Jump to content

37 fot målrettet vanvidd - Princess 37


Batdilla

Recommended Posts

Håss`n går det her da ???

(Du må klemme på med litt mere info ang. ditt prosjekt........)

Står stille. Intet nytt å rapportere. 37'n er rett og slett syltet ned i påvente av at jeg blir ferdige med andre ting slik at jeg får tid. Jeg kommer nok til å både rapportere og spørre så det holder når jeg kommer igang igjen. Men slik det er nå, er det så mange andre ting som også må gjøres at det er ikke noe moro. Sesongen er som kjent nå igang også på Mjøsa. Så da har det vært sjøsetting og klargjøring av Sjømannen. Noen helger har gått med til hagen. Så har det vært konfirmasjoner og bryllup. Inneimellom driver jeg med de avsluttende arbeider innvendig i Dillebua. Og etter hvert må vi prøve å få noen turer med Sjømannen også. Slik det ser ut nå, regner jeg med å ta opp igjen arbeidene i 37'n en gang på høsten, og så drive for fullt fra vinteren (Hvilket blir første år hvor Dillebua er fullt operativ også på vinterstid).
Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

37'n har nå fått ny burka. Den gamle måtte gi tapt i vindene som herjer på snaufjellet om dagen. Som enkelte vil huske, bestod den opprinnelige presenningen av såkalt 100 kvadrat byggplast som var delt i 3 deler og påsatt maljer i form av metallskiver festet med sølvtape. Grunnen for et slik valg var å se om det ville holde i lengden og da slippe mer lys inn enn en tradisjonell presenning ville. Fasit er at de fleste maljene holdt, men at noen gav opp. Men ikke på en slik måte at det truet konstruksjonen som sådann. Det svake punktet viste seg å være skjøtene mellom de 3 delene. Disse var festet sammen med sølvtape på begge sider av skjøten. Som forventet, tæret vær og vind på tapen slik at denne etter hvert slapp taket med det resultat at vinden fikk tak mellom skjøtene og rev av plastikken. Plastikken i seg selv var hel, men den blåste av og ødela det som måtte være igjen av maljer. Men konstruksjonen holdt et helt år. Hadde jeg tatt den ned en solskinnsdag i sommer og skiftet sølvtape i skjøtene, eller funnet en bedre måte å spleise skjøtene på, er jeg ikke i tvil om at konstruksjonen kunne overlevd i mange år. Men når all plastikken først var nede, følte jeg tiden var moden for å prøve noe mer solide saker. Så for en uke siden la jeg på 2 presenninger anskaffet på Europris i størrelsen 6x10m til den nette sum av i underkant av 400,- pr. stk. Dvs. kvalitet litt over den vanlige grønne typen som er av aller billigste type. Igjen dukket dette med skjøt opp som en utfordring. Jeg hadde valget mellom å flette presenningene sammen i maljene og åpne for inntrengning av vann, eller la de overlappe med de utfordringer det drar med seg. Jeg valgte det siste. Allerede dagen etter viste svakheten i konstruksjonen seg - vinden smøg seg imellom overlappen, løftet presenningene fra hverandre, fikk et saftig tak som medførte enten en febrilsk flapping i overlappingen, eller saftig røsking i hele stativet. Noe måtte gjøres. Etter litt hurtigtenking, fikk jeg ideen om å ta et par slangestubber i passe lengde, dra et reip igjennom disse, deretter fylle de med bolter og spiker for å oppnå tyngde, og deretter festet jeg slangestubbene til den ene presenningen som overlappet den andre. På den måten blir kanten som overlapper presset inntil presseningen den overlapper og vinden får således ikke mulighet til å gripe tak i kanten og begynne å røske. I ettermiddag - mens verket var ferdig og jeg mottok noen riktig oppmuntrende SMS'er fra Perlen, slo vinden til igjen og jeg fikk se hva det var verdt. - Det fungerte over all forventning :cool: . Ikke blåste vinden inn regnvann og ikke fikk den tak i skjøten. Jeg er nå rimelig sikker på at jeg kan gå de neste årene trygt i møte i sikker forvissning om at overbygget rundt båten er tett.

 

Jeg håper på å oppdatere oftere i denne tråden fordi nå er Dillebua snart klar. Jada - jeg vet jeg har nevnt det mange ganger før. Men ting tar tid. Og har man lite tid, eller mye som skal gjøres, da tar det tid. Bare se M/S Bastard. Men nå er jeg så langt med bua at jeg ved selvsyn ser at jeg snart er ferdig. Snart begynner "finne frem alt som hører til der og organisere det". Det skal bli moro. Har allerede blinket inn en brukt forsterker på 120W på Tangen som skal få erstatte den jeg har. Skikkelig trøkk er et must.

 

Men det er en ting jeg sliter med som jeg gjerne skulle hatt noen konstruktive innspill på - fuktighet. Av en eller annen grunn er den relative fuktigheten i bua helt hemningsløs. Allerede etter en time drypper duggen fra vinduene og det meste som kan ruste det ruster. Ikke ønskverdig på et sted hvor gull, skatter og dyrt verktøy skal lagres. Døråpninger og vinduer er gått over og utbedret etter beste evne så årsaken skyldes neppe disse. Jeg mistenker synder til å være en 4,1kW propanovn. Ventilasjonen i bua består av et inntak i ene enden, skillevegg med dør som har stått oppe til nå, og ei avtrekksvifte i andre enden som så langt ikke har vært i drift grunnet oppussing. Bua er totalt 19kvm, delt i et lite rom hvor inntaket er og hvor det er 2 vinduer. Videre er det et stort rom hvor det er et stort vindu, et lite vindu, ei utgangsdør, samt ovnen og avtrekksvifta. Den relative fuktigheten er over 80%. Jeg har ikke fått målt forskjellen i temperatur mellom tak og gulv, men den er betraktelig. Gradestokk for å måle dette er anskaffet, men ikke satt i drift. Så hva gjør man med dette? Dette med inneklima er nok et område som jeg har liten greie på. :confused::crazy: Noen tanker:

 

Avtrekksvifta har sikkert en funksjon. Jeg merker en bedring i lokalene når utgangsdøra står på vid gap. Ut fra dette utleder jeg at å starte opp avtrekksvifta antageligvis vil føre til en forbedring. Men hvor stor? Tilstrekkelig? Vifta tenker jeg i første omgang å kjøre via en timer som kjører et fastsatt antall minutter i timen. Viser det seg effektivt, har jeg via Clas lært at det finnes noen som heter huminidator som er en giver som kan stilles inn til å styre applikasjoner ved en innstillt verdi.

 

Jeg innbiller meg at det kunne vært fordelaktig med noen vifter i taket som sørget for å blåse varmluften ned til gulvet. Om ikke annet, så ville rommet antageligvis oppleves varmere når varmen er bedre fordelt i rommet. Til dette tenkte jeg å benytte noen 220V vifter fra Clas Ohlson og lage noen kanaler som henter varmluft fra taket og flytter dette til gulvet. Spørsmålet er om dette har noen hensikt mht til fuktighet og om dette er nok til å bli kvitt problemet i kombinasjon med avtrekk.

 

Siste skanse er å ta i bruk en avfukter. Spørsmålet er om dette er nødvendig uansett slik at vifter som antydet over er overflødig mht fuktighet. Den godeste Clas har selvsagt også dette i sitt vareutvalg - avfukter til 1295,-. Noen formening om denne vil gjøre jobben? Evt. kanskje du har en brukt avfukter til salgs?

 

Alle innspill mottas med stor takk. Dette er siste store utfordring som må løses før alle godsakene kan flytte inn :yesnod::sailing:

 

Appropos Sjømannen: Det eneste den fikk oppleve i år, var å bli sjøsatt, en kort tur på 10 min. etter sjøsetting, og deretter opplag nå i høst. Trist, men sant. Og nå har onkel ungen på 13 fått helt båtdilla, så da må det stilles opp der også for å hjelpe poden på rett spor. Får heller ta det igjen neste år, Sjømann. God båt glemmes ikke så lett!

Link to post
Share on other sites

Døråpninger og vinduer er gått over og utbedret etter beste evne så årsaken skyldes neppe disse. Jeg mistenker synder til å være en 4,1kW propanovn. Ventilasjonen i bua består av et inntak i ene enden, skillevegg med dør som har stått oppe til nå, og ei avtrekksvifte i andre enden som så langt ikke har vært i drift grunnet oppussing.

 

Hei Dilla og velkommen tilbake! Hyggelig at du er på nett igjen.

 

Propan avgir vanndamp når det forbrennes. Det er garantert synderen din! Vi har en slik en på hytta på snaufjellet (det er vel et par timers kjøring fra deg så jeg skjønner at vi har ulik definisjon på både snau og fjell :wink: ) og her dugger det vakent når vi fyrer ut de værste minusgradene av soverommene.

 

Løsningen er å slutte å fyre med propan samt at du må ha god gjennomlufting - bedre med for mye enn for lite.

 

Fukt skapes også av temperaturforskjeller i seg selv i et lukket rom. Det er nok at temperaturen går fra -18 til -17 til at det dannes fukt. Kjenn på en pose med frosne grønnsaker i frysedisken neste gang dere handler. Knaser det i iskrystaller har man ikke klart å holde hele frysekjeden der maks temp er -18 grader.

 

Siste rest av fukt kan du ta bort med enten avfukter eller fuktballer med salt. Selges stort sett overalt - også på Clas Ohlson

 

 

Kort oppsummering: få ut propanovnen - det er største synderen. Sørg for gjennomlufting. Siste rest av fukt tar du med tørrballer eller en avfukter. Fyr med strøm i stedet for propan om du må fyre - selv med dagens strømpriser er det antakelig billigere enn propan

Varme: vifter i taket som blåser varmluften ned kan fungere (varmluften stiger alltid opp da den er lettere enn kaldluften). Mange bedrifter har vifter som blåser ned om vinteren for å varme lokalene. Om sommeren går viftene andre veien for å løfte den kalde lufta opp fra gulvet.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Dilla og velkommen tilbake! Hyggelig at du er på nett igjen.

Takker så mye. Ukrutt forgår ikke så lett... :wink:

(det er vel et par timers kjøring fra deg så jeg skjønner at vi har ulik definisjon på både snau og fjell :wink: )

Vel, alt er relativt. Sett i forhold til kysten hvor jeg trives best, er 550moh snaufjell. Einerbæren vokser vilt på deler av tomta og da føler jeg at jeg er på fjellet :wink:.

Løsningen er å slutte å fyre med propan samt at du må ha god gjennomlufting - bedre med for mye enn for lite.

Slutte å fyre er ikke noen option når propan er eneste fyringsmiddel og det er en rekke kuldegrader i rommet. Men gjennomlufting har jeg tro på, som antydet over.

Fukt skapes også av temperaturforskjeller i seg selv i et lukket rom.

Det foresvever meg. Derfor er teorien om vifter som flytter luft fra tak til gulv antydet. Spørsmålet er om dette er nok, eller om det trengs avfukter i tillegg.

Siste rest av fukt kan du ta bort med enten avfukter eller fuktballer med salt. Selges stort sett overalt - også på Clas Ohlson

Avfuktere er allerede i drift uten synlig forskjell. 1kg sekker avfuktere. De drar riktignok ut fuktighet, men ikke på langt nær nok til at det monner. :cryin:

Fyr med strøm i stedet for propan om du må fyre - selv med dagens strømpriser er det antakelig billigere enn propan

Tanken har slått meg. Noen som kan backe opp antagelsen uten at jeg behøver å begi meg ut på avanserte sammenligninger for å finne ut om det er lønnsomt?

 

Takker så mye for innspillet! Like kjapp på avtrekkeren som alltid. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Mener å huske at vanndamp er hoveddelen fra forbrent propan. Noen mulighet for å lede "eksosen" fra propanovnen ut i friluft (til kråkene)?

Det skal ærlig innrømmes at dette har plaget meg mer enn en sen kveld jeg ikke har fått sove. Jeg har også fått med meg at propan genererer fuktighet. Naturlig er da å tenke som du foreslår. Hvilket jeg har gjort uten å kunne komme opp med noen god løsning. En slik ovn stråler i flere retninger - oppover og fremover. Jeg har kommet til at det er ikke så enkelt å fange opp dette uten at det vil koste uforholdsmessig mye å gjennomføre. Hver gang jeg har vært inne i disse tankebaner har jeg endt opp med det Bitteliten sier: Kutt ut propan og fyr med strøm. Jeg må innrømme at grunnen til at jeg fyrer med propan er at det for det første er en veldig rask måte å varme opp på, samt en antagelse om at det er billig i forhold til f.eks. strøm. Men spørsmålet er om det virkelig er så gunstig. Da må selvsagt de forventede strømprisene tas i betrakning. Hva med parafin - er det et gunstig alternativ? Det som hadde gjort seg nå, var noen med peiling som kunne synset litt kvalifisert om hva som er billigst av strøm, propan og parafin.

 

Utfordring start: Hvis noen kan komme opp med et regnestykke som viser hva jeg bør gå for av fyringsmidlene propan, strøm og parafin, kan vedkommende vente seg fritt valg fra monopolet til en verdi av inntil 300,- fritt tilsendt til jul. Forutsetning er nevnte lokale på 19kvm. Temperatur på minst 15 grader 40 timer pr. uke. Skulle flere komme opp med samme resultat, forbeholder undertegnede seg retten til å la Dillerinnen kåre vinneren via loddtrekning mellom vinnerkandidatene. Forøvrig legges engasjement, fantasi, samt evne til å bidra til en fungerende løsning for undertegnede også til grunn. Er det noe jeg har uteglemt da, så må det forventes at også det legges til grunn. Men hvis noen tar utfordringen og kommer opp med et seriøst forslag - litt mer seriøst enn denne utlysningen, kan det garanteres at det kåres en vinner så fremt det presenteres et regnestykke som viser de faktiske forhold. Utfordring slutt.

Link to post
Share on other sites

Kan synse litt om propan til oppvarming. Regnet litt på dette den gang (2004?) strømprisene skjøt til himmels. Lokale jernvaren anbefalte ovenr med 3kg elle 5kg flasker. Med fylling/bytting av flasker på lokal bensinstasjon var dette ikke lønnsomt. Mener prisen dengang ble over 1,50 pr. kWh. Hjalp litt på prisen om en kunne bruke 10kg flasker, men det var fortsatt ikke lønnsomt. For å få propan konkuransedyktig i pris måtte jeg ha tank og få det levert fra bil. Da ble investeringen uforsvarlig kostbar, særlig siden det må borres og skytes for å få tanken ned i bakken.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Tanken har slått meg. Noen som kan backe opp antagelsen uten at jeg behøver å begi meg ut på avanserte sammenligninger for å finne ut om det er lønnsomt?

 

Fyrer du med gass fra 10kg flasker ? Energien her ( den effektive ) ligger på mellom 2 og 3 ggr prisen på støm, kanskje noe over det også.

 

Ingen mulighet til å få på plass en vedovn da ? Sånn som de bruker i koie, med rør rett gjennom veggen, og stålpipe ute ?

Har du da strøm så det alltid er over 5 grader, fyrer du jo opp med litt teakbiter og oljete filler.

Vips så har du 20 grader, nesten gratis. Det ville jeg gjordt.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hei Dilla, godt å ha deg tilbake.

Propanfyringa er nok årsaken til fuktigheten ja, avgassen fra forbrenning av propan består vel stort sett av CO2 og H2O (altså vann). Og propan i alt annet en stooooore mengder er dyrere en strøm. Som Suzuki sier ville jeg også vurdert vedovn, gjerne med innvendig stålpipe og takgjennomføring, da får du også en del ekstra varme fra pipeløpet.

Link to post
Share on other sites

Varmer du med en eller annen form for forbrenning som foregår inne i bua så har du et tap ved at du har en pipe som spytter ut avgasser som er varme. Tar du forbrenningsluften fra bua så må du ta inn kald luft fra utsiden. Sånt sett har du alltid en ulempe i forhold til strøm. Ved en 19 kvm rom ville jeg aldri har vurdert noe annet enn strøm. (Men klart at du trenger også lufting, men å lufte pga av deg eller pga en propanovn er to ulike par sko)

 

Skal du spare noe? Hva med tidsstyring, nattavsenking? Kan du gjøre dette med propan eller ved (innenfor rimelighetens grenser)?

Link to post
Share on other sites

Så lenge du har åpen forbrenning vil du produsere fuktighet. Eneste løsningen er å lede eksosen ut. Hva med å få tak i en danskebysse eller noe slikt og fyre med diesel?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

...For å få propan konkuransedyktig i pris måtte jeg ha tank og få det levert fra bil. Da ble investeringen uforsvarlig kostbar, særlig siden det må borres og skytes for å få tanken ned i bakken.

Jeg bruker 11 liters beholdere og får 10% på disse.

...Energien her ( den effektive ) ligger på mellom 2 og 3 ggr prisen på støm, kanskje noe over det også.

Ja da er det ikke noe å lure på når jeg i tillegg tar i betrakning alle problemene med forbrenning av propan.

...Ingen mulighet til å få på plass en vedovn da ? Sånn som de bruker i koie, med rør rett gjennom veggen, og stålpipe ute?

Det er dette med plassen da. Mulighet er det vel, men en ovn vil ta opp litt plass.

...Og propan i alt annet en stooooore mengder er dyrere en strøm. Som Suzuki sier ville jeg også vurdert vedovn, gjerne med innvendig stålpipe og takgjennomføring, da får du også en del ekstra varme fra pipeløpet.

Takgjennomføring blir omfattende å få til. I tillegg til det opprinnelige taket, er det bygget på utvendig mønetak, så det blir krunglete og få til.

...Varmer du med en eller annen form for forbrenning som foregår inne i bua så har du et tap ved at du har en pipe som spytter ut avgasser som er varme. Tar du forbrenningsluften fra bua så må du ta inn kald luft fra utsiden. Sånt sett har du alltid en ulempe i forhold til strøm.

Det begynner å demre nå. Ikke er propan spesielt billig, og forbrenningen medfører ulemper ved både fuktighet og uøkonomisk oppvarming pga at det må luftes ved å dra inn kald luft.

...Eneste løsningen er å lede eksosen ut. Hva med å få tak i en danskebysse eller noe slikt og fyre med diesel?

Ja, si det. Har ingen erfaring med danskebysser og bruk av diesel som oppvarmingskilde. Hvordan stiller diesel seg i forhold til ved rent prismessig, montro? Parafin er det ingen som har kommentert så langt. Hvordan stiller parafin seg rent prismessig, montro? En stor fordel jeg ser med parafin, og sikkert også ei danskebysse, er at man har tank og det kan således stå og putre for seg selv noen timer uten at man stadig må legge innpå mer fyringsmiddel.

 

Takker for innspillene så langt!

Link to post
Share on other sites

Hei!

Kan ikke få lovprist min "Pyrobysse" nok, og den går på avgiftsfri diesel!

MEN, utgangspunktet er jo en helt lukket helårsbåt, - som også blir brukt hele året rundt.

 

Ser jo at mange av båtvennene med såkalte "moderne" båter, ikke greier å holde en trivelig temperatur (og fuktigheten borte), når vi er ute på tur på sensommeren og høsten.

Og etterhvert så tar de jo også opp båtene sine på land!!

 

Meget driftsikkert og brannsikkert, i lange perioder i de verste kuldeperiodene, står den på døgnet rundt i havna, slik at det er godt og varmt når jeg f.eks. betemmer meg for å ha ettermiddagskaffen ute blant holmer og skjær en fin vinterdag!

 

Den holder en slik "type"varme at det blir trivelig ombord!

 

Lager mat og koker kaffe på den gjør jeg også,.........men så "hypermoderne" og fikst er det vel ikke for de fleste kanskje, - men for meg teller det mer om det er etter behovet og at det fungerer slik jeg ønsker.

 

Da er det per i dag ikke så mange alternativer......! :wink::seeya:

 

Ship o'Hoi :sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kanskje ikke et alternativt, men skal nevne det allikevel:

 

Hva med å investere i en luftvarmer nå og bruke den til bua? kan monteres at forbrenningsgassene inn/ut kan tas/ledes ute og bare tilføre oppvarmet luft til bua. Så kan du senere bruke den i Princessen.

 

Forøvrig: bra at du er tilbake :flag: . Vi har savnet deg!

Link to post
Share on other sites

Om du tenker på slik gulvstående parafinovn så er nok den rimeligere i drift enn f.eks. propan, men også her får du avgassene inne i rommet med de ulemper som det medfører. Alternativet er en vanlig parafinkamin med pipe ut for avgassen, men da blir det jo fort mer komplisert. Men med en slik båtvarmer med eksosutløp utvendig vil du ikke ha noen problemer med fuktige avgasser. Parafin og diesel er vel omtrent i samme prisleie (så sant du fyrer med avgiftsfri diesel). Som regel er prisen pr kwh for parafin (eller fyringsolje for den saks skyld) omtrent den samme som strøm.....

Link to post
Share on other sites

4kW Glembring oljefyr bruker 0.5 liter/time på max. Om en antar 6kr/l for avgiftsfri diesel blir det 0.75kr/kWh

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Tallene er fra produsentens hjemmeside men der kan ikke være så mye tap. Kjenner jeg med hånden utenpå eksosrøret med max pådrag er det glovarmt helt nederst men kan nesten ta på det ved takgjennomføringen 1.5 meter fra ovnen. Det aller meste av varmen er konveksjonsvarme direkte fra ovnen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Godt å se at du er aktiv igjen Dilla! Ikke det at jeg tror at du er inaktiv når du ikke skriver eller jobber på prosjektet, men godt å se at du muligens også får tid til prosjektet!

 

Angående varme, så er jeg absolutt enig med de fleste her: Finn en annen varmekilde enn en åpen propanovn: Den produserer jo vann (-damp) i tillegg til avgitt varme under prosessen....

Hva med å kjøpe en rimelig parafinkamin (pottebrenner) på nettet? Jeg ser at du får slike fra 500kr på finn.no. På en slik kan du bruke fyringsolje nr 1 eller "det meste", og slikt kan du ha på et fat ved garasjeveggen. Sett et rør rett opp og isoler mellom rør / tak (beslag etc..). Det blir rimeligere enn propan og garantert fritt for vannproduksjon (den går ut pipa...).

 

Ellers så hadde jeg nok selv vurdert en liten vedovn dersom du ikke er avhengig av jevn varme. En løsning med litt lunk fra elektrisk varme + arbeidstemp fra fyring er trivelig.

 

En annen sak er at at ildsteder muligens skal meldes interesserte myndigheter... :rolleyes:

 

:-) steinar

Link to post
Share on other sites

Hydrotexaco.no og flere andre har omregningstabeller for de forskjellige

energikildene. Sender deg en enkel tabell på IM

Men, som andre her også har nevnt, skal du unngå vanndamp

fra åpen flamme, er du nødt til å lede avgassen ut.

Lykke til videre med Princessen. Blir spennende å følge prosessen når du

igjen starter opp.

 

mvh

Ben

Link to post
Share on other sites

...Kan ikke få lovprist min "Pyrobysse" nok, og den går på avgiftsfri diesel!

Høres ut som du har mye kos med Pyro'n. Ikke noe er som å sitte i en god og varm båt når det er uggete utenfor. Litt godt drikke og radio, og man kan ikke ha det bedre.

...Hva med å investere i en luftvarmer nå og bruke den til bua? kan monteres at forbrenningsgassene inn/ut kan tas/ledes ute og bare tilføre oppvarmet luft til bua. Så kan du senere bruke den i Princessen.

Hmm. Kjenner ikke teknologien bra nok til å vurdere gjenbruksverdien i en slik løsning.

Forøvrig: bra at du er tilbake :flag: . Vi har savnet deg!

Takk! :smiley:

...Alternativet er en vanlig parafinkamin med pipe ut for avgassen, men da blir det jo fort mer komplisert. Men med en slik båtvarmer med eksosutløp utvendig vil du ikke ha noen problemer med fuktige avgasser. Parafin og diesel er vel omtrent i samme prisleie (så sant du fyrer med avgiftsfri diesel). Som regel er prisen pr kwh for parafin (eller fyringsolje for den saks skyld) omtrent den samme som strøm.....

Det er en vanlig kamin jeg begynner å få funderinger rundt. Men hvis det prismessig kommer ut på det samme som strøm, er det jo ikke bryet verdt med annet enn strøm.

...(min favoritt motorselger)

Aj - aj! Lekker motor! Har ikke fått oppdatert meg i tråden din, men det kommer. Ser fram til det.

4kW Glembring oljefyr bruker 0.5 liter/time på max. Om en antar 6kr/l for avgiftsfri diesel blir det 0.75kr/kWh

Takk for tipset!

Hva med å kjøpe en rimelig parafinkamin (pottebrenner) på nettet? Jeg ser at du får slike fra 500kr på finn.no. På en slik kan du bruke fyringsolje nr 1 eller "det meste", og slikt kan du ha på et fat ved garasjeveggen. Sett et rør rett opp og isoler mellom rør / tak (beslag etc..). Det blir rimeligere enn propan og garantert fritt for vannproduksjon (den går ut pipa...).

Ellers så hadde jeg nok selv vurdert en liten vedovn dersom du ikke er avhengig av jevn varme. En løsning med litt lunk fra elektrisk varme + arbeidstemp fra fyring er trivelig.

En annen sak er at at ildsteder muligens skal meldes interesserte myndigheter... :rolleyes:

Vi har en pottebrenner stående. Hos mor og far står det også en slik. Men du sier noe - det er utrolig koselig med ved som knitrer i ovnen da. Hm. Kanskje jeg bør gå for ved da. Jeg får prøve meg fram litt med el. oppvarming og se hvor mye som kreves. Og så komplettere det med enten pottebrenner eller ved fordi det ikke vil bli anskaffelseskostnader med disse løsningene da vi har det som trengs stående.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...