Jump to content

Byggingen av Hulda, på oppfordring


Hulda

Recommended Posts

Da har jeg vært i kontakt med Garmin Support. Jeg har også hatt en del andre problemer, kan man kalle det. Det ene var stadige feilmeldinger, som ikke har noen logisk forklaring. Her er muligheten at minnekortet på 1 Gb er for lite. Så nå setter jeg inn et formattert kort på 16 Gb. Det andre anliggende var naturligvis kartet. Her er det forskjell om jeg har kjøpt Garmin Bluechart eller GarminNavionics. Jeg har den siste brikka. Så får vi se om det kan løse problemer etter hvert. Men først må jeg sende inn kjøpsbevis på det kartet som sitter i plotteren nå.

 

Uansett er det ikke mulig å unngå å betale for oppdatering av både plotter og nettbrett om man ønsker oppdatering av kartene på begge. Det er bare å avfinne seg med dobbelt betaling.

 

En annen bemerkning fra den kompetente supporten var at det ikke er nødvendig å stresse med programvareoppdateringer om systemet fungerer. Mulig at en oppdatering kan legge til- eller endre enkelte funksjoner. 

Link to post
Share on other sites

Såhh, da har jeg sendt inn kjøpsbevis og info. til Garmin Support. Oppsettet er slik:

Inne har jeg Garmin 1222XSV kjøpt hos Seatronic april i år. Den plotteren er 'hovedror' og har kartbrikke i port 1 og databrikke 16 Gb i port 2. Ute i cockpit er det montert en 1022 som snakker over ethernet med den inne. Og så er begge koblet til NMEA 2000. Inn til 1222XSV går også radar, ekkolodd og AIS. Så kommer greia:

 

1022 kjører kartet hurtig og presist uten at programmet henger. På noen sekunder har jeg Lübeck havn klart og tydelig. 1022 viser dybde, AIS og kjører radar uten problemer. Den plotteren funker helt briljant. Det gjorde også 'hovedror' 1222XSV i starten. Men nå er det andre boller. Kart i dag:

20230804_092704.jpg.6b51e3c353f74504a3c1f33ce3940599.jpg

Det er hele greia.  Et kart som skal ta med seg Skagerrak, Kattegat, Bornholm, Danmark og deler av Tyskland. Og jeg kan ikke engang seile ut til Koster fra Strömstad om jeg zoom'er inn. Jeg får kun klart bilde av havnen der jeg ligger. Etter en re-start kommer plutselig fullt kart opp. For så neste gang kun å presentere noe som ser ut som basiskartet, det som følger med uansett. Fullstendig ustabilt.

 

Skal bli spennende å se hva som kommer fra supporten, og om jeg får det til. Det er lite trolig at dette er et mekanisk problem. Fra den gangen jeg bygde datamaskiner og plundret med slikt, er det ting jeg kjenner igjen fra programsiden. Den gangen vi surret med DOS 4.8 og datamus var noe som nettopp var kommet. Tilbake til det traumatiske 80/90-tall. Noe rundt der. Den gangen pixlene så ut som sukkerbiter på sort/hvit-skjermer og vi hadde floppy-disker. Kan tenke meg det er der disse plottergutta som lager disse greiene fremdeles surrer rundt i den skya der. Da en HD på 4 Mb var så stort at vi lurte på hva vi skulle legge inn på den. 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Har du noen andre addons aktivert i plotteren? Jeg slet lenge med reboots og vilkårlige heng på min B&G Vulcan 12, og fant til slutt ut at det var SignalK- og Victron-integrasjonen over ethernet som tydeligvis bugget ned greia. På min nye Zeus 3s er det ikke like ille, men går nok ut over ytelsen til at jeg deaktiverte dem der også…

 

Vet ikke hvor mye likt det er i software mellom B&G og Lowrance, ut over at begge leveres av Navico..

 

Har du prøvd å nullstille/slette slepespor og waypoints? Det var tips jeg fikk fra support når jeg slet som verst.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Foruten selve ekkoloddet, er ekkoloddmodulen, AIS-modulen, radar fra Garmin. Mer er det ikke hektet innpå. Selv om Garmin selv reklamerer med at enheten kan kjøre alt fra video til brødrister. Og veipunkter og slepestreker blir slettet fortløpende. Den informasjonen lagres vel på minnebrikken, som nå er øket fra 1- til 16 Gb. Og brikka er tom. Og det henger. Det rare er at slaven ute i cockpit kjører så det griner. Tror nok jeg må 'flashe memory' og legge inn ny firm ware fra bunnen av. Det var etter dette oppgraderingsgnålet at ting skar seg. 

 

Det som er så irriterende, er at det gamle jeg byttet ut egentlig kjørte mer stabilt. Selv om strømforbruket var hinsides. Og menyen langt mindre intuitiv. 

Link to post
Share on other sites

Nettet har vært koblet fra. Men uansett skal systemet fungere. Og det fungerte før oppgraderingen. Mens maskinen i cockpit ikke lar seg oppgradere. Der ute kommer det bare en kryptisk feilmelding, og så må maskinen restartes.

 

Neida, det er mulig at at info. lagres i RAM'en på maskinen. Jeg lurer på om det ikke er et valg der om slepestreker, veipunkter etc. skal lagres på maskinen eller minnebrikken. Og jeg har i så fall satt maskinen til å lagre på minnebrikken. 

Link to post
Share on other sites

Bare for å avslutte kart-kaoset.

Garmin support gjorde to ting: De sendte meg en link med nedlasting for at min GPSMAP 1222xsv skulle kjøre korrekt. Med denne nedlastingen i funksjon, fungerte Active Captain og kjørte slik programmet er ment å kjøre. Dernest fikk jeg oversendt en ny kartbrikke med ett års oppdatering foc. For med den bug'en jeg har hatt i utstyret, har kartet aldri blitt oppdatert. Nå nå er kartet inne med siste oppdatering datert 23.05.2023. Og de fem stakene er fremdeles ikke på plass. Det er derfor en grov feil i kartverket.

 

Etter en ny runde med Garmin support, ble vi enige om at de skulle sende meg en link der jeg kunne legge inn manglene. Og kartet ville etter hvert bli oppdatert fra sentralt hold. 

 

Og da begynner moroa, ála "nå får du 15 valg". Helt ned til at de skulle vite serienummeret på kartplotteren. Dernest velge kart, fra en liste som strakk seg fra småveier i Arizona til Drakes Passage. Og dette går etter et slags system, men det er ikke etter system/navn som står stemplet på kartbrikka. Så etter at alt var på plass, og trykket på 'send', kom meldingen 'kan ikke motta, prøv senere', noe i den duren. Prøvde 'senere' fire ganger, ga opp. For her ligger man online, slik at når man går ut av programmet, må man starte helt på nytt.

 

Så for de som har denne brikka her:

20230803_130301.jpg.eaa679ab17c434c5a6bd319ed6cba5cf.jpg

Så er feilen der, og vil trolig fortsette å være der i lang tid fremover.

Denne brikka er 'Garmin Navionics' og må ikke forveksles med 'Garmin Bluechart'. Og kartet må heller ikke forveksles med kartet som distribueres av Navionics for nedlasting fra internet. Og kartet fra Navionics internet kan ikke brukes på Garmin plottere. Dette styres av en såpeopera sentralt i Garmin. Der det kan virke som om fokus er på smartklokker og speedbåter i USA. Og må ikke forveksles med Garmin support her i Norge, som gjør en utmerket jobb. 

 

Og da har Garmin support mottatt link så de kan lese hva jeg skriver.

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Dere trudde det skulle bli rolig her nå'a?  Har en liten en. Det handler om kondensering og manglende isolasjon. For, nå mange år siden, monterte jeg to slike helt akter på båten:

20230825_135401.jpg.566384047f8898b9fd336498ecc1ec5c.jpg

Dette er de berømte Lewmar 650 (Racing) som kommer fra NZ Endeavour (mulig jeg stavet navnet feil, gidder ikke å sjekke). Båten seilte fra New Zealand til England. Seilte Withbread i forrige årtusen. Havnet til slutt i Norge. Der ble 2 slike wincher plukket av, og jeg kjøpte begge for 10000 kroner, i dette årtusen. Eller var det forrige. Husker ikke. Nå er de parkert der jeg vil ha dem. Så lenge jeg lever. Får å få plassert BB winch der jeg ville ha den, måtte en Andersen EL 58 flyttes. En plate måtte kuttes til og så sveises inn i dekket. Den er grei. Plasseringen er langt inne i mørket der ingen går. Sjelden at noen krabber eller kryper. Derfor ble innsveisingen glemt da jeg hadde montert BB Lewmar 650. Det straffer seg. Med sjokk og vantro tittet jeg inn der på ettervinteren:

20230731_163108.jpg.999171fc61051616d62c839253d6dd34.jpg

Der muttrene er, er winchen boltet fast. Og det har kondensert og rustet. Sølet har landet her:

 

rev1b.jpg.f7ac5725dfcc8b5c07075b00ea6b46b2.jpg

Hvilket er styringen til Andersen EL 58. Og her går det en del amperer. Og bildet er etter at jeg har fjernet alle nedrustede flak av glødeskall. Eneste grunnen til at det ikke har fosset krypstrømmer her, er at alle forskruvningene er satt inn med Vaselin. Bare platene er malt, reduserer kondenseringen. Så da ble det slik, i forrige uke:

Rev1c.jpg.c50fcc977a6fcd56e365b1c9e354ab63.jpg

Jeg satte opp en forskaling kledd med GladPack. Sprøytet inn Biltema fugeskum, en hel patron. Resten ble kledd med Biltema liggeunderlag. Den som noen gang skal skru av winchen, har en liten utfordring. Nå er winchene mellom 30- og 40 år gamle, og de er like fine som nye. Råbra kvalitet, jeg er forlengst død når disse winchene konker. De greier garantert et par jordomseilinger til.

Link to post
Share on other sites

Jeg har, full av irritasjon, skrevet noen kommentarer til en del innlegg på YouTube. Man skal ikke tro alt som blir presentert av spesialister der. Hvor blant annet stål som byggemateriale i båt er både farlig og avleggs. Det ruster så det spretter, det blir galvaniske strømmer og stålbåter søkker i løpet av få år. Til tross for årlige, gedigne vedlikeholdskostnader. Her er Huldas laveste punkt, der alt lekkasjevann samler seg:

20230825_142338.jpg.96b9bd39441b2916911c0d0e456054d3.jpg

Dette er kjeller'n i evig mørke og fukt. Slik har det sett ut i 23 år. Null vann, null rust. Men om man bygger en stålbåt, behandler stålet som i innlegget mitt over, blir også resultatet som bildet i forrige innlegg. Den gangen jeg bygget Hulda, lot jeg båten stå lite tildekket på land, bare for at glødeskallet på platene skulle ruste av, slik at det ble enklere å sandblåse. Så legger man ut, til skrekk og advarsel på YouTube, bilder av båter som ikke er isolert, mulig ikke sandblåst, ikke isolert, malt med 1-komponent maling av ukjent opphav. Parkert på land i tropene en del år uten at noen har sett til båten. Og konkluderer: Slik er det å bygge i stål. Løsningen er glassfiber eller aluminium. Så da kan man bygge en glassfiberbåt, uten gelcoat, 1-komponent maling, ikke isolert, resin uten herder. Konklusjon: Sånn er alle glassfiberbåter. Men aluminiumsbåter, det er knall! Her er det ikke mulig å gjøre feil. Tror det var Euler som mekket seg fram til en konstant som i konstruksjonshenseende sier at gjennomgående er styrken i aluminium ca. ca. 35 % av tilsvarende stål. Huffda. Det betyr at der jeg har 10 mm stål, må aluminium opp i rundt 25 mm for å ha tilsvarende styrke. Der Hulda har 5 mm, må aluminiumen opp i ca. 12 mm. Da begynner kronene og trille. Dessuten krever aluminium, vel ikke krever, men fordelaktig å sveise med MIG. Da bør man stå innendørs. Slik at gassen ikke blåser vekk. Osv, osv. Aluminium ruster ikke. Men aluminium er svak for galvanisk tæring, pitting corrosion og en del andre greier. Og disse reaksjonen går fort. Min 'next door neighbour' er pensjonert sjøkaptein. Han var blant annet kaptein på en ferge bygget i aluminium. Kom på land for stoffing og sertifisering. På BB side av propellakslingen måtte det skiftes noen kvadratmeter med plate. Platene var fullstendig oppspist av pitting. Det var såpass at fergen fikk forbud mot sjøsetting før feilen var utbedret. To år etter var det samme leksa på SB side. På tross av kontrollmekanismer mot vagabonerende strømmer til skroget, hadde det skjedd allikevel. På tross av at feilen ble utbedret, trodde man. Så repeterte feilen seg  to år etter. Og en ting til, kun aluminium kan sveises til aluminium. For stål kan rustfrie kvaliteter sveises til vanlig sort konstruksjonsstål, uten problem. Slik som her:

20230703_074044.jpg.72a3d218450b2e9b3f69f206ab420414.jpg

Støttestagene som går ned til propellhylsen er AISI 316L. Som er sveiset inn i skroget som er vanlig bløtt konstruksjonsstål. Propellhylsa er Duplex (et hakk høyere enn AISI 316L)- stålet har vel noe mer krom og molybden og er sjokkjølt fra ca. 1050 grader og ned til under 500 grader på kort tid. Men dette sveises problemfritt sammen uten noe hokus poks med pinnesveis. Elektrodene koster vel borti 1500 kroner pakka. Og propellhylsa er sveiset inn i skroget. Og kommer tytende inn i båten der akseltetningen er festet på første bildet. 

 

Så konklusjonen er at det mest funker, men man må spille på lag med konstruksjon og materialvalg.

 

Det ble mye, dette her. Og sikkert av perifer interesse. Men jeg blir irritert når konspirasjonsteoretikere liksom opphøyer seg til professorer.

Link to post
Share on other sites

Orker man én til? OK, den kommer uansett. Det gjelder utstyr plassert på en båt, i den forventningen at det skal funke perfekt år etter år. Ikke slitasje, ikke en eneste feil noen gang.

 

Jeg så på en YouTube'er som forbanner Lewmar opp og ned. 'Har du Lewmar om bord, så kan du forvente havarier'. 'Jeg har kontaktet Lewmar UK om den alvorlige designfeilen på utstyret, og har ikke engang mottatt svar på henvendelsen'. Dette gjelder skjøtewincher, styringsopplegg og autopilot. Båten er en kjøpt brukt, tysk hurtigseiler på rundt 52 fot. Med to ror og jollegarasje under hekken med stor badeplattform. Et gedigent surfebrett. Den seiler råfort, for denne kroppen kan seile. Han har seilt noen år i Karibien. Nå gjennom Panamakanalen og til 'South Pasific'.

 

Hulda's erfaring med Lewmar. Jeg kontaktet teknisk i England vedr. styreopplegg til Hulda, før båten var sjøklar. Fikk omgående kontakt med teknisk leder. Jeg ville ha et styringsopplegg med girkasser, uten kjede, wire, trinser, kvadranter og dritt. Maks to omdreininger borde til borde, totalt 60 grader. Og styringsopplegget skulle passe til '20 tonn seilbåt, vinterstorm i Nordsjøen'. Mottok opplegg, som jeg mente var pinglete. 'Direktøren' kom omgående tilbake og garanterte at dette var sterkt nok. Problemet jeg hadde, var at Lewmar hadde blitt slått sammen med noe annet, og all kommunikasjon skulle gå til Sverige. Der det satt det folk som ikke hadde peiling på styring. Likevel hadde jeg ikke problemer med å nå 'tech. manager, Lewmar UK'. Vi mailet frem og tilbake. Og samme service har jeg blitt møtt med når det gjelder mine manuelle skjøtewincher og den ene Lewmar elektriske skjøtewinchen jeg har. Nå har alt fungert brillefint om bord i Hulda mellom 10- og 20 år. Jeg har ingenting å klage på.

 

YouTube'eren har lagt ut bilder av feilene. Og jeg er enig med YouTube'eren. Dette er bare dritt. Styringen passer best for en båt som ligger med hekken mot brygga i Middelhavet. Der er vel min oppfatning. Styringsmekanismen er en blanding av kjede og wire som går ned til et drev. Slik jeg forstår det. Drevet driver den tannede underperiferien av kvadranten. Kvadranten/tanningen er av støpt aluminium mot ståldrev. Kvadranten sitter på rorakslingen(e). Et eller annet i den duren. Så er det en stang mellom rorene, slik at begge rorbladene dreier like mye samtidig. Da kommer det, et ståldrev som jobber mot en tannet kvadrant i aluminium. Det må gå til helvete, for stort sett ligger drevet og kjører mot kvadranten på en avgrenset plass. Frem og tilbake, mange ganger med med sekunders mellomrom. Salin atmosfære i tropene. Null smøring. Du trenger ikke å være ingeniør for å skjønne at du bør ha noen kvadranter i reservedelskassa, om du skal seile 24/7 i årevis. Autopiloten hadde sikkert også fungert i årtier, om båten ligger med ræva mot kaia i Middelhavet 10 måneder i året. autopiloten har tydeligvis blitt overbelastet med å håndtere båten 24/7 i årevis.

 

Båten er helt sikkert CE-'klasset' som A, havgående. 

 

Så svarer ikke 'Lewmar UK' på klager om 'alvorlig designfeil, livsfarlige forhold'. Tja. Dette er en produksjonsbåt. Der båtprodusent går ut på verdensmarkedet og ber om tilbud på eks. 200 spesifiserte styringer. Lewmar vinner i konkurransen, basert på spec. fra båtprodusenten. Hva som skjer videre, har ikke Lewmar verken kontroll eller kunnskap om. Designfeil sett mot produsentspec? Neppe sannsynlig. Livsfarlig? Uten tvil. Hvor bør YouTube'eren henvende seg? Til båtprodusenten, for det er denne som sitter med alle svarene. Er spec. for lystbåt den samme som for yrkesbåt? Nei. Ville jeg blandet meg inn og irritert en stor kunde, som kjøper for millioner i året? Jeg ville gjort som Lewmar, sittet stille i båten og holdt kjeft. 

 

Hva er det som blant annet skiller lystbåt fra yrkesbåt? Blant annet antall driftstimer/år. Skivebom fra YouTube'eren? Jeg heller til den oppfatningen.

 

Link to post
Share on other sites

Tilbake til disse kartfeilene. Jeg var innom SeaSea i Strömstad og kjøpte noe tauverk. På veggen hang det noen pakker med båtsportkart fra 2023. Disse kartbladene hadde samme feilen som GarminN+ brikken jeg har. Mangler fem staker i innseilingen til Donsö. For alle de som ikke relaterer til svenske vestkysten, Donsö er en øy som ligger SW for Göteborg.

 

Hulda har blitt kunde hos SeaSea, ser det ut for. Om de er rimelige eller dyre, vet ikke. Servicenivå, helt topp. Så Admrialen var innom der i forrigårs og kjøpte en del tauverk. Etter 20 år er det en del skjøter og fall som må skiftes ut. Det smerter, slik ser SEK 15000 i tau ut:

20230828_182335.jpg.c48d7872e81aca713e16ef6b34e9757f.jpg

Nedi sekken ligger 100 meter 12 mm tau. Butikkmedarbeider Lena hadde dagens work out med å trekke 100 meter tau av spolen. Mens kollega Niklas styrte tauet gjennom telleren. Så da har jeg litt ekstra jobb til vinteren, må blant annet friske opp hvordan spleise wire til flettet tau. Jeg har glemt hvordan det gjøres. Da jeg var 30 år, var slikt ren rutine. 

 

På samme turen var vi over og tømte septiktanken. I Strömstad er det to plasser og tømme. Den i gjestehavnen stenger om vinteren. Men det er en plass til borte i samme havnen som Kustbevakningen har sitt anlegg. Denne plassen er åpen året rundt. Dog er den tydelig beregnet for yrkesfartøy. Fendringen er anleggsdekk 23,5-25. De er breie! For å komme inn på kaia må man nesten tråkke på disse dekkene. Og det kan bli farlig glatt om vinteren. Sugeslange og vannslange er noe skikkelige hestegreier. Men funker helt greit. Så vi kommer til å bli kunde der i den frosne årstiden.

 

Kustbevakningen glodde på meg da jeg balet med septikgreiene. Da vi var klare, tok vi Hulda bort til SeaSea i indre gjestehavn for å laste om bord tauene. Da kom Kustbevakningen glidende helt inn i indre gjestehavn og andøvet parallelt med Hulda. Før de tuslet ut igjen. Folkene på Kustbevakningen må ha det kjedelig. 

 

Så etter noe relativt rolige år på kostnadsfronten, har det øgga på noe skikkelig i det senere:

Skjermbilde.JPG.d521503698092cbcac3e85502a465b94.JPG

Så nå har kostnaden på Hulda,fra jernplater på en gårdsplass i 1995 til nå, rundet 1,4 mill. Og da har vi fremdeles den gamle motoren, riggen og seilene som vi har hatt hele tiden. Det ligger noe bomber og venter en gang i fremtiden. Dog, jeg har passert 77, så vi får se hva som konker først :-)

 

Og så ble promilleinlegget mitt slettet, jeg som hadde sett frem til å se hvor mange klikk innlegget ville fått i løpet av 24 timer. Det var strengt tatt et maritimt innlegg i og med at det var vann i glasset. 

 

Men nå som @Lars H.reiser hjem fra Bohuslän, skal Hulda ut på Høstturen i samme området. Men vi har kun 10 dager til rådighet. Det er akkurat på dagen så vi ikke treffes, i år heller. 

Link to post
Share on other sites

Alltid hyggelig og lærerikt å lese dine oppdateringer @Hulda, takk for nytt innlegg!

 

Når det gjelder Kustbevakningen: Disse slår meg som rimelige amatører. Skulle kontollere oss en gang. Jeg tilbød meg å legge inntil på dem, men de insisterte på å legge inn til oss.
Etter tre latterlige forsøk der de aldri kom i nærheten av oss endte det med at de tok rennafart og kjørte baugen rett inn i oss.

En rekkestøtte tok i mot hele båten og skjøv Havelle sideveis. Den er faktisk like fin. Hvordan det gikk seg til vet jeg ikke, men tenkte i mitt stille sinn at der hadde vi flaks, og at Bavaria kanskje ikke er så dårlig kvalitet som enkelte ville ha det til.

Link to post
Share on other sites

Jeg nekta tollerne obord før de klarte å legge skikkelig til langsmed oss. Med 2 hekkagregat og baugpropell og nesten ikke vind kunne det ikke være så vanskelig å legge en Targa 32 langsmed 44 fot seilbåt som lå i ro.  Men det var det visst..

Jeg har selv en del timer bak spakene på en RS og vi danse ganske kontrollert med den skøyta, både alene og med annen båt på siden. Vi hadde to vannjetter, ikke baugpropell. Blir kanskje litt streng mot andre i og med at min oppfatning er at det ikke er vanskelig 😅

 

tolleren som kom ombord ble enda mer skuffa da vi hadde alt orden…😂

Link to post
Share on other sites

On 8/25/2023 at 6:48 PM, Hulda said:

Men jeg blir irritert når konspirasjonsteoretikere liksom opphøyer seg til professorer.

 

Jeg blir generelt irritert når jeg ser unge jyplinger snakke til et kamera på YouTube eller tilsvarende platformer, uansett om de snakker på et språk jeg forstår eller ikke.  Sannsynligheten for at de faktisk vet hva de snakker om virker å være omvendt proposjonal med sannsynligheten for at de har et stort publikun som tror på alt som blir sagt på videoen.

 

Man skal selvfølgelig ikke stole på alt man leser på internett heller ... men når noen først tar seg bryet med å skrive noe, så er det ikke usannsynlig at vedkomne bruker litt tid på å tenke igjennom hva som står skrevet der, at vedkomne bruker litt tid på bakgrunnsjekking, etc.

 

For å kunne stirre inn ie t kamera og prate trenger man ikke nødvendigvis å ha kunnskap om emnet, man trenger ikke å gjøre noe inngående research på temaet, det man derimot trenger er litt karisma, evnen til å late som at man har peiling på hva man snakker om, kort sagt man trenger politikeregenskaper ... ja, nettopp, politikeregenskaper!  Jeg rister litt på hodet hver gang det plutselig gjøres omrokkeringer i regjeringen, og noen plutselig er blitt reallokert fra landbruksminister til forsvarsminister, eller fra fiskerminister til helseminister ... åpenbart ikke fordi vedkomne har noe som helst peiling på forsvar eller helse, men fordi vedkomne har "pondus" nok til å ha en ministerstilling, og fordi det er forhåndsavtalt at partiet vedkomne er med i skal ha akkurat den ministerposten.  Det kan umulig være en ulempe at en minister faktisk har kompetanse på fagfeltet departementet skal håndtere?

 

Skal man først lage en video, så la det i det minste være noe forseggjort og interessant, noe litt mer enn bare et ansikt som stirrer på et kamera.

Link to post
Share on other sites

Takker for tilbakemeldinger. Alltid hyggelig at noen gidder og lese, og ikke minst kommentere. Tilbakemeldinger er på sett og vis det YouTube'ere har som pengeinntekt. Mens vi vanlig dødelige ikke har noe særlig interesse av penger. Ikke sant? Nok pjatt. Hulda er på høsttur. Første strekket var fra Strömstad til Heidis Strand. Den stranden ligger mellom Silletäckholmen og Trossø. Det var så langt det var mulig å komme med datter Heidi fra Killingen (Oslo) da vi var på ferie. Da var dama fornøyd! Punktum! Så da vi i nåtid kom dit etter et par timer, var alle SXK bøyer opptatt. Felles for alle var at de ikke er medlem av SXK. Men det er ikke slik at jeg taper kniven til båtshaken og kutter løs. Vi la oss for anker syd i bukten. På turen var det litt vind, slik at vi fikk seilt sydover i Kosterfjorden. Til vinden pakket sammen. Og Hulda pakket seilene. Altså, droppet anker. 40 meter kjetting på 13 meter dybde. Surret ut kjettingen mens Hulda bakket på tomgang. Sikret kjettingen og ga gass. Hulda satt som fortøyd i fjellet selv med 2000 rpm akterover. La ut ankerbøye, her har vinden dreid litt på seg, og vi tar igjen ankerbøyen:

20230903_083833.jpg.d89cdae3b72d05ed26ab3f2b3bcf94da.jpg

 

Vinden dreide fra SW til E på kvelden. Supermånen kom opp, nesten full:

20230902_215519.jpg.afa77877a1318d6cb6bd640e0bd6ccbe.jpg

Stemningsbilde. Uten ankerdram. 

Morgenen etter, altså i dag, lå Hulda og andøvet ved siden av ankerbøyen. Pokker'n, nå har ankerkjettingen snurret seg rundt en sten. Filler'n. Akkurat slik som skjer med @tobixen. Brukt kjetting! Men slik var det ikke. Etter mye skjau fikk jeg løs ankeret:

20230903_085342.jpg.d558be0c0a8cfad32f7a41c56f3adadf.jpg

De nederste par meterne med kjetting var pakket i mudder, sammen med ankerstokken og selve ankeret. 'Har du Bruce-kopi, kan du like gjerne dumpe en stein', dem om det. Når Hulda bakker med 2000 rpm, så tilsvarer det, uten blygsel, 15- til 20 m/s vind. Ren synsing. Dette ankeret hadde bare forsvunnet lenger og lenger ned i mudderet. Vinden snudde 360 grader i løpet av natten, og greide ikke å dra løs ankeret. Jepp. Nå er det middag, mer en annen dag. Eller senere i kveld. Har glemt laderen til PC'en hjemme. Har et par andre steinalder PC'er liggende om bord. Får seg om de kan gjøre jobben. 

 

Hahh, da har jeg fått en av de gamle stenaldergreien opp og gå. Gammel greie med diskettstasjon. Mobiltelefonen er Maserati i forhold. Teksten jeg skriver her er tydelig -TXT-format. Utmerket skrivemaskin, elendig datamaskin. Denne maskinen er fra nittenhundreogknekkebrød. Skal se om jeg har en annnen gammel greie som ikke blir stående og pese med full viftehastighet for å dra opp et bilde på 1 Mb eller to.

 

 

Link to post
Share on other sites

7 hours ago, Hulda said:

Gammel greie med diskettstasjon.

3.5" eller 5.25"?

 

Jeg var på besøk hos naboen min før jeg dro nordover, i konversasjonen nevnte jeg en historie fra forrige arbeidsplass.  De hadde hyrt inn et firma fra Costa Rica som hadde brukt to år på å lage ny programvare for bedriften.  En nyansatt CTO kom inn, myste fort igjen arbeidet som var blitt gjort, bare ristet på hodet og sa "dette kan vi ikke bruke".  Da gliste båtnaboen min opp og sa: "Det var ikke mye REM i den koden, nei?".

 

Akkurat som at de færreste har noe forhold til diskettstasjoner i 2023, er det vel de færreste som har kjennskap til begrepet REM.  Jeg vet ikke nårtid jeg sist var borti REM, men det må være mer enn tretti år siden.

 

Når man programmerer er det viktig å legge inn gode kommentarer i programmeringskoden, slik at andre kan forstå koden, og slik at den som skrev koden skal kunne forstå det når samme person må endre koden et par år i fremtiden og har glemt totalt hvordan han tenkte da koden ble skrevet.  Man har ulike måter å markere kommentarer på i ulike programmeringsspråk, men felles for dem alle er at det benyttes spesialtegn eller sekvenser av spesialtegn for å markere ut ting som er kommentarer.  På åttitallet var gjerne programmeringsspråket BASIC det første programmeringsspråket man lærte seg.  Der benyttet man ikke spesialtegn for å markere kommentarer, der begynte man linjen med kommandoen "REM", forkortelse for REMARK. 

 

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, Hulda said:

Morgenen etter, altså i dag, lå Hulda og andøvet ved siden av ankerbøyen.

 

Jeg nevnte i en annen tråd at jeg faktisk ser ganske mange fordeler av å bruke hyssing i stedet for kjetting - én av dem er at man svaier relativt forutsigbart rundt ankeret også dersom det er lite vind.  Er det lite vind men varierende vindretning og man bruker kjetting så kan man ende opp med å svaie rundt kjettingen - vinden er ikke kraftig nok til å strekke ut kjettingen, og man ender opp med at ankeret blir liggende bak båten, på siden av båten eller rett under båten.  Det blir jo litt mer synlig med ankerbøye - men når man ligger trangt på et ankringssted, og særlig når en ny båt kommer inn og skal prøve å finne et sted å droppe ankeret uten å komme i konflikt med nabobåtene, så kan det være et problem når båtene ligger andre steder enn x meter bak ankeret.  Når det plutselig blir litt vind og kjettingene strekker seg ut kan man få seg en overraskelse!

 

(Forøvrig, betraktningen over gjelder bare på steder uten signifikant strøm.  På steder med signifikant strøm og strømretning som avviker fra vindretning har jeg rett som det er fått meg en og annen overraskelse med at båten har blitt liggende svært rart til ifht ankerposisjon, selv med bare tau ned til ankeret - eksempelvis at båten har ligget helt stabilt med ankeret fem meter til styrbord og ti meter aktenfor båten).

 

Link to post
Share on other sites

Da skal jeg prøve litt med Samsung nettbrett. Blir ikke touch og rasende fart. Får bli mer bilder og mindre skrift, altså færre ord. Gikk ut Havstensund i blikkstille. Det var i går:

20230903_090747.jpg.302b4eab1ed47d4062522240254af678.jpg

Ser ut til å fungere, dette med bilder. Gikk ut leden og dreide til venstre rundt Gule Humpe. Der humpet det av gammel sjø. I og med dårlig vind, gikk vi for motor 'nest innerste leden' retning Grebbestad. I skjærgården W av Grebbestad er stort sett hvert eneste skjær og øy bebygd. Felles gjennom skjærgården er at alt er velholdt og i god stand:

20230903_102611.jpg.1bfede62bddda02043ab05648c08aa5d.jpg

Kuer på camping:

20230903_103716.jpg.b6f21e49737eec2117f68a2888ce41ea.jpg

Gikk ut Grebbestadfjorden og dreide venstre, det er noen kultne sjømerker og greier her

20230903_104253.jpg.27d83fcd33fd88c128a5906bd6b3dd45.jpg

Noen av dem tar til vingene. Og da kommer vi til denne bukten her:

20230903_104529.jpg.9a620c206ebd75d82944f5a7e6e13d41.jpg

som er E av Store Klövskär. Her er det utmerket å svaiankre, ankre til fjellet, ligge langsetter. Sandstrand og klipper. For de som frekventerer disse farvann. Motrert rett gjennom og ut på andre siden. Plutselig kom den, Vinden:

20230903_133109.jpg.b9036cd037f7270d493cb5f5d87ec267.jpg

Seilte genoa videre sydover. Gikk W av Hamburgö. For seil.

20230903_124554.jpg.dce8d83282ed5284e7d431d6105140c4.jpg

I bøye i denne leden ligger en eldre tre-seiler. I min ungdom var en slik diger båt bare en våt, uoppnåelig drøm. Videre for seil gjennom tranga til Dannemark. Her lå de en eneste seiler i SXK- bøye. Videre gikk vi til Tåresund. Her er det en lagune hvor man kan ligge i le for allslags vær. Lagunen ender i en trang kanal, 'Tårekanalen'. Ha, ha, måtte bare :-) Admiralen noe bekymret om Fokkeslasken har kontroll:

20230903_140445.jpg.b9d97c5a0fc7728936426c410ab0aac9.jpg

Vi kom gjennom uten en ripe og endte opp her:

20230904_114409.jpg.80ecca0730f88c18fca794b2d9d127b1.jpg

Hulda ligger ytterst på flytebrygga. Her blir vi liggende til i morgen og vente ut en W kuling som så smått har begynt å vise muskler. Vindtoppen kommer i natt. Mer en annen dag.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...