Jump to content

37 fot målrettet vanvidd - Princess 37


Batdilla

Recommended Posts

Med andre ord burde du kjøpt en av de store hangarene på Fornebu, innrede noe av det til bolig, og resten disponeres til ALLE de forskjellige prosjekter og ting og tang du holder på med. Da hadde du slått mange fluer i èn smekk :wink::smiley:

 

Men det er kanskje grunn til å tro at med alle dine prosjekter, ville engang en hangar ikke være nok :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

...Hvis du klarer å bli kvitt lukten skikkelig, reparere det som må repareres av det tekniske og innredning samt får bygget opp flybridgen på nytt (blir nok endel arbeid...) så har du vel allerede doblet verdien på båten, samt fått en båt som det går an å bruke.

Jeg tror det løsnet skikkelig mht til planen etter innlegget ditt i går kveld. Andre har vært inne på det samme, men det var formuleringen din om reparer, ikke restaurer som var gullkornene som gjorde at det sank inn i hjernemassen. Nå ser jeg helt klart for meg hvordan jeg skal prioritere. Jeg sov dårlig i natt fordi tankene begynte å svive rundt båten igjen, og da stod det klart for meg: REPARER, IKKE RESTAURER! :yesnod: Kommer tilbake med utkast til plan når jeg kommer så langt.

...Det er nemlig slik at når man i tankene ser for seg hvordan det best kan bli, så stemmer slettes ikke alltid dette med praktiske realiteten........

Nei, det er sant. Det vet jeg fra Sjømannen. Det er sjelden lurt å gjøre for mye på land uten at man er på sjøen og bruker båten i mellomtiden. Men i mitt tilfelle må jeg finne et kompromiss, all den tid båten ikke er operativ pr. i dag. I enkelte tilfeller vil det nok ikke være altfor mye ekstra arbeide å oppgradere istedenfor å legge ned mye arbeide bare for å komme tilbake til utgangspunktet - original 70-talls stil.

...Men det er kanskje grunn til å tro at med alle dine prosjekter, ville engang en hangar ikke være nok

Jo, en diiiger flyhangar burde kunne dekke behovet slik det er i dag. Og nå skal jeg neimen ikke dra på meg flere prosjekter :smash:. Nå er det om å gjøre å holde antall prosjekter på et absolutt minimum slik at mest mulig tid er tilgjengelig for 37'n. Men jeg ser allerede nå noen stygge skjær i sjøen. Dillerinnen har en hest som skal følle i april. Denne står i dag oppstallet langt unna hjemme og det blir for mye kjøring for å stelle med hesten hver dag. Hun ønsker derfor å ha hestene hjemme. Hvilket vi selvsagt ikke har plass til. Så det planlegges nå med ei Dillerinnebu hvor hestene kan stå. Bu er allerede identifisert og avtale om kjøp inngått. Men så kommer frakt, få planert ut et sted bua kan stå, grunnmur, forsterke gulv, få på dører så hestene kommer inn og ut av bua, innrede bua til hestebruk, overbygg med plass til lagring av fór, dele opp bua så hønene kan bo i ene enden, osv... Dette vil nok stjele mye tid, men på sikt vil en slik løsning bli mye bedre for Dillerinnen. Da er hele båtparken og dyreparken (2 hester, 3 katter, 6 høner, 1 hane, 1 latterdue) samlet hjemme og dermed alle hovedinteressene på samme sted.

 

I morgen ettermiddag begynner jeg forøvrig juleferie og responsen i denne tråden kan bli noe nedsatt til over nyttår.

Link to post
Share on other sites

...Det var vel som en liten lottogevinst å tilslaget på denne. Jeg tror du har gjordt et riktig godt kjøp.

Ja, jeg følte det slik selv da vi dro nedover samme dag som båten var lagt ut. Telefonen hos selger stod ikke stille et øyeblikk da vi var der. Det kom også folk uanmeldt ganske langveisfra for å se på den. Jeg mener selv jeg gjorde et kupp. Det spørs selvsagt hvor mye jeg koster på for å løfte standarden. Det finnes en smertegrense hvor jeg uansett ikke kan regne med å få igjen ekstra for påkostninger, og denne grensen er fort gjort å passere når det er så mange ting som kan kostes på både her og der. Men jeg får prøve å lytte til råd i denne tråden og konsentrere meg om det tekniske i første omgang og få den operativ. Og når den er operativ, går det å vurdere litt mer fra case til case hvor mye man legger ned i kronasje.
Link to post
Share on other sites

Har du røpet summen for denne engere krets av båtgale?

Nei, ikke det jeg kan huske. Tenkte egentlig å holde det for meg selv - litt må jo dere har å lure på og... :wink: Mulig jeg kan ha nevnt det tidligere i tråden, men i så fall har jeg glemt det. Men innleggene fra enkelte de siste dagene kan nesten tyde på at de har greie på prisen. Men noen av dere så kanskje annonsen den tiden den lå ute og husker prisen derfra.
Link to post
Share on other sites

Kan bare se at du betalte 10 000,- i håndpenger, så totalen vet jeg ikke.

Hadde jo vært av interesse å vite dette..... :wink:

 

Du vet at gode kjøp unner vi alle medlemmer.....

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Men noen av dere så kanskje annonsen den tiden den lå ute og husker prisen derfra.

Yepp. Men da hadde jeg akkurat kjøpt ny båt og syntes det var litt vel drøyt å komme hjem til kona med enda en så jeg lot det bli med tanken uten å besiktige den. Men når jeg følger denne tråden ser det ut som et godt kjøp. Hadde ikke motorene vært gjenstand for betydelig vedlikehold/overhaling for ikke så lenge siden?

 

Morsomt å følge med - blir spennende å se når det nærmer seg ferdigstilt yacht. Lykke til!

Link to post
Share on other sites

...Hadde ikke motorene vært gjenstand for betydelig vedlikehold/overhaling for ikke så lenge siden?

Det ble påstått av selger at de var overhalte, uten at han dermed kunne si noe mer om hvordan de var overhalte. En overhaling kan jo være så mangt, som sikkert mange har erfart. Jeg får bare krysse fingrene inntil jeg vet mer om tilstanden til motorene.

Jeg ble så nysgjerrig at jeg ikke greier å la være: Hva er en latterdue?

OK - hold deg fast - for dette er latterlig - bokstavlig talt. En latterdue kan se ut som en slik hvit trylledue som tryllekunstnere omgir seg med. Men de kommer i mange andre valører også. Veldig sosial og koselig fugl. Vår elsker å være ute av buret, men det blir dessverre lite av det etter at kattene ble anskaffet :eek:. Den gir hovedsaklig fra seg to lyder. Den ene er Ko-Ko, Ko-Ko i tide og utide. Den andre lyden er - noen som gjetter? - En helt sinnsyk latter. Jeg er litt stresset nå så jeg fant ikke noe bra eksempel på nettet. Jeg har funnet et lydklipp, men latteren til duen vår er mer virkelighetstro enn de i dette eksemplet her. Du kan tro det er mange morsomme episoder når kattene hopper på buret og skal ta stjerten til duen, hvorpå duen elegant hopper lengre inn i buret samtidig med at den utstøter en slik latter. Ofte ler den slik når den ser seg selv i speilet også - den har eget speil i buret som den driver og beiler til titt og ofte. OK hold dere fast - :smiley::lol:
Link to post
Share on other sites

:lol: :lol: :lol:

 

En slik hadde jeg i alle fall ikke tatt med i båten! :crazy:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hei.

For et år siden skulle en bekjent av meg sende sin båt på bil fra Fredrikstad til Kristiansand, ca fem timer lang kjøretur. Han som skulle gjøre jobben forlangte 8000,- og han var visst ikke så dyr i forhold til hva som er vanlig(!?). Her var det forresten snakk om en 23 fot lang og 2.12 m bred båt.

Hva din vil koste vet jeg ikke, men det er nok dyrere å sende en så stor båt.

 

Men det skal være mulig å sende båten din på bil. Jeg hadde i fjor en sommerjobb hos Svela marine i Fredrikstad, og de skulle importere en 46 fot Jeanneau Prestige fra Frankrike som de vurderte å ta på bil. Hva de valgte vet jeg ikke, men jeg husker de snakket om å ta denne på bil. Da bør det vel også gå ann å sende båten din på bil!

 

Håvard

Link to post
Share on other sites

Hva din vil koste vet jeg ikke, men det er nok dyrere å sende en så stor båt.

Hvis du titter litt tidligere i denne tråden, ser du omtale av da vi hentet båten. Så vi har allerede fraktet den en gang og har litt erfaring med hva som kreves av utrustning og hva kostnadene ligger på. Men takk for innspillet. :smiley:

 

Ellers ble det julekvelden allerede i dag. Via forumet til Princess Owners Club kom jeg i kontakt med en annen 37 eier som var på jakt etter Owners Manual til 37'n. Han hadde lett både lenge og vel og i tillegg kontaktet Marine Projects (Produsent) uten resultat. Uten alt for stort håp, postet jeg i forumet at hvis han fikk tak i manualen, ofret jeg gjerne en finger for å få tak i en kopi. Stor var derfor overraskelsen da det poppet inn en mail fra vedkommende for ikke lenge siden hvor han skrev at hvis jeg sendte ham adressen min, skulle han sende meg en kopi på CD. Det var for godt til å være sant, så jeg valgte å være skeptisk helt til jeg evt. hadde kleptopølsene på CD'n. Og i dag kom CD'n! :cool: Mer enn 150 sider med goodies! Ikke bare Owners Manual, men også scannet brosjyre, og i tillegg en masse skisser og tegninger av diverse ting. Det kan nesten ikke bli bedre enn dette. Ihvertfall ikke på noen dager. Filen er på 35Mb, så hvis noen 37 eiere er interessert - send meg en IM, så kan jeg legge det ut på en egen server jeg har. Hva skulle man gjort uten ulike diskusjonsfora og hjelpsomheten man møter der? Ho - ho. Nå er det jul!

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Usj! Vennligst gå tilbake til start, dvs bla noen sider tilbake og titt mer på bilder :lol:! Absolutt nada i 37'n. Men arbeidet i bua fortsetter. Det er bare så altfor få timer å ta av fredag til søndag når dette også er de eneste dagene vi ser hverandre i løpet av hele uka. Det går bare ikke å drive hele helga med båtsaker, selv om jeg vil aldri så mye. Sist helg plaget samvittigheten meg så da lagde jeg middag og ordnet litt ekstra for Dillerinnen. Det kommer ikke til å skje noe mer i 37'n nå før bua er ferdigstilt. Så får tiden vise når det blir. Og ToDo liste for 37'n tør jeg ikke engang å tenke på ennå.

Link to post
Share on other sites

Jammen, da er der fremdrift da. Flott. Det er jo slik at grunnlaget for fornuftig jobbing/prosjektering ligger i lokaler/oppbevaringssteder etc slik at det blir enklere tilværelse. Enkelt og greit.

 

Jeg er i den heldige situasjon at jeg ikke har så mange prosjekter som deg, slik at jeg har nok av plass i garasje og uthus til å holde på med tingene mine vet du, slik at jeg slipper å ordne meg så mye plass :lol:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Huff - lenge siden det ble postet noe i tråden, ser jeg. Det betyr ikke at det ikke jobbes båtrelatert for fulle mugger hele tiden. Det er fremdeles Dillebua jeg holder på med. Jada - vet jeg har drevet lenge med denne nå, men ting tar tid når man har bare noen timer lørdager og søndager og jobbe på. Den siste måneden har det vært dårlig med overskudd også, så hvile har måttet prioriteres litt :headbang:. Av ting relatert direkte til 37'n, har jeg jobbet mye med å få tak i teknisk dokumentasjon på båten. Må ha det skal jeg ha en sjans til å finne ut av systemene ombord. Det viste seg å være alt annet enn enkelt. Ikke fulgte det noe med båten, ikke er det hjelp å få fra fabrikken. Så jeg tok skjeen i egen hånd og har jobbet ganske iherdig med å organiserer en egen Princess 37 merkeklubb. Det går kort ut på å spore opp så mange eiere som overhodet mulig og pumpe dem for så mye dokumentasjon som mulig. Jeg har vel fått sporet opp en rundt 15 eiere rundt hele verden. Har samlet på meg ganske så mye dokumentsjon, samt en bildesamling som i skrivende stund teller mer enn 800 P37 bilder... Mer enn 80 ulike båter - noe som tilsvarer mer enn 24% av alle solgte P37. Dette jobber jeg nå med å systematisere på en CD slik at jeg kan tilby det til alle P37 eiere jeg har vært i kontakt med. Så det skjer da noe.

 

Men jeg tenkte å dele lørdagens erfaring med dere nå som våren er på tur mange steder. Dette kan nok gjelde flere enn meg.

 

Det foregikk slik: Måtte en tur inn i 37'n og hente noen vernebriller. Da jeg hadde klatret opp og kommet meg inn i salongen, gjorde verden et kast på seg med den følgen at jeg kom litt ut av balanse. Jeg fór sammen et øyeblikk, men slo med en gang fra meg at tanken på at båten var på tur til å velte med meg i båten - den var for drøy :lol:. Det hender med jevne mellomrom at jeg mister balansen i kortere øyeblikk - vet ikke om årsaken er meg, eller verden forøvrig - så jeg slo meg til ro med at det var sansene som spilte meg et puss igjen. Jeg fant brillene og bevilget meg et øyeblikks ettertanke over hvor skjønt det er de få gangene man finner det man trenger på plassen man forventer.

 

Og så skjedde det igjen - og denne gangen var det ingen tvil - 8 TONN MED PRINCESS stod og vippet på kjølen med meg i :eek::cryin:. Panikk! Ut av båten fort som f... Vurderte et øyeblikk å hoppe rett ut fra akterdekk, men fant at det ble for drøyt, så jeg tok meg tid til å ramle ned stigen. Snudde meg, konstaterte at båten fremdeles stod oppreist, forbannet noen vindkuler som fant det nødvendig å røske skikkelig i presenningen akkurat da, konstaterte at båten fremdeles stod, bevilget meg deretter et par minutter for å få kontakt med virkeligheten igjen. Hvorpå jeg tok en runde rundt for å se hva dette kunne være for noe.

 

Ingen av støttene stod skikkelig under båten lenger :eek:! Årsaken er antagelig grunnen som var nyopparbeidet i fjor i anledning ankomst av båten. Tælen driver sikkert og jobber med denne om dagen med det resultat at det kanskje er mer bevegelse i underlaget enn normalt. Nå viste det seg at det var igjen et stykke før det var virkelig fare på ferde - en bordbit som lå mellom skroget og hovedstøttene hadde ramlet ned slik at det ble en 2-3cm klaring og når hjelpestøttene glimret med sitt fravær, var dette nok til at båten kunne tippe såvidt det var. Så det opplevdes mye mer dramatisk enn det var. Men dere kan sikkert selv tenke dere følelsen - mitt største mareritt er at båten velter og 8 tonn dundrer i bakken - og så står man selv oppe i båten og opplever nettopp at båten vipper på seg... :eek:. Selv om det ikke var noen umiddelbar fare, kommer jeg nok til å fremskynde tilvirkning av bedre og mer permanente støtteanordninger i solid jern - dette vil jeg ikke ha opp igjen! De neste ukene kommer jeg til å legge etter og følge med etter hvert som bakken tiner, så regner jeg med at det er under kontroll. Det er jo planlagt påsketur med båtvenner til akterdekk med blåskjell og godt drikke, må vite! Suveren plass å slikke sol da alt er bygget inn i gjennomsiktig plastikk med åpning ut bak mot solen. Kan blåse akkurat hvor mye det vil uten at det gjør noe :cool:.

 

Kanskje det er andre som også bør sjekke støttene på båten sin og følge litt med utover etter hvert som tælen går? :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Ser det for meg :lol: Litt samme følelsen som når du akkurat har parkert på Supern, motoren fremdeles i gang, og BEGGE bilene på hver side av deg kjører SAMTIDIG. Står på bremsen men bilen din kjører liksom likevel... Godt det gikk bra.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Skal være litt bevegelse, får litt båtfølelse da.....

Sier en som har jobbet en hel høst-vinter-vår under burka i kuling og storm. Var en del netter jeg ikke sov noe særlig, ja.

Ser der blir en del timer planlegging for hver arbeidstime i båten :crazy:

Er hvist ikke helt unormalt det, kjenner meg igjen der.

Lykke til videre.

Link to post
Share on other sites

Har ærede Båtdilla noen bilder å dele med oss "båtoppussere"?

Er spent på å høre mer om detaljer, utfordringer etc. underveis.

Dessverre. 37'n er mer eller mindre lagt på is for en tid. Ferdigstillelse av båtboden hvor båtsakene skal oppbevares og snekring og annet skal foregå, samt ferdigstillelse av Sjømannen kommer foran. Så det er lite nytt å rapportere om akkurat nå. Poster i tråden så snart det skjer noe. :smiley:
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

mulig det står tidligere i tråden her, men hvilken modell er båten din? mener bestemt at faren til en kamerat av meg har lik båt som deg.. hvis du trenger noe info altså...

 

Har forresten brukt iallefall 2timer på å lese gjennom dette.. beundrer pågangsmotet ditt!!

Link to post
Share on other sites

mulig det står tidligere i tråden her, men hvilken modell er båten din? mener bestemt at faren til en kamerat av meg har lik båt som deg.. hvis du trenger noe info altså...

Kontakt med andre eiere er alltid interessant. Båten har ikke noen annen betegnelse enn Princess 37. Min er en "SS", men det henspeiler kun på hvilke motorer som er installert og derav om det er varianten med Y-skrog eller V-skrog. Fint hvis du kan sjekke ut dette og formidle kontakt hvis det viser seg å være samme båt. Vedkommende er da kanskje interessert i å bli med i merkeklubben for Princess 37 som jeg er i ferd med å dra igang.

Har forresten brukt iallefall 2timer på å lese gjennom dette.. beundrer pågangsmotet ditt!!

Takk for det! :smiley:
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...