Jump to content

37 fot målrettet vanvidd - Princess 37


Batdilla

Recommended Posts

De siste ukene har dog aktivitetene tatt seg opp i 37'n. Nærmere sagt vasking. Det begynte med familiedugnad en dag hvor vi var 6-7 stykker som drev. Muttra har kontakter i vaskebransjen og hadde fått fremskaffet noen kanner med et industrimiddel som er spesielt beregnet på fjerning av røyklukt. Etter denne dagen så vi fort at vi bare hadde gjort unna toppen av isfjellet. Etter dette har jeg drevet stort sett hver eneste ledige øyeblikk og vasket. Blir stort sett drivende alene da Dillerinnen ikke har rygg til å delta så mye. Fjerne røyklukt fra 37 fot med båt er en gediigen jobb. Det er en helt usannsynlig stor mengde med rom, skott, kanter og avlukker hvor det har lagt seg sot :nonod:. For å gi et inntrykk av røyk konsentrasjonen som var under brannen, tror jeg ikke det ville vært så mye verre om man hadde fyrt opp en haug med dekk i salongen. Og ikke bare var det sot, men det har vært skikkelig varmt også, så det har i de fleste tilfeller satt seg skikkelig inn i båtens forskjellige bestandeler. Man kan sitte på samme sted og skrubbe med neglebørste og vannet blir møkkete samme hvor lenge man skurer :eek: .

<{POST_SNAPBACK}>

Stemmer at det er MYE jobb å vaske ned båt etter brann(har jo som kjent gjort det to ganger i min 36 fots havseiler). Men noen ting er viktig å huske på for å gjøre jobben lettere. Skal prøve å ramse de viktigste tingen jeg kommer på her.

 

-Arbeid systematisk

-Husk verneutstyr(slurvet selv i begynnelsen med det men etter ei natt med spybøtte og påfølgende uke med konstant hodepine er det slutt på slurvinga)

-Bruk riktig vaskemiddel, jeg fikk tak i noe fra et brannskadefirma, brukte det i MYE sterkere konsentrat enn de sa for å få effekt i det hele tatt. En skuresvamp synes jeg var grei

-Husk ALLE små og store krinkelkroker, lukta sitter utrolig god

-Hvis det er rester av brendt glassfiber må disse slipes vekk snarest, sitter utrolig mye lukt i dem

-Alle tekstiler (vinyl, isolasjon mm) sitter lukta godt i, samme gjelder kabler mm.

-Der du ikke får vasket vekk alt (prøv flere ganger, gjerne konsentrert vaskemiddel men husk hansker og luftmaske) kan du slipe med vinkelsliper for å få vekk alt. Du må da vurdere om du sliper vekk så mye at du må plastre.

-Når alt er vasket flere ganger og du har luftet båten godt er tiden kommet til Ozonmaskinen, da skal alle luker og ventiler lukkes og båten varmes godt opp (til meg sa de ca 40 grader) og maskinen settes på, hvis det er store rom gjerne med en sirkulasjonsvifte. Men pass også her på helsa, det er farlig å være i rom med mye ozon så en bryter eller stikkontakt på utsiden av båten er fint.

-Denne behandlingen kan gjerne gjenntas flere ganger med god utluftning mellom behandlingene

-Det er riktig som du sider at det lukter mer når det er varmt, derfor varme sammen med maskinen.

-Når du er ferdig så langt kan/bør du male. Jeg har malt alle overflater i hele båten, tre som glassfiber. Til glassfiber har jeg brukt Jotun skibsmaling (fått billig grunnet feilblanding av farge) denne er som en topcoat men er enkomponent. Viktig med en maling som ikke puster og som fester godt til glassfiber. Dette fikk jeg demonstrert godt når jeg vasket ned etter brannen i vinter, der det var malt med topcoat var det bare og vakske med høyttrykk og kaltd vann, mens flater som ikke var malt var nesten umulig å få rene.

-Gelcoat blir gjerne missfarget av sot/varme, hos meg har de blitt gulbrune. Dette kan ikke vakses vekk, men må males for å få original fargen tilbake. Men det er i ru/absorberende overflater mesteparten av lukten sitter.

-Når hele båten er vasket og malt kan det likevel være litt lukt, men hvis du har gjort vask og malerjobben godt vil den forsvinne etterhvert. Så ikke gi opp!

-Etter min mening er det kjempeviktig å gjøre grundig arbeid i hele denne prosessen, det er surt hvis du har en lekker båt med en skjenerende røyklukt.

-For min del var det viktig med andre enn meg selv til å vurdere lukten, det hendte flere ganger underveis at jeg var riktig så fornøyd og tengte at jeg endelig var kvitt lukta for deretter å ha "luktkontrollør" ombord som sier at det stinker røyk. Du blir fort vandt til lukta når en jobber mye i den.

 

Dette er ikke ment som noen "fasit", men noen tanker jeg har gjort meg etter mye prøving og feiling på egen båt etter to brann nedvasker.

 

Og hold motet oppe :smiley: , Det er en sabla dritjobb, men den må gjøres selv om det er litt demontiverende når du har skurt ned hele balja 3 ganger og det stinker like fullt røyk der..... men se det positive i det, du har sansynligvis den reneste båten i havna når du er ferdig :wink: , Jeg ville ikke hatt betenkligheter med å spise mat av kjølsvinet mitt etter siste vask :lol:

 

Om noen har spørsmål eller komentarer mottas de med takk.

 

Morten

Link to post
Share on other sites

En god del brannvesen rundt om i landet har egne restverdiavdelinger. De burde kunne komme med gode tips for å få vekk brannlukten.

Jeg har fått tips om et firma på Hamar som driver i denne bransjen. De tok hånd om inventaret til familien til søstera mi da de mistet huset i brann for 4 år siden.
Link to post
Share on other sites

-Arbeid systematisk

Ja, vi forsøker, men det er ikke så lett å beholde oversikten når opptil 7 store og små driver samtidig. Det blir vel helst til at jeg selv går over alt sammen på nytt igjen den dagen vi tror alt er vasket. Bare for å være sikker på at noe ikke er glemt igjen.

-Husk verneutstyr(slurvet selv i begynnelsen med det men etter ei natt med spybøtte og påfølgende uke med konstant hodepine er det slutt på slurvinga)

Dugnaden begynte vi med at jeg forklarte alle involverte hva vi hadde av verneutstyr, og når de burde bruke det. Hadde ordnet hansker, vernebriller og maske. Alle var flinke og brukte verneutstyr. Men når jeg har drevet på egen hånd i ettertid, ja da, ehm... :blush:

-Bruk riktig vaskemiddel, jeg fikk tak i noe fra et brannskadefirma, brukte det i MYE sterkere konsentrat enn de sa for å få effekt i det hele tatt. En skuresvamp synes jeg var grei

Vi bruker noe industriguffe som jeg ikke husker navnet på (Kan det være noe med "Titan"?). Det virker som det er bra til å fjerne røyklukt. Blander nok adskillig sterkere enn foreskrevet, bare for å være på den sikre siden. Vi bruker skuresvamp, neglebørster (Fant ut at neglebørster kostet akkurat halve prisen av tilsvarende 3M børster som er beregnet for kjøkkenet), m.m. Muttra donerte ei pumpe hvor vi blander vaskeguffe, pumper opp trykk, og spyler på det som skal vaskes. Denne pumpen er ganske snerten. Fin å bruke der det er vanskelig å komme til. Sauser på skikkelig godt, lar det virke, før vi går løs og skrubber.

-Husk ALLE små og store krinkelkroker, lukta sitter utrolig god

Ja, dette har vi funnet ut også. Det er så utrooolig mange steder soten har gjemt seg. Og så utrooolig lite som skal til for at lukta kommer, hvis man ikke får med seg alle steder.

-Hvis det er rester av brendt glassfiber må disse slipes vekk snarest, sitter utrolig mye lukt i dem

Heldigvis er ikke noe av glassfiberen brent i mitt tilfelle. Med unntak av det oppe på fly, men det er demontert og fjernet fra båten.

-Alle tekstiler (vinyl, isolasjon mm) sitter lukta godt i, samme gjelder kabler mm.

Alle tekstiler er fjernet. Kabler skal også skiftes ut med tiden. Men jeg tør ikke rive ut dette før jeg har litt mer oversikt. Må få satt meg inn i hva som er hva, og laget meg tegninger og slik det ser ut nå. Dette må jeg så matche mot tegningene fra fabrikken. Og etter hvert rive og erstatte med nytt. Men for å ikke miste oversikten helt, har jeg ikke lyst til å rive alle kablene nå.

-Der du ikke får vasket vekk alt (prøv flere ganger, gjerne konsentrert vaskemiddel men husk hansker og luftmaske) kan du slipe med vinkelsliper for å få vekk alt. Du må da vurdere om du sliper vekk så mye at du må plastre.

Det er bakerst på fly, inne i førerkonsollen og oppunder taket at glassfiberen er misfarget også etter grundig skrubbing. Testet litt med Lynol, og da går det av. Så det blir sikkert en del rundt med Lynol etter av vaskingen er avsluttet. Og da med maske. Drev en halvtime uten maske (Skulle bare...) og ble skikkelig fin og "på'n"...

-Når alt er vasket flere ganger og du har luftet båten godt er tiden kommet til Ozonmaskinen, da skal alle luker og ventiler lukkes og båten varmes godt opp (til meg sa de ca 40 grader) og maskinen settes på, hvis det er store rom gjerne med en sirkulasjonsvifte. Men pass også her på helsa, det er farlig å være i rom med mye ozon så en bryter eller stikkontakt på utsiden av båten er fint.

Oj - varme sa ikke vedkommende som lånte bort ozonmaskinene noe om. Men jeg har hørt dette med varme fra en annen som ble nødt til å vaske ned båten etter brann. Sikkert viktig opplysning å få med seg.

-Denne behandlingen kan gjerne gjenntas flere ganger med god utluftning mellom behandlingene

Ja, sett opp i mot all vaskingen, er det lite jobb å sette igang ozonmaskinene, så det blir nok en del runder med de etter hvert. Får ikke jobbet på båten i uka uansett, så da blir det ozon for alle penga man-fre.
Link to post
Share on other sites

-Det er riktig som du sider at det lukter mer når det er varmt, derfor varme sammen med maskinen.

Ja, jeg ser du bekrefter det jeg hørte av en annen jeg snakket med.

-Når du er ferdig så langt kan/bør du male. Jeg har malt alle overflater i hele båten, tre som glassfiber. Til glassfiber har jeg brukt Jotun skibsmaling (fått billig grunnet feilblanding av farge) denne er som en topcoat men er enkomponent. Viktig med en maling som ikke puster og som fester godt til glassfiber. Dette fikk jeg demonstrert godt når jeg vasket ned etter brannen i vinter, der det var malt med topcoat var det bare og vakske med høyttrykk og kaltd vann, mens flater som ikke var malt var nesten umulig å få rene.

Ja, det var dette med pusting jeg var usikker på. Men skibsmaling er altså tingen å bruke for å sperre inne evt. rester av lukt i glassfiberen. En fin sideeffekt av å male all åpen glassfiber, er jo som du påpeker at alt blir mye enklere å holde rent senere. :yesnod:

-Gelcoat blir gjerne missfarget av sot/varme, hos meg har de blitt gulbrune. Dette kan ikke vakses vekk, men må males for å få original fargen tilbake. Men det er i ru/absorberende overflater mesteparten av lukten sitter.

No problem i mitt tilfelle - alt skal lakkeres uansett.

-Når hele båten er vasket og malt kan det likevel være litt lukt, men hvis du har gjort vask og malerjobben godt vil den forsvinne etterhvert. Så ikke gi opp!

Heldigvis finnes ikke "gi opp" i mitt vokabular. Ikke ennå ihvertfall. Men jeg skal huske dette når vi mener vi har gjort så godt vi kan.

-Etter min mening er det kjempeviktig å gjøre grundig arbeid i hele denne prosessen, det er surt hvis du har en lekker båt med en skjenerende røyklukt.

Ja, det er dette som er mitt livs store skrekk: Jobbe på båten i flere år, legge ikke så rent lite arbeidstimer og penger, for å finne ut på første overnattingsturen at det lukter SKIKKELIG røyk. Da går jeg planken frivillig, tror jeg :cryin: .

-For min del var det viktig med andre enn meg selv til å vurdere lukten, det hendte flere ganger underveis at jeg var riktig så fornøyd og tengte at jeg endelig var kvitt lukta for deretter å ha "luktkontrollør" ombord som sier at det stinker røyk. Du blir fort vandt til lukta når en jobber mye i den.

Bra tips. Skal merke meg det. Men generelt kjenner Dillerinnen minst 10 lukter før jeg er i nærheten av å kjenne noe som helst. Så jeg er ganske trygg hvis hun sier det er bra.

 

Takker så hjertelig for mange tips og råd. Det er nyttig å få bekreftet at det går ann. For dette er en så svær drittjobb at de færreste kan forestille det seg uten å ha vært igjennom det selv. Det tør jeg påstå. Her var det mye nyttig som jeg tar med meg videre. Det virker som vi har staket ut rett kurs, ut fra det du her har skrevet. Takker så mye!

Link to post
Share on other sites

De som husker brannen hos Viknes for noen år siden fikk se noen nedsotetet båter som forsikrings selskapet solgte i etterkant.

Har ikke hørt om noen som har klaget, så det lar seg fjerne, men det tar mye tid og sikkert endel småtriks.....

 

 

For å hoppe fra det ene til det andre:

Du er sikkert klar over at det går an å gjøre noe med fordene hvis de røyker mye mer enn familien godtar?

Men akkurat det kan du ta senere.

Link to post
Share on other sites

...For å hoppe fra det ene til det andre:

Du er sikkert klar over at det går an å gjøre noe med fordene hvis de røyker mye mer enn familien godtar?

Men akkurat det kan du ta senere.

Nei, fortell. Selv om jeg ikke er akkurat der i prosjektet ennå, er all informasjon verdifull. Hva tenkte du på?
Link to post
Share on other sites

Kom akkurat på ei mulig løsning der du ikke klarer å vaske vekk all sot, som et alternativ til sliping kan du bruke kalkblåsning (tror det var det de kalte det, er vist sandblåsning bare med en blanding av kalk og vann som ikke skader glassfiberen og er enklere å gjøre rent etter)

 

Dette hørte selvfølgelig jeg først om når jeg var ferdig med slipingen på min båt :headbang:

Lurer på om det er samme utstyret som brukes ved plastpest arbeid.

 

Morten

Link to post
Share on other sites

Nei, fortell. Selv om jeg ikke er akkurat der i prosjektet ennå, er all informasjon verdifull. Hva tenkte du på?

<{POST_SNAPBACK}>

Standard ting for Fordene fra Dover blokken .... spesielt for Turbo maskinene....

 

Diesel de-smoking

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

...Har lest spørsmålet, ikke alle innleggene.

Ring TOK i Ås 91102235. Er ekspert på Nesodden etc og verdens spesialbil.

Litt usikker på denne, men er det et tips ifbm transport av båten, er det ikke lenger aktuelt. Båten er nå trygt på plass hjemme i hagen hos oss. Men takk for tipset!

...Kom akkurat på ei mulig løsning der du ikke klarer å vaske vekk all sot, som et alternativ til sliping kan du bruke kalkblåsning (tror det var det de kalte det, er vist sandblåsning bare med en blanding av kalk og vann som ikke skader glassfiberen og er enklere å gjøre rent etter)

Hmm - høres nå klinete ut å gå løs inne i båten med en kalkblanding under trykk... Men jeg tror nå fjerning av selve soten skal være innen rekkevidde. Det har gått med en god del Lynol de siste dagene og det har hjulpet. Det gjenstår nå sot for det meste kun på plasser hvor jeg ikke kommer til uten videre. Men dette vil bli tatt etter hvert som jeg demonterer for lakkering/maling/utskifting av de ulike tingene innredningsmessig. Jeg har også fått tips om en sak som skal bli spennende å prøve: En såkalt dampsteamer. Denne har jeg tenkt å sette inn der hvor selve soten er fjernet, men lukten ennå sitter igjen. Men litt flaks, kan en slik dampsteamer spare oss for den verste skrubbingen.

 

I går tok jeg for meg tankrommet under akterdekket. Først en runde med avfetting så det dryppet og rant av alt. Etter at dette hadde virket en stund, en ny runde med spesialmiddel spesielt beregnet på fjerning av bl.a. røyklukt (Fremdeles ikke sikker på hva dette heter - Titan? Og nå har jeg også lykkes med å steame vekk etiketten på dunken....). Så når dette hadde virket en stund - steaming med rotodyse. Det gjorde vei i vellinga. Om ikke gullende rent, så bør det ikke være mye om å gjøre for det er så rent at alt kan males. Kanskje en runde med Lynol klut først. Ble skikkelig bløt etter at jeg hadde steamet. Tross regnklær og lignende. Men det var verdt det. Skrudde løs en av kranene i skroget og dro ut en hevertslange som lenset kjølen for vann etter hvert som jeg steamet. Gikk så det suste det, helt til jeg ble så ivrig at jeg sparket borti heverten og ikke så at vannstanden steg faretruende under alt skummet. Men det fant jeg ut da jeg plumpet nedi med begge skoene. Støvler står derfor øverst på listen over duppeditter som nå skal anskaffes. Tok bilder underveis i rengjøringen, men kameraet ble liggende igjen hos Dillerinnen, så da blir det ikke noen bilder denne uken heller :blush:

...Standard ting for Fordene fra Dover blokken .... spesielt for Turbo maskinene....

Diesel de-smoking

De-smoking? :confused: Noen som har noen erfaring med hva dette er for noe, og om det hjelper?
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg har noen funderinger rundt strømaggregat i båten. Er i tvil om litt forskjellig, så noen råd fra forumet som kan klarne tankene litt hadde vært bra. Ombord sitter et 4kW dieselaggregat av et fabrikat jeg ikke husker i farten. Se bilde nederst i innlegget. Jeg har dessverre ikke noe bedre bilde akkurat nå. NB: Bildet er tatt før jeg hentet båten. Det er IKKE så møkkete lengre. Vasking pågår. Alt skal males etter hvert. Bilder av motorrommet kommer etter hvert som det er presentabelt. Saken er som følger:

 

1) Jeg er veldig usikker på tilstanden til aggregatet. Ting kan tyde på at det ikke har vært i bruk på en del tid. Det mangler reim på reimdriften. Styreskapet henger og slenger i bare et par skruer. Ledninger og slanger er gamle og morkne. Overmalt av en del strøk maling. Osv.

 

Muligens kunne mye vært gjort med en ordentlig overhaling. Men fremdeles er styringsenheten gammel. Muligens kan denne moderniseres med en ukjent mengde arbeidtimer og kostnader. Men fremdeles er det et gammelt aggregat. Jeg går ut fra utviklingen har gått videre siden dette ble bygget. Tenker da på virkningsgrad, støy, fysisk størrelse, osv. Ikke vet jeg heller hvordan tilgangen på slite- og reparasjonsdeler er.

 

Rent umiddelbart må jeg si det frister litt med et nytt aggregat. Et nytt aggregat kan man stole på. Sannsynligvis bruker det mindre drivstoff. Sannsynligvis støyer det mindre. Sannsynligvis tar det opp mindre plass. Men så var det prisen da. Jeg har forsøkt å orientere meg litt om prisnivå ut fra hva som har vært postet i andre tråder, uten å finne altfor mange konkrete priser. Men jeg frykter det fort er snakk om 30-50 båtlapper, hvilket er en ganske anseelig sum midt i en ellers dyr restaurering av båten generelt.

 

Hva gjør jeg:

 

Fikse det mest iøyenfallende (Sette på reim, skru fast styreskap, se over ledninger/slanger og skifte de verste tilfellene) og satse på at det vil kunne gjøre tjeneste i mange år til?

 

Kaste ut aggregatet og overhale det skikkelig når øvrige prosjekter i båten tilsier at aggregatet kan prioriteres?

 

Kaste ut aggregatet, legge opp igjen opplegg ellers i båten med målsetting om at det en eller annen gang kommer et nytt aggregat, avvente innkjøp av nytt aggregat inntil økonomien en eller annen gang tillater anskaffelse av nytt aggregat, og så bruke båten uten aggregat inntil videre?

 

2) Plassering av aggregatet. I dag er aggregatet plassert i motorrommet, aktenfor motorene. Jeg ser minst to ulemper med denne plasseringen. Det gjør det trangere enn nødvendig rundt motorene. Nå er 37'n velsignet med relativt god plass i forhold til enkelte andre installasjoner, men plass får man ikke for mye av den dagen man skal skru på motorene. Dessuten kunne jeg tenkt meg en liten arbeidsbenk med ei skrustikke, samt ei verktøytavle på skottet der aggregatet i dag er plassert. En annen ulempe jeg aner med dagens plassering er støy i salongen, som er over motorrommet. I tankrommet, som er under akterdekket, er det relativt mye plass som ikke er utnyttet i dag. Jeg ser for meg at det vil bli mindre støy inne i båten hvis aggregatet var plassert i tankrommet under akterdekket. En mulighet er selvsagt å plassere aggregatet oppe på fly, eller på badeplattformen, hvis størrelsen på aggregatet tillater det. Da må det i så fall ha litt andre dimensjoner enn gampeaggregatet som sitter der i dag. Men for meg synes det som plassering i tankrommet er bedre enn på fly. Ønsker å disponere plassen på fly til andre ting.

 

Er tankrommet en bedre plassering av aggregatet enn i motorrommet?

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok at (uten at jeg kjenner til denne type agregat) at den har større verdi. Jeg følger med på blocket og diverse andre nettsteder etter agregat og det er mye gammelt ute i omløp men at de reklameres som "solide maskiner".

 

Var jeg deg, ville jeg gått for løsningen å ha agregatet fortsatt i motorrom, da dette (antar jeg) kommer i lengre avstand fra cockpit/salong, hvor man av og til søker seg inn for å ha stillhet.

 

Uansett vil aldri "håndholdte" maskiner kommer opp mot den kolossen du har i fordeler/ulemper.

 

Og om du allikevel finner det for godt å selge, stiller jeg meg i kø :wink:

Link to post
Share on other sites

Ser ut til og være et Onan aggregat med en to sylinder Kubota motor.

Disse lager en del lyd med er meget driftsikre og snill på drivstoffet

Har en manual som du kan få kopi av hvis ønskelig..

Hmm - mulig du har rett mht til fabrikat og modell. Jeg skal sjekke opp dette nærmere til helgen og poste detaljer om aggregatet. Men jeg kjenner med en gang igjen gittervinduet som sitter nede under styreskapet på bildet ditt. Joda, jeg kjenner igjen andre detaljer også.

 

Noen som vet hvor kurrante Onan og Kubota er når det gjelder tilgang til deler og priser på disse?

 

Jeg har en del underlag på aggregatet, men husker ikke i farten akkurat hva som er inkludert. Skal sjekke det opp.

 

Hvor mye strøm gir aggregatet ditt - er det samme størrelse som mitt?

 

Takk for svaret, og velkommen til forumet! :cheers:

Link to post
Share on other sites

Hmm - mulig du har rett mht til fabrikat og modell. Jeg skal sjekke opp dette nærmere til helgen og poste detaljer om aggregatet. Men jeg kjenner med en gang igjen gittervinduet som sitter nede under styreskapet på bildet ditt. Joda, jeg kjenner igjen andre detaljer også.

 

Noen som vet hvor kurrante Onan og Kubota er når det gjelder tilgang til deler og priser på disse?

 

Jeg har en del underlag på aggregatet, men husker ikke i farten akkurat hva som er inkludert. Skal sjekke det opp.

 

Hvor mye strøm gir aggregatet ditt - er det samme størrelse som mitt?

 

Takk for svaret, og velkommen til forumet!  :cheers:

<{POST_SNAPBACK}>

Hei

Onan er vel aggregatenes Rolls Royce,

og er priset deretter. :sad:

Eksosanlegget med separator er en meget viktig del av støyavskjerming

utvendig.

Progress forhandler Halyard eksossystem

som demper meget bra.

Utvendig støyavskjerming er viktig etter mitt syn.

Hvis aggregatet bråker så mye at du må spørre nabobåten om å få

starte, kan du like gjerne spare deg utgiften og starte den ene motoren.

mvh

giver

Redigert av giver (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Onan er kurante agregater ...

 

Fra Berthon Group her borte ... en liste av de "gamle" generatorene ....

 

Hadde vurdert å montere dette i hekken (mitt er), men husk at hvis du monterer det sentralt, så "ødelegger" du mye plass, og hvis du monterer i siden, slik som mitt er, så vil du få skjev vektfordeling som kanskje må kompenses for )... en annen ting å tenke på er jo at en P37 kanskje er litt følsom for vekt i hekken, som helt sikkert ikke stopper med agregatet, jolle idaviter osv.... så vidt jeg husker kan en jo lett sette ned 5 - 7 kasser med 24 flasker der nede ..... så vekten kommer fort not til å økes....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Enig med Divemaster ang. plassering. Med de 2X180 må du regne med å g ånoget høit på nesa i marsjfart, og da er det ingen grunn til å gjøre det verre enn det allerede er. Aggregatet klarer du fint å få i god stand igjen over vinteren, det er overhovedet ikke å stusse på. Her er det bare å brette opp skjorteermene!!

 

Arbeidsbenk med skrustikke kan du ha i dillebua. Forfiinete båtmennesker med stor flott Princess driver jo ikke og mekker i utide? :eek:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hmm - mulig du har rett mht til fabrikat og modell. Jeg skal sjekke opp dette nærmere til helgen og poste detaljer om aggregatet. Men jeg kjenner med en gang igjen gittervinduet som sitter nede under styreskapet på bildet ditt. Joda, jeg kjenner igjen andre detaljer også.

 

Noen som vet hvor kurrante Onan og Kubota er når det gjelder tilgang til deler og priser på disse?

 

Jeg har en del underlag på aggregatet, men husker ikke i farten akkurat hva som er inkludert. Skal sjekke det opp.

 

Hvor mye strøm gir aggregatet ditt - er det samme størrelse som mitt?

 

Takk for svaret, og velkommen til forumet!  :cheers:

<{POST_SNAPBACK}>

Deler til Onan er ikke noe problem

Cummins Diesel Salg og Service As i Drøbak har det meste a deler på lager.

 

Det er et aggregat i MDJB* serien du har. Disse kan du finne på e-bay med priser opp til 2500$ :crazy:

 

Mitt aggregat er også på 4 Kw så det er nok samme type som ditt.

 

Har verksteds håndbok for motorer hvis det er interesse.

 

Mer bilder av aggregatet finner du her

Link to post
Share on other sites

Her kommer et skikkelg dummy spørsmål. Agregatet ombord produserer 220V strøm. Det meste av elektrisk anlegg ombord er 12V. Hva er det da agregatet gjør? Produserer det 220V strøm til batteriladeren slik at den lader batteriene?

<{POST_SNAPBACK}>

 

Nei nei nei. :nono: I forfiinete fartøier, må vite, produserer kraftverket i kjelleren 220V strøm til luksusfartøiets behov for slik voltasje, til det være seg kaffetrakter, microbølge-ovn, komfyr, TV, lamper, ovner og hva man ellers skulle kunne tenke seg å installere av slike elektriske duppedingser som man ellers gjerne har i dannete hjem. :yesnod: Og, naturligvis, varmt vann! Både fra aggregatets kjølevann og 220V kolbe. For innehavere av fartøi av denne klasse er renslige, ser De, og dusjer gjerne en gang eller to for dagen. :diving: Lading av batterier er bare en bi-effekt, dog en ønsket sådan, men naturligvis ganske underordnet, i og med at man helst bruker høiere voltasje for de fleste behov.

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Nei nei nei.  :nono:  I forfiinete fartøier, må vite, produserer kraftverket i kjelleren 220V strøm til luksusfartøiets behov for slik voltajse, til det være seg kaffetrakter, microbølge-ovn, komfyr, TV, lamper, ovner og hva man ellers skulle kunne tenke seg å installere av slike elektriske duppedingser som man ellers gjerne har i dannete hjem.  :yesnod:    Og, naturligvis, varmt vann!  Både fra aggregatets kjølevann og 220V kolbe.  For innehavere av fartøi av denne klasse er renslige, ser De, og dusjer gjerne en gang eller to for dagen.  :diving:  Lading av batterier er bare en bi-effekt, dog en ønsket sådan, men naturligvis ganske underordnet, i og med at man helst bruker høiere voltasje for de fleste behov.

<{POST_SNAPBACK}>

Du glemte ismaskinen :drink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...