Jump to content

37 fot målrettet vanvidd - Princess 37


Batdilla

Recommended Posts

Ai-ai, Dilla! :yesnod:

 

Dette var noe annet enn en trang 22-foter - selv om du hadde både do OG dusj i den også. Du blir nok ikke arbeidsledig på en stund, nei - men grunnlaget ser jo meget bra ut. Synd du ikke tok vare på hvordan det så ut da du fikk den på gårdsplassen hjemme!

 

Lykke til videre, Batdilla!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

...Lykke til med videre arbeid.

Takk! :smiley:

...Lykke til og God Jul!

Takk i like måte. :smiley:

...Endelig. Du som er den verste til å "mase" på andre vedrørende bilder etc., er jo den tregeste

Nja, jeg har forsøkt å roe'n ned betraktlig mht masing om bilder all den tid jeg har ligget såpass tynt ann selv. Men, nå derimot, skal ikke noen føle seg trygge for en del masing igjen framover. :wink:

...Med kun helger til rådighet, så er vel denne sjøsatt høsten 2006?

Tror nok ikke det. Se signaturen min, så gir den et hint om forventet framdrift.

...Jeg ønsker lykke til videre, og er sikker på at denne får den oppløft denne fortjener

Takk! :smiley:

...et lite skipsbibliotek med en velutstyrt Maritim avdeling, med egne lånekort for mine båtvenner.

Skal ikke se bort fra at det kan bli både skipsbibliotek og videosamling ombord. Men det går nok en del tid før slike ting kan få prioritet.

...Litt og gjøre på her ja, du snakket om en 5 års plan elns?

Jeg har egentlig ikke tenkt å legge opp til noen tidsplan. Det sprekker uansett, er erfaringen. Her er det såpass med arbeide uansett at det får ta den tiden det tar, og så driver jeg på når overskudd og tid tillater det. Skulle jeg hatt en plan, ville jeg jobbet til hjertet ikke ville mer. Kjenner meg selv såpass godt.

...noe eldre noe som er litt kantete.

Det er selvfølgelig ikke båten min du referer til når du omtaler linjene som kantete. Men en skummel formulering er det... :lol:

...Lykke til

Takk! :smiley:
Link to post
Share on other sites

...Synd du ikke tok vare på hvordan det så ut da du fikk den på gårdsplassen hjemme

Ja det gremmer meg litt. Det har løftet seg ganske bra siden jeg tok de første takene. Men jeg tror det var noe med at jeg ikke så på vasking og rydding som et prosjekt - det var bare noe som måtte gjøres for å komme igang med prosjektene. Men så snart prosjektene kommer igang, da blir det andre boller mht bilder.

...Lykke til videre, Batdilla!

Takk! :smiley:

Kanskje jeg heller skulle si at jeg ikke liker båter som ser ut som et såpestykke

Neida, jeg forstod hva du mente, selv om kantete kanskje ikke er ordet jeg selv ville valgt. Kanskje noe mer i retning av klassisk, personlighet, eller noe slik. Akkurat - kantete, vil enkelte mene da. Samme det - jeg liker ihvertfall det eksteriørmessige veldig godt, selv om jeg har mine synspunkter på en del av det interiørmessige.
Link to post
Share on other sites

Enormt prosjekt dette her ja, ville delt denne jobben opp i flere prosjekter. Blir liksom mer overkommelig da.

Men belønningen kommer jo når prosjektet har nådd sjøsetting, ferdig blir en jo aldri. Og det er jo ikke alltid meningen heller, dukker jo stadig opp nye prosjekter.

 

Lykke til skal du i hvertfall ha.

Link to post
Share on other sites

Skikkelig bra dokumentert Dilla. Selve brannskadene er vel egentlig mindre framtredende enn hva jeg hadde trodd på forhånd. Men det er klart, det er en stor jobb bare å få vasket ned og bli kvitt lukta. Ellers har du vel to valg videre.

1) Bringe båten tilbake til den stand og nogenlunde den standard den var før det brant.

2) Full restaurering, modernisering og oppgradering.

 

1) tar tid. 2) koster penger (mye penger) og tar tid.

Uansett får du ha lykke til. For ikke å risikere å gå lei, da allt kan virke for overveldende, burde du kanskje prøve å dele opp arbeidet og gjøre deg ferdig med en seksjon av gangen? Da tror jeg jobben kan virke mer overkommelig. Dessutern får du stadig små oppmuntringer underveis i den forstand at visse seksjoner av båten blir ferdig restaurert.

 

Hilsen en som restaurerer en enkel sidekabin i en 35, og som synes dèt er mye jobb og koster mye penger, og som er overbevisst om at jeg stemte rett da jeg stemte på Dilla som årets båtentusiast.

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Lykke til med prosjektet.

 

Det er en stor jobb du har foran deg. Jeg misunner deg ikke, men for en etusiast som deg blir deg sikker mye moro, og lærerikt.

 

Skal bli spennende å se bilder båten etter hvert som det fremstår i ny drakt.

 

PS!

Tips: Ikke lag deg en tidsplan e.l. som er for ambisiøs. Ta det rolig, planlegg litt og skynd deg langsomt. Tar du "snarveier" vil du garantert angre senere.

Link to post
Share on other sites

Dette går nok så det suser, Dilla!! Mitt tips: Få båten så nogenlunde i akseptabel stand, slik at du får prøvd den ut i praksis. Da får du et mye bedre grunnlag for å vurdere endringer/ombygging. Lykke til i alle fall!

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

...Lykke til Båtdilla

Takk! :smiley:

...Lykke til videre.

Takk! :smiley:

...ville delt denne jobben opp i flere prosjekter. Blir liksom mer overkommelig da.

Ja, jeg må få til en slags oppdeling. Nytter ikke å drive alle steder med alt samtidig. Mye henger sammen, så det gjelder å begynne i rett ende. Har ennå ikke noe klart bilde av i hvilken rekkefølge ting best bør skje. Men inntil videre, er det en masse jeg kan gjøre som utfyllingsarbeide, mens jeg tenker på rekkefølgen av de mer viktige tingene. Det er fordelen i prosjektet - alltid nok arbeid å ta av.

...Da er du godt i gang med denne jobben, du må huske å fore oss med en masse bilder underveis slik at vi ikke går glipp av noe.... Og husk at du må kose deg med jobben underveis....

Bilder skal bli. Prosjektene som står i kø er mange, så det mangler ikke på muligheter til å ta -før og -etter bilder. Og koser meg gjør jeg. Hver eneste time i båten.

...Nå gjelder det bare å holde tunga rett i munnen, og ikke få "dilla" på en eller annen finurlig duppetings som stjeler all tid

Ja der sa du det. Hvor mange dager kan man ikke bruke bare på en i den store sammenhengen liten detalj, bare for at det føles helt nødvendig der og da? Takket være forumet har jeg fått avverget de første mulighetene alt - såpestykketrapp opp til fly og targabøyle på fly. Det kommer nok mange slike "fristelser" framover men da må jeg prøve å benytte forumet til å komme ned på landejorden igjen, de gangene det er behov for det :blush:.

...Selve brannskadene er vel egentlig mindre framtredende enn hva jeg hadde trodd på forhånd.

Bare så det ikke er tvil om det - det var en annen båt i samme opplagringshall som brant - ikke 37'n. Skadene på 37'n er hovedsaklig røyk og sotskader, med unntak av fly der varmen fra brannen var så sterk at førerkonsollen og setene smeltet. Heldigvis får'n si, det hadde vært adskillig tyngre å gå løs på et prosjekt med masse brannskader i tillegg til sot og røyk.

...Ellers har du vel to valg videre.

1) Bringe båten tilbake til den stand og nogenlunde den standard den var før det brant.

2) Full restaurering, modernisering og oppgradering.

Original stand er utelukket. Til det synes jeg det interiørmessige levner for mye å ønske. Så det blir nok en del vekt på modernisering og oppgradering etter hvert som jeg tar for meg de forskjellige delene av båten. Men samtidig er det viktig å prøve å begrense seg slik at man ikke driver så mye med hver enkelt detalj at man blir lei før man ser fremgang. Dette blir nok en vanskelig avveining.

...For ikke å risikere å gå lei, da allt kan virke for overveldende, burde du kanskje prøve å dele opp arbeidet og gjøre deg ferdig med en seksjon av gangen? Da tror jeg jobben kan virke mer overkommelig. Dessutern får du stadig små oppmuntringer underveis i den forstand at visse seksjoner av båten blir ferdig restaurert.

Som andre også er inne på, må jeg seksjonere arbeidet på et slags vis. Pr. i dag er det så mye som skal gjøres at jeg ser ikke helt veien og hvordan. Først tenkte jeg å bli ferdig med rengjøring. Rengjøring er nyttig også på den måten at da blir jeg kjent med alle kriker og kroker og får bra oversikt over ting og tang. Deretter får jeg tilegne noen dager til planlegging hvor jeg prøver å sette ting litt i system.

...og som er overbevisst om at jeg stemte rett da jeg stemte på Dilla som årets båtentusiast.

:blush: Takker så mye for det :smiley:. Men det er nok mange bra kandidater til en slik tittel. Både blant de som poster aktivt og de som kun leser.
Link to post
Share on other sites

...men jeg hadde trodd det var enda verre etter en brann.

Som nevnte lengre opp, det er mest sot- og røykskader det går i. Det kunne absolutt vært mye verre, men da er det ikke sikkert undertegnede hadde vært eier av prosjektet...

...Ikke lag deg en tidsplan e.l. som er for ambisiøs. Ta det rolig, planlegg litt og skynd deg langsomt. Tar du "snarveier" vil du garantert angre senere.

I utgangspunktet har jeg ikke tenkt å operere med tidsplan i det hele tatt. Jeg tenker å lage meg en fremdriftsplan i form av en oversikt over rekkefølgen ting bør skje i og hvordan de ulike tingene er prioritert i forhold til hverandre. Men denne planen tenkte jeg å ha helt uavhengig av noen tidsakse. Det får ta en tiden det tar. Og med det som utgangspunkt driver jeg så mye jeg har overskudd til, og prøver å kombinere dette med å være samboer. Det kan bli tøft nok det, selv uten en tidsplan :eek:. Snarveier har jeg respekt for. Problemet mitt er vel snarere det motsatte - i utgangspunktet er det ikke noe som tar for mye tid. Kreves det, kan jeg godt file ei helg på en tredetalj bare for å få den slik jeg vil ha den...

Heisan, flott å se at det finnes entusiaster, blir nok bra dette....

Ja, må jo ha troen på at det kan bli noe av dette. Når jeg ser på båten, ser jeg ikke dagens tilstand i det hele tatt. - Jeg ser en slørete tåke foran meg samme hva jeg titter på, og i andre enden av denne tåken ser jeg båten slik den skal bli. Det er "bare" tiden, arbeidstimene og kostnadene imellom som skiller det andre ser og det jeg ser.

...Mitt tips: Få båten så nogenlunde i akseptabel stand, slik at du får prøvd den ut i praksis. Da får du et mye bedre grunnlag for å vurdere endringer/ombygging.

Ja, jeg lurer på om dette er en av tingene som må legges til grunn når jeg legger framdriftsplanen min. Alt ferdig utvendig og operativ rent teknisk. Det bør kanskje bli førsteprioritet. Går jeg skikkelig lei da, har vi muligheten til å hive den på vannet og bruke den litt, selv om det er byggeplass en del steder innvendig ennå. Men det er klart - med transportkostnader i størrelsesorden over 20' for en tur, driver man ikke å reker fram og tilbake mellom hagen og havna altfor mange ganger.
Link to post
Share on other sites

[quote name='Batdilla' date='20.12.05 18:41' post='192502'

Ja, jeg lurer på om dette er en av tingene som må legges til grunn når jeg legger framdriftsplanenmin. Alt ferdig utvendig og operativ rent teknisk. Det bør kanskje bli førsteprioritet.

 

Det hadde i alle fall garantert vært min førsteprioritet. Først gjøre ferdig alt teknisk, samt shine opp motorrom og tankrom/andre stuerom. Deretter fått orden på flybridgen, samt annet utvendig. Faren ellers er at du blir drittlei, og sitter igjen med en båt som ikke er salgbar en gang på grunn av at alt ligger i deler og er påbegynt men langt fra ferdig. Jeg har gjort denne feilen med diverse biler og denslags, og har innsett verdien av å holde ting operativt. Reparere, ikke restaurere!!!

 

Av den grunn så var jeg også kjapp med å få Viksunden i drift igjen, etter en periode hjemme i hagen etter kjøpet. Dette forløp seg som følger: Når jeg kjøpte båten så var den ikke sjødyktig, da alt av wirer, styring, eksos, dynamo m.m. fulgte med i løsvekt. Hadde meg derfor et par-tre helger i Bergen med sovepose og verktøykasse, før båten var klar til sjøsetting. Deretter ble det en fin tur fra Bergen til Haugesund, før båten ble fraktet med lastebil hjem til hagen. Etter to måneders hektisk jobbing hjemme i hagen ble båten sjøsatt igjen, og siden det så har jeg fikset saker og ting litt etter litt mens båten ligger på sjøen. Og i mellomtiden har det blitt ferietur, helgeturer og mange fisketurer for å holde inspirasjonen oppe. Båter er til for å brukes!

 

Lykke til uansett, dette kommer til å bli en kjempebåt når den blir ferdig!

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ja, jeg må få til en slags oppdeling. Nytter ikke å drive alle steder med alt samtidig. Mye henger sammen, så det gjelder å begynne i rett ende. Har ennå ikke noe klart bilde av i hvilken rekkefølge ting best bør skje. Men inntil videre, er det en masse jeg kan gjøre som utfyllingsarbeide, mens jeg tenker på rekkefølgen av de mer viktige tingene. Det er fordelen i prosjektet - alltid nok arbeid å ta av.

Riktig rekkeflølge er viktig, slik at du ikke gjør noe som blokkerer for noe annet slik at du må gjøre det to ganger. Forøvrig er jeg enig med dem som mener at du bør få den sjødyktig først, og kansje vente med en lugar eller to til etter at den er kommet på vannet.

Lykke til videre Dilla, dette blir en kjempe båt, for ikke å snakke om skip. Og tenk på den hekksjøen da man...... :cool:

Link to post
Share on other sites

...Det hadde i alle fall garantert vært min førsteprioritet. Først gjøre ferdig alt teknisk, samt shine opp motorrom og tankrom/andre stuerom. Deretter fått orden på flybridgen, samt annet utvendig. Faren ellers er at du blir drittlei, og sitter igjen med en båt som ikke er salgbar en gang på grunn av at alt ligger i deler og er påbegynt men langt fra ferdig. Jeg har gjort denne feilen med diverse biler og denslags, og har innsett verdien av å holde ting operativt. Reparere, ikke restaurere!!!

Du fikk meg på tanker her. Kommer nok til å huske disse ordene da jeg legger planen min.

...Lykke til uansett, dette kommer til å bli en kjempebåt når den blir ferdig!

Takk! :smiley: Det hjelper på motivasjonen å høre at andre har tro på dette. For det skal innrømmes at det er øyeblikk jeg lurer litt på hva jeg har begitt meg ut på.
Link to post
Share on other sites

...Forøvrig er jeg enig med dem som mener at du bør få den sjødyktig først, og kansje vente med en lugar eller to til etter at den er kommet på vannet.

Jeg kan være enig i det. Det er bare det at alt blir så mye mer tungvint når man må drive og farte mellom hjemme og havna for å jobbe på båten. Er det store prosjekter, blir dette veldig tungt. Da blir Dillerinnen sittende alene hjemme hele lørdag og søndag og det er hun ikke noe happy for. Det har vi prøvd før. Har jeg båten hjemme, er jeg i hvertfall i nærheten, vi spiser sammen, og jeg er ut og inn jevnlig igjennom hele dagen. Men jeg kan alltids legge det opp slik at jeg lar et par rom være i fred til slutt, og er det igjen lyst og energi tar jeg de da. Er det ikke igjen lyst og energi, må båten på vannet og da ville det ikke blitt gjort noe mer uansett om båten stod hjemme eller i havna.

Lykke til videre Dilla, dette blir en kjempe båt, for ikke å snakke om skip. Og tenk på den hekksjøen da man

Takk! :smiley: Ja, skulle tro Generalen i Bergen vil kunne få konkurranse om høieste bølger når jeg kommer meg på vannet etter hvert. :yesnod:
Link to post
Share on other sites

Poenget er vel heller at i stedenfor å jobbe på båten alle sommere i noen år framover, så kan du bruke den en del om sommeren og ta en pause fra jobbinga da, så får Dillerinnen sett mer til deg en bare ved matfatet. Så tar du den på land om vinteren og jobbe på den da. Men nå er jo båten så pass stor at hadde du hatt den i saltvann så hadde den vel ikke blitt tatt på land om viteren, men Mjøsa fryser vel slik til at du må ta den på land.

Link to post
Share on other sites

For det skal innrømmes at det er øyeblikk jeg lurer litt på hva jeg har begitt meg ut på.

Synes egentlig det ser veldig bra ut jeg! Nye tanker, nye teakdørker, skikkelig maskineri m.m.

Hvis du klarer å bli kvitt lukten skikkelig, reparere det som må repareres av det tekniske og innredning samt får bygget opp flybridgen på nytt (blir nok endel arbeid...) så har du vel allerede doblet verdien på båten, samt fått en båt som det går an å bruke. Og så kan du heller i neste fase begynne å bygge om ting hvis du ikke er fornøyd med løsningene....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Og så kan du heller i neste fase begynne å bygge om ting hvis du ikke er fornøyd med løsningene....

Akkurat dette som du skriver, er uhyre viktig. Når vi kjøpte Perlen, ønsket vi å påbegynne restaurering med det samme, men valgte å bruke denne en sommer før arbeidet tok til. Dette for å erfare under bruk hvordan vi ønsket å ha innredninger etc.

 

Selv på denne måten, er vi kommet til at der skal skje endringer, noe som blir utført i vinter.

 

Det er nemlig slik at når man i tankene ser for seg hvordan det best kan bli, så stemmer slettes ikke alltid dette med praktiske realiteten........

Link to post
Share on other sites

Poenget er vel heller at i stedenfor å jobbe på båten alle sommere i noen år framover, så kan du bruke den en del om sommeren og ta en pause fra jobbinga da, så får Dillerinnen sett mer til deg en bare ved matfatet. Så tar du den på land om vinteren og jobbe på den da.

Jo, du er inne på noe der. Men har vi først fått den på vannet, tror jeg neppe den blir fraktet hjem med det første. En ting er at transporten koster en 20' hver vei. En annen ting er at jeg er veldig usikker på om båten går under alle kabelstrekk og lignende som er langs krøtterstien vi bor. I verste fall kan det hende båten må fraktes ned uten fly, hvorpå fly monteres i havna. Og da betyr det fort at båten blir stående på land i havna om vinteren. Dette med jobbing i helgene (Som er eneste dagene jeg får jobbet utenom ferier) er noe herk når båten står hjemmefra. Enten det er sommer eller vinter. Det går ikke buss til oss i helgene. Og selv fører jeg bare motorsykkel og båt. Dette betyr at Dillerinnen da leverer meg om morgenen i båten, der blir jeg hele dagen fordi det er for langt å reise opp og ned for å spise, og så henter hun meg på kvelden. Dette er ikke moro for noen av oss når det strekker ut i tid. Da får heller båten stå i hagen et år eller to ekstra, hvis det må til for å holde forholdet sammen. Tid har vi heldigvis nok av. :smiley:

...Men nå er jo båten så pass stor at hadde du hatt den i saltvann så hadde den vel ikke blitt tatt på land om viteren, men Mjøsa fryser vel slik til at du må ta den på land.

Stemmer. Ikke bare fryser Mjøsa, vannstanden synker så mye at i nordenden hvor vi holder til kan man gå mer eller mindre tørrskodd fra ene bredden til andre bredden om våren.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...