Jump to content

37 fot målrettet vanvidd - Princess 37


Batdilla

Recommended Posts

Et synspunkt rundt dette med bruk av luftavfukter for å fjerne fuktigheten. Har en selv stående i kjelleren. Den er jo effektiv, men bruker endel strøm. Ca 315 watt /avfukter 20l i døgnet under gunstige forhold (høy temperatur/høy luftfuktighet. Dette gir et årsforbruk på ca.2760kwh eller i underkant av 3000kr/år(med dagens nivå) Jeg ville derfor valgt følgende løsning: Bruk av avfukter på sommeren. Stenge igjen mest mulig av ventilasjonen, da er avfukteren mere effektiv.Du vil da få ned den relative fuktigheten til mye under ute-nivået. På vinteren skrur du av luftfukteren, åpner for mere ventilasjon, og fyrer med strøm istedenfor. F.eks en 1000w panelovn m/termostat stående på en grei grunnvarme.

Link to post
Share on other sites

Et synspunkt rundt dette med bruk av luftavfukter for å fjerne fuktigheten. Har en selv stående i kjelleren.
Åpne opp alt som heter vinduer og dører og få luftet ut den våte kjellerluften. Og hold ventilene oppe. Jo kaldere det er ute, jo tørrere er luften. Og som kjent er det mye lettere og varme opp tørr luft. Har sett tall på dette, hvor besparelsen på kjelleroppvarmingen ikke var til å tro.

 

Analogt til dette er oppvarming av beinkalde hytter. Hva gjør de fleste; skalker alle luker og tenner opp ovnene. Hytta blir ikke varm før de må dra igjen.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Jeg ville tenkt NØYE gjennom hvilken varme du skal ha i båten og evt. om du skal ha noe i det hele tatt. Om du skal ha varme (dvs. om du planlegger å bruke/overnatte i båten høst/vinter/vår) tenke gjennom hvilken type du vil ha.

  • Satser du på marinaer med landstrøm er det jo enkelt: Hva som helst, gjerne vifte- eller panerovner.
  • Skal du være "selvhjulpen", dvs. uten landstrøm, har du i praksis 2 alternativer:

  1. Luftvarmere type Wallas, Eber, Webasto eller liknende. Fordelen er enkel montering og slanger kan føres nesten hvor som helst du vil ha varme. Selve varmeren kan plasseren i maskinrom eller lasterom (dette er jo rimelig stort på P37).
  2. Danskebysse (Pyro, Refleks, Glembring e.l.): Fordelen er betydelig koseligere varme og intet strømforbruk men de krever en del plass og det er slett ikke alle båter det er praktisk mulig å plassere disse.

Selv er jeg overlykkelig over at jeg valgte danskebysse, delvis fordi den ikke bruker strøm (selv om jeg har en batteribank på 810Ah :cool: ) men mest fordi det gir en lun og koselig varme helt støyfritt. Min 4kW Glembring kom på litt over kr 12.000.- med alle deler, 1.5 meter eksosrør, dekksgjennomføring og pipehatt. Poenget (omsider :blush: ) er at om du skal ha et eller annet varmesaker i båten, som Andreas også nevnte, så kan du bruke den i Dillebua nå og flytte den over i båten senere. Både luftvarmere og danskebysser kan godt brukes "på land".

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

ynroenn; er det ikke Hygrostat på avfukteren din ? Vi selger endel sånne saker, og utgaver som er beregnet på å gå mye / være kontinuerlig tilkoblet, har da alltid hygrostat ?

 

Suzuki

 

Joda, det er en hygrostat. Men kjelleren er stor og når jeg da stiller inn avfukteren på relativ fuktighet 50% på sommeren går den konstant. Mulig dette er litt overkill men..... På vinteren lar jeg den imidlertid hvile. Litt varme sammen med effektiv ventilasjon( inn gjennom ventiler, ut gjennom ett ubrukt pipeløp) gjør susen!

Link to post
Share on other sites

Åpne opp alt som heter vinduer og dører og få luftet ut den våte kjellerluften. Og hold ventilene oppe. Jo kaldere det er ute, jo tørrere er luften. Og som kjent er det mye lettere og varme opp tørr luft. Har sett tall på dette, hvor besparelsen på kjelleroppvarmingen ikke var til å tro.

 

Analogt til dette er oppvarming av beinkalde hytter. Hva gjør de fleste; skalker alle luker og tenner opp ovnene. Hytta blir ikke varm før de må dra igjen.

Helt enig. På sommeren stiller det seg imidlertid litt annerledes. Luftfuktigheten er ofte like stor ute som inne, og i mange tilfeller er det høyere temperatur ute. Jo varmere luften er, jo mere vann kan den holde på. Selv om den relative fuktigheten f.eks. er 65 % ute ved 25grader, mens den i kjelleren er 65% ved 15grader, inneholder uteluften mye mere vann. Når denne varme luften siver inn dannes det derfor lett kondens. AKkurat i de tilfellene er det effektivt å lukke ventilene og kjøre avfukter. Hvis jeg ikke hadde en avfukter ville jeg imidlertid holdt ventilene åpne, da bedret sirkulasjon på lufta motvirker muggdannelse osv.

 

På vinteren blir det jo som du sier omvendt. Kald luft kan holde på lite vann. Når den kalde luften kommer inn via ventiler høyt oppe på veggen, er den tyngre enn den varme innelufte. Uteluften presses ned langs gulvet og varmes opp. Når temperaturen på luften stiger synker den relative fuktigheten. Dette blir en "god sirkel" der luften tørkes ut og arealet gradvis blir lettere å varme opp grunnet at tørr luft er lettere å varme opp enn fuktig.

Redigert av ynroenn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...Poenget (omsider :blush: ) er at om du skal ha et eller annet varmesaker i båten, som Andreas også nevnte, så kan du bruke den i Dillebua nå og flytte den over i båten senere. Både luftvarmere og danskebysser kan godt brukes "på land".

Jeg har igrunnen ikke planlagt noe ifbm varme i 37'n ennå. I utgangspunktet har jeg jo Onan 4kW som kan drive et eller annet som varmer, selv om denne løsningen ikke er støyfri. Ut over dette har jeg sett for meg luftvarmere. Men behovet er ikke helt det store i første omgang. Mjøsa er kun farbar noen måneder sommerstid, så overnatting tidlig vår, sen høst og vinter er utelukket pga lav vannstand og/eller is.

 

Jeg har kommet til at jeg i første omgang prøver meg fram med strøm for å se hvor mye fyring med strøm som kreves for OK temperatur. Bua skal være rimelig bra isolert slik den er nå. Prøvde meg fram i kveld med en minusgrad og en panelovn på 800W. Etter noen timer var det for varmt til at man kunne drive noe grøvre arbeid uten å bli for varm. Men det gjenstår å se hva som skjer når utetemperaturen er jevnt mye kaldere enn det er nå. Kreves det mye fyring, kommer jeg nok til å gå for enten ved eller parafin som supplement. Har begge typer ovn stående.

 

Takker for alle innspill rundt saken. Det har vært overveldende engasjement. Jeg kommer til å drøye noen dager så evt. etternølere kan slenge seg på med ytterligere opplysende innlegg, og så setter jeg opp navneliste og trekker en fortjent vinner, ref. utlysningen litt lengre opp i tråden. :drink:

Link to post
Share on other sites

Da avslutter jeg min uhøytidlige førjulskonkurranse rundt innspill ifbm valg av fyringsmiddel i Dillebua. Bidragsyterne ble plassert i kattematboksen (Ja - ikke bokstavlig talt da :blush:) og trekning ble foretatt. Den heldige vinner ble bolla! Gratulerer så mye. :cheers: Det har kommet inn mange verdifulle innspill og synspunkter som jeg vil ta med meg videre. Foreløpig skal jeg gjøre forsøk med strømfyring for å se hvor mye som kreves for å holde varmen. Forsøkene har uteblitt grunnet konstant varmegrader selv på våre kanter av landet. Viser det seg at det kreves uforholdsmessig mye strøm, kommer jeg muligens til å komplettere med vedovn. Tusen takk til alle som har bidratt!

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Da er jeg ex-Princess eier :nonod: . Som enkelte har observert, ble båten solgt på Finn tidligere i år. Årsaken til salget var at jeg ikke maktet å se på alt arbeidet som ventet i båten. Jeg var ganske langt nede psykisk og det ble en belastning å hver dag gå å se på alt det ugjorte arbeidet som jeg ikke hadde overskudd til å ta fatt på. Så en vond beslutning ble tatt og båten ble solgt til Drammen. Og med salget gikk mange drømmer i knus, men det var valg mellom pest og kolera. Hva som vil skje videre, er usikkert. Det blir i tilfelle å anskaffe noe som det ikke er så mye arbeide med. Er litt i tenkeboksen om dagen for å bli enig med meg selv hvor mye jeg kunne tenke meg å evt. legge ned på den neste båten.

 

Vil med dette få takke alle som har fulgt med i tråden og bidratt med innspill og råd :cheers:. Det var moro så lenge det varte.

Link to post
Share on other sites

...hyggelig å se deg på baatplassen igjen!

Takk for det! Hyggelig å være innom igjen.

...Hyggelig å ha deg tilbake her Dilla :flag:

Takk så mye. Skal prøve å ikke la det bli mange måneder til neste gang. Men sliter med bare 33k analog modem forbindelse til nettet og da begrenser det seg veldig hvor mye surfing det blir. Selv det å betale en regning i nettbanken blir en real tålmodighetsprøve. Men nå må jeg stikke - over til Perlen's tråd om nyanskaffelsen og beundre det nye skipet :yesnod: .

Link to post
Share on other sites

Det var jo trist at du valgte å selge båten, men på den annen side det er en DØD ting, det er mange muligheter det går flere tog for å si det sånn :smiley:

Det viktigste er å ta vare på helsa!, hobbyer må være lystbetont og givende. Ikke tyngende og gi en følelsen av det motsatte.

Lykke til videre Batdilla hyggelig å se deg igjen her på BP :smiley:

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

...hobbyer må være lystbetont og givende. Ikke tyngende og gi en følelsen av det motsatte.

Du traff spikeren på hodet. Kunne ikke sagt det mer dekkende selv. Det krever sin mann å gjennomføre et slik stort prosjekt. Hatten av for alle som har eller er i ferd med å gjennomføre noe lignende.

...hyggelig å se deg igjen her på BP :smiley:

Takk for det. Kjenner båt-iveren stiger flere hakk bare etter en times tid i forumet :smiley: .

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...