Jump to content

Byggingen av Hulda, på oppfordring


Hulda

Recommended Posts

  • 3 uker senere...
tobixen skrev On 19.11.2023 at 14.48:

 

Får du betalt for å være en del av premium-utsikten? :-)

Jeg avventer remittering. 

 

Ellers, denne tråden heter noe om Byggingen av Hulda. Etter som båten blir mer og mer ferdig, blir det mindre og mindre bygging. Men jeg regner med at jeg kommer i gang med akterskipet i løpet av vinteren. For nå har det seg slik at Strömstads kommun har fått det for seg at for å redusere ventelister på båtplasser fra innebygdsboende, kaster man ut alle nordmenn som ikke skatter til Strömstads kommun. Eller som eier fast eiendom i Strömstad. Innen utgangen av 2024, er det noen hundre som får en tupp i ræva etter å ha bidratt til kommunekassa i 20- til 30 år. For 20 år siden var vi 'mycket välkomna'. For da var det ingen strömstadsbor som ville ha båtplass. Så da får jeg kanskje smekke sammen Hulda for salg. Sånn er det bare. Bortsett fra det:

 

Her nede på solkysten, stor sett dekket av frostrøyk, har vi vært nede i 12 kalde. Ser man nøye på bildet under, ser man frostrøyken som renner ut Oslofjorden. Litt mindre E vind, og røyken forsurer Strömstad:

20231202_111835.jpg.8269c5873363f04dce691f9f53c55a49.jpg

En av grunnene til at det ikke er jobbing på Hulda, er dette:

20231129_094657.jpg.d4e11c483bf3e099a3b38cb0cd0ca26b.jpg

Oppussing av brakka i Son. Vegger skal males og gulv skal legges. Og når én vegg blir tilnærmet perfekt, så kommer befalingen om at tilstøtende rom ser helt for jævelig ut, sammenlignet med det nymalte. Så da, så. Trappehus er noe dritt. Stillas må bygges. Og snart 80-åringen må opp i innerste krok:

IMG-20231129-WA0003.jpg.e5dc70320d1ebf3e26179fa79a3798b9.jpg

Så noe som er mer artig. Vår nabo i oppgangen i Strömstad er hummerfisker. Og sesongen har vært bra. Det har blitt mye hummer. Han har ivret på å gi meg en av disse:

20231202_111336.jpg.ad7ce143d6c341a8b53c69b80475520a.jpg

Jeg vet ikke hvordan jeg skal håndtere disse villdyrene med spretthaler og en wisegrip ytterst på hver arm. Så da kom vi til en omforenet løsning, vi holder juleselskap, der naboen holder hummer av en annen farge. Og vi holder resten:

20231202_185803.jpg.c6d59ce8e36af3f56dc0e1ba8c0c5768.jpg

Dette var mer enn nok for tre personer. Vil anta at dette kommer til å bli en årlig tradisjon.

 

Tilbake til Hulda. I år blir vinterdekkingen av Hulda slik:

20231203_131710.jpg.f62b2d28cc22a852e9e742c82168e7ad.jpg

Plasthanske over hengelåsen. Og plastsekk over kompass, gasshendel og ratt. Dessuten en bøtte over hver av skjøtewinchene. På en stålbåt trengs ikke mer. Det er ingen krinkelkroker der vann samler seg, sprenger og over tid lager lekkasjer. Da vi hadde 12 kuldegrader, sank temperaturen inne i salongen til 1 kuldegrad. Som kontroll hadde jeg et glass vann stående på salongbordet. Vannet var absolutt flytende. Ett knips på glasset, og dette skjedde:

20231203_132218.jpg.75c2ff4c4e714e02a257137ad557d1d1.jpg

Isen jobbet seg nedover på noe sekunder. Fysikk på roterommet, dette her. Så med 12 blå ute, 1 blå på salongbordet. I motorrommet holder temperaturen seg stødig på 7 plussgrader. Og det er ingen varme på i båten. Relativ fuktighet ligger på rundt 64 %. Hvilket, relatert til temperaturen i salongen, er knusktørt. Tenker det går lenge før jeg setter på noe varme. Temperaturen i sjøen kommer til å dale ganske brått når vindretningen dreier mot S og W. Da kommer motorrommet ned i rundt pluss 3 grader. Og salongen et stykke ned på minussiden. Da må jeg tenke på ferskvannsfilteret. TMC'en ligger i samme temperaturområdet som motorrommet når dodøren er stengt. Merk at nå gjelder dette Hulda og slik denne båten er bygget og isolert. Hele konseptet går på at det skal være kaldt og jævlig med mye is og granitt i kurslinjen. Det er få produksjonsbåter som følger slike kriterier. 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 12 timer siden:

Jeg avventer remittering. 

. Innen utgangen av 2024, er det noen hundre som får en tupp i ræva etter å ha bidratt til kommunekassa i 20- til 30 år. For 20 år siden var vi 'mycket välkomna'. For da var det ingen strömstadsbor som ville ha båtplass. Så da får jeg kanskje smekke sammen Hulda for salg. Sånn er det bare. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Salg?? virker noe drastisk, er vel vinterplasser å få både sør og nord for Strømstad?

Link to post
Share on other sites

 

Vinterplass er ikke noe problem. Det er et pris- og avstandsproblem. Det er plass mellom 1. april og 31. oktober som er problem. Det hjelper ikke med svensk pass. Du må være bosatt i- og betale skatt til Strömstads kommun. Eller så må du eie fast eiendom i Strömstads kommun. Leier du en leilighet, er du diskvalifisert. Eier du en bostadsrett (svensk form for OBOS etc.) så er du diskvalifisert. Har du en sommerhytte på 100 kvm eiet mark, så er du innafor. Om du eier 100 kvm mark som ikke er bebygget, så er du innafor. Så et alternativ vi vurderer, er å spleise på en billig tomt. For flere kan visst eie samme tomten. Og det kan gjelde helt til Strömstads kommun igjen endrer forutsetningene og gir dem tilbakevirkende kraft. 

 

Skrivet ser slik ut:

Scan1.jpg.6df63e683153ed7e60de26e6222f1ad5.jpg

Ellers så er det ikke noe problem å leie vinterplass i Strömstad Gästhamn, prisen i vinter er SEK 200/døgn pluss strøm etter måler. 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 6 timer siden:

Minst fem uker hardt arbeide gjenstår. Før vi med god samvittighet kan selge eiendommen.

Da kan du vel investere i 100 kvm i Strømstad etterpå? Så har du et sted å sette bilen når du er på båttur også?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Nå er jeg ferdig med corona, påfølgende forkjølelse med rygghavari, sitter her og kjeder meg. Så da kan jeg like gjerne skrive litt her. Må bare hente meg et nytt glass brunbrus. Ikke fra Piemonte, men fra Jura. Man får finne ut selv hvor det er. 

 

Vinterens prosjekt er bestemt å være innredning av akterskipet på Hulda. SB side:

20240106_132003.jpg.c43a8eadc85bbb6daa4583baf404684d.jpg

Blir lagerrom for fendere, seil og så videre. BB side:

20240106_131956.jpg.0cfbc8fb7dd235b1e283d9b62c25ab2c.jpg

blir enkeltkøy. Cirka 1,9 meter lang. Sjøkøy, der man ikke utilsiktet kan rulle over makkeren. Videre er planen å bytte eksosen til Eber, som har rundet 10 år med meget god margin. Titter man nederst i bildet, ser man ledninger og greier. Det er i hovedsak strømmen til Simrad Robertson autopilot. Den ble født en gang på midten av 80-tallet, og skal etter planen pensjoneres. Fikses og legges som reserve. Jeg har en 'ny i eske' med doble sylindere av samme merke som skal inn. Aktivitetene over er ment å bli fullført før det blir plussgrader. 

 

Men båtbruken er ikke død. De som har fulgt med, har registrert at det de siste ukene har blåst særdeles friskt ut Oslofjorden. Denne vinden påvirker også tilstanden i Sverige. Vår bukt ble plutselig isfri. Så i starten på denne uken sa jeg optimistisk til Admrialen: 'Vannet har blitt flytende. Til lørdag, det er i dag, tar vi oss en tur ut til Nord Koster. Fortøyer på flytebrygga og går en tur. Vinden skal ikke være mer enn 2 m/s, og temperaturen milde 8 kuldegrader!' Det gikk i dass. Ikke uvillighet fra Admiralen, som var med på notene, men det faktum at Yr ikke greide å levere det været de hadde planlagt. Vi spoler tilbake til i går. Og dere skal være med på Nötholmen Rundt. De som ikke vet hvor Nötholmen er, sjekk Google Maps. 

 

Altså vi starter. 8 blå grader var blitt til 19 blå. Her ligger Hulda på innsiden av den hvite seileren midt i bildet. Yr traff vedr. skydekket. Men den isfrie bukten var plutselig blitt 3 c m stålis. Bildet er tatt ca. 100 meter fra der vi bor. Og fra vestsiden av Nötholmen. 

20240105_110443.jpg.e3303c8b094c8a200d950f400fb72dd7.jpg

Herren med seileren har ikke vært der på en stund. Jolla i davitene har blitt nokså tung. Mulig han er syk, for han er meget pertentlig når det gjelder båten, en utmerket nabo. Blir det verre, får jeg ringe havnen og få fatt i kontaktinfo. Veien utover langs vestsiden går over 'plankefortau' og land. Her nærmer vi oss sydspissen, Hulda ligger lengst inn mot blokkene (Strömstad SPA) i bakgrunnen:

20240105_111603.jpg.db53d851c3370051aee72657f929a1c9.jpg

Som man ser, skal jeg ut, må jeg bange gjennom 500 meter stålis. Hulda ble stoffet i juli. Etter 500 meter stålis, er det ikke et gram bunnstoff igjen. Kost/nytte-faktoren tilsier at vi heller må finne på noe annet. Videre Nötholmen rundt. Når man kommer langt utover, materialiserer det seg en del sjøhus. For de mer privilegierte, som hevder at de er yrkesfiskere. Jeg vil påstå at yrket neppe innbringer mer enn SEK 20/mnd. for flesteparten av dem. Noen har ikke engang båt. Men sånn er det. Videre utover:

20240105_120348.jpg.569b3ba47469a41e36b1bd56b1165ef3.jpg

Føret er av typen 'gå på ræva og dett over kanten'. Hulda, 77,5 år, har dubbar. Det er sko med pigger, kjøpt for flere år siden hos Enklere Liv (eller noe slikt). På blank is biter de seg fast, helt toppers. 

 

Så skal vi ut i naturen. Etter at vi har rundet siste fiskerbua, dreier man 90 grader mot SW:

20240105_120459.jpg.8664f42d672a2338563ecb2d9f73429c.jpg

Det ser ikke videre bratt ut. Men det er på kanten at man må ned på knærna og bruke hendene for å krabbe opp. Piggene setter seg som sandpapir korning 40 i isen. For gamle gubber er det å finne balansen. For hele piggsålen må ned i isen. Bruker man bare tærna, blir det som i Ludo, 'tilbake til start'. Med skrubbsår på nesa. På toppen av bakken ser man Furholmen i bakgrunnen. Inni sjørøyken, til venstre, befinner det seg fire staker. Om man teller feil er gevinsten 0,9 meter dybde:

20240105_112452.jpg.e5b7722aa719fe00afbe086c1bbddcd4.jpg

Selv om det er mange blå, her oppe i le for trekken, varmer solen gjennom klærne. Det er ikke rart man blir forelsket i dette landskapet. Ned  bakken kommer man til Killingholmen, har kan man spasere over når det er spring nipp:

20240106_111059.jpg.326d4ae303d4d9fdadd43a1405355ef0.jpg

På noen minutter har vinden dreid en smule, og sjørøyken er ikke lenger noe som er langt ute i sjøen. Så var det turen ut til Nord Koster i strålende solskinn, i hht. til lovnaden fra Yr:

20240106_112248.jpg.640555252988e07021bbca16ce017c96.jpg

Den øya man ser i bakgrunnen heter et eller annet. Mulig det er Gråholmen. Men det som er sikkert, herfra kan jeg se Nord Koster når været er så der folka. Nå er det bare sjøtåke/frostrøyk. Rundt hjørnet, dette er det sydligste punktet på Nötholmen, ligger den ytterste, store sandstranden:

20240105_114831.jpg.830f0fb90774392572093a48b5293199.jpg

Under isen. Og dekket med stillehavsøsters. Som man vil se når våren melder sin ankomst. 

 

Sånn er det vi værflyktningene har det. Det er enda kaldere i Son.

Link to post
Share on other sites

Det var en fin lesning med fine bilder. Jeg har vært på noen av disse stedene:smiley: 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Det er alltid en fornøyelse å være med unge hr Hulda på eventyr. Iblant får man til og med følelsen av å være støpt i samme form. Slett ikke ille det. Livet leker for de som vil være med.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ja, nei sånn er det. Vi får leve med det klimaet vi har. I dag tok Admiralen og jeg formiddagskaffen med Budapestkake i 2. etg. på Kaffedoppet i Strömstad. Der sitter vi og ser utover mot Nord Koster, når været tillater. Da vi satt der, badet Furholmen i strålende sol, alt var gnistrende, funklende hvitt. "Vi spaserer ut til Skurvskär", sa jeg til Admiralen. Det er rett ved der fergen fra Sandefjord legger til. En rundt 100 meter lang flytebrygge/bølgedemper går ut til skjæret. Vi brukte vel 10 minutter fra strålende sol på Kaffedoppet og ut til Skurvskär:

20240107_123430.jpg.7c7dc21cfab9471c19bb67835d9f2392.jpg

Vi kunne se den nærmeste badebøya. Vinden, som kanskje var 1 m/s, hadde dreid en smule. 14 kuldegrader. Snur man seg andre veien og ser inn mot land:

20240107_123500.jpg.dbd5baf6c1b3644438ce0b3c2aebe49b.jpg

Snaue 50 meter sikt? På høyre side ligger en godt fortøyd typisk langturseiler. Den kom i høst. Sliten. Trenger nye seil og mye omsorg. Jolle med påhenger ligger og sveiver ut fra aktern. Stålbåt bygget på 'rundspant', snaue 40 fot. En radio står og preiker nedenunder. 

 

Ser man på postingen 5. desember, er det et bilde tatt fra land som ser utover mot Skurvskär. Og da er heller ikke havseileren som ligger på utsiden av bølgebryteren fortøyd enda. 

Link to post
Share on other sites

9 hours ago, Hulda said:

Ja, nei sånn er det. Vi får leve med det klimaet vi har.

Tja, det finnes alternativer :-)

17 hours ago, NilsPils said:

Jeg blir litt imponert over evnen til å like seg i is og kulde på sjøen. Jeg har blitt litt pysete sånn med årene.

Jeg savner det litt, har hatt mange fine turer med barna vinterstid på Oslofjorden, samt i "ytre skuldersesong".   Som en skikkelig finfin nærmest vårlig varm solskinnsdag, vi dro ut av hjemmehavna på Nesodden uten tanke på at det fortsatt strengt tatt var vinter, på vei mot våre favorittplasser i Bærum.  Vi kommer til Store Ostsundet, og må stoppe helt opp, det er ikke mulig å komme seg videre.  Langt der borte ser jeg noe bevege seg rimelig raskt - frem med kikkerten - tror dere ikke det var en skøyteløper som gikk tur på isen!

 

Jeg minnes særlig godt en januartur med min datter til Gressholmen, Heggholmen og Rambergøya en ganske så kald vinterdag for noen år siden.  Det var kaldt, men fantastisk vakkert, og min datter stortrivdes på øyene.  Jammen kom det ikke mann og krevde inn havneavgift mens vi lå fortøyd - men det var jo egentlig bare fint, for da fikk vi tilgang på strøm.  På vei ut endte jeg opp med en vikepliktsituasjon - jeg rett og slett stoppet opp og ventet på at øyferga skulle passere.  På enkelte kalde dager finnes det jammen visse likhetstrekk mellom å kjøre bil og båt - dersom man slutter å gi gass, så stopper båten opp - ganske fort :-)

 

Nyttårsaften på Aker Brygge, med påfølgende "sesongstart" enten før eller etter å ha sovet litt.  Jeg har flere gode nyttårsdagsturer å tenke tilbake på.

 

Mars og april er jo fantastiske måneder.  Gåsegg smaker kanskje egentlig ikke så godt, men det er stas allikevel å kunne ha store egg til frokost.  Dagtid kan det være varmt og skjønt - så våkner man opp neste dag til -1C inne i båten og hele bukta frosset igjen.

 

Middagsbukta, den er jo helt forferdelig midt i sesongen, med hekkbølger, eksoslukt og støyforurensing, men vinterstid kan man være der helt alene og nyte stillheten.  Akkurat dét har jeg forsåvidt godt av her også.  SIden vi forlot Roma 20. november har jeg bortsett fra to regattaer bare sett én annen seilbåt som har vært i bruk.  Den ligger for anker like bortenfor.  De har visst egentlig vinteropphold i marinaen i Preveza, men har (i likhet med oss) valgt å søke ly for stormen i denne bukta her.

 

Det eneste som er negativt med vintersesongen er at perioden med dagslys varer så kort - men det gjelder sannelig på land også.  November er etter mitt syn den kjipeste måneden av dem alle, særlig når det er mørkt, trasig, vått og snefritt ute.  I Norge i november er båtlivet omtrent eneste lyspunkt i tilværelsen.

 

Sannelig kan det være stas å være ute i mørket, under stjernehimmelen, kanskje ha noe sivilisasjon eller en måne som gir akkurat nok lys til at en kan orientere seg, navigere etter fyrlykter ... men jeg synes litt av den gode mørketidsfølelsen har falt bort nå da man har allverdens skjermer og hjelpemidler.  Stor båt og cockpittelt hjelper betydelig på komfortnivået når det er kaldt og dårlig vær ute, men gjør også at man føler litt mindre nærhet til naturen og elementene.

Link to post
Share on other sites

Var og fylte et par kanner grønn diesel hos BM Son i dag. Pris pr. liter 17.98. Til sammenligning fylte jeg vanlig autodiesel i Strömstad for to dager siden til SEK 17,74. Gutta, som hevder de har peiling, mener bestemt at dieselen i Son har endret lukt og er nå tilsatt bio. Uvisst hvilket slag bio, er det FAME, er det ikke bra. Jeg må nok kjøpe meg en flaske med dieseldyrdreper før jeg tømmer dieselen på tanken. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Hulda skrev 1 minutt siden:

Da var madamen frosset helt fast, rikket seg ikke en millimeter. Det er slik hun liker å ha det om vinteren, sliter ikke fortøyninger heller. 

 

:giggle::lol:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...