Jump to content

37 fot målrettet vanvidd - Princess 37


Batdilla

Recommended Posts

Yep, hvis du har stor nok og fiin nok båt.  Som kjent er det stort sett bare Princess og Fairline som duger i så fall.  :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Hm - det er en eller annen logisk brist i det du skriver. Fine båter - Princess og Fairline :confused:

Windy 58 har 220V el anlegg i hele båten. Vaskemaskin i mannskapslugaren - oppvaskmaskin, komfyr etc i byssa.

Link to post
Share on other sites

...Jeg følger med på blocket og diverse andre nettsteder etter agregat og det er mye gammelt ute i omløp men at de reklameres som "solide maskiner".

Jeg hadde et håp om at dette kanskje er såpass solide saker at det kan lønne seg å beholde det. Dessuten har det vel kommet fram ting nå som tyder på at man kan koste på ganske mye i overhaling og enda ha mye å gå på i forhold til innkjøp av nytt aggregat.

...Var jeg deg, ville jeg gått for løsningen å ha agregatet fortsatt i motorrom, da dette (antar jeg) kommer i lengre avstand fra cockpit/salong, hvor man av og til søker seg inn for å ha stillhet.

Problemet er at motorommet er rett under cockpit/salong. Å beholde aggregatet der det sitter vil si at aggregatet er rett under sittegruppen i salongen. Flytting av aggregatet til tankrommet ville derimot fjernet det fra cockpit/salongområdet.

...Og om du allikevel finner det for godt å selge, stiller jeg meg i kø

Innspillene som har kommet rundt dette har dessverre fått meg på andre tanker. Jeg tror jeg beholder det.

...Ta det ut og overhal det selv i Vinter. Blir sikkert en bra (og ikke minst billig) løsning.

Det ser ut som overhaling synes som det mest fornuftige. Men det blir nok ikke i vinter. Aggregat kommer nok et stykke ned på prioriteringslisten over det som må gjøres. Jeg kommer nok til å vente med aggregatet til det meste av båten forøvrig er operativ.

...Onan er vel aggregatenes Rolls Royce, og er priset deretter.

Høres bra ut. En Rolls Royce er vel ikke noe man overgir slik uten videre, uten å først prøve å overhale.

...Eksosanlegget med separator er en meget viktig del av støyavskjerming utvendig. Progress forhandler Halyard eksossystem som demper meget bra.

Takk for tipset. Jeg må sette meg inn i hvordan dette er installert fra originalt av, og så får jeg se hvilke forbedringer som kan gjøres ut over dette. Dessverre er også mye under dørken demontert pga en påbegynt opprusting av tidligere eier. Så det er et svare virvar av ledninger, slanger, kraner, osv som jeg ikke har helt oversikt over nå. Nå først har jeg konsentrert meg om å få vasket ned båten så den er tilnærmet luktfri og ren. Deretter blir det nitidig detektivvirksomhet for å finne ut av hva som har gått hvor, og hva som trengs å skiftes/forbedres.

...Hadde vurdert å montere dette i hekken (mitt er), men husk at hvis du monterer det sentralt, så "ødelegger" du mye plass, og hvis du monterer i siden, slik som mitt er, så vil du få skjev vektfordeling som kanskje må kompenses for )... en annen ting å tenke på er jo at en P37 kanskje er litt følsom for vekt i hekken, som helt sikkert ikke stopper med agregatet, jolle idaviter osv.... så vidt jeg husker kan en jo lett sette ned 5 - 7 kasser med 24 flasker der nede ..... så vekten kommer fort not til å økes....

Sidemontering tror jeg at jeg vil unngå. Jeg kan da velge mellom dagens montering, eller midtmontering i tankrommet, hvilket vil effektivt gjøre adkomsten til tankrommet veldig krunglete. Vektfordeling ser jeg også er et poeng. Oss imellom kaller vi tankrommet for mopedgarasjen. Nettopp fordi det er plass til både tråsykler og mopeder der. Og finnes plassen, vil den nok bli benyttet...
Link to post
Share on other sites

...Med de 2X180 må du regne med å g ånoget høit på nesa i marsjfart, og da er det ingen grunn til å gjøre det verre enn det allerede er.

Men Skipper_Worse da, slagskibet er da visserligen utrustet med ikke mindre enn 60HK mer enn de nogle 360HK De estimerer :nono:.

...Aggregatet klarer du fint å få i god stand igjen over vinteren, det er overhovedet ikke å stusse på.  Her er det bare å brette opp skjorteermene!!

Det gleder å lese tiltroen som uttrykkes her. Men overhaling må i så fall vente en tid. Jeg har ikke lyst til å spa ned mye tid på aggregatet før tilstanden ellers i båten har blitt løftet en del. Det står igjen for mye arbeide til det. I verste fall kan aggregatet også overhales etter at båten er på vannet. Jeg kan da ikke bli mer forfiinet første sesongen enn at jeg kan klare meg en sesong uten dette ellers så nødvendige apparat?

...Arbeidsbenk med skrustikke kan du ha i dillebua.  Forfiinete båtmennesker med stor flott Princess driver jo ikke og mekker i utide?

Du sier noe. Men en liten verksted krok hadde nå vært kjekt å ha da. Det vil jeg ha uansett, selv om jeg ikke kommer til å snakke så høit om det i mer dannede kretser.

Deler til Onan er ikke noe problem. Cummins Diesel Salg og Service As i Drøbak har det meste a deler på lager.

Notert.

...Det er et aggregat i MDJB* serien du har. Disse kan du finne på e-bay med priser opp til 2500$

:eek:

...Har verksteds håndbok for motorer hvis det er interesse.

Ja det er av interesse. Sender deg IM.

...Mer bilder av aggregatet finner du her

Ser ut som du har noe arbeide på gang du og...

 

Takker alle så hjertelig for innspill og kommentarer :cheers:. For meg så synes det nå absolutt mest fornuftig og prisgunstig å beholde aggregatet og overhale det fremfor å kjøpe et nytt. Videre blir det nok stående der det står i dag. Dumt å ødelegge plassen i tankrommet, og samtidig kanskje endre vektfordelingen i båten til det verre. Det var godt å få roet ned tankene rundt aggregatet. Jeg ser det hele tiden når jeg nå driver der og rengjør og da blir det til at tankene spinner rundt det hele tiden.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Mer bilder av aggregatet finner du her

Hei tfjelde.

 

Meget imponerenede restaurering du holder på med! Oppdatererer du siden ofte?

 

På bildet som viser reparasjon av et skott/avstiver - hva er det som ligner på skum mellom skotta?

 

 

Setter opp linken en gang til så flere legger merke til den..

Redigert av Ole-Jacob (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dilla du har "glemmt" å fortelle oss hva du driver med på båten din. Vi trenger bilder også.....

Neida, jeg har ikke glemt dere. Tenkte på dette med bilder senest i går kveld. Fant ut at jeg skulle forsøke å legge ut et "julenummer-innlegg" i tråden til jul med bilder og oppdateringer :yesnod:.

 

Litt om det som har skjedd i det siste: Etter at den verste opplagsvirksomheten i flåten hadde lagt seg, har jeg brukt mye tid på rengjøring. Tankrommet under akterdekk og motorommet er vasket ned første omgang. Det samme med det meste innvendig i båten. Første omgang. Regner med flere omganger med vasking. Etter dette har ozonmaskiner stått på en del dager for å rense luften. Lukten begynner å bli riktig så bra nå med de lave temperaturene som er, men jeg frykter lukten kommer fram igjen når utetemperaturen stiger igjen.

 

Og så stoppet det opp - på grunn av den sene vinteren bestemte jeg meg for å jobbe videre på Dillebua slik at den blir ferdig. Det var ikke noe snø, så jeg så mitt snitt til å gjøre ferdig resten av bua innvendig og få opp igjen endevegg med porter. Som nevnt tidligere, har jeg bare helgene å jobbe på, så ting tar tid. Har drevet en del helger nå og begynner å se slutten på Dillebu prosjektet. Dillebu prosjektet ble prioritert av flere grunner: For det første var det stapp fullt og ikke mulig å få inn alle tingene som er plukket av 37'n innvendig og utvendig, i tillegg til alt som fulgte med. Dette ligger nå under båten under presenning. Dette vil jeg ha inn under tak. Etter anskaffelsen av 37'n, har jeg nå behov for snekkerverksted og et sted å lakkere og drive med andre ting. Til det ble gutterommet i Dillebua for lite. Så bruksområdet til Dillebua ble promte endret fra gutterom/båtnaust for Selco'en, til gutterom/snekkerverksted. Hvilket betydde at Selco'en måtte ut og få opplagspresenning med tilhørende stativ o.l. Men i løpet av romjula skal alt være i orden i Dillebua og arbeidet i 37'n kan fortsette med fullt pådrag fra nyttår. Jeg skal ta meg selv i nakken og se om jeg ikke får ordnet bilder til jul.

Link to post
Share on other sites

:smiley: Hei Batdilla!

Det gjelder å få rigget seg skikkelig til med littegran lunk i lokalet, bra med verktøy, pågangsmot, ideer og inspirasjon, (det kan man hente på baatplassen for eks.)

Men sist men ikke minst i allefall for min del en tålmodig kone. (Hvorfor er hun så imøtekommende? hmmmm.....)

Selv om jeg bare holder på med små pingleprosjekter (foreløpig?!) Så er det utrolig gøy!

Jeg gleder meg til å følge ditt og andres prosjekt(er), det er inspirerende og lærerikt å utveksle erfaringer med hverandre!

Lykke til! :seeya:

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

...Det gjelder å få rigget seg skikkelig til med littegran lunk i lokalet, bra med verktøy, pågangsmot, ideer og inspirasjon, (det kan man hente på baatplassen for eks.)

Propanovn er allerede installert - den ble kjøpt inn i fjor. Gir 4,2kW på full guffe, så den er ikke lenge om å varme opp bua. Er så forøyd med denne at jeg investerte i en til for ikke lenge siden slik at jeg har en som er fast stasjonert i 37'n også. Verktøy begynner det etter hvert å bli bra med også, problemet fram til nå har vært at det meste av bua har vært så hardstappet av ting og tang at det har vært umulig å finne det man trenger :headbang:. Så da blir det til at man kjøper inn enda en hammer. Enda ei sag. Enda ei pakke med skruer. Osv. Men det skal det bli slutt på nå når det blir ordentlig verksted, i tillegg til gutterommet. Pågangsmot skorter det heldigvis ikke på. Inspirasjon henter jeg ganske korrekt via baatplassen.

...Men sist men ikke minst i allefall for min del en tålmodig kone.

Det har vel gått ganske bra for min del. Ihvertfall så langt... :rolleyes:

...det er inspirerende og lærerikt å utveksle erfaringer med hverandre!

Jeg skal prøve å dele mer erfaringer etter hvert som jeg kommer igang med noe mer konstruktivt i båten. Prosjektene står i kø, kan jeg love.
Link to post
Share on other sites

Hei tfjelde.

 

Meget imponerenede restaurering du holder på med! Oppdatererer du siden ofte?

 

På bildet som viser reparasjon av et skott/avstiver - hva er det som ligner på skum mellom skotta?

Setter opp linken en gang til så flere legger merke til den..

Låner tråden din litt Batdilla :smiley:

 

Jeg oppdaterer nok ikke siden ikke så veldig ofte, den er mer et bilde arkiv enda.

Har lenge tenkt og jeg skulle hive meg på bølgen og starte min egen restaurering tråd

men har vært litt for opptatt med og få gjort ting i båten.

 

Bilde viser en del av en avstiver som var blitt til blomsterjord :headbang:

Det som viser rundt avstiveren er skum ja, det meste av skumet er nå på vei ut av skroget

dette blir erstattet av ekstra skott og avstivere.

 

Den rette linken til siden er her

Link to post
Share on other sites

...Låner tråden din litt Batdilla

Helt greit. All den tid det ikke er altfor mye å rapportere om mitt eget prosjekt, er tråden disponibel for andre prosjekter. Håper du finner tid til å lage din egen tråd her i forumet om ikke altfor lenge. Jeg tror det foregår mye interessant i båten din som jeg godt kunne tenkt meg og lest mer om :yesnod:.
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Innlegg 1/4 postet samtidig.

 

Da har jeg endelig fått mæget meg til å ta en del bilder. Har ikke vært altfor spandabel med bildene så langt :blush:. Ikke av mangel på vilje - heller av mangel på tid. Men her kommer et slags julespesial...

 

Først en oppdatering på Dillebua. Dillebua er på mange måter sentral i det videre arbeidet med 37'n. Opprinnelig var bua tenkt kombinert gutterom og opplagsplass for Selco'en. Men etter at 37'n meldte sin ankomst, trenger jeg nå mere plass til å holde på med diverse prosjekter, samt lagringsplass. Selco'en måtte da ut i kulden igjen. I forbindelse med at Selco'en i sin tid skulle inn i bua, ble endeveggen fjernet og jeg anskaffet en vippeport som jeg tenkte var grei. Men etter at bruksområdet til bua ble endret, var ikke vippeporten så grei lenger. Jeg trenger nå all den plassen jeg kan få innvendig og en vippeport som slår innover krever for mye plass. Jeg bestemte meg derfor for å bygge porter som slår utover isteden. De siste helgene har endeveggen blitt tettet igjen og portene har kommet på plass og er nå ferdig utvendig. Det er en mindre port til venstre som kommer til å fungere som dør, samt at det er en større port til høyre som kan åpnes i spesielle tilfeller. Erfaringen er at det tar veldig mye tid å bygge slike isolerte porter. Mye pussel og pirk som tar tid. Samtidig med at jeg bygde endeveggen og portene, passet jeg på å sette inn en luke oppunder mønet slik at jeg får utnyttet plassen på loftet til å lagre plank tørt og fint. Etter at bilde nr 2 ble tatt i går på dagen, er det hele grunnet - i påvente av temperaturer hvor det går ann å beise. Innvendig gjenstår stort sett å kle portene, samt å få opp reoler hvor alle godsakene kan lagres. Har reoler i gutterommet i andre enden av bua også, men dette er på langt nær nok til å dekke behovet.

 

Bilde 1: Bua før portene kom på plass.

Bilde

 

Bilde 2: Bua med porter på plass.

Bilde

 

Bilde 3: Selco'en på sin nye opplagsplass bak 37'n

Bilde

 

Og så kan jeg ønske velkommen ombord for

En omvisning i 37'n!

 

OPPLAGSPRESENNING.

Vi starter med et bilde som viser opplagspresenningen jeg lagde meg. Plank til stativ, plast og div. remedier kom totalt på 2300,-. Jeg ville ha så mye lys som mulig og ønsket ikke å stenge meg inne bak mørke presenninger. Så jeg bestemte meg for å prøve meg med plastikk. Anskaffet en rull såkalt 100-kvadrat plastikk for formålet. Denne delte jeg opp i tre like lengder og dette dekket da akkurat lengden av båten og på sidene gikk det akkurat rundt fenderlista. Så 100kvm går det med til å dekke overbygget. Presenningbitene ble lagt med litt overlapp og festet sammen med sølvtape på begge sider av plastikken. Dessverre viser det seg at sølvtapen er i ferd med å løsne mange steder. Takket være overlappen og tyngden fra kannene som holder presenningen nede, er det ikke noen umiddelbar krise i vinter. Men regn kombinert med vind til våren kan evt. gjøre at det kommer inn vann. Time will show. Maljeinnfesting konstruerte jeg meg av sølvtape på ene siden, ei skive i passende størrelse på andre siden, sølvtape utenpå skiva, og til slutt sølvtape fra en siden rundt til andre siden av maljehullet. En skikkelig positiv overraskelse er at her ser sølvtapen ut til å holde. 50 cm mellom hver malje. Gjett om det er snakk om en del maljer for å komme seg rundt båten... Igjennom maljene dro jeg et tau rundt hele båten. I dette tauet henger så de sedvanlige kannene med vann, festet midt mellom hver malje for å fordele vekten mest mulig. Selve stativet som holder presenningen oppe krevde sin mann å konstruere og få opp. Alt er skrudd sammen med solide bolter. Toppen av stativet er ca 6m over bakkenivå. Og det veier sine kilo. Men takket være litt ingeniørkunst på høyt plan og Dillerinnen og muttra, fikk vi det opp. Beina på stativet er kjoret til båten med kroker og tau som går under båten og opp igjen til tilsvarende bein på andre siden. Virker som det ble en ganske lyckad konstruksjon - båten har stått av flere skikkelig vindkast uten at presenningen eller stativet har tatt skade. Litt snø legger det seg her og der som må dunkes av med håndmakt, men da har jeg alltids en unnskyldning for en tur i båten :yesnod:.

 

Bilde 4: Opplagspresseningen.

Bilde

 

Bilde 5: Innfesting av beina til opplagspresseningen.

Bilde

 

RENGJØRING OG FJERNING AV SOT.

Status i dag er at tankrommet under akterdekk er vasket skikkelig ned og klart for maling/lakkering etter hvert. Det samme er motorrommet og motorene. Inne i båten er det meste vasket ned første omgang, men det gjenstår nok dessverre mye før alt er luktfritt. Det slår meg i ettertid at jeg ikke har vært noe flink til å dokumentere utgangspunktet for rengjøringen startet. Sannsynligvis fordi jeg var mer giret på å komme igang enn å reflektere over tingenes tilstand. Men jeg har da et bilde som viser litt hva jeg sliter med. Dette er fra oppunder overbygget over akterdekket som markerer avslutningen på flybridge. Til høyre vises hvordan det ser ut etter først påføring av all verdens sterke remedier, etterfulgt av steaming med rotodyse. Resultat: Sitter like godt :headbang:. Til venstre sees hvordan det ser ut etter en hel kvelds iherdig skuring med Lynol. Så det å snakke om mye arbeide i slike sammenhenger er et skikkelig understatement :nonod:.

 

Bilde 6: Sot oppunder overbygg akterdekk.

Bilde

 

Bilde 7: Ozonrenser - en av to stk som har sørget for rensing av luften.

Bilde

Link to post
Share on other sites

Innlegg 2/4 postet samtidig. For å se alle bildene postet samtidig med dette innlegget, start her.

 

TANKROMMET.

Tankrommet befinner seg under akterdekk og husserer blant annet rormekanismer, septiktank og 2 dieseltanker. Alle tanker ombord ble satt inn nye like før brannen.

 

Bilde 8: Tankrom. Akterspeil og septiktank.

Bilde

 

Bilde 9: Tankrom. Septiktank.

Bilde

 

Bilde 10: Tankrom. Kjøl.

Bilde

 

Bilde 11: Tankrom. Dieseltanker.

Bilde

 

Bilde 12: Tankrom. Sett fra akterdekk.

Bilde

 

AKTERDEKK.

Dørene er leddet og kan slås helt opp slik at man får en fin sone mellom salong og akterdekk når kalesjen er oppe. Fargesettingen blir nok en annen etter hvert da jeg synes det er litt for mye fiskebåtpreg med alt treverket på akterdekket.

 

Bilde 13: Dører akterdekk.

Bilde

 

Bilde 14: Akterdekk sett fra flybridge.

Bilde

 

FLYBRIDGE.

Vel, det som skal bli flybridge igjen er vel en mer passende betegnelse. Flybridgen var det eneste stedet hvor det var direkte skade på grunn av varme. Alt som er igjen er radartårnet og skallet rundt flybridgen. Nevnte deler er pr. tiden demontert for legging av nytt belegg på fly. Flybridge på 37'n er faktisk option, men kun noen veldig få er levert uten.

 

Bilde 15: Flybridge.

Bilde

 

Bilde 16: Utsikt forskip.

Bilde

 

Bilde 17: Overbygg sett fra framdekket.

Bilde

Link to post
Share on other sites

Innlegg 3/4 postet samtidig. For å se alle bildene postet samtidig med dette innlegget, start her.

 

FØRERPOSISJON OG SALONG.

Førerposisjonen er noe mangelfull i sin nåværende tilstand. Det meste er demontert for rengjøring og oppgradering. Blant annet skal det settes inn hydraulisk styring. Som bildene viser, er all kledning på vegger og i tak fjernet pga sot. Den som titter ekstra godt etter, vil skimte katten Sigmund Brenderup - i dagligtale bare kaldt 'Ruppen' - som står på framdekket og lurer på hvor flybridgen tok veien.

 

Salongen har opprinnelig et bord som kan senkes ned slik at man får to liggeplasser. Dette bordet er langt fra pent, i tillegg til at det heller ikke var med båten, så her må jeg finne på noe lurt. Det er en god del plass bak ryggen i sofaen ut mot skrogsiden, så jeg funderer på å ha en patent man drar ut på noen ben når man vil ha ekstra overnattingsplass. I det hele tatt liker jeg ikke utseendet til sofaen - den er litt for benkeaktig, så her skal jeg se om jeg ikke får gjort noen grep for å få til noe bedre. Litt avrundede kanter, osv. Salongen er selvfølgelig utrustet med barskap - bilde 20 - hvor cognac og andre godsaker normalt befinner seg :cool:. All dørk innendørs ble forøvrig lagt ny like før brannen, så her er utgangspunktet det aller beste - kun olje og lakk gjenstår.

 

Bilde 18: Førerposisjon.

Bilde

 

Bilde 19: Salong. Sittegruppe.

Bilde

 

Bilde 20: Salong. Barskap.

Bilde

 

Bilde 21: Salong. Dørk.

Bilde

 

Bilde 22: Salong. Ruppen bekymrer seg for Onan aggregatets tilstand. Veslegutt er mer opptatt av det som befinner seg lengre innover i båten. Tullemus furter og vil ikke være med (Den tredje av kattene).

Bilde

 

MOTORROM.

Her bor 2 stk Ford Mermaid 210HK Turbodiesel, et 4kW Onan strømaggregat og 2 ferskvannstanker. Motorene ser slett ikke pene ut nå etter avfetting og steaming, men nå er det ihvertfall rimelig rent i hele motorrommet. Her skal alt males og lakkeres etter hvert.

 

Bilde 23: Motorrom. Ruppen i farta igjen - denne gangen ser det ut som det er kjølingen som opptar han.

Bilde

 

Bilde 24: Motorrom. Onan aggregat.

Bilde

 

EN TITT INNOVER.

Slik ser det ut når man er i salongen og titter innover. Har forsøkt å markere med noen bokstaver hvor man finner de forskjellige tingene, men kvaliteten ble litt dårlig. B = Bysse. K = Captains Cabin (Litt til venstre i bildet). G = Gjestebad. GL = Gjestelugar.

 

Bilde 25: Oversikt innover.

Bilde

Link to post
Share on other sites

Innlegg 4/4 postet samtidig. For å se alle bildene postet samtidig med dette innlegget, start her.

 

BYSSE.

Byssa er romslig og fin, men selv om jeg ikke er landskjent for smak og stil, er dette litt i overkant av 70-tall selv for undertegnede. Her vil det nok skje noe etter hvert når det gjelder materialvalg og farger.

 

Bilde 26: Bysse.

Bilde

 

CAPTAINS CABIN.

Bilde 27 er en dårlig illustrasjon av hvordan dobbeltkøya til kafteinen ser ut. Her er det mørke materialer og dystert. Ikke noe koselig i det hele tatt. Her må ting skje. Her finnes en god del stueplass i vegger og under sengen. Ved siden av sengen er et OK nattbord. Til høyre for nattbordet er et fint hengeskap med god plass. Kafteinen har selvsagt sitt eget bad med dusj og vask. Konsollen med blandebatteriet synes jeg tar for mye plass i dusjhjørnet så denne vil nok bli erstattet av en innfelt løsning.

 

Bilde 27: Captains Cabin. Dobbeltkøye.

Bilde

 

Bilde 28: Captains Cabin. Nattbord.

Bilde

 

Bilde 29: Captains Cabin. Bad.

Bilde

 

Bilde 30: Captains Cabin. Bad.

Bilde

 

GJESTEBAD.

Gjester har sitt eget bad. Også her komplett med dusj og vask. Heller ikke her imponerer stilen akkurat. Litt for mye NSB følelse. Skal se om jeg ikke får gjort noe med look-and-feel også her.

 

Bilde 31: Gjestebad.

Bilde

 

EN TITT UNDER DØRKEN I BO-DELEN.

For en med bakgrunn fra 22 fot snekke er plassen ombord ganske overveldende. Her er et bilde som illustrerer plassen under dørken i bo-delen. Bildet viser området fra Captains Cabin og framover. Det meste av tekniske installasjoner befinner seg lengre bak så disse vises ikke på bildet. Faktisk er det så god plass at jeg uten større problemer kan krype under og sitte i flere av skottene hvis det etter hvert skulle kreves. Her er det ikke rengjort noenting enda. Alt skal vaskes ned og males.

 

Bilde 32: Under dørken i forskipet.

Bilde

 

GJESTELUGAR.

Gjestelugaren har to køyer. Her er det god plass og i noen 37'er har jeg sett opptil 3 køyer i denne kabinen. 2 på babord side og 1 på styrbord. Rommet er lyst og fint med mange vinduer, så jeg lurer litt på å bygge om køyeløsningen til en dobbeltkøye og kanskje bruke dette som Captains Cabin. Masse god stueplass under køyene, samt et eget hengeskap. Vinsjrommet er helt fremme i båten og rommer et ikke lite antall meter kjetting. Og grus. Og sand. I vinsjrommet har jeg ikke begynt rengjøring ennå.

 

Bilde 33: Gjestelugar.

Bilde

 

Bilde 34: Gjestelugar. Babord køye

Bilde

 

Bilde 35: Gjestelugar. Styrbord køye.

Bilde

 

Bilde 36: Rom for ankervinsj.

Bilde

 

EN TITT AKTEROVER.

Et bilde som viser et blikk akterover i båten, sett fra gjestelugaren. G = Gjestebad. K = Captains Cabin (Til høyre i bildet). B = Bysse. A = Akterdekk. Som bildet viser, er det et stykke fra gjestekabinen til akterdekket. Igjen, ganske overveldende for en med bakgrunn fra 22 fot snekke.

 

Bilde 37: Oversikt akterover.

Bilde

 

AKTERSPEILET.

Her er alt demontert. Normalt sitter det to saftige davitere her. Innfesting til badeplattform sees der det stikker ut et rør på hver side av akterspeilet. Litt over disse skimtes utløpene for selvlensingen på akterdekket. Den røde streken marker hvor hodet mitt i 176 centimeters høyde slutter.

 

Bilde 38: Akterspeil.

Bilde

 

Da vil jeg takke for interessen og håper rundturen har vært interessant og at den ga et lite innblikk i hva jeg har foran meg de neste årene. Det meste av prosjekter er ikke nevnt da det blir for mye å ramse opp i et slik julespesial. Dette vil jeg komme tilbake til etter hvert som jeg kommer igang. Vil samtidig benytte anledningen til å ønske de som følger tråden en God Jul.

Link to post
Share on other sites

Glimrende rapport, Dilla :cheers: Den har vi venta på.

 

Ser jo betydelig bedre ut enn jeg hadde venta. Jeg hadde sett for meg mye mer sortbrendte/sotete overflater.

 

Lykke til med videre arbeid.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Flotte bilder som gir oss et flott innsyn i hva du holder med på.

Gleder meg til mange "etter"-bilder.

 

Lykke til og God Jul!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Endelig. Du som er den verste til å "mase" på andre vedrørende bilder etc., er jo den tregeste :lol:

 

Men Dilla, dette så jo ikke så galt ut? Med kun helger til rådighet, så er vel denne sjøsatt høsten 2006? :rolleyes:

 

Flotte bilder, fine beskrivelser. Jeg ønsker lykke til videre, og er sikker på at denne får den oppløft denne fortjener :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hm - det er en eller annen logisk brist i det du skriver. Fine båter - Princess og Fairline :confused:

Windy 58 har 220V el anlegg i hele båten. Vaskemaskin i mannskapslugaren - oppvaskmaskin, komfyr etc i byssa.

 

Men sort og hvitt flygel har dem ikke. Ikke i NW heller. :lol:

 

Et lite tips: Jeg har selv lagt opp til et lite skipsbibliotek med en velutstyrt Maritim avdeling, med egne lånekort for mine båtvenner. Ikke for å virke hovmodig, men dette burde være standard i båter på en viss størrelse. Jeg bare nevner det sånnn i forbifarten.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...