:

To karbobader og en kartong rødvin. Så lukker vi det forumet.

20210902_155348.jpg.579e0a9d2024c9920d82941fa802a044.jpg

Ellers så har turen nå kommet til avslutning. Null vind på vei nordover fra Hunnebostrand til Strömstad. Ankom i formiddag. Nå begynner det å blåse, og skal blåse i flere dager fremover. Sånn er det bare. SW i flere dager fremover.

 

Havneprisene i Sotenes kommun justerer seg etter sesongen. Allikevel har de penger til fulle svømmebasseng og greier. Så er det noen som hevder at det er lov å bade i alle havner:

20210901_164301.jpg.72f21ab5c2969483210f97475f8b184c.jpg

For det er det ikke, det så! Og prisen er som over. I Hamburgsund skulle de loppe meg for borti 400 kroner i en overgrodd kloakkhavn. Hunnebostrand er en perle! Og en tur rundt Görandsö anbefales:

20210901_095854.jpg.9b8f09aecc50ed84a723d02c64fe6247.jpg

For dem som ikke er så spreke, er det anlagt plankefortau, trapper og gangveier rundt hele øya. Med informasjon på de forskjellige plassene. Alt til SEK 150 for båt 12- til 14 meter. Og for de som er sprekere, ta en tur opp på toppen av utkikken. Fantastisk utsyn over skjærgården. Siste overnattingen på Ysthl:

20210901_205933.jpg.41b5850d0f5a454d4f51d180eb7e046e.jpg

Her er det bare for fjellgeiter. Før i tiden, om man la til her, kom fiskerne og jagde deg vekk. Nå har vel fiskerene fått seg noe annet å gjøre. Betongkonstruksjonen er et barkekar. Her ble bomullsgarnene behandlet med midler for at de ikke skulle råtne. Så ble karet tømt rett i sjøen.

 

Så litt teknisk. Fikk hetta. Vann i skarpen ved siden av dieseltanken. Omtrent ett glass. Tømte vannet opp i et glass. Fylte et annet glass med sjøvann. Kjørte @Lars H.-metoden, Zalo. Vannet var ferskvann. Mulig synder i nærheten? Enten fersvannstanken eller VV-berederen. Satset på VV-berederen, har aldri likt fremtoningen. Alt tørt under. La ut strategiske tørkepapirer. Absolutt berederen, selv om den er beintørr over alt. Synderen:

20210902_161040.jpg.c1e2de75ef66ae5ef1b891a58729e15f.jpg

Den har størkna snørr rundt nesa. Bingo! 80 grader varmt vann damper vekk umiddelbart. Disse berederene har jo en ventil til på ferskvannsiden:

20210902_161256.jpg.dbf79ef807b64e84c6ae6ff2cf39e75b.jpg

Dette er sikkerhetsventilen, og den har jeg koblet en slange til og leder vannet ned i en flaske. Blir en falske eller to i uken når vi bruker båten hver dag. Så da blir det en slange til.

Så til slutt, det har vært en del om septiktanker og saker. Slik er det på Hulda, som et eksempel på et uttall varianter å gjøre det på:

20210902_161140.jpg.af6a3bff0e0ba3c7052adce9b1886764.jpg

Hos meg henger tanken oppunder dollbordet. De runde greiene er Gubius tankmåler. Uhyggelig priset, kan fås mye rimeligere. Men jeg er fargebind når det gjelder elektronikk, så da får jeg heller betale. Tømmingen er den slangen med rød stripe. Inn på et T-stykke. Slangen opp er en eksosslange, opp til sugetømming. Brukte den senest i dag. Funker knall. T-stykket har jeg sveiset selv. Så kommer en slange til, og en kuleventil. Inn mot skottet går det en vertikal slange. Det er luftingen, som kommer ut rett over vannlinjen, 25 mm dia. Den gule slangen med grønn stripe er fra toalettet. Det var det hele. Med unntak av slangen med rød stripe, er alt fra monteringen i  2010. Systemet har rundet 10 år uten lukt, ventilen går som smør, tanken ble lekk og er resveiset med nye endebunder. Beskrevet tidligere.

 

En liten en til:

20210901_080353.jpg.72523f011f7decb7416f80dd1b0ef45c.jpg

Nå har svalene begynt å samle seg i riggen. Om to uker har de dratt. Sommeren er over. Men til mai 2022 er de tilbake. God vinter.

 

 

 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 10 minutter siden:

Så litt teknisk. Fikk hetta. Vann i skarpen ved siden av dieseltanken. Omtrent ett glass. Tømte vannet opp i et glass. Fylte et annet glass med sjøvann. Kjørte @Lars H.-metoden, Zalo. Vannet var ferskvann.

 

Funker det med Zalo også? Min "metode" er med grønnsåpe, men Zalo er det vel flere som har for hånden i båten.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dagens tema: Ting Står Seg i Hjel:

Nå har vi hatt et par år corona, og Hulda har befunnet seg på feil side av grensen.

Motoren til Hulda har gått 44 timer på 24 måneder. Må bytte olje!!! Etter 20 timer og ett år, er fremdeles oljen honninggul. Så den bytter jeg ikke. Start etter ett år: Gløde, trykke på startknotten: Voofff, kontakt momentant. Vannet kommer ut av eksosen, ingen røk. Som om motoren hadde gått i går. Aggregatet har gått mye mindre, 8 timer siden 2018. Så her regnet jeg med lufting og plunder for å få det i gang. GM'en hadde gått, så det var godt og varmt i motorrommet. Vrei på startbryteren, direkte start på denne. Fikk nesten ikke sluppet bryteren før aggregatet var oppe i 3000 rpm. Og hele båten funker, det er ikke noe som helst som ikke fungrer. Det lader og det navigerer, blinker og ordner. Skjønner ikke hvordan folk får det til 'å stå seg i hjel'. Det kan være noe slikt:

20210907_163142.jpg.78f42ea01b26eef1d64dc245bdb4e319.jpg

Dette T-stykket er sjøvann ut av varmeveksleren med fordeling til eksosrørene, Hulda har to eksosrør. Titter man, ser man rustrenning nede på giret. T-stykket var egentlig en prøvemontering for en del år tilbake, for å se om det fungerte. Har man flere slike tilfeller, og ikke tar fatt i dem, kan myten om at 'ting står seg i hjel' oppstå. På linje med kondens på tanken. Så da er det bare å gripe fatt i det:

20210907_185242.jpg.13682126f6559fb0ba945b7e2f840756.jpg

Til slike grovgjengede (BSP) har jeg på litt Loctite 577, hamp og 577 til slutt. Mange måter å gjøre det på. Og det holder til evig tid. Sånn gjør jeg det, fordi jeg har sakene om bord.

En annen 'står seg i hjel'-greie er giret (ZF 45A). Denne var ikke akkurat prestine, fargen på oljen var som en svært mørk rødvin:

20210907_172635.jpg.c09dd3750066fe3f88c90b43aef70866.jpg

Prosedyren forlanger oljeskift minst hver 200 time eller årlig, det som kommer først. Kravet til olje er 'en eller annen ATF', i hht. norsk forhandler. Sist oljen ble skiftet var desember 2016. Hadde dette giret konket, ville det ikke være for at det hadde stått seg i hjel, men manglende vedlikehold. Filteret til dette giret er et rent metallgitter. Så det ble vasket i Aceton og blåst rent. Det var ikke antydning til møkk i filteret. Et slikt filter holder i 100 år. Bare å bytte to o-ringer når de blir dårlige.

 

Og så måtte jeg trekke etter et par slangeklemmer på 'grønt vann'. Men dette er også forhold som går inn under 'preventive maintenance'. Det blir vel forebyggende vedlikehold, oversatt til norsk.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ellers så har det blitt malt en del skader på overbygget. Det er noen år siden sist. Og noen avskallinger blir det etter hvert. Men jobben med en stålbåt, sånn skjønnhetsmessig består av å sprute på Kraftvask fra Felleskjøpet, dra over med høytrykkspyler. Et par timers jobb en gang i året. Dessuten har jeg frest ut og pumpet inn ny Biltema Multibond i underkant av frontvinduene. Det tar et par timer. Og er vel tre år siden forrige gang. Det årlige vedlikeholdet er ikke rare greiene. Det har alltid vært et lite problem med ustabilt vannivå i toalettet. Undertrykk og hevertvirkning er synderen. I stedet for å kjøpe noe dyrt, drillet jeg et 2 mm hull i vannslangen inn til TMC'en, godt over vannlinjen. Nå slurper det inn luft, og vannstanden er stabilt lavt. 

 

Huldas Gereatriske Forum:

Var en tur hos Vegard i dag. Er ikke helt pr. kasse i kneet enda. Bekkenet mitt henger. Opp på benken. Så mens Vegard lå med full tyngde oppå meg og prøvde å knekke lårbeinet mitt over kanten på behandlingsbenken:

Det er lurvete SPA-avdeling, dette her?

Det er ikke SPA jeg driver.

Det kom et spraaak baki der.

Se der, der fikk vi knust opp noe gammel kalk og dritt, og ellers har du hatt en bra dag?

Mja, da jeg satt og spiste frokost kommuniserte kona til bikkja at vi har bryllupsdag i dag. 

Hahahah, ikke helt heldig den der?

Jeg glemmer min egen bursdag. Helt håpløs.

Men kneet skal vi fikse. Ekteskapet får du ta hånd om selv. Ny time om to uker. Dra kortet.

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Dett rusler og dett går. Mangler ditt og mangler datt. Det meste er ren service. Fra 2002 har jeg hatt et par Andersen 46 skjøtewincher liggende. Kjøpte dem nye sammen med riggen. De skulle egentlig være til gud-vet-hva. Men nå skal de i hvert fall være til å stramme lensestaklene. M8 gjengesnitt og ditto verktøy for å dra snittet rundt, innkjøpt fra Biltema. Verktøyet greide ikke jobben, bare dritten. Så derfor var råde god yre. Måtte snakke med DeWalt:

20210925_142219.jpg.12e08bd4ef44f376143bfb2c58ce940b.jpg

Brrrp, så var 10 hull gjenget i 5 mm stålplater. Wincher montert. Rart at slike enkle greier ska ta 20 år. Plukket ned 1000-metrene som hang under targabøylen. De skal monteres på en avtagbar innretning forut, venter på en LED-lampe fra Kina. Så skal det bli lys der forut. Båtplassen min er helt håpløs å entre etter mørkets frembrudd. Bryggene har lys innover, men utriggerene stikker ut i leden. 

 

Nå har man lansert Huldas Gereatriske Forum. Hva som er mer aktuelt er Huldas 'Rock-n Roll med Rødvin'. Har et lurvete internett. Som kutter dan og van. Men når mørket senker seg, Eber'n går. Da kommer anlegget opp og gå:

20210926_194837.jpg.37a37446eec1c8ed890f385345f21db3.jpg

for oss som er født rundt frigjøringen. Vi som satt og skrudde for å få inn BBC og Top of the Pops, med alle nye stjerner. Blant annet en dansegruppe som het Pans People, dannet av blant annet Flick Corby:

20210926_195202.jpg.a0f88fa043f87f910a519450d7c78fd6.jpg

Ca. 1946-modell, sammen med en annen av de som startet gruppen, avgått ved døden for mer enn 10 år siden. Men lever videre i CyberSpace. Noen som har hørt om Linda Ronstadt:

20210926_195035.jpg.a17d560b45a6f4b62bad015f6dd8b85f.jpg

Sånn sitter gubben og spiller med en musikkdings med skikkelig basstrøkk via PC'en.

 

Nå må jeg, med hodelykt, skrangle meg bort til leiligheten for å tømme vaskemaskinen. Kveldsmat. Aldri så liiiten promille. 

20210926_164542.jpg.3b8905136af9cfebfd43aa8678f64432.jpg

Link to post
Share on other sites

omhI skrev for 3 timer siden:

ang: Nå må jeg, med hodelykt, skrangle meg bort til leiligheten for å tømme vaskemaskinen. Kveldsmat. Aldri så liiiten promille. 

 

Husk Redningsvest !

 

Redningsvest for å tømme vaskemaskinen? :nonod: "Gubben" skal vel ikke inn i vaskemaskinen?:saint: Den er vel ikke fylt med "rødt" :cheers_wine: ?

 

:easter:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Siden det nå er seks dager siden forrige oppdatering av tråden angående byggingen av Hulda våger jeg meg innpå med et spørsmål angående korrosjon.

 

Saken er den at en bekjent i år limte to små biter med kobber på akterspeilet på båten da han var lei groing på drevet, kobber bitene var 7x2cm en på hver side av drevet. Resultatet var null going på drevet og akterspeilet og drevet, vanligvis må det skrapes flere ganger i løpet av sesongen. Spørsmålet er da, vil dette gå utover drevet eller er det helt trygt forutsatt at man bytter sink årlig og kan jeg gjøre det samme på jolla mi uten at motorbrakett og powertrim smuldrer opp?

 

Og ja, det står sikkert nevnt tidligere i tråden eller tråden @Komodo hadde for noen år siden, men jeg er glemsk/lat/"vil ha påfyll av kunnskap", stryk det som ikke passer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...