Jump to content

Byggingen av Hulda, på oppfordring


Hulda

Recommended Posts

Forrige bolk var Gudd Bei to Kosterfjorden. Turen gikk, som vanlig, til Kungshamn. Der hadde terminalen tatt kvelden. Noen hadde pirket i filler 'OK'-knappen. Så det ble verken betaling eller tilgang til faciliteter. Det var strøm på brygga, men ikke vann enda.

Da vi passerte Lysekil, viste svenskene oss hvordan man raffinerer olje på en effektiv måte:

20230418_111918.jpg.c5a16fbecea42392ec6e88440ece35c1.jpg

 

Neste stopp var ankomst Donsö lenge etter mørkets frembrudd. Der fikk vi betalt. Og det var vann og strøm på brygga. Diesel varierer fra drøye SEK 12 til drøye SEK 25 pr liter. Vel avhengig av hvor mye fisker man er. Vi var eneste gjestebåt på Donsö. På vei E i leden inn til Donsö (bekmørkt) holdt vi på å smelle rett i en stake. Garmins siste oppdaterte kart har ikke med staken med. Navionics, som er eid av Garmin, har hatt staken med i minst ett år. Det ble panikkreversering, stuptrøtt og stressa. Har pådratt meg en del sene/muskelplager i skuldre/nakke/bryst etter installasjon av lithium, lemping av 60 kg batterier, samt at jeg tok et svalestup fra cockpitkarmen og ned på setet. Slik at jeg fikk en knusing i hofta og så det knaset i hode, nakke og skulder. Jeg er for gammel til slike svalestup. Det gir komplikasjoner noen dager etterpå. Nå har jeg ikke trent på en uke. Om morgenen kl. 11:00 fra kai Donsö. Som vanlig skyfritt. Ansiktet badet i sinksalve, så ut som et spøkelse. Det var meldt en del bygevinder. Så vi seilte kun for genoa:

20230419_153243.jpg.a6d47a87bc3424bd36e90e3c22a12295.jpg

Og det gikk mellom 5- og 7 knop. Rett før vi passerte Onsalafjorden, løya det nesten ned. Men husket værmeldingen. Sjøen ble svart rett foran oss. Og kullingen var et faktum. Til de grader at Hulda var 'overpowered' med kun full genoa. Så jeg rullet inn ett rev. Og da lå vi i snitt 6 knop mot Varberg. Vi ankom havnen kl. 18:50. Da vi var halvveis i den merkede rennen inn mot Varberg bemerket jeg til Admiralen: "Den grå lastebåten ser ut som den beveger seg, men den har ingen AIS. Kanskje det er et militærfartøy?" 300 meter fra oss kom AIS'en på.

 

Siden har vi ligget i Varberg og ventet på vær til å gå sydover. Det er ikke noe poeng å ligge inneblåst i Gilleleje eller Odden. Det er ingenting der. I Varberg har de alt: Clas O, Kjell & Company, Systembolaget, Rusta, Biltema, Jula, parker, you name it, alt er her. Pluss at det er en fin, liten by.

20230420_140642.jpg.7f00e4cf7f75899c9eb8eff46ff0b10a.jpg

 

Hulda betaler SEK 270 havneleie som inkluderer wc, dusj med så mye vann du bare gidder å bruke, strøm så mye du gidder å bruke, vann på brygga. Drar Hulda til Halmstad, er det møkkabrygger kronglete til rundt 100 spenn mer pr. døgn. 

 

For et par dager siden sjøsatte de denne her:

20230420_154312.jpg.ce1dfd0c9548e334b7835e9ef0748d8a.jpg

Det er kopi av Getterö-skeppet. En båt de fant i mudderet ute på Getterön. Antakelig bygget på 1200-tallet. Og som noen entusiaster laget en tilnærmet kopi av for en del år siden. Den lakk så det spruta. Fire elektriske pumper og frenetisk mauring. Et døgn etter var det tilnærmet tett. Det som flyter på sjøen er sagflis. I min ungdom var det å maure klinkbyggede båter smekk over fingrene. Slik hestekur fører til sprengte nater og mer lekk neste år. Hvilket er trolig hva man opplever her. For båten lakk noe helt hinsides. 

 

I morgen er planen å fortsette med det elektriske om bord. I går hadde vi utmarsj med ryggsekker til Biltema. Fire timer senere og SEK 1500 fattigere tilbake på Hulda. Med kabler, sikringer og greier. Det var en prøvelse med defekt hofteledd og ditto skuldre. Omtrent 8 kilometer tur/retur. Det går sikkert buss.

 

Morgendagen skal starte med sprutregn. I skrivende stund er himmelen drapert med makrellskyer og revehaler. Så regnet det kommer garantert. Så kommer denne her:

20230420_211844.jpg.28cbf00d5da3294ea7f14c2ef325a03a.jpg

Og det blir utrivelig et døgns tid til. Men lenger ut i neste uke skal været bedre seg. Og som skrevet over, vi kan velge hvor vi vil ligge inneblåst.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sitter værfast og funderer litt over temaet kart, GPS og nøyaktighet. Hulda har i mange år kjørt en supernøyaktig GPS, som plutselig ikke får lov å snakke med vår nye Garmin. Nøyaktigheten ha sunket fra en radie på 15 cm til en radie på ca. 10 meter. Merker jeg noe? Ikke et dugg. Hvor nøyaktige er kartene? Det er så ymse. Garmin har akkurat oppdatert kartbase. På svenskekysten fant jeg ett umerket skjær og en stake som manglet hos Garmin. Staken har vært i Navionics base i over ett år.  Som alltid legger jeg meg på en forsiktig linje. Dog, det er et problem når en stake ikke merket på kartet dukker opp i lyset fra lanternene noe få meter på utsiden av ledstreken. Jeg har også opplevd at plottere med samme GPS, men forskjellig kartgrunnlag, legger 'slepestreken' over land på den ene maskinen. Mens den andre legger streken midt i sundet. En kartfeil på mellom 20- og 30 meter.

Link to post
Share on other sites

10 hours ago, Hulda said:

...Jeg har også opplevd at plottere med samme GPS, men forskjellig kartgrunnlag, legger 'slepestreken' over land på den ene maskinen. Mens den andre legger streken midt i sundet. En kartfeil på mellom 20- og 30 meter.


På slutten av covid-sommeren 2020 var jeg på en liten tripp opp rundt Vikna, og de som fremdeles stoler på gratis CM93-kart for OpenCPN bør legge merke til slepestreken min her inne på havna på Sør-Gjæslingan..   :smiley:

IMG_8884.jpeg.1b937be70dd9dfc31e3ebe6526b25a89.jpeg

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

On 4/22/2023 at 9:27 PM, NilsPils said:

DEt var en ny vri, At ampere kan forsvinne i kabelen . . :-)

 

Jeg så det samme, men valgte å ikke kommentere ... Kirchhoffs lover tilsier at det er spenningstap og ikke strømtap i lederen, 50A ut av laderen tilsvarer 50A inn på batteriet, 40A inn på batteriet tilsier at 40A går ut av laderen (såfremt man ikke har noen ytterligere konvertering av spenning mellom lader og batteri).

 

Nå er jo imidlertid spenningen over batteriet konstant, så jeg regner med at det korrekte her er at det observeres 10A mindre inn på batteriet enn hva laderen teoretisk sett er i stand til å levere?

 

Uansett er det flisespikkeri, poenget er at en (for) stor del av energien (effekten) som er levert går over til varme i kablene.

Link to post
Share on other sites

Det blir et energitap i form av varme grunnet motstand i kablene. Bedre nå? Den energien vil jeg heller bruke inn på batteriene enn å varme opp båten. Fremdeles er summen av motstandene i en krets lik null. Om jeg ikke husker feil. Nå har jeg brukt et døgn på å tappe batteriene 20 % ned. Nå skal jeg sette på laderen og se hvor varme 16 kvadrat blir i forhold til 10 kvadrat.

 

Og da rapporterer Nor Charger 50,2 A ut, og Victron Smartshunt 49, 3 A inn. Langt mindre enn diff i rapporteringen på 10 A. Da håper jeg også Kirchhoff er fornøyd.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hulda skrev On 21.4.2023 at 11.14:

Laderen rapporterer 50 A ut. Batteriene rapporterer 40 A inn. 10 A forsvinner til oppvarming av kabler.

 

NilsPils skrev On 22.4.2023 at 21.27:

DEt var en ny vri, At ampere kan forsvinne i kabelen . . :-)

 

tobixen skrev 21 minutter siden:

Kirchhoffs lover tilsier at det er spenningstap og ikke strømtap i lederen,

 

Spenningsfall er en faktor man må ta høyde for, "strømtap" i en leder har jeg aldri hørt om 😉 

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev for 19 timer siden:


På slutten av covid-sommeren 2020 var jeg på en liten tripp opp rundt Vikna, og de som fremdeles stoler på gratis CM93-kart for OpenCPN bør legge merke til slepestreken min her inne på havna på Sør-Gjæslingan..   :smiley:

IMG_8884.jpeg.1b937be70dd9dfc31e3ebe6526b25a89.jpeg

 

Det var samme oppsettet som la slepestreken over land for meg også.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 1 time siden:

 

 

 

Spenningsfall er en faktor man må ta høyde for, "strømtap" i en leder har jeg aldri hørt om 😉 

 

Det blir som om det skulle gå mer vann inn i hageslangen enn det som kommer ut i andre enden . . :crazy:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 13 minutter siden:

 

Det blir som om det skulle gå mer vann inn i hageslangen enn det som kommer ut i andre enden . . :crazy:

Vel løs denne, dere som er så dritglupe innen matte og Kirchhoffs:

20230424_191453.jpg.1866d9427b90de9686da0c9f5cac9ac0.jpg

Det blir fire ligningssett, kan jeg røpe. Og, forbausende nok, ingen 'I' blir = 0. Så da håper jeg vi er ferdige med det.

 

Ellers så har Hulda aldri i historien ligge så lenge og ventet på 'høvelig bør'. Avstandene her på Halland er rundt 40 Nm. Vi kunne gått nordover, hver dag, siden vi kom hit sist onsdag. Men sydover ville vært å krysse. Til dels ut og inn av separasjonssonen. Eller gå for motor. Og så ligge inneblåst i Danmark. Vi kan ikke tenke oss noe bedre plass å mellom Strömstad og her (Varberg) å ligge inneblåst. Så nå, om et par dager, kommer kuingen vi har ventet på. Hele tiden. Deretter blir det nordlige/vestlige vinder som kan bringe oss videre sydover. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev 43 minutter siden:

Har med sample rate å gjøre. Antall samples reduseres etter en hvis tid. Hvis ikke får plotteren en umulig oppgave.

 

Tar det argumentet. 

 

Det underlige er at computeren som var koblet til CM93 har et gigantisk minne relatert til 4012 Garmin som har hjerne som en mygg. Så da må det være OpenCPN som ikke styrer/allokerer nok minne. Jeg gikk inn til havnen på Ursholmen. La merke til tildragelsen da jeg hadde lagt til. Det var ikke 'lang tid' som sådann. Men skjønner at ROM må tømmes. 

 

Nå kjører jeg Navionics på brett og Garmin plotter (som har oppdaterte kart). PC'en ligger dypt begravet som reserve til reserven. Det som er noe betenkelig, imidlertid, er at Garmin bommer og ikke har oppført sjømerker som beviselig har vært på plass i minst ett år. Det er en annen sak. 

 

Men nå har den skadde nakken fått nok. Sliter fremdeles etter installasjon av lithium og svalestupet ned i cockpit. Fy faen så vondt det gjør. Fullstendig vaksinert mot shoppingsentre og andre damegreier.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 8 minutter siden:

Vi skjønte hva du mente, vi bare drar deg litt i beinet :wink:

 

Den er grei. Blir innmari irritert når folk sier jeg er dum. For det er en dypt skjult hemmelighet.

 

Óg, må bare legge til. Kommentar fra Admiralen, her vi sitter i 25 varmegrader i salongen og hører stereo fra én høyttaler: "Ledninger og vodka går på matbudsjettet". Med lithium forventer vi en regning fra Eurocard denne måneden på rundt femtitusen kroner. I morgen. Mesteparten er ikke sprit. 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

6 hours ago, Mulligan said:

Har med sample rate å gjøre. Antall samples reduseres etter en hvis tid. Hvis ikke får plotteren en umulig oppgave.


Slepestreken jeg viste over her har ingen verdens ting med samplerate å gjøre, det er dårlig kartgrunnlag.

Her er CM93 med slepestreken fra 2020:
image.png.0b3a20c546d721934ac4f661d26ede5d.png

Her er Kartverket sine 2021-kart fra o-charts, samme Raspberry Pi.
image.png.94971a26b63a3cf2886cbab23a2992b4.png

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 12 timer siden:

Er jeg dum eller kunnskapsløs?

Siden du kan dokumentere så mye kunnskap så bikker vi over til dum. Dette basert på uttalelsene fra en av mine tidligere sjefer: "Det er bare dumme folk og hester som jobber", liret han av seg idet han ruslet opp fra verkstedet til kontoret sitt. Vi i verkstedet hadde da over lengre tid (årevis) jobbet fast overtid fem timer om dagen tre dager i uka for å komme i mål. Noen mistet motivasjonen til å stå på akkurat da :giggle: 

 

Men jeg bare tøyser Hulda, du er så flink så atte. Bare stå på videre med all god dokumentasjon i tråden din :thumbsup: Blir en bra manual den gangen du skal legge den ut til slags :lol:

Link to post
Share on other sites

Beroliget.

 

I dag våknet vi her i Varberg til sprutregn og snaut W 10 m/s i kastene. Inne er det 21,5 grader og RF= 42 %. Høyvann så vi slipper å klatre opp på brygga. Windy, som har stemt perfekt hittil, lover værvindu syd til Gilleleje med avreise Varberg fredag kl. 05:00.

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev 1 time siden:


Greit nok at pensjonister våkner tidlig, men avreise 05:00? Husk at dette er ferietur :giggle:

 

Det føles mer som en Triathlon.

 

Nå står valget mellom Norra Hamnen i Hälsingborg eller Gilleleje. Orker vi, så blir det Norra Hamnen. 

 

Link to post
Share on other sites

21 hours ago, Hulda said:

Vel løs denne, dere som er så dritglupe innen matte og Kirchhoffs:

 

Hmm ... finnes sikkert noe programvare for dette, men jeg forsøker for hånd ...

 

(1) I1 + I2 = I3
(2) UR1 + UR3 = U1
(3) UR2 + UR3 = U2
(4) I1*R1 = UR1
(5) I2*R2 = UR2
(6) I3*R3 = UR3

(6,1) (I1+I2)*R3 = UR3
(2) UR1 + (I1+I2)*R3 = U1
(2) UR1 = U1 - (I1+I2)*R3
(3) UR2 + (I1+I2)*R3 = U2
(3) UR2 = U2 - (I1+I2)*R3 
(4) I1*R1 = U1 - (I1+I2)*R3
(4) I1*R1 + (I1+I2)*R3 = U1 
(4) I1*R1 + I1*R3 = U1 - I2*R3
(4) I1*(R1+R3) = U1 - I2*R3
(4) I1 = (U1 - I2*R3)/(R1+R3)
(5) I2*R2 = U2 - (I1+I2)*R3 
(5) I2*R2/R3 = U2/R3 - ((U1 - I2*R3)/(R1+R3)+I2)
(5) I2*R2/R3 - I2 = U2/R3 - (U1 - I2*R3)/(R1+R3)
(5) I2*R2/R3-I2 = U2/R3 - U1/(R1+R3) - I2*R3/(R1+R3)
(5) I2*R2/R3-I2 + I2*R3/(R1+R3) = U2/R3 - U1/(R1+R3)
(5) I2*(R2/R3-R3/(R1+R3)) = U2/R3 - U1/(R1+R3) 
(5) I2 = (U2/R3 - U1/(R1+R3)) / (R2/R3-R3/(R1+R3))

U1 = 2.5 V
U2 = 3 V
R1 = 0.3 Ohm
R2 = 0.2 Ohm
R3 = 12 Ohm

I2 = (3V/(12 Ohm) - 2.5V/(0.5 Ohm)) / (1/60-120/123) = ca 4.95 A
I1 = (U1 - I2*R3)/(R1+R3) = ca (2.5V - 4.95A*12 Ohm)/(0.3 Ohm + 12 Ohm) = ca -4.62A

I3 = ca 4.95A - 4.62A = 0.33A

 

Gir dette mening, da?  Javisst.  Her har man jo to strømforsyninger/batterier med forskjellig spenning som er parallellkoblet med minimalt med motstand.  Klart strømmen raser fra det ene batteriet til det andre.

 

(Men hvorfor i all verden kaster jeg bort tid på å løse matteoppgaver ... jeg har ikke akkurat lite av andre ting å gjøre på lista mi ...)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...